Het is al een oud en afgezaagd draadje, maar ik kom er nog even op terug om de voortreffelijke Märklin klantenservice over het voetlicht te brengen.
In 2012 kwam ik tot de vaststelling dat mijn bruine Seetal 37521 uitgevallen was door zinkpest De 37521 en ook de 37522 (groene Seetal) heb ik toen opgestuurd naa r M. Göppingen. Volgens de Reparturabteilung had de 37522 geen last van zinkpest, maar, helaas de 37521 kon niet (meer) gerepareerd worden wegens gebrek aan onderde(e)l(en). Een omruil, met bijbetaling, voor een andere (Zwitserse) locomotief - 39602 - was het coulance-voorstel.
Wat later, zoals ook hier op het forum besproken, was het Ersatzteil Lokrahmen 321 289 beschikbaar, en dat heb ik ook in mijn bezit.
Heel recent heb ik de moed verzameld om het nieuwe onderdeel te monteren. Het bleek aanvankelijk makkelijker dan ik dacht... ondanks het prutswerk met de bedrading. Helaas sneuvelde tijdens de reparatie Ersatzteil Wellenhalter 321 282 (dit onderdeel dekt het wormwiel af maar, zeer belangrijk, zorgt er ook voor dat Ersatzteil Lokrahmen, middengedeelte, geklemd blijft met Ersatzteil Getriebeblock 321 223) en verdween ook Ersatzteil Schraube 321 265, een minuscuul schroefje om de decoder vast te zetten.
Ik verzoek Märklin Service om levering van de kapotte en verdwenen onderdelen en krijg als antwoord:
An Ihrem Modell 37521 ist leider eine Veränderung der Materialstruktur aufgetreten. Eine Reparatur des Modells ist auf Grund fehlender Teile nicht möglich.
Aktuell gibt es folgendes Tauschangebot:
Sie können sich im Austausch für Ihr Modell 37521 ein anderes Produkt aus dem aktuellen Märklin Sortiment im Wert von bis zu 350 ? UVP aussuchen. Der Austauschpreis beträgt dann 50 % des UVP dieses Modells, also ca. 175 ? zzgl. Versand.
Falls Sie damit einverstanden sind, können Sie gerne Ihr Modell 37521 zum Austausch an uns einsenden. Vergessen Sie nicht in einem Begleitschreiben Ihr Tausch-Wunschmodell anzugeben. Dadurch verkürzt sich die Durchlaufzeit.
Van de Seetal zijn er later nieuwere versies verschenen: 37524 (2009) en 37526 (2015). Volgens de explosietekening van deze recentere modellen zie ik nauwelijks verschillen met de 37521 en 37522 en dus vraag ik Märklin Service opnieuw naar de onderdelen refererend aan de 37524 en 37526. Of, een ruil met de 37526. Dan weer het antwoord van Märklin Service:
Das hätten wir gerne getan, leider ist das Modell 37526 werkseitig bereits ausverkauft. Auch ist eine Zusendung der Ersatzteile, die Sie notiert haben nicht möglich. Das Modell 37526 wurde konstruktiv überarbeitet, so dass die Teile nicht für eine Reparatur des Modells 37521 verwendet werden können.
Daher gibt es nur den Tausch in ein Modell aus dem gleichen Preissegment.
Op internet zocht ik naar de 37526 en vond hem in een winkel in Nederland. Dus benader ik nogmaals Märklin Service met het voorstel om de 37526 in die winkel aan te schaffen en de ruil via Göppingen te laten verlopen. Dan komt het derde, en wellicht laatste antwoord van Märklin Service:
Diese Lok steht uns nicht zur Verfügung. Ein Tausch kann nur über unsere Reparaturabteilung abgewickelt werden. Die Lok ist werkseitig ausverkauft.
Wir bedauern, dass wir Ihnen in dieser Angelegenheit nicht in der gewünschten Weise behilflich sein können.
Wat verwijt ik mijzelf: dat ik niet eerder begonnnen ben met de reparatie.
Wat verwijt ik Märklin: hou ik voor mijzelf.
Willy