Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!

Gestart door Dutchman dinsdag 05 mei 2009, 17:52:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Lid sinds: 2009

Het heden is het verleden van de toekomst

offline
Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Van zowel de C5/6 als de 01 en Br 44 /043 en de ET 485 heb ik in de loop der jaren tientallen modellen van gehad als verzamelaar en als kleine privé handlaar op diverse treinenbeursen. En in al die jaren ben ik er nog nooit een met zinkpest tegen gekomen. Ook kan ik me geen artikelen uit de diverse tijdschriften herinneren die dit onderwerp voor wat roco betreft bespraken.

En de Ae 4/7 is nog nooit door roco geleverd (Helaas :() daar was destijds een liliput versie van die ik ook heb gehad en tegenwoordig vervangen is voor de Bachman-liliput versie vanwege de slechte rijeigenschappen van de eerst genoemde, maar ook bij die loc heb ik nooit zinkpest kunnen constateren. en ik had er veel gestest bij diverse winkeliers alvorens ik er één kocht, want de meeste reden beroerd. :?

Van Márklin weet ik uit ervaring dat de 700 serie destijds berucht was, die vielen soms volledig uitelkaar. :(
Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Citaat van: V60 1009 op zondag 17 mei 2009, 20:08:33
En de Ae 4/7 is nog nooit door roco geleverd (Helaas :()

Moet 4/6 zijn, typfoutje.

Gr Joost
Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Lid sinds: 2009

Het heden is het verleden van de toekomst

offline
Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Bij de Ae 4/6 heb ik ook geen zinkpest kunnen constateren, ik heb er 3 van Roco. Waar zit die zinkpest dan? alle locs gaan bij mij altijd even uit elkaar om te zien hoe de construktie is opgebouwd, maar ik ben geen zinkpest tegen gekomen.
Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Citaat van: V60 1009 op woensdag 03 juni 2009, 21:59:55
Bij de Ae 4/6 heb ik ook geen zinkpest kunnen constateren, ik heb er 3 van Roco. Waar zit die zinkpest dan? alle locs gaan bij mij altijd even uit elkaar om te zien hoe de construktie is opgebouwd, maar ik ben geen zinkpest tegen gekomen.

In het chassis, dat het geconstateert is betekent niet dat ze het allemaal hebben :wink:

Gr Joost Die er al lang 1 zoekt
Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Citaat van: Joost B. op vrijdag 05 juni 2009, 21:29:37
Gr Joost Die er al lang 1 zoekt

Met of zonder zinkpest?  :D

Koen

PS: heb je je railhobby's al uit?|
Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Citaat van: Henk Bo op woensdag 13 mei 2009, 22:46:57
De foto spreekt voor zich....zinkpest!




De loc is in Duitsland bij een winkelier gekocht.
Ik hoop dat Märklin het onderdeel gaat uitleveren.

of anders de tips in dit draadje opvolgen.
Bedankt!!


Edit Gerard: foto geplaatst


Goed nieuws:
Het onderdeel is weer geproduceerd door Märklin.
Bij G. Keuterman het bewuste onderdeel (middenframe) besteld.
De kosten van  Eur 15,-- vallen wel mee. 
Binnen 2 weken geleverd.
Binnenkort rijdt deze mooie lok (Märklin 37521) weer! :D
Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Kreeg je geen garantie/coulance van Marklin op deze lok?
Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Ad,

Deze lok heb ik in Duitsland gekocht.
Gezien de discussie op het forum over wel of niet garantie bij Märklin in NL of D , heb ik geen behoefte om voor ?15,00 met Märklin de discussie aan te gaan.

Als de lok binnenkort weer rijdt, geeft me dat meer plezier dan maanden onderhandelen.    :)

Groeten,

Henk
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Tijdens onderhoud aan mijn bruine Seetal (37521) een paar weken geleden braken beide aangedreven delen af... zo maar...  Zinkpest...
Ik heb de 37521 samen met de nog (complete) groene Seetal 37522 naar Göppingen opgestuurd.

Gisteren ontving ik bericht van M.: "...Leider stehen uns die zur Reparatur benötigen Teile für dieser Produkt 37521 aus der Produktion "2002" nicht mehr zur Verfügung...".... Tegelijkertijd doet M. mij een voorstel (ik laat even in het midden wat dat inhoudt) dat ik niet acceptabel vind...

Met de groene Seetal is er volgens Märklin niks aan de hand...


Willy
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Hallo Willy,

De 37521-serie wordt inderdaad geplaagd door zinkpest. Zelf heb ik er recentelijk een aangeschaft die in gebroken toestand arriveerde...
Lang verhaal kort: ik heb bij Keuterman een nieuw chassis besteld voor ?15 + ?3,50 verzendkosten en het zelf vervangen.

Gezien de reactie van Märklin lijkt het erop dat het onderdeel niet meer voorradig is.
Maar volgens de Duitse Märklin-site is het onderdeel wél gewoon leverbaar (groen stoplichtje). Onderdeelnummer E321289, RAHMEN-LOK, 15,00 ?

De 37522 heeft voor zover mij bekend geen problemen. Het probleem zal in 2005 onderkent en opgelost zijn. Wellicht al eerder.

Groet,
Martin
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Hallo Martin,


Jammer genoeg heb ik geen foto's gemaakt van de Seetal na het afbreken van de aangedreven delen.

Jij geeft aan dat het middengedeelte van het chassis vervangen dient te worden. Volgens de onderdelen website van M. gaat het dan inderdaad om nr. 35 "Rahmen- Lok" nummer  E321289. En dat blijkt leverbaar.

Maar elk aangedreven wielenstel, voor en achter, is ook deel van het chassis en is nr. 46 "Getriebeblock" nummer 307115, en dat is volgens de website niet leverbaar.


Dank voor je reactie.

Willy
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Hoi Willy,

Als ook de Getriebeblocken vervangen moeten worden is het inderdaad een ander verhaal.
Als je toch heel graag een 15303 op je baan wil laten rondrijden (vast wel) dan zou een oplossing kunnen zijn de 37521 van Hans V200.0 (zie verkoop locomotieven) over te nemen, deze heeft geen last van zinkpest, en jouw versie op eBay Duitsland aan te bieden "für Bastler". Geregeld kom ik ze tegen en gaan voor rond de ?100,- weg.

Groet,
Martin
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Hoi Martin,

Bedankt voor de reclame ;)

Maar Willy heeft er al een PM aangewaagd,en vroeg mij deze uit de verkoop te willen halen,daar dit model geplaagd zou worden door zinkpest.

Als Willy het met eigen ogen wil zien,en hij komt toevallig naar de gastendag in Den Bosch,dan kan ik de lok meenemen.

M.v.g.

Hans V200.0



Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Beste Hans,


Je hebt ondertussen je advertentie in alle eerlijkheid aangepast.
Gezien het feit dat M. vaak onderdelen niet meer op voorraad heeft, of zelfs helemaal niet meer levert, is het toch belangrijk te vermelden omdat dit model veel meer dan andere modellen ten prooi valt aan zinkpest.

Trouwens indien M. haar goede naam in stand wenst te houden zou ze de klant geheel schadeloos moeten stellen wanneer een model met zinkpest niet meer te herstellen is.

Vergezocht is wellicht het volgende voorbeeld, maar toch...
Veronderstel een materiaalfout die in een groot aantal van een bepaald automodel is geconstateerd en die een dodelijk ongeluk veroorzaakt omdat de fabrikant niet alle auto's van dit model tijdig terugroept voor reparatie of vervanging...


Willy
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Hoi Willy,

Autofabrikanten hebben soms hun handen al vol aan terugroepacties,dus slecht plaatmateriaal verwerken in hun modellen zal ongetwijfeld een slecht imago opleveren.

Zij zitten daar niet op te wachten evenals Märklin.

Onderdelen zomaar produceren vergt grote aanpassingen blijkbaar,en kost tijd en waarschijnlijk ook geld.

Maar voor de service zou het beter zijn deze lok zinkpest vrij door het leven te laten gaan dus kostenloos alle draaistellen en motorhuizen die er last van hebben vervangen.

Het zou een mooi signaal kunnen zijn......,maar of Märklin zich eraan waagt?

Dank je overigens dat je mijn eerlijkheid op prijs stelt,zou niemand met mijn verkoop willen benadelen,dus vandaar openheid van zaken.

M.v.g.

Hans V200.0





Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Geinige is dat Marklin simpelweg coulance MOET verlenen volgens de regeltjes..... Alleen weigeren ze dat zo af en toe...

Dus wie zijn best doet met wat regels aan kaarten, en dreigt anders stappen te ondernemen krijgt zijn garantie zo....
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Citaat van: Wijbe op zondag 28 oktober 2012, 16:55:53
Geinige is dat Marklin simpelweg coulance MOET verlenen volgens de regeltjes..... Alleen weigeren ze dat zo af en toe...

Dus wie zijn best doet met wat regels aan kaarten, en dreigt anders stappen te ondernemen krijgt zijn garantie zo....
Wat een stemmingmakerij weer, en zelfs met HOOFDLETTERS...

Volgens (EU en NL) wetten moet Märklin (eigenlijk nieteen Märklin, maar de verkoper) alleen compensatie bieden, en hangt de hoogte daarvan af van de wettelijk geschatte levensduur van het product. Ze hoeven de onderdelen helemaal niet op voorraad te houden, en al helemaal niet 100% geld terug te geven na al die jaren.

En officieel moet je zelf daarvoor eerst naar de verkoper gaan, met je originele kassabon. Dus Märklin is al veel coulanter dan dat ze wettelijk gezien moeten.

Toch heb ik ook liever dat ze nog coulanter zijn hoor :-)
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Ik meen dat er in de EU of Duitsland ergens een paar regeltjes zijn over zinkpest. Zal het weer eens moeten opzoeken, heeft geloof ik hier ook al eens op het forum gestaan.

Probleem blijft altijd, probeer dit in de juridische zin maar te bewijzen.
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Hoi Egmaf ,

Coulance over iets,waar de handelaar niets aan kan doen,lijkt me onterecht en niet eerlijk.
Dan verleg je het probleem i.p.v. het aan te pakken.

Dus bij een product wat last heeft van zinkpest,verwacht ik actie van een fabrikant,en geen coulance van een handelaar.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Citaat van: Hans V200.0 op zondag 28 oktober 2012, 20:12:40
Hoi Egmaf ,

Coulance over iets,waar de handelaar niets aan kan doen,lijkt me onterecht en niet eerlijk.
Dan verleg je het probleem i.p.v. het aan te pakken.

Dus bij een product wat last heeft van zinkpest,verwacht ik actie van een fabrikant,en geen coulance van een handelaar.

M.v.g.

Hans V200.0

Wettelijk gezien is de koop een overeenkomst tussen jou en je winkelier. De winkelier moet ervoor zorgen dat hij ondersteuning krijgt van de fabrikant als hij het zelf niet op kan lossen, want de winkelier is aansprakelijk (naar de klant) voor de kwaliteit van de producten die hij verkoopt.
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Hoi Egmaf,

Dat de winkelier aansprakelijk is voor wat hij jou verkocht heeft,klopt wel alleen voor de kwaliteit moet je het toch meer richting fabrikant zoeken.
Daar lijkt het eerder,dat de kwantiteit meer geldt dan de kwaliteit.

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Het blijft in dit geval een theoretische discussie. Het probleem is namelijk niet opgelost. De gevolgde route zal weinig verschil maken. De gang naar de rechter is nog een te bewandelen pad onder het mom van "gelijk hebben en krijgen". Maar deze route klinkt m.i. nog theoretischer...

Groet,
Martin
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Citaat van: Wijbe op zondag 28 oktober 2012, 16:55:53
Geinige is dat Marklin simpelweg coulance MOET verlenen volgens de regeltjes..... Alleen weigeren ze dat zo af en toe...

Dus wie zijn best doet met wat regels aan kaarten, en dreigt anders stappen te ondernemen krijgt zijn garantie zo....

Hoi

Ik zie dit anders. Waarom zou ik op een lok van een jaar of 10 oud garantie moeten geven.
De fabrieksgarantie is 2 jaar. Hierna is het gewoon een kwestie van geluk hebben of een fabrikant er nog iets mee doet. Hij hoeft dit echter niet te doen.

Overigens...de Post Köf schijnt er ook last van te hebben  :(

Bart
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Citaat van: Tijdperk VI op woensdag 31 oktober 2012, 00:48:35
Het blijft in dit geval een theoretische discussie. Het probleem is namelijk niet opgelost. De gevolgde route zal weinig verschil maken. De gang naar de rechter is nog een te bewandelen pad onder het mom van "gelijk hebben en krijgen". Maar deze route klinkt m.i. nog theoretischer...

Groet,
Martin

Hoi Martin,

Je hebt wel een beetje gelijk ,en dat komt omdat er veel mensen met visies zijn.
De praktijk is nog niet uitgevoert,en mijns inziens ligt dat bij Marklin en zijn handelaren.

Een fabrikant van wat dan ook,die zichzelf respecteert en de kwaliteit hoog wil houden,zou wat mij betreft wel meer aan image building mogen en kunnen doen.
Daarbij vind niemand een terugroepactie prettig,maar het is wel een teken,dat een fabrikant een probleem erkent.

En nu zou het zeker niet de slechtste tijd zijn om in actie te komen.
Wel doen ze er alles aan om nieuwe zieltjes te winnen (open dagen ,beurzen),maar je mag je fans,die je zolang je bestaat steunen niet vergeten.

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
er is ook nog zo iets als verwachte levensduur en goed functioneren........ behalve onderdelen die normaal verslijten.
Een frame slijt niet.
Ik neem aan dat de verwachte levensduur van een marklin loc bij normaal gebruik toch echt minstens 30 jaar is.
veel modellen uit de jaren 50 rijden nog steeds. mijn 3003 ergens uit de jaren 80 rijdt ook nog prima
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Beste forumgenoten,

Ik dacht de dans te ontspringen, maar helaas toen ik zojuist mijn bruine Seetal Krokodil van de rails haalde bungelde er ineens een huif met draaistel los van de rest. Ook hier blijkt het chassis gebroken te zijn.

Als ik het goed begrijp zou via Keuterman het chassis nog te bestellen zijn, dus morgen maar even bellen. Want tijd om langs  te gaan (soms wel handig om er een kilometer vandaan te wonen) heb ik morgen niet.

Mocht het chassis niet meer te leveren zijn dan moet ik misschien maar gaan experimenteren met "industrielijm", maar liever niet natuurlijk.

To be continued ....

Groeten,
Martin
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Hoi Martin,

Dat is inderdaad erg vervelend. Join the club...
Maar het chassis is nog steeds leverbaar zag ik zojuist:

Dat moet dus goed gaan komen.

Groet,
Martin
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Citaat van: Tijdperk VI op maandag 19 november 2012, 21:41:27
Dat is inderdaad erg vervelend. Join the club...

Martin,
.... ik had er liever niet bijgehoord.... maar het gaat vast goedkomen.

groeten uit Borne,
een andere Martin  (er zijn er aardig wat op dit forum)
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Hoi Martin,

Tip: op het chassis zijn meerdere, vier als ik me niet vergis, kunststofonderdelen gemonteerd. Of ze geklemt of geplakt zijn is mij bij de ombouw niet goed duidelijk geworden al vermoed ik gewoon geklemt; ze breken namelijk érg snel af. Het kunststof is natuurlijk al minstens tien jaar oud... Dus grote voorzichtigheid is geboden bij het verwijderen van de onderdeeltjes.

Groet,
Martin
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Citaat van: Tijdperk VI op zondag 28 oktober 2012, 11:49:48
Hoi Willy,

Als ook de Getriebeblocken vervangen moeten worden is het inderdaad een ander verhaal.
Als je toch heel graag een 15303 op je baan wil laten rondrijden (vast wel) dan zou een oplossing kunnen zijn de 37521 van Hans V200.0 (zie verkoop locomotieven) over te nemen, deze heeft geen last van zinkpest, en jouw versie op eBay Duitsland aan te bieden "für Bastler". Geregeld kom ik ze tegen en gaan voor rond de ?100,- weg.

Groet,
Martin


Martin,

Uit het meest recente antwoord van M.:

"... Für die nacharbeit werden beide Treibgestelle der Lok sowie das Mittelteil benötigt, in diesen Fall müsste das komplette fahrwerk (ohne Gehäuse) ersetzt werden... Leider stehen uns die Fahrwerke oder Teile von den Artikeln 37524 oder 37522 nicht mehr zu Verfügung..."


Willy
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Vanmorgen gebeld met Gerrit Keuterman en het chassis besteld. Zou over een dag of 10 in het land (in mijn geval zelfs dorp) moeten zijn.

@Martin, bedankt voor de aanwijzing. Ik zal t.z.t. heel voorzichtig zijn.

@Willy. Jouw berichtje bezorgt me wel wat hoofdbrekens. Op de exploded view lijkt het alsof er een kliknagelverbinding moet komen tussen chassis en draaistel. Is dat de reden van het antwoord van M? Of is het alleen omdat er ook zinkpest in de draaistellen zou zitten? Voorlopig wacht ik eerst maar op het chassis, voordat ik alles ga demonteren en later niet meer goed weet waar het vandaan kwam.

Ik meld me wel weer als de boel binnen is en onderhanden genomen wordt.

Groeten uit Borne,
Martin

Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Hallo Martin,

Er is geen klik- of klinknagelverbinding; de "Getriebeblocken" liggen los op het chassis en worden door een ander deel dat er overheen ligt op hun plaats gehouden. Zinkpest is besmettelijk (ja echt). Mogelijk dat dit de achterliggende gedachte bij Märklin is ook deze onderdelen te vervangen.

Wat me ook nog te binnen schiet is dat het nieuwe chassisdeel niet helemaal hetzelfde is op de plekken waar de draadjes naar binnen gaan (de korte zijden). Je zal dus een beetje moeten fröbelen om het voor elkaar te krijgen. Zodra de buitenkanten erop zitten, zie je hier niets meer van. Overigens vind ik het wel vreemd dat het niet compleet hetzelfde is. Het zou moeten horen bij de 37521. Wellicht zijn er in de vier jaren dat dit model is geleverd onderhuids wijzigingen doorgevoerd.

Het is inderdaad verstandig even te wachten totdat het onderdeel binnen is. Het is een redelijk lastig ombouwklusje. Althans, dat vond ik.

Groet,
Martin
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Hallo Martin.
Ik wil even inhaken op jouw volgende quote:

Citaat van: Tijdperk VI op dinsdag 20 november 2012, 23:47:18
Zinkpest is besmettelijk (ja echt).

Wat ik gelezen heb (en ondervonden) is dat de zinkpest al tijdens de fabricage in het metaal aanwezig is en dat dit na een bepaalde periode (meestal aantal jaren) zich uit in in scheurtjes of breuken en dat uiteindelijk het metaal vrijwel vergaat.
Nergens heb ik gelezen (of ondervonden) dat deze zinkpestdelen ook goed materiaal kunnen "besmetten", natuurlijk kan ik het mis hebben maar kun je dit verduidelijken?
Zelf ben ik (helaas) in het bezit van meerdere modellen (meest oude) waar de zinkpest flink om zich heen geslagen heeft! :-(

Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Citaat van: sbbfan op dinsdag 20 november 2012, 17:52:34
@Willy. Jouw berichtje bezorgt me wel wat hoofdbrekens. Op de exploded view lijkt het alsof er een kliknagelverbinding moet komen tussen chassis en draaistel. Is dat de reden van het antwoord van M? Of is het alleen omdat er ook zinkpest in de draaistellen zou zitten? Voorlopig wacht ik eerst maar op het chassis, voordat ik alles ga demonteren en later niet meer goed weet waar het vandaan kwam.

Groeten uit Borne,
Martin


Martin,

Zoals eerder vermeld, ik heb geen foto's gemaakt van mijn "uiteengevallen" Seetal. Dom van mij.
M. service in Göppingen beweert dat beide Treibgestelle / Getriebeblocke en Mittellteil (= Lokrahmen, = chassis) niet beschikbaar zijn... Lokrahmen 321289 staat wel op groen bij de Ersatzteil-Liste op de M. website en ook dhr. Keuterman heeft dit op voorraad. Of deze onderdelen in de toekomst beschikbaar komen wordt er niet bij vermeld. De onderdelennummers voor de 3 uitgebrachte Seetal's 37521, 37522 en 37524 zijn identiek...

Willy

Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Citaat van: nmbssncb op woensdag 21 november 2012, 11:42:30
Citaat van: sbbfan op dinsdag 20 november 2012, 17:52:34
@Willy. Jouw berichtje bezorgt me wel wat hoofdbrekens. Op de exploded view lijkt het alsof er een kliknagelverbinding moet komen tussen chassis en draaistel. Is dat de reden van het antwoord van M? Of is het alleen omdat er ook zinkpest in de draaistellen zou zitten? Voorlopig wacht ik eerst maar op het chassis, voordat ik alles ga demonteren en later niet meer goed weet waar het vandaan kwam.


Martin,

Zoals eerder vermeld, ik heb geen foto's gemaakt van mijn "uiteengevallen" Seetal. Dom van mij.
M. service in Göppingen beweert dat beide Treibgestelle / Getriebeblocke en Mittellteil (= Lokrahmen, = chassis) niet beschikbaar zijn... Lokrahmen 321289 staat wel op groen bij de Ersatzteil-Liste op de M. website en ook dhr. Keuterman heeft dit op voorraad. Of deze onderdelen in de toekomst beschikbaar komen wordt er niet bij vermeld. De onderdelennummers voor de 3 uitgebrachte Seetal's 37521, 37522 en 37524 zijn identiek...

Willy

Willy,
Als het goed is heeft Keuterman het chassis-deel over zo'n 10 dagen in huis. Er werd met geen woord gerept over de aandrijf/draaistellen. Hopelijk heb ik dus genoeg aan het chassis. Op 7 december ben ik een dagje vrij, dus mooi de tijd om even langs Keuterman te gaan en daarna te gaan knutselen. Meestal vergeet ik ook foto's te maken, hopelijk denk ik er dan wel op tijd aan. Is misschien wel een item voor de Wiki...

@Martin, bedankt voor de aanvullende info, ik ben weer wat gerustgesteld. Wel raar zo'n aanpassing, hoewel dat had ik laatst ook met een onderdeel van de hometrainer. De servomotor en de daarvoor benodigde steek van de bevestigingsgaten was veel groter, m.a.w. dat werd extra gaten boren in het frame.

@AlbertJan, vandaag las ik in Wikipedia: "Bovendien kan zinkpest overslaan op andere zinken voorwerpen". Nu is Wikipedia natuurlijk geen wetenschappelijk instituut, maar dat verklaart mogelijk de melding van Martin over besmettelijkheid.

Groeten uit Borne,
Martin   
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Hoi Martin, Willy AlbertJan,

Citeer@AlbertJan, vandaag las ik in Wikipedia: "Bovendien kan zinkpest overslaan op andere zinken voorwerpen". Nu is Wikipedia natuurlijk geen wetenschappelijk instituut, maar dat verklaart mogelijk de melding van Martin over besmettelijkheid.

Dit is inderdaad wat ik bedoel. Ik had ooit gehoord dat het kon "overslaan". Maar een simpele zoekopdracht op Google levert meteen tegenstrijdige berichten op. Dus ja, hoe zit het nu exact? Laten we het Joost maar vragen...  :)

Willy, succes met de ombouw en het zou leuk zijn hier vervolgens dan te kunnen lezen hoe het jou (en jouw Krok natuurlijk) is vergaan!

Groet,
Martin
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Zinkpest is interkristallijne corrosie, veroorzaakt door een onzuivere legering. Ik vraag me serieus af hoe dat ooit 'besmettelijk' kan zijn. Als het andere deel van een schone legering is, kan er niets gebeuren, als het dezelfde onzuivere legering is, dan zal de corrosie vanzelf ontstaan, al dan niet tegelijkertijd.
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Het is een samenspel tussen luchttemperatuur/vochtigheid,en de slechte legering,die de zinkpest veroorzaakt.

Dezelfde legering die bij dezelfde temperatuur bewaart wordt,zal hetzelfde resultaat geven als degene die al zinkpest heeft.

Enkel het tijdstip van de openbaring van dit verschijnsel kan uiteen lopen,en je kan nooit exact zeggen wanneer het boven komt drijven.

Zelf heb ik ook eenzelfde lok als hier in dit topic bedoeld wordt,maar deze heeft nog geen last van dit verschijnsel.

Wat ik dan anders gedaan zou hebben,dan anderen die er wel last van hebben........zou ik echt niet weten.

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Beste mensen.

Zoals te lezen in meerdere topics is er al veel geschreven over de helaas steeds weer opduikende zinkpest! 8o
Al uit 2008 maar nog steeds actueel :  http://forum.3rail.nl/index.php?topic=8544.msg128389#msg128389
of http://forum.3rail.nl/index.php?topic=9117.msg139532#msg139532

@Hans, bedankt voor deze duidelijke uitleg over zinkpest!

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Het frame van mijn De6/6 brak anderhalve week geleden. Precies hetzelfde euvel als hierboven steeds beschreven wordt.
Vorige week zaterdag bestelde ik bij mijn lokale Mäklinstore een nieuw frame en vanmorgen kon ik het al ophalen!
Zodra ik aan ombouwen toe kom, zal ik daarvan een verslag maken.
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Citaat van: AlbertJan op donderdag 22 november 2012, 09:07:29
Beste mensen.

Zoals te lezen in meerdere topics is er al veel geschreven over de helaas steeds weer opduikende zinkpest! 8o
Al uit 2008 maar nog steeds actueel :  http://forum.3rail.nl/index.php?topic=8544.msg128389#msg128389
of http://forum.3rail.nl/index.php?topic=9117.msg139532#msg139532

@Hans, bedankt voor deze duidelijke uitleg over zinkpest!

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Hoi Albert,

Graag gedaan,en ik hoop dat de zinkpest net zo snel weer verdwijnt als dat ie kwam ;)


@ JeroenS,

Zo dan zijn ze erg snel geweest daar bij die Store,en een verslag zou niet misstaan hier :D ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
vandaag las ik in Wikipedia: "Bovendien kan zinkpest overslaan op andere zinken voorwerpen". Nu is Wikipedia natuurlijk geen wetenschappelijk instituut, maar dat verklaart mogelijk de melding van Martin over besmettelijkheid.

punt 1: dit staat alleen in de Nederlandse tekst
punt 2: iedereen kan in Wikipedia 'rommelen'

Ik heb er helaas geen kennis van maar ik geloof dit soort zaken niet klakkeloos, en zeker niet van Wikipedia.
Mij lijkt het in het materiaal te zitten dus hoe kan het nou over springen ?
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Citaat van: huub op maandag 26 november 2012, 11:58:38
vandaag las ik in Wikipedia: "Bovendien kan zinkpest overslaan op andere zinken voorwerpen". Nu is Wikipedia natuurlijk geen wetenschappelijk instituut, maar dat verklaart mogelijk de melding van Martin over besmettelijkheid.

punt 1: dit staat alleen in de Nederlandse tekst
punt 2: iedereen kan in Wikipedia 'rommelen'

Ik heb er helaas geen kennis van maar ik geloof dit soort zaken niet klakkeloos, en zeker niet van Wikipedia.
Mij lijkt het in het materiaal te zitten dus hoe kan het nou over springen ?

Hoi Huub,

Dat kan volgens mij alleen als de legeringen overeenkomsten hebben.

Maar dan nog vanuit het materiaal zelf,onder dezelfde omstandigheden,want zinkpest is geen griepje.

Het komt vanuit de grondstoffen in de legering,en de reactie van de grondstoffen onderling,maakt je materiaal zo slecht dat het afbrokkelt.

Dus als je modellen van dezelfde legering zijn,en de omstandigheden hetzelfde,dan komt de zinkpest (als ie zich vertoont ) daardoor en niet door besmetting.

M.v.g.

Hans V200.0


Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
We zijn het dus alweer eens, Hans.
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Heel goed Huub :thumbup:

En ik hoop echt dat de zinkpest toekomstige modellen bespaart blijft.

Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Hier 2 plaatjes van mijn Seetal M37521 met zinkpest:






Willy
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Tjonge Willy,jij hebt helaas de pech dat je wel de zinkpest hebt,en het is ook een erg zwak punt.

Balen dat je lok nu in tweeën ligt,en misschien doet je handelaar er nog wel iets voor.

Zou het altijd nog proberen,want nooit geschoten is altijd mis.......

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Willy, gewoon naar Märklin opsturen, die geven echt coulance op zinkpest.
Het enige wat je moet vragen is of de onderdelen nog beschikbaar zijn.

Ik kocht laatst op ebay een Br 10.3 (39120) van 5 á 6 jaar oud, weliswaar nieuw in doos, maar hij had nog de softdrive electronica van het eerste type, dat spanningsgevoelig was en stotterde bij lage snelheden.
Na één email na M met de vraag of deze elektronica nog onder coulance werd omgewisseld, kreeg ik als antwoord dat ik de lok moest opsturen en dan zou dit worden beoordeeld.
Ik heb de lok direct opgestuurd, zonder aankoop bewijs, want dat had ik niet.
Een maand later kreeg ik de lok weer terug, met andere softdrive elektronica en zonder enige kosten, behalve dan die voor het opsturen. :)
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Een goed bericht: het is mij gelukt om het frame van mijn De 6/6 te vervangen. De hele actie is vastgelegd in ruim 100 foto's, daar zal ik nog een apart verslag van maken.
Hieronder alvast twee plaatjes waarmee eenieder kan controleren of zijn model ook door de pest is getroffen. Je ziet het aangetaste en het nieuwe frame naast elkaar. Op de onderste foto is het nieuwe frame gemonteerd en het kapotte (met het nummer) ligt er los naast.

Zie hier hoe ze weer loopt: http://youtu.be/Q3T3JXD8UrE
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Citaat van: Kappa op zaterdag 01 december 2012, 19:54:45
Willy, gewoon naar Märklin opsturen, die geven echt coulance op zinkpest.
Het enige wat je moet vragen is of de onderdelen nog beschikbaar zijn.


Beste Ad,


Even kort door de bocht: Seen that, done that.

Begin oktober heb ik mijn uiteengevallen, bruine Seetal (37521) samen met mijn nog uit een stuk, groene Seetal (37522) aangetekend opgestuurd naar M. in Göppingen.
Twee weken later kwam het antwoord:
...Leider stehen uns die zur Reparatur benötigen Teile für dieses Produkt 37521 aus der Produktion "2002" nicht mehr zur Verfügung. In diesem Fall gibt es nur die Möglichkeit, den Artikel in das Produkt 37462 (Serie Re 460) auszutauschen. Es handelt sich hierbei um ein Kulanzangebot oh ne weiteren Rechtsanspruch. Sollten Sie mit unserem Angebot einverstanden sein, können wir den Auftrag voraussichtlich im Dezernber 2012 für Sie erledigen... met "Enbetrag" 141,31 Euro (bij te betalen, wel te verstaan).

Aan een SBB Re 460 had ik geen behoefte (heb ik al, eerdere versie), meldde ik M. in Göppingen. Daarop kwam het volgende antwoord:
"...Für die Nacharbeit werden beide Treibgestelle der Lok sowie das Mittelteil benötigt, in diesem Fall müsste das kom plette Fahrwerk (oh ne Gehäuse) ersetzt werden.
Leider stehen uns die Fahrwerke oder Teile von den Artikeln 37514 ader 31522 nicht rnehr zur Verfügung. Gerne können Sie uns eine weitere Alternative nennen, wenn Sie die Lok 39602 nicht benötigen. Wir werden Ihnen dann ein neues Austausch-Angebot für den von Ihnen gewünschten Artikel zukommen lassen..."
.

Toen ik zelf een voorstel deed, kwam het volgende antwoord van Herr Mayer:
"...wir bitten um Verständnis, dass sich unser Austausch-Angebot nur auf Modelle bezieht, die hier bei uns verfügbar sind. Modelle, die ein Händler besitzt, sind in dessen Besitz und stehen uns daher nicht zur Verfügung. Das Modell 37628 steht bei uns jedoch nicht zur Verfügung, so dass wir dieses nicht anbieten können.
Weiterhin bitten wir um Beachtung, dass sich der gewährte Preisnachlass maximal bei 50 % des aktuellen Wertes eines vergleichbaren Modells für das Seetalkrokodil bewegt. Dies sind somit ca. 125.- ?. Sollte das Modell höherwertiger sein, wäre Ihre Zuzahlung auch höher. Sollte der Wert des Austauschproduktes  geringer sein, würde sich der Kulanzabzug verringern.
Bitte teilen Sie uns daher unter diesen Eckbedingungen mit, welches Angebot für sie eventuell in Frage kommt. Tipp: Die unter www.maerklinshop.de mit einer grünen Ampel gekennzeichneten Loks stehen aktuell auch am Lager zur Verfügung..."
.

Toen heb ik voorgesteld beide loks terug te sturen en ze zijn ondertussen weer bij mij thuis.

M.i. hoort M. mij volledig te vergoeden voor dit model dat "plots" uit zichzelf uiteenvalt. Iedereen heeft het over zinkpest maar zelf kan ik dat niet bewijzen. Daarvoor is materiaalonderzoek nodig. Maar een model hoort niet zo maar "uiteen te vallen" me dunkt, ook niet 2, 4 of 10 jaar.
Trouwens ontwerp en constructie van de Seetal is nogal fragiel m.b.t. de bevestiging van de draaistellen aan het middenchassis.

In elk geval is M. bij mij (voorlopig) uit de gratie. Insider lidmaatschap en abonnement op de Duitstalige MM heb ik per direct opgezegd.

In de Verenigde Staten bestaat zoiets als "Class Action" waarbij een groep consumenten die ontevreden is over een (zeer) ondermaats product een zaak kan opstarten tegen een fabrikant.
En ik verwijs nog even naar de vergelijking die ik maakte dat een auto met een productie- of kwaliteitsfout een dodelijk ongeluk kan veroorzaken. Daar reageren de fabrikanten iets sneller op...

M. had meteen bij de eerste berichten over "uiteengevallen" Seetal locomotieven moeten ingrijpen...


Willy