Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!

Gestart door Dutchman dinsdag 05 mei 2009, 17:52:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Citaat van: JeroenS op zondag 02 december 2012, 13:15:27
Een goed bericht: het is mij gelukt om het frame van mijn De 6/6 te vervangen. De hele actie is vastgelegd in ruim 100 foto's, daar zal ik nog een apart verslag van maken.

Jeroen,

Bedankt. Ik heb het onderdeel "Lokrahmen" 321289 ook besteld en hoop daaraan voldoende te hebben voor reparatie...
En wellicht contacteer ik je nog een paar keer offline om mij te informeren hoe jij de moeilijke klus geklaard hebt).

Willy
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Hoi Jeroen,

Super dat je mini krok weer één geheel vormt en rijdt!
Wat me opvalt aan het filmpje is dat het lokje schokt bij het rijden. Mijn krokje had dat eerst ook maar dat was op te lossen door een aangedreven as 1 tikje/tandje verder te verdraaien (het is wat lastig uit te leggen). Hierna liep ze heel strak over de rails. Het lijkt erop dat de jouwe hier ook last van heeft.

Groet,
Martin
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Het model verder gedemonteerd en meer delen die uit elkaar vallen:




Willy
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
hoi Willy,

Herkenbaar; het hele chassis "Rahmen-Lok" heeft zinkpest... Bij de andere onderdelen heb ik er niets van gemerkt.

Groet,
Martin
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Citaat van: nmbssncb op zondag 02 december 2012, 13:34:14
M.i. hoort M. mij volledig te vergoeden voor dit model dat "plots" uit zichzelf uiteenvalt....
.....
M. had meteen bij de eerste berichten over "uiteengevallen" Seetal locomotieven moeten ingrijpen...

Willy


Erg jammer te moeten lezen dat het product niet aan de verwachtingen voldoet. Märklin heeft hier een slechte prestatie geleverd met de Seetalkrokodil.

Feit is wel dat het model 10 jaar oud is en de garantie afgelopen. M* kan 'm niet meer repareren en derhalve hebben ze je een coulancevoorstel gedaan en dat ook nog eens aangepast. Dat heb je afgewezen. Tja, dan wordt het lastig, is het redelijk te verwachten dat M* meer doet? Zou,naar maatschappelijk opvattingen, de eigenlijke garantietermijn voor dit soort kwalen moeten worden opgerekt naar tenminste 10 jaar? Is het een productie fout? of is het inherent aan werken met zink? Als je er een zaak van zou maken denk ik niet dat je er beter van wordt. Gelijk hebben is helaas ook hier weer niet altijd gelijk krijgen.

vriendelijke groet,
Michiel


Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Citaat van: Golfer op zondag 02 december 2012, 16:08:11
Feit is wel dat het model 10 jaar oud is en de garantie afgelopen. M* kan 'm niet meer repareren en derhalve hebben ze je een coulancevoorstel gedaan en dat ook nog eens aangepast. Dat heb je afgewezen. Tja, dan wordt het lastig, is het redelijk te verwachten dat M* meer doet? Zou,naar maatschappelijk opvattingen, de eigenlijke garantietermijn voor dit soort kwalen moeten worden opgerekt naar tenminste 10 jaar? Is het een productie fout? of is het inherent aan werken met zink? Als je er een zaak van zou maken denk ik niet dat je er beter van wordt. Gelijk hebben is helaas ook hier weer niet altijd gelijk krijgen.

vriendelijke groet,
Michiel


Dit is duidelijk een productiefout die zo vaak bij dit model is geconstateerd dat dit m.i. niet onder "normale" garantie valt. Het is gewoon een slecht product.

Willy

EDIT Ad: Quote hersteld.
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Ja, M heeft een lading zamac gekregen wat niet zuiver genoeg was, en daar helaas het frame van een hele serie van de seetal krok mee gemaakt, en onderdelen van KöFjes. Als je het verder voert zou M de schade moeten verhalen op de leverancier van de grondstof. Helaas openbaart zoiets zich pas na enkele jaren. Blijft wel verantwoordelijkheid van M. maar da zal niet meevallen als ze geen frames meer hebben. Wie weet maken ze ooit nog een nieuwe serie, dan kunnen ze ook nog een zootje reservedelen maken.....
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Citaat van: Wasmi op zondag 02 december 2012, 18:44:16
Ja, M heeft een lading zamac gekregen wat niet zuiver genoeg was, en daar helaas het frame van een hele serie van de seetal krok mee gemaakt, en onderdelen van KöFjes. Als je het verder voert zou M de schade moeten verhalen op de leverancier van de grondstof. Helaas openbaart zoiets zich pas na enkele jaren. Blijft wel verantwoordelijkheid van M. maar da zal niet meevallen als ze geen frames meer hebben. Wie weet maken ze ooit nog een nieuwe serie, dan kunnen ze ook nog een zootje reservedelen maken.....

Het vervelende aan Märklin is,is dat ze wel de mallen hebben liggen,maar er wel een straat machines voorop moet zetten,die dergelijke onderdelen massaal gaat produceren.
Dat gaat dus iets verder dan coulance,en dat ze zelf voor de verkeerde lading zamac hebben gekozen,mogen ze niet op de schouders leggen van de gebruiker.

Als er dus een grotere groep dergelijke lok's heeft,zou het geen kwaad kunnen,je te organiseren om een klacht neer te leggen.
Daar zou ik zeker een steentje aan bij willen dragen,zeker omdat mijn lok er ook last van kan krijgen.
Het model stamt ook uit dezelfde tijd,dan van de modellen die uit elkaar vallen/breken.

Het gaat hier dus om meerdere gevallen,die niet op zichzelf staan,en het zal heel wat moeite kosten om de reus in beweging te krijgen.
Èèn persoon is af te wimpelen,maar wat als dat er vijtig worden,of nog veel meer?
Hopelijk komen ze dan wel terug op hun aflatende houding :thumbdown:

Met een grote groep wordt het misschien wel mogelijk om Märklin op de productiefout te wijzen,maar hoe we dat moeten invullen.......
Dat gaat wel verder dan een poll,want je moet ook weldegelijk kracht zetten achter een dergelijk actie.
Anders gebeurt er nog niks,en blijven we zitten met uit elkaar vallende krokodillen.

M.v.g.

Hans V200.0





Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Citaat van: Tijdperk VI op zondag 02 december 2012, 14:38:04
Hoi Jeroen,

Super dat je mini krok weer één geheel vormt en rijdt!
Wat me opvalt aan het filmpje is dat het lokje schokt bij het rijden. Mijn krokje had dat eerst ook maar dat was op te lossen door een aangedreven as 1 tikje/tandje verder te verdraaien (het is wat lastig uit te leggen). Hierna liep ze heel strak over de rails. Het lijkt erop dat de jouwe hier ook last van heeft.

Groet,
Martin
Martin, gisteravond ben ik ruim drie uur bezig geweest om de lok weer in elkaar te zetten, waarvan zeker één uur om de assen goed op elkaar afgesteld te krijgen. In het begin lukte het me niet om de wielen meer dan één rondje te laten draaien. Steeds liep de boel vast. Het wormwiel kreeg ik ook maar niet goed op z'n plek. Ik weet ook zeker dat ze voorheen niet zo schommelde, maar voor dit moment kreeg ik het niet beter. Misschien volgende week nog maar eens een avondje aan besteden. Ik zal nu eerst mijn foto's gaan plaatsen.
Jeroen
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Hoi Jeroen,

Waar je eens naar zou kunnen kijken is de stand van de wielen t.o.v. elkaar. Alle wielen hebben een halve maan. Die zouden allemaal (bijvoorbeeld) exact horizontaal moeten staan. Mogelijk dat er een wiel/as een tandje is verschoven. Bij mij was dat het probleem. Hierdoor gaan namelijk de aandrijfstangen aan de buitenkant t.o.v. elkaar wringen als er een net niet over z'n dode punt heen is en de overigen wel.

Groet,
Martin
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Willy,

Kun je de vraag niet bij M leggen of ze, als ze de Seetal krok weer uitbrengen, je een nieuw frame kunnen toesturen?
Lijkt me sterk dat dit model wel weer eens in de catalogus zal komen te staan?

Wat mij verbaasd is, dat als ik in de onderdelenlijst van de 37524 kijk, het onderdeel 35; E321289 RAHMEN-LOK gewoon bestelbaar is, het licht is groen.
Kosten €15,-
Dat is toch wat je nodig hebt?
Probeer het gewoon eens bij je dealer te bestellen, of heb je dat ook al geprobeerd?
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
De foto's zijn geselecteerd en bewerkt, verslag volgt! Voor vanavond is het wel weer mooi geweest. :D

Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Citaat van: Kappa op zondag 02 december 2012, 23:54:07
Willy,

Kun je de vraag niet bij M leggen of ze, als ze de Seetal krok weer uitbrengen, je een nieuw frame kunnen toesturen?
Lijkt me sterk dat dit model wel weer eens in de catalogus zal komen te staan?

Wat mij verbaasd is, dat als ik in de onderdelenlijst van de 37524 kijk, het onderdeel 35; E321289 RAHMEN-LOK gewoon bestelbaar is, het licht is groen.
Kosten ?15,-
Dat is toch wat je nodig hebt?
Probeer het gewoon eens bij je dealer te bestellen, of heb je dat ook al geprobeerd?


Inderdaad, Ad.
Ik heb nog eens goed gekeken naar de "exploded view" en aan de hand van het commentaar van Jeroen, moet het lukken met alleen het vervangen van "Lokrahmen" als onderdeel. En dat heeft Keuterman nog op de plank liggen, meldde hij laatst. En ik heb het besteld.
Toen de Seetal uit elkaar viel was ik zo van slag dat ik meteen de hele handel naar M. in Göppingen heb opgestuurd, inclusief de groene Seetal (37522) die nog intact was (en is).
Het wordt geen leuke reparatie, dat kan je al lezen uit Jeroen's bijdragen. En ik heb het model al zelf grotendeels gedemonteerd, en ik weet nu al dat het niet de leukste klus wordt.

Vreemd is wel dat M. in Göppingen beweert dat ??beide Trebgestelle der Lok und das Mittelteil benötigt...? zijn voor reparatie en dat die onderdelen niet ??verfügbar?? zijn. Hebben ze wel goed gekeken daar in Göppingen?

In 2010 had ik problemen met het NMBS treinstel serie 600 (3426). Dit is ook net als de Seetal vermoed ik, een van Trix afgeleid model. De motor weigerde dienst. Alleen wanneer ik de motor los voedde met voldoende gelijkspanning, en vaak moest ik een draai geven aan de as, ging hij draaien. Nieuwe koolborstels, nieuwe aandrukveertjes, niks hielp.
Een nieuwe motor was niet meer leverbaar, niet bij Keuterman, noch in Göppingen.
Na aandringen stelde M. Göppingen voor om het treinstel op te sturen. Een paar maanden later kwam het gerepareerd terug: motor en Delta platine waren vervangen! Kosten: ? 56,53 (inclusief verzenkosten).

Velen onder ons zijn bekend met de destijds geleverde loks met beroerd functionerende compacte C-sinus motor. M. Göppingen heeft toen alle teruggestuurde loks gratis en keurig gerepareerd. Het kon dus wel in dit geval van een massale productiefout? Of waren er te veel Duitse klanten bij betrokken?


Willy
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Helaas is het zo,dat Märklin gevoeliger is voor Duitse kritiek,dan voor Nederlandse of Belgische.

Als ze ook stoppen met de productie van een model,dan bouwen ze die straat meteen om voor een ander model.

En als een lok eenmaal is goed bevonden,maken ze er weinig onderdelen voor,want die blijven dan liggen,en dat kost Märklin ook geld.
De grondstoffen worden dan ook liever gebruikt voor andere modellen.
Als de lok goed en zinkpest vrij zou zijn gaat dat op,maar zolang dat niet het geval is,zouden ze beter mogen reageren.

Dat je beide aandrijfstellen,en het middendeel moet aanbieden bij reparatie,komt denk ik uit het feit,dat die onderdelen uit de beroerde Zamac legering bestaan.
Een andere verklaring heb je er niet voor denk ik.

Citaat:

Velen onder ons zijn bekend met de destijds geleverde loks met beroerd functionerende compacte C-sinus motor. M. Göppingen heeft toen alle teruggestuurde loks gratis en keurig gerepareerd.
Einde citaat.

Dit gaat een beetje off-topic,want een aandrijving vervangen is heel ander werk,dan vervanging van delen van het frame.
En daarbij de klacht hierover was vele malen groter,dan de klacht over de zinkpest bij dit model......

M.v.g.

Hans V200.0


Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Toen de eerste klachten over zinkpest verschenen op diverse fora had ik de Seetal meteen te koop moeten aanbieden op een veilingsite in de hoop dat een onwetende hem had gekocht... Dit is slechts  een manier om een (toekomstig) probleem op te lossen.

De eerlijke route bewandelen levert toch geen eerlijke oplossing op, althans niet bij Mutti M.


Willy
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Oeps, wat een vreselijke ontdekking.  :(  Echt minder, inmiddels gelezen welke onderdelen nog vervangen kunnen worden?

groet, Michiel
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Hoi Leon,

Wat een vreselijk nieuws aangaande je Seetal krokodil,dat is een vervelende constatering :(

Maar wat je 3015 betreft.......die kan je ook maar beter niet laten vallen,daar is geen krokodil tegen bestand.

Zo kan ik ook wel dingen laten zien,maar dat is niet juist.

Die krokodil was nooit gebroken als je hem niet had laten vallen,en dan had je het niet over deze off topic foto's gepraat of wel  :?

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Hoi Leon,

Nu komt er wat meer uit de mouw,en daar wachtte ik al op.

Je mag gerust weten,dat ik geprobeerd heb jou foto's goed ter bekijken,maar je had beter wat scherpere foto's ervan mogen maken wat mij betreft.

Ook zie je niet duidelijk welk deel waar hoort.

Natuurlijk is het vervelend als er iets uit elkaar valt,na een val van 15 cm,maar ook daarover geen woord in de eerste berichtgeving.

Een constructiefout of gietfout,of iets anders dan zinkpest,hoort niet thuis in dit topic.

Zoiets verdient een eigen topic,en daar mag je best zoiets laten weten,want er zijn er meer met een dergelijke krokodil,waaronder ondergetekende.

Doorgaands stonden deze lok's juist bekend om hun robuustheid,maar om nou te zeggen dat èèn gebroken krokodil nu alle exemplaren betreft,gaat een beetje ver.

Het kan altijd zijn dat je getroffen wordt door zoiets,en dat is zeker niet lollig,maar nogmaals die breuk heeft zoals jezelf al zei,niks te maken met zinkpest.

Daarom zou iedereen het op prijs stellen als ze bij Märklin de K van Kwaliteit ,weer eens op orde hadden,zodat zij hem met een hoofdletter mogen schrijven.

M.v.g.

Hans V200.0




Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Citaat van: Hans V200.0 op vrijdag 07 december 2012, 16:51:51

Daarom zou iedereen het op prijs stellen als ze bij Märklin de K van Kwaliteit ,weer eens op orde hadden,zodat zij hem met een hoofdletter mogen schrijven.


Omdat er een gevalletje zinkpest was in 2001, 11 jaar geleden dus, kun je dit toch niet zeggen?

Gr, Ben.
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Citaat van: leonmarklin op vrijdag 07 december 2012, 17:21:58
Maar er zit toch een boodschap in: het feit dat mijn Seetal in ver gevorderd stadium van zinkpest nog niet is afgebroken is omdat ik sinds de laatste 40 jaar met de kennis die ik destijds heb opgedaan, een gelede loc nooit of te nimmer meer vastneem enkel aan zijn middendeel, maar altijd kop en staart ondersteun bij het manipuleren, die beestjes bijten gelukkig toch niet :-)
Ik ben er zeker van dat wie een krokodil vastneemt met 1 hand alsof het een kreeft is (heb ik al heel veel zien doen), vroeg of laat met brokken zit, zinkpest of niet.
Je weet immers maar nooit wat onder de huid zit...

Beste Leon,

In de Mutti M. handleiding voor de Seetal staat niet dat die lok dient vastgenomen te worden zoals jij omschrijft. En je weet hoe voorzichtig Mutti M. is met haar "kinderen".
Maar toegegeven er ziet wat in je handelswijze m.b.t. gelede loks.
Maar het uit elkaar vallen gebeurt toch vroeg of laat, ook met jouw Seetal, wanneer de zinkpest heeft toegeslagen. Het is wachten op wat komen gaat...

Maar nogmaals Mutti M. heeft een zeer inferieur product verkocht en weigert garantie, deels omdat hoogstwaarschijnlijk de Seetal is geproduceerd in de periode toen het rommelde binnen Mutti M. en een hedgefund er geld had in gestoken. Dan vervalt soms alle aanspraak op garantie...


Willy
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Citaat van: Spoorman op vrijdag 07 december 2012, 17:19:28
Omdat er een gevalletje zinkpest was in 2001, 11 jaar geleden dus, kun je dit toch niet zeggen?

Hoi Ben,

Dat slaat op veel meer dan de zinkpest aleen,dat is waar,en jij hoeft je daarover geen zorgen te maken.

Immers jij bent degene,die is overgestapt op 2-rail,en dat lag blijkbaar niet aan het feit,dat je Märklin hoog in het vaandel had :?


Citaat van: leonmarklin op vrijdag 07 december 2012, 17:21:58
Dag Hans,

Die 3015 is zowat 40 jaar geleden gebroken, om daar nu een nieuw topic over te beginnen lijkt mij wat laat :-)
...

Hoi Leon,

Tja een gebeurtenis van veertig jaar geleden,kan je even in een ander daglicht zien........
Want als er nu iets gebeurt,zie je het bijna niet onopgemerkt voorbij komen,dat was veertig jaar geleden wel even iets anders.

Je bent goed bezig,als je zegt dat je die kroko's met twee handen aan moet pakken,eigenlijk bij elk gelede lok/treinstel zou je dat moeten doen,alleen doen we dat niet altijd.
Ben het ook met je eens,dat als je bij 1 model een gietfout hebt ,kunnen dat er ook meer zijn ongetwijfeld.

Het is ook niet aan mij,om jou te zeggen wat wel en niet in het topic thuis hoort,daar heb je gelijk in.
Maar waarom is het zo verdomd moeilijk om bij het onderwerp te blijven?

M.v.g.

Hans V200.0

EDIT Ad: Ik heb één en ander aan citaten uitgedund.
Hans, als je citeert doe dat dan aub iets specifieker, niemand gaat die hele lappen geciteerde tekst opnieuw gaat lezen.

Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Citaat van: Hans V200.0 op vrijdag 07 december 2012, 18:47:01
Citaat van: Spoorman op vrijdag 07 december 2012, 17:19:28
Citaat van: Hans V200.0 op vrijdag 07 december 2012, 16:51:51

Daarom zou iedereen het op prijs stellen als ze bij Märklin de K van Kwaliteit ,weer eens op orde hadden,zodat zij hem met een hoofdletter mogen schrijven.


Omdat er een gevalletje zinkpest was in 2001, 11 jaar geleden dus, kun je dit toch niet zeggen?

Gr, Ben.

Dat slaat op veel meer dan de zinkpest aleen,dat is waar,en jij hoeft je daarover geen zorgen te maken.

Immers jij bent degene,die is overgestapt op 2-rail,en dat lag blijkbaar niet aan het feit,dat je Märklin hoog in het vaandel had :?


Jemig, wat een waardeloze reactie. Wat heeft mijn 2rail overstap er nu mee van doen? Ik rij nog steeds met Marklin en Trix lok's en materieel, heb alleen geen puko's meer.

Je laat je weer van je beste kant zien Hans. :thumbdown:

Gr, Ben.

Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Hé hé het is me eindelijk eens gelukt :D

Heb Ben op de kast gekregen :thumbup:

En dat is niet mijn slechtste kant Ben >:-D

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Ik weet niet precies wat je doel is maar je krijgt mij niet op de kast grote vriend. Je reactie sloeg nergens op, dat wilde ik je even laten weten. :important:

On-topic maar weer: over uit elkaar vallende kroks. :)

Gr, Ben.
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Citaat van: Spoorman op vrijdag 07 december 2012, 19:56:18
Ik weet niet precies wat je doel is maar je krijgt mij niet op de kast grote vriend. Je reactie sloeg nergens op, dat wilde ik je even laten weten. :important:

On-topic maar weer: over uit elkaar vallende kroks. :)

Gr, Ben.

Hoi Ben ,

Mijn excuus  :important:
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Citaat van: leonmarklin op vrijdag 07 december 2012, 20:01:01
Wel Hans, de titel is als ik mij niet vergis '(Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!' en ik lees hier al over Brawa, Roco, Köfs, stoomlocs,....dus ik dacht dit kan er nog wel bij :-)
En vooral om te bewijzen dat gietfouten sporadisch optreden en van alle tijden zijn, in het geval van de 3015 50 à 60 jaar geleden al.
En al bij al heb ik meer 'on-topic' bijgedragen in dit draadje dan de meeste anderen, ik heb zelf een Seetal met zinkpest en heb daar foto's van gepost met serienummer van 2002 (dus niet enkel 2001) zodat iedereen die er eentje heeft met een nummer dat in de buurt zit gewaarschuwd is dat het niet over 3-tal  exemplaartjes gaat.


Hoi Leon,

Je ziet het inderdaad als je door het draadje heen leest,en dat is eigenlijk ook een soort van afdwaling van het onderwerp.
Wel hebben ze de zinkpest gemeen,en dat blijft dan ook niet alleen voor Märklin voorbehouden.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Citaat van: leonmarklin op vrijdag 07 december 2012, 20:19:34
Hans,

Elk zijn eigen kijk op de zaak, voor mij zijn gietgallen een fout in het gietproces zoals zinkpest er een is, 't resultaat is trouwens hetzelfde, de krokodillen vallen als je pech hebt jammerlijk uiteen :-(
En dat is van alle tijden, en vermoedelijk van alle merken. En zal altijd terugkeren, wees daar maar zeker van.



Hoi Leon,

Zinkpest is voor mij al een fout die voor het gieten begint,namelijk bij het smelten,en ik zie aan de gietgallen dan ook een andere oorzaak dan deze kwaal.

Dat het niet uit te bannen valt,daar ben ik het niet helemaal mee eens,want een legering kun je altijd naar kwaliteitsnormen behouden.
Ga je daarvan afwijken,dan kunnen er problemen opdoemen die je helemaal niet wilt.

Legeringen onder druk kunnen ook kwaaltjes vertonen,en die zie ik dan meer als gietgal,niet als zijnde zinkpest.

Gietgallen voorkomen is een kwestie van procesbewaking,en er zullen hoe streng je dat ook toepast altijd wel iets door de handen/vingers glippen.
Maar ook dat kost geld,en inzet van mens en machine,en ook aan die formule is niets heel gebleven.

M.v.g.

Hans V200.0



Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Werd deze Seetal krok ook destijds niet in China gemaakt, net als de door zinkpest geplaagde Köf?
Dat werd volgens mij veroorzaakt door gebruik van onzuivere zink legering.
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Hoi Ad,

Dat kan best eens zo zijn,maar dat zal voor ons altijd wel in nevelen blijven gehuld.

Er zijn ook bedrijven die wel weten hoe ze gebruik kunnen maken van Chinese fabrieken,en weldegelijk duidelijke en goede afspraken maken.

Wellicht was de toenmalige leiding van Märklin incapabel om dit te doen,of teveel denkend aan de ?uro's in hun eigen zak.

En wat ook duidelijk is,is het feit dat er aan de legering geprutst is,door onbekwame lieden die er totaal geen verstand van hadden.

En kwaliteit waarborgen? Wat is dat zullen diezelfde gasten zich hebben afgevraagd,maar daar kopen wij als modelspoorders niks voor.

Feit blijft wel dat het faillissement,en de onbekwame leiding ertoe geleid hebben,dat ze er met de pet naar gegooid hebben,en toch weer de zinkpest hebben laten toeslaan.

En dat terwijl we er toch heel wat jaren van verschoond zijn gebleven.

Maar helaas het feit ligt er dat deze krokodil last heeft van de zinkpest,en ik vraag me werkelijk af,heeft mijn kroko nou werkelijk een andere legering,of krijg ik gewoon uitstel?

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
CiteerMaar helaas het feit ligt er dat deze krokodil last heeft van de zinkpest,en ik vraag me werkelijk af,heeft mijn kroko nou werkelijk een andere legering,of krijg ik gewoon uitstel?

Dat is heel eenvoudig te controleren: zie de foto in post #105. Open je lok en probeer of het met erg weinig kracht mogelijk is een stukje van de bovenkant van het chassis af te breken. Als dit lukt/niet lukt met verrekte weinig moeite, heb je antwoord op je vraag. Aldus een ervaringsdeskundige.

Ben benieuwd naar de uitkomst...

Groet,
Martin
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Hoi Martin,

Dat is een harde test op een lok die nog geen barstje vertoont,en lijkt me pas nodig als ik ook van die blaasjes of scheurtjes zie.
Die van mij vertoont er nog niks van,en dat begrijp ik ergens niet,want die van mij komt uit hetzelfde productie jaar als sommige,van de hier voorbij gekomen slachtoffers.

Of komt die van mij van de Canarische Eilanden of uit de Fillipijnen,wie zal het zeggen?

M.v.g.

Hans V200.0


Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Er hoeft maar een batch Zamac, of zelfs maar een paar staven met de foute legering zijn geweest die er tussendoor is geglipt bij de inname inspectie ( die doen ze namelijk) om een hoop ellende te veroorzaken. Daarmee vervuil je een heel zinkbad. Als er daarna weer 'goede' zamac wordt toegevoegd zal de vervuilingsgraad afnemen en zullen de producten weer van zinkpest verschoond blijven. Het kan dus zomaar zijn dat er ook kroko's zijn van een eerdere of latere productie die geen zinkpest hebben of zullen krijgen.......
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Citaat van: leonmarklin op zaterdag 08 december 2012, 10:27:35

......dat duidt er toch op dat men regelmatig een steekje laat vallen.


Niet "laat vallen" maar "heeft laten vallen". ;)

Het zinkpest probleem is geïsoleerd en beperkt tot de bekende gevallen uit de eveneens bekende periode.

Of je wel of niet nog een dubbelset krok's gaat aanschaffen zal mij niet boeien maar geredeneerd vanuit een mogelijke aanwezigheid van zinkpest of gietgallen zou je je niet al te druk hoeven maken. :)

Gr, Ben.
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
CiteerDat is een harde test op een lok die nog geen barstje vertoont,en lijkt me pas nodig als ik ook van die blaasjes of scheurtjes zie

Hoi Hans,

Helaas geven bijgaande beelden je geen gelijk. De zinkpestbewijzen heb ik namelijk bewaard. Het chassis van mijn Meerdaljongen zag er perfect strak uit; geen blaasjes of anderszins. Maar brokkelde wel af als een stevig gebakken koekje...
De glimmende beschadigingen op het chassis zijn overigens ontstaan bij het verwijderen van het serienummer (H2105567) wat ik graag heel wilde houden en over heb gebracht op het nieuwe chassis. 

Misschien toch even onderzoeken?

Groet,
Martin
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Hoi Martin,

Jouw foto's hebben mij doen besluiten,mijn lok uit de verkoop te halen,en aan een onderzoek te onderwerpen.

Wanneer dat precies zal plaats vinden weet ik nog niet.

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Citaat van: Hans V200.0 op zaterdag 08 december 2012, 15:37:12

Jouw foto's hebben mij doen besluiten,mijn lok uit de verkoop te halen....


Oei, dom, dom, dom. Je kunt er maar vanaf zijn.

Leg 'm ieder geval ver van je ander lokkies, heb horen fluisteren dat de pest behoorlijk besmettelijk is. ;)

Gr, Ben.
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Citaat van: Spoorman op zaterdag 08 december 2012, 17:25:39
Leg 'm ieder geval ver van je ander lokkies, heb horen fluisteren dat de pest behoorlijk besmettelijk is. ;)
't Is een (ander) bekend virus. Nagenoeg alle forumleden zijn erdoor besmet. ;)
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Citaat van: Hans V200.0 op zaterdag 08 december 2012, 15:37:12
Hoi Martin,

Jouw foto's hebben mij doen besluiten,mijn lok uit de verkoop te halen,en aan een onderzoek te onderwerpen.

Wanneer dat precies zal plaats vinden weet ik nog niet.

M.v.g.

Hans V200.0


Verstandige beslissing, Hans.

WIlly
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Citaat van: Spoorman op zaterdag 08 december 2012, 17:25:39
Oei, dom, dom, dom. Je kunt er maar vanaf zijn.

Leg 'm ieder geval ver van je ander lokkies, heb horen fluisteren dat de pest behoorlijk besmettelijk is. ;)
LoL  :D
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Citaat van: Spoorman op zaterdag 08 december 2012, 17:25:39

Oei, dom, dom, dom. Je kunt er maar vanaf zijn.

Leg 'm ieder geval ver van je ander lokkies, heb horen fluisteren dat de pest behoorlijk besmettelijk is. ;)

Gr, Ben.

Hoi Ben,

Het is een lok waarmee ik geen anderen wil opzadelen,want wat als je hem verkoopt,en de ander zit ermee?
Dan voel ik mij tenminste heel beroerd,en dat is niet eens het belangrijkste,ik heb dan ook iemand benadeelt,en dat laat ik liever aan anderen over.

Trouwens Wie zegt dat de zinkpest besmettelijk is?

Onderbouw dat nou eens wetenschappelijk,want zover ik weet ligt de zinkpest aan de legering,die een reactie op de aanwezige grondstoffen los laat,in combi met temperatuur en luchtvochtigheid.

Het bestaat bijna niet,dat als je een "aangestoken" lok bij een andere gezonde houd,dat die net als een mens besmet wordt,en het wordt bijna het bekende broodje aap verhaal.

En als je al meerdere lok's hebt met de zinkpest,dan ligt dat meer aan het feit dat die of uit dezelfde beroerde legering stamt,of uit een andere beroerde legering komt.

M.v.g.

Hans V200.0




Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Hans, dan bestel je toch een nieuw lok frame en vervang deze door een nieuwe, dan kannie gerust de verkoop in.
Kosten ?15,- en een avondje prutsen.
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Hans,

Ben schrijft dat de pest behoorlijk besmettelijk is en heeft het nergens over zinkpest.........
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Citaat van: Kappa op zaterdag 08 december 2012, 23:07:53
Hans, dan bestel je toch een nieuw lok frame en vervang deze door een nieuwe, dan kannie gerust de verkoop in.
Kosten ?15,- en een avondje prutsen.

Hoi Kappa,

Dat frame opzich zal geen probleem vormen,maar de aangedreven zijdes?

Die bestaan ook uit die legering,en die zijn nergens te krijgen...........tenzij Märklin wakker wordt.


Citaat van: huub op zaterdag 08 december 2012, 23:25:31
Hans,

Ben schrijft dat de pest behoorlijk besmettelijk is en heeft het nergens over zinkpest.........

Hoi Huub zover was ik ook al,en als je goed door mijn tekst leest,lees je iets over een broodje aap verhaal ;)



M.v.g.

Hans V200.0
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
good 4 u  :)
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Thank U :thumbup:
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Citaat van: Hans V200.0 op zaterdag 08 december 2012, 22:44:16

Onderbouw dat nou eens wetenschappelijk.......


Ik wil je wel een beetje helpen.

Het heeft te maken met Dynamische Rekristallisatie en vindt plaats als er een evenwicht is tussen de omstandigheden die het materiaal deformeren (zoals mechanische spanning en schuifspanning) en de vorming en groei van de nieuwe kristallen. Zo gauw de omstandigheden veranderen zal het evenwicht verschuiven.

Algemeen wordt gesteld dat er sprake is van Subgrain Rotation waarbij verplaatsing van dislocaties in afzonderlijke kristallen ervoor zorgt dat nieuwe kristalgrenzen ontstaan in bestaande kristallen, waarbij een deel van het kristal in zijn geheel roteert ten opzichte van de rest en een subgrain gaat vormen. Dat is een gemetasomatiseerd proces en niet best. :P



Gemetasomatiseerde processen zijn sterk temperatuur afhankelijk waarbij de mobiele elementen bij lagere temperaturen minder actief zijn. Het beste bewaar je je krokodil dus in het vriesvak van de koelkast of als je die niet hebt in de groentelade.

Heb je hier iets aan? :o)

Gr, Ben.

Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Ben, voldoet het ook om de airco in de treinenkamer op -10 te zetten? :D

Citaat van: Hans V200.0 op zaterdag 08 december 2012, 23:37:46
Dat frame opzich zal geen probleem vormen,maar de aangedreven zijdes?

Die bestaan ook uit die legering,en die zijn nergens te krijgen...........tenzij Märklin wakker wordt.
Hans, blijkbaar is alleen het frame onderhavig aan zinkpest, de draaistel frames hebben geen zinkpest.
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Citaat van: Kappa op zaterdag 08 december 2012, 20:42:01
Citaat van: Spoorman op zaterdag 08 december 2012, 17:25:39
Oei, dom, dom, dom. Je kunt er maar vanaf zijn.

Leg 'm ieder geval ver van je ander lokkies, heb horen fluisteren dat de pest behoorlijk besmettelijk is. ;)
LoL  :D


Is het "Lots of Love" of "Laughing out Loud", Ad?!

Willy
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Hoi Ben,

Mooi wetenschappelijk onderbouwd,maar ik ben echt niet van plan om mijn lok ergens anders bij te houden,nog in het vriesvak te leggen.
Lijkt me ook lastig als ik er per ongeluk mee wil gaan rijden.

Kristallen die afbrokkelen kunnen zich wel vast zetten op ander materiaal,maar geeft het dan ook hetzelfde resultaat?

Immers als de andere legering andere grondstoffen bevat,kan dat toch niet hetzelfde effect hebben?


Citaat van: Kappa op zondag 09 december 2012, 10:12:45
Hans, blijkbaar is alleen het frame onderhavig aan zinkpest, de draaistel frames hebben geen zinkpest.
Hoi Ad,

Vreemd ,ik dacht ergens hier of in een ander topic te lezen dat die draaistelframes er wel last van hadden.

M.v.g.

Hans V200.0



Re: Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Citaat van: Hans V200.0 op zondag 09 december 2012, 15:38:51

Mooi wetenschappelijk onderbouwd


Graag gedaan Hans.  O:-D

Gr, Ben.