Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!

Gestart door Dutchman dinsdag 05 mei 2009, 17:52:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Beste medeforumers,

Zo net ontdekte ik dat in het Märklin Users Forum in de VS opnieuw het thema zinkpest aan de orde is!

http://www.marklin-users.net/applications/forum3/topic.asp?TOPIC_ID=12919

De persoon, die verleden jaar als eerste zinkpest constateerde aan de Kof Trostberg uit het modeljaar 2001, moest nu vaststellen dat de bruine Seetal Krokodil, eveneens modeljaar 2001, ook hier aan lijdt.
De nokken aan het frame, waar de beide neusdelen aan bevestigd zijn (draaipunten) bleken spontaan afgebroken.

Inmiddels hebben ook anderen vergelijkbare verschijnselen aan hun exemplaar vastgesteld.

Ook zijn door de ontdekker foto's gepubliceerd, die dezelfde beelden (scheuren en uitstulpingen) vertonen als destijds de Trosbergkof.
Omdat ik destijds zelf ook tot de getroffenen behoorde is voor mij het overtuigend bewijs geleverd: de verschijnselen zijn 100% identiek!

Het lijkt zinvol als bezitters van de Seetal Kroko uit die periode hun exemplaar grondig inspecteren!
In het verleden zijn alle getroffen Trostberg-Kof-modellen door Märklin na inzending vervangen.
Er is maar één goede raad: naar je handelaar/dealer en insturen naar Göppingen (via Keuterman Borne).
Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Je zou toch denken dat Märklin wel weet bij welke modellen het foute soort zink gebruikt is....?
Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Het gaat niet om de buitenkant het gaat om frame waarin de motor ligt.

De mensen die problemen hebben tot nu toe zijn dat er drie. Waarvan 1 zijn loc heeft laten vallen.

Bovendien leven ze in gebieden waar het gloeiend heet wordt.
Mijn bruine Seetal krokodil is prima in orde.




Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Citaat van: Davy op dinsdag 05 mei 2009, 19:31:53
Bovendien leven ze in gebieden waar het gloeiend heet wordt.
Al eens in de zomer bij me op de zolder geweest? :wink:
Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Gloeiend heet of niet, dat heeft niets met het onstaan van zinkpest te maken.
Zinkpest ontstaat, doordat het de zinklegering onzuiverheden bevat of een onjuiste samenstelling heeft.
Hierdoor kunnen zich kristallen vormen in het model en afbreken op kristalgrenzen.
Dit is duidelijk een procesfout geweest in de bereiding van het vloeibare zinkmengsel.
Hogere opslag temperaturen kunnen hooguit het groeiproces van de kristallen beinvloeden, maar niet doen ontstaan.
Mij benieuwen, wat Märklin hiermee doet.
Ik denk wel coulance, ze kunnen negatieve reklame niet veroorloven, zeker in deze tijd niet.

Tijdens het googelen naar zinkpest vond ik dit oude bericht, dat de Köf zinkpest betrof.
http://www.exploremagazine.nl/nieuwe-epidemie-chinese-zinkpest.33853.lynkx
Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
In Duitsland nu 1 persoon die ook zinkpest heeft gevonden klik hier bericht van 5 mei 21:07 geplaatst door Railion.
Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Beste mensen,

Omdat ik bij één van de eersten hoorde die een Trostberg Kof (jaar 2001)had, die getroffen was door zinkpest, bestaat er voor mij geen enkele twijfel wat er met de getoonde Seetal kroko's aan de hand is.

Wie zich nog eens wil overtuigen aan de hand van foto's vindt op onderstaande link voldoende materiaal:

http://www.railroad24.de/railreport/weblog.php?id=81

Nu een 2e type lok(serie) ook getroffen is, wordt de 'houdbaarheid' van andere modellen geproduceerd in de jaren ná 2000 steeds dubieuser.

Märklin zou er goed aan doen helderheid te verschaffen over de produkten, die gemaakt zijn uit minderwaardige kwalitatief ZAMAK.

Dit om het vertrouwen van de klanten in hun produkten te herstellen.
Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
De Seetal krokodil is een ontwikkeling van Trix. Feit is dat maar enkelen hier last van hebben mijn model toont bij het frame waar de motor in ligt geen enkele afwijking.

Als ze slim zijn verkopen ze Trix zo snel mogelijk of stoppen ze er mee.
Bovendien denk je nu echt dat de andere merken geen problemen hebben.

Ook Brawa heeft zinkpest en dat model kost maar 400 euro.
Maar als Marklin het probleem zal erkennen dan zullen ze het ook netjes oplossen.


Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
lokje 23: mooi gezegd!

Davy: *zucht*  :? :? lees die bijdrage van lokje 23 eens goed.........

Koen
Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Lokje23, je hebt een goed standpunt, bij Marklin is het zeker geen rozegeur en maneschijn.
En Davy, je moet maar eens ophouden om Märklin altijd op te hemelen.
Al hoewel Märklin graag klanten als Davy ziet natuurlijk. > Altijd tevreden.  :P

Maar bij zoveel bedrijven moeten nieuwe ontwikkelingen zo snel en goedkoop mogelijk de markt op.
Ze willen nu eenmaal winst zien.
En dan gaat men op de productie bezuinigen, door een blik Chinezen open te trekken.

Trix heeft met de Seetal krokodil bewezen dat een dergelijke productie naar China te verhuizen, uiteindelijk alleen maar geld en naam kost.
Zamak is nu eenmaal een materiaal met een zeer kritsch productie proces en dat moet je aan je eigen ervaren vakmensen overlaten en niet aan Chinezen. :?

Maar wat bedoel je nu met die een na laatste zin Lokje23?
Citaat van: lokje 23 op woensdag 06 mei 2009, 13:18:19
en zijn er maar drie personen wel simpel dan zijn het er drie teveel.
Ik heb em 36x gelezen, maar kan er geen koek van bakken.  :roll:
Lees, voordat je je verhaal post, alles nog even door, door op de knop "Bekijken" te klikken en op "Verzenden".
Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Citaat van: Kappa op woensdag 06 mei 2009, 15:32:06
Maar wat bedoel je nu met die een na laatste zin Lokje23?
Citaat van: lokje 23 op woensdag 06 mei 2009, 13:18:19
en zijn er maar drie personen wel simpel dan zijn het er drie teveel.
Ik heb em 36x gelezen, maar kan er geen koek van bakken.  :roll:
Lees, voordat je je verhaal post, alles nog even door, door op de knop "Bekijken" te klikken en op "Verzenden".

Ad, Lokje23 geeft aan dat als 3 personen er last van hebben dat dat er dan 3 teveel zijn.
Dit is een reactie op Davy's opmerking dat er tot nu toe 'maar' drie mensen last van hebben:
Citaat van: Davy op dinsdag 05 mei 2009, 19:31:53
De mensen die problemen hebben tot nu toe zijn dat er drie. Waarvan 1 zijn loc heeft laten vallen.
Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Zo hoort een goede SEETAL LOC

Eruit te zien.





Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Citaat van: Eric-Paul op woensdag 06 mei 2009, 15:46:56
Ad, Lokje23 geeft aan dat als 3 personen er last van hebben dat dat er dan 3 teveel zijn.
Dit is een reactie op Davy's opmerking dat er tot nu toe 'maar' drie mensen last van hebben:

Dank je Eric, ik was even die link naar Davy's reactie kwijt.

@ Martin: Je hebt gelijk, als er Märklin op staat dan zijn zij verantwoordelijk voor de kwaliteit van het geleverde product.
Toch geloof ik dat, als Marklin door een bevlogen management zal worden bestuurd, deze missers tot het verleden zullen gaan behoren.
Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Lid sinds: 2009

Het heden is het verleden van de toekomst

offline
Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Ik heb voor de zekerheid mijn bruine Trix Seetal krokodil meer even gecontroleerd. :?
Maar die is op dit moment nog volkomen zinkpest vrij :D, hij is van het produktiejaar 2001.

Ron
Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
beter zinkpest dan varkenspest,ha,ha
Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Jammer voor zo'n mooie loc dat er zo'n probleem is
Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Helaas heb ik ook een model met zinkpest.
Al geruime tijd geleden heb ik het bewuste onderdeel besteld bij een leverancier in Duitsland.
Onlangs ook bij Keutermann besteld.
Helaas niet op voorraad.
Ook volgens de officiëlle Märklin site is het frame niet meer leverbaar...

Er gloort wat hoop. Nu Märklin opnieuw dit model heeft uitgebracht 37524....
Wellicht wordt het frame dan ook weer leverbaar.
Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Beste Henk,

Citaat van: Henk Bo op zondag 10 mei 2009, 23:59:22
Helaas heb ik ook een model met zinkpest.
<........>

He, dus ook in Nederland nu!
Dit kon natuurlijk niet uitblijven, want de oorzaak zit in ondermaatse kwaliteit van het ZAMAC dat gebruikt is. Het probleem zit dus 'ingebakken' in het materiaal dat gebruikt is. En daar uit wordt niet één onderdeel, maar een hele serie gemaakt.

Heel informatief voor de kwaliteitseisen die aan ZAMAC te stellen zijn is  deze site:
http://www.rzv-zink-druckguss.de/

Veel zinkpest blijft verscholen in dozen waar verzamelaars hun modellen in hebben opgeborgen of achter het glas van vitrines.
Telkens zullen dus modellen blijven opduiken.
Met de Trostberg Kof bleken niet alle modellen getroffen, maar wel een aantal die uit een bepaalde serie schijnen te stammen!

Hier een paar plaatjes van de kap van mijn Trostberg Kof, die inmiddels door Märklin kostenloos vervangen is!
De scheurtjes, die in het materiaal door zwelling van binnenuit ontstaan, zijn eerst goed zichtbaar met een loep!
Dus wie zijn/haar model wil controleren zal in eerste instantie niets ontdekken met het blote oog, terwijl het desastreuze proces in feite zich al heeft ingezet.
Foto's laten deze narigheid echter onbarmhartig zien!

Twee voorbeelden van de getroffen Kof:



De buffers lagen 'gewoon' los in de doos...

Hier onder is ook goed te zien, dat er vervormingen optreden!



Kun je ook wat foto's maken van de getroffen delen van je Seetal krokodil en deze hier laten zien?

Ik ben erg benieuwd hoe het er allemaal uitziet.

De procedure is:
via je treinenhandelaar - fa. Keuterman Borne - insturen naar de fabriek in Göppingen.

In eerdere gevallen was er steeds zonder kosten een oplossing!
Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Ik heb mijn Kof ook eens goed bekeken en deze heeft ook zinkpest.

Natuurlijk contact opgenomen met Keuterman in Borne en die vertelde dat ik ene nieuwe Kof kon krijgen met bijbetaling van ongeveer 100 euro. De curatoren hebben besloten dat een nieuw model gratis geven uit coulance voorlopig niet meer kan en de garantie niet verder gaat dan 2 jaar na aankoop.

Betekent dus dat Marklin volgens de wet geen goed product levert. Je mag ervan uit gaan dat een loc langer meegaat dan 6 jaar. Maar om hier ene hoop heibel voor te maken?

Kortom, ik ben niet blij met het standpunt van Marklin. Dit geeft niet veel hoop voor de toekomst.....!
Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Ik vind het gewoon schandalig, herman dat ze je geen nieuwe geven, jij geeft er geld aan uit, door een grote fabrieksfout (kan) ie kapot gaan en dan krijg je geen nieuwe. :(
Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Citaat van: HERMAN136 op dinsdag 12 mei 2009, 14:46:40
Ik heb mijn Kof ook eens goed bekeken en deze heeft ook zinkpest.

Natuurlijk contact opgenomen met Keuterman in Borne en die vertelde dat ik ene nieuwe Kof kon krijgen met bijbetaling van ongeveer 100 euro. De curatoren hebben besloten dat een nieuw model gratis geven uit coulance voorlopig niet meer kan en de garantie niet verder gaat dan 2 jaar na aankoop.

Betekent dus dat Marklin volgens de wet geen goed product levert. Je mag ervan uit gaan dat een loc langer meegaat dan 6 jaar. Maar om hier ene hoop heibel voor te maken?

Kortom, ik ben niet blij met het standpunt van Marklin. Dit geeft niet veel hoop voor de toekomst.....!


Daar hoef je niet mee akkoord te gaan, er zijn namelijk heel wat zaken bij wet geregeld.
Er is inderdaad een wettelijke garantie van 2 jaar. Er geldt echter ook nog een wettelijke ' garantie' na die 2 jaar als het product bij normaal gebruik mankementen vertoond binnen de verwachte levensduur. (boek 7 art 17)
Een Zamak gietsel heeft een levensverwachting van bijvoorbeeld 15 jaar (wezenlijk veel langer, want iets wat gegoten is hoort niet uit elkaar te vallen, maar het gaat om het product in zijn geheel.

Als consument heb je niets met Marklin te maken. De verkoper dient namelijk aansprakelijk gesteld te worden door de consument. Dit is ook de rede dat het kopen van extra garantie bij elektronica zaken geheel overbodig is omdat er al zoveel in Nederland bij wet geregeld is. En mocht het aankoopbonnetje kwijt zijn na al die jaren dan is een kopie van een bankafschrift ook rechtsgeldig.
Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Tja, ik denk niet dat de curatoren hiermee weg komen. Het product voldoet niet aan de terechte verwachtingen van de consument toen het product werd gekocht. M.a.w. het product vertoont ernstige gebreken, veroorzaakt door fabricagefouten. De wet is hier heel duidelijk in.

Als het waar is dat men garantie weigert, dan vind ik het persoonlijk een schande, dat ze zelfs maar proberen om eronder uit te komen. Of ik in de toekomst dan nog vertrouwen kan schenken aan een bedrijf, dat niet achter haar eigen producten staat is zeer de vraag. Zoals al eerder gezegd, deze locomotieven zijn prijzig; dan mag je toch wel iets verwachten. Zeker als de fouten door de fabrikant zelf zijn gemaakt. Märklin stond altijd bekend als een kwaliteitsproduct waardoor een wat hogere prijs gerechtvaardigd was. Met deze, en nog een paar andere grove blunders , is dat wel voorbij. Jammer om dat te moeten constateren, maar helaas realiteit. Hoge salarissen garanderen nog geen goede bedrijfsvoering.

BR45
Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Lang leve het europese consumentenrecht.

Maerklin wordt dus ook een "gewoon" bedrijf.
De producent probeert eerst onder zijn verantwoordelijkheid uit te komen. Later als je hiermme niet accoord gaat zal blijken dat meer mogelijk is.

Bedrijven als TNT, Selekt vracht en aanverwante bedrijven proberen ook altijd eerst onder de aansprakelijkheid uit te komen als iets beschadigd geleverd is.
Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Tja, hoeveel meer schade wil Märklin zichzelf nog toebrengen. Wel topkwaliteit claimen en daarvoor de hoofdprijs vragen, maar bij ernstige productiefouten waardoor het product zelfs geheel verloren gaat, niet thuisgeven... Dit kijkt me niet het moment om je de woede van je trouwe klanten op de hals te halen. Zo een bedrijf komt niet makkelijk aan een nieuwe eigenaar.

Roco schijnt overigens na de doorstart geen garantieclaims op oude Roco producten te accepteren. Die truc zou Märklin ook nog kunnen uithalen...
Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Citaat van: mDDM op dinsdag 12 mei 2009, 22:12:07
Roco schijnt overigens na de doorstart geen garantieclaims op oude Roco producten te accepteren. Die truc zou Märklin ook nog kunnen uithalen...

Roco was echt daadwerkelijk failiet, Märklin oficieel nog niet.
Huidige Roco is in feite een nieuw bedrijf........

Mvg, Johan
Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Dan blijft dus de modeltreinwinkel die het produkt met zinkpest aan je verkocht heeft met de gebakken peren zitten. :(
Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Terug naar de Seekrokodil.

Een betroffen persoon mag de loc opsturen naar Marklin en Marklin zal er dan naar kijken en in orde maken.

Dit heeft hij in een mail van Marklin gekregen.



Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Citaat van: Davy op woensdag 13 mei 2009, 11:39:52
Een betroffen persoon mag de loc opsturen naar Marklin en Marklin zal er dan naar kijken en in orde maken.

Davy en anderen.
In deze handelswijze is dan ook niets veranderd, het enige verschil is dat Märklin niets meer "umsonst" (gratis) mag omruilen als coulance dan alleen maar in geval van garantie.
Hiervoor in de plaats wordt dan een "Kostenvorschlag" gedaan wat sowieso kostendekkend zal moeten zijn.
Dit is in opdracht van de curator (Pluta) dwingend aan de gehele firma Märklin opgelegd. (dit in brief van Kundenservicedienst Märklin bevestigd gekregen na "omruil" C-rails)
Hier kan helaas geen Reparatur- of Kundenservicedienst nog iets aan doen! :?
Je kunt alleen maar hopen dat in de toekomst, wanneer het weer beter gaat met Märklin, hier weer het oude stukje coulance voor terug mag komen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Zoals de wet voorschrijft: naar de winkelier terug gaan met de trein.
Marklin/pluta kan zeggen wat hij wil, maar hier geldt de Nederlandse wet.

Als je het zelf regelen wil met Marklin is dat prima maar dan gelden andere regels, logisch toch.

Dit lijkt misschien jammer voor de winkelier, maar dat hoort bij het drijven van zijn onderneming. bovendien heeft hij weer andere mogelijkheden die hij kan afdwingen bij de fabrikant cq marklin nederland.

Duidelijker kan het niet zijn, ga dus niet zelf treinen opsturen en de NL wet omzeilen!
Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Tja, ik heb m via marktplaats gekocht dus dat gaat niet!
Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
De foto spreekt voor zich....zinkpest!




De loc is in Duitsland bij een winkelier gekocht.
Ik hoop dat Märklin het onderdeel gaat uitleveren.

of anders de tips in dit draadje opvolgen.
Bedankt!!


Edit Gerard: foto geplaatst
Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Beste Henk en anderen,

Citaat van: Henk Bo op woensdag 13 mei 2009, 22:46:57
De foto spreekt voor zich....zinkpest!
< foto >
De loc is in Duitsland bij een winkelier gekocht.
Ik hoop dat Märklin het onderdeel gaat uitleveren.
of anders de tips in dit draadje opvolgen.
Bedankt!!
Edit Gerard: foto geplaatst

Het serienummer beginnend met H2 geeft aan dat dit model in 2002 gefabriceerd is...
Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
De H staat voor hoogvermogen de 2 in het oranje (achtig) staat voor 2002.

Mvg,
Peter
Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Beste Peter,

Citaat van: Freak op donderdag 14 mei 2009, 10:25:10
De H staat voor hoogvermogen de 2 in het oranje (achtig) staat voor 2002.

Mvg,
Peter

Ik ben benieuwd of er uit de rest van deze serienummers nog iets af te lezen is.
Heb je daarover nog meer informatie?
Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Het serienummer wordt als een van de laatste handelingen op de locomotief geplakt en zegt eigenlijk alleen iets over wanneer deze in elkaar is gezet en verpakt (het eerste getal is het bouwjaar, bv 1996 of 2002, de H staat voor digitaal hoogvermogen, M voor Delta (en later ook voor Marklin analoog, T = Trix)

alle gietsels belanden na het gieten in bakken, door elkaar, gaan het magazijn in tot de assemblage start. (of in dit geval eventueel nog van China naar Duitsland gestuurd.)
tussendoor wordt het nog een keer gespoten waarna het weer door elkaar in bakken gestopt wordt.
Bepaalde onderdelen worden vast voor jaren vooruit gemaakt, zoals frames en motorblokken, dat gaan ze niet steeds weer voor elke variant opnieuw gieten.

het kan dus gewoon zo zijn dat er bij opeenvolgende serienummers ineens 1 exeplaar zinkpest heeft en de rest uit die serie niet.

Ook is nu nog NIET te zeggen dat een bepaald exemplaar GEEN zinkpest heeft. Het kan soms veel langer duren voor het zich openbaard, afhankelijk van de verontreiniging in het zamak mengsel.
Ook kan de laklaag het nog een tijdje verbergen voordat de spanningen te groot worden...
Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Zal in het kort proberen uit te leggen.

Het plaatje is voor het eerst sinds 1981 ingevoerd.
Als eerste was er een wit plaatje met zwarte tekst.
Later gevolgd door een zwartplaatje met een zilveren tekst, weer later door een zwart plaatje met oranje en nu met groene tekst met het CE merk.

Betekenis van de letter:
Hoogvermogens aandrijving (C90/6090, C91/6090x, MFX) digitaal
Digitaal systeem ongeregelde digitaal decoder (C80/6080, C81/6081)
Meertreinen systeem (Delta)
: analoog (voor de dubbele punt is een spatie)
Elektronische omschakeling
Sinus Motor [C-/Compact, Soft-Drive-] Sinus
Regeling (vijf  sterren aandrijftechniek 1988)

Het eerste cijfer achter de letter is het laatste cijfer van het bouwjaar van het model.
Het model werd dus in 1981, 1991 of 2001 gebouwd. In 1981 bestond er nog geen digitaal.

Mvg,
Peter
Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Beste Peter,

Bedankt!
Ik wil niet off topic gaan, maar is er ook iets bekend over de cijfers, die in het serienummer ná het jaartal volgen?

Ik vraag dit in verband met het optreden van de zinkpest en het traceren van de series, die mogelijk getroffen kunnen ziin.
Bijvoorbeeld: is er ook een jaar-kwartaal aan te geven, een bepaalde batch in de produktie of mogelijke herkomst van het zinkpersgietwerk?

Zo is bijvoorbeeld ook rond het jaar 2000/2001 aan de zinkpersgietwerk frames van o.a. eloks en dieselloks (ik bedoel dat zware 'blok' waar de techniek op gemonteerd zit) te zien dat de aangebrachte matzwarte lak een erg korrelige structuur heeft!
Aan de randen van zo'n 'part' zitten ook oneffenheden alsof het vloeibare materiaal door een naad van de vorm zich naar buiten gewerkt heeft.
Dat alles is te zien onder een loep (geen vergrootglas, maar zo'n 3 delige loep die juweliers wel gebruiken)...
Kortom het ziet er allemaal wat anders (slordiger) uit dan we eerder gewend waren van Märklin.
Je kunt je bijvoorbeeld afvragen welke toeleverancier deze minder zichtbare parts heeft aangeleverd etc.

Zelf had ik wel een Trostberg Kof (H1........) met zinkpest en een SBB Rode Pijl (90er jaren) die een 'bubbel' vertoonde (alles onder coulance vervangen door Märklin!), maar géén Seetal krokodil uit 2002.

Niettemin is mijn vertrouwen (was net weer wat aan het herstellen!) in de produkten van Märklin behoorlijk geschokt.
Want je blijft met de onzekerheid zitten, wat er allemaal nog uit de jaren ná 2002 uit de kast komt!
Hoewel Märklin mij lief is en ik van harte hoop dat ze de surceance overleven en er een nieuwe eigenaar gevonden wordt die Märklin opnieuw 'op de rails' weet te zetten, is deze nieuwe affaire voor mij reden genoeg alle nieuwe aankopen van loks voorlopig op te schorten!
In ieder geval tot er meer duidelijkheid is...
Het heeft in ieder geval mijn vreugde over mijn laatste aanschaf (ACTS 1251) behoorlijk getemperd...

In het HAG-forum (Zwitserland) wordt momenteel een lijst productienummers van getroffen Seetal-exemplaren aangelegd!

Citaat van: Freak op donderdag 14 mei 2009, 11:44:08
Zal in het kort proberen uit te leggen.

Het plaatje is voor het eerst sinds 1981 ingevoerd.
Als eerste was er een wit plaatje met zwarte tekst.
Later gevolgd door een zwartplaatje met een zilveren tekst, weer later door een zwart plaatje met oranje en nu met groene tekst met het CE merk.

Betekenis van de letter:
Hoogvermogens aandrijving (C90/6090, C91/6090x, MFX) digitaal
Digitaal systeem ongeregelde digitaal decoder (C80/6080, C81/6081)
Meertreinen systeem (Delta)
: analoog (voor de dubbele punt is een spatie)
Elektronische omschakeling
Sinus Motor [C-/Compact, Soft-Drive-] Sinus
Regeling (vijf  sterren aandrijftechniek 1988)

Het eerste cijfer achter de letter is het laatste cijfer van het bouwjaar van het model.
Het model werd dus in 1981, 1991 of 2001 gebouwd. In 1981 bestond er nog geen digitaal.

Mvg,
Peter
Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Dit is hartstikke offtopic maar wel interessant! Ik heb het serienummer verhaal direct opgeslagen!

Koen
Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Het valt me op dat chassisonderdelen, die de zinkpest vertonen, allemaal op rood staan.
Blijkbaar heeft Marklin deze onderdelen moeten verschrotten vanwege zinkpest.
Het lijkt me sterk dat Marklin deze onderdelen nog gaat gebruiken.
Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
CiteerIk wil niet off topic gaan, maar is er ook iets bekend over de cijfers, die in het serienummer ná het jaartal volgen?
Je moet de rest niet direct zien als een serienummer die bij een bepaalde type lok hoort.
Wel is bij Maklin bekend (database) welke Type loks welk nummer heeft, dus zij zijn in staat om e.e.a. te achterhalen.

Mvg,
Peter
Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!

Het serienummer beginnend met H2 geeft aan dat dit model in 2002 gefabriceerd is...
[/quote]

Even de factuur opgezocht: gekocht 8-1-2003. Productie 2002!

Bedankt voor de info.

Groeten,
Henk
Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Zinkpest komt ook voor in de oudere Rocolocs en bij vele andere speelgoed fabrikanten.
Brawa heeft het nu ook.

Het zal ook wel nooit verdwijnen.
Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Citaat van: Davy op donderdag 14 mei 2009, 23:22:42
Zinkpest komt ook voor in de oudere Rocolocs en bij vele andere speelgoed fabrikanten.
Brawa heeft het nu ook.

Het zal ook wel nooit verdwijnen.


Even op Google gekeken:

Roco zinkpest: 220 hits
Brawa zinkpest: 103 hits
marklin zinkpest: 635 hits

en als ik dan enkele hits van Roco en Brawa bekijk dan blijkt het toch eigenlijk over zinkpest bij marklin te gaan.

Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Citaat van: Robber op vrijdag 15 mei 2009, 07:42:57
en als ik dan enkele hits van Roco en Brawa bekijk dan blijkt het toch eigenlijk over zinkpest bij marklin te gaan.

Marklin heeft dan ook een wat langere 'traditie' wat zinkpest betreft. Het kwam voornamelijk voor bij modelen die vlak na de 2e oorlog geproduceerd waren. Door gebrek aan goede grondstoffen en ervaring vielen na enkele jaren de modellen vanzelf uit elkaar vanwege de vele verontreinigingen in het Zamak. Er waren in de jaren 50 ook reparatiesets verkrijgbaar (nieuwe kappen/onderstellen)
Nu is blijkbaar de zinkpest weer aktueel. Zal dit keer wel niet aan het gebrek aan de goede grondstoffen liggen, maar misschien een kwestie van verkeerde bezuiniging, of personeel die het produktieproces van Zamak niet goed beheerst.

groeten, Martin
Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Citaat van: Robber op vrijdag 15 mei 2009, 07:42:57
Citaat van: Davy op donderdag 14 mei 2009, 23:22:42
Zinkpest komt ook voor in de oudere Rocolocs en bij vele andere speelgoed fabrikanten.
Brawa heeft het nu ook.

Het zal ook wel nooit verdwijnen.


Even op Google gekeken:

Roco zinkpest: 220 hits
Brawa zinkpest: 103 hits
marklin zinkpest: 635 hits

en als ik dan enkele hits van Roco en Brawa bekijk dan blijkt het toch eigenlijk over zinkpest bij marklin te gaan.



Marklin is 3 keer groter qua omzet dan Roco en Brawa te samen en rond 2001 was het verschil nog veel groter. Toen liep het tegen de factor vijf aan.
Dit als je kijkt naar de omzet cijfers.



Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Zinkpest bij Roco? Nog nooit van gehoord. Kan iemand daar concrete gevallen van noemen?
Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
O.a. de Br 01 en 44 uit de jaren 80, 83.

Mvg,
Peter
Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Aha, dat zijn stoomlocs. Die heb ik niet.
Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
SBB Ae 4/7 uit hetzelfde tijdperk.
Re:Opnieuw model (Seetal Krokodil 2001) met zinkpest!
Citaat van: Joost B. op vrijdag 15 mei 2009, 19:19:15
SBB Ae 4/7 uit hetzelfde tijdperk.
Ook de C5/6, ET485 en BR043.

Mvg,
Peter