Beste Peter,
Bedankt!
Ik wil niet off topic gaan,
maar is er ook iets bekend over de cijfers, die in het serienummer ná het jaartal volgen?
Ik vraag dit in verband met het optreden van de zinkpest en het traceren van de series, die mogelijk getroffen kunnen ziin.
Bijvoorbeeld: is er ook een jaar-kwartaal aan te geven, een bepaalde batch in de produktie of mogelijke herkomst van het zinkpersgietwerk?
Zo is bijvoorbeeld ook rond het jaar 2000/2001 aan de zinkpersgietwerk frames van o.a. eloks en dieselloks (ik bedoel dat zware 'blok' waar de techniek op gemonteerd zit) te zien dat de aangebrachte matzwarte lak
een erg korrelige structuur heeft!
Aan de randen van zo'n 'part' zitten ook oneffenheden alsof het vloeibare materiaal door een naad van de vorm zich naar buiten gewerkt heeft.
Dat alles is te zien onder een loep (geen vergrootglas, maar zo'n 3 delige loep die juweliers wel gebruiken)...
Kortom het ziet er allemaal wat anders (slordiger) uit dan we eerder gewend waren van Märklin.
Je kunt je bijvoorbeeld afvragen welke toeleverancier deze minder zichtbare parts heeft aangeleverd etc.
Zelf had ik wel een Trostberg Kof (H1........) met zinkpest en een SBB Rode Pijl (90er jaren) die een 'bubbel' vertoonde (alles onder coulance vervangen door Märklin!), maar géén Seetal krokodil uit 2002.
Niettemin is mijn vertrouwen (was net weer wat aan het herstellen!) in de produkten van Märklin behoorlijk geschokt.Want je blijft met de onzekerheid zitten, wat er allemaal nog uit de jaren ná 2002 uit de kast komt!
Hoewel Märklin mij lief is en ik van harte hoop dat ze de surceance overleven en er een nieuwe eigenaar gevonden wordt die Märklin opnieuw 'op de rails' weet te zetten,
is deze nieuwe affaire voor mij reden genoeg alle nieuwe aankopen van loks voorlopig op te schorten!
In ieder geval tot er meer duidelijkheid is...
Het heeft in ieder geval mijn vreugde over mijn laatste aanschaf (ACTS 1251) behoorlijk getemperd...
In het HAG-forum (Zwitserland) wordt momenteel
een lijst productienummers van getroffen Seetal-exemplaren aangelegd!
Citaat van: Freak op donderdag 14 mei 2009, 11:44:08
Zal in het kort proberen uit te leggen.
Het plaatje is voor het eerst sinds 1981 ingevoerd.
Als eerste was er een wit plaatje met zwarte tekst.
Later gevolgd door een zwartplaatje met een zilveren tekst, weer later door een zwart plaatje met oranje en nu met groene tekst met het CE merk.
Betekenis van de letter:
Hoogvermogens aandrijving (C90/6090, C91/6090x, MFX) digitaal
Digitaal systeem ongeregelde digitaal decoder (C80/6080, C81/6081)
Meertreinen systeem (Delta)
: analoog (voor de dubbele punt is een spatie)
Elektronische omschakeling
Sinus Motor [C-/Compact, Soft-Drive-] Sinus
Regeling (vijf sterren aandrijftechniek 1988)
Het eerste cijfer achter de letter is het laatste cijfer van het bouwjaar van het model.
Het model werd dus in 1981, 1991 of 2001 gebouwd. In 1981 bestond er nog geen digitaal.
Mvg,
Peter