Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Landendriehoek

Gestart door ÖBB zondag 03 mei 2009, 13:36:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Landendriehoek
Lid sinds: 2009

offline
Re: Landendriehoek
De trein rijdt weer, flink wat gereset en hij deed het ineens weer, blijft ook in de ms 2 staan.
Nu nog de grijpstangen welke er niet meer opzitten verzocht op te sturen. Ben erg benieuwd.

Gr. Henk
Re: Landendriehoek
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re: Landendriehoek
Hoi Henk,

Het is mooi dat de trein weer rijdt, maar je zal het vertrouwen er in wel verloren hebben, denk ik.
Laat staan het plezier dat je er al NIET van gehad hebt.

Ik hoop voor je op een goed afloop.

Groetjes Jac.
Re: Landendriehoek
Lid sinds: 2009

offline
Re: Landendriehoek
Dank je wel JAC. Ja je gaat toch even anders kijken. Ondanks dat het contact op zich wel goed is geweest met marklin ben je erg voorzichtig bij een volgende aankoop. Voorlopig alleen nog scenery en wat wagons kopen denk ik.

Groetjes,

Henk
Re: Landendriehoek
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Landendriehoek
Hoo Jac,

Heb je al geprobeerd om rechtstreeks contact op te nemen met Märklin Duitsland? Ik heb daar goede ervaring mee en ze handelen garantie vraagstukken zeer goed en snel af.

Als ik jou was zou ik een mail sturen en daar het totale verhaal uit de doeken doen. Wellicht bieden ze een goede oplossing.

Als men trouwens bij aankoop van een product waar iets aan mankeert na een aantal keren te hebben geprobeerd om het probleem op te lossen niet tot een oplosssing komt heb je als consument het recht om deze te retourneren en je geld terug te vragen of in jouw geval eventueel een andere loc voor hetzelfde bedrag uit te zoeken. Als consument heb je tegenwoordig zeer veel rechten en de winkelier kan zich ook niet zo makkelijk er mee afmaken.

Succes en groet, Ronald
Re: Landendriehoek
Lid sinds: 2009

offline
Re: Landendriehoek
Hoi Ronald,

Heb ik gedaan, goede contacten, alleen de grijpstangen van de wagons ontbreken op een aantal plaatsen. De set rijdt nu prima dus nu maar afwachten, heb nu weer garantie op de reparatie.

Gr. Henk
Re: Landendriehoek
Lid sinds: 2009

offline
Re: Landendriehoek
nou het is toch echt super, de grijpstangen voor op de wagons worden deze week nog verstuurd door Märklin, is mijn trein weer helemaal tip top. Ik ben echt blij met de prima service.

gr. Henk
Re: Landendriehoek
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Landendriehoek
Hoi Henk,

Is het uiteindelijk toch goed opgelost.

Groet, Ronald
Re: Landendriehoek
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re: Landendriehoek
Hoi Henk,

En als je trein weer compleet is, dan kan je er eindelijk van gaan genieten.

Groetjes Jac.
Re: Landendriehoek
Lid sinds: 2009

offline
Re: Landendriehoek
Vandaag de grijpstangen welke afgebroken waren van Märklin ontvangen en gemonteerd. Was no best lastig, de onderste stukjes kreeg ik er wel uit de bovenste voorzichtig uit moeten boren. Je ziet er gelukkig niets van. Nu de wagons toch open zijn 3 ledstrips warm wit van digirails besteld inclusief poppetjes voor in de wagons. Dus binnenkort is de set helemaal klaar.

Groetjes henk
Re: Landendriehoek
Lid sinds: 2009

offline
Re: Landendriehoek
Hoi allen,

Ik heb een probleem, ben nu bezig met de inbouw van de digirails verlichting in mijn Karlsruher zug.
Het stuurstandrijtuig doet het prima, echter de volgende wagon wil maar niet branden, wat doe ik fout.
De trein is voorzien van stroomdoorvoerende koppelingen. Er zat een bruine en een zwarte draad inclusief stekker aan. Omdat er aan deze strips geen stekkers bevestigd kunnen worden heb ik de bruine draad vervangen door een rode, aan de andere kant zit een zwarte met stekker hier heb ik niks mee gedaan, ik heb een geleider onder de wielen gedaan en dit draadje aangesloten op de strip samen met de rode.
Wat is hier niet goed aan?









groetjes,

Henk
Re: Landendriehoek
Lid sinds: 2010

offline
Re: Landendriehoek
Hallo Henk,

Op de 3e foto lijkt het net of de rode draad kortsluiting maakt tussen het grijze en bruine aansluitvlak.

Probeer de draden eerst van tin te voorzien en dan pas op het eilandje te solderen.Dit werkt veel beter.
Nu ziet het er niet echt uit als betrouwbare verbindingen.Te koud gesoldeerd misschien?

Groeten Robin
Re: Landendriehoek
Lid sinds: 2009

offline
Re: Landendriehoek
Hoi Robin,

Ik heb het rode draadje vervangen door een dunner geel draadje dit ivm de beperkte ruimte, echter nog steeds niets.

Gr. Henk
Re: Landendriehoek
Lid sinds: 2010

offline
Re: Landendriehoek
Laat eens een foto zien hoe het in de stuurstand zit.Geef ons alle info nu is het giswerk als je niet weet hoe die stuurstand in elkaar zit.
Ik heb geen idee wat de kabels in die koppeling doorvoeren. Sluitverlichting misschien?

ALs je doormeet tussen de aansluitingen in de stuurstand (van de lichtstrip) en de lichtstrip aansluitingen in de wagon Heb je dan 2x contact?
Meet vanaf dat zwarte blokje op de print.Vanaf de hoek waar je draadje vast zit.

Robin
Re: Landendriehoek
Lid sinds: 2009

offline
Re: Landendriehoek
Ik heb in de stuurstand 1 draad nan de sleper naar de printplaten van digirails gebracht en 1 draad van de geleider onder de wielen naar de andere print op de ledstrip . Heb niet aan de printplaat van de stuurstandwagen gezeten.
De wagen is lastig te openen vandaar dit verhaal ipv een foto.

Gr. Henk
Re: Landendriehoek
Lid sinds: 2010

offline
Re: Landendriehoek
Hoe is die 2e wagon dan met de middenrail verbonden ?
Re: Landendriehoek
Lid sinds: 2009

offline
Re: Landendriehoek
Geen sleepcontact. Ik zat te bedenken had ik het kabeltje in de stuurstand niet ook op de ledstrip moeten bevestigen gelijk met de draad van het sleepcontact of de geleider, en dan in de 2 e wagon de gelijke kabels gebruiken die al in de wagons zitten, ik neem aan dat de geleider onder de wielen niet nodig is.

Ik hoor het graag of dit een juiste conclusie is.

Gr. Henk
Re: Landendriehoek
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re: Landendriehoek
Hoi Henk,

Is het de bedoeling dat de led strip's via een functie uitgang van de decoder worden geschakeld?
In dat geval heb je geen massa strip nodig, maar moet je de massa met de functie uitgang van de decoder verbinden.
Weet jij welke functies de 4 aansluitingen van je koppelingen hebben?

Groetjes Jac.
Re: Landendriehoek
Lid sinds: 2009

offline
Re: Landendriehoek
Hoi JAC,

Nee ze worden niet door de decoder geschakeld. Ik heb echt geen idee wat de 4 aansluitingen zijn. Waar ik het rode later gele draadje op heb vastgemaakt zat een bruine draad met daaraan een stekkertje voor de marklin leds.

Gr. Henk
Re: Landendriehoek
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re: Landendriehoek
Hoi Henk,

Als je niet weet wat de functies van die 4 draden zijn, dan kan je er toch niet zo maar een ledstrip aan solderen, ik zou eerst eens meten wat er op die 4 draden zit.
Of eens in de stuurstand kijken waar die draden heen gaan, mischien zijn het wel functie uitgangen, anders blijft het een gok.

Groetjes Jac.
Re: Landendriehoek
Lid sinds: 2009

offline
Re: Landendriehoek
Normaal zou ik dit ook niet doen, maar het zijn de stekkers welke marklin gebruikt voor hun ledstrips, vandaar mijn conclusie van moet ik de draden niet vanaf deze contacten verbinden met de ledstrip.

Gr. Henk
Re: Landendriehoek
Lid sinds: 2010

offline
Re: Landendriehoek
Je kan nog even meten of een van de 4 kabeltjes van je koppeling met de sleper van je stuurstand zijn verbonden.

Maar ik ben nu wel benieuwd wat voor set het is.
Je hebt een stuurstand en tussen rijtuigen zit er ook een loc bij met die koppelingen?
Waar zijn die koppelingen dan van? Marklin zet niet voor de lol een 4 polige koppeling ergens op. Dat moet een functie hebben.
Daar zijn die dingen te duur voor. Dus zoek dat eerst maar eens uit.Voordat we van alles slopen.

Dit is de ideale manier om eventueel aangesloten decoders om zeep te helpen.

Die massaveer is dat een toevoeging van jezelf?

Robin
Re: Landendriehoek
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re: Landendriehoek
Hoi Henk,

Als ik in de handleiding van de trein kijk, zijn er per wagenbak twee draden die voor de ledstrips zijn en ik denk niet dat het iets uit maakt of je nu Marklin ledstrips hebt of digirails.
Dus ik denk dat je de zwartedraad, die je nu niet gebruikt hebt, wel moet aansluiten.
En dan zal je die massaveer wel niet nodig hebben.

Groeten Jac.
Re: Landendriehoek
Lid sinds: 2009

offline
Re: Landendriehoek
Hoi Jac, ik ga kijken of ik vanmiddag even tijd heb om het te proberen. dank je wel.

gr. Henk
Re: Landendriehoek
Seinwezen
gast

Re: Landendriehoek
Hoi henk,

volgens de handleiding(blz 36) is het al helemaal voorbereid.
Kwestie van twee stekkertjes aansluiten.

http://medienpdb.maerklin.de/product_files/1/pdf/26410_betrieb.pdf

Dus je hoeft helemaal niet extra draden te solderen enzo.

Groeten Sander
Re: Landendriehoek
Lid sinds: 2009

offline
Re: Landendriehoek
Hoi Sander,

Dat is nu juist het probleem, aan de digirails ledstrip zitten geen punten waarop de stekkers passen. Ik denk dat ik de digirailstrips gewoon in andere wagons ga gebruiken en deze trein ga voorzien van de marklin strips. Wel wat duurder maar wel zo makkelijk.

Gr. Henk
Re: Landendriehoek
blackbird
gast

Re: Landendriehoek
Hallo Henk,

Misschien slaat het nergens op maar, als ik je fotos zo zie, vraag ik me af als niet 2-railrijder: zit de wielas-isollatie in beide stellen wel aan de zelfde kant ?
Als ik het goed heb zit bij een geisoleerd wielstel slechts in een wielflens een kunststof isollatie bus. Als je dat per ongeluk in een anderstel omdraait, maar wel de spanning van de eerste stuurstand unit afhaalt maak je dan niet een soort kortsluiting ??
De ander niet geisolleerde wielflens zit toch gewoon direct aan de metalen as geperst ?

Ik denk maar even mee.

Succes.

Blackbird
Re: Landendriehoek
Lid sinds: 2009

offline
Re: Landendriehoek
Hoi allen,

Inmiddels alles weer in de oude staat gebracht, ik ga voor de eenvoudige manier en bouw marklin leds in, hoef ik alleen de stekkertjes erin te doen en licht.

Deze leds bouw ik in mijn öbb wagons.

Gr. Henk
Re: Landendriehoek
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re: Landendriehoek
Hoi Henk,

En zo komt alles wel weer goed. :D

Groetjes Jac.
Re: Landendriehoek
Lid sinds: 2009

offline
Re: Landendriehoek
De karlsruher Zug gaat naar Keuterman, de marklin ledstrips willen niet branden, dit terwijl het puur om 2 stekkertjes aansluiten gaat. De strips doen het wel in een andere wagon van een andere trein dus daar ligt het niet aan. De dealer in de buurt snapt het ook niet. Wat een gedoe zeg Pfft. :-(

Gr. Henk
Re: Landendriehoek
Seinwezen
gast

Re: Landendriehoek
Hoi Henk,

Als je in de buurt woont, kan je ook langs komen bij hobby in praktijk.
Zie de link in mijn onderschrift.
Dan kunnen we er samen even naar kijken.

Groeten Sander.
Re: Landendriehoek
Lid sinds: 2009

offline
Re: Landendriehoek
Hoi Sander,

Dank je wel voor het aanbod, ik woon ongeveer 50 à 60 kilometer van jullie, alleen de openingsdagen waren een probleem, ik werk dan meestal.
Ik heb hem nu opgestuurd en nu maar afwachten.

Gr. Henk
Re: Landendriehoek
br_86_132
gast

Re: Landendriehoek
Hoi

Je zult er moedeloos van worden. Bij mij was hij allang tegen de muur gegaan.  8o hopelijk werkt het wel als je hem terug krijgt.

Met vriendelijke groet,

Leon
Re: Landendriehoek
Lid sinds: 2009

offline
Re: Landendriehoek
Ha ha Leon, ja scheelde hier ook niet veel hoor, maar ik blijf hoop houden.

Gr. Henk
Re: Landendriehoek
Lid sinds: 2009

offline
Re: Landendriehoek
Hoi allen,

afgelopen week druk bezig geweest met de baan te veranderen. In het Oostenrijk deel vond ik de baan niet echt mooi lopen. Nu wat wijzigingen doorgevoerd, waardoor ik aan beide zijde van de baan 2 lussen heb liggen zodat ik altijd 2 richtingen kan rijden. Ook wat aan het verhoogde deel van het dorp gewerkt.













gr. Henk
Re: Landendriehoek
Lid sinds: 2011

offline
Re: Landendriehoek
Hallo Henk,

Lekker genieten van de mooie foto's.

groet,
Michiel


Edit Gerard: een deel van de tekst verwijderd omdat die handelde over inmiddels verwijderde foto's
Re: Landendriehoek
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Landendriehoek
Hallo Henk,

Het ziet er steeds weer mooier uit  :)

Gr Einte
Re: Landendriehoek
Lid sinds: 2009

offline
Re: Landendriehoek
Hoi Michiel, dank je wel,


Gr. Henk

Citaat van: Golfer op vrijdag 05 oktober 2012, 17:48:10
Hallo Henk,

Lekker genieten van de mooie foto's.

groet,
Michiel


Edit Gerard: een deel van de tekst verwijderd omdat die handelde over inmiddels verwijderde foto's
Re: Landendriehoek
Lid sinds: 2009

offline
Re: Landendriehoek
Dank je Einte,

Gr. Henk

Citaat van: Einte op vrijdag 05 oktober 2012, 18:13:54
Hallo Henk,

Het ziet er steeds weer mooier uit  :)

Gr Einte
Re: Landendriehoek
Lid sinds: 2008

offline
Re: Landendriehoek
Hoi Henk,

Weer mooie plaatjes.
Het muurtje bij het dorp is goed gelukt.
Een mooie manier om het hoogteverschil vorm te geven.

Groeten,
Ton.
Re: Landendriehoek
Lid sinds: 2009

offline
Re: Landendriehoek
Dank je Ton, het was eerst min of meer een proef, zeker voor later bij neuschwanstein, ben erg tevreden met het resultaat. Dinsdag maar weer verder o.a. Met de inbouw van verlichting in de öbb wagons.

Gr. Henk
Re: Landendriehoek
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re: Landendriehoek
Hoi Henk,

Dat ziet er weer goed uit, je dorpje wordt als maar mooier.
Even een vraagje, de huizen op de achterste rij van de eerste foto, van welk merk zijn die?
Ik zoek zulke huizen voor mijn dorpje, ik zie ze alleen maar met nog een verdieping er op.

Groetjes Jac.
Re: Landendriehoek
Lid sinds: 2009

offline
Re: Landendriehoek
Hoi JAC.

Dank je, die huisjes zaten in een set van vollmer, ze zijn nog wel te koop, heb er een tijdje terug 2 bij Conrad besteld.

Gr. Henk
Re: Landendriehoek
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re: Landendriehoek
Hoi Henk,

Bedankt, ik ben al even weze kijken.
Ik kan geen setje vinden, maar ze zijn wel los te koop.

Groetjes Jac.
Re: Landendriehoek
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: Landendriehoek
ziet er goed uit je baan.
een vraagje
hoe heet dat kasteel op de achtergrond ook alweer. heb er wel eens vaker van gehoord maar weet het even niet meer.

gr john
Re: Landendriehoek
Lid sinds: 2009

offline
Re: Landendriehoek
Hoi John,

Dank je, dat kasteel heet Neuschwanstein. Erg mooi in het echt, we zijn er 4 jaar geleden geweest blijft mooi.

gr. Henk
Re: Landendriehoek
Lid sinds: 2009

offline
Re: Landendriehoek
Klopt Jac. zijn alleen nog los te koop.

gr. Henk

Citaat van: wacojaco op zondag 07 oktober 2012, 21:37:24
Hoi Henk,

Bedankt, ik ben al even weze kijken.
Ik kan geen setje vinden, maar ze zijn wel los te koop.

Groetjes Jac.
Re: Landendriehoek
Lid sinds: 2008

offline
Re: Landendriehoek
Je baan gaat er steeds mooier uitzien.

Tony
Re: Landendriehoek
Lid sinds: 2009

offline
Re: Landendriehoek
hoi allen,

Inmiddels al weer wat verder gegaan, heb bij het kasteeltje aan het meer de berm afgemaakt en ballast langs één kant van de rails gelegd. De andere kant moet nog, maar eerst daar de weg nog op de juiste kleur brengen. Daarnaast het sein aangesloten, de parkeerplaats gekleurd en de verlichting aangesloten. Ook de eerste weg van het stadje ligt er, moet nog op kleur maar dat doe ik in één keer.












gr. Henk
Re: Landendriehoek
Lid sinds: 2008

offline
Re: Landendriehoek
Hoi Henk

Ziet er prachtig uit. :thumbup:

Tony
Re: Landendriehoek
Lid sinds: 2009

offline
Re: Landendriehoek
Dank je wel Tony.

Gr. Henk