Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Landendriehoek

Gestart door ÖBB zondag 03 mei 2009, 13:36:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Landendriehoek
Lid sinds: 2009

offline
Re:Landendriehoek
Hoi Ernst,

Dank je wel, was een pittig buitje, wel vrij lokaal hoor zoals je ziet. Maar ik wilde toch een hoekje met wat sneeuw. De wintersporters zijn nog in bestelling.

gr. Henk
Re:Landendriehoek
Lid sinds: 2009

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

offline
Re:Landendriehoek
Henk,

Geweldige wintersfeer heb je daar op je bergen. De sneeuw, is dat van die poedersneeuw die je met kerst in zakken ziet?
Hoe zorg je ervoor dat sneeuw niet wegwaaid? Vast geplakt of zo?

Groet, Andre
Re:Landendriehoek
Lid sinds: 2009

offline
Re:Landendriehoek
Hoi André,

Dank je wel, zit nu wel met mijn sjaal en dikke sokken aan bij de trein hoor. Maar even serieus, de sneeuw is van Heki, en zit vast met verdunde houtlijm.

gr. Henk
Re:Landendriehoek
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Landendriehoek
Waren we blij dat de sneeuw weg was komt het bij jou op de baan weer terug  :lol: :lol:

Komen er nog een paar skiers op te staan??

Het ziet er top uit, leuke winterse sfeer.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Landendriehoek
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re:Landendriehoek
Nu is je huisje wat aantrekkelijker voor de gasten  :D

Dat sneeuw heb je mooi gemaakt.


Groet, Lesley
Re:Landendriehoek
Lid sinds: 2009

offline
Re:Landendriehoek
Hoi Peter en Lesley,

Dank jullie wel, wat betreft de skieërs ja die zijn nog in bestelling, ik hoop dat ze er snel zijn, want ik kan bijna niet verder omdat ik dan mijn "kruipgat"dan dichtmaak, en dit heb ik net nodig om hier bij te kunnen.

gr. Henk
Re:Landendriehoek
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Landendriehoek
Hoi Henk,

Goed geslaagd die wintersfeer. Wordt een prachtige baan en een leuk detail die sneeuwpop :thumbup:

Groet  Ronald
Re:Landendriehoek
Lokkie
gast

Re:Landendriehoek
Hoi Henk,

Wanneer kunnen we boeken voor de skivakantie. :)
Het ziet er erg leuk uit. 8)

Gr.
René
Re:Landendriehoek
Lid sinds: 2009

offline
Re:Landendriehoek
Hoi René,

Van mij mag je direct komen hoor, maar ik ben bang dat het net die reclame van lekker lang genieten wordt. Dank je wel voor je compliment.

gr. Henk
Re:Landendriehoek
Lid sinds: 2023

offline
Re:Landendriehoek
Hoi Henk

Pracht van een baan heb je met veel oog voor detail.Wij maken de bergen met vliegengaas en dan daar direct gips op.Dan heb je dat gedoe met die kranten niet en de vliegengaas is dan een goede wapening als het gips er op zit en je kan het met een nietpistool vastzetten.

We gaan je volgen want je scenery is dusdanig dat we daar goed van kunnen leren :cool: :cool: :cool:

Veel plezier met de verdere bouw.

Harald & Alex
Re:Landendriehoek
Lid sinds: 2009

offline
Re:Landendriehoek
Hoi Harald en Alex,

Ok dat van dat vliegengaas kende ik nog niet, maar gaat de gips er dan niet doorheen? of is dit gaas te fijn daarvoor?

dank jullie wel voor jullie complimenten.

gr. Henk
Re:Landendriehoek
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Landendriehoek
Hoi Henk,

Met dat horrengaas kan inderdaad direct gips aangebracht worden alleen moet het niet te verdund zijn, omdat het er anders toch doorkomt.

Persoonlijk vind ik het nadeel van het metalen horrengaas de prijs. Die is namelijk nogal hoog.

Ik gebruik zelf metaalgaas met een fijne maas en dan kranten erover en vervolgens gips.

Je kunt dat op mijn draadje zien. Dit gaas werkt erg fijn en is zeer goed betaalbaar.

Groet

Ronald
Re:Landendriehoek
Lid sinds: 2023

offline
Re:Landendriehoek
Citaat van: ÖBB op zaterdag 22 januari 2011, 19:42:58
Hoi Harald en Alex,

Ok dat van dat vliegengaas kende ik nog niet, maar gaat de gips er dan niet doorheen? of is dit gaas te fijn daarvoor?

dank jullie wel voor jullie complimenten.

gr. Henk

Het gips kan redellijk dun opgebracht worden en gaat er inderdaad wel door.Maar het valt er niet aan de achterkant af.Het blijft daar zitten en het gaas is zit er als het ware tussen.Een rol kost een tientje dacht ik.Maar daar kan je ook wel een stukje mee doen.Als je het strak over de schotten spant dan gaat het prima.De schotten wel alvast in een model zagen uiteraard.

Hier heb je een foto van wat we vandaag gemaakt hebben.Dit is een afdekplaat voor een keerlus.Op de voorkant zoals het er bij jou ook uitziet na het gipsgeklieder en dan de achterkant.Je ziet dat het als het ware dicht gevloeid is en het vliegengaas zit er dan tussen.

Je kan het altijd eens proberen voor een tientje kan je niet veel fout doen en je hebt je onderbouw sneller klaar.

Alex

Re:Landendriehoek
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Landendriehoek
Hoi Alex,

Dat gaas heb ik ook eens gebruikt, maar ik vond het nadeel dat je dan het gips naderhand niet gemakkelijk kan met een beitel kan bewerken omdat er minder stevigheid is dan met metaal gaas.

Groet

Ronald
Re:Landendriehoek
Lid sinds: 2023

offline
Re:Landendriehoek
Citaat van: M.user op zaterdag 22 januari 2011, 19:49:14
Hoi Henk,

Met dat horrengaas kan inderdaad direct gips aangebracht worden alleen moet het niet te verdund zijn, omdat het er anders toch doorkomt.

Persoonlijk vind ik het nadeel van het metalen horrengaas de prijs. Die is namelijk nogal hoog.

Ik gebruik zelf metaalgaas met een fijne maas en dan kranten erover en vervolgens gips.

Je kunt dat op mijn draadje zien. Dit gaas werkt erg fijn en is zeer goed betaalbaar.

Groet

Ronald

Hoi Ronald

Het is niet van metaal maar een soort kunstof en het zit op rollen.Op de tweede foto kan je het nog wel zien zitten op de rand.

er zit geen nadeel aan in mijn ogen ook niet om een berg te modelleren want dat doe je grotendeels al met de vorm van de schotten waar je het gaas overheen spant.

harald & Alex
Re:Landendriehoek
Lid sinds: 2023

offline
Re:Landendriehoek
Ronald

Om het met een beitel te kunnen bewerken moet je het er ook al aardig dik opzetten.We hebben onze hele baan met dat spul opgebouwd.Nu proberen we wel altijd zoveel mogelijk al het natte gips al in model te maken.Als je later dan hier en daar nog wat wil accentueren dan kan het ook uiteraard.

Ik zal eens een fotootje maken van een stukkie berg wat er mee gedaan is.

Harald & Alex
Re:Landendriehoek
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Landendriehoek
Citaat van: harald en alex op zaterdag 22 januari 2011, 20:23:01
Ronald

Om het met een beitel te kunnen bewerken moet je het er ook al aardig dik opzetten.We hebben onze hele baan met dat spul opgebouwd.Nu proberen we wel altijd zoveel mogelijk al het natte gips al in model te maken.Als je later dan hier en daar nog wat wil accentueren dan kan het ook uiteraard.

Ik zal eens een fotootje maken van een stukkie berg wat er mee gedaan is.

Harald & Alex

Hoi Harald & Alex ben benieuwd naar de foto's. Ik had bij mijn vorige baan ook het gips zo aangebracht en nat gevormd. Nu ben ik het door het kijken naar verschillende topic's op de beitelmanier gaan doen en dat bevalt me wel. Je krijgt echte natuurlijke breuklijnen. Zelfs bij mijn achterwand die ik als een rotswand heb gemaakt heb ik delen met de beitel bewerkt, terwijl de gipslaag dun is. Sommige plaatsen heb ik wat dikker aangebracht om dan goed te kunnen werken.
Je kunt dit op mijn topic zien. Als het lukt heb ik morgen meer nieuwe foto's met de vordering.

Groet Ronald
Re:Landendriehoek
Lid sinds: 2023

offline
Re:Landendriehoek
Ronald

Ik heb er even snel een paar gemaakt.Kleuren aankleding etc even niet naar kijken want dat is allemaal nog niet klaar.Gaat om de gipsopbouw.

Wat je kan doen is allereerst een dun laagje er op te smeren dat het gaas ds verstijfd en dan daarna een tweede dikkere laag er op zetten die je dan kan modelleren.Ik doe het meestal in 1x.

Harald & Alex

Re:Landendriehoek
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Landendriehoek
Zo  :thumbup: :thumbup: indrukwekkend.

Gaan jullie het gips ook nog een kleur geven??

Groet

Ronald
Re:Landendriehoek
Lid sinds: 2023

offline
Re:Landendriehoek
Citaat van: M.user op zaterdag 22 januari 2011, 20:35:28
Zo  :thumbup: :thumbup: indrukwekkend.

Gaan jullie het gips ook nog een kleur geven??

Groet

Ronald

Nou daarom zei ik al niet op kleurstellingen letten.........Dit heeft dus al een kleur.Iedereen heeft nogal donkere kleuren als het om gebergtes gaat en wij hebben toen voor een hele lichte kleur gekozen.Misschien niet levensecht alhoewel ik er een foto van had real life die toch wel wat van dit weg had en voordeel is dat de gehele baan dus lichter aan doet.

Alhoewel dat donkere natuurlijk ook harstikke mooi is.

Harald & Alex
Re:Landendriehoek
Lid sinds: 2009

offline
Re:Landendriehoek
Hoi allemaal,

Geweldig mooi hoor, ziet er allemaal erg mooi uit. Mijn bergen bouw ik echter op maximaal 2 a 3 stokjes van 1 cm dik, hierop niet ik het kippengaas vast en ik begin dan al te vormen. Het zagen van de houtspanten, doe ik niet.
Maar bedankt in ieder geval voor de mooie foto;s en tips.

gr. Henk
Re:Landendriehoek
Lid sinds: 2023

offline
Re:Landendriehoek
Wat je daar bij die brug ziet is ongeveer 1.6 meter hoog.We houden wel van stevige constructies en het onderste deel is ook nog draaibaar omdat daar de doorgang naar de tweede ruimte is.Dus moet gewoon stevig in elkaar zitten.

Maar ieder zijn eigen methodes uiteraard zo kan je nog wat van elkaar leren en daarom proberen we ook zoveel mogelijk topics door te lezen :lol:

Harald & Alex
Re:Landendriehoek
Lid sinds: 2009

offline
Re:Landendriehoek
hoi Harald en Alex,

zo is het, ik leer ook iedere dag weer, en soms neem je een werkwijze van iemand over. Maar 1,60 meter, dat is echt super hoog, heb je ook een naam van jullie draadje? ben erg benieuwd.

gr. Henk
Re:Landendriehoek
Lid sinds: 2009

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

offline
Re:Landendriehoek
Harald en Alex,

Dank je voor deze snelcursus gipsen op vliegengaas. Prima uitgelegt, en goed in beeld gebracht.

Groet, Andre
Re:Landendriehoek
Lid sinds: 2023

offline
Re:Landendriehoek
Henk

Die brugfoto is vanui het trapgat genomen met de camera dus op vloerhoogte.Zo lijkt het of die brug heel hoog zit maar dat is dus niet zo zit ongeveer op 1.2 meter van de vloer denk ik.

Andre bedankt voor je reactie.Hier op dit forum zitten mensen die echt hele mooie dingen bouwen en we durven niet gauw reacties te posten om anderen te vertellen hoe wij het gedaan hebben maar in dit geval leek ons het makkelijker met dit gaas en als het waardering krijgt zijn we daar wel blij mee B) B)

Harald & Alex

Re:Landendriehoek
BMW-Fan
gast

Re:Landendriehoek
@ Alpina Fans :D

Volgens mij zijn jullie klaar voor een eigen baan topic ;)

Gr BMW-Fan
Re:Landendriehoek
Lid sinds: 2023

offline
Re:Landendriehoek
Citaat van: BMW-Fan op maandag 24 januari 2011, 01:05:57
@ Alpina Fans :D

Volgens mij zijn jullie klaar voor een eigen baan topic ;)

Gr BMW-Fan

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=27016.0  :biggrin:

Harald & Alex

Re:Landendriehoek
BMW-Fan
gast

Re:Landendriehoek
Re:Landendriehoek
Lid sinds: 2009

offline
Re:Landendriehoek
Hoi allemaal,

Vandaag eindelijk eens wat kunnen doen aan de baan. vandaag even wat bergen gemaakt in het Oostenrijk gedeelte.



wintersporters zijn inmiddels aangekomen                                                                                                             





station op het Oostenrijk gedeelte




gr. Henk
Re:Landendriehoek
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Landendriehoek
Je hebt weer leuke details toegevoegd  :) :)

En het ski seizoen is in volle gang, let nog even op je rails voor het station, dat begint door ijsvormijn omhoog te komen.


Mvg,

Peter degeluidsman.
Re:Landendriehoek
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Landendriehoek
Mooi Henk, bij jouw is het wintersportseizoen nog lang niet voorbij  ;) vr gr Arie
Re:Landendriehoek
Lid sinds: 2009

offline
Re:Landendriehoek
Hoi Peter en Arie,

Dank jullie wel, en Peter, de rails moet nog vastgelegd worden, Maar ik zal wat zout strooien.

gr. Henk
Re:Landendriehoek
Lid sinds: 2010

NS jaren '90

offline
Re:Landendriehoek
Hallo henk,
Erg mooie update, het Oostenrijkse gedeelte vind ik ook al heel erg mooi worden!! :thumbup:

Gr, Myron
Re:Landendriehoek
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re:Landendriehoek
Hoi Henk,

Ziet er goed uit.
Ik vindt dat station ook mooi, past daar wel goed.

Groetjes Jac.
Re:Landendriehoek
Lid sinds: 2009

offline
Re:Landendriehoek
hoi Myron en Jac,

Dank jullie wel, ik ben zelf ook erg tevreden over de ontwikkelingen tot nog toe. Zit alleen nu te wachten op wat spul van anita decor, ben erg benieuwd of de bestelling goed is doorgekomen. Het station is een goedkope van Faller, wat verouderd omdat ik dat toch wat mooier vond. Morgen weer druk aan de slag, met het verven van de berg en wat wildgras aanbrengen op het eerste gedeelte aan de linkerzijde van de berg.

gr. Henk
Re:Landendriehoek
peterke33
gast

Re:Landendriehoek
hallo henk,

even naar je foto's gekeken,en moet zeggen dat jij knap werk leverd.word een knappe baan bij jou,zeker met die oosterijkse looks .

groeten en succes verder;
peter(ke33)
Re:Landendriehoek
Lid sinds: 2009

offline
Re:Landendriehoek
Hoi Peterke,

Dank je wel, ik zag dat jij ook al weer aardig bezig bent, vind het leuk dat je weer terug bent.

gr. Henk
Re:Landendriehoek
Lid sinds: 2007

offline
Re:Landendriehoek
Hoi Henk,

ziet er weer heel mooi uit allemaal, ik krijg nu al weer zin op daar op vakantie te gaan :)

Groetjes, John
Re:Landendriehoek
Lid sinds: 2009

offline
Re:Landendriehoek
Hoi John, ik zou nog effe wachten hoor, van de weerdienst vernomen dat het straks in het dal aangenamer weer is.

gr. Henk
Re:Landendriehoek
Lid sinds: 2009

offline
Re:Landendriehoek
Vandaag berg voorzien van  wat gras, bovenleiding gedeeltelijjk geplaatst en wat lang gras aangebracht.
Morgen weer verder.







gr/ Henk
Re:Landendriehoek
Lid sinds: 2010

NS jaren '90

offline
Re:Landendriehoek
 :O 8o
Het ziet er echt weer prachtig uit!!
Ook die rotsen vind ik heel erg mooi gemaakt :)

Gr, Myron
Re:Landendriehoek
Lid sinds: 2007

offline
Re:Landendriehoek
Citaat van: ÖBB op dinsdag 15 februari 2011, 21:51:07
Hoi John, ik zou nog effe wachten hoor, van de weerdienst vernomen dat het straks in het dal aangenamer weer is.


:-) :-)

Het ziet er inderdaad weer toppie uit :)

Ik zie dat de railzen nog los liggen. Haal je deze weg tijdens het bouwen/schilderen van de rotsen en andere scenery?

Groetjes, John
Re:Landendriehoek
Lid sinds: 2009

offline
Re:Landendriehoek
Hoi John,

Ik haal tijdens de bouw van de bergen niet de rails weg, maar bij het schilderen vaak wel. Ik moet ook op de meeste plaatsen ook nog wat aftakkingen van de ringleiding aansluiten. Binnenkort ga ik dit gedeelte electronisc in orde maken en dan gaat de rails vast.

gr. Henk
Re:Landendriehoek
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Landendriehoek
Hoi Henk,

Ziet er weer leuk uit. Mooie berghuis heb je er bij. Zo'n blokhut achtig bouwwerk doet het altijd goed.

Groet

Ronald
Re:Landendriehoek
peterke33
gast

Re:Landendriehoek
hallo henk,

telkens als ik naar jou foto's kijk,dan denk ik zo van hoe maakt hij de bergen zo mooi.is dat enkel met papier en behangers lijm,of doe jij er nog iets bij van kleurstof.

groeten en succes verder;
peter(ke33)
Re:Landendriehoek
Lid sinds: 2009

offline
Re:Landendriehoek
Hoi Peterke en Ronald,

Ronald bedankt voor je compliment, ik was gelijk weg van deze berghut toen ik hem in de winkel zag, kon de verleiding niet weerstaan en maar weer gekocht. Maar ik ben er ook erg blij mee, het is echt wel een blikvanger.

Peterke:
Dank je wel voor je compliment. Ik bouw de bergen van een aantal stokjes als hoogste punten, wat kippengaas erover, dan strookjes met krantenpapier gedept in behangplaksel, dagje drogen, en dan roodband met een scheutje grijze latex. Lekker stevig opbrengen en per stukje van zo'n 30 cm begin ik met een paletmesje de structuur te geven. 2 dagen drogen en dan grijze muurverf van de Gamma erover. 1 dag drogen en dan een lichtere kleur gemengd van dezelfde grijze muurverf  en witte latex op de rotsen drybrushen. Eigenlijk heel simpel, en vrij licht maar toch stevig.

Groetjes,

Henk
Re:Landendriehoek
Lid sinds: 2023

offline
Re:Landendriehoek
Henk

Ziet er goed uit zo  B) B)

Dat lange gras van welk merk is dat?Staat er mooi bij dat willen we ook wel gaan gebruiken.

Harald & Alex
Re:Landendriehoek
Lid sinds: 2009

offline
Re:Landendriehoek
Hoi Harald en Alex,

Dank jullie wel, dat lange gras is van Heki.

gr. Henk
Re:Landendriehoek
Lid sinds: 2009

offline
Re:Landendriehoek
Vandaag wat nieuwe bomen gemaakt en wat bloemen toegevoegd. Daarnaast 2 wisseldecoders naar zijn grootje? gisteren deed alles het nog maar vandaag niet meer. Zelfs een gloednieuwe. Heeft iemand een idee?

Hierbij nog wat foto's





gr. Henk
Re:Landendriehoek
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:Landendriehoek
Citaat van: ÖBB op woensdag 23 februari 2011, 19:32:16
...
Daarnaast 2 wisseldecoders naar zijn grootje? gisteren deed alles het nog maar vandaag niet meer. Zelfs een gloednieuwe. Heeft iemand een idee?
...gr. Henk

Tja wat is er dan gebeurt? Zomaar niet meer in bedrijf gekomen bij opstarten van de baan? doet testmodus het ook niet meer? Kwam er rook uit? Is de spanning te laag?
dus... :? 8)