Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

Märklin M-rail Modelbaan : BTTB Ausflug

Gestart door Nieuwenhuis dinsdag 24 maart 2015, 20:19:05

Re: Märklin M-rail Modelbaan : BTTB Ausflug

Als het maar Zwitsers is.

Das weer een geluk bij een ongeluk dat de Tillig wisselaandrijving het ook doet zonder aandrijving. :thumbup:  :thumbup:

De aanpassing in het baanplan zal toch niet heel erg veel verschillen met het oude baanplan ?

Groet Michel

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

@citaat
Ja, die wisselaandrijving zit bevestigd aan de wissel met een klein schroefje en moertje,
wat eenvoudig te verwijderen valt. Wat overblijft is de handbediening van de wissel.
De wijziging in spoorplan even snel uitgetekend in MicroSoft Excel:

Wijziging spoorplan.JPG

De aandrijving van wissel A is defect, door wissel C te verplaatsen naar in de bocht
en aan laten sluiten op wissel B, blijft het plan vrijwel gelijk.
Het rangeerspoortje met de handwissel verplaats ik naar de overzijde.

Groeten,

Erik.

Aan het begin van de avond heb ik even tijd gevonden om de voorgestelde wijziging door te voeren. Ik was enorm benieuwd of het met de aanwezige railtjes uitvoerbaar is en het baantje ligt er nu zo bij:

Image_2025_01_13_19_29_50.jpg

Alle rechte passtukjes zijn nu op, de symmetrie is nog niet helemaal juist, maar de BTTB-rails is - net als de Märklin M-rails - best vergevingsgezind, zoals een gewaardeerd forumlid onlangs nog opmerkte!
Duidelijk zichtbaar het ontbreken van de wissel aandrijving voor het rangeerspoortje.
Een deel van het ballast-papier was al verlijmd, eens kijken hoe daar mee om te gaan en maar weer opnieuw poetsen ... :roll:

Groeten,

Erik.

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Hoi Erik,

Citaat van: Nieuwenhuis op maandag 13 januari 2025, 11:46:01Tevens heb ik vervanging voor de originele motoren gevonden, die overigens best prijzig is!
Daar blijkt via eBay nog wel een goedkopere versie van te bestaan ... :roll:

Heb je al eens bij KLIK: micromotor gekeken?
Die hebben een groot scala aan vervangingsmotoren.
Wellicht zit die vor jou er ook tussen.

Groeten,

Henk

@citaat Bedankt voor de tip Henk,
maar ik kan op die website geen
TT-motor vinden, enkel H0 en N ... :roll:

Mijn zoon heeft inmiddels z'n 3D-printer gerepareerd en schoongemaakt en daarna één klemmetje voor de e-loc uitgeprint  :cool:
Zuinig als ie is, moest ik maar eerst deze uitproberen: en die blijkt prima te passen!
De elektrische verbinding tussen wielen en chassis is hierna doorgemeten en ook de mechanische verbinding tussen motoras en wielstel is getest: beide goed bevonden. :thumbup:

Image_2025_01_27_18_48_22.jpg

Image_2025_01_27_18_49_28.jpg 

Het zwarte klemmetje is wel een beetje lastig te zien  :wink:
Het nog benodigde tweede exemplaar zal hopelijk niet zo lang gaan duren.

Afgelopen weekend heb ik tevens alle rails op de plaat gelijmd.
Hierbij zijn de wissels ontzien: je weet immers maar nooit!
Ook zijn de schakelunits en de voeding op de grondplaat gemonteerd en gaatjes aangebracht voor de aankomende bedrading.

Image_2025_01_27_19_22_54.jpg

Groeten,

Erik.

Mooi dat de print geluk is Erik en dat hij perfect in de loc past. :thumbup:
De plaat met de gelijmde rails ziet er goed en strak uit.
Verstandig om de wissels niet te doen liggen toch ingeklemd door dd rails.
Kortom het ziet er allemaal professioneel uit.

Groet Michel

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ha Erik, tijdens opruimen kwam ik nog een zak Eftelinghuisjes (spaaractie Jumbo) tegen. Is dit wat voor jouw baantje voor je kleinzoon?
IMG-20250208-WA0015.jpgIMG-20250208-WA0014.jpgIMG-20250208-WA0012.jpgIMG-20250208-WA0010.jpgIMG-20250208-WA0011.jpgIMG-20250208-WA0013.jpg

Reageer maar even per PB.   

BLIJ dat ik analoog RIJ

IMG-20250209-WA0004.jpgIMG-20250209-WA0005.jpg 

Oh ja, ze zijn van een Total-spaaractie en dus niet van de Jumbo ;) .

IMG-20250209-WA0006.jpg

@citaat Ik ben benieuwd hoe Luca (mijn kleinzoon) daarop zal reageren, Hans!  :cool:  Vooralsnog weet ie nog steeds niet dat het baantje voor hem wordt.
Dat heb ik bewust nog niet gedaan, het was eerst zaak om het geheel werkend te krijgen om teleurstellingen te voorkomen ...  :wink:

Maar na de inspanningen van dit weekend is dat toch enigszins veranderd!
Voor het stoomlocje heb ik de stoute schoenen aangetrokken en nogmaals de onderplaat verwijderd.
Ditmaal de wielen met drijfwerkjes opgelicht en met een penseel met wasbenzine de worm- en tandwielen gereinigd. Per asje een drupje olie met de injectienaald aangebracht en voorzichtig alles weer terug gebouwd.

Dat was dus wat het locje nodig had  :cool:
Ach ja, vake be'j te bange!  :lol:
Ik heb, na enkele rondjes gereden te hebben, nog eens de temperatuur gemeten: 40°C op de as en 44°C op het motorhuis!
Dus ook hier een significante verbetering  :thumbup:

Voor het e-locje heb ik inmiddels het tweede klemmetje ontvangen van m'n zoon en daarmee kan het nu helemaal opgebouwd worden.
Om het rijdend te krijgen was nog wel wat TLC nodig. Er zijn namelijk erg veel contactpunten die gecontroleerd en bijgesteld moeten worden: 4 contactveren tussen wielen en frame, 2 contactveren naar de kap, de keuzeschakelaar voor de bovenleiding en nog 2 contactveren vanuit de kap naar de koolborstels.
Ook hiermee een positief resultaat geboekt:

Verder heb ik afgelopen week alle bedrading aangebracht en moet ik het schakeltableau voor de wissels nog afmaken.

Image_2025_02_09_19_08_02.jpg

Groeten,

Erik.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Tja, soms hebben oude locjes wat TLC nodig, maar over het algemeen is dat dankbaar werk; dat zie je ook nu weer.
Het is met vreemde merken altijd wel even goed kijken hoe dingen in elkaar zitten en hoe je zaken kan repareren. Rustig aan te werk gaan is dan het devies; soms helpt een nachtje slapen ook ;) .
De Efteling-scenery komt binnenkort naar je toe; leuk dat dat een nieuwe bestemming krijgt :o) !

Het is wat werk Erik maar het resultaat is prachtig om deze e-loc te zien rijden. :thumbdown:
En ben benieuwd hoe de Total spulletjes komen te staan op de plaat en hoe je kleinzoon erop zal reageren.

Groet Michel

Fantasietjes op de baan

Chapeau, mooi gedaan. Die locs gaan er nogal vandoor zeg , = F1  B)