Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer minimaal € 25 euro in onze Stichting 3rail Shop en krijg de 3railforum jaarkalender 2026 gratis!!

vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... nieuw treinstel: HAG 252

Gestart door Hanzi donderdag 01 januari 2015, 21:55:19

Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Neuschnee in Lilleby-Altenstein!
Jazeker, de derde foto van Hotel-Café Faller. Op het origineel staat een perrondak aan de onderzijde van de foto.
Na de artificiële sneeuwbui is dat perrondak opeens veranderd in een wat vreemde trein :-) .
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... Neuschnee in Lilleby-Altenstein!
Ai heeft duidelijk moeite om de orginele opzet te behouden en daar overheen de sneeuw te plaatsen.
Mooi voorbeeld is op tweede foto, tweede post waar hij het spoor rechts van de blauwe loc onderhanden neemt.

Op mijn eigen poging kreeg ik zo wat bomen kado. Dit bracht me wel oop het idee dit eens te proberen.

Genoeg over ai, tijd om je Hag vondst te presenteren.
Iedereen weet van Hans zijn HAG behalve ik. :-(

Kom maar op met de vele foto's Hans. :thumbup:  :thumbup:

Groet Michel
Ja, Hans. En nu op met die foto's. De spanning van Michel is niet te harden :D
Re: vele sporen tussen Altenstein en Lilleby... nieuw treinstel: HAG 252
Oké dan, ik had al wel vaker gekeken voor een dergelijk treinstel, HAG heeft ze in meerdere kleuren en uitvoeringen, maar ik vond ze eigenlijk altijd te duur. Totdat ik afgelopen week deze set op internet tegen kwam, geboden en bingo :D .
Vanmorgen opgehaald bij vriendelijke verkoper.
IMG-20260109-WA0000.jpg
het treinstel zat nog netjes in de originele verpakking; meestal boeit me dat niet echt, maar dit is natuurlijk wel een mooie doos!

IMG-20260109-WA0002.jpg
motorwagen, tussentijtuig en stuurstandrijtuig

IMG-20260109-WA0003.jpg
de motorwagen is geheel van metaal en daardoor behoorlijk gewichtig

IMG-20260109-WA0004.jpg
het tussenruituig heeft zilveren deuren, bij de rest zijn ze goudbruin; ik dacht even dat dat niet klopte maar andere sets op internet zijn net zo. is er een betekenis voor die kleuren?

IMG-20260109-WA0005.jpg
aan de wielen en slepers is te zien dat het treinstel nog maar heel weinig gereden heeft
IMG-20260109-WA0011.jpg
robuuste aandrijving en M-relais met extra contacten voor lichtwisseling

IMG-20260109-WA0012.jpg
allstrom seriemotor en omschschakelaar voor bovenleiding

IMG-20260109-WA0013.jpg
Klaus was vooral zeer te spreken over de binnenverlichting van het stuurstandrijtuig; in de motorwagen zit een gewoon gloeilampje en in het tusserijtuig (nog) niks

IMG-20260109-WA0014.jpg
en dit vind ik dan weer geinig: met een schuifje aan de onderzijde van het stuurstandrijtuig is een metalen kapje te verschuiven met een rood lensje. hiermee kan gekozen worden voor 3-punts frontsein of rood sluitsein rechtsonder :)
Tot slot een paar foto's op het viaduct boven Altenstein-Stadt:IMG-20260109-WA0006.jpg
de motorwagen...

IMG-20260109-WA0007.jpg
...en het stuurdstandrijtuig (met Zwitsers sluitlicht)

En nog wat detailfoto's:

IMG-20260109-WA0008.jpg
de motorwagen...

IMG-20260109-WA0009.jpg
...en het tussenrijtuig...

IMG-20260109-WA0010.jpg
...en het stuurstandrijtuig

Hans, wat een prachtige fotoseries van deze Südostbahn schoonheid van HAG. :favorite:
De seriemotor ziet er indrukwekkend uit en de verlichting brandt zo te zien op de mooiste sterkte niet te zwak of te helder.
Deze prachtige HAG treinstel is het begin van meer Zwitserse schoonheden op je baan ?

Heel veel rijplezier toegewenst en meer foto's zijn welkom hoor. :P

Groet Michel
Er rijdt hier al zat Zwitsers, Michel; en ja ik weet het, voor jou is het nooit genoeg!
 :) Ik kan me goed voorstellen dat Klaus in zijn nopjes is, het is een erg mooi treinstel. :thumbup:
En geen digitale poespas, en ook een mooie kleurstelling, past prima op je W.O.S.A. baan.
Veel leuk kijk en rij plezier ermee.
Hans, gefeliciteerd met deze mooie aanwinst.
Ondanks zn leeftijd ziet de set en de verpakking er bijna nieuw uit.

Voor deze zaagtand motor bestaat ook een passende permanent magneet, mocht je willen digitaliseren.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Hans.

Nogmaals gefeliciteerd met deze nieuwe aanwinst  :thumbup:
Werkelijk een schoonheid en in goede conditie!

... en gelukkig nog analoog!  :cool:

Groeten,

Erik.
Inderdaad een prachtige set - gefeliciteerd. Zien we die spoedig eens rijden op je baan?
Citaat van: erik01 op vrijdag 09 januari 2026, 18:00:49Hans, gefeliciteerd met deze mooie aanwinst.
Ondanks zn leeftijd ziet de set en de verpakking er bijna nieuw uit.

Voor deze zaagtand motor bestaat ook een passende permanent magneet, mocht je willen digitaliseren.

Tja leeftijd... ik kwam ergens '88 tegen, maar of dat klopt?

Enne, zaagtandmotor is dat Hags' equivalent voor Märklins' koffiemolen?
Volgens mij valt de herrie reuze mee; en hij blijft lekker analoog, dat rijdt prima (in mijn optiek beter dan een gedigitaliseerde loc op analoog).
Het enige wat ik er aan wil doen is verlichting in het tussenrijtuig en nieuwe bandjes want die hebben weinig grip meer.

Weet jij of er verschil in betekenis is tussen zilveren en goudbruine deuren? Ik vind het wel apart dat beide uitvoeringen in deze set voorkomen (hoort wel zo).
Mooi treinstel gescoord Hans. 👌

Vrgr,
Wilko
Hans,

Prachtige Zwitserse set waar je de leeftijd niet aan afziet. Echt ouderwetse kwaliteit :thumbup:. Veel rijplezier gewenst!

Groeten,
Wico

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Citaat van: Wico op maandag 05 januari 2026, 19:32:28kèk ùit un kapâh hè hep un supâh soakâh
In Rijswijk (Sijthoff drukkerij) hadden ze er ook een (van Loesje): je hoeft geen eikel te zijn om aan een boom te hangen
(ruim 40 jaar terug, en ik herinner me 'm nog).
Ha Hans,
Volgens de HAG database is deze vanaf 1988 verkocht.
Later zijn de delen ook los verkocht.

Betekenis zilveren of ongeverfd aluminium deuren, standaard 2e klas of gemengd 1/2. goud of brons messing deuren gebruikt om eerste klas te accentueren net als gele streep boven ramen
@citaat Oké, klopt deels want de motorwagen is 2e klas en heeft dan weer goudbruine deuren.
Mooie foto's van een mooie trein Hans  :thumbup:

Henk
Met recht een Sonderserie. Leuk!

En toch al lid sinds 19 maart 2012, hoe kan dat.

Mooie trein Hans.
Gefeliciteerd met deze aankoop.
Toch is je wachten beloond met deze aankoop en daarom heel veel ervan genieten.
@citaat tja, was echt een Marktplaats-mazzeltje. Kwam uit nalatenschap schoonvader verkoper. Het was belangrijker dat hij een goed thuis kreeg (lees: géén handelaar) dan dat hij de hoofdprijs opbracht. Daar kon ik het alleen maar roerend mee eens zijn O:-D !
Mooie HAG voor het Haagse Hans!
Oh nee Altenstein en Lilleby natuurlijk.
Ook vanaf deze kant veel plezier met deze mooie aanwinst!

Märklin fahren-ärger sparen

De sneeuw is nog niet gesmolten, of er komt een prachtig Zwitsers treinstel tevoorschijn, Hans  :thumbup:
Is overgoten met een heerlijk vintage-sausje en besprenkeld met goudsnippers !
Kom daar maar eens om bij die hedendaagse moderniteiten.....

Grtz en WOSA-goedkeuring, Tony
Dank voor de goedkeuring, Tony ;) !
De bandjes van de motorwagen waren echt keihard uitgedroogd; was een soort hard plastic geworden. Met moeite met een mesje doorgesneden en er vervolgens vanaf gebroken. HAG bandjes zijn echter net iets breder dan die van Märklin kwam ik achter; die van M passen net niet lekker.
Wel lagen er in het laatje met bandjes nog elastiekjes uit mijn beugeltijdperk zo'n 45 jaar geleden :O ; die waren altijd net te breed voor Märklin maar passen dus perfect op HAG :-) . Prima grip; treinstel rijdt moeiteloos de bocht van het steile viaduct op!IMG-20260111-WA0000.jpgIMG-20260111-WA0001.jpg 
Mooie oplossing Hans. :thumbup:

Groet Michel

@citaat  @citaat
Zijn die elastiekjes na 45 jaar nog goed, Hans?  :roll:

Groeten,

Erik.
Ja, bizar hè? Ik dacht destijds: mooi die kunnen ook als antislipbandjes dienst doen, maar helaas, net een halve mm te breed. Dat werkte dus niet, stroopte op tegen de flens en veroorzaakte ontsporingen. Maar op de 252 passen ze perfect; nu nog afwachten hoe lang ze het uithouden, maar ach, ze zijn al 45 jaar heel gebleven en niet uitgedroogd dus...

@citaat Waarschijnlijk is de kwaliteit en/of samenstelling van het 'mondrubber' anders dan die van de 'burorubber'  :roll:

Groeten,

Erik.
En ze moeten nog "eetbaar" zijn ook; er zijn er destijds zat ongemerkt verdwenen :P .
Hans,

Geweldig dat je elastiekjes uit de vorige eeuw kun gebruiken.  :thumbup:

Henk
Gefeliciteerd met de aankoop Hans. Innovatief bezig geweest, ook niks mis mee. Deed ik vroeguh ook in het echie.

Een plan V had problemen met de schakelwals. Een nieuwe wals was niet voorradig en er was ook geen oude meer.
Wat was er aan de hand? Er was een veertje pleitte van de de schakelnok. Op naar het buro van de groepchef en op zoek naar elastiekjes. Met succes werd met een paar elastiekjes het veertje vervangen en hopla storing verholpen en door.

Dat alles kwam natuurlijk bij het onderhoud aan het licht dus moest de gek opgespoord worden die de zaak met elastiekjes hersteld had om vervolgens bij de Werkplaatschef verantwoording af te leggen. Het verweer was kort maar krachtig. Heeft het treinstel klachten gehad na deze herstelling? Nee? Mooi dan lijkt het me zinnig om weer over te gaan tot de orde van de dag.

:offtopic: Zo reden wij toen Hans nog een Hansje was met de NSU Prinz door het zuid-Limburgse landschap toen het gas bleef hangen. Ook een verdwenen veertje. En natuurlijk geen elastiekje in de buurt (Hansje had toen nog geen beugel, bovendien hadden we dan een hele trits aan elkaar moeten knopen ;) ). Of toch wel: moeders trok met een vloeiende beweging fluks het elastiek uit haar slip en hop we konden weer verder tuffen in vaders' trots :-) :-) :-) !

hoge bergen, het liefst zwitsers

Hij is fijn hij is héél fijn 👍🍀
 @citaat

Hij rijdt wel hard!  :thumbup:

Märklin fahren-ärger sparen

@citaat Moet ook vóór het donker thuis zijn  :P
 @citaat

Hij wil graag snel de sporen verkennen waar hij komt te rijden. :)

Groet Michel
En dan zeggen ze dat die digitale jongens haast hebben ;). Wel een heel mooi treinstel :favorite:.

Groeten,
Wico
en dan rijdt hij pas op een ⅓ van de snelheid >:-D ; maar ja, nóg grotere vertragingstandwielen gaan echt niet passen...
Ben niet helemaal tevreden over dit filmpje, maar had geen zin/tijd om wat anders te schieten. Komt nog O:-D .

zonder fantasie ook geen creativiteit

Schitterend hoe de slagbomen van die overweg neerdalen 😏
@citaat En ook die staan al op een lagere spanning om de snelheid enigszins te drukken :D .
Die doen hun naam "slagboom" eer aan! Dat zou de NS ook moeten doen, dan laat je het wel na om nog snel onder de dalende bomen door te fietsen :o).

Groeten,
Wico
Buiten het ASB gebeuren, wat niet vreemd is na zo veel jaren valt de "degelijke bouw" van het treinstel op.
Nu wordt het bijna een aflevering van "Onze Klassiekertjes". :D
Helaas is HAG heden ten dage niet meer wat het was, dacht ook een Insolvenz/bijna of echt faillissement....
Er worden mondjesmaat nog wat locs gemaakt, al weer een flinke tijd niet meer in Sankt Gallen.
Goedkoop was het nooit maar wel superkwaliteit.
Vroeger huisde er iemand op het forum die helemaal lyrisch was
over kogellagers in de motoren, ik dacht forumlid Blausee/Mitholz.  (Waar is die gebleven?)
Kortom Hans je hebt een mooie aanwinst voor je collectie!
Citaat van: Hanzi op maandag 12 januari 2026, 06:50:25@citaat En ook die staan al op een lagere spanning om de snelheid enigszins te drukken :D .

Ik zou als ik jou was op 110V in huis overstappen.  :-)

Henk

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Blausee/Mitholz is actief bij de buren.

Groet, Anne W
Oké, ook nog 2 plaatjes waarop de HAG-252 "onder de draad" staat op Bahnhof Niedlingen:
IMG-20260113-WA0003.jpgIMG-20260113-WA0002.jpg 

Met 110V op de bovenleiding rijdt het treinstel inderdaad een stuk rustiger Henk, bedankt voor de tip :o) !
 @citaat Wel goed opletten dan, als je de panto's naar beneden brengt en ook best de bovenleiding niet aanraken...  >:-D  >:-D
Supervervelende zeikmodus aan: zit er geen automatisch stijgende/dalende panto op? >:-D
Supervervelende zeikmodus maar gauw weer uit.
Mooie statieplaat met de panto op voor het station Hans! :thumbup: