Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Deze zijn binnen de geldende regels weer mogelijk!!.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Märklinbaan van Henk163
Pagina's: 1 ... 6 7 [8]   Omlaag

Auteur Topic: Märklinbaan van Henk163  (gelezen 73524 keer)

ROMiJo

• Zeer Toffe Gast
Re: Märklinbaan van Henk163
« Reactie #350 Gepost op: zondag 10 mei 2020, 11:10:54 »

....
Nu twijfel ik of ik het opstelspoor voor kolenwagons zal laten aansluiten op de draaischijf of niet. In sommige tekeningen zie ik deze aansluiting en staan de kolenwagens zonder stootblok op het spoor.
Voordeel lijkt mij dat de stoomloc met wagons kan inrijden, loskoppelen en vervolgens op de draaischijf verder kan naar andere sporen. De loc 'sluit zich niet op'.
Of zit ik ernaast en moeten opstelsporen voor de kolenbakken altijd voorzien zijn van een stootblok?

Hallo Henk,
Mooie ontwikkelingen op jouw baan en die bijgestelde BW ziet er top uit. Voor mijn plan ben ik nog steeds aan het ontwerpen, maar ik krijg hier -en de vele linkjes in je topic- wel inspiratie van :)

En je vraag over het opstelspoor voor kolenwagens: mijn eerste gedachte is dat als je het zo inricht dat je ook 'zinvol' kunt rangeren op het BW-terrein (de kolenwagons op hun spoor zetten), dat je er dan meer lol/speelplezier aan hebt dan dat je alles via de draaischijf doet (die dan ook veel vaker bezet is). Ik kan mij echter voorstellen dat het in het echte bedrijf veel efficiënter was om het kolenspoor wel op de draaischijf aan te sluiten precies om de reden die jij aangeeft. Er staat geen kostbare loc te wachten tot de wagons zijn leeg geschept...

Sinds kort is mijn kopstation actief en ik moet zeggen: het is wel erg leuk om te kunnen rangeren (en dat ook te automatiseren met bv. iTrain).

Hartelijke groeten,
Rob.

NB: en ook ik schakel voor de BW over naar K-rails.
Bouw(er) van een BW & Station.
==========================================
K- & C-rails, iTrain5, SRSEII, MS, BR24-50-52-65-81, V60, KöfII, BRE03, TEE 55/56, VT 75, V320

Henk163

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #351 Gepost op: maandag 11 mei 2020, 09:07:39 »

Ha Rob,

Dank je wel voor je reactie en je kijk op mijn BW. Ik ben benieuwd hoe jouw ontwerp er straks definitief uit gaat zien. In tegenstelling tot jouw baan, heb ik hier niet zo veel ruimte en is het de kunst voor mij om een toch zo realistisch mogelijk BW te maken.

Zoals je zegt, denk ik dat ik het kolenspoor (ten koste van het rangeren en qua efficiënt gebruik van de loc) ga aansluiten op de draaischijf. De loc kan dan terug het BW op of via het uitrijspoor het BW verlaten.
Misschien is het dan een tussenweg om niet alles aan te sluiten op de draaischijf en het spoor langs de zandopslagplaats te voorzien van een stootblok en dit als een opstelspoor te gebruiken. Immers de draaikraan kan straks dat spoor net niet bereiken. Dus ik moet nog iets bedenken om de zandopslagplaats te kunnen vullen. Nu staat er een dubbele zandtoren met vier aansluitingen. Maak ik er een rangeerspoor van, dan heb je wel weer een zandtoren teveel (lijkt mij). Of een loc moet naar dit eindpunt rijden om zand te vullen.
Alternatief is natuurlijk één zandtoren te verwijderen, maar ja...past ook weer niet zo mooi bij dubbele slakkenkuilen, grote voorraad kolen in dubbele bunkers.

De ontvangen opmerkingen helpen mij in ieder geval iedere keer een stukje verder in de planning :)

Vriendelijke groeten,
Henk

« Laatst bewerkt op: zaterdag 03 oktober 2020, 14:55:00 door Henk163 »

Tijdperk eind III en begin IV (t/m 1968), M-rails, analoog.

Vorderingen aan mijn baan zijn te zien in het topic:
Märklinbaan van Henk163 - klik

Henk163

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #352 Gepost op: vrijdag 29 mei 2020, 13:47:46 »

Ik blijf nog wat schuiven met de railplanning  :D

Op deze foto ontbreekt natuurlijk nog de grote bekolingskraan met bunker van Faller. Die moet ik nog maken en komt te staan daar waar nu de twee zwarte locomotieven op de foto staan.
Nu heb ik op de beurs in Houten een paar extra kolenbunkers kunnen kopen. Een oud type bunker van baksteen (Kibri)  een extra bunker met betonwanden (Faller). Zo kom totaal ik aan ongeveer een opslag van 2 x een A4 voor een realistische kolenhoeveelheid. (zie foto 1)

Na wat schuiven, heb ik de zandbunker achter de kolenopslag geplaatst. Hierdoor kan straks de bekolingskraan de zandbunker vullen. (zie 2e, 3e en 4e foto) De slakkensumpf probeer ik te maken m.b.v. de aanpassingen die ik kreeg van forumlid Haradigi (zie witte stukje papier op de slakkenkuilen)
De noodbekoling heb ik nu naar voren geplaatst en ga deze aanpassen zodat die goed aansluit op de betonnen bunkers (zie grijze grondplaten). Het kolenspoor sluit ik aan op de draaischijf en ik wil een extra spoor met stootblok aanleggen tussen de oude bakstenen bunker en de wat nieuwere betonnen bunkers. Ik vraag mij nu af of dit in het echt wel werd gedaan?

Alles ligt natuurlijk nog los, maar langzamerhand wordt het steeds definitiever :)

De tankplaats heb ik nu op de plaats gesitueerd van de zandbunker (zie witte papieren grondvlak). De opstelling van de tanks kan ik nog aanpassen, denk ik.
De sporen (behalve dus het kolenspoor tussen die bunkers) worden nog aangesloten op de draaischijf zodra ik de bestelde stukjes K-rail binnen heb.
Er komt nog een andere watertoren, deze staat er even om de plaats aan te geven. De watertoren komt op een verhoging achter de locloods.

« Laatst bewerkt op: vrijdag 29 mei 2020, 13:56:15 door Henk163 »

Hanzi

• Stamgast
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
« Reactie #353 Gepost op: vrijdag 29 mei 2020, 17:40:37 »

Dat wordt een mooi depot! En óf t nou helemaal conform de werkelijkheid is doet er niet toe, t gaat er geloofwaardig uitzien en dat is waar t om gaat.
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

Degeluidsman

• 3rail Events team
  • A member of the Duurstede Group®
« Reactie #354 Gepost op: vrijdag 29 mei 2020, 21:10:22 »

Hoi Henk,

Ik ben helemaal niet thuis hoe het er in het eggie uitziet, maar op jou modelbaan vind ik het er goed uitzien.
Gewoon er steeds naar kijken en als het voor je gevoel goed is dan is dat het meestal ook  :)

Mvg,

Peter Degeluidsman

marklintim

• Stamgast
  • trotse M-rail rijder
« Reactie #355 Gepost op: zaterdag 30 mei 2020, 12:10:16 »

dat word een prachtig depot met alles erop en eraan. hier kan ik voorlopig alleen nog maar van dromen.
erg mooi henk, ik ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat :)

Vriendelijke Groeten,

Tim
zie ook eens Modelbaan Getswoud
mijn grootspoor foto's

Henk163

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #356 Gepost op: vrijdag 09 oktober 2020, 23:41:15 »

Afgelopen vrijdag op Ebay-de toch nog een set kolenwagens (46034) kunnen bemachtigen :)
Ik vind het wel mooi staan achter de 050, dus even een fotootje.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 09 oktober 2020, 23:43:23 door Henk163 »

Hanzi

• Stamgast
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
« Reactie #357 Gepost op: zaterdag 10 oktober 2020, 07:17:13 »

Staat inderdaad mooi, Henk. Erg mooie foto van je baan trouwens!
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

Degeluidsman

• 3rail Events team
  • A member of the Duurstede Group®
« Reactie #358 Gepost op: zaterdag 10 oktober 2020, 08:14:07 »

Hoi Henk,

Dat is een prachtig geheel geworden zo  :thumbup: :thumbup:

Veel plezier ermee.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Dirk-Jan

• Stamgast
    • Mijn modelbaan
« Reactie #359 Gepost op: zaterdag 10 oktober 2020, 09:05:42 »

B) Mooi setje. :thumbup:
En een erg sfeervolle foto, de achtergrond maakt het helemaal top. :thumbup:

Dirk-Jan

RoelMarklin

• Stamgast
« Reactie #360 Gepost op: zaterdag 10 oktober 2020, 12:24:51 »

Goede score, Henk.
Past mooi achter die loc en zal ook goed staan op je stoomdepot.

Groet,
Roel
geniet met spoormate(n)
mijn baantopic vind je >>> hier
mijn baanontwerp vind je ook >>> in de wiki

Tony

• Vaste Inboedel
  • Märklin fahren-ärger sparen
« Reactie #361 Gepost op: dinsdag 13 oktober 2020, 12:33:03 »

Ik sluit me aan bij de overige reacties, Henk  ;)

De foto en de baan laten tevens goed zien, dat ook M-rails tot hele mooie resultaten kan leiden  :thumbup:

Grtz Tony
64-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, avonturen met Carl beleven, mijn banen handmatig  bedienen en met ouwe troep iets nieuws maken

Topic: Modelbaanbouw http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg879109#msg87

Wimdouwe

• Stamgast
  • Bakkie koffie? Lekker!
« Reactie #362 Gepost op: dinsdag 13 oktober 2020, 14:39:51 »

Dag Henk,

Dat zijn inderdaad mooie kolenwagens. En gelijk een leuke foto van jou baan, dat ziet er echt wel goed uit  :thumbup:
Pagina's: 1 ... 6 7 [8]   Omhoog