Mijn eerste 'elektronica' projectje. Jaha, 2 diodes op min of meer zelfbedachte wijze
Ik stoorde mij altijd al aan het de aansturing die Märklin op de M-rails -en ik meen ook K-rails en niet de C-rails- 3weg wissel had: het is eenvoudig mogelijk om
een 'foute' wisselstand te schakelen die tot ontsporingen leidt.
Wat ik wil is een schakeling waarbij je
met 3 i.p.v. 4 knoppen werk, er zijn immers maar 3 mogelijke goede wisselstanden, en
altijd in één keer van links naar rechts kunt schakelen en niet eerst middendoor moet schakelen.
Met enig proberen met doorlinken van de rode en groene stekkers kwam ik er al snel achter dat je soms wel en soms niet de koppeling wilt hebben. In feite moet er één kant op wel connectie zijn, maar de andere kant op niet.
Met mijn zeer beperkte elektronica kennis wist ik dus:
diodes.
Hiervoor heb ik ook naar dit draadje
Wisselstraat sturen m.b.v pulsdrukker gekeken en naar de zeer heldere uitleg over iets vergelijkbaars maar dan met 2 wissels
Wiring a Simple Diode MatrixNu zou ik geen idee hebben waar ik precies naar moet vragen bij een elektronica winkel, in wat voor waarden e.d. dioden worden gemaakt en zo.
Dus heb ik uit een kapotte electronische schakelklok (230V) wat diodes gedesoldeerd.
Vervolgens geslaagde testopstelling gemaakt en daarna
min of meer netjes de diodes in de wissel gesoldeerd.
Ook kon nu 1 draad met groene stekker worden verwijderd van de wissel. Overigens had ik bij deze wissel al eens de draden vervangen en beide relais aan 1 kant van de wissel uit laten komen.
Je begint met het weghalen van 1 draad met groene stekker en een kort los eindje hiervan bij de andere draad met groene stekker bij te solderen.
Hier onderaan zie je dit nog vast te solderen losse stukje.
Vervolgens heb ik de diodes aan 1 kant van een kort stukje draad voorzien met met krimpkous geïosoleerd.
Daarna deze stukjes op de bovenste 2 blauwe draad aansluitingen bij solderen, dit zijn de draden met de rode stekkers.
En daarna deze beide op de ene draad met groene stekker bij solderen, wat nu een soort verzamelpunt wordt.
Hiermee krijg je een wisselaansturing van deze 3 wegwissel met 3 draden: 1 groen, schakelt beide wisseltongen op rechtdoor, en 2 rode, 1x links en 1x rechts die altijd beide wisseltongen goed schakkelen, óók als de stand helemaal rechts is gaan beide wisseltongen met 1 druk op de knop naar de linksaf stand.
Uiteindelijk heb ik op de 'linksaf' van de 2 rode stekkers een oranje stekker gezet, met als ezelsbruggetje 'Rechts=Rood', links is dan oranje.
Wat mij betreft is dit de 3-weg wissel aansturing
zoals Märklin hem had horen te maken Ik kan geen schakelingen tekenen. In woord uitgedrukt komt het hier op neer:
(bij gebruik van Märklin schakelkastjes uiteraard wel de rode stekkers op de groen gemarkeerde bus aansluiten en andersom, om enige logica in het knoppendrukken te houden - ingedrukt is wat je activeert, groen voor rechtdoor, rood voor afslaan)
Groene knop = beide wisseltongen op rechtdoor, op 1 knop.
Door de diodes kan er nu geen stroom naar de ook aangesloten rode-stekker aansluitingen.
Een Rode knop = de wisseltong waar die rode aansluiting op zit wordt op afbuigen gezet,
tevens kan er stroom via de diode bij de groene aansluiting van de andere wisseltong komen zodat die ook wordt omgezet om de juiste recht of linksaf stand te krijgen.