Nieuws: Treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!
+  3rail Forum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Ombouwen Märklin H0 Modellen
| | |-+  Eerste ombouw: Re460 van Delta --> Esu LoPi v3.0
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Eerste ombouw: Re460 van Delta --> Esu LoPi v3.0  (gelezen 8178 keer)

corne_mo

• Zeer Toffe Gast
  • *
Eerste ombouw: Re460 van Delta --> Esu LoPi v3.0
« Gepost op: dinsdag 28 april 2009, 19:42:41 »

OK, zoals eerder al aangekondigd ga ik binnenkort eens proberen zelf een loc om te bouwen. Het slachtoffer is mijn recent aangeschafte Re460 "Danzas", artikelnummer 3453, welke voorzien is van een Delta decoder.

(sorry voor de wazige foto. De vervolgfoto's zal ik wat duidelijker maken)

Omdat ik graag driedubbel zeker ben van mijn zaak wil ik mijn ideeen en vorderingen hier op het forum zetten. Alle hints en tips zijn welkom, maar de te gebruiken onderdelen staan al vast.

Ik wil de loc uit gaan rusten met een ESU LoPi 3.0. De 5* motor laat ik nog even achterwege, deze kan altijd later nog vervangen worden.

Mijn boodschappenlijstje ziet er als volgt uit:
 - ESU 52632 set bevat: 52610 decoder + ESU magneet 51962 + ontstoorspoelen 3,9 uH
 - M* lampjes 61 0080 ter vervanging van de 4 bestaande lampjes
Meer heb ik volgens mij niet nodig.

Gelijk maar even een vraagje. In dit model zitten 2 condensatoren, 1 op 1 pool van motor, en de ander tussen de twee motor aansluitingen. In mijn 3752 zit er 1, namelijk die tussen de twee aansluitingen.
Volgens de ESU handleiding moet je beide condensatoren verwijderen. Volgens mij moet ik echter de "middelste" laten zitten. Graag even bevestiging hierover.

Alvast bedankt voor jullie meedenken en meekijken,
mvg, Corné
c-rails, tijdperk IV+V, 6021+6051, koploper

Freak

• Gast
Re:Eerste ombouw: Re460 van Delta --> Esu LoPi v3.0
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 28 april 2009, 20:00:57 »

Alleen de condensatoren van koolborstel(s) naar behuizing dienen verwijderd te worden. De condensator tussen de koolborstels gewoon laten zitten.

Mvg,
Peter

corne_mo

• Zeer Toffe Gast
  • *
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 01 mei 2009, 18:29:45 »

Zo, vandaag even bij MTE geweest.

De ombouwsetjes waren uitverkocht, dus een losse magneet en decoder meegenomen. Ergens anders op dit forum gelezen dat de ontstoorspoelen niet noodzakelijk zijn, dus die laat ik even achterwege.
Nu eens heel goed de handleiding lezen, veel foto's maken en dan aan de slag.
mvg, Corné

o ja, ook nog 4 lampjes 61 0080 meegenomen ter vervanging van de bestaande.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 01 mei 2009, 18:54:46 door corne_mo »

buckfast_beekeeper

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 01 mei 2009, 18:43:07 »

Hallo Corné,

Kan je me een reden geven waarom je de lampjes zou vervangen. Volgens mij zijn ze reeds op de delta decoder aangesloten. Als alles normaal is zouden deze reeds geschikt moeten zijn voor digitaal gebruik. Vervangen lijkt mij dus niet nodig.
Dit in tegenstelling tot een wat oudere analoge lok die meestal lampjes voor lagere voltage heeft.

Blausee-Mitholz

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 01 mei 2009, 18:51:43 »

En zouden de lampjes te fel branden, met de ECS decoder zijn ze zo gedimd  8)

Mvg, Johan

corne_mo

• Zeer Toffe Gast
  • *
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 01 mei 2009, 18:55:40 »

Volgens het boekje zouden de lampjes in de loc dezelfde zijn als die in een analoge versie. In de digitale versies van de locs zitten in ieder geval andere lampjes (zelfde voltage, minder amperage als ik me niet vergis). Die dus maar een paar besteld. En anders heb ik er een paar op voorraad . :-)
mvg, Corné

corne_mo

• Zeer Toffe Gast
  • *
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 02 mei 2009, 17:04:41 »

Zo, vandaag maar eens aan de ombouw begonnen.
Dit is dus het gewillige slachtoffer:

Eerst maar eens de kap eraf gehaald. Dat was nog vertrouwd.

Kan iemand mij trouwens vertellen wat die spoel? daar op dat witte dubbelzijdige tape doet die in de draad naar de motor zit?

Alles maar eens los geschroefd om goed te kunnen zien waar alles naar toe gaat. Gelijk ook alles nagetekend en opgeschreven. Je weet maar nooit.
De drie printjes die erin zitten van links naar rechts:
 - omschakelaar rail<->bovenleiding. Vanaf deze print haalt de decoder beide aansluitingen.
 - print met 4 diodes tbv de lichtwissel. De gele en grijze aansluiting links komen vanaf de decoder. Massa wordt vanaf het chassis genomen.
 - oude delta decoder

Bij de motor de oude magneet vervangen door een permanentmagneet. Bij het terug in elkaar zetten draaide ik bijna een tandwiel aan gort omdat de schroefjes niet even lang blijken te zijn. Gelukkig alles heel gehouden.
Een condensator tussen het motorhuis en 1 aansluitpunt op de motor is verwijderd.

Zoiets moet het uiteindelijk dus worden, maar dan met aangesloten draadjes. :-)

4 van de 9 draden die aan de decoder zitten inmiddels aangesloten. De rode en zwarte gaan naar de meest linkse print om zo spanning op de decoder te krijgen.
De gele en witte gaan naar de middelste print in de hoop dat ik straks weer het licht zie.
De oranje en grijze draad die nu naar onder lopen op de foto moeten straks naar de motor. Deze moet ik echter verlengen en ik heb even geen kleine krimpkousjes, dus dat volgt later.

De groene en paarse draad zijn voor extra functies, maar die heb ik niet. De blauwe is de massa voor deze extra functies, maar dus ook niet nodig. Deze draden lopen nu nog naar boven op de foto. Deze zullen afgetapet en waarschijnlijk opgerold onder de decoder komen te liggen.

Misschien dat ik de blauwe draad nog ga gebruiken als ik vind dat de verlichting te veel knippert.
De schroef waarmee de middelste print op het chassis zit moet dan electrisch gescheiden worden van de print (klein kunststof ringetje dus) en de blauwe draad moet dan op deze print aangesloten worden.

Tot zo ver mijn huidige activeiten. Zodra ik kleine krimpkousjes heb ga ik verder. Mochten jullie nog op-/aanmerkingen hebben of fouten zien, dan hoor ik dat graag.
mvg, Corné
« Laatst bewerkt op: zaterdag 02 mei 2009, 17:12:32 door corne_mo »

Blausee-Mitholz

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 02 mei 2009, 18:19:52 »

Misschien dat ik de blauwe draad nog ga gebruiken als ik vind dat de verlichting te veel knippert.
De schroef waarmee de middelste print op het chassis zit moet dan electrisch gescheiden worden van de print (klein kunststof ringetje dus) en de blauwe draad moet dan op deze print aangesloten worden.

Gewoon printbaan tussen schroefeiland en de recht doorlpende printbaan doorkrassen.

Mvg, Johan

Re460

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: maandag 04 mei 2009, 07:58:19 »

Je kunt de bovenste printbaan voor de blauwe draad gebruiken. Kun je de blauwe draad van beide lampunits op zetten. Hoef je ook geen printbaan weg te krassen.
Met de diode schakeling is het ook mogelijk om het sluitsein apart aan of uit te schakelen. Hiervoor kun je F1 en F2 gebruiken.
Groet,
Erwin

buckfast_beekeeper

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: maandag 04 mei 2009, 08:41:32 »

De oranje en grijze draad die nu naar onder lopen op de foto moeten straks naar de motor. Deze moet ik echter verlengen en ik heb even geen kleine krimpkousjes, dus dat volgt later.

......................

De groene en paarse draad zijn voor extra functies, maar die heb ik niet. De blauwe is de massa voor deze extra functies, maar dus ook niet nodig. Deze draden lopen nu nog naar boven op de foto. Deze zullen afgetapet en waarschijnlijk opgerold onder de decoder komen te liggen.

Waarom tape gebruiken als je voor kleine krimpkous gaat om de draden te verlengen. De niet gebruikte draden plooi ik een eindje om, schuif er een stukje krimpkous over, even verwarmen met elektrische verfbrander. Snel en deugdelijk geïsoleerd.

Na enkele jaren is die tape toch maar een gedoe als je deze om welke reden ook moet verwijderen. Je blijft dan bijna zeker met een grote plakboel achter.

Dutchman

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 08 mei 2009, 01:02:57 »

Inderdaad!

Citaat
Waarom tape gebruiken als je voor kleine krimpkous gaat om de draden te verlengen. De niet gebruikte draden plooi ik een eindje om, schuif er een stukje krimpkous over, even verwarmen met elektrische verfbrander. Snel en deugdelijk geïsoleerd.

Na enkele jaren is die tape toch maar een gedoe als je deze om welke reden ook moet verwijderen. Je blijft dan bijna zeker met een grote plakboel achter.

Prima advies! Zo isoleer ik de uiteinden van ongebruikte draden al jaren bij ombouw.
Opwarmen kan ook met gewoon 15Watt Weller soldeerboutje.
Daar gaat het solderen trouwens ook prima mee!

Kappa

• Forum Moderator
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 08 mei 2009, 08:35:47 »

Pas wel op dat de gestripte uiteinden van de niet gebruikte draden niet tegen elkaar komen.
Die gestripte uiteinden kun je het beste eerst afknippen voordat je ze bundelt.

En doet ie het al? :D
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

corne_mo

• Zeer Toffe Gast
  • *
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 08 mei 2009, 19:15:02 »

Nope, hij doet het nog niet. Nog steeds mijn krimpkousjes niet binnen. En ook geen vakantie meer, dus weinig tijd voor het knutselwerk. Zodra ik verder ga horen, lezen en zien jullie het hier. Bedankt voor alle reacties.
mvg, Corné

Kappa

• Forum Moderator
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 08 mei 2009, 20:28:45 »

Maar je kan toch al wel even testen?
Zonder krimpkousje rijd ie ook wel hoor.
Gewoon testen met de kap eraf.
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

corne_mo

• Zeer Toffe Gast
  • *
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 08 mei 2009, 20:36:02 »

Maar ik moet de draadjes verlengen enzo, en dat werk ik liever gelijk netjes af. Daarnaast is mijn baan op dit moment zeer slecht bereikbaar omdat er iemand een slaapkamer wilde verbouwen waardoor de inrichting naar de treinkamer verhuist is.
Ik doe dus rustig aan.
Mvg, Corné

weezer

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: maandag 11 mei 2009, 21:01:01 »

Hoi Corne,

Ik hoop dat je binnenkort weer verder gaat ;-) Als alles succesvol is kan ik namelijk beginnen ;-)

Regards,

Frank

corne_mo

• Zeer Toffe Gast
  • *
« Reactie #16 Gepost op: zaterdag 16 mei 2009, 15:23:04 »

Zo, vandaag de laatste soldeerwerkzaamheden maar eens gedaan.
Waarom tape gebruiken als je voor kleine krimpkous gaat om de draden te verlengen. De niet gebruikte draden plooi ik een eindje om, schuif er een stukje krimpkous over. Snel en deugdelijk geïsoleerd.
Bedankt voor de tip. Dit heb ik ook gedaan. Werkt idd goed en geen gekl**t met tape.

Citaat van: Re460
Je kunt de bovenste printbaan voor de blauwe draad gebruiken. Kun je de blauwe draad van beide lampunits op zetten. Hoef je ook geen printbaan weg te krassen.
Ook dit gelijk maar uitgevoerd voor ik me straks toch aan de knipperende lampjes ga ergeren. Originele situatie:

En na de aanpassingen, de draadjes netjes weggewerkt waar ze horen. De krimphoesjes om de draadjes richting de motoren heb ik nog even niet gekrompen. Als de loc straks verkeerd om blijkt te rijden kan ik deze twee ter plaatse van de verlenging nog omwisselen.

Zoals jullie zien zitten de ontstoorspoelen er ook (nog) niet tussen. Als het goed is moet het zo werken. Zo niet dan moet ik nog even 2 van die spoelen aanschaffen en er tussen zetten.

Zo, dat was het dan (bijna). Morgen kan ik hopelijk weer bij mijn baan, en dan gaat ie een testritje doen. Waarschijnlijk zullen er nog wel wat CVs veranderd moeten worden, maar dat komt dan weer wel. Eerst kijken of ie het doet, kap er op en dan zien we wel verder.

Jullie horen nog van me.

huub

• Stamgast
« Reactie #17 Gepost op: zaterdag 16 mei 2009, 18:53:47 »

Als het niet werkt ligt het niet aan het ontbreken van de spoelen hoor.
Die dienen uitsluitend voor HF-ontstoring (radio, TV en zo).

Werkt het niet dan zit er ergens anders een fout in....

Ik heb zelf trouwens nergens spoelen in gemonteerd.

Oude loks hebben zo'n ferrietkraaltje met het zelfde doel.
Ik herinner me van lang geleden dat je ondanks die spoel toch wel iets van op de TV kon merken.
Maar toen was er nog geen coaxkabel gebruikelijk.....

extra opmerking:
Ik zie een misverstand: de blauwe draad van de ESU is GEEN massa, maar de plus....
bij lampjes onbelangrijk maar bij Leds ga je de mist in.
de 4 schakeluitgangen schakelen de 'verbruiker' door naar massa.

een voorbeeldje voor koplampjes wit en achterlichten met rode leds:

« Laatst bewerkt op: zaterdag 16 mei 2009, 19:07:31 door huub »

corne_mo

• Zeer Toffe Gast
  • *
« Reactie #18 Gepost op: zaterdag 16 mei 2009, 19:12:30 »

Huub, bedankt voor je reactie. Dat de blauwe draad de + is was mij ook al duidelijk. Staat ook in de handleiding van de esu :D. Het lijkt daarom raar de blauwe draad te gebruiken ipv de chassisverbinding.
Bij deze loc maakt het echter niet uit. Ten eerste zitten er gloeilampjes in, en ten tweede is het extra printje een diodeprintje, welke zo is ingericht dat deze de + van de wisselstroom vanaf het chassis nodig heeft.
mvg, Corné

huub

• Stamgast
« Reactie #19 Gepost op: zaterdag 16 mei 2009, 19:13:51 »

Het staat er wel in maar het is niet erg duidelijk, daarom voor de zekerheid maar een melding  :D

Re460

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: zaterdag 16 mei 2009, 20:34:23 »

Misschien zie ik het niet goed ,maar zit er nu een bruine draad en een blauwe draad op hetzelfde printspoor?
Als dit zo is niet gaan proefrijden want dan is de decoder ter ziele.
Groet,
Erwin

buckfast_beekeeper

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: zaterdag 16 mei 2009, 20:54:15 »

Hallo Corné,

Ik probeer ook altijd de draden op originele lengte te houden. Mocht het dan eens nodig zijn een draadje weer los te maken, kom je zeker niet in de problemen.

De enige tegen indicatie hiervoor is plaatsgebrek zoals in kleinere stomers wel eens voorkomt.

corne_mo

• Zeer Toffe Gast
  • *
« Reactie #22 Gepost op: zaterdag 16 mei 2009, 21:34:14 »

Misschien zie ik het niet goed ,maar zit er nu een bruine draad en een blauwe draad op hetzelfde printspoor?
Als dit zo is niet gaan proefrijden want dan is de decoder ter ziele.
Groet,
Erwin
Erwin, je ziet dat wel goed. Althans, als je bedoelt op de grote originele marklin print van de lichtschakeling. Volgens mij klopt het echter wel. Wat heb ik gedaan?
 - de originele aanstuurdraadjes voor licht voor en licht achter verwijdert (deze zitten nog aan de verwijderde delta decoder).
 - de gele en witte draad van de ESU op de vrijgekomen aansluitpunten gezet. Deze zijn nu gekoppeld aan de gele en grijze draden naar de lampjes via een aantal dioden op de print.
 - De bruine draden lopen ook naar de lampjes. Deze zaten vroeger aan de andere zijde (onderzijde op de foto) van de print en waren gekoppeld aan het chassis.
 - Deze draden heb ik omgezet naar het geisoleerde spoor op de print, en gekoppeld met de blauwe draad (+ retour) van de ESU.

Als het goed is worden de stroom naar de lampen nu verzorgd door de kring:
1. gele of witte draad vanaf de esu
2. via de print met de dioden
3. door de gele en grijze draad in de loc naar de lampjes
4. via de bruine draden terug naar de print
5. de bruine draden zijn op de print gekoppeld aan de blauwe van de ESU. zo terug naar de decoder.

Volgens mij moet dit correct werken. Als ik hier ergens een denkfout maak dan hoor ik dit graag.

mvg, Corné

corne_mo

• Zeer Toffe Gast
  • *
« Reactie #23 Gepost op: zaterdag 16 mei 2009, 22:08:32 »

Nog even een ander vraagje.
Zoals in 1 van mijn eerdere posts al gezegd heb ik de condensator tussen motorhuis en motor-aansluiting verwijderd en die tussen de twee motorpolen heb ik laten zitten. Deze laatste geeft me echter een paar vraagtekens:
 - de buitenzijde (bruin) is beschadigd. Het bruin is gedeeltelijk weg en ziet wit. Is dit een probleem?
 - kan ik deze mits noodzakelijk vervangen door de condensator die ik verwijderd heb?
 - hoe zit deze condensator vast? Hij lijkt niet gesoldeerd maar gelijmd ofzo?
 - het lijkt alsof beide pootjes van de condensator doorlopen tot tegen het motorhuis? Is dit waar en correct?

Alvast bedankt voor de reacties, mvg, Corné

Re460

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: zondag 17 mei 2009, 08:27:45 »

Nee, lijkt me geen probleem zo die verlichting. Je kunt wel beter een eenduidige kleurcodering aanhouden, is handiger bij storingzoeken en de kans op fouten is ook kleiner. Je kunt gewoon een andere al verwijderde condensator gebruiken. Dat van dat motorhuis kan ik zo niet beoordelen. Let wel op dat beide motoraansluitingen nergens anders contact maklen (meet even na!)
Groet,
Erwin

corne_mo

• Zeer Toffe Gast
  • *
« Reactie #25 Gepost op: zondag 17 mei 2009, 10:42:30 »

Je kunt gewoon een andere al verwijderde condensator gebruiken. Dat van dat motorhuis kan ik zo niet beoordelen. Let wel op dat beide motoraansluitingen nergens anders contact maklen (meet even na!)Groet,Erwin
Erwin, bedankt voor je reactie.
De opdruk op beide condensatoren is wel anders. De beschadigde tussen de twee motorpolen heeft zo te zien B103 als opdruk, de verwijderde is een 1n0, wat dan weer gewoon de waarde van de condensator is.
Inmiddels snap ik wel al waarom de condensator tot tegen het motorschild aan zit. Het motorschild is niet geleidend. :-)

Graag nog wel even een second opinion over het vervangen van de condensator tussen de twee motorpolen door de verwijderde condensator die vroeger tussen de motorpool en het chassis zat.
O ja, en weet iemand hoe deze condensator origineel vast zit (gelijmd?) en hoe deze los te halen is?
mvg, Corné

huub

• Stamgast
« Reactie #26 Gepost op: zondag 17 mei 2009, 12:35:44 »

1n0 betekent 1 Nanofarad
103 betekent 10 met 3 nullen dus 10.000 (Picofarad) = 10 Nanofarad.

ik dacht dat 1 Nano de correcte waarde was.
Die dingen kosten maar een habbekrats hoor....

corne_mo

• Zeer Toffe Gast
  • *
« Reactie #27 Gepost op: zondag 17 mei 2009, 12:39:13 »

Huub, bedankt voor je reactie. Het zou ook 102 kunnen zijn, want tpv de 3 (of 2) is dus de bruine buitenlaag gedeeltelijk weg. 102 zou dan weer overeenkomen met 1n0.
Ik ga die condensator maar ff verwisselen voor de zekerheid.
Omdat ik nog steeds geen idee heb hoe dat ding nu vast zit knip ik de pootjes maar door.
mvg, Corné

corne_mo

• Zeer Toffe Gast
  • *
« Reactie #28 Gepost op: zondag 17 mei 2009, 17:29:16 »

Inmiddels heeft de loc zijn eerste proefrondjes gereden. Na de maximum snelheid CV 5 van 64 terug geschroefd te hebben naar 38 reed de loc behoorlijk goed. Natuurlijk heb ik de twee draden richting de motor verkeerd om aangesloten, dus het licht brand vooruit, en de loc rijdt achteruit, maar dat is simpel op te lossen.
Wel heb ik nog een probleempje met de helderheid van de verlichting. Ik heb de originele lampjes (die idd iets meer stroom verbruikten) vervangen door 610080 (welke trouwens wel groter zijn en maar net passen), maar deze branden heel erg fel.
Nu heb ik CV 113 en 114 al terug gezet van 15 naar 11, maar lager krijg ik de waarde niet met mijn 6021 omdat ik geen 00 als waarde in kan geven. Weet er iemand een oplossing voor?
mvg, Corné

JB

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: maandag 18 mei 2009, 10:40:02 »

Corné,

Ik heb dit probleem ook eens aan de hand gehad en mijzelf "simpel" gezocht naar de oplossing. Hij is echter heel simpel, in plaats van 00 gebruik je 80  :D Dus als je terug wilt naar de waarde 9 dan is het eerst 80, dan rijrichting omdraaien en dan 09. De waarde tien wordt op die manier 01, rijrichting en dan 80. Bij werkt het.

Jan

corne_mo

• Zeer Toffe Gast
  • *
« Reactie #30 Gepost op: maandag 18 mei 2009, 18:15:43 »

Zo, vandaag de draadjes naar de motor omgewisseld, krimpkousjes eromheen, testen, kap erop, nog meer testen. Rijdt toch goed zo'n ouderwets 3* anker met een ESU V3.0.

Met dank aan Jan (ja idd 80 == 00) heb ik de verlichting nog wat verder gedimd. Deze CVs hebben nu de waarde 8.

Alles lijkt perfect te werken. Allemaal bedankt voor de hints en tips.
mvg, Corné

Re460

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: maandag 18 mei 2009, 21:22:20 »

En met een 5-polig anker worden de rijeigenschappen nog beter.
Is zeker het overwegen waard.
Op de beurs in Houten kost zo'n anker rond de 15,-
Groet,
erwin

corne_mo

• Zeer Toffe Gast
  • *
« Reactie #32 Gepost op: maandag 18 mei 2009, 21:42:36 »

Erwin, ik begreep wel dat alleen het anker vervangen naar 5* dan niet werkt. Wat ik begreep is dat dan ook een andere magneet en een ander motorschild geplaatst moeten worden. Is dit correct?
mvg, Corné

huub

• Stamgast
« Reactie #33 Gepost op: maandag 18 mei 2009, 22:28:59 »

Dat  klopt, als ik de berichten van onze Ad (Kappa) goed begrijp.

in de eerste plaats heb je altijd een decoder nodig.
hierbij is een ESU-magneet voldoende, en het werkt zoals je ziet.

als je meer wil, moet je de rest ook met M* onderdelen vervangen:
naast het 5-polig anker heb je een bijpassende magneet en een bijpassend schild plus koolborstels nodig.

Re460

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: dinsdag 19 mei 2009, 07:32:35 »

Klopt,

Motorschild kost rond de 9,- en een magneet zit ook rond dit bedrag.
Ik weet het het is niet goedkoop. Maar je krijgt wel een model met zeer goede rijeigenschappen. Plaats je dan ook nog kogellagers heb je het helemaal goed.
Groet,
Erwin
Pagina's: [1]   Omhoog