Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Baan Hans(je)

Gestart door Hansje dinsdag 28 april 2009, 09:46:50

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Baan Hans(je)
EgMaf
gast

Re: Baan Hans(je)
Citaat van: Hansje op donderdag 07 februari 2013, 19:30:23
Moet wel rekening houden met de afwerking tussen station en het verhoogde spoor erachter.
Uiteraard, en voor de duidelijkheid: Ik stel dus niet voor om de afstand die je daar nu hebt, te verminderen (behalve misschien een heel klein beetje om het eiland-perron iets breder te maken)
Re: Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re: Baan Hans(je)
Hey Hans.....

Zou je iets minder evenwijdig aan de voorrand van kunnen bouwen, daar wordt het veel natuurlijker van....

Walter
Re: Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re: Baan Hans(je)
Ik begrijp het EgMaf  ;)

Kan een poging doen Walter, maar ik beloof niks  :D

Groeten,

Hans
Re: Baan Hans(je)
br_86_132
gast

Re: Baan Hans(je)
Hoi Hans,

De baan vordert all aardig 👍 misschien kun je het station iets schuin leggen door er een 24206 tussen te leggen.

Met vriendelijke groet,

Leon
Re: Baan Hans(je)
oetbeem
gast

Re: Baan Hans(je)
Geweldig station!
Kwa seinen kan ik je helaas niet helpen :(

Mvg Danny
Re: Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re: Baan Hans(je)
Dank voor de reacties  ;)

Heb bijna hoofdpijn van het puzzelen...is dit al in de richting Walter  :D
Blauw stuk wordt het station.
Links ter hoogte van het stootblok komt nog een doorgang...een autoweg dus. (spoorbruggen)



Nu de rest nog, het BW aansluiten op spoor 3 of toch 4 ?? EgMaf ??

Groeten,

Hans
Re: Baan Hans(je)
EgMaf
gast

Re: Baan Hans(je)
Ehhh, huh? Jah? Ow, eh, ja!
Zoals het nu ligt: Spoor 3... Of 3 en 4 :) (eentje voor er naartoe en eentje voor terug, maar dat vind ik eerlijk gezegd overdreven...)

Maar ik vond je vorige station mooier... Vooral die kronkels bij het doodlopende spoor vooraan en in spoor 2 vind ik niet zo mooi nu...

Het plaatsen van seinen komt later wel, eerst maar eens het station uitdenken :)
Re: Baan Hans(je)
dani
gast

Re: Baan Hans(je)
het ziet er goed uit, maar ik sluit me aan bij Egmaf, die kronkel lijkt echt onnatuurlijk.
Kan je daar bvb niet gewoon 1 stukje recht spoor leggen ipv een bocht rechts en dan links en dan weer rechts ?
Is die linkse wissel een bochtwissel ? dan zou ik die vervangen door een gewoon "recht" exemplaar.

Probeer eens het linker bochtwissel en middelste rechte wissel van plaats te ruilen ?  Dan is de kans groot dat dat knikje in het middelste spoor vlak na de wissel ook verdwijnt
Re: Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re: Baan Hans(je)
Dank voor het meedenken....zo beter lijkt me  :)



Puzzel nog even verder, hou jullie op de hoogte.
EgMaf het eerste idee, niet eens met Walter ? betreffende evenwijdigheid.

Groeten,

Hans
Re: Baan Hans(je)
dani
gast

Re: Baan Hans(je)
STUKKEN beter zou ik zeggen.. 

Soms is het een kwestie van even de zaak van op een afstand te bekijken.  Zoals het nu ligt zou ik er me zeker in kunnen vinden.
Echter, als je kijkt naar de schets die ik net heb toegevoegd kan het nog even iets compacter en zelfs zonder tussenstukjes...met een rechte (linkse) wisse, 2 bochtwissels en een wisslcompensatiebocht

Re: Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re: Baan Hans(je)
Dank je Dani....ga nog even puzzelen  :thumbup:

Overigens moet ik met de ruimte tussen de rails wel rekening houden met het plaatsen van wissels met kruiswissel.
Op jouw schets lijken dit andere afstanden ?? bij mij hetzelfde.

Bedankt !

Groeten,

Hans ;)
Re: Baan Hans(je)
EgMaf
gast

Re: Baan Hans(je)
Citaat van: Hansje op vrijdag 08 februari 2013, 16:30:34
EgMaf het eerste idee, niet eens met Walter ? betreffende evenwijdigheid.
In het algemeen ben ik het met Walter eens, en moet je proberen niet evenwijdig aan het randen van je tafel gaan werken.
Maar in jouw geval is de tafelrand eigenlijk best wel kort (met die "aanbouwen" vooraan (waar het spoor vandaan komt) en achteraan (BW)), en kan het dus eigenlijk geen kwaad.

Dus als je zonder problemen het allemaal een beetje scheef kunt leggen, prima. Maar als je daardoor allemaal andere problemen krijgt, zou ik het lekker parallel leggen.

Over de plannen van Dani: De eerste (met rode rails) ben ik het helemaal mee eens. Sterker nog, die tekening laat ongeveer zien wat ik uit probeerde te leggen :)
De tweede (met zwarte rails) heeft hetzelfde problem als jouw foto met de kronkel: Aan het einde van een meegebogen wissel liggen de sporen te dicht bij elkaar.

Heb je al geprobeerd om te bouwen wat ik uit probeerde te leggen?
Dus het voorste stuk zoals Dani het (in het rood) getekend heeft (met misschien enkele van die 24230 vervangen door 24130, afhankelijk van waar je ruimte voor een eiland-perron wilt maken).
Het achterste stuk zoals je bij de 1e foto had, maar dan die meest linkse wissel gespiegeld en in plaats van de boog.
En rechts zoals je het had liggen, maar dan (misschien) de kruiwissels wat verder uit elkaar en (misschien) door laten lopen naar spoor 2 (dus 2 extra kruiswissels).

Veel "misschien"-en, maar je kunt pas kiezen als je het geprobeert hebt :)
Bovendien heb je nog niet echt gezegd wat je zelf van de verschillende pogingen en adviezen vindt. Wat spreekt je aan, wat niet, en vooral: Waarom wel of niet?
Re: Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re: Baan Hans(je)
Yessssssss ....ik heb de basis gevonden, een combinatie van EgMaf, Walter en wat van mezelf....lijkt wel zelfgemaakte soep  :-)

Dit wordt de basis !! het geheel wordt aangevult met de nodige wissels en kruiswissels uiteraard.
Er komen nog een paar extra sporen bij, zie mijn eerste ontwerp.

Dit wordt de basis...zo goed als  :P



Morgen verder, ben uren en uren aan het puzzelen geweest, effe plat  :D

Groeten, en bedankt mijne heren.

Hans  :):thumbup:
Re: Baan Hans(je)
EgMaf
gast

Re: Baan Hans(je)
Ohh, wat gemeen, nu weten we nog maar heel weinig :)

Zonder dollen: Waarom die slinger van spoor 1 naar spoor 2 (en dan naar de boogwissel)?
Zoals Dani liet zien kan dat ook veel vloeiender door de middelste wissel te spiegelen en een 24206 te gebruiken. Als dan een trein van spoor 1 af vertrekt is dat een veel mooier gezicht (vooral bij lange stoomlocs en personenrijtuigen)

Begrijp me niet verkeerd, je eigen keuze is altijd de beste, maar ik wil wel altijd graag weten waarom :)
Re: Baan Hans(je)
Lid sinds: 2010

offline
Re: Baan Hans(je)
Omdat de wissels niet uitkomen in dat ontwerpje misschien?

Zou dit dan iets zijn ?

Robin
Re: Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re: Baan Hans(je)
EgMaf, ik ben gek op slingers....misschien is het dat wel  :-)

Mee eens, moet vloeiender kunnen.

Robin, dat ziet er niet verkeerd uit...ga dit eens nader bestuderen morgen  :thumbup:

Ik heb toch nog wat zitten klooien hoor EgMaf.
Op spoor 2 heb ik extra ruimte gelaten (wissels) i.v.m het zeg maar omruilen van LOKS dan hoeven ze spoor 1 niet te blokkeren om naar het BW te komen ??



Groeten en bedankt.

Hans  ;)
Re: Baan Hans(je)
EgMaf
gast

Re: Baan Hans(je)
Kijk, dat bedoelde ik nou :) (behalve dan die 24611 wissel, die ik zou spiegelen en in de boog leggen zoals Robin tekende. Als je zo graag toch een slinger wilt, zou ik alleen naar het doodlopende spoortje (spoor 0 :) ) slingeren, niet naar spoor 1).

De ruimte die je nu voor loc-wissels hebt gereserveerd op spoor 2, is misschien niet genoeg voor een flinke stoomloc (met tender!). Meer ruimte geven gaat weer ten koste van de bruikbare ruimte op sporen 2-5.
Minder ruimte (meer naar buiten) kan ook, maar dan worden je doorlopende opstelsporen weer echt kort...

Dus da's weer een keuze die je zelf moet maken, ik denk dat ik iets meer ruimte zou geven (dus de aansluitingen dichter bij het midden), want er zullen zat treinen stoppen waarvan de loc toch niet gewisselt hoeft te worden, en het lijkt me ook mooier...
Met het plan dat nu ligt kan ik in ieder geval weer goed slapen :)

Vergeet je niet nog wat extra ruimte voor een eiland-perron te maken? Dit wordt een redelijk groot station, daar past ook een enigsinds breed perron bij...
Re: Baan Hans(je)
Lid sinds: 2010

offline
Re: Baan Hans(je)
Die opstel sporen kunnen nog gewon meeschuiven naar onderen. Blijven ze evenlang.

Robin
Re: Baan Hans(je)
Hans,

Het ziet er allemaal kort uit wat je bedacht hebt. Door die wisselstraten zo ruim op te zetten geef je heel veel treinlengte weg. Naar mijn mening is dat zonde. Op een gegeven moment ga je je treinen op maximale lengte zetten en baal je dat je niet meer ruimte hebt genomen voor de sporen.

Groeten Martin
Re: Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re: Baan Hans(je)
Maar ik heb ook niet zoveel ruimte hoor Martin...er moet ook nog genoeg over blijven voor de aankleding, weggetjes enz. enz.
Ik ben fan van korte treinen (wagons) korte treinstellen dus dat scheelt  ;)

EgMaf dat eiland-perron moet enigzins smal blijven, anders kom ik ruimte te kort tussen station en het verhoogde deel erachter.
Of ik moet weer gaan schuiven  :-)

Genoeg om over na te denken....bedankt voor al jullie reacties, tips zijn altijd welkom  :)

Hans
Re: Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re: Baan Hans(je)
Ben nu eens bezig vanaf de andere kant, met dit resultaat....hierdoor krijg ik later meer treinruimte   :thumbup:

De LOK van spoor 2 kan zo binnendoor naar het BW.



Groeten,

Hans

Nu eerst koffie  :P
Re: Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: Baan Hans(je)
Lekker puzzelen Hans. Neem er de tijd voor, straks kun je het niet meer wijzigen ;), vr gr Arie
Re: Baan Hans(je)
oetbeem
gast

Re: Baan Hans(je)
Zo hou je veel ruimte over voor je treinen langs het perron
Ben benieuwd hoe je het verder maakt ;)

Mvg Danny
Re: Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re: Baan Hans(je)
De tijd is om Arie....ik ben er uit, mede dankzij de geweldige hulp van mijn medespoorders  :) :thumbup: :thumbup:
Past nog ook !!

Je hoeft niet meer te wachten Danny  :P

De bochten zijn geweldig !! vloeiend dus, bedankt ook Dani !
Eiland-perron is nu breder EgMaf  :D
Meer ruimte Martin  ;)
Achterin bij de tunnel een slanke wissel...wat wil een mens nog meer.

Ik heb zelf nog een linker en rechter-wissel over...nog tips  :-)



Ben met dit reslutaat helemaal in mijn nopjes  :)



Groeten,

Hans  :thumbup:
Re: Baan Hans(je)
Piwie
gast

Re: Baan Hans(je)
Hallo Hans,

Dat is een mooi wisselstraat geworden.
Ben zelf ook met mijn stations omgeving bezig, wat een gepuzzel om alles goed op zijn plaats te krijgen, zal later vandaag in mijn topic mijn wisselstraat tonen.

Gr.
Piwie.
Re: Baan Hans(je)
RoCoMaDu
gast

Re: Baan Hans(je)
Dit is nog eens een mooie wisselstraat.  :thumbup:

Ga zo door Hans.

Groet Ron.
Re: Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re: Baan Hans(je)
Dank je  ;)

Een heel gepuzzel zeg om die kruiswissels en wissels passend in te voegen  8o
Ik heb nog een rechtse en linkse over, zie foto.



Dit wordt voor 99% echt de basis...kleine verbeteringen kunnen nog plaats vinden  :P

Groeten,

Hans  ;)
Re: Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Baan Hans(je)
Hallo Hans,

Als je die onderste 3 wissels een rail om laag legt kunnen die 2 parkeer sporen langer worden met een bocht  er in naar beneden.

Staat wat speelser lijkt mij  :)

Gr Einte
Re: Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re: Baan Hans(je)
Als je de bocht wissels bedoeld, helemaal onderin op de foto ??
Ik heb daar geen speelruim meer  :)

De plaat houdt een keer op  :D

Groeten,

Hans
Re: Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Baan Hans(je)
Citaat van: Hansje op zaterdag 09 februari 2013, 15:38:02
Als je de bocht wissels bedoeld, helemaal onderin op de foto ??
Ik heb daar geen speelruim meer  :)

De plaat houdt een keer op  :D

Groeten,

Hans

Nee Hans die wissels daar boven, kruis en wissels etc.
Een rails lengte naar beneden.

Gr Einte
Re: Baan Hans(je)
EgMaf
gast

Re: Baan Hans(je)
Citaat van: Einte op zaterdag 09 februari 2013, 15:40:03
Citaat van: Hansje op zaterdag 09 februari 2013, 15:38:02
Als je de bocht wissels bedoeld, helemaal onderin op de foto ??
Ik heb daar geen speelruim meer  :)

De plaat houdt een keer op  :D

Groeten,

Hans

Nee Hans die wissels daar boven, kruis en wissels etc.
Een rails lengte naar beneden.

Gr Einte

Ik denk dat Einte bedoelt dat je de voorste aansluiting tussen sporen 2-5 nog een raillengte verder naar voren kunt halen. De twee doodlopende sporen rechts-voor kunnen met een boogje naar rechts dan toch nog verlengd worden.
Je boogwissels blijven dan dus op hun plek!
Ik denk niet dat ik dat zelf zou doen: Nu heb je mooi de ruimte voor een locwissel zonder spoor 1 te hinderen.

Aan de andere kant, bij de verbinding van spoor 2 naar 5, kan dat nu alleen door spoor 1 te hinderen, maar dat zou ik zo laten: Het is al mooi dat het aan de voorkant kan, en als je het aan de achterkant ook wilt, moet je die hele verbinding minstens 2 raillengten naar voren halen. En dat kost (naar mijn mening) teveel ruimte tussen de wissels.

Nope, ik vind het geweldig zo, ik kijk nu al uit naar je aankleding :)

Over de 2 wissels die je over hebt: Misschien nog 1 opstelspoortje naast de 2 doodlopende sporen achterin, en/of vooraan bij het doodlopende spoortje "0". Maar dan niet parallel aan dat spoor, maar juist vanuit het boogje de andere kant op, langs de boogwissels.
Dan heb je daar meteen een leuke handel- of industrieaansluiting!
Re: Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re: Baan Hans(je)
Dank voor de tips.

Bij een LOK wissel voorin (foto) wordt spoor 1 niet gehinderd toch ??
Achterin wel, als hij naar de tunnels rijdt en afkoppelt moet hij eerst een stuk naar de tunnel waarbij hij spoor 1 hindert.
Of zie ik dit verkeerd  :)

Groeten,

Hans
Re: Baan Hans(je)
EgMaf
gast

Re: Baan Hans(je)
Citaat van: Hansje op zaterdag 09 februari 2013, 16:31:40
Dank voor de tips.

Bij een LOK wissel voorin (foto) wordt spoor 1 niet gehinderd toch ??
Achterin wel, als hij naar de tunnels rijdt en afkoppelt moet hij eerst een stuk naar de tunnel waarbij hij spoor 1 hindert.
Of zie ik dit verkeerd  :)
Helemaal juist. Alleen als je doet wat Einte schreef, kan een lokwissel vooraan ook niet meer (als ik hem goed begrepen heb)
Re: Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re: Baan Hans(je)
Ben ik nu geslaagd  :-)

Mee eens, toch dank voor je reactie hoor Einte  ;)

Groeten,

Hans
Re: Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re: Baan Hans(je)
Ja hoor Hans,

Helemaal geslaagd, ziet er goed uit zo 😃
Re: Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re: Baan Hans(je)
Dank je Walter  ;)

Ik heb het iets speelser gemaakt  :D

Ik heb de kruiswissels achterin iets terug gehaald (rij toch korte treinen/stellen) nu wordt ook daar spoor 1 niet gehinderd
bij een LOK wissel. (zie beide LOKS)



Groeten,

Hans
Re: Baan Hans(je)
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re: Baan Hans(je)
Hoi Hans,

Dat is een mooie wisselstraat geworden, leuk om al die aanwijzingen te volgen en hoe jij het dan weer uitvoerd.

Groetjes Jac.
Re: Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Baan Hans(je)
Hans, dit is wat ik in gedachten had, ziet er mooi uit zo veel speelser  :)

Gr Einte
Re: Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re: Baan Hans(je)
Dank je medespoorders  :D

Ik wil misschien nog iets veranderen...de symmetrie iets verbreken.
De opzet blijft hetzelfde hoor, maar nog iets speelser.

Hou jullie op de hoogte  ;)

Groeten,

Hans
Re: Baan Hans(je)
cjmans
gast

Re: Baan Hans(je)
Goedemorgen ik heb dezelfde wagons als hans alleen kan ik geen passende sleper  vinden    :(
Re: Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re: Baan Hans(je)
Citaat van: cjmans op zondag 10 februari 2013, 10:22:54
Goedemorgen ik heb dezelfde wagons als hans alleen kan ik geen passende sleper  vinden    :(

Misschien kan je beter hier posten en je vraag stellen  ;)
http://forum.3rail.nl/index.php?board=122.0

Groeten,

Hans  ;)
Re: Baan Hans(je)
oetbeem
gast

Re: Baan Hans(je)
Echt mooi gemaakt zo die wisselstraat
Ook die bochten rechtsonder naastmekaar wat dan eindigd op een stootblok ziet er mooi uit

Mvg Danny
Re: Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re: Baan Hans(je)
Dank je Danny....maar er worden nog puntjes op de I gezet.
De bochten voor blijven zeker, de rest wordt nog een beetje aan gesleuteld  :D

Koffie op en aan de slag maar weer  :-)

Groeten en fijn weekend allen !!

Hans ;)
Re: Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re: Baan Hans(je)
Ik kwam tot de conlcusie...TEVEEL rails TE DRUK voor mijn relatief toch kleine beschikbare oppervlakte.
Ik heb geprobeerd om de kunst van het weglaten onder de knie te krijgen, mede dankzij Hessel  :D :thumbup:
De meningen zullen altijd verdeeld blijven, maar dit wordt mijn definitieve ontwerp..met een poging zoveel mogelijk realisme erin te krijgen, en vloeiender !!
Was ook veel te strak, maar aldoende leert men.

Vrijwel alles zit erin, zelfs achterin een lang uithaal spoor (welke tevens naar het BW gaat) gejat van het BW  :-)
Het station komt iets hoger te liggen dan de industrie.
Ik rij toch niet met lange wagons, dat zou op deze baan ook zeer onrealistisch werken.
Klein maar fijn dus  ;)



De tunnel voor de auto's is al klaar  :-)



Nu de seinen nog...hellluuupppppppppp  :P

Groeten,

Hans

PS: nog dank aan ieder die mij geholpen heeft  :thumbup: :thumbup:
Re: Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re: Baan Hans(je)
Hans,

Wil me wel weer over je seinen buigen hoor, maar dan moet je wel ff aangeven welke functie de sporen hebben. Denk dat het aantal erg mee zal vallen, twee hoofdseinen, twee rangeerseinen Sh0/1 en een paar Ra11 (Warte) seinen.... Heb je al bedacht waar het seinhuis komt?
En uhhhhh.... Ik weet het, je wil niet meer veranderen, maaaaar ehhhhhh, die slinger via de engelsman, kan die er niet uit? Wordt het veel vloeiender van.....

Walter
Re: Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re: Baan Hans(je)
Welke Engelsman bedoel je  :D

Seinhuis kan vooraan op de foto, aardig wat ruimte..of bovenin waar dat uitgesneden plakje blauw spul al ligt.

De funties komen eraan, en bedankt alvast voor het aanbieden van je hulp uiteraard  :)

Groeten,

Hans
Re: Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re: Baan Hans(je)
De kruiswissel onderaan rechts in de foto. Voor m'n gevoel zou het mooier zijn als de drie sporen meer parallel lopen in het station. Aan de andere kant, als je daar het seinhuis zet maskeer je het effect weer.....
Re: Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re: Baan Hans(je)
Hoi Walter,

Ik laat het zo, je krijgt zo net meer verschillende ruimtes tussen de rails in, zie mijn kopstation  ;)
Anders krijg je toch weer te veel sporen precies naast elkaar, vandaar.

Hierbij een foto ter verduidelijking.
Seinhuis voorste lege stuk, iets verhoogd...gelijk met het stations-gedeelte.
Blauwe plakken rechts bedrijfjes e.d (loodsen enz.)
Klein spoor bij het station (doodlopend) voor de post bijv.
Spoor 1 en 2 spreken voor zich.
Spoor 3 Aankomst, vertrek en samenstelspoor voor goederentreinen.
Spoor 4 Omloop/rangeerspoor.
O ja, achterin nog een uithaalspoor (zie richting BW)

Zoiets dergelijks  :-)



Hoop dat je er wat mee kan ;)

Groeten en bedankt alvast.

Hans
Re: Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Baan Hans(je)
Hallo Hans,

Ziet er ook leuk uit zo, maar die rechte parkeer sporen zou ik ook weer een bochtje geven naar rechts onder.
De ene spoor met die loc er op, en het spoor er naast.
Je hebt er nu de ruimte voor.

Gr Einte
Re: Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re: Baan Hans(je)
Hans,

worden spoor 1 en 2 in 2 richtingen bereden????? zo niet, dan scheelt dat twee seinen..... De rest gaat wel lukken.

Walter