Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Baan Hans(je)

Gestart door Hansje dinsdag 28 april 2009, 09:46:50

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re: Baan Hans(je)
Ja, ik gebruik geen vliegtuigjes  :-)

Lijkt me onnodig het in zijn geheel te doen, toch ??

Kan ook elk draadeinde weer losmaken, er ze omheen doen...maar dat is een hoop werk  8o

Groeten,

Hans
Re: Baan Hans(je)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Baan Hans(je)
ik ga ze volledig doen omdat die dingen nogal een snijden als je er langs gaat met blote armen en handen.Ik heb andere bescherming.Van die gele die lijken op boekbinders.
Re: Baan Hans(je)
EgMaf
gast

Re: Baan Hans(je)
Zo... Sorry voor mijn erg korte reactive zojuist, maar ik had even geen tijd om meer te tikken (of verder na te denken :) ).

Mijn advies: De slangetjes zijn een heel goed idee, maar plakkertjes / plakband niet zo.
Dus zoals anderen ook al zeggen: Superlijm (als de slangetjes daar tegen kunnen, anders een beter passende lijmsoort).
Of misschien wel helemaal geen lijm! Blijven die die slangetjes niet vanzelf zitten? Eventueel zou je er nog een 2e laag slangetjes overheen doen, of de snijlijn niet zo mooi in de lengte maken maar schuin.

Of... de bovenlaag er "even" afhalen en de slangetjes er van boven af omheen doen  O:-D
Re: Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re: Baan Hans(je)
Dank voor het meedenken beide  ;)

In ieder geval geen plakband...ik kan elk draadeinde apart losdraaien, maar dat blijft een gedoe hoor en ik heb er heel wat  :P

Stof tot nadenken dus.

Groeten,

Hans  :thumbup:
Re: Baan Hans(je)
dani
gast

Re: Baan Hans(je)
ik zou je een alternatief kunnen aanraden...  Er bestaat zo van die  plastic spiraal die je gebruikt om kabelbundels bij elkaar te houden bvb achter de tv of hi-Fi.

Die kan je makkelijk op lengte knippen en er dan omheen winden.  Ik geloof dat ik die laatst bij Brico heb gekocht voor 5 euro voor 5 meter, inclusief nog een pakje tie wraps (van die trekstrips) om de uiteinden vast te strippen.    Als je geen brico hebt (in NL bestaat die denk ik niet) kan je ook bij Gamma, Praxis of zo eens kijken.   Of bij IKEA hebben ze die ook maar dan grijs.
Re: Baan Hans(je)
EgMaf
gast

Re: Baan Hans(je)
Je krijgt hetzelfde effect als je je slangetjes schuin opensnijdt :-)
Re: Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: Baan Hans(je)
Wel oppassen dat het geen Ratelslang betreft Hans :D :D :D, vr gr Arie
Re: Baan Hans(je)
Lid sinds: 2007

offline
Re: Baan Hans(je)
Hoi Hans,

ziet er allemaal super netjes uit!

Waarom doe je zo moeilijk met die slangetjes? Waarom pak je niet gewoon PVC buis?

Groetjes, John
Re: Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re: Baan Hans(je)
Bedankt voor alle tips beste medespoorders  :thumbup:

John, daar had ik voordat ik met mijn slangen begon ook aan gedacht (PVC) buis maar die moet je dan wel in de lengte doorzagen.
Ik heb zoveel draadeinde (tevens netjes waterpas gesteld) die ik liever niet weer allemaal losdraai  :D

Dus dan moet je deze doorzagen anders krijg je ze er niet omheen, tenzij je Hans Kazan heet  :-) en ik heet anders, en ook geen Hans Anders  ;)
Ik heb er al 12 met die slangen gedaan, en heb nog een rol liggen zonde om weg te kieperen.

Allen bedankt !!

Groeten,

Hans
Re: Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re: Baan Hans(je)
Ik heb een test met een PVC buisje gedaan, met de dremel doorgeslepen ..en dit is dan het resultaat



Ook niet slecht  ;)

Groeten,

Hans
Re: Baan Hans(je)
EgMaf
gast

Re: Baan Hans(je)
Ik denk dat je slangetjes een stuk zachter zijn voor je treinen.

Ook hoop ik dat de PVC buisjes niet gaan resoneren (mee trillen) als er een flinke trein langskomt. Dat zou me een herrie geven :-)
Re: Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re: Baan Hans(je)
 :D

Stukkie schuim erin misschien, staat verder wel netjes  :thumbup:

PVC draait wel mee als er iets tegenaan schuift kan weer een voordeel zijn.

Groeten,

Hans
Re: Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

offline
Re: Baan Hans(je)
Gewoon ducktape om het slangetje heen doen. Laat de komende jaren niet los.
Re: Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re: Baan Hans(je)
Bedankt Piet, maar ....
Ik heb de ideale combi gevonden, elk draadeind laat ik apart effe zakken...daarna het buisje er omheen.



Boven en onder een stukje slang ertussen, en geen rammeltje meer  :thumbup:
Ik heb toch genoeg slang om een hoop ringen te knippen.
O ja, en de afgrond wordt nog dicht gemaakt hoor (rechts)   :P



Groeten,

Hans  ;)
Re: Baan Hans(je)
Lid sinds: 2023

offline
Re: Baan Hans(je)
Hans

Als je flink wat ruimte tussen draadeind en sporen hebt waarom doe je er dan geen 12 mm buisisolatie om heen?Lekker zacht meeverend spul wat je zo om de draadeind kan zetten zonder moeilijk te doen.

Kan je bij elke doe het zelf winkel krijgen.

Harald & Alex
Re: Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re: Baan Hans(je)
Ik heb deze zien liggen, maar in sommige gevallen komt de isolatie wel erg dicht tegen de rails.

Toch dank voor de tip hoor H & A  :D

Mocht er iets ontsporen, dan glijdt hij wel langs de PVC buis...ga er niet van uit dat er dagelijks iets ontspoort  :)

Groeten,

Hans ;)
Re: Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Baan Hans(je)
Slang is een goed idee Hans. Bedankt voor het tonen. Ga ik denk ook maar toepassen, want ik heb door de manier van opbouwen geen mogelijkheid om de draadeinden een voor een te laten zakken en er een buisje om te doen.

Groet, Ronald
Re: Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re: Baan Hans(je)
Graag gedaan  ;)

Ik heb ook nog veel draadeinde van 6 mm hiervoor heb ik een andere oplossing gevonden.

Een waterslangetje opensnijden, om nu niet geheel door de slang heen te snijden heb ik er geen stokje voor  :P maar in gestoken.
Tevens kan je hem zo mooi recht doorsnijden !
Bij een tuincentrum gekocht (visafdeling)



Vervolgens kan je hem zo om het draadeind doen, klemt zich nog lekker vast ook.



Scheelt weer een hoop werk  :thumbup: want ik barst van de draadeinde (6 mm..spiraal bijv) en om die nu allemaal los te draaien  8o

Groeten,

Hans
Re: Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re: Baan Hans(je)
Ik heb dit systeem ook op mijn spiraal toegepast, werkt prima en scheelt een hoop werk
Gewoon doorsnijden en om het draadeind slaan/drukken.

Ik heb tevens de plastic/kunstof randen aan de binnenkant aangebracht, dit voor de veiligheid uiteraard  :)
Voor degene die het gemist hebben, mijn spiraal was eerst enkelbaans nu dubbel.
Die kunstof afwerkstrips zijn zeer buigzaam en ideaal aan te brengen.



De volgende stap worden veiligheidsbalkjes onder bij het groot schaduwstation, veiligheid boven alles !!
Tot de volgende update  ;)

Groeten,

Hans
Re: Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Baan Hans(je)
Hoi Hans,

Dit ziet er zeer indrukwekkend uit. Als ik weer eens aan een nieuwe baan begin ga ik zeker een klimspiraal gebruiken en geen helling meer.

Prachtig afgewerkt.

Groet, Ronald
Re: Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: Baan Hans(je)
Hoi Hans,


Jouw klimspiraal mag er ook zijn :). De kunststof randen zijn ook een goede oplossing.

Slangen of pijpjes om de draadeinden maakt geen verschil, als de scherpe draadeinden maar bedekt zijn ;)

vr gr Arie
Re: Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re: Baan Hans(je)
Beide heren bedankt voor uwe reactie..  :-)

Ik heb ook nog een deksel gemaakt voor deze spiraal, hoedje erop en afwerken  :D

Moet alleen weer aan de bak, er komt nog een kleinere spiraal aan in de hoek bij het kopstation.
Want het hoogste dubbelspoor moet uitkomen onder het kopstation.
Ik kan hem ook langzaam omlaag laten lopen maar dat is toch minder, met een spiraal kan ik de baan daar lekker hoog houden tot die vierkante meter in de hoek die ik voor zo'n spiraal nodig heb.
Kunnen jullie het nog volgen, ik niet  :P

Groeten,

Hans
Re: Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

offline
Re: Baan Hans(je)
Hoi Hans, ziet er super uit. Lekker stevig en degelijk. Top.

Gr henk
Re: Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re: Baan Hans(je)
Dank je Henk  ;)

Heel de middag hard gewerkt en mijn tweede kleine spiraal ligt klaar om in elkaar gezet te worden.
Heb geen armen meer over van het zagen en boren  :D
Voor de baan (deel spiraal dus) welke in het zicht komt heb ik inslagmoeren gebruikt, zodat het mooi vlak oogt.
Resultaat volgt later, ga effe plat  :-)



Groeten,

Hans
Re: Baan Hans(je)
RoCoMaDu
gast

Re: Baan Hans(je)
Hallo Hans,

zijn dat snelheidsdrempels die er op liggen? >:-D  >:-D

Nee, ziet er (nu al) goed uit.

Groet Ron.
Re: Baan Hans(je)
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: Baan Hans(je)
ziet er al leuk uit je baan.
mooie spiralen. een ding mis ik.
treinen!
maar die zullen nog wel komen rijden. ;)

gr john
Re: Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re: Baan Hans(je)
Citaat van: RoCoMaDu op vrijdag 18 januari 2013, 17:58:49
Hallo Hans,

zijn dat snelheidsdrempels die er op liggen? >:-D  >:-D

Nee, ziet er (nu al) goed uit.

Groet Ron.

Ja, en het wordt ook nog een 30 KM zone  :-)
Ron, bedankt al voor het compliment, zal ik het dan maar zo laten  :P

Treinen genoeg, wacht maar af John ...maar alles op zijn tijd  :D

Fijn weekend allen !!

Hans  :thumbup:
Re: Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re: Baan Hans(je)
Ik wordt al een echte spiraaloog  :D



Uitklappen en klaar  :-)



Volgende stap, de kunstof randen.

Groeten,

Hans ;)
Re: Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: Baan Hans(je)
Komen me bekend voor deze werkzaamheden Hans :D :) , weer keurig gemaakt, vr gr Arie
Re: Baan Hans(je)
RoCoMaDu
gast

Re: Baan Hans(je)
Hallo Hans,

Dit ziet er weer keurig uit.  :thumbup:
Nu de rails leggen en de treinen weer laten rijden.
Suc6 met verder bouwen.

Prettige zondag en groet Ron.
Re: Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re: Baan Hans(je)
Wordt al bijna routine  :D

De randen zitten er al weer langs (kunstof) ...binnenkort de verbinding van het ene hoge deel naar de ander, dan kan ik eindelijk helemaal rond rijden  :)

Maar ik heb nog genoeg te doen, rails doorslijpen e.d maar wat maakt het uit, er valt buiten toch weinig te beleven.
Alleen maar sneeuwruimen en sneeuwruimen...en  :P

Groeten en bedankt voor de reacties, jij ook Ron.

Hans ;)
Re: Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re: Baan Hans(je)
Hans,

Misschien heb ik het gemist hoor, maar die randen, waar heb je die van gemaakt?

Walter
Re: Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re: Baan Hans(je)
Hoi Walter,

Deze zijn gemaakt van kunstof afwerk-strips, heerlijk buigzaam  :)
Gewoon bij de bouwmarkt, afdeling afwerklatjes.

Groeten,

Hans ;)
Re: Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re: Baan Hans(je)
Ik heb nog extra versteviging aangebracht...omdat de platen toch wat uitstaken, en dat kan anders later toch problemen geven. (doorzakken)
Niet slecht gelukt voor een beginner !! ben niet zo'n rekenwonder met schuine kanten en dergelijke  :D
De verbindings-platen zijn doorgeboord, binnenkort een update met foto's.
Van de spiraal (links op de hoek) naar de verhoging rechts op deze foto.



Groeten,

Hans ;)
Re: Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: Baan Hans(je)
Citaat van: Hansje op maandag 28 januari 2013, 14:29:35
Ik heb nog extra versteviging aangebracht...omdat de platen toch wat uitstaken, en dat kan anders later toch problemen geven. (doorzakken)
Niet slecht gelukt voor een beginner !! ben niet zo'n rekenwonder met schuine kanten en dergelijke  :D
De verbindings-platen zijn doorgeboord, binnenkort een update met foto's.
Van de spiraal (links op de hoek) naar de verhoging rechts op deze foto.

Groeten,

Hans ;)

Ik vind ze goed gelukt Hans :D, vooral zo doorgaan ;) vr gr Arie
Re: Baan Hans(je)
jantjeh
gast

Re: Baan Hans(je)
Dag Hans,

Het ziet er erg netjes en strak uit  ;)
Re: Baan Hans(je)
Varekamp
gast

Re: Baan Hans(je)
Hallo Hans,

Ik heb weer met bewondering naar je werkzaamheden gekeken. Je hebt heel wat meters slang verwerkt, kan me voorstellen dat je geen armen en handen meer overhad. Maar het is geweldig vakwerk geworden. Ik vind dat we een hoop verborgen timmertalenten hebben hier op het forum  :thumbup:

Leuk om straks je treinen te zien klimmen.

Succes

Groeten Ronald  :)
Re: Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re: Baan Hans(je)
Dank voor de complimenten  ;)

Hierbij een emotioneel hoogtepunt....eindelijk de verbinding is gelegd  :D
Rechts op de foto ligt al een stuk klaar voor de verbinding met het kopstation.



Ben met de viaduct bezig, misschien een leuke tip ....om de hoogte te bepalen heb ik stukken piepschuim gebruikt.
Zorg dat ze iets of wat klemmen, waterpas erop en aandrukken waar nodig, vervolgens vastlijmen.
Rondom afwerken, en klaar  :)
Misschien voor degene dit dit draadje gevolgt heeft pijnlijk, maar ik heb de viaduct met waterval afgebroken...zie bovenste foto  8o



Groeten,

Hans ;)
Re: Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Baan Hans(je)
Hallo Hans,

Zo wat het halve forum heeft zich toen bemoeid met het viaduct  :P met wel een goed en mooi resultaat.
Ik ook dus, wat een tijd geleden.

Mooie vorderingen  :)

Gr Einte
Re: Baan Hans(je)
RoCoMaDu
gast

Re: Baan Hans(je)
Hallo Hans,

Gefeliciteerd met het "emotioneel hoogtepunt".  >:-D

Zonde van de viaduct met waterval  :-( maar jou kennende komt er weer wat moois voor terug.  :thumbup:

Suc6 met bouwen en ik kijk uit naar de volgende update.

Groet Ron.
Re: Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: Baan Hans(je)
En het bruggetje met zonder leuning :-(, wat een barbaar die Hans, zo de sloophamer erin :D ;).
Wel een supermooi en lang tracee,  vr gr Arie
Re: Baan Hans(je)
Lid sinds: 2012

offline
Re: Baan Hans(je)
Citaat van: Hansje op woensdag 09 januari 2013, 18:52:12

Lam handje van het zagen (draadeinde) maar het werkt wel ideaal hoor, scheelt weer een hoop houten constructies.

Doen we toch handiger op het werk we hebben een machientje waarmee we de draadeinden (M8) tot op de mm nauwkeurig doorknippen. Mocht iemand in de buurt van Utrecht wat te knippen hebben dan knip ik ze graag.

Groet,

René
Re: Baan Hans(je)
Varekamp
gast

Re: Baan Hans(je)
Hoi Hans,

Je viaduct wordt mooi, wat ik me afvraag is zit er nog ruimte tussen de rails die er achter ligt en het viaduct?
Is het niet mooier om wat hoogteverschil te maken? Zie graag je vervolg.

Groeten Ronald  :)
Re: Baan Hans(je)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan Hans(je)
Hallo Hans,

Net weer een aantal pagina,s doorgelezen en weer veel handige en mooie oplossingen gezien  :thumbup: :thumbup:

Ik had ook nog een ideetje voorde draadeinde maar dat is al prima opgelost.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re: Baan Hans(je)
Het was wel even slikken hoor om het ravijntje te slopen  :-(

Maar er komt inderdaad nog een hoop moois voor terug, dus geen paniek in de tent  :-)

Ronald, daar is aan gedacht...maar het wordt totaal anders dan jij verwacht.
Ik zit al op een behoorlijke ei te broeden, nu maar hopen dat ie uitkomt  :D

Dank voor al de reacties medespoorders.
FIJN WEEKEND, ik hou jullie op de hoogte.

Groeten,

Hans ;)  :thumbup:
Re: Baan Hans(je)
EgMaf
gast

Re: Baan Hans(je)
Citaat van: Varekamp op vrijdag 01 februari 2013, 20:52:06
Hoi Hans,

Je viaduct wordt mooi, wat ik me afvraag is zit er nog ruimte tussen de rails die er achter ligt en het viaduct?
Is het niet mooier om wat hoogteverschil te maken? Zie graag je vervolg.

Groeten Ronald  :)
Zo te zien komt het spoor erachter in een tunnel.
Kijk maar eens naar de stand van dat tunnel-portaal :)
Re: Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re: Baan Hans(je)
Jij mag niet meer raden  :-)

Ben nu druk bezig met het leggen van het station-complex...gaat al niet slecht  :thumbup:

Binnenkort een update met foto.

Groeten,

Hans  ;)
Re: Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re: Baan Hans(je)
Hierbij de beloofde foto van het stations-complex...uit eigen hoge hoed  :-)
Links (blauw spul) komt het station, rechts wat bedrijfjes e.d (en een weg)
Links bij het station nog een autotunnel onder het spoor door en nog veel meer  ;)
2 de spoor van rechts gaat naar het BW.



Nu het moeilijke gedeelte voor mij !! de seinen op de juiste plek  8o
Elke vorm van hulp is welkom  :thumbup:

Groeten,

Hans ;)
Re: Baan Hans(je)
EgMaf
gast

Re: Baan Hans(je)
Citaat van: Hansje op donderdag 07 februari 2013, 12:55:57
Elke vorm van hulp is welkom  :thumbup:

Leuk! Hier mijn hulp, over het baanplan:

  • Bedenk goed waar je het eiland-perron (tussen de rails) wilt hebben. Maak dan voor dat eiland perron wat extra ruimte tussen de rails. Waarschijnlijk zal dat tussen (vanaf het stationgebouw geteld) tussen spoor 1 en 2 zijn, en/of tussen spoor 2 en 3. Sporen 4 en 5 lijken me puur voor rangeren, goederen en opstelsporen.
  • Spoor 1 kan een stuk vloeiender en natuurlijker gelegd worden, met ook nog eens veel meer bruikbare lengte op spoor 1 en 2. Wissel daarvoor de 2 wissels van spoor 2 naar spoor 1 om, zodat vooraan de aftakking al in de boog begint, en achterin de wissel de 24224 vervangt. Het opstelspoortje links van spoor 1 kan dan ook wat langer worden.
  • Omdat de verbinding van sporen 1 en 2 (en het opstelspoortje links ervan) naar het BW no omslachtig is, is het misschien handig om loc-wachtsporen te maken. Dat zouden dan bijvoorbeeld hele korte (iets langer dan je langste loc) spoortjes kunnen zijn die aan beide einden van spoor 2 aansluiten. Vooraan kan je hem ook weglaten, omdat het bestaande opstelspoortje links ervan er ook voor gebruikt kan worden.
  • Misschien nog mooier zou zijn om de verbindingen die je nu tussen sporen 3, 4 en 5 hebt, aan beide kanten door te trekken naar spoor 2 (en misschien ook wat verder naar de uiteinden te leggen). Dan kan spoor 2 gebruikt worden voor personentreinen waarbij een locwissel plaats moet vinden of waar een (koers-, post of bagage)rijtuig aan of afgekoppeld moet worden. Dat kan dan helemaal afgehandeld worden zonder dat je de vrije baan buiten het station op moet. Het normale verkeer kan dan zelfs gewoon op spoor 1 doorrijden.

In het algemeen: Bedenk goed waar je welke sporen voor wilt gebruiken. In jouw opstelling (met mijn aanpassingen) zou ik het zo indelen:

  • Spoor 0 (het opstelspoortje links) als eindpunt voor het personen vervoer over een zijlijn en/of buurtgoederen / expressgoeden afhandeling
  • Spoor 1 (aan het stationsgebouw): Perronspoor voor personentreinen van de hoofdbaan
  • Spoor 2: Perronspoor voor personentreinen van de hoofdbaan, waarbij locwissel en bij-/afkoppelen van wagens mogelijk is.
  • Spoor 3: Aankomst, vertrek en samenstelspoor voor goederentreinen (vandaar dat ik het stuk tussen de beide wissels daar ook zo lang mogelijk zou maken)
  • Spoor 4: Omloop / rangeerspoor / toegang tot het BW
  • Spoor 5: Laad/los spoor met laadmal, laad-losstraat, goederenloods e.d.
Extra opstelsporen (bijvoorbeeld rechts-achter, richting het BW) kunnen ook nooit kwaad :)

Succes en plezier ermee!
Re: Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re: Baan Hans(je)
Klinkt niet gek....ga dit eens nader bestuderen EgMaf  :thumbup:

Moet wel rekening houden met de afwerking tussen station en het verhoogde spoor erachter.

Weet niet of ik rotsen gebruik of steunmuren, moet allemaal niet TEVEEL steunmuur worden, vandaar  ;)

Bedankt voor het meedenken  :) :thumbup:

Groeten,

Hans