Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Baan Hans(je)

Gestart door Hansje dinsdag 28 april 2009, 09:46:50

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

offline
Re:Baan Hans(je)
Hans,

Ziet er prima uit. En liever wat minder goede foto's dan minder goed resultaat op je baan.
Tenslotte wij bekijken de foto's, echter jij ziet de hele tijd je eigen baan :-)

Groet, Andre
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re:Baan Hans(je)

Dat ziet er erg mooi uit. Mijn complimenten :D !!!

M.v.g.

Maikel (RMW)
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Iedereen bedankt voor de leuke reacties  8)

Piet, ik heb ooit een multifocale bril geprobeerd....leek wel of ik een verrekijker op mijn kop had die ik bij elke hoofdbeweging scherp moest stellen.

Ook het idee dat ik op een schip zat met windkracht 12..met daarbij een glaasje teveel op  :lol:

Weet niet of daar ook kwaliteits-verschil in zit, maar toen was dat geen succes.

Groeten,

Hans  :)
Re:Baan Hans(je)
ns-lok
gast

Re:Baan Hans(je)
CiteerIn het echt is het bij het spoor iets minder oranje dan het nu lijkt...komt omdat ik een slechte fotograaf ben

beter een slechte fotograaf dan een slechte modelbouwer :mrgreen:

tunnelingang ziet er super uit.
ga zo door!!!

groeten renzo
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Renzo...ik had het niet beter kunnen zeggen  :lol:

Bedankt voor je compliment.

Groeten,

Hans  :)
Re:Baan Hans(je)
Nobody
gast

Re:Baan Hans(je)
@ Hans(je),

Toen ik uw leeftijd had was ik ook bijziend.
Nu is het net andersom, moet ik met leesbrilletjes scharrelen en tijdens knutselen een
(licht)loupe op m'n knar. Maar we gaan stug door. Tot het bittere eind.  :lol:
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

offline
Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Hansje op maandag 06 december 2010, 09:03:42
Piet, ik heb ooit een multifocale bril geprobeerd....leek wel of ik een verrekijker op mijn kop had die ik bij elke hoofdbeweging scherp moest stellen.

Ook het idee dat ik op een schip zat met windkracht 12..met daarbij een glaasje teveel op  :lol:

Weet niet of daar ook kwaliteits-verschil in zit, maar toen was dat geen succes.

Groeten,

Hans  :)

Is een kwestie van wennen. Er zit zeker kwaliteitsverschil in de glazen. Het gaat vooral om het overgangsgebied naar het leesgedeelte.
Als ik nieuwe glazen nodig heb, zou ik ook twee a drie grote locomotieven kunnen kopen. Was natuurlijk even wennen, maar dat heeft bij mij hooguit twee dagen geduurd. Alleen het trap lopen was even iets langer wennen
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Misschien dat ik het toch nog eens een nieuwe kans geef, en dan maar de roltrap i.p.v de gewone trap... scheelt weer  :lol:

Wim, stug doorgaan is de remedie...desnoods met een WC-bril op  :)

Ben nog wat aan het puzzelen geweest, met dit als het waarschijnlijke eindresultaat.
Om een idee te geven ;)

Oranje lijn wordt een vrij in-uitrij spoor, waar geen obstakels komen zeg maar.
Rode lijn komt ook nog een spoor, voor LOK-afval af te voeren e.d



Groeten,

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Baan Hans(je)
Hoi Hans,

mooie overzicht foto.

Goed idee dat extra spoor.

Hoe zit het achter de draaischijf. Wat komt daar voor een locloods.

Groet  Ronald
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Hoi Ronald,

Achter de draaischijf komt niks ....ruimtegebrek dus  :lol:

Kijk maar naar eerder geplaatste foto's op mijn draadje, dan zie je wat ik bedoel.

Deze bijv. wel een oude foto hoor....als je goed zoekt (draadje) vindt je er meer :)




Groeten en bedankt voor je reactie ;)

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re:Baan Hans(je)
Hans,

de toerit naar de lokloods lijkt me mooier als je ipv de bocht een rechter wissel neerlegt ter vervanging van de linker net na de bocht. Zo haal je die slinger uit het toegangsspoor.

Walter
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Hoi Walter,

Ter verduidelijking bij de dikke rode pijl  ????



Buiten dat is het niet slecht lijkt me, op zo'n kleine ruimte is het toch een heel gepuzzel hoor  :)

Meer dit, de loods schuin ?? alhoewel recht mijn voorkeur heeft hoor  :P



Simpel gezegt zo......hou ik wel twee rechtse-wissels over  :shock: ...iemand interesse in overname  :)



Groeten en bedankt ;)

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Alpen Bassie
gast

Re:Baan Hans(je)
ha die hans

wat het mooier en mooier op je baan
je foto,s vind ik wel mee vallen wel heb je wat tegen licht hier moet je wat aan doen door bv een andere hoek te kiezen een rolgordijn wat dicht doen maar goed we kunnen het toch zien :lol:en daar gaat het toch om :lol:
verder weet in niet met wat voor toestel je fotograveert en ja een statief kan nooit kwaad

groetjes bas
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Dank je Bas...zolang de foto's maar zichtbaar zijn kan ik er mee leven hoor, zo erg zijn ze inderdaad ook weer niet.

Het is ook maar een coolpix..maar wel van Nikon  :P

Groeten en fijne dag nog.

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re:Baan Hans(je)
Hans,

precies. Die wissel vervangen door een rechter wissel in de bocht ervoor, dan krijg je een veel geleidelijker verloop, dus zoals je het in de onderste foto aangeeft.

Volgens mij heb je ook nog een uitdaging met die kruising (kruiswissel?) die je uitgelegd hebt. De sporen kruisen onder 30 graden, en een DKW is 22,5 graden......

Zal ik wat proberen te wintracken????

Walter
Re:Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re:Baan Hans(je)
Nou, bij deze dan maar:



De aansluitingen aan de draaischijfheb ik maar gewoon met wat standaard rechten gemaakt, om een indruk te hebben, er zal wel wat andere rails liggen. De belangrijke is het spoor wat via de kruiswissel naar de lokloods loopt. Ik weet niet precies wat de tussenafstand tussen de beide sporen van de loods zijn, ik ben hier uitgekomen op 99,1 mm. Dat valt de varieren door de 2201 na de wissel bij de loods te veranderen.

Walter
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Hoi Walter,

Het verloop is veel beter zo...heb vandaag nog een kruiswissel en een rechtse wissel gekocht.

Ga morgen verder puzzelen, van het resultaat plaats ik dan weer een foto  :)

Groeten en bedankt  :)

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

offline
Re:Baan Hans(je)
Ben het eens met het advies van Walter.
Extra spoor is een goed idee.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Nog even iets anders, ik wil de wisselspoelen (K-wissels) ondersteboven monteren...maar nu las ik iets over het feit dat deze (via een K83 bijv) het nogal gauw laten afweten  :?

Je moet dan iets ombouwen  :shock:

Iemand meer info.

Piet, nog dank voor je reactie ;)

Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

offline
Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Hansje op dinsdag 07 december 2010, 20:34:12
Nog even iets anders, ik wil de wisselspoelen (K-wissels) ondersteboven monteren...maar nu las ik iets over het feit dat deze (via een K83 bijv) het nogal gauw laten afweten  :?

Je moet dan iets ombouwen  :shock:

Iemand meer info.

Piet, nog dank voor je reactie ;)

Groeten,

Hans.

Ik weet niet of het ondersteboven inbouwen invloed heeft op het gebruik. Ik schakel nog volledig analoog, dus kan weinig zinnigs zeggen over K83. Als je ondersteboven gaat onbouwen moet je ruimte maken voor je wisselaandrijving. Ik vermoed dat het weghalen van je blauwe ondervloer onvoldoende zal zijn. Als je eventueel ook met de hand de wissel moet kunnen omzetten in noodgevallen zal je een gat moeten maken in je tafel.

Ik heb het ook op een aantal plekken gedaan. De bovenkant van de wisselaandrijving komt dan gelijk met de bovenkant van de bielzen. Bij het opvullen van de ruimte tussen de wissel en de aandrijving moet je goed opletten dat je de aandrijving niet verschuift en/of het mechaniek niet hindert. Heeft mij een wissel en een aandrijving gekost.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Baan Hans(je)
Hoi Hans,

Het ondersteboven inbouwen van de wisselaandrijving gebeurt met een speciaal onderbouwsetje van Märklin.

Ik heb dit geprobeerd maar helaas een drama. Het werkte zo slecht en onbetrouwbaar dat ik alles weer op de normale manier heb ingebouwd. De K83 is hier niet van invloed op die geeft alleen maar een signaal aan de wisselaandrijving.
Ik denk dat ik er nog wel één met de bijbehorende tekening heb liggen. Als je wilt mag je die wel hebben om zelf uit te proberen.
Zonde om er een te kopen net als ik gedaan heb en dan tot de ontdekking te komen dat het niet goed werkt.


Goed plan trouwens die tekening van Walter.

Jammer trouwens van je ruimtegebrek bij je draaischijf (maar ja we weten allemaal het ruimtemonster :( :(). Dus nu dient je draaischijf om de locs te keren.

Groet

Ronald
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Dank voor jullie reacties, beide heren  :)

Denk dat ik ze maar op de gewone manier gebruik...aanleggen en kopen van rails/wissels e.d kost me al een fortuin  :P

Ga vandaag nog rails bijkopen om het zaakje aan te leggen, foto daarvan krijgen jullie misschien vandaag al, beloof niks  :lol:

Groeten,

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Het schiet al aardig op  :D

De ontbrekende aandrijvingen liggen ook al klaar.

Nog even een tussendoortje..rood komen nog stootblokken.



Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Hansje op woensdag 08 december 2010, 12:25:44
Het schiet al aardig op  :D
Dat kun je wel zeggen.
Het begint er indrukwekkend uit te zien.
Top gedaan!
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:Baan Hans(je)
Hoi Hans,

Dat ziet er goed uit!
Schiet al aardig op!

Mvg
Falco
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2006

offline
Re:Baan Hans(je)
Mooie indeling van je locdepot jammer dat er bij je draaischijf te weinig plaats is voor een loods.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Bedankt voor de reacties  :)

Ik kan niet alles hebben Johnny, maar ik ben zo ook heel tevreden hoor.

Nog een idee misschien ?? zie foto onder

Als ik die aansluiting ook maak, met een ontkoppelrail...kan de LOK daar afhaken en voor de kolenwagons weer aanhaken (via de draaischijf), en de wagons verder doorschuiven...wat denken jullie ??
Als de klus klaar is kan de LOK met het zaakje weer meteen wegrijden.

Alleen wel oppassen dat de LOK de wagons niet op de draaischijf rijdt  :lol:



Groeten,

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

offline
Re:Baan Hans(je)
Hans,

Je BW ziet er al indrukwekkend uit.

Groet, Andre
Re:Baan Hans(je)
Ziet er imposant uit zo Hans. Ben een beetje jaloers. :D

Gr. Peter
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
Je bent al weer een heel stuk opgeschoten, Hans! mooi hoor!

ik zou het opstelspoor voor de kolentrein niet naar de draaischijf leiden. een draaischijf is voor loks en dient om ze te keren, zodat ze altijd vooruit kunnen rijden. misbruik hem dus niet als superwissel (al doen ze dat in het echt eigenlijk ook met de ringlokschuppen...).

de kolentrein kan gerangeerd worden op het voorste spoor van je middenstation. daar kan de lok om de trein heen rijden, zodat de kolenwagens altijd op het kolenspoor kunnen worden geduwd.

ik ben benieuwd hoe het weer verder gaat!

vriendelijke groeten,
Hessel.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Bedankt Hessel, ben zelf ook niet ontevreden  :)

Je hebt gelijk, er hoeft geen aftakking te komen...en op dat voorste spoor liggen ook reeds die twee ontkoppelrailen al om af en aan te koppelen.
Over het hoofd gezien, krijg je op deze leeftijd  :lol:

Groeten en bedankt Hessel ;)

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re:Baan Hans(je)
Wat zijn we het weer eens, Hessels voorstel is realistischer, en geeft je bovendien meer rangeerwerk! Het ziet er echt top uit zo.

Walter
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Andre en Peter, ook nog bedankt voor jullie reactie  :oops:

Dank je Walter, we zijn aan het eind toch weer éénsgezind of zoiets  :lol:

Voorbeeld, de LOK wil naar de loods...volgt de groene lijn tot aan het stootblok en dan in zijn achteruit naar de loods.

Kan ook vanaf de loods, zo weer terug...of naar de draaischijf (kruising over, roze lijn)...en kolen nemen e.d



Woow, er zijn zo heel wat bewegingen mogelijk zeg  :shock:

Ben dik tevreden  8) ...maar nu de afwerking nog  :)

Groeten en dank voor je reactie.

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan Hans(je)
Hallo Hans,

Wat wordt dat een mooi stukje baan  :D :D.

Je hebt behoorlijk veel ruimte rond je draaischijf, daar gaat vast een grote bedrijvigheid komen.

Complimenten.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Dank je Peter.

Dat wordt spitsuur in de toekomst...en een drukte van belang, zeg maar een soort koopzondag  :)

Er is nog een hoop werk hoor  :shock:

We hebben nog een lange winter voor ons, dus tijd genoeg.

Groeten,

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

offline
Re:Baan Hans(je)
Ziet er strak uit Hans.
Succes met de scenery.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Dank je meneer Piet  :)

Succes zal ik nodig hebben, want het is nog een hoop werk  :shock:

Groeten,

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Baan Hans(je)
En er komt dus geen ringloods? Als ik het een beetje begrijp? :lol:
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2006

offline
Re:Baan Hans(je)
Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om daar waar het groene spoor bij je draaischijf stopt om dat stuk daar te vergroten. Misschien kan je daar dan een loods plaatsen.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Baan Hans(je)
ik zou op het groene spoor vooraan een dieseltankstation plaatsen.Gewoon een paar tanks.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2007

offline
Re:Baan Hans(je)
Hoi Hans,

mooi ontwerp zo met veel rijmogelijkheden :D

Succes en veel plezier met de bouw, John
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Wijbe, inderdaad...geen ringloods  :)

Bedankt voor jullie reacties en tips...ga het eens op mijn gemak bekijken  8)

FIJN WEEKEND !!

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2006

offline
Re:Baan Hans(je)
Ik zou dat op een andere plaats rustig bekijken een gemak kan soms stinken :shock:
Re:Baan Hans(je)
bluey
gast

Re:Baan Hans(je)
Hallo hans

ziet er erg mooi uit! Ik wou dat ik er zoveel plaats voor had. Wij hebben gisteren de draaischijf aan de praat gekregen met de ombouwset van gerd boll. Kost weinig en draait fantastisch, compleet met langzaam wisselende seinen op de brug en uitschakelbare verlichting in het huisje!

Ik zag hierboven de discussie over het inbouwen van de aandrijvingen, en zag dat er wat verschillende mogelijkheden worden besproken. Ben je er inmiddels al uit?

Ik ben hier nu zelf mee bezig, vandaar even een reactie op basis van mijn bevindingen. Ik heb dus nog geen ervaring met de levensduur.

Ik wil ook geen aandrijvingen in het zicht:

1) omgekeerd inbouwen: een heel werk, je kunt er niet of nauwelijks meer bij en je ziet ze nog steeds zitten . Het dient hoofdzakelijk om de bult kwijt te raken zoals piet beschrijft. Je ziet het vaak bij clubbanen. Ik vond dit niet interessant genoeg

2) ondervloer inbouwsets. Een plastic mechanisch setje. Niet populair, dus in houten met een beetje zoeken voor zo'n 3,50? te vinden. Ziet er fraai uit maar moet erg nauwkeurig ingebouwd worden. Ik heb er twee ingebouwd en het werkt perfect. Heb dit in een module gedaan dus kon overal goed bij. Lijkt me moeilijker als je het onder een baan moet doen maar dat zou je moeten proberen. Over de betrouwbaarheid: als je het goed hebt gedaan en het werkt zou ik niet weten waarom het niet betrouwbaar zou zijn. Natuurlijk gebruik je wel de standaard aandrijving die niet betrouwbaar schijnt te zijn, maar die kun je op deze manier gemakkelijk vervangen omdat hij in een houder zit. Bij mij werkt het tot nu toe goed.

3) wordt hier geloof ik nog niet over gesproken, maar de meesten gaan over op servo aandrijving. Voordelen: goedkoop : je hebt een servodecoder nodig ( bv esu switchpilot servo a 23,50?) voor vier servo's en de servo's zelf a 3-5?. Verder absoluut onzichtbaar, zeer betrouwbaar, geen klikklak, en de wissels gaan langzaam om. Nadelen: je moet zelf een constructie maken met beugeltjes, veerdraad en de aansluiting op het wissel ( waar hier op het forum uitstekende beschrijvingen van te vinden zijn, oa bij arjan of olivier88 )en je kunt de wissel niet handmatig omzetten. Naar mijn idee wegen de voordelen ruimschoots tegen de nadelen op en ik heb dan ook besloten dit in mijn nieuwe station toe te gaan passen

jouw oorspronkelijke vraag betreft het verwijderen van de eindafschakelin wanneer je de wissels met bv koploper bedient om doorbranden te voorkomen. De microswitches schijnen nogal onbetrouwbaar te zijn en deze worden dan ook verwijderd. Op het forum is te vinden hoe je dit moet doen. De meningen zijn hierovee verdeeld en ik heb besloten het niet te doen.

Als andere mogelijkheid kun je nog met gemotoriseerde aandrijvingen werken, maar dit lijkt duur en niet zo simpel dus dat heb ik gelaten voor wat het was.

Tot zover mijn studie, hopelijk heb je er iets aan!

Veel succes met je baan. De gallerik die je hebt gebouwd vind ik erg mooi!

Roland
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Prachtig verhaal Roland, mijn dank hiervoor  8)

Ben er nog niet helemaal uit moet ik eerlijk zeggen, als ik hem gewoon ondersteboven monteer scheelt het al wel een bobbel  :lol:
Komt het gelijk met de bovenkant van de bielzen dacht ik...dan kan je met steentjes (strooigoed) het toch vrij gemakkelijk egaal maken lijkt me.
Bij een BW is alles meer opgevuld dan op de vrije baan.

Is het niet een idee om die handbediening (bedoel ik alleen die hendel waar je de wissel handmatig mee omzet) er later bovenop te lijmen...puur voor het gezicht zeg maar ??

Het is maar een idee  :)

Groeten,

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
bluey
gast

Re:Baan Hans(je)
Hallo hans

graag gedaan. Let wel ik ben zeker geen expert, maar noemde slechts de mogelijkheden op!

Ik raad je aan om eens goed naar de servo mogelijkheid te kijken, het komt in totaal op minder dan een tientje per wissel ( tov ongeveer 25 euro voor een k83 met originele aandrijving ) en de voordelen zijn legio . Men is er erg enthousiast over. Het nadeel van ingebedde aandrijvingen is dat je de boel moet slopen om er weer bij te kunnen als er 1 stuk is. Daarbij moet je bij ballasten ook erg opletten dat de aandrijving niet volloopt met verdunde houtlijm. Il spreek helaas uit ervaring.

Ik heb dan ook gekozen voor een combo van servo's en ondervloer omdat ik ze a niet wil zien en b wil kunnen vervangen.

Roland
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Hoi,

Zal ik doen...heb jij links naar die beschrijvingen toevallig  :)

Ik kan zelf wel wat, maar dat zelf aanleggen klinkt al vrij ingewikkeld  :P

Ik heb nog iets gerommeld met de rails, maar dit gaat het worden !!
Stootblokken komen er ook nog bij uiteraard.



Groeten en bedankt alvast Roland.

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Baan Hans(je)
waarom geen Hoffmann aandrijvingen ? Kosten 12,50 euro stuk.Je moet wel een klein schakelingetje erbij bouwen om ze aan te sturen via de normale K83 (of clone).Je ziet er niets van bovengronds.Wil gerust een foto maken hoe ze bij mij eruitzien in mijn wisselstraten.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: bellejt op zaterdag 11 december 2010, 12:35:11
waarom geen Hoffmann aandrijvingen ? Kosten 12,50 euro stuk.Je moet wel een klein schakelingetje erbij bouwen om ze aan te sturen via de normale K83 (of clone).Je ziet er niets van bovengronds.Wil gerust een foto maken hoe ze bij mij eruitzien in mijn wisselstraten.

Laat de foto's maar komen bellejt  :) ...alles is welkom.

Alleen, wat doe ik dan met al de aandrijvingen die ik al heb ;)

Groeten en bedankt.

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
bluey
gast

Re:Baan Hans(je)
Als je de aandrijvingen al hebt zou ik op zoek gaan naar de ondervloersetjes en dat is proberen. Als ze stuk gaan kun je er dan altijd nog bij om ze te vervangen door bv servo's of de aandrijving waar bellejt

roland