Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Baan Hans(je)

Gestart door Hansje dinsdag 28 april 2009, 09:46:50

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

offline
Re:Baan Hans(je)
hallo,

Ziet er goed uit hans! Ik ga binnenkort ook een baan maken, van M en C-rail.
en die zwarte bovenkant is ook goed gelukt!

groeten,
Wilco

Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2008

offline
Re:Baan Hans(je)
Hoi Hans,

Wilde gisteren nog reageren dat de muur nog wat mos kon gebruiken, maar met deze update heb je het perfect afgewerkt. Ziet er zeer realistich uit nu. Ga zo door.

Groeten Henk
Re:Baan Hans(je)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan Hans(je)
Hans,

De arcade muren zien er goed uit, ook het zwart boven aan de tunnel is goed gelukt.

Succes verder,

Peter / degeluidsman.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Dank voor de leuke en vooral positieve reacties...dan is al mijn werk niet voor niets geweest :)

Nu nog bezetmelding aanleggen, zodat ik altijd kan zien of er een wagon toevallig achterblijft in mijn grote keerlus.

En nog een sein plaatsen voor de tunnelingang, wil dan een blok maken vanaf dit punt naar de volgende tunnel ingang als ik weer mijn keerlus uit ben (tunnel onder kopstation dus)
Als er een trein in de keerlus is, en daar komt een achter te dichtbij...wil ik dat deze stopt bij het Sein (met stopsectie)
Hoe dat allemaal moet  :shock:

Goed idee ??

Is dit af, kan ik het geheel plaatsen met de ballast e.d

Uit de losse pols, dit dus :) ...bij de gele pijlen een 1-poot dus.
Goed om dit als een blok te zien, en ik bedoel geen blok aan mijn been  :lol:



Groeten,

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan Hans(je)
Hans wat ga je toch hard.

Nu weer ballasten :D ben benieuwd hoe het er allemaal uit gaat zien.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Hoi Peter,

Maar ik heb ook nog zoveel te doen...moet een beetje de spirit erin houden  :P

Groet,

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Hansje op woensdag 11 november 2009, 18:45:11
Hoi Peter,

Maar ik heb ook nog zoveel te doen...moet een beetje de spirit erin houden  :P

Groet,

Hans ;)

Snel aan het werk dan :mrgreen: :mrgreen: :wink:
Re:Baan Hans(je)
Rocopop
gast

Re:Baan Hans(je)
Mooi, mooi, mooi. Ik vind vooral de roestige rails erg interessant.
Ga zo voort.

Groeten Andreas
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Peter, ik hou er niet van als mensen mij opjagen,  dus je bent gewaarschuwd  :lol:

Andreas, bedankt...wat een nachtje buiten leggen al niet doet, geintje hoor  :mrgreen:

Het was niet makkelijk, maar deze kleur beviel me het meest.

Groet,

Hans ;)

PS: Andreas, mooie vriendin...AVATAR dus  8)
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Hansje op woensdag 11 november 2009, 12:06:05
Hartelijk dank voor de reacties mijne heren  :)

Ben nog wat aan het kliederen geweest, de lange arcade-muur is nu ook klaar !!
De zaak nog iets smeriger gemaakt, i.v.m zwarte rook e.d...hoop niet TE  :lol:



Groeten,

Hans ;)

Hans je laat me weer versteld staan met je kunsten, ziet er erg mooi uit zo.

Gr Einte
Re:Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re:Baan Hans(je)
Hans,

ziet er goed uit hoor, mooi man!

vwb de seinen, lijken me allebei te kunnen zo, en inderdaad, geen wissels erachter, alleen maar hoofdspoor, dus Hp0/Hp1 seinen is voldoende (één arm). De zichtbare gedeeltes van de blokken zullen wle zo kort zijn dat je geen voorseinen hoeft (kan) te plaatsen. Da's mooi :-). Je blokbeveiliging met stopsecties lijkt me wat ouderwets in het digitale tijdperk, maar kan natuurlijk nog best werken. Als je nog loks hebt met oude Motorola I decoders (C80, C81 en C90 en oudere Delta modellen) moet je net vergeten een overbruggings weerstand in de stopsectie in te bouwen, anders vergeet je lok welke kant hij op rijdt.....

Walter
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
Hans, wat maak je het toch mooi! ik vind die kleur echt subliem. ik wil nu ook zoiets zien te fabriceren. goed man!

ik mag toch wel aannemen dat je die muurplaten horizontaal neer zet :) en niet geheld?

dat sein staat wel op de goede plek voor wat je wilt, maar ik weet eigenlijk de regels niet voor armseinen en tunnels. want het voorsein van dit sein moet dus in de tunnel, en dat lijkt me niet goed zichtbaar voor de machinist, of zit ik nu fout? staan er überhaupt wel armseinen in tunnels?

groeten,
Hessel
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Einte, Walter en Hessel...bedankt voor het compliment  :)

Walter, ik ben nog van de oude stempel  :lol:
Met stopsecties is hetgeen ik nog kan volgen, die PC programma's zoals koploper zijn veel te moeilijk voor mijn grijze hersencellen...daarom ook een CS2  :)
Voor mij is het belangrijk om met een paar treinen tegelijk te rijden zonder ongelukken.

Scenery, zoals die bogen kan ik uit mijn gevoel doen, maar aansluiten van seinen en beveiliging is meer een soort wiskunde, en daar heb ik vroeger nooit een voldoende voor kunnen halen  :mrgreen:

Hoe is blokbeveiliging verder nog toe te passen dan ??...welke manier zie jij ??

_________________________________________________________________

Hessel, voor zover ik weet staan er geen arm-seinen in een tunnel... dacht wel lichtseinen !!??
De muurplaten komen horizontaal :)

Groeten,

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
CiteerDe muurplaten komen horizontaal

pfff, gelukkig! :wink:

zou je die seinen niet wat dichter bij elkaar kunnen zetten? dus niet zo dicht bij de tunnels, want als de trein moet stoppen, staat zn staart toch wel in de tunnel. en ik denk dat het wat ruimtelijker aandoet als de seinen niet pal voor de tunnelingang staan.

gr.
Hessel
Re:Baan Hans(je)
Lokkie
gast

Re:Baan Hans(je)
Hoi Hans,

De arcade muren zijn erg mooi geworden. 8)

Gr.
René
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Hansje op woensdag 11 november 2009, 21:29:23

Einte, Walter en Hessel...bedankt voor het compliment  :)

Walter, ik ben nog van de oude stempel  :lol:
Met stopsecties is hetgeen ik nog kan volgen, die PC programma's zoals koploper zijn veel te moeilijk voor mijn grijze hersencellen...daarom ook een CS2  :)
Voor mij is het belangrijk om met een paar treinen tegelijk te rijden zonder ongelukken.

Hoe is blokbeveiliging verder nog toe te passen dan ??...welke manier zie jij ??

Groeten,


Hans, het is heel simpel je neemt een sein en na het sein een rail verder dan de stopsectie achter het sein zet je een schakelrail die zet het sein op rood, en dan het sein dat daar voor staat een blok terug zet hij op groen, en dat gewoon een paar keer zo rond.
Kun je bv. met 5 seinen 4 treinen laten rijden zonder problemen, maar minder is beter.
Je moet altijd meer seinen hebben dan treinen op die route.

Ik hoop dat ik dat goed uitleg voor jou, ik ben elektromonteur met veel schakeltechniek in mijn werk.

Gewoon proberen Hans lukt je echt wel

Gr Einte
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Hessel, tussen het Sein en de tunnelingang zit al wel aardig wat ruimte...meer dan de foto doet vermoeden hoor, vertekend een beetje ;)

René, bedankt voor het compliment...mag niet klagen :)

Einte, nu je het zo verteld begint het alweer te dagen, ik heb mijn proefbaantje er weer eens op nagekeken...mijn draadje is alweer zo lang geworden.
Bedankt, denk dat het wel zal lukken het is alleen even kijken betreffende de bedrading...al die kleurtjes ook  :lol:

Kort gezegd, trein komt over de contactrail en zet het sein op rood, en tevens de stopsectie in werking...bij de volgende contactrail wordt hij weer op groen gezet enz.



Bedankt mensen,

Groeten,

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
maar Hans,
kun je de seinen dan digitaal bedienen, of is dat niet de bedoeling?
Daarnaast dan nog de vraag of je met de seinen de snelheid van een digitale lok kunt beinvloeden?

of hoeft dat niet in jouw idee, want hoe stel je je dit dan voor?

veel vragen, maar misschien wordt ik ook nog eens overgehaald om digitaal te gaan rijden....

groeten,
Hessel
Re:Baan Hans(je)
peterke33
gast

Re:Baan Hans(je)
hallo hans,

dat mag toch geen probleem zijn voor jou,ik persoonlijk schakel annaloog en dat bevalt me persoonlijk heel goed.zonder al te veel problemen alleen een nadeel veel draad onder je tafel,maar dat stoort me niet hoor.alles digitaal schaekelen zal mij een fortuin kosten 30 euro maal 34 wissels.dus gewoon lekker knopjes drukken hier,en vader kan er ook aanuit.ik volg het wel hans hoe en wat je doet,succes verder.

groeten peter
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Hansje op woensdag 11 november 2009, 21:56:35

Einte, nu je het zo verteld begint het alweer te dagen, ik heb mijn proefbaantje er weer eens op nagekeken...mijn draadje is alweer zo lang geworden.
Bedankt, denk dat het wel zal lukken het is alleen even kijken betreffende de bedrading...al die kleurtjes ook  :lol:


Simpel rood rij spanning lampspanning massa schakelspanning  :mrgreen: :mrgreen:

Hans op mijn werk zijn alle spanningen en funckties gewoon zwart simpel.

Mooi zwart is niet lelijk  :D

Gr Einte

Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: de Hoeve op woensdag 11 november 2009, 22:08:31
maar Hans,
kun je de seinen dan digitaal bedienen, of is dat niet de bedoeling?
Daarnaast dan nog de vraag of je met de seinen de snelheid van een digitale lok kunt beinvloeden?

of hoeft dat niet in jouw idee, want hoe stel je je dit dan voor?

veel vragen, maar misschien wordt ik ook nog eens overgehaald om digitaal te gaan rijden....

groeten,
Hessel

Hoi Hessel,

Je hebt ook van die afremsecties, maar dat hoeft voor mij niet zo...als je dat bedoeld.
Ik kan ze via zo'n decoder-kastje (Viessmann) en mijn CS2 bedienen :)
De contactrail loopt ook weer via een decoderkastje naar mijn CS2....hier kan ik dan weer de instructies ingeven.

Ik moet ook nog een hoop leren op dat gebied hoor Hessel  :lol:
Door al die scenery ben ik er ook alweer een beetje uit moet ik eerlijk zeggen.

Misschien dat iemand met meer kennis mij kan aanvullen....Walter ????

Peter, bedankt...de tijd zal het leren :)

Groet,

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Einte op woensdag 11 november 2009, 22:14:33
Citaat van: Hansje op woensdag 11 november 2009, 21:56:35

Einte, nu je het zo verteld begint het alweer te dagen, ik heb mijn proefbaantje er weer eens op nagekeken...mijn draadje is alweer zo lang geworden.
Bedankt, denk dat het wel zal lukken het is alleen even kijken betreffende de bedrading...al die kleurtjes ook  :lol:


Simpel rood rij spanning lampspanning massa schakelspanning  :mrgreen: :mrgreen:

Hans op mijn werk zijn alle spanningen en funckties gewoon zwart simpel.

Mooi zwart is niet lelijk  :D

Gr Einte



En alles wat zwart is, moet mooi zwart blijven... lijkt wel een reclamespot  :lol:

Einte, heb je mijn mooie tekening nog gezien ?? klopt het zo'n beetje !!

Groet,

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Hansje op woensdag 11 november 2009, 22:21:59
Citaat van: Einte op woensdag 11 november 2009, 22:14:33
Citaat van: Hansje op woensdag 11 november 2009, 21:56:35

Einte, nu je het zo verteld begint het alweer te dagen, ik heb mijn proefbaantje er weer eens op nagekeken...mijn draadje is alweer zo lang geworden.
Bedankt, denk dat het wel zal lukken het is alleen even kijken betreffende de bedrading...al die kleurtjes ook  :lol:


Simpel rood rij spanning lampspanning massa schakelspanning  :mrgreen: :mrgreen:

Hans op mijn werk zijn alle spanningen en funckties gewoon zwart simpel.

Mooi zwart is niet lelijk  :D

Gr Einte



En alles wat zwart is, moet mooi zwart blijven... lijkt wel een reclamespot  :lol:

Einte, heb je mijn mooie tekening nog gezien ?? klopt het zo'n beetje !!

Groet,

Hans ;)

Dat klopt Hans houd alleen rekening met lange locs dat de wielen de kontaktrail raken en dan sein op rood en de sleper van de loc nog op de geisoleerde stuk staan.
Er moet minimaal een rail van 18 cm tussen zitten kijk hier maar naar.
Is ook niet goed voor je sein zo lang bekrachtigd worden branden ze door.

Ik heb vanavond wat wissel aangesloten met veel problemen  :? :(  kijk maar op mijn draadje.

Gr Einte
Re:Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re:Baan Hans(je)
Hans, (en Hessel)

over seinen maar weer :-)

Armseinen in tunnels, niet dat ik weet. Normaal staat er op de 'vrije baan' voor ieder hoofdsein een voorsein. De afstand tussen een voorsein en een hoofdsein bedraagt minimaal zo'n 1 km (ehhhh, da's dus bijna 12 meter op schaal !!!!!!), die afstand is afhankelijk van de toegestane snelheid op het baanvak, hoe snelle, hoe groter de aftsand tussen voor- en hoofdsein. Als een hoofdsein niet vanaf 300 tot 500 meter zichtbaar is zoals bij jouw tunnels, wordt vaak vlak na de uitgang een tussensein (Zwischensignal, Zs) of herhaalsein (Vorsignalwiederholer) geplaatst (op schaal dus nog steeds 5 à 6 meter :shock:). Ik heb nog geen model kunnen vinden van zo'n herhaalsein. Er zijn wel lichtseinen met zo'n herhaalsein (klein extra lichtje linksboven) Gezien  de schaalafstanden, en het niet beschikbaar zijn van de seinen, lijkt het me vrij zinloos om zoiets op te stelln. Wat je wel kunt doen, als de samenhang te zien is, een voorsein voor de tunnelingang te plaatsen.

Walter
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Hoi Walter, bedankt voor je uitleg...hou het maar bij de armseinen, wordt anders te prijzig  :lol:

Kijk eens wat Sinterklaas Weinert heden morgen reeds heeft gebracht, zie foto. (geintje)
Rechtstreeks besteld via hun Email, en keurig bezorgd.

Ik moet hem zelf in elkaar zetten  :shock: ...moet de paal zo lang blijven ??
Wat is de beste plek ??




Iemand een idee, precies waar ?? ...en hoe, gaatje boren ??



Groeten,

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re:Baan Hans(je)
ha die Hans!

Da's nog eens aardig van de sint..... tja, beetje prutsen, maar da's voor jou geen probleem heb ik al gezien. En tja.... die paal moet wel lang zijn, maar waarschijnlijk niet zo lang. De bedoeling is dat je het sein vanuit de positie van de machinist goed kunt zien, ook als je dichtbij staat. Ik heb ze zelf iets boven de rand van het huisje op de draaischijf laten uitkomen (zonder dat 'bovenlicht'). Wat ik me vaag meende te herinneren maar niet meer zeker wist, er zitten er dus twee per verpakking in.... sorry...
plaatsin op de schijf: er zit als het goed is aan iedere uiteinde van de brug rechts (als je er op wilt rijden) een gaatje voor het bijgeleverde namaak lichtsein. Ik heb die gaatjes gebruikt.

Walter
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Ja, er zitten inderdaad al gaatjes...dat is wel makkelijk, hoef ik ze zelf niet te boren.

Een verpakking bevat 1 sein, met twee mogelijkheden lijkt me ??

Er zitten twee van die stripjes bij met sein-standen...beetje onduidelijk, maar ik kom er wel achter.

Wordt wel vergrootglaswerk  :lol:

Bedankt en groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

offline
Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Einte op woensdag 11 november 2009, 22:14:33
Citaat van: Hansje op woensdag 11 november 2009, 21:56:35

Einte, nu je het zo verteld begint het alweer te dagen, ik heb mijn proefbaantje er weer eens op nagekeken...mijn draadje is alweer zo lang geworden.
Bedankt, denk dat het wel zal lukken het is alleen even kijken betreffende de bedrading...al die kleurtjes ook  :lol:


Simpel rood rij spanning lampspanning massa schakelspanning  :mrgreen: :mrgreen:

Hans op mijn werk zijn alle spanningen en funckties gewoon zwart simpel.

Mooi zwart is niet lelijk  :D

Gr Einte



Volgens mij hebben de Viessmann enkelvoudige armseinen twee gele draden (een voor licht en een voor het schakelrelais). Twee rode draden. Een aan de voeding, de andere naar de stopsectie. Bruin spreekt voor zich. De blauwe draden zijn zijn voorzien van een rode en een groene band, wat weer voor zich spreekt.
Lokatie lijkt mij prima. Voorseinen maken het wel leuker. Juist als je een tunnel inrijdt, kun je meestal niet zien hoe het volgende sein staat.
Het verhaal over het bloksysteem is duidelijk. Ik gebruik alleen twee schakelrails, een voor het op rood zetten en een voor het op groen zetten van het sein in het vorige blok. Bij mij is dat het voor vorige blok, zit een blok tussen zoals ook in de echte wereld.

Overigens zijn je arcade muren heel mooi geworden.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Bedankt voor de info en verdere uitleg Piet :)

Voorsein is dus wel een aanrader...wat moet de afstand zijn tussen deze twee ??

Bedankt voor het compliment, ben zelf ook wel tevreden over het resultaat ;)

O ja, een foto gevonden op het STUMMI forum, zo moet hij dus komen.
Lijkt op ooghoogte van de machinist.



Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re:Baan Hans(je)
Hans,

twee zaken, eerst de makkelijke....... de afstand tussen voorsien en hoofdsein in de normale wereld is minimaal ca 1000 meter (snelheden onder 120 kmh). In model kom je best weg met ruime een meter, dan zie je nog goed dat ze bij elkaar horen en het is niet te dicht op elkaar. Ben het met Pab eens dat het er juist goed uitziet, vlak voor een tunnel. je kunt ze parallel schakelen met het bijbehorende hoofdsein, dat scheelt je weer decoder uitgangen, en garandeert dat de seinbeelden altijd met elkaar kloppen. (hoewel, in het echie moet eerst het hoofdsein op Hp0 staan voordat het voorsein op Vr0 komt....)

ennuhhhh, de plaats van het Sh sein op de draaischijf.... moet vast aan de kant van de machinist staan en niet van de stoker, en dat is volgens mij dus rechts van de rails. Ik snap niet zo goed waarom het op de foto die je hebt gevonden links staat..... hellup (trouwens wel apart zo'n gesuperde oude M draaischijf  8)

@pab: begrijp ik goed dat je twee schakelrails aan het begin van ieder blok gebruikt???? beetje zonde lijkt me, je kunt die uitgang van een schakelrails toch ook dubbel beleggen, als je maar een sperdiode gebruikt????

Walter

Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Baan Hans(je)
Beste Hans,

Ook oude grijze cellen kunnen automatisering op zich aan, wat naar mijn gevoel afschrikt is de grote hoeveelheid gegevens op je conmputerscherm, zoek voor de leut alle berichten van Treinstein maar eens op.

Groet, Anne W
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Woow, mijn hersenen hebben verwerkingsproblemen Walter  :shock:

Dus de sein met 1 arm kan vlak voor mijn tunnelingang komen (rechts) mag 10CM of is dit TE dichtbij ??

En het voorsein kan komen net als ik de tunnel uitkom, die ik later bij het kopstation maak.
Dus niet net voor mijn armsein, dacht dat ik daar wel foto's van heb gezien.

Licht groen, voorsein ?? donkergroen is de rijrichting.



En de zaak nog koppelen, Walter wat doe je en ik mezelf aan  :lol:

Volgens mij moet hij ook aan de andere kant (Sh sein), had zeker een pilsje teveel op  :)

Bedankt Walter !!

________________________________________________________________________

Hoi Anne,

Nu begrijp je meteen waarom ik voor een CS2 heb gekozen  :mrgreen:
Ik ben meer een scenery man ;)

Om leut te hebben, doe ik liever andere dingen Anne...hahahaha !!

Groeten,

Hans  :D
Re:Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re:Baan Hans(je)
Hans,

dat valt vast wel mee!

Het sein in de gele richting staat prima, niks mis mee.

Het voorsein in de groene richting staat daar verkeerd, zo zou het een voorsein zijn voor het volgende, wat veel te dichtbij staat. probeer minimaal een meter afstand te houden. Dat gaat hier niet, dus kun je het beter eglaten. Wat jij hebt gezien, dat voorsein vlak voor een hoofdsien zie je vaak. Het komt voor dat de bloklengte kort is en dan is dat voorsein dus het voorsein voor het volgende blok. Je ziet het ook in stations, bij het uitrij sein. Nou wete in niet zeker waar dit spoor heen gaat, maar ik geloof naar je station. is het hoofdsein bij de gele pijl dan het inrij sein van het station, of ligt er nog een blok achter??? Als het het inrij sein is dan kan het voorsein ervoor staan, maar dat moet dan schakelen met de uitrijseinen van je station. Da's lastig(er), omdat het seinbeeld van het voorsein dan afhankelijk is van meerdere hoofdseinen.

Ik zit me net te bedenken dat als je me je ontwerp stuurt, dat ik daar dan de opstelling van de seinen voor ht geheel in aangeef. Pak ik er de MiBa bijbel bij (report 17 en 18), en probeer het zo reeel mogelijk te maken. Ik kan dan ook probetren de te gebruiken borden aan te geven. Kun je altijd zien wat je er mee doet :-)

Trouwens, omdat jij meer van de scenery bent, en we nu toch over seinen bezig zijn....... ga je ook nog kabelkanalen voor de steldraaden inbouwen, met de bijbehorende afspaninrichtingen enzo????? Heb ik bij m'n vorige baan niet gedaan, en had daar achteraf wel spijt van, het maakt vooral je station nog veel levendiger. Je kan het vaak ook nog achteraf doen overigens....

Dat koppelen is overigens heel simpel hoor, gewoon beide seinen op dezelfde decoder uitgang aansluiten, dus die uitgang krijgt per aansluiting twee draden (2 geel, 2 blauw met groene band en 2 blauw met rode band) een kind kan de was doen, en jij ook echt wel.

Het Sh sein op de schijf moet inderdaad rechts staan.

Walter
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

offline
Re:Baan Hans(je)
Walter heeft gelijk. Beter om het voorsein direct voor het hoofdsein (gele kant) te plaatsen en niet aan de groene kant. Zie:



Ik heb de voorseinen ook meestal gekoppeld aan het betreffende hoofdsein. Werkt goed. behalve bij de seinen met twee onafhankelijk beweegbare armen en bijbehorende voorseinen. Om een of andere wijze blijft dat bij mij storen.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2008

offline
Re:Baan Hans(je)
Hoi  Hans,

Kom nog even terug op de foto in antwoord # 1679 (M-rail draaischijf geonden op Stummi forum).
Als M-rail rijder spreekt deze foto mij extra aan, kan je mij de maker (of link) naar deze baan geven. Kijk zelf regelmatig bij onze oosterburen, maar had deze nog niet gezien.

Groeten Henk
Re:Baan Hans(je)
EgMaf
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: pab op vrijdag 13 november 2009, 14:40:47
Walter heeft gelijk. Beter om het voorsein direct voor het hoofdsein (gele kant) te plaatsen en niet aan de groene kant. Zie:



Ik heb de voorseinen ook meestal gekoppeld aan het betreffende hoofdsein. Werkt goed. behalve bij de seinen met twee onafhankelijk beweegbare armen en bijbehorende voorseinen. Om een of andere wijze blijft dat bij mij storen.
De voorseinen op deze foto horen NIET gekoppeld te zijn aan het hoofdsein dat erbij staat!! Het zijn namelijk de voorseinen van het sein dat erna komt, dus een stuk verder op de baan!
Als je het hoofdsein al ziet, heeft een voorsein natuurlijk geen zin meer...
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Hartelijk dank voor de reacties...GEWELDIG !!

Kom net thuis....moet dit even op mijn gemak lezen :)

Ik heb mijn spaarvarkentje een tik op de kop gegeven, wat aankopen gedaan  :D
Wat denk je van al die borden, woow !!

Hoop dat het voorsein goed is de 4509 ????
Met zo'n oranje pijltje moest je weer extra dingen aanschaffen, dacht ik i.v.m aansluiting.



Nu even de zaak doornemen....ALLEN BEDANKT !!!!

Groete
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: HO op vrijdag 13 november 2009, 14:42:59
Hoi  Hans,

Kom nog even terug op de foto in antwoord # 1679 (M-rail draaischijf geonden op Stummi forum).
Als M-rail rijder spreekt deze foto mij extra aan, kan je mij de maker (of link) naar deze baan geven. Kijk zelf regelmatig bij onze oosterburen, maar had deze nog niet gezien.

Groeten Henk

Hoi, EFFE SCROLLEN  :)

http://stummi.foren-city.de/htopic,35156,weinert.html

Groet,

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2008

offline
Re:Baan Hans(je)
Bedankt Hans,

Zijn een paar mooie sfeerfoto's van een BW.

Groeten Henk
Re:Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Hansje op vrijdag 13 november 2009, 16:20:57
Hartelijk dank voor de reacties...GEWELDIG !!

Kom net thuis....moet dit even op mijn gemak lezen :)

Ik heb mijn spaarvarkentje een tik op de kop gegeven, wat aankopen gedaan  :D
Wat denk je van al die borden, woow !!

Hoop dat het voorsein goed is de 4509 ????
Met zo'n oranje pijltje moest je weer extra dingen aanschaffen, dacht ik i.v.m aansluiting.


zo, jij hebt haast :-) Je voorsein is prima als je het gebruikt in combinatie met een enkelvoudig hoofdsein (Hp0/Hp1) met één vleugel dus. Bij tweevleugelige seinen heb je de combinatie Hp0/Hp2 (stop/langzaam) of Hp0/Hp1/Hp2 (stop/doorrijden/langzaam rijden) de pijl op het voorsein is voor de Hp2 stand, en heet op het voorsein Vr2. De schijf geeft Vr0/Vr1 aan (stop verwachten/doorrijden verwachten).
Voor de combinatie Hp0/Hp2 heb je dus nodig een voorsein Vr0/Vr2, het seinbeeld van het voorsein is altijd de schijf zichtbaar, pijl verticaal is dan Vr0 en pijl schuin naar rechts beneden is dan Vr2.

kan je me nog volgen  8) 8) 8) 8) 8)

je borden zijn prima, wel goed opstellen nu, dus lees m'n vorige antwoord maar, ik hoor wel van je. Overigens kun je veel van die borden ook op internet vinden, oa op de site van Huub Maaskant

klik
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: HO op vrijdag 13 november 2009, 16:46:07
Bedankt Hans,

Zijn een paar mooie sfeerfoto's van een BW.

Groeten Henk

Ken je deze al  :)

http://www.reichs-bahn.ch/drehscheibeneueb.html

Groeten,

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Hoi Walter, bedankt voor de aanvullende info...even laten bezinken  :lol:

Zal kijken of ik mijn ontwerp enigzins op tekening kan krijgen, je hoort nog van me...bedankt voor het aanbod.
Zijn een aantal foto's ook goed ??


Kom ik hiermee al in de buurt ??
Het voorsein dient voor de sein rechts in beeld dus, en niet op die kort erna uiteraard :P
Rood zijn de blokken. (drie blokken als ik het goed zie)



Groet,

Hans  :)
Re:Baan Hans(je)
Lokkie
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Hansje op vrijdag 13 november 2009, 16:54:02
Ken je deze al  :)

http://www.reichs-bahn.ch/drehscheibeneueb.html

Bedankt voor deze link. 8)
Hier staan wel hele mooie foto´s tussen.

Gr.
René
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

offline
Re:Baan Hans(je)
Hans

Je kunt het rechtse sein ook van een voorsein voorzien, hoewel ik niet een sein in de tunnel zie (is niet nodig ook), zou je in de praktijk wel een sein verwachten voor het volgende blok.

Sein zonder pijl is voor een eenarmig sein, sein met vaste pijl is voor een tweearmig seinen met gekoppelde armen (Hp0/Hp2) en voorsein met een variabele pijl is voor een twee armig sein met onafhankelijke armen.

Set met borden is mooi
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

offline
Re:Baan Hans(je)
Citaat van: EgMaf op vrijdag 13 november 2009, 16:15:45
Citaat van: pab op vrijdag 13 november 2009, 14:40:47
Walter heeft gelijk. Beter om het voorsein direct voor het hoofdsein (gele kant) te plaatsen en niet aan de groene kant. Zie:



Ik heb de voorseinen ook meestal gekoppeld aan het betreffende hoofdsein. Werkt goed. behalve bij de seinen met twee onafhankelijk beweegbare armen en bijbehorende voorseinen. Om een of andere wijze blijft dat bij mij storen.
De voorseinen op deze foto horen NIET gekoppeld te zijn aan het hoofdsein dat erbij staat!! Het zijn namelijk de voorseinen van het sein dat erna komt, dus een stuk verder op de baan!
Als je het hoofdsein al ziet, heeft een voorsein natuurlijk geen zin meer...

Beste Egmaf, natuurlijk zijn de voorseinen op de foto niet gekoppeld aan de seinen er vlak achter, maar aan het volgende sein. Kun je ook zien, omdat de seinbeelden Vro, Vr1 en Vr2 kunnen zijn. De hoofdseinen zijn beide uitrij seinen, de seinbeelden voor de voorseinen zijn altijd gelijk, omdat er verderop maar een sein staat. Foto was alleen maar om aan te geven dat het voorsein vlak bij een hoofdsein kan staan.
Re:Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re:Baan Hans(je)
Hans,

helemaal goed, drie blokken, met voorseinen zo dus....



De voorsein bakens zitten als het goed is in je borden setje. met één streep staat 100m voor het voorsein, met 2 strepen 75m eerder, en met 3 strepen nog eens 75m eerder. Voor je andere seinen heb je denk ik niet voldoende ruimt om die bakens te plaatsen
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Hartelijk dank Walter...wordt steeds duidelijker.

Aldoende begrijpt men, zullen we maar zeggen :)

Moet bij de dikke groene pijl ook geen 1 arm-sein komen trouwens ??



_____________________________________________________________________

Piet,

Het was mij al wel duidelijk hoor met die voorseinen van jouw, EgMaf was iets te voorbarig of zoiets  :lol:
Bedankt voor je hulp en uitleg.

_______________________________________________________________________

René,

Graag gedaan, gave plaatjes inderdaad !!

_______________________________________________________________________

Groeten,

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
Hallo allemaal! Er wordt hier hard gewerkt zie ik wel! :P

Ik denk dat het allemaal wel klopt voor wat betreft de seinen, gekoppeld met voorseinen. Maar volgens mij moet je nog wel even een paar punten in gedachten houden:

- door de koppeling tussen sein en een voorsein op het andere spoor, geef je de toeschouwer direct het idee dat er een keerlus in de tunnel ligt. dit zou ik dus niet doen. ik zou kiezen voor hoofdseinen zonder voorseinen in deze situatie (zie eerdere posts van Wasmi?).

- op het station staan de uitrij seinen aan het eind van de perronsporen, voor de wissels dus.

- het inrij sein voor je station kan niet te dicht voor het station komen, omdat een lok op het station moet kunnen "uithalen" op de hoofdsporen. daarom kun je het beter weglaten en fictief voor de tunnel zetten (tunnels van bijv. 100m zullen een inrijsein voor de tunnel hebben, niet erna).

- je zou het sein voor de tunnel als inrijsein kunnen kiezen. maar het is denk ik mooier om de vrije baan met blokseinen te modeleren.

misschien geeft dit nog wat stof tot nadenken, let wel: het is niet perse nodig dat er een sein staat bij een blokovergang. dit kan ook zonder zichtbaar sein.

succes!
Hessel.

Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Hoi Hessel,

Er zit wel wat in....wederom stof tot nadenken :)

Bedankt voor het meedenken Hessel !! ...mailtje ontvangen ;)

Fijn weekend.

Groet,

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2007

offline
Re:Baan Hans(je)
Hans,

interessant om te volgen.

Groetjes, John