Hallo Hans!
nog een goede zondag! heb net mn zondagsmaaltje naar binnen en nu weer aan de bak
.
Ja, dat bedoel ik. Er zal hoogstens discussie kunnen bestaan of je de W-seinen nog verder naar spoor 3 toe schuiven kan totdat er nog slechts 1tje overblijft, of dat elk spoor een W-sein krijgt.
maar nog even strak in de leer: een W-sein neerzetten waar een lok moet wachten op toestemming voor verlaten Bw. Je kunt dus kiezen tussen 1 of 4 wachtplaatsen.
De ene wachtplaats is vlak vóór spoor 3. nadeel is dat je daar ook meteen de toegang tot je Bw bezet houdt.
Kies je voor 4 wachtplaatsen, dan zijn die van jouw Bw volgens mij:
1) begin van het kolenbevoorradingsspoor (lok heeft kolenwagens aangekoppeld en wil weg)
2) slakkenlosspoor (lok komt terug na kolen, draaien, slakken en water)
3) slakkenafvoerspoor (lok heeft bakwagens aangekoppeld en wil met de trein vertrekken)
4) loodsuitvalspoor (lok komt uit de loods en wil naar een perronspoor)
verder moet in alle gevallen ook spoor 3 nog beveiligd worden met een Sh sein. Dit is er maar eentje. als je kiest voor 1 W-sein, dan kun je dus Sh en W combineren.
Ook kun je nog overwegen om de twee doodlopende sporen af te schermen met een Sh sein.
en natuurlijk nog een sein (Sh of W) op je draaischijf.
PS. die seinen op de foto uit je boek zouden wel eens kunnen kloppen! als de linkse sporen op de foto hoofd/perronsporen zijn, klopt het verhaal precies! En de paarse pijl wijst naar een W-sein bij de loodsuitgang. Bij deze baan is het loodsspoor op de hoofdbaan aangesloten. zou ik zelf nooit doen, maar hier wordt het dus wel goed beveiligd.
groeten,
Hessel.