Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Baan Hans(je)

Gestart door Hansje dinsdag 28 april 2009, 09:46:50

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:Baan Hans(je)
Veer
gast

Re:Baan Hans(je)
Hans,

Over het steunmuren vraagstuk. Misschien kan je een tussenoplossing maken. Een halfhoog muurtje en dan schuinomhoog met struikgewas en kleine boompjes. (Vaak langs sporen en industrie van die "bosjes" met bramen e.d. Dan heb je voor beiden een geloofwaardige afsluiting van dat gedeelte scenery.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Hoi Tim,

Helemaal niet zo'n gek idee  :)

Je bedoeld toch tussen het LOK-depot en het hoger gelegen kopstation neem ik aan.

Wederom stof tot nadenken, bedankt voor de tip !!

Zoiets, let niet op de p..pbruine kleur van de rails..iets te lang buiten gelegen  :lol:
Overigens is dit een oude foto, dat je niet denkt dat ik alles effe heb weggehaald  :mrgreen:



Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan Hans(je)
Hoi Hans,

Ik lees altijd de berichten van jou baan en die gaat echt met sprongen voorruit :D

De ene aanpassing na de andere, niets is jou te gek :D.

Rijden er al treinen over de baan???

Succes verder :)

Peter / degeluidsman.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: degeluidsman op zondag 01 november 2009, 11:14:12
Hoi Hans,

Ik lees altijd de berichten van jou baan en die gaat echt met sprongen voorruit :D

De ene aanpassing na de andere, niets is jou te gek :D.

Rijden er al treinen over de baan???

Succes verder :)

Peter / degeluidsman.


Hoi Peter,

Er kunnen al treinen rijden hoor...heb er alleen nog weinig tijd voor, gezien het gepruts aan mijn baan :)

Groet en bedankt !!

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Hansje op zondag 01 november 2009, 09:58:57

Ik had nog een modeltrein-boekje liggen van zo'n dertig jaar geleden, hier lijkt een W voor een LOK- loods te staan...niet zeker. (zie tweede foto)
Toen was ik nog een knappe jongen van begin twintig  :lol: ...dus de treinkriebel heeft er altijd al gezeten.




Hallo Hans,

Dit boekje las ik al 35 jaar geleden in V&D inn Utrecht, nu zelf via MP aangeschaft.



Gr Einte
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
hahaha, die boeken is een pracht! ik heb ook nog een hele verzameling oude boeken en tijdschriften en catalogi.
dit is een serieus naslagwerk uit ongeveer 1955, van ingenieur Ir J.I.Dorgulo e.i. met "245 illustraties":


groeten,

Hessel
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Inderdaad prachtig die oude boeken  :)

Hessel, nog even terugkomen betreffende de seinen, je bedoeld deze opstelling ??



Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Wim N
gast

Re:Baan Hans(je)
Hallo Hans,

heb even naar je overzicht foto van je lok-depot gekeken en moet zeggen dat het goed is gelukt met dank aan diverse forumleden geweldig.

Ik heb alleen een vraag en dat omdat ik zelf ook met een loc-depot bezig ben, kom dan gelijk met een vraag ligt er niet te veel rails?

Omdat de scenery het uiteindelijk moet gaan doen, geef je even een tip voor je alles gaat vast maken plaats eerst even los op of bij het loc-depot de diversen spullen die nodig zijn op een loc-depot die aanwezig moeten zijn.

Dat geeft dan al een goed beeld van hoe of wat.

Maar veel succes met de bouw verder.

Groet Wim.
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
Hallo Hans!
nog een goede zondag! heb net mn zondagsmaaltje naar binnen en nu weer aan de bak :lol:.

Ja, dat bedoel ik. Er zal hoogstens discussie kunnen bestaan of je de W-seinen nog verder naar spoor 3 toe schuiven kan totdat er nog slechts 1tje overblijft, of dat elk spoor een W-sein krijgt.

maar nog even strak in de leer: een W-sein neerzetten waar een lok moet wachten op toestemming voor verlaten Bw. Je kunt dus kiezen tussen 1 of 4 wachtplaatsen.
De ene wachtplaats is vlak vóór spoor 3. nadeel is dat je daar ook meteen de toegang tot je Bw bezet houdt.

Kies je voor 4 wachtplaatsen, dan zijn die van jouw Bw volgens mij:
1) begin van het kolenbevoorradingsspoor (lok heeft kolenwagens aangekoppeld en wil weg)
2) slakkenlosspoor (lok komt terug na kolen, draaien, slakken en water)
3) slakkenafvoerspoor (lok heeft bakwagens aangekoppeld en wil met de trein vertrekken)
4) loodsuitvalspoor (lok komt uit de loods en wil naar een perronspoor)

verder moet in alle gevallen ook spoor 3 nog beveiligd worden met een Sh sein. Dit is er maar eentje. als je kiest voor 1 W-sein, dan kun je dus Sh en W combineren.

Ook kun je nog overwegen om de twee doodlopende sporen af te schermen met een Sh sein.

en natuurlijk nog een sein (Sh of W) op je draaischijf.

PS. die seinen op de foto uit je boek zouden wel eens kunnen kloppen! als de linkse sporen op de foto hoofd/perronsporen zijn, klopt het verhaal precies! En de paarse pijl wijst naar een W-sein bij de loodsuitgang. Bij deze baan is het loodsspoor op de hoofdbaan aangesloten. zou ik zelf nooit doen, maar hier wordt het dus wel goed beveiligd.

groeten,
Hessel.


Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Hoi Wim,

Ja, de hulp die ik hier krijg is geweldig  8)
Betreffende de hoeveelheid spoor, het is aardig veel spoor natuurlijk maar ik wil toch ook graag de nodige rangeer-bewegingen kunnen maken...geeft toch veel speelplezier later en is ook belangrijk.
Ik probeer een beetje een combinatie te vinden van beide, spoor en scenery dus  :)
Maar er komt nog een verassing aan, stukje plaat extra dus..heb al iets in mijn hoofd, nu de uitvoering nog.
Dank voor je reactie.

Hessel,

Laat eerst even je eten zakken...ook belangrijk  :lol:
Ga jouw beredenering eens even op mijn gemak bekijken, BEDANKT voor je tijd en moeite ;)
Kom hier op terug, met foto.

Moet eerst even jouw reacties printen...en er een boekwerkje van maken  :mrgreen:

Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Hier ben ik weer  :)

Dus...

Zie ik dit goed, met die loods begrijp ik niet helemaal...loods BW of die later tegenover het station komt ??



Bedankt en groet,

Hans  :)
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
Hallo Hans!
ja, dus je kiest voor de vier wachtplaatsen, in de volgende tekening heb k de wachtplaatsen nog even aangekleurd, het loodsspoor heeft ook een wachtplaats met bijbehorend W-sein.

zie ook de draaischijf.


groeten,
Hessel
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Hessel....je bent een rots in mijn branding   :D

Die vier wachtplaatsen gaan het worden, echter nog een paar vraagjes over de wachtplaatsen op de draaischijf zelf.
Hoe staan deze gericht...simpel gezegd met de ruggen naar elkaar toe, hoe moet ik dit zien ??
Kan ik deze ook zonder draden plaatsen, want met zal moeilijk gaan vrees ik  :)
Misschien zelf maken ??

Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
met de ruggen naar elkaar toe. volgens mij zonder verlichting (correctmeifiamwrong) want aan een wachtsein zat ook wel eens een luidspreker of anders geeft de draaimeester (?) aanwijzingen met handsignalen als de draaischijf in de goede stand staat.

toch moet worden opgemerkt dat veel draaischijven NIET voorzien waren van W-seinen.
Bekend zijn wel: Giessen en Wiesbaden

Citeer"Normalerweise" signalisierte der Drehscheibenwärter mittels eines Sperrsignales, das auf der Bühne angebracht ist, dem Lokführer, dass er die Drehscheibe befahren kann. Dieses Signal muß auf jeden Fall vorhanden sein - ansonsten müßte ja an jedem Schuppengleis ein entsprechendes Signal angebracht werden.
Ausführungen als Form- oder Lichtsignal waren üblich - überwiegend wohl ersteres.
(http://stummi.foren-city.de/topic,38738,-drehscheibe-und-wartezeichen.html)

ook hier is weer te lezen dat de signalen toestemming geven om de brug op te rijden. loks moeten dus altijd wachten, totdat ze toestemming hebben.

groeten, Hessel
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Dus dit is ook een optie ??
Waarbij 1 op het dak, dit zag ik ook al ergens...klopt dit ??



Groeten,

Hans  :)
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
t is een optie, maar ik zou ze zelf liever op andere plekken gebruiken.

op foto's van draaischijven zie ik slechts sporadisch seinen staan. ik ben nog aan het uitzoeken waarom dat zo is. de foto's waarop wel seinen staan, leggen waarschijnlijk een buitengewone situatie vast.

groeten,
Hessel.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

offline
Re:Baan Hans(je)
Hm

Volgens de regels, zoals Hessel al citeerde, moet er altijd toestemming worden gegeven om de draaischijf op te rijden.
Dat kan met behulp van seinen (blokkeer of wacht) of op een andere wijze.

Zal ook een beetje afhangen van de omvang van een depot. Hoe groter en drukker het depot, des te onhandiger (lees arbeidsintensiever) het is om geen seinen te gebruiken.  Seinen op draaischijf kan heel goed. Voor de rest W seinen kan ook, zelfs zonder verlichting, maar dan moet weer op een andere wijze toestemming worden verleend.
Zelfs W en Sh seinen gecombineerd kan of Hp, Sh en W. Wordt er natuurlijk niet overzichtelijker door.
Je moet natuurlijk nog wel ergens een bord einde rangeren plaatsen, hetgeen betekent dat er na dit bord niet meer gerangeerd mag worden en de gewone hoofdseinen weer gelden.

Als je geen electrische seinen wil, dan zou ik voor w seinen gaan, eventueel zelf te maken. Voor zover ik uit mijn hoofd weet makenonder andere  Auhagen en Viessmann ook setjes met signalen en borden langs het spoor.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Piet en Hessel, bedankt voor de reactie...dus nog even verder bestuderen en puzzelen :)

Maar ik zal wel langzamerhand een keuze moeten maken, om verder te kunnen.
Even laten bezinken en met goede moed weer verder !!  :P

Groeten,

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
CiteerAls je geen electrische seinen wil, dan zou ik voor w seinen gaan, eventueel zelf te maken
van PAB

ja voor de draaischijf zou ik dit hoogstens doen. kost ook minder en die Sh seinen heb je zeker te weten meer nodig voor de doodlopende sporen en bij de overgang van Bw naar spoor 3 van het station.

daarnaast zou ik het niet te ingewikkeld maken, want op het laatst is het effect van werkende seinen helemaal weg. een paar zeer effectieve seinen geven een veel indringender ervaring voor de toeschouwer. let wel: je moet de seinen allemaal zelf bedienen en dan zelf met de lok verder rijden wanneer je je zelf toestemming hebt gegeven....  8) want een Bw is handbediening en rijden op zicht.

groeten,
Hessel
Re:Baan Hans(je)
peterke33
gast

Re:Baan Hans(je)
hallo hans,

ik hoop dat je er uitkomt,wat je gaat doen inverband je seinen.en je snel verder kan wacht volongeduld,naar een update van jou baan euhmm meesterwerk  :P.

groeten peter
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Hessel,

Dus, de 4 vier wachtseinen met verlichting (waarvan ik er nu 1 heb) wel doen ??
Zoals jij aangaf op de foto.

En twee, zonder bedrading e.d op de draaischijf  :) zelf maken.

O ja, en deze combinatie (oranje omlijning)



______________________________________________________________________

Peter,

Moet lukken, nog effe geduld a.u.b  :lol:

Groet,

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
Ha die Hans!

die 4 wachtseinen zou ik wel doen ja. maar weet je ook dat die wachtseinen op verschillende manieren uitgevoerd worden:
1) 2 seinlampen,
2) belichting,
3) toestemming dmv een luidspreker of Sh sein of  met armbewegingen.

voor de 4 wachtplaatsen zou ik kiezen voor met 1) en met 2) (als die er zijn).
voor de draaischijf zou ik kiezen voor zonder 1) maar met 2)

Hessel

Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: de Hoeve op zondag 01 november 2009, 21:58:40
Ha die Hans!

die 4 wachtseinen zou ik wel doen ja. maar weet je ook dat die wachtseinen op verschillende manieren uitgevoerd worden:
1) 2 seinlampen,
2) belichting,
3) toestemming dmv een luidspreker of Sh sein of  met armbewegingen.

voor de 4 wachtplaatsen zou ik kiezen voor met 1) en met 2) (als die er zijn).
voor de draaischijf zou ik kiezen voor zonder 1) maar met 2)

Hessel



Deze heb ik reeds Hessel :)
Met verlichting en twee ledjes. (4519)



Groet,

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re:Baan Hans(je)
Hans,

voor Sh seinen op je draaischijf kun je goed terecht bij Weinert, zoals ik eerder al aangaf. Mooie kleine uitvoering, en ze worden geleverd per twee voor niet al te veel. Niet verlicht overigens.

Walter
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Hoi Walter,

Ik heb pas nog gekeken op hun website....alleen het bestellen en manier van betalen is mij een beetje onduidelijk, zal de leeftijd zijn  :lol:

Overigens zag ik wel W signalen met leds en verlichting...of zie ik dit fout ??

Weet niet of ik deze foto al eerder heb laten zien, zo niet bij deze :)



Bedankt en groet,

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
Mooie foto Hans! mooi sfeerplaatje. 8)

CiteerO ja, en deze combinatie (oranje omlijning)

ik denk dat de plaatsen van de W-seinen nu wel duidelijk zijn. het enige wat nog nodig is, is een Sh sein om de toegang tot spoor 3 te versperren (op de plaats van het gele kruis).

Als het Bw qua beveiliging klaar is, komen de stationssporen nog aan de beurt. Dus nog genoeg te doen, Hans! :)

Bijv. moet spoor 3 beveiligd worden. volgens mij zijn hiervoor 2 combinaties Hp met Sh nodig aan beide uiteinden. en op spoor 3 hebben we ook nog de spooraansluiting voor de rangeer lok :shock:

nou Hans, ik hoop dat je er nog een touw aan vast kunt knopen. Ik ben al vrij ver met mn studie :P :P. nu bestudeer ik echte stationsemplacementen waarop seinen staan aangegeven.
Ik moet dus ook hard aan het sparen voor mn eigen baan!!

groeten,
Hessel.
Re:Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re:Baan Hans(je)
Ik moet toegeven, ik weet niet of je direct bij Weinert kunt bestellen, maar anders wel bij een goed gesorteerde  online shop, www.lokshop.de bijvoorbeeld voert Weinert. W seinen hebben ze ook verlicht, maar ik zou gewoon bij Viessman blijven hoor, vrijwel net zo mooi, en kant en klaar!
Gave foto trouwens, wordt weer ff puzzelen wat daar nu weer het nut van is.

Over de discussie Sh of W sein voor het oprijden van je hoofdspoor, voor wat het waard is, maar ik zou me zo voor kunnen stellen dat als je hoofdspoor een overzichtelijke plek is op een nevenbaan met relatief weinig verkeer, je er waarschijnlijk wel met een W sein komt. Als je een druk bereden spoor van een hoofdbaan op wil, lijkt me een Sh sein geen overbodige luxe.

ben het helemaal met Pab eens om zo min mogelijk seinen in je Bw te plaatsen.

Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
Citeermaar ik zou me zo voor kunnen stellen dat als je hoofdspoor een overzichtelijke plek is op een nevenbaan met relatief weinig verkeer, je er waarschijnlijk wel met een W sein komt. Als je een druk bereden spoor van een hoofdbaan op wil, lijkt me een Sh sein geen overbodige luxe.

hierin verschillen modelbanen echt van 1:1. de sporen van modelbanen worden zeer druk bereden, terwijl de beschikbare ruimte en spoorlengte een kleinschalig nevenbaantje doen vermoeden.

verder moet je ook naar de speelmogelijkheden kijken: een W-sein impliceert dat je daar steeds moet stoppen. een Sh sein mag je voorbijrijden als het Sh1 is. ik zou er naar streven om in een bepaalde rangeerbeweging niet meer dan 1 W-sein op te nemen. gedurende de tijd dat de lok daar staat, heb je mooi de gelegenheid om alle seinen goed te zetten.

maar de keuze kan natuurlijk altijd anders uitvallen als je weer andere argumenten gebruikt.

Hessel
Re:Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re:Baan Hans(je)
Hessel,

helemaal mee eens! :-)  :lol:  8) :mrgreen:
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Woow, mijn hersenen beginnen nu echt te kraken  :lol:

Bedankt, maar even de zaken op een rijtje...gelieve op deze foto (zie onder)
En dan praat ik nog even alleen over de BW, zijn we daar nu uit  :)

Dus wel die 4 W plaatsen...en die twee W signalen op de draaischijf, dit staat nu vast  :lol:
Of is dit al teveel Walter ??




Dank voor de hulp ;) ...ga effe plat  :shock:

Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re:Baan Hans(je)
Hans,

Als het mijn baan was zou ik het waarschijnlijk laten bij één Sh sein bij het uitrij spoor, en 2 (kleine) Sh seinen op de draaischijf. Alternatief zouden de 4 W seinen kunnen zijn. Wat mij betreft op de draaischijf alleen maar Sh seinen, dat is het meest voorkomende, en van wat ik ervan gelezen heb in lijn met de voorschriften.

Mijn eigen situatie is anders, ik heb in m'n nieuwe plan één enkel spoor van ca 50 cm tussen de wissel van het hoofdspoor en de eerste wissel van het BW en gebruik daarom één enkel W sein voor die wissel, en de andere kant op een Sh sein voor het oprijden van het hoofdspoor. Uiteraard ook Sh seinen op de draaischijf.

Walter
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
Hallo!

het is zoals Walter aangeeft: je zou vlak voor spoor 3 een wachtplaats kunnen maken met 1 Sh + W sein (lees maar eens heel wat posts terug). Maar omdat je daar bovenop de wissels zou moeten wachten, is het verdedigbaar om de W-seinen vóór de wissels (zoals op de foto) neer te zetten. er kunnen dan meerdere treinen/loks klaar staan om op te rijden. het zijn wel drie W-seinen meer, dus duurder.

Het is steeds een compromis, maar dat zijn we als modelbouwers wel gewend.  ik denk dat beide oplossingen niet onwerkelijk aandoen. In werkelijkheid zijn sporen ook veel langer dan op een modelbaan, dus die situatie is meestal anders en biedt meer plaats aan seinen en andere attributen.

Hans, ik denk dat je zelf moet kiezen. beide oplossingen zijn mogelijk en ik vind ze geen van beide echt slecht. maak het jezelf niet te moeilijk en je kunt het niet fout doen.

groeten,
Hessel
Re:Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re:Baan Hans(je)
Hans,

ik ben het wederom helemaal eens met Hessel (wordt bijna vervelend :-) )
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

offline
Re:Baan Hans(je)
Ik sluit me bij jullie aan met betrekking tot de aansluiting op het hoofdspoor en de draaischijf. Kunnen beter blokkeerseinen zijn.
W seinen kun je nog steeds gebruiken voor de sporen in het depot.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Mag ik U wederom hartelijk danken heren, voor uwe bijdrage ...netjes gezegd of niet  :lol:

Probeer de zaak nog even op een rijtje te krijgen, effe puur de BW in dit geval.
Dit zou mijn keuze zijn (puur BW) ...juist ??  :)



Op het andere deel kom ik met foto terug ;)
Deze foto linksonder net buiten beeld dus.

Bedankt !!

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

offline
Re:Baan Hans(je)
Ik denk het wel.

Al bedacht hoe je de seinen gaat bedienen? De W seinen van Viessmann hebben twee aansluiting voor verlichting, een voor de permanente verlichting en een voor de toestemming om te rijden (de 2 leds).
Ik gebruik daar een relais voor (Viessmann 5552), kun je twee seinen mee schakelen.
Re:Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re:Baan Hans(je)
Hans,

uitstekend.... vwb de aansturing van je W seinen, ik gebruik de decoer uitgang direct, omdat het signaal maximaal een paar seconden aan is om de toestemming voor doorrijden te geven.  De aanstraalver;lichting hangt aan een dag/ nacht schakeling.

Walter
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Dus daar zijn we uit....HEERLIJK  :P

Betreffende de aansluiting, deze heb ik reeds in bezit:

Schaltdecoder 5213 Viessmann

Magnetartikeldecoder 5211 Viessmann

Op de laatste kan ik mijn K-wissels zetten neem ik aan.
Ik heb al een Schaltdecoder in gebruik, waarmee ik mijn stopsecties reeds aanstuur in mijn schaduwstation.
(tevens een Rückmelde-decoder, waarmee ik precies kan zien waar mijn trein zich bevindt op mijn CS2 dus, werkt perfect trouwens !!!! )
Moet eerlijk zeggen, ik ben zeer gelukkig met mijn CS2 tot nu toe  :D ...ben heel slecht in ingewikkelde PC programma's, zodoende is dit voor mij een uitkomst !!

Magnet art.decoder had ik nodig voor seinen o.a ...heb ik begrepen.
Dus ook te gebruiken voor W-seinen dus ??
Betreffende de aansluiting, eventueel een tekeningetje zou perfect zijn ;)

Beide bedankt voor jullie hulp !!!!

Groeten,

Hans ;)

PS: Ben tevens bezig met een geheim project...heeft met uitbreiding te maken van het depot.
Waardoor er meer ruimte voor scenery beschikbaar komt, binnenkort meer  :lol:
Re:Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re:Baan Hans(je)
Hans,

als je de magneetartikeldecoder gebruikt voor je W seinen, kun je twee seinen aan één adres hangen (één rood, één groen).... Bij een schakeldecoder zou je per sein een complete uitgang gebruiken (rood = uit, groen = aan)

Walter
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Dat is mooi, zo'n beetje hetzelfde als met een ontkoppelrail...daar kan het ook mee dacht ik 2 op 1  :)

Er zit een zwarte, gele en bruine draad aan mijn W-sein...hoe zat dat ook alweer  :? ...welke waar naartoe.

Bedankt Walter !!

Groet,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re:Baan Hans(je)
Hans,

vwb bedrading even in het boekje kijken, één is gezamenlijke massa (zal wel bruin zijn), één voor de aanstraal lamp, en één voor de seinlampen. Ik geloof dat de decoder de massa schakelt, en op de gezamenlijke draad dus se spanning moet staan. Mogelijk dat j eeea nog met een diode moet scheiden, maar daar moet je dan toch echt bij iemand anders mee te rade, dat krijg ik praktisch wel voor elkaar, maar zo ff uitlegge wordt wat lastig  :oops:

W
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

offline
Re:Baan Hans(je)
Even snel uit mijn hoofd
Bruin = massa
Geel = dag/nacht verlichting
zwart = toestemming voor doorrijden

Maar dat staat allemaal wel duidelijk in de handleiding van het sein
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Het vervelende is dat in het doosje van het W-sein geen boekje of handleiding zat, zodoende.
Hoop maar dat het sein verder in orde is, want meestal betekend dit dat het doosje al eerder is opengemaakt  :shock:

Misschien kan ik de handleiding op de Viessmann pagina vinden, effe kijken.
Hier dus...gevonden  :)
http://www.viessmann-modell.com/pdf/4519.pdf

Maar hoe dit toe te passen op mijn Magnetartikeldecoder ?

Walter en Piet, bedankt voor de reactie !!

groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
peterke33
gast

Re:Baan Hans(je)
hallo hans,

oei wat lees ik nu geen boekje erbij? hoop dat het goedkomt hoor,normaal is het geen probleem om seinen aan te sluiten.heb helaas seinen van marklin gekocht destijds,anders had ik je graag geholpen.

groeten peter.

Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Bedankt voor je aanbod Peter, maar het zal wel lukken  :)

Zag ook nog deze foto.
Zwergformsignal mit Wartesignal (Ra 11) und Stellwerk in Herzberg (Harz) am 31. August 1996



Hier gevonden  :)

http://www.railfaneurope.net/pix/de/signalling/signals/mechanical/pix.html

Groet,

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
peterke33
gast

Re:Baan Hans(je)
hans,

ik twijfelde echt niet aan jou hoor,zie je wel dat je het kan als ik het kan waarom jij niet.
alvast graag gedaan hoor,als ik je ergens mee kan helpen geef me maar een seintje. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


groeten peter
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: peterke33 op woensdag 04 november 2009, 21:08:08
hans,

ik twijfelde echt niet aan jou hoor,zie je wel dat je het kan als ik het kan waarom jij niet.
alvast graag gedaan hoor,als ik je ergens mee kan helpen geef me maar een seintje. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


groeten peter

Haha !! ...goeie Peter, die houden we erin  :lol:

Misschien een idee om voor mijn toilet ook een W-sein te plaatsen  :mrgreen:

Groet,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
peterke33
gast

Re:Baan Hans(je)
haha hans,

dat kan je zeker doen hans,dan wel een sein van spoor 1 nemen he.lekker groot dat je vriendin het zeker ziet dat het spoor bezet is. :mrgreen:

groeten peter
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
 :mrgreen:

Overigens, als ik deze seinen (zie foto) op mijn draaischijf plaats...wat neem ik aan de bedoeling is, zal het aansluiten wel een probleem kunnen geven ??
Een draaischijf draait namelijk wel eens  :lol:



Dan kan ik er beter een paar voor de sier opzetten ??  :?

Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
peterke33
gast

Re:Baan Hans(je)
hans,

persoonlijk zet ik nooit seinen op de draaischijf,maar op het hoofdspoor zoals bij mij.zie foto op mijn draadje,zodoende de lok stopt als de draaichijf in werking is of elders staat.zodat er geen ongelukken gebeuren.allee zo denk ik er toch over mss zijn er andere die er anders over denken??

groeten peter