Nieuws:

Help mee de enige echte Stichting 3rail kalender te vullen met foto's! Lees meer over in de oproep!

Baan Hans(je)

Gestart door Hansje dinsdag 28 april 2009, 09:46:50

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
ik ben het eens met Walter dat in een lokdepot op het oog wordt gereden. De beveiliging zie je verschijnen als de lok weer de hoofdbaan op moet. Daarom is dáár wel een armsein of lichtsein nodig. Het wordt ook duidelijker als je in scenarios gaat denken aan de hand van deze foto:


Een van de vele scenario's die met dit sporenplan mogelijk zijn:
a) Stel een personentrein met stoomlok die vanaf links op spoor 2 binnen komt en koppelt af bij de gele 1.
b) Het inrij sein aan de linker kant van het station en het inrijsein bij de groene 3 gaan op onveilig zodat sp2 en 3 vrij te gebruiken zijn. treinen van onder de brug kunnen nog wel binnenlopen op sp1.
b) de lok rijdt op naar de gele 2
c) de lok gaat naar de gele 3
d) als het wissel omgezet wordt, kan de lok naar de gele 4 (bunkersporen) rijden.
e) als de lok weer terugkomt, volgt hij de omgekeerde volgorde.
f) als de lok is aangekoppeld, kan hij zijn reis vervolgen via de groene 2, als het uitrijsein veilig geeft.

Het wordt spannend als je ondertussen een doorgaande goederentrein (via sp3, via de groene 1 naar de groene 2 en komt terug via de groene 3 naar de groene 1) toestemming geeft om het station te passeren.

Leuke puzzels voor Hans!  :lol:

groeten,
Hessel.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Peter en Einte...bedankt voor jullie reacties  :)

Walter, ook bedankt !!
Mijn idee was niet om het te automatiseren...beetje te heftig  :shock:
Maar de bedoeling is dat ik bijv. een rangeersein vanaf mijn CS2 bedien...stel op HALT, en dat de trein waarmee ik aankom ook daadwerkelijk stopt, kan dat niet ??
Of bedien ik hem wel via mijn CS2 en dat ik de trein dan zelf handmatig stilzet...bedoel je dit  :)

Hessel, ook bedankt...voor je prachtige puzzel, ik denk dat ik mijn mini-vacantie (midweek) hard nodig zal hebben  :lol:
Zal kijken of ik jouw puzzel in elkaar kan zetten  :P

Alvast een paar aankoopjes gedaan.
Van die 4519 hoeveel moet ik er daar van hebben, en precies waar Hessel (of Walter)



Groeten en bedankt mensen !!!!

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
Die stomers zijn met afstand indrukwekkend.  Hier een paar filmpjes die aangeven hoe het gaat worden op het Bw van Hans  :P :lol: :D

http://www.youtube.com/v/8WZfSL2El94&color1=0xb1b1b1&color2=0xcfcfcf&hl=nl&feature=player_embedded&fs=1

http://www.youtube.com/watch?v=KWfGw9-883U&feature=player_embedded
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2008

offline
Re:Baan Hans(je)
Hans, Ziet er goed uit en van seinen heb ik geen verstand dus laat ik aan de specialisten over.
Blijf natuurlijk wel meelezen, want kan ik er nog wat van leren.
Heb nog een vraag, welke locloods ga je op die fundering bouwen?

Groeten Henk
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Hoi Henk,

Dank je....deze loods dus  :)



Groeten,

Hans ;)

PS: Hessel, bedankt voor je filmpjes  8)
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Deze heeft nog een spoortje op de bodem...voor zo'n bakkie, BEST GAAF  :)



En deze nog gevonden, hier zijn de wanden toch gewoon recht !!??
Dus een inspectie-put ombouwen behoord tot de mogelijkheden.



Groet,

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re:Baan Hans(je)
Hans, Hessel

tja, onenigheid over seinen is niets bijzonders. Hp seinen zijn voor treinen. De dfeinitie van een trein is een lok met wagons( of een 'triebwagen'), waarin in de dienstregeling een treinnummer is toegewezen. Een lok alleen is geen trein, maar een rangeerbeweging. Lijnen moeten worden afgedekt tegen rangeerbewegingen en dat gebeurt met een Sh sein. Er zijn overigens nog meer toepassingen voor een Sh sein, zoals de kuil van de draischijf, waar niemand verder mag rijden of stootblokken, waar je ook liever wil dat iedereen stopt..... Vandaar mijn voorstel om voor het oprijden van je hoofdspoor een Sh sein te plaatsen. Zie voor meer details de Miba serie 'Signale', waarbij deel 4 (!) waarschijnlijk de interessantse is, die gaat over toepassingen op de modelbaan....

De Ra seinen zijn er om rangeerbewegingen te beinvloeden.

in mijn voorstel 2 Ra seinen en 2 Sh seinen.....

overigens leuk voorstel van Hessel voor rangerebewegingen...., nog meer Sh seinen nodig in combinatie met de Hp seinen :-)

W

Walter

Puzzel ze!
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Baan Hans(je)
Hansje,

heb je wat meer info over die locloods ?

thanks,
Kris
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: sn00zerman op zondag 25 oktober 2009, 10:00:54
Hansje,

heb je wat meer info over die locloods ?

thanks,
Kris

Hoi Kris,

Lokloods voor 2 sporen voor loks tot 270 mm lengte. Geschikt voor bovenleiding. De deuren worden door de binnenrijdende loks automatisch gesloten en bij naar buiten rijden weer geopend. 36,5 x 19,5 x 13,0

Faller nummer: 120165

Heb je hier wat aan  :)

_______________________________________

Walter, bedankt voor je puzzel !!!  :lol: ..deze zag ik ook nog (stummi-forum)...idee ??





Groet,

Hans
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
ik zeg het nog maar eens: van seinen weet ik weinig, maar probeer me in te lezen. :|

Ik vond de opmerking van Walter verhelderend: je hebt treinbewegingen en rangeerbewegingen, elk met hun eigen seinen. Zo zijn de Hp's voor treinen. deze vindt je dus alleen op de hoofdsporen. Op andere emplacementen vind je dus allerlei seinen, behalve de hoofdseinen. Maar op het station wordt op hoofdsporen ook gerangeerd, dus worden daar de rangeerseinen gecombineerd met de hoofdseinen.

ik vond op internet (www.sh1.org) het volgende:


En ook nog:
"Bij rangeerbewegingen gelden de rangeersignalen en worden de hoofdseinen genegeerd."
(een hoofdsein zonder rangeersein dat STOP aangeeft is echter wel geldig, alle andere seinbeelden worden genegeerd).
Die situatie zie je hier: treinen stoppen, maar rangeren toegestaan.


Ik hoop dat een ieder hier iets aan heeft.
groeten, Hessel
Re:Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re:Baan Hans(je)
Hessel,

Dat heb je helderder uitgelegd dan ik het zou kunnen! Is inderdaad een interessante site, deze site heeft ook veel info (de pagina specifiek over Ra = rangeerseinen)

http://www.stellwerke.de/signal/deutsch/ra.html

Hans,

die foto's van het Stummi forum laten maar weer eens zien hoe verschilled de zaken worden geinterpreteerd..... ik las zojuist dat in de voormalige DDR het Ra11 wachtsein veel 'misbruikt ' werd ipv het Sh0/1 sein... weet je waar die foto's genomen zijn?? kan zomaar in de vroegere DDR zijn. zo niet.... ach, weer geleerd dat je je eigen interpretatie kan toepassen, en meestal wel een voorbeeld kunt vinden uit de echte wereld. Leuk en geeft je de mogelijkheid een goedkoper sein neer te zetten

Walter
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Hessel en Walter, hartelijk dank voor het meedenken  :)

Ga weer verder met puzzelen, maar eerst een midweekje Ardennen  :D

Spreek en hoor jullie allen volgende week vrijdag weer !! of misschien vanavond nog  8)

Walter had je dit nog gelezen ?? (antwoord 1502)
Maar de bedoeling is dat ik bijv. een rangeersein vanaf mijn CS2 bedien...stel op HALT, en dat de trein waarmee ik aankom ook daadwerkelijk stopt, kan dat niet ??
Of bedien ik hem wel via mijn CS2 en dat ik de trein dan zelf handmatig stilzet...bedoel je dit. 


Dus deze kan ik alvast aanleggen ??...moet ergens een begin maken ;)



Te beginnen met deze twee ?? ...goede keuze ??
Wartesignalen moet dus met de rug zeg maar naar de bunkers wijzen ??



Groeten,

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
Hoi Hans!

op de site die ik je noemde, staat onder andere dat de rangeerseinen meestal gelezen kunnen worden als: ene stand=verboden te ... en andere stand=als je wilt, mag je ...

voor de W-signalen geldt dus: ene stand=verboden door te rijden, andere stand=doorrijden als je wilt.

met mijn beperkte kennis zou ik zeggen dat het W-signaal niet voor de kolenbunker hoort, want daar wordt op zicht gereden. maar wel voor de draaischijf, want daar is het gevaar dat je in de draaikuil valt. verder zou ik de W-signalen neerzetten bij de stopplaatsen waar een lok moet wachten voordat hij naar spoor 3 van het station mag rijden.


groeten,
Hessel
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Hallo Hessel,

Meer dit idee dus ??



En degene waar ik de groene pijlen bij heb gezet, wat kan ik daarmee ??

Bedankt en groet,

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
zoals ik het met mijn beperkte kennis begrijp, zijn die signalen bij de groene pijlen bedoeld om aan te geven: a) verboden te rangeren b) rangeerverbod opgeheven
een rangeerverbod lijkt me op een rangeerterrein zoals het lokdepot, niet zo van toepassing.
maar wel heel belangrijk op spoor 3 van het station. dat is de toegang tot de hoofdsporen van jouw baan en zal soms dienen als uithaalspoor van het lokdepot.

daarentegen zijn de W-signalen wel van toepassing zoals je ze getekend hebt, maar dan wel aan de rechterkant van het spoor! op een foto van jou zelf zie ik dat het W-signaal op de brug van de draaischijf staat en dus niet bij elk spoor afzonderlijk.

groeten,
Hessel
Re:Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Hansje op zondag 25 oktober 2009, 17:16:06
Walter had je dit nog gelezen ?? (antwoord 1502)
Maar de bedoeling is dat ik bijv. een rangeersein vanaf mijn CS2 bedien...stel op HALT, en dat de trein waarmee ik aankom ook daadwerkelijk stopt, kan dat niet ??
Of bedien ik hem wel via mijn CS2 en dat ik de trein dan zelf handmatig stilzet...bedoel je dit. 


Dus deze kan ik alvast aanleggen ??...moet ergens een begin maken ;)



Hans,

Natuurlijk kun je het Sh sein de boel laten beinvloeden, maar ik zou alleen het sein schakelen en geen stopsectie inbouwen, tenzij je bang bent dat je loks op hol slaan en per ongeluk je hoofdbaan op zouden kunnen rijden..........maw sein schakelen via CS2, maar rijden helemaal handmatig.
Re:Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: de Hoeve op zondag 25 oktober 2009, 21:19:22
zoals ik het met mijn beperkte kennis begrijp, zijn die signalen bij de groene pijlen bedoeld om aan te geven: a) verboden te rangeren b) rangeerverbod opgeheven
een rangeerverbod lijkt me op een rangeerterrein zoals het lokdepot, niet zo van toepassing.
maar wel heel belangrijk op spoor 3 van het station. dat is de toegang tot de hoofdsporen van jouw baan en zal soms dienen als uithaalspoor van het lokdepot.

daarentegen zijn de W-signalen wel van toepassing zoals je ze getekend hebt, maar dan wel aan de rechterkant van het spoor! op een foto van jou zelf zie ik dat het W-signaal op de brug van de draaischijf staat en dus niet bij elk spoor afzonderlijk.

groeten,
Hessel

Hessel

rangeerverbod betekent dat de lok niet voorbij dit sein mag rijden, is dus eigenlijk Hp0 voor een rangeerbeweging. De definitie van rangeerbeweging is alle bewegingen die niet door een trein worden uitgevoerd.

Hans, de 3 Ra11 seinen achter de Sh seinen zijn overbodig.
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
Hoi!
ik begrijp het nog niet helemaal doordat ik twijfel tussen twee uitleggen:

A) met de Sh seinen voorkom je dat rangeerdelen op spoor 3 van het station komen indien dat spoor vrij wordt gegeven voor een passerende goederentrein?
Dan zou ik 1 Sh sein voor de aansluiting met spoor 3 zetten.

B) met de Sh seinen geef je aan dat een rangeerdeel het betreffende spoor mag verlaten en mag oprijden naar de wisselstraat tot en met spoor 3. in dit geval zou ik alle sporen een eigen Sh sein geven met "HALT" als spoor 3 voor passerende treinen is vrijgegeven.

uitleg A) is dus het goedkoopst, maar of dat juist is?

Groeten,
Hessel.

PS Hans, vast fijne week gewenst!
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Hoi Walter en Hessel,

Kan dit nog net lezen...en dan ben ik weg, maar gaan jullie rustig hierover door ERG LEERZAAM en samen komen we er wel uit  :lol:

Hartelijk dank beide, effe bijkomen een midweekje en dan er weer tegenaan, dus jullie zijn nog niet van me af hoor, nog niet weglopen !!  :mrgreen:

Niet vergeten het licht uit te doen als je weg gaat  !!

Groeten en tot vrijdag  :)

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

offline
Re:Baan Hans(je)
Hoi Hans

Het wachtsein heeft geen treinbeinvloeding. Als je dat wilt gebruiken moet je er een andere oplossing voor vinden.
Zoals al door anderen gezegd, rangeren en rijden op een onderhouds en locloods terrein gebeurt vaak met hand- of zelfs vlagsignalen (tegenwoordig uiteraard portofoons).
Ook het oprijden naar de bunker, waterkraan of slakkenkuil kan handmatig gecontroleerd worden.
Kan er zo uit zien:



Wel zijn de aansluiting naar buiten met seinen (Sh0) beveiligd.
Dus ga zeker niet elk spoor beveiligen
Re:Baan Hans(je)
peterke33
gast

Re:Baan Hans(je)
hallo hans,

ik ken helaas niet veel van seinen,maar wil niet zeggen dat ik je draadje niet volg.jawel hoor ik leer en kijk met mijn ogen,hoe mooi en vol je baan wel word. :P


groeten peter
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Hansje op zondag 25 oktober 2009, 11:43:29
...
Lokloods voor 2 sporen voor loks tot 270 mm lengte. Geschikt voor bovenleiding. De deuren worden door de binnenrijdende loks automatisch gesloten en bij naar buiten rijden weer geopend. 36,5 x 19,5 x 13,0

Faller nummer: 120165

Heb je hier wat aan  :)
...
Thanks, hier kan ik wat mee :-) Ik sta namelijk op't punt om zo'n locloods in schaal 1/35 te bouwen van scratch, en dit lijkt me een héél voortreffelijk voorbeeld !

groeten,
Kris
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Hallo mensen, dank voor de reacties ten eerste !!

Ik ben back in town  :lol:
Na een mooi midweekje belgische Ardennen weer heelhuids terug, NAMEN is een gave stad trouwens...mooie CITADEL e.d

Ik heb niet stil gezeten...en dit ingekeken, zie foto  :)

Hier staat in dat het W signaal wel degelijk voor de kolenbunker of slakkenkuil gebruikt kan worden, dus Walter zit niet slecht.

Ra11 (wat citaten)

1: Sicherung von Abstell oder Nebengleisen in einem Bahnhof. (niet belicht mogelijk)

2: An Loks-behandlungs-Anlagen im Bahnbetriebswerk.
   Kann bei einfachen verhältnissen auch hier unbeleuchtet sein.
   Mit licht steht am stelle who mündlicher auftrag nicht wahrgenommen werden kann.
   Ausziehgleis nach der bekohlungs und der  Entschlackungs-anlage für Damp-Loks.

3: An LOK warte-gleisen oder am  Ausfahrgleis aus einem BW
    Auch kann ein Ausfahr-gleis durch ein Gleis-sperr-Signal gesichert sein.




O ja, een Form-Sperrsignaal (4515)..heb ik ook op een plaatje op de draaischijf zien staan.


Groeten,

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
En...ik heb mijn ogen goed de kost gegeven, misschien is dit een idee voor de wand betreffende KOPSTATION en LOKDEPOT i.p.v steunmuren ??
Extra info, er was langs heel de wand gaas gespannen om te voorkomen dat er blokken rots naar beneden zouden komen...is na te maken lijkt me  :)

Foto DINANT



Groet en fijn weekend allen !!

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Hansje op vrijdag 30 oktober 2009, 17:54:23

En...ik heb mijn ogen goed de kost gegeven, misschien is dit een idee voor de wand betreffende KOPSTATION en LOKDEPOT i.p.v steunmuren ??


Hallo Hans,

Leuke vakantie gehad?
Deze situatie heb ik ook een verticale wand langs de oprit naar boven toe, dit is een mooi voorbeeld.
Ook een mooie oplossing zo voor jouw en mijn baan.
Zit er een hele poos over te denken hoe ga ik dit doen een arcade muur rotsen of kurk.

Eerst mijn rangeer terein af maken en loc behandelplaats.

Gr Einte
Re:Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re:Baan Hans(je)
Hey Hans,

Heb je ons niet gemist  :lol: :lol: :lol: :lol: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Re:Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re:Baan Hans(je)
Goed boekje, altijd leuk om te horen dat ik je niet te veel het bos in heb gestuurd :-)
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Walter, waarom denk je anders dat ik met trillende handjes in de Ardennen zat  :lol:

Geef toe, ik heb jullie gemist...maar vooral mijn treinplaat en mijn twee poezen (Noesje en Mimi)  :P

Einte, leuk te horen dat dit ook voor jouw een inspiratie is..zo heb ik dubbel plezier van mijn foto's :)

Aan het werk maar weer !!!!!!!!!!!!...dus je bent nog niet van me af Walter (en Hessel en Piet en andere)  :mrgreen:

Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
hallo Hans!

welkom thuis! Ik ben benieuwd wat je allemaal voor ideeen hebt opgedaan!

groeten,
Hessel.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Hoi Hessel, bedankt !!

Niet zoveel hoor....ik heb ook foto's genomen om wat weather inspiratie op te doen  :)

Deze bijvoorbeeld:



Groet,

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
tja, en met deze zet je de meeste mensen meteen op het verkeerde been :roll:
is de koepel nou van koper of van ijzer?

hessel.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Tis de koepel van Namur  :lol:

Daar hebben we een weather-specialist voor nodig...misschien effe op het weather-forum plaatsen.

Groet,

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: de Hoeve op vrijdag 30 oktober 2009, 22:09:06
tja, en met deze zet je de meeste mensen meteen op het verkeerde been :roll:
is de koepel nou van koper of van ijzer?

hessel.

Koper dus  :)

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18647.0

Bedankt Roy ;)

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

offline
Re:Baan Hans(je)
Leuke foto's.

Ben benieuwd wat je er van gaat maken. Ik raad wel aan om achter de kolenbunker toch een steunmuur te maken, de rest is dan rotswand. Maar als jezelf een rotswand leuker vindt, vooral doen.
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
CiteerKoper dus 

haha, maar zo makkelijk is het niet  :P, want die bruine kleur is geen koperoxide.
ik denk dat dat van het torentje afloopt.
maar op jouw watertoren zit ook zo'n torentje, toch?
de overeenkomsten zijn er wel!

groeten,
Hessel

Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: pab op zaterdag 31 oktober 2009, 10:48:07
Leuke foto's.

Ben benieuwd wat je er van gaat maken. Ik raad wel aan om achter de kolenbunker toch een steunmuur te maken, de rest is dan rotswand. Maar als jezelf een rotswand leuker vindt, vooral doen.


Dank je Piet, zal denk ik een combinatie worden...lijkt me wel leuk  :)

Hessel, daarom heb ik de foto genomen...maar is de koepel van mijn watertank ook koper ??  :)
Lijkt me wel.



Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Wil toch nog verder borduren...gezien de seinen e.d

Dus dit is een begin, zoals Walter aangaf...zie afbeelding hieronder.
Wartesignalen (2 stuks) net voor de twee kolenbunkers.

Moet toch definitief gaan beslissen, wil ik verder kunnen  :lol:



Roept U maar, alle hulp is welkom !!!! ...nog iets voor de draaischijf, of erop  :)

Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re:Baan Hans(je)
Hans,

daar ben ik weeeer  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Veel meer seinen gata het vol maken. Wat je ook goed kunt gebruiken is allerlei borden met waarschuwingen enzo. Een prachtige set kun je vinden op de site van Huub Maaskant: KLIK. Daarmee kun je je BW heel realistisch 'opleuken' (nieuw nederlands :-) ) zonder dat het te vol wordt. Vergeet niet het Sh0/1 mastje op je draaischijf.

Oh ja, draaischijf..... wat me zo verbaasd aan het ding van Flm/Marklin is dat het huisje voorzien is van een bovenlicht (die raampjes aan de bovenkant), die waren alleen maar aangebracht als de draaischijf was voorzien van een spin voor bovenleiding loks.... dat heeft bijna niemand in model.... Het bestaat wel, maar is zo complex en duur.... Dus, bij m'n eigen schijf heb ik dat dakje gesloopt (= voorzichtig verwijderd)  en vervangen door een plat dak met teerbedekking (= fijn schuurpapier). Spul ook een ander kleurtje gegeven, is het wat minder plastic. Kan het je helaas niet op een foto laten zien, want de module staat nog steeds bij m'n ouders in opslag :-(

het gaat er trouwens wel heel goed uitzien zo hoor! Ik ben het met PAB eens om een steunmuur te maken aan de achterkant, voor m'n gevoel zou een rotswand wat erg gekunsteld lijken, zeker met zo'n strakke bovenrand

Walter
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Hoi Walter....hoe gaat ie  :)

Je hebt gelijk, het moet geen bonte kermis worden natuurlijk, maar deze vier (afbeelding) is een goede keuze ??

Dus moet ik van beide nog 1 bijkopen  :)

En daarna OPLEUKEN  :mrgreen:

Dank voor je hulp en reactie !!

Ik kies dan toch maar voor steunmuren, met rotsblokken  :lol: ...deze zag ik ook met bogen en daartussen rotsen.

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Hansje op zaterdag 31 oktober 2009, 13:11:51
Citaat van: pab op zaterdag 31 oktober 2009, 10:48:07
Leuke foto's.

Ben benieuwd wat je er van gaat maken. Ik raad wel aan om achter de kolenbunker toch een steunmuur te maken, de rest is dan rotswand. Maar als jezelf een rotswand leuker vindt, vooral doen.


Dank je Piet, zal denk ik een combinatie worden...lijkt me wel leuk  :)

Hessel, daarom heb ik de foto genomen...maar is de koepel van mijn watertank ook koper ??  :)



Hans, alles wat groen uitslaat is koper, wat bruin uit slaat is ijzer of metaal  :mrgreen:

Gr Einte
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Hoi Einte,

Mijn WT is dus koper...de koepel (dak) uiteraard  :)

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Hansje op zaterdag 31 oktober 2009, 14:55:28
Hoi Einte,

Mijn WT is dus koper...de koepel (dak) uiteraard  :)

Hans ;)

Kijk maar koepels van kerken etc.
Na de oxidatie die groen is bij koper blijft de rest er goed onder.
Beter dan bij ijzer.

Gr Einte
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

offline
Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Hansje op zaterdag 31 oktober 2009, 14:04:49
Wil toch nog verder borduren...gezien de seinen e.d

Dus dit is een begin, zoals Walter aangaf...zie afbeelding hieronder.
Wartesignalen (2 stuks) net voor de twee kolenbunkers.

Moet toch definitief gaan beslissen, wil ik verder kunnen  :lol:



Roept U maar, alle hulp is welkom !!!! ...nog iets voor de draaischijf, of erop  :)

Groeten,

Hans.


Misschien nog een sperrsignal op de sporen van de bunker naar het hoofdspoor.

Best mogelijk dat de koepel uit Namen van koper is en dat de bruine aanslag wordt veroorzaakt door vervuiling. Wat zeker ook voor komt in een omgeving met veel kolen en waterdamp. Dus ook al is je watertoren van koper, dan nog gaat hij er smerig uitzien in zo'n omgeving.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Dank voor het meedenken Piet  :)

Je bedoeld dit dus ??



Ze staan dus met hun gezicht alle drie naar de kolenkraan toe zeg maar...als je begrijpt wat ik bedoel  :lol:

Groeten,

Hans ;)
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

offline
Re:Baan Hans(je)
Inderdaad
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Dank je Piet  :)

Zit eraan te denken nog een stukje aan te bouwen, zie oranje deel...om zo meer ruimte voor wat extra scenery te hebben, kantoortje e.d
Wil wel zoveel mogelijk de trein enigzins zichtbaar houden, vandaar dit bescheiden deel ;)
Maar daar ook steunmuren wordt een beetje TE ??



Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Veer
gast

Re:Baan Hans(je)
Alle ruimte die je kan gebruiken om het met scenery aan te kleden zou ik benutten. Ik denk dat dat het effect zeker ten goede komt.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Veer op zaterdag 31 oktober 2009, 17:24:59
Alle ruimte die je kan gebruiken om het met scenery aan te kleden zou ik benutten. Ik denk dat dat het effect zeker ten goede komt.

Lijkt me ook, dank je Tim...echter blijft dan de vraag, daar ook steunmuren ??  :)

Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
Hallo Hans (en de rest!)

zoals je de seinen in je Bw nu hebt getekend lijkt me niet helemaal te kloppen. goed, de meningen zijn wel eens verdeeld en de waarheid ligt dan vaak in het midden, maar toch schrijf ik maar even op wat ik uit al studerend heb geleerd. misschien kun je je voordeel er mee doen:

algemeen (kan in de praktijk op details afwijken):
* W-sein staat daar waar een lok moet wachten om na toestemming het hoofdspoor op te kunnen.
* Sh-sein dient om een stuk spoor te beveiligen tegen rangeerbewegingen (inrijverbod).
* hoofdseinen zijn niet geldig als je gaat rangeren. je let alleen op de rangeerseinen.

betreffende jouw Bw:
- uit alles wat ik lees en de foto's van Bw's die ik bekijk, kan ik geen enkele keer ontdekken dat W-seinen voor een kolenbunker staan.
- ik zie wel draaischijven met een W- of een Sh sein. dit zal te maken hebben met op mogen rijden als de brug goed staat.
- Je ziet verder vrijwel geen seinen op een Bw. Lekker goedkoop lijkt me.
- Beveilig alleen het spoor tussen spoor 3 van het station en het Bw. want loks uit het Bw moeten bij dit sein wachten totdat ze toestemming krijgen om via de hoofdsporen naar hun trein terug te rangeren. Dit kan met een W- of een Sh-sein of met een combinatie van beide.

Volgens mij is er dus maar 1 plek (behalve de draaischijf) waar je een sein moet neer zetten.
Wel zou je kunnen discuseren of je dat sein beter kunt vervangen door seinen bij alle aftakkingen van de wissels. maar dat laatste lijkt me een stuk duurder uit te vallen.

ik denk dat je nog genoeg seinen nodig zult hebben voor de stationssporen, dus ik zou zelf iets zuiniger omspringen met seinen op het Bw. temeer omdat op foto's amper seinen voorkomen.

groeten,
Hessel.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Hoi Hessel,

Een prachtige uitleg, hier ga ik zeker mijn voordeel mee doen...echt geweldig  8) en BEDANKT !!!!

Ik had nog een modeltrein-boekje liggen van zo'n dertig jaar geleden, hier lijkt een W voor een LOK- loods te staan...niet zeker. (zie tweede foto)
Toen was ik nog een knappe jongen van begin twintig  :lol: ...dus de treinkriebel heeft er altijd al gezeten.



Zie gele pijlen, en de roze.....linksachterin heeft hij een LOK-loods.
Het is natuurlijk ook een modelbaan, en het is niet echt maar hij zal het toch ook ergens vandaan hebben.



Groeten en bedankt  :)

Hans.