Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Baan Hans(je)

Gestart door Hansje dinsdag 28 april 2009, 09:46:50

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re:Baan Hans(je)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede GroupĀ®

offline
Re:Baan Hans(je)
Hoi Hans,

Die slapenloze nachten hebben toch zijn vruchten afgeworpen.

Goed om te lezen dat je er helemaal blij mee bent.

Wel, genieten maar :D :)

Peter / degeluidsman.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Was even zweten, maar het was de moeite waard  :)

Dank voor de reacties, en Piet voor je idee en link.

Peter, de LOKS komen in de dubbele loods, links dus   :wink:

Twee vragen ??

Komt een klein seinhuisje ook voor op dergelijke plekken ??

Hoe moet ik de beveiliging aanpakken...kan iemand mij op weg helpen, seinen e.d ??

Groeten,

Hans.

Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2008

offline
Re:Baan Hans(je)
Hans dat ziet er weer prima uit, eer van je zweten.
Betreffende je vraag over ideeen, zou ik zoals Piet zegt die vlam pijp installatie aan het einde van die voorlopige rails plaatsen.
Als je in datzelfde spoor een slakkenkuil maakt, zou je in het spoortje naar je rangeerlocloodsje in de bocht een wissel (makkelijk zeggen als je zelf niet de knik moet trekken :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:)kunnen leggen zodat van die zijde een spoortje evenwijdig
aan het voorlopige sppor krijgt. Hier kunnen de slakken met een bokkraan uit de kuil in wagons geladen worden. Zie ook dee  foto  http://www.ralf-bueker.de/Rohbau_Anlage_BW_1.04.htm  van de baan van Ralf Bueker.
Geeft je ook gelijk een idee voor een seinhuis.
Hoop dat het duidelijk is anders vraag je nog maar (ben jammer genoeg niet so goed met paint als jij om het te verduidelijken)

Groeten Henk
Re:Baan Hans(je)
Wim N
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Hansje op woensdag 07 oktober 2009, 12:29:02



Groeten,

Hans.


Hallo Hans,

Gaat wel wat worden zo je gaat stapje voor stapje lekker vooruit en soms met hele grote stappen maar het mag zeker gezien worden.

Heb voor jou even een vraag. :)

Waarom plaatst je er geen k-wissels tussen dit maakt het wat leuker en afwisselder want als er een loc wordt voorzien van kolen en op het zelfde spoor staat een loc kan deze niet de lok loods binnen komen of anders om.

Een soort paseerspoortje als je begrijpt wat ik bedoel. :)

Groet Wim.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Hartelijk dank voor het meedenken heren  :)

Beste Wim, ik heb al een passeer-spoor of zie ik dit verkeerd  :lol:...ZIE GELE LIJN foto.

Henk, eerste stappen...rode ovaal EEN GROTE WATER-TOREN, in het blauw zo'n slakkenkuil.
Kan de rommel links eventueel afgevoerd worden ?? (oranje pijl)
Dank voor de link....zoveel ruimte heb ik helaas niet, ziet er wel gaaf uit...seinhuis kan dicht bij de draaischijf, puzzelen maar weer  :)



Dank U en een fijne dag !!

Groet,

Hans  :wink:
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Ik heb een drie-keuze vraag gemaakt  :P

Kies A B of C ????  :)

Uw mening is van harte welkom !! ...vertel ook even waarom.







Groet,

Hans  :lol:
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2008

offline
Re:Baan Hans(je)
Goede morgen Hans,

Ik zou voor A gaan en dan de boograil bij de oranje pijlpunt vervangen door een wissel, zodat van die zijde een spoortje ontstaat parrallel aan het spoor van de slakkenkuil met een stootblok vlak bij de watertoren. Kan je toch nog een kleine loods voor je rangeerloc plaatsen zoals je in antwoord #1236 aangeeft.  Over de twee parralle sporen kan dan een bokkraankomen.

Alternatief is optie B maar ik denk dat de lengte van de rechte sporen dan te kort zijn voor een kuil met overslag.

Veel suc6 met verder puzzelen.

Groeten Henk
Re:Baan Hans(je)
PeterBrz
gast

Re:Baan Hans(je)
Dag Hans!

Je hebt wel wat keuzemogelijkheden bedacht :D
Optie B vind ik persoonlijk wel de leukste, dan kan je op het achterste eind ook nog wat locs opstellen en zie je deze treinen staan. Bij optie C zet je de loc achter je loods en ik neem aan dat je links van de tafel zal staan, dus zal je de loc eerder niet zien staan achter de loods. Nu ja dat kan ook wel een voordeel zijn uiteraard :D als je nu nog iets ter verassing hebt ofzo :D

Succes met je projectje, ziet er nu al zeer goed uit!

Groeten, Peter
Re:Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re:Baan Hans(je)
Hans,

ik zou gaan voor een variant van optie B ( :D :D :D :D). het meest linkse spoor van de draaischijf verbinden met het rechter opstelspoor voor de rangeerlok/lok van kolentrein. Je zou op dit spoor bijvoorbeeld je hulptrein kunnen parkeren. (Hilfszug) deze trein bestaat meestal uit een spoorkraan met een aantal gesloten wagons en wordt ingezte bij ongevallen en andere moeilijke klussen. Over het algemeen wordt een dergelijke trein in een BW gestationeerd, en is een leuke variatie in je treinenbestand.
Ander voordeel van optie B is dat de lokloods (reparatieloods?) in het BW niet helemaal vooraan je baan staat, en zo iets minder kwetsbaar staat als je eens eroverheen moet buigen en zo ook meer opgaat in het terrein.

Walter
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
We hebben een A (B?) ...we hebben een B, en we hebben nog een B.

Dus omgekeerd de BBA  :lol:

Mijn dank is groot, ga alles eens nader bestuderen mijne heren, binnenkort de uitslag  :)

En de winnaar is ...????

Groeten,

Hans  :mrgreen:
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Ter aanvulling....

Walter, ik zou de sporen kunnen verleggen (gele pijlen)...zodat de loods meer ruimte krijgt.
Hij staat inderdaad zo te dicht bij de kant, mee eens  :)

Henk, betreffende zijspoor (wissel) ...rode pijl, zoiets ??
Krijg je wel C en K naast elkaar !!



Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

offline
Re:Baan Hans(je)
Ik vind optie B ook wel een aardige.
Maar dan wel wat wijzigingen.  8)
Mooie van deze optie is wel dat je achter de locloods je watertoren kunt plaatsen.
Ik zou de wissel in het meest linkse spoor een of twee rails eerder neerleggen. Het lagere spoor dan een stukje meer overdekken als dat nodig is. Zou zo wie zo een slanke wissel nemen. Minimaal 3 raillengtes achter de wissel nemen.
Zorg ervoor dat je vodoende ruimte achter een van de twee sporen overhoudt, om de vlampijp installatie te kunnen plaatsen.
Zo'n slakkenkuil is ook al gauw eeen raillengte lang
Faller 120149 is een slakkenkuil met bokkraan.
Voordeel van deze optie is dat je de troep via de weg of het spoor kan afvoeren.
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
Hans, ik heb nog eens even nagedacht over het sporenplan van je lokdepot.
misschien kun je wat ideeen uit het volgende halen:



verbeteringen zijn:
- de lokloods kan verlaten en bereikt worden via de draaischijf, maar ook zonder draaischijf. de loods is dus beter bereikbaar.
- ruimte voor een slakkenkuil (kan ook in het groene spoor!) je krijgt dan een omrijspoor zonder i
- ruimte voor afvoer van slakken
- meer ruimte aan de voorkant van de tafel
- nog een opstel/uithaal spoortje (licht groen) aan de voorkant van de tafel voor loks of een kort werktreintje of bruikbaar als een los/laad spoor of bruikbaar voor vlampijp reiniging
- korter opstelspoortje voor de rangeerlok waardoor deze voor het station staat.
- bij blauwe pijl kun je waterkranen neerzetten.

kijk maar wat je er mee kunt.

vriendelijke groeten,
Hessel
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Piet en Hessel, hartelijk dank voor jullie bijdrage...en geweldige tips  :)

Ik zal me er de komende dagen eens over buigen, zoals ze dat zo mooi kunnen zeggen  :wink:

Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2008

offline
Re:Baan Hans(je)
Hans,

Ja ik had het in gedachte zoals je het met de rode pijl aangeeft, dat het dan C-rail is geeft niet want aan de andere zijde (inrijspoor) ligt ook C-rail.

Maar ik lees ook hele goede suggesties van Hessel en Piet, dus sterkte met het verder puzzelen en weet zeker dat er tenslotte een weloverwogen en prima plan uit zl komen,

Succes en zie wel wat het tenslotte word, Henk
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Baan Hans(je)
hans
dat ziet er top uit hoor  :shock: :shock:
complimenten
groet robert
Re:Baan Hans(je)
peterke33
gast

Re:Baan Hans(je)
hallo hans,

het ziet er telkens mooier en mooier uit bij jou,ik hoop alleen dat je niet te zot word van al het puzellen.want dat zal een echte ramp zijn hoor  :shock: maar voor de rest heeel moooi


groeten peter
Re:Baan Hans(je)
Ryan
gast

Re:Baan Hans(je)
Hans,

Schitterende baan, maar respect voor het gepuzzel. Ben nu zelf weer bezig, maar ik moet zeggen dat het omzetten van een idee in je hoofd naar een tekening of daadwerkelijk de baan is nog wel even lastig.
Succes! En ga zo door, het is erg leuk om te volgen!

Ryan
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Henk, wat betreft de keuze zal het nog even puzzelen worden...de reacties tot nu toe hebben allemaal wel wat.
De uiteindelijke keuze ligt toch bij mij uiteraard, zonder iemand voor zijn hoofd te stoten  :lol:

Peter, het begint al te tollen !! ...geintje hoor  :)

Robert, jij ook bedankt voor je reactie.

-------------------------------------

Hessel, ziet er goed uit....maar  :mrgreen:

Ik wil het linksachter bij de rangeerloods toch zo laten, heb ik meer ruimte dit leuk aan te kleden, met o.a een kleine loods e.d
Het idee is verder zeker niet slecht hoor, maar ik heb zes aansluitingen (draaischijf) toch zonde.

B heeft een mooie spreiding, daar kan ik zoals Piet aangaf mooi een water-toren zetten.
Echter als ik de zaak links moet verbreden om de wissel eerder te laten beginnen, kan ook problemen geven want de ruimte blijft overal beperkt. (Piet)

Bij Henk had het idee van die rode aansluiting wel wat (rangeerlok-loods, evenwijdig) enz.
En dan dat met die bokkraan.

Woow....wat een keuze  :P

Dank allen, en fijn weekend !!

Hans  :wink:
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Ryan op vrijdag 09 oktober 2009, 09:13:57
Hans,

Schitterende baan, maar respect voor het gepuzzel. Ben nu zelf weer bezig, maar ik moet zeggen dat het omzetten van een idee in je hoofd naar een tekening of daadwerkelijk de baan is nog wel even lastig.
Succes! En ga zo door, het is erg leuk om te volgen!

Ryan

Hoi Ryan,

Dank je.

Het valt nog niet mee de juiste keuze te maken, met zoveel prachtige tips van alle kanten  :)

Met dat omzetten is zeker waar, ik zet liever een wissel om... een stuk makkelijker  :lol:

Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Nog een kleine variatie  :lol:



Overigens linksvoor op de foto zou een klein kantoortje kunnen komen...moet ook gebeuren  :P

Hans  :)
Re:Baan Hans(je)
Veer
gast

Re:Baan Hans(je)
Even een vraag: waarom wil je het gele spoor (op de laatste foto) zo lang hebben? Er kan toch niet meer dan 1 loc op omdat het spoor van de draaischijf af komt. Of zie ik het niet goed?

Verder denk ik dat je jouw lay-out moet laten afhangen van de scenery die je er omheen wil bouwen.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

offline
Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Hansje op vrijdag 09 oktober 2009, 09:33:24
Nog een kleine variatie  :lol:



Overigens linksvoor op de foto zou een klein kantoortje kunnen komen...moet ook gebeuren  :P

Hans  :)

Ziet er niet zo logisch uit moet is zeggen.
Ook als je niet een paar centimeter meer zou willen overkappen dan kun je de slanke wissel toch zoveel mogelijk richting draaischijf schuiven, om een optimale lengte van je sporen te hebben.


Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Piet, was maar een idee hoor...bedankt voor het meedenken  :)

Veer, daar zit zeker wat in...deze gedachte ging ook door me heen.

Wat te denken om de lokloods zoveel mogelijk naar de draaischijf te halen waar mogelijk.
Dan krijg je veel meer ruimte achter de loods om te gebruiken...idee ??
De twee verder doortrekken uiteraard. (gaat om het idee effe)
En de lokloods wel een stukkie van de rand uiteraard.

O ja, en ook nog steeds een mooie ruimte achter de loods voor een water-toren !!



Groet,

Hans  :wink:
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Op deze manier maak je misschien weer veel gebruik van de twee linker sporen ??
Voordeel, je ziet de kolenkraan beter, ook om er mee te klooien dadelijk !!??

Met het stootblokje (links op de foto) ....iets naar links halen, om meer afstand tuseen de twee loodsen te krijgen, andere kant gezien naar rechts  :lol:



Wow, valt nog niet mee  :)

Groet,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Weer een puzzel resultaat...hierbij heb ik het deel van de rangeer-lok ingekort.

Zo is er nog net plaats voor een klein loodsje, voordeel meer ruimte aan de andere kant  :)

Maar nu de rest, wordt weer een ander verhaal  :P

Toch weer B als uitgangspunt ?? ...en de loods dichter bij de draaischijf ??



Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
En de laatste voor vandaag....heb honger  :P



Zou ik het spoor helemaal links, nog links van de loods kunnen doortrekken.

Ben ik op het goede spoor  :lol:

Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

offline
Re:Baan Hans(je)
Je krijgt met de laatste oplossingen mogelijk minder ruimte voor je scenery als je de loods helemaal naar achteren plaatst.
Een vlampijpreiniger is 7 cm lang. Plus nog wat ruimte voor het personeel om te manouvreren en de pijpen er uit te halen, zit je al gauw op meer dan 10 cm. Daar moet je wel rekening mee houden.
Dus waarschijnlijk moet je de 2 meest linkse rails nog een ietsje inkorten.
Een BR50 is zo'n 27 cm lang en dat is 1,5 rechte rail, plus een stootblok is dat bij elkaar twee rechte rails. Inspectie-/slakkenkuil ongeveer 18 cm, maar die kan in die 36 cm vallen.

Lijkt me beter als je niet alleen met je rails schuift, maar ook bedenkt welke scenery je wilt hebben. De plattegronden uitknipt in een stukje kartoon. Rekening houdt met wegen en redelijke afstanden tussen gebouwen onderling. Vervolgens met alles gaat schuiven tot je een ideale oplossing hebt gevonden.

Als het spoortje helemaal links alleen voor het opstellen van een locomotief is, lijkt de verkorte lengte daarvan wel genoeg
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Goed idee van die plattegronden Piet, ga ik zeker doen  :)
De meeste maten (afmetingen) staan in de FALLER-gidsen e.d dus moet lukken.

Dat ik daar zelf niet aan gedacht heb, maar ja kan gebeuren.

Bedankt en groetjes,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
woutje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Hansje op vrijdag 09 oktober 2009, 19:10:22

De meeste maten (afmetingen) staan in de FALLER-gidsen e.d dus moet lukken.

Of direct op de site van Faller. :P

Voorbeeld 120139 Compressorhuis.

Gr, Ben.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: woutje op vrijdag 09 oktober 2009, 19:21:06
Citaat van: Hansje op vrijdag 09 oktober 2009, 19:10:22

De meeste maten (afmetingen) staan in de FALLER-gidsen e.d dus moet lukken.

Of direct op de site van Faller. :P

Voorbeeld 120139 Compressorhuis.

Gr, Ben.

Dank U, meneer Ben  :lol:

Groet,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
Hallo Hans!

als aanvulling op de tip van PAB zou ik nog willen opmerken dat het belangrijk is om een rij-plan in gedachten te hebben. waarmee iedere spoor een functie heeft.
bedenk bijv. hoe twee loks door het depot rijden, zonder elkaar te hinderen. vloeiende afhandeling is belangrijk.

vlampijpen worden maar af en toe schoongemaakt. dit kan dus op een achteraf plekje zonder makkelijke toegang als dat niet mogelijk is.

watertorens mogen bijna overal staan. het water wordt naar de kranen geleid via buizen.

het maakt het er niet makkelijker op, maar kan wel je gedachten een beetje vormen.

succes, ik denk dat er wel weer wat moois uitrolt

groeten,
Hessel.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

offline
Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Hansje op vrijdag 09 oktober 2009, 19:10:22

Dat ik daar zelf niet aan gedacht heb, maar ja kan gebeuren.

Bedankt en groetjes,

Hans.

Heb een beetje voorsprong  8)
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Hessel, bedankt...ik hoop dat ik er uit kom  :)

Overigens dat spoor links achterin voor de rangeerlok, is deze verandering goed ??
Korter gemaakt, zodat er meer ruimte op het andere deel vrijkomt .

M.a.w een goed begin  :)

Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: pab op vrijdag 09 oktober 2009, 20:56:04
Citaat van: Hansje op vrijdag 09 oktober 2009, 19:10:22

Dat ik daar zelf niet aan gedacht heb, maar ja kan gebeuren.

Bedankt en groetjes,

Hans.

Heb een beetje voorsprong  8)


En dat zal wel zo blijven  :lol:

Groeten,

Hans  :wink:
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Als je van een lijstje uitgaat....wat is dan een MUST ???

Waarvan je zegt, dat moet je er als eerste of zeker bij hebben.

Heb al zoveel dingen zien passeren  :)

Watertoren en kranen, slakkenkuil...iets met een bok  :mrgreen:

Groet,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Nog een vraagje, als ik B als uitgangspunt neem...neemt de dubbele loods dan niet een beetje het zicht weg van de koleninstallatie ??

Moet wel een beetje zicht hebben als ik met mijn kraantje wil spelen  :)

Groet,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
CiteerOverigens dat spoor links achterin voor de rangeerlok, is deze verandering goed ??
Korter gemaakt, zodat er meer ruimte op het andere deel vrijkomt .
M.a.w een goed begin 
inderdaad, daar ben ik het mee eens. ik denk dat je het zo wat makkelijker krijgt in het depot. qua sporen heb je natuurlijk maar beperkte variatie mogelijkheden

dat argument van zicht op de kolenbunker vind ik een sterke.

lokdepot:
1 lokloods met draaischijf
2 water en kolen en watertoren
3 bevoorrading met opstelspoor
4 slakken met afvoer
5 zand met opslagschuurtje
6 vlampijpen-installatie
7 opstelspoor voor loks die moeten wachten op de nieuwe dienst.

de draaischijf is geen wisselstraat maar dient om loks te keren. maar gebruik hem wel slim om bijv. alle verzorging in 1 doorgaande beweging te laten plaatsvinden.

kun je hier wat mee? tot nog toe heb je van elk dubbeltje (=onze tips en meningen) een kwartje (jouw uitwerking) weten te maken. 8)

groeten,
Hessel.




Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Hoi Hessel....mijn dank is groot (lijst)  !!!!

Mocht je nog tijd vinden kan je dan nog eens naar mijn laatste foto kijken (antwoord 1277)....en of jij nog iets met die extra ruimte kan  :)
Wat zou jij met die twee linkse sporen doen bijv.

Het is toch vervelend als de loods precies voor de installatie staat, kijk maar waar ik dadelijk zit.

Maar een draaischijf is toch wel een beetje wisselstraat...loks gaan op de schijf, en rijden zo verder naar een loods....????  :lol:

Groeten en fijne zaterdag....ga nog wat inkoopjes zo dadelijk doen MET JOUW BOODSCHAPPENLIJST  8)

Hans  :wink:
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
CiteerHet is toch vervelend als de loods precies voor de installatie staat, kijk maar waar ik dadelijk zit.
bedoel je nou dat in 1277 de loods voor de bunker staat?

CiteerMaar een draaischijf is toch wel een beetje wisselstraat
draaischijven zijn in het verleden soms gebruikt in combi met ringloodsen. slim bedacht natuurlijk want je kunt van en naar de loods direct even keren. Totdat een aantal lokloodsen afbrandde (stoomloks worden vaak met vuur op laag pitje in de loods gezet om ze warm te houden). je kan dan hoogstens 1 lok redden.

Citeeren of jij nog iets met die extra ruimte kan
is het geen idee om die 2 linkse sporen zo dicht mogelijjk naast de derde aansluiting op de draaischijf aan te sluiten, zodat je ruimte aan de voorkant van de tafel krijgt voor een weg en kantoren en andere schuurtjes. je depot lijkt dan ook slanker en langer.

misschien is het beter om de loods op de meest linkse aansluiting te zetten. voordeel is dat je twee sporen in het midden overhoudt waarover loks direct naar de draaischijf kunnen. als je ze met wissels op het vierde spoor aansluit, zijn ze goed bruikbaar voor welke functie dan ook. denk ook aan dieselloks of aan de evt. werktrein.

zomaar wat ideeen, probeer maar uit wat je het mooist vindt.

succes,
Hessel
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Hoi,

Ik bedoelde de foto in antwoord 1277 als uitgangspunt...daar de loods juist niet het zicht van de koleninstallatie wegneemt  :)

Als ik de loods naar de draaischijf toehaal wordt dit wel vervelend, ik zou niet willen dat mijn kolen verkeerd terecht kwam  :lol:

Ga het eens op mijn gemak bekijken...bedankt Hessel !!
Overigens betreffende die wissels, ik zit wel met een C en K combinatie, dus niet altijd even gemakkelijk dit op te lossen, iets om ook rekening mee te houden ??

Mijn nieuwste aanwinst....is ie mooi of is ie mooi  :P



Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re:Baan Hans(je)
Als het qua ruimte ging was de afhandelingsvolgorde meestal kolen bunkeren, water nemen en slakken  trekken, zand nemen, doorsmeren, draaien. Daarna of de loods in, of (even) wachten op een opstelspoor of terug naar het station voor de volgende rit. Zoals Hessel al aangaf is vlampijpen reinigen maar incidenteel nodig. In grotere BW's is er ook een aparte loods voor kleinere en grotere reparaties. In periode III kwam er ook al gauw een diesel laadstation bij, en als je accutriebwagens in gebruik hebt een acculaadstation, bij voorkeur op een spoor wat verder nergens heen gaat (duurt ff een paar accu's opladen.....). Een watertoren stond vaak op het hoogste punt van het terrein, scheelt in de benodigde bouwhoogte van de toren. Een watertoren kan naast het BW ook het station verzorgen, afstanden van honderden meters van de waterkraan tot de toren zijn geen uitzondering. Je kunt veel info vinden in de bijvoorbeeld de vier delen over Bahnbetriebswerke van Eisenbahn Journal (wel oud, 1989 of zo... heb ze hier voor me). In deel 4 staan ook allerlei voorbeelden voor de modelbaan.
Iets wat eigenlijk ook niet mag ontbreken is een kantoorgebouwtje, de Lokleitung, met verblijfsruimte voor het lokpersoneel dat even niets te doen had.  Vaak was daar ook een (klein) slaapverblijf voor bemanningen die van ver kwamen, en pas de volgende dag weer een trein richting thuis hadden.

Walter
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Hoi Walter....hartelijk dank voor de aanvullende info en je prachtige verhaal  :)

Ik weet het, moet eerst naar de scenery kijken (doe ik ook wel)...maar nog even aan het puzzelen geslagen ik kan het niet laten  :lol:

Oranje pijl, een slanke wissel...bolletjes is nog C, daarna K.

TE VOL ??? thats the question.



Groeten,

Hans  :wink:
Re:Baan Hans(je)
PvdVen
gast

Re:Baan Hans(je)
Niet te vol hoor wat mij betreft, lekker veel sporen naast elkaar! Ziet er goed uit!

Succes en ik blijf het draadje volgen!
Paul
Re:Baan Hans(je)
Piwie
gast

Re:Baan Hans(je)
Hans,

Ik vind het wel mooi zo :lol:, veel sporen rond de draaischijf, lekker veel bedrijvigheid.

@Walter,
CiteerJe kunt veel info vinden in de bijvoorbeeld de vier delen over Bahnbetriebswerke van Eisenbahn Journal (wel oud, 1989 of zo... heb ze hier voor me). In deel 4 staan ook allerlei voorbeelden voor de modelbaan.
Zij die afleveringen ook ergens nog te krijgen, of zijn ze digitaal?

Groeten,
Piwie.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

offline
Re:Baan Hans(je)
Ziet er aardig uit. Wel veel rails, dus niet zoveel ruimte voor andere zaken.
Misschien kun je C wissel vervangen door een K wissel? Heb je alles in K.
Zijn de twee doodlopende sporen in het midden bedoeld voor zand, water, ontslakken en dergelijke?
Weet niet hoe het uitkomt met de wissel voor de loods maar ideaal zou zijn als je met een linkse wissel de twee sporen naar de loods kan maken, ipv een rechtse.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Walter en Paul, bedankt voor jullie reacties  :)

Piet, zoiets zou het kunnen worden met jouw veranderingen...oranje pijl begint dan al de K.
Heel het linker deel is dan bijna K rail.

En wissel links..gaat even om het idee  :)
Kan hiervoor niet het uiterste linkse spoor voor nemen, wordt echt te krap !!

Kan het linkse spoor in zijn geheel laten vervallen, krijg ik meer scenery ruimte !!!!?????
Ik heb dat aansluitstuk ook nodig voor dat andere spoor...in totaal 6 beschikbaar (draaischijf)
Die met dat kleine gele lijntje dus  :lol:



Groet,

Hans  :wink:
Re:Baan Hans(je)
peterke33
gast

Re:Baan Hans(je)
hallo hans,

even komen kijken op jou draadje,ziet er mooi uit het laaste.zo kan je lekker spelen met je loks rangeeren enzo heel fijn,zo laten zal ik zeggen maar ik ben dan ook maar een garnaaltje tegen over de grote vissen die hier zitten  :mrgreen: doe zo verder en veel succes.

groeten peter
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: peterke33 op zaterdag 10 oktober 2009, 19:14:36
hallo hans,

even komen kijken op jou draadje,ziet er mooi uit het laaste.zo kan je lekker spelen met je loks rangeeren enzo heel fijn,zo laten zal ik zeggen maar ik ben dan ook maar een garnaaltje tegen over de grote vissen die hier zitten  :mrgreen: doe zo verder en veel succes.

groeten peter

Dank je Peter...zal mijn best doen  :)

Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
peterke33
gast

Re:Baan Hans(je)
hans,

graag gedaan hoor,iedereen doet zijn best op zijn of haar manier.ik doe het ook hoor en zeker doe ik ook altijd mijn best om er iets moois van te maken.

pol en greets peter