Hallo Hans!
het besluit om de rails te verven heeft veel te maken met de uitgangspunten van je baan. ik denk dat met de keuze van M* en C-rail je kiest voor speel mogelijkheden en functionaliteit en een goede algehele indruk en dus niet voor super-realisme.
het sterke punt bij jouw baan:
het wekt een soort vakantie gevoel op: mooie natuur en wat leuk: ook een trein rijdt er door heen! verder kun je er gigantisch goed en langdurig mee spelen.
1) M* levert geen "modelrails". streef daarom niet naar super realisme, dat mislukt geheid.
2) wel maak je je baan uniek en herkenbaar door de unieke kleur.
3) de C-rails wekken het beeld van een spoorbaan in het landschap prima op. het is de vraag of je dit met een andere kleur kunt versterken. dus: waarom zou je de kleur veranderen? veel toeschouwers gebruiken hun fantasie om te zien wat ze willen zien.
4) het is echt heeeel veel werk om nu nog alle rails te kleuren.
5) je foto's in dit draadje geven de echte kleur al aan.
6) bij mijn weten is gewone verdunde G***A-acryl verf goed genoeg. hecht goed.
7) foto technisch wordt aangeraden de spoorstaven donker (bruin-grijsachtig) te kleuren, omdat dit de hoogte optisch minder maakt
8. sommige wissels zetten stroom op de wisseltongen doordat de wisseltong tegen de rails aanligt. daar mag dus geen verf tussenkomen.
9. het gevaar voor kliekwerk op slecht bereikbare plaatsen. hierdoor wordt een eventueel positief effect volledig te niet gedaan.
10) te verkopen rails brengen het meest op als ze nog "als nieuw" zijn.
misschien moet je nog veel meer dingen overwegen. maar mijn mening is dat je M* rails niet echter maakt met een ander kleurtje. daarvoor moeten veel meer dingen worden aangepast (denk bijv. aan "onzichtbare" pukko's, overgangsbogen, slanke wissels, minder steile bedding en nog veel meer. daarom denk ik dat het totaal-effect niet opweegt tegen het werk.
ik heb zelf trouwens wel een zo realistisch mogelijke baan met geverfde rails, maar mijn rijdend materieel is niet super gedetailleerd, dus daar ga je al weer
.
maar ik vind een modelbaan met speelgoed treinen ook heel leuk hoor! jouw baan vind ik bijv. minstens zo interessant als mn eigen. Al is hij veel anders.
ik hoop dat ik je hiermee een beetje help
.
vriendelijke groeten,
Hessel.