Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Baan Hans(je)

Gestart door Hansje dinsdag 28 april 2009, 09:46:50

0 leden en 5 gasten bekijken dit board.
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
Hallo Hans!
het kopstationnetje biedt zonder meer weer extra speelmogelijkheden. dus dat zit wel goed.

ik snap alleen niet precies waarom je een inhaalspoor hebt gelegd, het kan wel hoor, maar minimaal heb je nodig: een perronspoor en een kort opstelspoortje aan het begin.  houd deze vast voor het personenverkeer. ook twee treinen afhandelen, kan denk ik nog wel.

als je ook nog goederenverkeer wilt afhandelen gebeurt dat meestal via een laadweg. de plaatselijke boeren kunnen zo hun producten in de goederewagens schuiven.

wat dacht je van dit ontwerpje als een eerste idee?



groeten,
Hessel
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
nog even  een toelichting:

1) Personentrein komt binnen op spoor A, lok2 staat op spoor D en koppelt aan trein. trein vertrekt weer, lok1 rijdt naar spoor D en wacht op de volgende.

2) personentrein komt binnen op spoor B. lok1 koppelt aan, trein vertrekt weer. lok3 rijdt naar spoor D.

3) goederentrein komt binnen op spoor B. lok duwt de trein naar spoor F en gaat vervolgens naar spoor D.

4) goederentrein moet vertrekken: lok van spoor D haalt de wagentjes van spoor C en dan...?
Hier komt je inhaalspoortje om de hoek, en je boogwissel  :)
(hint: op veel stationnetjes is een oversteekplaats naar het perron)

groeten, Hessel
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re:Baan Hans(je)
Hoi Hessel,

Waarschijnlijk heeft Hans een inhaalspoor gelegd om zijn locomotief de trein weer te laten trekken in plaats van vooruit te duwen. Op deze manier voorkomt hij misschien dat de wagonnen het spoor uitgeduwd worden bij het verlaten van het station.

Bij mijn weten had men vroeger nog geen stuurstand rijuigen en werden er dus in kleine stationnetjes inhaalspoortjes gelegd. Dan kon de trein met de dezelfde locomotief terug, want bij een klein kopstationnetje stonden vaak geen andere locomotieven te wachten.

Hoi Hans,

Het wordt al erg mooi hoor ga zo door! Ik ben erg benieuwd naar je scenery.

Groetjes,

Marco
Re:Baan Hans(je)
EgMaf
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: de Hoeve op donderdag 06 augustus 2009, 16:43:26
4) goederentrein moet vertrekken: lok van spoor D haalt de wagentjes van spoor C en dan...?
Eigenlijk hetzelfde als de personentrein: Je hebt altijd een extra loc op spoor D nodig. In dit geval gaat de loc met goederenwagens van spoor C naar spoor D, en daar zet de extra loc zicht ervoor en rijdt weg met de wagens. De andere (eerste) loc blijft achter en gaat weer naar spoor D.
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: EgMaf op donderdag 06 augustus 2009, 17:03:29
Citaat van: de Hoeve op donderdag 06 augustus 2009, 16:43:26
4) goederentrein moet vertrekken: lok van spoor D haalt de wagentjes van spoor C en dan...?
Eigenlijk hetzelfde als de personentrein: Je hebt altijd een extra loc op spoor D nodig. In dit geval gaat de loc met goederenwagens van spoor C naar spoor D, en daar zet de extra loc zicht ervoor en rijdt weg met de wagens. De andere (eerste) loc blijft achter en gaat weer naar spoor D.

klopt EgMaf, dat is een oplossing met een rangeerlok op het emplacement. (trouwens mn complimenten voor jou als mini station ontwerper!)
Als Hans nog wat wissels wil leggen, kan het ook opgelost worden met een inhaalspoor:



tis maar net wat Hans allemaal wil!

groeten,
Hessel
Re:Baan Hans(je)
EgMaf
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: de Hoeve op donderdag 06 augustus 2009, 17:11:59
Citaat van: EgMaf op donderdag 06 augustus 2009, 17:03:29
Citaat van: de Hoeve op donderdag 06 augustus 2009, 16:43:26
4) goederentrein moet vertrekken: lok van spoor D haalt de wagentjes van spoor C en dan...?
Eigenlijk hetzelfde als de personentrein: Je hebt altijd een extra loc op spoor D nodig. In dit geval gaat de loc met goederenwagens van spoor C naar spoor D, en daar zet de extra loc zicht ervoor en rijdt weg met de wagens. De andere (eerste) loc blijft achter en gaat weer naar spoor D.

klopt EgMaf, dat is een oplossing met een rangeerlok op het emplacement.
Die extra loc kan natuurlijk ook altijd de loc van de vorige trein zijn (die dus eerst zat opgesloten). Er zal dus inderdaad altijd één loc op het station moeten achterblijven, maar dat hoeft geen vaste rangeerloc te zijn. Dat kan ook de (telkens wisselende) loc van de laatst binnegekomen trein zijn.

Citeer(trouwens mn complimenten voor jou als mini station ontwerper!)
bloos :) Maar da's off-topic ;)
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
CiteerDie extra loc kan natuurlijk ook altijd de loc van de vorige trein zijn

in de oplossing die jij hebt bedacht heb je twee loks nodig op het terrein als je geen goederentrein van het terrein wilt afduwen. daarvoor in de plaats kun je een inhaalspoor nemen, dan kan het weer met 1 lok zoals in het tweede ontwerpje.

die tweede lok lijkt me overigens ook wel zinvol als er ook nog een groeve-spoor aan het emplacement wordt aangesloten.

groeten,
Hessel.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Wow, wat een leesvoer...dank voor jullie inzet  :)

Prachtige tekeningen Hessel...en een prachtige afbeelding Egmaf !!!!! te gek !!

Ik wil niemand tekort doen, maar ik zie de opzet van Egmaf wel zitten eerlijk gezegd.
Het in een bocht leggen is misschien wel wat speelser..ben meer een mannetje van recht-toe en recht-aan...zoiets  :lol:

Ga het verder bestuderen...bedankt voor de reacties...SUPER !!

Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Het tolt nog even hoor, sorry voor het verpesten van je mooie afbeelding EgMaf.



Hiervan uitgaande, een trein (personen) komt binnen op A...stopt voor het station.
Dan komt mijn ontkoppel-rail om de hoek kijken, LOK staat met zijn neus naar de stootblokken (BCD)...en dan ??
En F, dient dat voor de wagons van de groeve (G) ??
Nog even op een rijtje a.u.b  :lol:

Bedankt.

Hans  :)
Re:Baan Hans(je)
EgMaf
gast

Re:Baan Hans(je)
Geen probleem. Let alleen even niet op de nuttige lengte, want ik weet niet wat precies de ruimte is die je hebt:

Een getrokken personentrein komt binnen op A, en de loc koppelt af vlak voor de wissel.
De loc rijdt dan door dnaar B, en via het andere spoor naar de pijl en neemt plaats aan de andere kant van de trein om weer te vertrekken (na de remproef :)).

Een treinstel (bijvoorbeeld de schienenbus) kan binnenkomen op spoor A, op het parallele spoor of op spoor F. Vanuit spoor F zou het zelfs nog een slag naar  (de afgraving) kunnen maken, om bij het wisselen van de ploegen de werknemers van de afgraving te komen halen & brengen.

Spoor F kan daarnaast dienen als opstelspoor voor een goederenloods of laadweg, dat kan ook bij spoor D of E. Spoor C is (in dit plan) puur een "parkeerspoor" voor wagens die even niet gebruik worden.

Als je ook een rechtstreekse slag wilt kunnen maken van de afgraving (spoor G) naar de hoofdbaan (de pijl), dan moet je de wisselstraat tussen G, F en A iets aanpassen: G laat je dan doorlopen tot op A, en F sluit je dan alleen nog op G aan. Of, als je engelse wissels wilt gebruiken, dan sluit je G aan op de wissel onder de pijl, en F ook, met een engelse wissel :)
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Het is al een stuk duidelijker zo...bedankt  :)

Als je die engelse wissels nog in die opzet (afbeelding) zou kunnen zetten...wordt dat ook duidelijker  :wink:
Maar ik wil je niet teveel van je tijd beroven.

Een stoomlok is in deze opzet niet erg geschikt als ik het goed begrijp, tenzij er 1 klaar staat op E (gericht naar de goede kant)
Beter is ooit een diesel aan te schaffen, die simpel gezegd twee kanten op kan.

Hessel, ik heb al wat gewerkt met DAS-klei...er zaten flinke openingen in de aansluiting betreffende mijn viaducten, binnenkort een foto !!
Ik heb de stenen er in gesneden, toen het nog iets of wat zacht was.

Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Baan Hans(je)
zozo hans
dat wordt nog best mooi zo een extra stukje van je baan
ik ben benieuwd hoe het gaat worden als hieronder geloof er nog niks van  :lol: :lol: :lol:succes
groet robert
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: remcy op donderdag 06 augustus 2009, 21:27:04
zozo hans
dat wordt nog best mooi zo een extra stukje van je baan
ik ben benieuwd hoe het gaat worden als hieronder geloof er nog niks van  :lol: :lol: :lol:succes
groet robert

Ben net zo benieuwd als jij  :lol:

Dank je.

Hoop het weekend die stations-plaat te plaatsen..met, met...juist draadeinden.
Begon net af te kicken  :lol:

Hans  :wink:
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Baan Hans(je)
mijn baan ligt helemaal stil nu
tuin is eerst belangrijker en de laatste puntjes op de i voor de baby
en dan straks eens kijken hoe en wat met mijn baan
het ontwerp van mijn schaduwstation ligt er al een tijdje  :?
maar goed we zullen zien wat je ervan gaat brouwen  :lol: :lol: :lol:
groet robert
Re:Baan Hans(je)
peterke33
gast

Re:Baan Hans(je)
hans kijk weer vol verwachten uit naar jou foto's van je baan en viaduct

groeten peter37
Re:Baan Hans(je)
EgMaf
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Hansje op donderdag 06 augustus 2009, 21:16:46
Het is al een stuk duidelijker zo...bedankt  :)

Als je die engelse wissels nog in die opzet (afbeelding) zou kunnen zetten...wordt dat ook duidelijker  :wink:
Maar ik wil je niet teveel van je tijd beroven.
Komt goed, morgen...

CiteerEen stoomlok is in deze opzet niet erg geschikt als ik het goed begrijp, tenzij er 1 klaar staat op E (gericht naar de goede kant)
Beter is ooit een diesel aan te schaffen, die simpel gezegd twee kanten op kan.
Een stoomloc kan prima, zolang het er maar eentje is die beide kanten uit even snel kan rijden. De meeste stoomlocs zonder losse tender hebben dat (zoals de BR64 en de BR85), maar ook sommige stoomlocs met losse tender mogen vooruit & achteruit even snel, zoals de BR55.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Zou mooi zijn...bedankt alvast  :)

Hier de LOKS > BR55 en de BR85 met schoonmaak-wagon  :wink:



Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
peterke33
gast

Re:Baan Hans(je)
hallo hans(je) knappe loks heb je daar,kijk weer uit naar meer je blijft me verassen met je foto's.

groeten peter(37)
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: peterke33 op vrijdag 07 augustus 2009, 09:41:44
hallo hans(je) knappe loks heb je daar,kijk weer uit naar meer je blijft me verassen met je foto's.

groeten peter(37)

Zal eens kijken wat ik nog meer uit mijn hoge hoed kan toveren binnenkort  :lol:

Bedankt, en een fijne dag nog  :)

Hans.
Re:Baan Hans(je)
EgMaf
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Hansje op donderdag 06 augustus 2009, 21:16:46
Als je die engelse wissels nog in die opzet (afbeelding) zou kunnen zetten...wordt dat ook duidelijker  :wink:
Bij deze: Alternatieven met & zonder kruiswissel:


Je BR55 en BR85 zijn alletwee geschikt om voor & achteruit een trein te trekken. Komen ze toevallig uit dezelfde startset die ik ook heb? ;-)
Daarbij is de BR55 vooral bedoeld voor zware, langzame goederentreinen, en de BR85 zowel voor goederen en personentreinen.
Maar daar mag je best van afwijken :), en vaak werden dergelijke kleine stationnetjes bezocht door gemengde treinen (met zowel goederen als personenwagens).

Overigens waren het alletwee geen snelle locomotieven: De BR85 kon max. 80 km/u, de BR55 zelfs maar 55km/u
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Klasse EgMaf.....BEDANKT !!!!

Ik heb deze twee uit zo'n grote beginset van Märklin net als jij, nummer even kwijt...de doos staat op zolder ergens. (29840??)
En het is te heet om te kijken  :lol:
Die CS heb ik toen verkocht en een CS2 voor gekocht.

Bedankt voor de aanvullende info.

Ik ga deze uitprinten en aan de slag  :)

Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

offline
Re:Baan Hans(je)
Het sporenplan met kruiswissel geeft meer ruimte zonder wissels, zou mijn voorkeur hebben.
Je kunt er zelfs twee inleggen, waardoor het meest linkse spoor langer kan worden.
Ten aanzien van de maximale snelheden:
Een tenderlocomotief zoals de BR 85 mag vooruit en achteruit even snel of bijna even snel.
Een locomotief die met de tender vooruit rijdt mag meestal aanzienlijk langzamer dan als hij gewoon vooruit rijdt. Daarom werd op pendeltrajecten vaak met tenderlocomotieven gereden. Ruimte voor een draaischijf heb je niet. Als je nog eens een nieuwe locomotief overweegt, kijk eens naar de BR 64 bijvoorbeeld voor dit traject.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Bedankt voor je reactie Pab  :)

De draaischijf komt hier...heb ik nog niet trouwens.
Wordt nog passen en meten !!



KOFFIE  :P

Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
EgMaf
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: pab op vrijdag 07 augustus 2009, 10:26:32
Het sporenplan met kruiswissel geeft meer ruimte zonder wissels, zou mijn voorkeur hebben.
Mee eens
CiteerJe kunt er zelfs twee inleggen, waardoor het meest linkse spoor langer kan worden.
Alleen wordt het plan met teveel kruiswissels minder mooi / speels / landelijk, vind ik....

CiteerTen aanzien van de maximale snelheden:
Een tenderlocomotief zoals de BR 85 mag vooruit en achteruit even snel of bijna even snel.
Een locomotief die met de tender vooruit rijdt mag meestal aanzienlijk langzamer dan als hij gewoon vooruit rijdt. Daarom werd op pendeltrajecten vaak met tenderlocomotieven gereden.
Ook mee eens, maar ik meen ergens gelezen dat de BR55 als loc met tender daar een uitzondering op was, en dus vooruit & achteruit even snel kon/mocht. Da's met een max. van 55km/u ook niet zo vreemd misschien :)
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Even koffie gedronken...moet ook gebeuren.

Ik heb niet zo'n tekenprogramma, dus nog een extra brutale vraag  :)

Ik heb zo goed en zo kwaad iets op papier gezet, zie afbeelding.
Maar nu zit ik wel met de aansluiting draaischijf, kan dat allemaal wel lukken zo ????
Want die overloop-rails is een standaard rechte dacht ik. (188)
Ik heb al wat K-rails, moeten deze op maat gemaakt worden ??

De sporen afstanden onderling heb ik bewust gedaan, i.v.m mijn kolenkraan...die heb ik al wel  :wink:

Voordat ik zo'n dure draaischijf aanschaf, moet ik wel weten of het kan.

ZIE OOK FOTO HIERBOVEN !! antwoord 622



Groet,

Hans  :)
Re:Baan Hans(je)
EgMaf
gast

Re:Baan Hans(je)
Een draaischijf aansluiten op C-Rails heeft altijd wat handwerk / aanspassingen nodig, omdat je niet altijd ruimte hebt voor de overgangsrail van C naar K (de draaischijf heeft K-Rail aansluitingen).

Ik heb er geen ervaring mee, maar voor zover ik begrepen heb is het niet moeilijk.

Welke railstukken je precies nodig hebt, kun je makkelijk met ontwerpsoftware uitproberen. Ikzelf heb ervaring met WinRail en WinTrack. De laatste kan ik je aanraden (daar komen ook mijn eerdere plaatjes uit), en ze hebben een gratis demo op www.wintrack.de
Re:Baan Hans(je)
Wim N
gast

Re:Baan Hans(je)
Hallo Allen,


Jullie zijn goed bezig elkaar te helpen geweldig waardoor het een erg leerzaam en leuk topic is met vele leuke en mooie tekeningen en foto´s.

Hans,

Heb zelf ook een draaischijf deze ik vanaf de C-rails wissels met ene verloopstukje en waarop K-rails aangesloten dit heb ik aangesloten op de draaischijf die immers ook K-rails aansluiting heb.

Maar waarom heb ik het loc depot voorzien van K-rails.

Rijdt heel mooi en erg stil.

je kan hier een onderzoekers put inpassen.

de rails ligt lager doordat je geen beding hebt waardoor je minder hoeft op tevullen tussen de rails.

Zo heb even een paar punten gemeld weet niet of hier nog op en aanmerkingen overzien maar lijkt dat met K-rails meer voordelen aan zitten denk ik zo.

Veel succes verder wordt heel mooi ga zo door en je hoeft de tip niet uit tevoeren maar omdat je in de opbouw fase zit is het wel een idee.

Groet Wim.

Kijk anders even op vier-landen Baanplan HO staan foto's van mijn locdepot met K-rails alleen nog zonder onderzoekers kuil.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

offline
Re:Baan Hans(je)
Citaat van: EgMaf op vrijdag 07 augustus 2009, 10:32:37
Citaat van: pab op vrijdag 07 augustus 2009, 10:26:32
Het sporenplan met kruiswissel geeft meer ruimte zonder wissels, zou mijn voorkeur hebben.
Mee eens
CiteerJe kunt er zelfs twee inleggen, waardoor het meest linkse spoor langer kan worden.
Alleen wordt het plan met teveel kruiswissels minder mooi / speels / landelijk, vind ik....

CiteerTen aanzien van de maximale snelheden:
Een tenderlocomotief zoals de BR 85 mag vooruit en achteruit even snel of bijna even snel.
Een locomotief die met de tender vooruit rijdt mag meestal aanzienlijk langzamer dan als hij gewoon vooruit rijdt. Daarom werd op pendeltrajecten vaak met tenderlocomotieven gereden.
Ook mee eens, maar ik meen ergens gelezen dat de BR55 als loc met tender daar een uitzondering op was, en dus vooruit & achteruit even snel kon/mocht. Da's met een max. van 55km/u ook niet zo vreemd misschien :)

Gaat natuurlijk wel om het meest effectieve gebruike van de grond en rails.

Zou best kunnen van die BR 55, kon het niet terugvinden in de documentatie die ik heb. Alleen maximum snelheden staan er in. Maar omdat er geen verschilstaat tussen voor en achteruit maximum snelheden zou je best gelijk kunnen hebben. De BR 50 heeft bijvoorbeeld een max snelheid voor en achteruit van 80 km/u
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Wim, bedankt, ik zal het in mijn overweging meenemen  :)

Ik heb net de plaat gekocht, heb er bij het raam iets kunnen bijsmokkelen...de plaat is 2.10 bij 55 CM
dus dat is hetgeen ik ongeveer heb.

Op de afbeelding van EgMaf heb je feitelijk 4 sporen naast elkaar (ruimte die je nodig hebt)...denk dat ik er maar drie kwijt kan, anders hou ik zo weinig ruimte voor het station zelf.

Bedankt iedereen !! binnennkort meer foto's.

Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re:Baan Hans(je)
Hans,

als je je BW met K-rails wilt maken, laat maar ff horen, ik heb hier de plannen nog van voor je vakantie en daar zat ook een variant met draaischijf bij. Overigens, van C naar de draaschijf moet ook makkelijk kunnen hoor, simpelweg de aansluitingen onder de bedding weghalen en rail-lassen gebruiken, de rails en middengeleider van de draaischijf wordt zowiezo apart aangesloten (ook handig voor bezetmelding).

Walter
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Wasmi op vrijdag 07 augustus 2009, 17:04:07
Hans,

als je je BW met K-rails wilt maken, laat maar ff horen, ik heb hier de plannen nog van voor je vakantie en daar zat ook een variant met draaischijf bij. Overigens, van C naar de draaschijf moet ook makkelijk kunnen hoor, simpelweg de aansluitingen onder de bedding weghalen en rail-lassen gebruiken, de rails en middengeleider van de draaischijf wordt zowiezo apart aangesloten (ook handig voor bezetmelding).

Walter

Zal ik zeker doen, bedankt Walter...grote klasse  :)

Er komen nieuwe foto's aan, eerst even eten !!

Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

offline
Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Wasmi op vrijdag 07 augustus 2009, 17:04:07
Hans,

als je je BW met K-rails wilt maken, laat maar ff horen, ik heb hier de plannen nog van voor je vakantie en daar zat ook een variant met draaischijf bij. Overigens, van C naar de draaschijf moet ook makkelijk kunnen hoor, simpelweg de aansluitingen onder de bedding weghalen en rail-lassen gebruiken, de rails en middengeleider van de draaischijf wordt zowiezo apart aangesloten (ook handig voor bezetmelding).

Walter

Is dat waar, ik dacht dat het profiel van K rails wat hoger en breder was, betekent dat je weer iets van de rails moet afslijpen.
Re:Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re:Baan Hans(je)
PAB, C-rail is code 83 rails, K rails is code 100 (overigens, net zo als fleischmann profi, waar de M draaischijf vandaan komt). Als je de marklin draaisccijf wilt gebruiken en dat (kleine) verschil in profielhoogte wilt wegwerken, is het nmm beter om de c-rail iets hoger te leggen zodat de rail kop op gelijke hoogte ligt, dan om aan de rail s te slijpen. Een andere oplossing is om een andere draaischijf te gebruiken, bv van HAPO, daar kun je zelf je pofiel bepalen. Zou niet slecht zijn omdat Hans toch al niet zoveel ruimte heeft....

Walter
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Klaar met eten  :)

Wat kost die HAPO ?? ....kan ik hem met mijn CS2 gebruiken ??

_______________________________________________________

Ik heb me eigen heel de middag in het zweet gewerkt, maar het is KLAAR  :P

Hier het resultaat...je ziet de ruimte is beperkt.
De schuine kanten zijn dadelijk of later voor de tunnelingangen.



Nog genoeg loopruimte, en ik kan er makkelijk bij  :)



Groeten en bedankt voor jullie hulp !!!!!!!!

PS: weet je wat mooi is, de hoogte van het nieuwe deel sluit prachtig aan bij het linkerdeel van mijn baan (wordt een eenheid)
O, de witte poot staat scheef, zeker tegenaan geschopt  :lol:

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Baan Hans(je)
waarom niet gewoon een overgangsrailtje gebruiken ?
Re:Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re:Baan Hans(je)
ehhhhh  :oops: :oops: :oops: :oops: maar ehhhh ?489  :shock: :shock: :shock: en da's met code 100 rails, als je lagere rails wil kan dat op bestelling (en nog wat euri's)  :? :? :shock:

Persoonlijk lijkt me dat toch wel wat veel
en ehhh besturen met je CS2, niet zomaar, want er zit geen decoder in. Overigens zijn er beschrijvingen te vinden op internet hoe je met een lopi decoder een draaischijf digitaliseerd, moet ik ff naar zoeken, als je interesse hebt....

Walter

ps.... overgangsrail is errug lang, en zoveel ruimte heeft Hans niet......
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Heb net op de HAPO site gekeken...ook over digitaal:

http://www.hapo-bahn.de/0000009167082b209/025c8598c4116b02e/index.html

Als ik deze neem, heb ik niet meer te maken met overgangs-rails ??
26.5CM is niet slecht voor een klein oppervlak...zoals ik heb  :)

Desnoods maar niet digitaal.

????

Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
EgMaf
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Hansje op vrijdag 07 augustus 2009, 13:41:03
Wim, bedankt, ik zal het in mijn overweging meenemen  :)

Ik heb net de plaat gekocht, heb er bij het raam iets kunnen bijsmokkelen...de plaat is 2.10 bij 55 CM
dus dat is hetgeen ik ongeveer heb.

Op de afbeelding van EgMaf heb je feitelijk 4 sporen naast elkaar (ruimte die je nodig hebt)...denk dat ik er maar drie kwijt kan, anders hou ik zo weinig ruimte voor het station zelf.
D'r kan best veel op een plaat van 210 x 55 cm.
Ik heb hem even voor je "volgegooid", om je een idee te geven:


Let wel: Ik vind dit geen mooi plan, maar het is puur een voorbeeld van wat er makkelijk op de plaat past.
Het plan dat ik hiervoor liet zien (met 1 kruiswissel) vind ik veel mooier / leuker
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Baan Hans(je)
waarom gewoon je draaischijf niet wat hoger inleggen  ? Ik heb K-rails die in Merkur bedding liggen.Om juist aan te sluiten heb ik de draaischijf gewoon op kurk van 3 mm gelegt.Past perfekt.Geen bijkomende kosten en je blijft bij 1 systeem.Voor een foto kan je terecht op :
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Ik heb het verkeerd gedaan...sorry EgMaf  :oops:

Er ging nog een stuk af natuurlijk, gezien het gedeelte eronder...was ik vergeten !!

Ohh, het is 2.10 bij 45CM  :)

Wel erg vol inderdaad EgMaf  :lol: ...hou het liever eenvoudiger.

Bij jouw tekening (afbeelding) komt de brug HAAKS uit, bij mij is dit niet zo..ik moet eerst een bochtje maken om recht uit te komen.
Dit kost helaas weer extra ruimte !!!

Bedankt voor de moeite.

Hans  :wink:
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: bellejt op vrijdag 07 augustus 2009, 20:24:26
waarom gewoon je draaischijf niet wat hoger inleggen  ? Ik heb K-rails die in Merkur bedding liggen.Om juist aan te sluiten heb ik de draaischijf gewoon op kurk van 3 mm gelegt.Past perfekt.Geen bijkomende kosten en je blijft bij 1 systeem.Voor een foto kan je terecht op :

Niet echt verkeerd  :)

Wat bedoel met 1 systeem...K of C rail ??...of een combinatie.

Groet,

Hans.

PS: er is koffie  :P
Re:Baan Hans(je)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan Hans(je)
Zo Hans, je krijgt wel erg veel huiswerk op met al die ideeen :D

Is las in dit draaddje dat de draaischijf bij Fleismann gemaakt wordt? waarom komt Marklin niet eens met een uitvoering op C-rails.
Dit is toch de meest verkochte rails van hun.
Dan hoeft er niet steeds een oplossing gevonden te worden, om het geheel mooi aan te sluiten.

peter / degeluidsman.
Re:Baan Hans(je)
EgMaf
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Hansje op vrijdag 07 augustus 2009, 20:27:30
Ik heb het verkeerd gedaan...sorry EgMaf  :oops:

Er ging nog een stuk af natuurlijk, gezien het gedeelte eronder...was ik vergeten !!

Ohh, het is 2.10 bij 45CM  :)

Wel erg vol inderdaad EgMaf  :lol: ...hou het liever eenvoudiger.

Bij jouw tekening (afbeelding) komt de brug HAAKS uit, bij mij is dit niet zo..ik moet eerst een bochtje maken om recht uit te komen.
Dit kost helaas weer extra ruimte !!!
Bij deze op update:
Past op 45cm, met boog voor dfe brug en minder druk :)

Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Baan Hans(je)
ik bedoel dat je dan bij Marklin (protocol) blijft voor de besturing.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: degeluidsman op vrijdag 07 augustus 2009, 20:44:20
Zo Hans, je krijgt wel erg veel huiswerk op met al die ideeen :D

Is las in dit draaddje dat de draaischijf bij Fleismann gemaakt wordt? waarom komt Marklin niet eens met een uitvoering op C-rails.
Dit is toch de meest verkochte rails van hun.
Dan hoeft er niet steeds een oplossing gevonden te worden, om het geheel mooi aan te sluiten.

peter / degeluidsman.


Voelt bijna alsof ik weer in de schoolbank zit  :lol:

Mee eens, ik kan het soms ook niet volgen Peter...gemak dient de mens zeggen ze toch, maar vertaal dit maar eens in het duits  :)

Groeten.

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: bellejt op vrijdag 07 augustus 2009, 21:01:00
ik bedoel dat je dan bij Marklin (protocol) blijft voor de besturing.

Ja, ik begrijp het....dank voor je reactie  :)

Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
peterke33
gast

Re:Baan Hans(je)
haha hans(je) ik gebruik ook een draaischijf,daarmede gebruik ik een overgan rail van c naar k rail .
vind het heel mooi en gemakkelijk heb er twee eentje om in te rijden en eentje om uiterijden.

groeten peter(37)
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: EgMaf op vrijdag 07 augustus 2009, 20:57:02
Citaat van: Hansje op vrijdag 07 augustus 2009, 20:27:30
Ik heb het verkeerd gedaan...sorry EgMaf  :oops:

Er ging nog een stuk af natuurlijk, gezien het gedeelte eronder...was ik vergeten !!

Ohh, het is 2.10 bij 45CM  :)

Wel erg vol inderdaad EgMaf  :lol: ...hou het liever eenvoudiger.

Bij jouw tekening (afbeelding) komt de brug HAAKS uit, bij mij is dit niet zo..ik moet eerst een bochtje maken om recht uit te komen.
Dit kost helaas weer extra ruimte !!!
Bij deze op update:
Past op 45cm, met boog voor dfe brug en minder druk :)



Gaaf EgMaf, ik ga dit eens nader bekijken !!!!

Ik probeer er wat aan te sleutelen...maak ik een foto, en dan hoor ik je mening wel....BEDANKT !!

Groeten,

Hans.

PS: Ik moet nokke....er komt onweer aan, donkere lucht  :shock:
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: peterke33 op vrijdag 07 augustus 2009, 21:25:32
haha hans(je) ik gebruik ook een draaischijf,daarmede gebruik ik een overgan rail van c naar k rail .
vind het heel mooi en gemakkelijk heb er twee eentje om in te rijden en eentje om uiterijden.

groeten peter(37)

Hoi Peterke...heb je mijn draadeinden-kunstwerk gezien  :lol:
Als je in de winkel geen draadeinden meer kunt krijgen dan weet je waar het gebleven is  :)




Groeten,

Hans  :wink:
Re:Baan Hans(je)
peterke33
gast

Re:Baan Hans(je)
haha hans wat een bouwwerk van draadeinden seg jij kan bijna je eigen ijzerwinkel beginnen. :P
hoeveel meter draadeizer zit er in jou baan?

groeten peter(37)