Hans, wat wordt het toch mooi bij jou!
ik denk dat de brug een heeel belangrijke blikvanger wordt op je baan, dus een beetje extra aandacht kan geen kwaad.
Citeermaar op jouw aangegeven foto heeft de boog toch dezelfde kleur ??
nou Hans, kijk maar ns goed. het is mij opgevallen dat in bruggen vaak grote speciale stenen worden gebruikt op bepaalde plaatsen. Zo ligt de brug nooit op de bakstenen van de pijlers, maar altijd op een veel grotere, meestal wit/grijze steen. Deze grote stenen vind je ook in die boogbrug van de foto. bovendien is de onderkant van de boog lichtgrijs (besmeerd met cement?). de twee bruggehoofden zijn van cream/rose zandsteen dat zwart uitslaat.
maar goed, het gaat erom dat jouw brug, zoals je zelf ook al constateerde, tot leven komt. dit bereik je vooral door details te accentueren, bijvoorbeeld met een andere kleur steen.
het is het eenvoudigst om zo nauwkeurig mogelijk te copieren omdat wij zelf niet deskundigen zijn. de foutjes die nog overblijven zullen de meeste leken niet opvallen.
Citeerde bovenkant van zo'n viaduct, is deze van metaal of van hout ??
de bovenkant van zo'n stenen brug is volgens mij gewoon steen met een grindbed waarin de bielzen met rails liggen. het looppad is vaak van hout, maar kan net zo goed van steen zijn.
bij stalen bruggen worden gewoon eikenhouten bielsen aan de brugdelen bevestigd waaraan de rails worden bevestigd. het looppad is hier juist vaak weer van stalen dekplaten.
groeten,
Hessel.
PS. ik heb aardig wat tijd gespendeerd om zoveel mogelijk te lezen en foto's te bekijken op internet over bruggen, maar ik weet er nog steeds het fijne niet van. het is trouwens erg interessante materie. zo verweren stalen brugdelen van groen naar wit naar roest, dit komt door de behandeling van de stalen brugdelen.