Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Baan Hans(je)

Gestart door Hansje dinsdag 28 april 2009, 09:46:50

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Dank je  :)

Ik wil nu aan het kopstation-gedeelte gaan werken, en wat denk je..met draadeinden  :lol:

Ik zit met de vraag, zal ik dat gedeelte open laten, zie foto en dan met verlichting ??
Maak ik van de draadeinden een soort pijlers, door er PVC buisjes omheen te doen. (wit te schilderen of te spuiten)

Of dicht met een soort steunmuren...wat denken jullie ??



Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
EgMaf
gast

Re:Baan Hans(je)
Ik zou het dicht laten, dat is zowel aan de bovenkant (hoe vaak zo je zo'n groot plateau op palen in de bergen?) als aan de onderkant (de rails dalen, maar de openingen niet, da's toch vreemd?) realistischer.
Re:Baan Hans(je)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan Hans(je)
Hans,

Leuke plaatjes heb je voor ons geschoten, ben je gelijk inspiratie aan het opdoen voor je eigenbaan :D

Fijne vakantie nog.

peter / degeluidsman.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Dank je Peter  :)

EgMaf ook bedankt.

Dus meer dit idee ??



Of toch iets met steunmuren ??

Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Dit is een wat oudere foto (hierboven)...hierbij een foto, met hoe het er nu bij staat.

Rode pijl gaat naar het kopstation, gedeelte gele pijl...is het diagonale deel wat vanaf het hoogste deel aftakt naar het kopstation.

Ik denk dat ik het diagonale deel, met boogbruggen ga doen, dan geeft het toch een beetje een open gevoel  :)

Het tunneltje van de pendeltrein eerst onder een boog door en dan pas een tunneltje...wat denk je hiervan Hessel  :lol:



Hans  :wink:
Re:Baan Hans(je)
EgMaf
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Hansje op maandag 27 juli 2009, 17:57:52
Of toch iets met steunmuren ??
Ik zou achterin/bovenaan geen steunmuren doen, want die moet je waarschijnlijk al aan de voorkant (bij het lager liggende dubbelspoor) gebruiken. En dan wordt het zoveel steunmuren...

Ik zou achterin/bovenin het dus met glooiend landschap op proberen te lossen...
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
CiteerHet tunneltje van de pendeltrein eerst onder een boog door en dan pas een tunneltje...wat denk je hiervan Hessel 

zou ik ook doen, goed idee dus (met "boog" bedoel je een stenen bruggetje?)

voor wat betreft de steunmuren: het kan haast niet te gek, vooral rond stationnetjes zie je de meest wilde constructies. maar ook afgezaagde rotswanden zijn mogelijk en combinaties van beide.

maar ik ben het wel eens met EgMaf dat de constructie onder het kopstationnetjes wel op een dicht plateau zou moeten liggen. maar je had toch ook al een brug aan het begin van het kopstation gepland? die kun je ook nog langer maken, om het toch wat meer open te houden.

groeten,
Hessel.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Baan Hans(je)
Beste Hans,

Het is Brig, te zien aan de dubbele brug gelijk achter de lokloods, succes verder met de bouw.

Groet, Anne W
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Hessel een beetje dit idee, alleen niet zo hoog uiteraard.



Die brug aan het begin was als ik het spoor buiten het blauwe gedeelte om had laten lopen.
Maar dit is veranderd in voorlangs, diagonaal naar het kopstation.
Of bedoel je dit niet  :)
De bovenste foto is ook al iets verouderd, vandaar. (zie foto antwoord 450)

Bedankt voor jullie hulp.

Anne W, het moet inderdaad BRIG zijn...bedankt.

Hans.
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
CiteerHessel een beetje dit idee, alleen niet zo hoog uiteraard
Hans, dat lijkt me SUPER! vooral als je hem wel zo hoog mogelijk maakt...

CiteerOf bedoel je dit niet 
De bovenste foto is ook al iets verouderd, vandaar. (zie foto antwoord 450)
ik snap je, toch kun je nog steeds een brug toepassen. veel stationssporen liggen namelijk gewoon op bruggen, zelfs perrons.

de opmerking van de extra brug komt voort uit:
Citaat van: EgMaf op maandag 27 juli 2009, 18:30:43
Citaat van: Hansje op maandag 27 juli 2009, 17:57:52
Of toch iets met steunmuren ??
Ik zou achterin/bovenaan geen steunmuren doen, want die moet je waarschijnlijk al aan de voorkant (bij het lager liggende dubbelspoor) gebruiken. En dan wordt het zoveel steunmuren...

Ik zou achterin/bovenin het dus met glooiend landschap op proberen te lossen...

misschien heeft egmaf wel gelijk dat je helling tussen lokdepot en kopstation wat te saai wordt. dit kan men doorbreken met bijv. een brug. bergplateaus liggen namelijk niet voor het oprapen, er zit altijd wel een kloofje in.

groeten,
Hessel.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Heel hoog zal niet meevallen, anders moet het bijna een hangend ravijn worden...lijkt me een beetje teveel van het goeie  :lol:

Even verder puzzelen !!

Hans  :wink:
Re:Baan Hans(je)
peterke33
gast

Re:Baan Hans(je)
hansje, wat een senario weeral voor op je baan zal wel mooi worden. ben ik ondertussen al wel gewoon van jou !
ps knappe foto's van je vacantie  8)

groeten peter37
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
Citeeranders moet het bijna een hangend ravijn worden

haha! daar zat ik nou net ook aan te denken. t zou wel heel spectaculair zijn...

maar hans, liggen er rails onder de plaat die een piepklein hangend ravijntje verhinderen? je bent zo'n superbouwer, dat je dit ook nog wel realiseren kunt.

groeten,
Hessel.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
peter37...niet teveel eer geven hoor, ik moet nog beginnen en de zaak waar kunnen maken zoals ze dat zo mooi zeggen, maar toch bedankt  :)

Hessel, zal de zaak eens nader bestuderen, misschien is er ergens nog een gaatje te vinden  :lol:
Zit A: met een keerlus ergens daaronder B: met dat pendelbaantje wat daar ook ergens nog moet komen.
Maar we zullen zien.
Zover ik het kan bekijken kan het een heel kleintje worden, deel van de keerlus loopt eronder, vandaar.

Gooi er nog een foto tegenaan  :)
Lijkt me een oud seinhuis...heb ik gelijk of heb ik gelijk ??



Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Baan Hans(je)
Daar heb ik nog wel meer foto's van in Brig.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Robbert op dinsdag 28 juli 2009, 11:16:59
Daar heb ik nog wel meer foto's van in Brig.

Ik heb net op je website gekeken...mooie foto's !!

Groet,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Piwie
gast

Re:Baan Hans(je)
Hallo Hans,

Ik ontdek je draadje nu pas maar ik ben overweldigd door de prachtige en stevige bouw die je maakt, de draadeindes die je gebruikt pas ik zelf ook toe bij mijn baan (zie mijn draadje http://forum.3rail.nl/index.php?topic=14339.0).

Ik heb nog een vraag over de plastic strips die je toepast (waarschijnlijk is die vraag al gesteld maar heb ik er over heen gelezen)wat voor een strips is het en waar kan je ze kopen?

Voor de rest wenst ik je veel succes en blijf ik dit zeker volgen.

Groeten Piwie.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Dank je Piwie  :)

Die plastic strips, heb ik gewoon bij de bouwmarkt gekocht.
Je hebt ze ook in hout, zijn minder buigzaam uiteraard.
Ze worden ook gebruikt voor het afwerken van tafelranden e.d

OOK SUCCES MET DE BOUW VAN JOUW EIGEN BAAN !!

Groet,

Hans  :wink:
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2008

offline
Re:Baan Hans(je)
Hoi Hans,

Ben even weg geweest (op vakantie) en kom terug en moet drie pagina's lezen opm weer bij te komen. :shock:
In de tussentijd een heel stations emplacement en een lokdepot gebouwd. Ziet er schitterend uit.
En ook nog prachtige inspirrerende foto's uit Zwiserland. 8)
Ben het met de voorgangers eens dat de zijden van het plateu van het kopstationnetje dicht te maken met rotsen/hellingen afgewiseled met stekjes steunmuur.

Kijk al uit naar de volgende updates.

Groetjes
Henk


P.S.Walter bedankt voor je lokdepot plannen, kan ik voor mijn baan ook gebruiken in aangepaste vorm :P



Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Dank je Henk....jij ook succes met de bouw van je baan  :)

Hoop vandaag wat boogbruggen aan te schaffen, we zullen zien wat het wordt.

IEDER DIE MET ZIJN BAAN ACTIEF IS....SUCCES  :wink:

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Heb al wat gekocht...deze is van KIBRI, maar ik heb ook wat viaduct-stukken gekocht van FALLER.
O.a nummer 120477 VIADUCT recht en gebogen.
Deze komen aan de linkerkant, rechts gaat het naar het boven gelegen kopstation.

Overigens hoeft zo'n overbrugging toch niet altijd haaks op de baan te staan, neem ik aan ??

En misschien kan ik het laatste blauwe deel, beter in de plaat laten verzinken...win ik ook weer wat mee lijkt me.



Gaat om het idee  :)

Ik denk ook dat ik het gele deel (foto) eruit zaag, dan maak ik een soort bak...waardoor je extra diepte krijgt.
Zal een beperkt oppervlak worden, anders kom ik met de keerlus eronder in de problemen.



Vergat ik bijna, ik heb ook wat K-rails gekocht..een bedding staat vreemd op een brug of viaduct, niet dan ??

Hans.
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
Goed idee Hans!

nog wel een tip, zorg dat de brug is gefundeerd op een plank, die je ook weer in hoogte kan verstellen met je fameuse draadeind constructie.

groeten,
Hessel
Re:Baan Hans(je)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan Hans(je)
Jij bent toch wel erg handig met powerpoint denk ik, altijd een duidelijke uitleg van wat je wilt gaan doen.

Wordt een mooie baan Hans.

peter / degeluidsman.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: de Hoeve op woensdag 29 juli 2009, 17:30:15
Goed idee Hans!

nog wel een tip, zorg dat de brug is gefundeerd op een plank, die je ook weer in hoogte kan verstellen met je fameuse draadeind constructie.

groeten,
Hessel

Goeie tip...bedankt Hessel  :)

Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: degeluidsman op woensdag 29 juli 2009, 19:23:40
Jij bent toch wel erg handig met powerpoint denk ik, altijd een duidelijke uitleg van wat je wilt gaan doen.

Wordt een mooie baan Hans.

peter / degeluidsman.

Dank je Peter...vaak zegt een afbeelding (foto) meer als woorden.

Mensen zien zo eerder wat je van plan bent  :)

K-rails geeft toch geen probleem...ik bedoel, mijn trein blijft toch nog wel rijden mag ik hopen  :lol:

Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
1 viaduct-deel is nu af....er volgen er nog meer, 2 bochten (viaduct/delen) dus  :)

Sorry, foto is iets of wat onscherp...maar je kan in ieder geval zien waar ik mee bezig ben en waar ik over sprak.



Gaten...schrik niet, ik heb geen last van houtworm...dit om verwarring te voorkomen  :lol:

Groeten,

Hans  :wink:
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
waar een vakantiefoto al niet goed voor is...

en een modelbaan natuurlijk, daarmee haal je de vakantie in huis.

hessel.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2007

offline
Re:Baan Hans(je)
Hans,

mooie bruggen maar volgens mij kun je in tegenstelling tot metalen bruggen gewoon gebruik maken van C-rails. In werkelijkheid loopt de bedding bij stenen bruggen toch gewoon door of heb ik het mis?

Groetjes, John
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2008

offline
Re:Baan Hans(je)
Goede avond Hans,

Ik ben het met John eens, hieronder een link naar een foto van een spoorviaduct in zwitserland

www.henkbouwmanreizen.nl/images/landwasser_viaduct.jpg

Groetjes

Henk
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Jullie hebben gelijk, in diverse winkels werd mij verteld dat bedding een beetje vreemd op mijn brug zou zijn...foto bewijst het tegendeel  :)

Ik kan de overgangs-stukken (2) dus nog wel gebruiken voor mijn toekomstige draai-schijf ????
Anders heb ik met de K rails-stukken 28 euro over de balk gegooid  :)

Bedankt voor de info en foto... Henk en John.

Nu zie ik het ook, deze foto heb ik genomen bij de tunnelingang van de Bietschtal-brug...ook deze schijnt een bedding te hebben.
Deze is zelfs van metaal.



Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
Hoi Hans!

kijk hier eens: bijna net zo'n brug als jij hebt. http://de.structurae.de/photos/index.cfm?JS=102505
het staat mooi dat hier verschillende soorten steen zijn gebruikt.

om de brugdelen bij elkaar te laten passen, verf ik de stenen delen allemaal met acryl in de basis steenkleur van het landschap (ze gebruiken in de bergen natuurlijk de stenen die in de buurt gemaakt worden). de details haal je dan op met sterk verdund zwart en grijs en rose en geel en groen. dit laatste doe ik met gewone waterverf van de kinderen.

ballasten van sporen op de bruggen: op stenen boogbruggen wel. stalen bruggen werden vroeger nooit geballast. dat was veel te zwaar. tegenwoordig wordt het vaak wel gedaan ivm lawaai-reductie. bij ongeballaste bruggen worden meestal de bielsen bekleed met een metalen plaat. als je het echt goed wilt doen gebruik je ook nog een geleide rail (kun je maken van gewone H0 meter-rails waarvan je de bielsen verwijdert).

lijkt me trouwens wel mooi als je geballast afwisselt met stalen ongeballaste bruggen. die brug wordt in jouw baan echt een blikvanger!

groeten,
Hessel.

Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
en omdat ik hier zelf ook mee bezig ben, nog een link:
http://de.wikipedia.org/w/index.php?title=Datei:Ablachtal-Bahn_Br%C3%BCcke_Krauchenwies.JPG&filetimestamp=20080706112859

wat mij opvalt is:
-dit is een brug die schuin over de pijlers loopt
-met een looppad aan de zijkant van houten planken
-geen geleiderails
-twee platen ipv één tussen de rails (ik weet eigenlijk niet waar die afdekking voor is)
-tweede brugdek verwijderd

groeten,
Hessel
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re:Baan Hans(je)
Ik denk, dat dat geen afdekplaten zijn, maar H profiel balken. Daar liggen er dan dus vier van naast elkaar, waar de brug verder op gebouwd is.

gr.  Charlie
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
je hebt gelijk, daar ziet het inderdaad wel naar uit. vier H-balken naast elkaar dus.

bedankt!
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Ben vandaag druk bezig geweest !!...vandaar dat ik je post niet had gelezen Hessel   :wink:

Charlie nog bedankt voor de aanvullende info.

Ik heb de bijna roze KIBRI brug veranderd, niet slecht voor een beginner  :lol:

Hoe zeggen ze dat...met liefde gedaan  :)
Eerst rood en groen gemengd, nog wat wit erbij gedaan en eerst heel de brug geschilderd.
Daarna met waterig wit...en met een doek afgenomen voor de voegen.



Ik denk dat ik bij de boog ook nog wat extra roet aanbreng of iets dergelijks.

Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Hansje op donderdag 30 juli 2009, 17:13:02
Ben vandaag druk bezig geweest !!...vandaar dat ik je post niet had gelezen Hessel   :wink:

Charlie nog bedankt voor de aanvullende info.

Ik heb de bijna roze KIBRI brug veranderd, niet slecht voor een beginner  :lol:

Hoe zeggen ze dat...met liefde gedaan  :)
Eerst rood en groen gemengd, nog wat wit erbij gedaan en eerst heel de brug geschilderd.
Daarna met waterig wit...en met een doek afgenomen voor de voegen.



Ik denk dat ik bij de boog ook nog wat extra roet aanbreng of iets dergelijks.

Groeten,

Hans.

Dat is inderdaad een goed idee van je  :D
Roet in het midden van brug.

Gr Einte
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Beter als roet in het eten gooien zeg ik altijd maar  :lol:

Hans  :wink:
Re:Baan Hans(je)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan Hans(je)
Hans,

Dat brugdeel is er echt op voorruit gegaan, je ziet er al wat ouderdom in terug.

Super gedaan :D :D.

peter / degeluidsman.
Re:Baan Hans(je)
Piwie
gast

Re:Baan Hans(je)
Hans,

Dat is een mooie brug geworden.

Groeten Piwie.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2007

offline
Re:Baan Hans(je)
Hans,

ziet er al prachtig uit. Ben benieuwd hoe deze straks in het landschap past.

Groetjes, John

PS: mooie foto van die tunnelingang :D
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Dank voor de complimenten  :)

Ik ben nu aan de andere viaduct-delen (3) FALLER begonnen, hoop dat ik ze ook zo mooi kan krijgen..en dan begint het echte werk vrees ik  :wink:

Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
Citeervandaar dat ik je post niet had gelezen Hessel

als ik je brug zie had ik het ook helemaal niet hoeven posten. het ziet er heel goed uit!

succes,
Hessel.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Een mooier compliment had ik niet kunnen krijgen Hessel...bedankt  :mrgreen:

Ik doe ook maar wat hoor  :lol:

Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
peterke33
gast

Re:Baan Hans(je)
hallo hans nog eens komen piepen bij jou  :P ziet er ook mooi uit kijk er ook naar uit hoe jij het allemaal gaat aanpakken.die brug ziet er mooi uit ga mss ook maken heb er ook de plek voor,maar dan moet mijn vader het vuil maken want dat is een schilder.

groeten peter37
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Baan Hans(je)
complimenten !!!
erg mooi gedaan
groet robert
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: peterke33 op donderdag 30 juli 2009, 21:50:28
hallo hans nog eens komen piepen bij jou  :P ziet er ook mooi uit kijk er ook naar uit hoe jij het allemaal gaat aanpakken.die brug ziet er mooi uit ga mss ook maken heb er ook de plek voor,maar dan moet mijn vader het vuil maken want dat is een schilder.

groeten peter37

Als het puur gaat om hem vuil te maken....gewoon effe door de modder trekken, geintje hoor  :lol:
Het plaatsen van dit alles, zal nog een klus worden.

Dank je Robert, ach... je kan niet meer dan je best doen zeg ik altijd.

Hoop vandaag nog tijd te vinden om de andere drie viaducten aan te pakken  :)

Ben alleen wel een beetje dom geweest betreffende het mengen van de verf !!!
Heb te weinig verf aangemaakt, daardoor krijg je toch weer kleurverschil..of is dit niet erg ??

Hans.
Re:Baan Hans(je)
peterke33
gast

Re:Baan Hans(je)
hallo hans,denk niet dat het veel kwaad kan hoor verschilende kleuren.in het echt schilderen ze ook geen viaduct in een dag,maar volgens mij komt het weer heel goed bij jou.ben benieuwd hoe het gaat worden veel plezier vandaag  :P :P ik vandaag niet zoontje komt spelen bij de papa eindelijk na 2 maand  :D

groeten peter37
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re:Baan Hans(je)
Hoi Hans,

Het ziet er al heel mooi uit van wat je laat zien.

In de natuur hebben de stenen ook niet allemaal exact de zelfde kleur en er ontstaan bij mijn weten ook kleurverschillen doordat sommige stenen langer aan de buitenlucht blootgesteld worden. Dus ik denk dat het niet zo'n ramp is dat je de verf niet exact hetzelfde krijgt.

Met vriendelijke groet,

Marco
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Baan Hans(je)
Hans, je kunt als je klaar bent bet schilderen, een beetje groen doen op de verschillen.
Mosjes enzo, dan zie je het niet zo erg meer.

Gr Einte
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2008

offline
Re:Baan Hans(je)
Hoi Hans,

Niet zo bescheiden, als ik het resultaat zie van het eerste viaduct ben ik er zeker van dat de andere drie ook prima lukken, ook al moet je opnieuw mengen. Veel succes en wacht vol spanning op de nieuwe foto's

MVG
Henk