Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Baan Hans(je)

Gestart door Hansje dinsdag 28 april 2009, 09:46:50

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
Hallo Hans!

ik vraag dat van die 10cm omdat er nu ook twee mogelijkheden ontstaan die je misschien wel aanspreken:

1) je kunt het kopstation nu ook bereiken door op het hoge gedeelte rechts af te slaan :idea:
2) ter verfraaiing van de show: het wissel in spoor 1 weer terugleggen, dan kun je een kort treintje laten pendelen tussen spoor 1 en een 'onzichtbare dorpje in de tunnel :idea:'.

groeten, Hessel.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Bedankt, maar ik kan je niet helemaal volgen, een foto misschien  :lol:



Kijk, op het hoogste deel heb ik nu een wissel, met een vertakking ook naar buiten, rode lijn.
Deze blijft op 10 CM en loopt buiten om deels in een tunnel naar het kopstation.
Dit bedoel je niet ?? ...of dit en dan nog een extra toevoeging ??

En bij de groene wissel...juist een ? ....daar ben ik je kwijt  :)
Geef het anders even op de foto aan Hessel, praat net iets makkelijker  :wink:

Groet,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
Hallo Hans!

ben ik jou nou toch aan het naapen met mn tekenkunsten, maar dit is wat ik als idee onder je aandacht wou brengen als extra mogelijkheid:



misschien kun je er wat mee.

hessel.




Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
als je in de tunnel van het pendelspoor ook nog een wissel in legt en twee verschillende pendeltreintjes gebruikt, is iedere toeschouwer echt het spoor bijster.

het rode spoorverloop is iets natuurlijker dan buitenom.

groeten,
Hessel
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Hessel je hebt tekentalent man  :lol:

Dit is kunst !!

Ziet er goed uit, ga het eens nader op mijn gemak bekijken...BEDANKT  :D

Het blauwe deel krijgt dus wel een tunnel...zoals voorheen ??

Grofweg:   :lol:



Hans.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Ben het idee al wat in praktijk aan het brengen, moet wel lukken  :)



Moet ik dan een pendeltreintje kopen of zoiets...ik ben echt een pendel-NOOB hoor  :lol:

Wat houdt dit nu precies in vraag ik me af, ken het begrip heen en weer pendelen.

Groet,

Hans.
Pendelbaan
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Pendelbaan
Volgens mij is dat een klein enkelspoors lijntje dat van a naar b rijd en dan weer terug.
Bv van het grote station naar een bergstation en weer terug.

Dat denk ik dan  :mrgreen: :mrgreen:

Gr Einte
Re:Pendelbaan
Hansje
gast

Re:Pendelbaan
Citaat van: Einte op maandag 06 juli 2009, 21:41:35
Volgens mij is dat een klein enkelspoors lijntje dat van a naar b rijd en dan weer terug.
Bv van het grote station naar een bergstation en weer terug.

Dat denk ik dan  :mrgreen: :mrgreen:

Gr Einte

Einte...je probeert me toch niet op het verkeerde spoor te zetten hoop ik  :lol:

Hans  :mrgreen:
Re:Pendelbaan
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Pendelbaan
Citaat van: Hansje op maandag 06 juli 2009, 21:51:56
Citaat van: Einte op maandag 06 juli 2009, 21:41:35
Volgens mij is dat een klein enkelspoors lijntje dat van a naar b rijd en dan weer terug.
Bv van het grote station naar een bergstation en weer terug.

Dat denk ik dan  :mrgreen: :mrgreen:

Gr Einte

Einte...je probeert me toch niet op het verkeerde spoor te zetten hoop ik  :lol:

Hans  :mrgreen:

Dit is een voorbeeld maar  :D

Gr Einte
Re:Pendelbaan
Hansje
gast

Re:Pendelbaan
Citaat van: Einte op maandag 06 juli 2009, 21:54:11
Citaat van: Hansje op maandag 06 juli 2009, 21:51:56
Citaat van: Einte op maandag 06 juli 2009, 21:41:35
Volgens mij is dat een klein enkelspoors lijntje dat van a naar b rijd en dan weer terug.
Bv van het grote station naar een bergstation en weer terug.

Dat denk ik dan  :mrgreen: :mrgreen:

Gr Einte

Einte...je probeert me toch niet op het verkeerde spoor te zetten hoop ik  :lol:

Hans  :mrgreen:

Dit is een voorbeeld maar  :D

Gr Einte

Gelukkig, anders had ik geen oog meer dicht gedaan vannacht  :lol:

Groet,

Hans  :wink:
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
Hoi,

die Einte volgt het hier ook op de voet! maar hij heeft weer gelijk.

wat heel geschikt als pendeltreintje is, is de railbus met een bijwagen. maar ook een superklein stoomlokje met een of twee wagonnetjes. moderne treinstellen pendelen eigenlijk allemaal. Dus niet omkeren, alleen maar een en weer, net als het veer. om en om en niet verder dan spoor 1, even wachten en dan weer terug.

digitaal kunnen die treintjes eenvoudig geprogrammeerd worden om zo te doen. geeft een super effect met bijna niks aan investering.

CiteerHet blauwe deel krijgt dus wel een tunnel...zoals voorheen ??
ja, dat kan nog steeds en vergeet je watertje niet....



maar nogmaals: dit is een idee over hoe je het later kunt aankleden.

groeten, Hessel
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Hartelijk dank voor de toelichting....lijkt me geweldig !!!!

Zit nog even met het volgende, zal ik het hogere gedeelte al eerder wat laten zakken ??
Zie foto, gele pijl (lijn) ...rest van de foto niet naar kijken, is niet van toepassing  :lol:
Daardoor kan ik het blauwe deel minder steil maken ?? (rode pijl)
Of kom ik  dan met mijn pendeltunnel-hoogte in de problemen, feitelijk het schaduwgedeelte zeg maar.

Kan met de latere aankleding, bergen...wel wat extra hoogte hiervoor maken (midden blauwe gedeelte)

Ik heb trouwens nog wel twee stuks SCHAKELRAILS liggen, splinternieuw !!
Die kan ik dus gebruiken ??



Groeten,

Hans  :)
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
ja, met schakelrails kun je een pendel maken. maar de schakelrail op spoor 1 kan geen onderscheid met andere treinen maken. en had ik het goed begrepen dat je digitaal gaat rijden?

de steilheid van de blauwe helling kun je berekenen door de hoogte te delen door de lengte van de helling. als je alleen M* loks hebt, kun je aanhouden dat alles minder dan 3% goed te doen is. meer mag het niet worden.

groeten,
Hessel.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Ja, ik rij digitaal en heb een CS2.
Het grote schaduwstation heeft reeds de nodige contactpunten, en dit is reeds uitgetekend in mijn layout CS2.
Ik heb daar drie lange sporen om treinen te stallen  :)

____________________________________________________________________

De hoogte is 10CM....lengte blauwe gedeelte is twee meter.

Trek ik er boven een stuk bij, dan kan ik op 3 meter komen.

????

Bedankt  :)

Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
Ok Hans, dan is het stijgingspercentage dus 10cm/300cm=3,3%
heb je twee meter helling, dan is het: 10cm/200cm=5% (dit is wel veel hoor)

kan elke lok met een trein van 2m lang zonder slippen of hikken op halve snelheid de helling op? dan is het goed, met de restrictie dat de maximale treinlengte 2 meter is. de perrons zijn korter neem ik aan, dus geen probleem in dat geval.

pendelen in digitaal bedrijf is geen enkel probleem. de lange sporen van je schaduw station kunnen ook voor twee of meer kortere treinen gebruikt worden.

groeten, Hessel.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Baan Hans(je)
Citaat van: de Hoeve op maandag 06 juli 2009, 22:21:59
Hoi,

die Einte volgt het hier ook op de voet! maar hij heeft weer gelijk.

wat heel geschikt als pendeltreintje is, is de railbus met een bijwagen. maar ook een superklein stoomlokje met een of twee wagonnetjes. moderne treinstellen pendelen eigenlijk allemaal. Dus niet omkeren, alleen maar een en weer, net als het veer. om en om en niet verder dan spoor 1, even wachten en dan weer terug.





Hans dit een pendeltreintje bv.  :mrgreen: :mrgreen:

Ik denk dat ik ook maar een pendelbaantje ga verzinnen in de toekomst  :)
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2006

offline
Re:Baan Hans(je)
Mijn nieuwste aanwinst via ebay is een NMBS 64 door iedereen wel gekend dus geen foto. Ik heb deze loc trouwens nog niet in huis.Märklin catalogus nummer 37033 .http://www.haertle.de/modelleisenbahn/spur+h0/lokomotiven+spur+h0/maerklin+37033+dampflokomotive+mit+schlepptender+serie+64+nmbs+sncb+spur+h0.html?adword=Google/Modelleisenbahn/Marken/Maerklin/Nummern01/Search/m%C3%A4rklin%2037033
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Johnnytrein op dinsdag 07 juli 2009, 18:42:14
Mijn nieuwste aanwinst via ebay is een NMBS 64 door iedereen wel gekend dus geen foto. Ik heb deze loc trouwens nog niet in huis.

Ik ken hem niet...dus gaarne een foto Johnnytrein  :)

Einte, ziet er leuk uit  :wink:

Hessel, ik ga voor de drie meter...ben al bezig om de zaak te veranderen, morgen een foto.

Als ik handbediening gebruik voor het toekomstig pendel-treintje dan kan ik ook vanuit de pendel-tunnel naar het kopstation pendelen...idee ??
Ik ben trouwens niet van plan met erg lange treinstellen te rijden...is niet in verhouding met mijn baan denk ik.

Bedankt voor jullie reacties !!

Groet,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
Citeerdan kan ik ook vanuit de pendel-tunnel naar het kopstation pendelen...idee ??
tuurlijk, hoe meer treinbewegingen, hoe interessanter het wordt. en hoe meer treinen van de sporen gebruik maken, hoe slimmer de beveiliging moet zijn.

groeten, Hessel

PS. Hans, kun je ook eens een foto proberen te maken van de hele baan?
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: de Hoeve op dinsdag 07 juli 2009, 22:38:18
Citeerdan kan ik ook vanuit de pendel-tunnel naar het kopstation pendelen...idee ??
tuurlijk, hoe meer treinbewegingen, hoe interessanter het wordt. en hoe meer treinen van de sporen gebruik maken, hoe slimmer de beveiliging moet zijn.

groeten, Hessel

PS. Hans, kun je ook eens een foto proberen te maken van de hele baan?

Dan moet ik bijna uit het raam gaan hangen..of het dak er even van af slopen  :lol:

Geintje, zal het proberen  :wink:

Resultaat, vanuit de gang:



Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
Bedankt Hans!
weer echt duidelijk en overzichtelijk. klopt het dat je nadat je uit de keerlus komt, alleen met terugrijden weer op de keerlus kunt?

als dat een probleem is, kun je de aansluiting nog aanbrengenzoals op de foto van Antwoord #351  in rood staat. niet op 10cm hoogte natuurlijk, maar aan het terug-spoor van de keerlus.

groeten,
Hessel.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Hoi Hessel,

Gele pijl keerlus in, en rode er weer uit...dat is momenteel de mogelijkheid.



Begrijp het idee niet helemaal, sorry  :)

Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
Hoi Hans,
nee dat bedoel ik niet. als je de rooie pijl volgt en met de trein door blijft rijden, kom je dan ooit weer in de keerlus?

Hessel.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Rode pijl loopt naar de grote spiraal >> grote schaduwstation....vandaar weer terug de grote spiraal in naar boven, eerste vertakking gaat naar het grote station zeg maar en dan weer opnieuw naar de keerlus.
Of via de grote spiraal naar de hoogste etage en weer naar het blauwe deel enz.
Dus vroeg of laat kom ik weer bij de gele pijl uit  :)

Kun je me nog volgen Hessel  :lol:

_____________________________________________________________

Ik heb de baan nu eerder naar beneden kunnen laten lopen, gele dikke pijl !!
Overgang blauwe deel zie je als je heel goed kijkt, dat ik daarme zo'n twee CM heb gewonnen, waardoor de rest minder steil nu loopt...ben tevreden met het resultaat  :wink:



PS: Deze pagina lijkt iets breder ..moet het schuifbalkje gebruiken, enig idee ??

Hans.
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
ja ik volg je Hans, dat is nou weer niet te zien op de foto, maar het klinkt goed hoor!

je hebt twee cm gewonnen, maar hoe zit dat nu met de aftakkingen? gaan die ook mee naar beneden?

groeten,
Hessel.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Baan Hans(je)
mooie baan hoor
complimenten
groet robert
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: de Hoeve op woensdag 08 juli 2009, 21:57:06
ja ik volg je Hans, dat is nou weer niet te zien op de foto, maar het klinkt goed hoor!

je hebt twee cm gewonnen, maar hoe zit dat nu met de aftakkingen? gaan die ook mee naar beneden?

groeten,
Hessel.

In principe wel natuurlijk, bijv. de aftakking van het hoogste deel naar het kopstation.

Probeer die twee CM toch wat terug te winnen na de wissel, want anders kan het problemen opleveren met de brug die over het blauwe deel gaat.
Het kopstation moet ook op zo'n 10CM liggen, anders krijg ik weer problemen met de twee hoofdsporen (naar de keerlus) daaronder.
Ook al loopt het daar al vrij snel naar beneden,,,dat scheelt weer  :)

Robert, bedankt !!  jij ook succes met je baan  :)

Hans  :wink:
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Baan Hans(je)
dank je  :lol: :lol: :lol:
groet robert
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2007

offline
Re:Baan Hans(je)
Hans,

dat ziet er allemaal heel netjes en strak uit. Het werken met draadeinden lijkt mij bijzonder praktisch. Ben benieuwd of ik hier zelf ook mee uit de voeten kan en jouw nivo kan benaderen.

Groetjes en succes met de verdere bouw, John
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Dank je John....ach een kind kan de was doen, en ik ben nog steeds een groot kind, van 51  :lol:

Ik had ook nog nooit met draadeinden gewerkt, en het is me niet tegen gevallen.
Het is vaak met die dingen, gewoon aan beginnen...en zien waar het schip strandt.
Zo werk ik ook aan mijn baan, alleen grofweg op papier gezet wat ik wilde...en gaan  :)

Soms is het juist afmeten niet altijd makkelijk, maar je moet in lagen werken alsof je een bruiloftstaart aan het maken ben  :lol:

In het begin, de plaat die je wil verhogen op de ondergrond-plaat leggen, aftekenen en het in 1 keer doorboren, dan past het in principe altijd.
Dan kan je op je gemak alles daarna naar je zin gaan afstellen.

Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Ben al wat met de indeling aan het puzzelen...gaat niet slecht.

Bij mijn kolenkraan werkt het perfect, zonder slanke wissels  :)
Ik denk dat ik hem daar ongeveer laat staan, is wel lekker wat extra ruimte erachter, voor wagons bijv.
Ik bouw hem wel in...als het lukt  :wink:
Daarvoor komt een lokloods, wel gekocht maar nog niet klaar  :lol:

Je ziet nog aardig wat ruimte, maar ik wil ook nog een weg aanleggen, zodoende.



Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Baan Hans(je)
Dat ziet er inderdaad niet slecht uit.
Re:Baan Hans(je)
Tighfield
gast

Re:Baan Hans(je)
Hallo Hans,

Complimenten voor je modelbaan.
Het is inderdaad schitterend zo'n bekolingsinstallatie.





Succes met de verdere bouw en het winnen van centimeters.

Groetjes,

Tighfield :D
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
Hallo Hans!

nou dat begint al aardig wat te lijken zeg! je bent echt een natuurtalent.

een klein opmerkingetje (tja, je kent me...): het is niet verplicht, maar in de regel is het mooier als al die parallelle sporen niet parallel aan de tafelrand liggen. je zou dit kunnen bewerken door vlak bij de aansluiting op spoor 3 een flauwe bocht tussen te voegen. ten tweede: maak het spoor waar de kolenwagonnetjes worden opgesteld zo lang mogelijk, in ieder geval langer dan het spoor voor de loks.

groeten,
Hessel
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Natuurtalent is teveel eer hoor  :oops: ...toch bedankt  :)

Zal kijken wat ik kan doen, maar is het wel goed de installatie niet helemaal aan het eind te plaatsen, zoals ik nu heb ??
Wat betreft dat parallel...ik ben pietje precies, snap je  :lol:
Benut ik de ruimte zo niet beter ??

Tighfield...bedankt !!!!!

Ik heb nog wel ruimte voor een weg nodig....zie gele strook.



Groet,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
het is prima als de installatie niet aan het eind van het spoor staat. heel slim als je dat bewust hebt gedaan: eigenlijk moet ie in het midden van het spoor voor de kolen wagentjes. je kunt dan een trein met het voorste wagonnetje ontladen, eentje opschuiven enz. zonder de wissels te bezetten. het zal duidelijk zijn dat een kolentrein de helft van de lengte heeft van het spoor.

groeten, hessel
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Bedankt Hessel.

En de lokloods op deze wijze ??
Kan ik achterin nog een watertoren of hoe heet zoiets.. plaatsen.



Hans  :)
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
PS1. je laadspoor moet dus zo lang mogelijk zijn.

PS2. ik zie dat je een lokloods vooraan het gepland. is het ook mogelijk om die voor het station te plaatsen? loks kunnen dan na het kolenladen, direct de lokloods inrijden.

PS3. als je sporen niet parallel aan de tafel liggen, lijkt het mooier, verder is er niks mis mee.
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
PS 4. een watertoren kan eigenlijk overal staan. het is om druk op de waterkranen te krijgen. als ie te ver van de kranen staat, moeten er van die lange leidingen naar toe. dat probeert men natuurlijk te voorkomen, maar de toren staat niet altijd zo dicht mogelijk bij de kranen.

de kranen zet je bij de perrons, of bij de kolenbunker. als een lok daar toch is, kan ie meteen water innemen.

groeten,
Hessel.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Lokloods voor het station zie ik wel zitten, ik heb alleen een probleem daar een spoor te krijgen.

Wissel (geel) past er niet meer tussen !!??



Hans.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Ja, ik ga maar door hoor  :lol:

Grofweg hoor...gaat om het idee.

Zoiets ??



Hans  :)
Re:Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re:Baan Hans(je)
Hans,

de normale behandelingsafloop is: kolen laden, water nemen, as en slakken lossen/verwijderen, doorsmeren/olie bijvullen, zand bijvullen, terug naa station voor volgende rit, of naar lokloods. Uiteraard zijn er wel wat variaties op die volgorde mogelijk, maar in grote lijnen gaat het zo. zou dus mooi zijn als je na je kolenbunker niet meer over een bunkerspoor terug hoeft te rijden. Om dat te bereiken zou je de twee sporen die onder de bunker doorlopen rechts naar voren kunnen buigen, en met twee wissels kunnen laten aansluiten op het gele doodlopende spoor. Je creeert dan een soort uithaalspoor en voorkomt het bezet houden van je kolen spoor. Misschien moet je de bunker en kraan omdraaien, zodat je spoor voor de kolenwagons aan de achterrand ligt.

zoiets:



Ik weet natuurlijk niet ofe je wissles zo liggen en of je voldoende ruimte hebt, maar misschien kun je er iets mee

Walter
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
kijk, daar heb je wat aan. ik denk dat Wasmi een mooi ontwerp heeft gemaakt. ik zou de bunker nog wel twee rails naar rechts verschuiven en het laadspoor langer maken.

@Hans, als je aan het gele wissel nog een bocht legt, past het dan wel weer? eventueel de wissel in spoor 3 leggen (is wel een slechte oplossing, maar als het echt niet anders kan). het omloopspoor in het ontwerp van Wasmi kan dan ook wat dichter bij de andere liggen.

Echt Hans, je krijgt nu opeens een pracht van een stoomlokdepot!

groeten,
Hessel
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Woow, dit ga ik eens nader bestuderen !!!!!!!!

Bedankt Walter...jij ook uiteraard Hessel  :lol:

Stof tot nadenken, ik ga meteen aan de slag  :)

Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Nog effe dit, praten we nu over het linkse gedeelte..lichtblauwe pijl..

of het gedeelte (rode pijl)  ???? ...de rode toch !!   :lol:




Hans  :)
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
@Hans, ja wat mij betreft ligt het lokdepot op het rode pijl, het station op de blauwe.

Hessel
Re:Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re:Baan Hans(je)
Hans,

ik praat over de richting van de rode pijl ;-)

Walter
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
PS. lokdepots liggen meestal niet in een station, maar er buiten.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Bedankt  :)

Het plan is prachtig, past redelijk....alleen bij de rode pijl kom ik duidelijk te kort, helaas  :(



Zo gaat het altijd, bekend probleem RUIMTE-GEBREK  :lol:

Groet,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Op deze wat oudere foto zie je waarom dus  :)

Het gedeelte naar beneden had iets smaller moeten (kunnen) zijn...maar dat is nu niet anders.



Groeten,

Hans  :wink: