Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Baan Hans(je)

Gestart door Hansje dinsdag 28 april 2009, 09:46:50

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
Hoi Hans!

ja zoiets bedoel ik, zoals op de laatste foto.

je hebt nu een dalstation waar de treinen vier kanten op kunnen: omhoog, naar de spiraal, naar de industrie en naar de keerlus. als dat geen aantrekkelijk verkeer oplevert, weet ik het niet meer.
erg mooi dus!

nog een voordeel is dat de twee stations niet meer boven elkaar liggen en dat je nu heel wat rijlengte/tijd tussen de twee stations hebt! leuk om treinen van het ene station naar het andere te dirigeren.

wat ik wel iets anders zou doen, zijn de tunnels. ik zou de tunnel inkorten of zelfs weglaten en de boog zichtbaar houden. daarbij zou ik het wissel voor de aansluiting in het hoge rechte spoor leggen, zodat de boog naar het kopstation aan de buitenkant ligt, ook zichtbaar, maar op iets lager niveau (ander steigings%). dat levert echt een spectaculair beeld op. als je dat spoor dan met een mooie brug over de aansluitsporen van de keerlus legt, wauw...

de wissels bij het dalstation kun je beter opschuiven, zodat je van het rechterspoor na de keerlus ook nog naar het derde stationsspoor (=industrie) kunt: dus eerst de trein keren en dan uitrangeren (ahum, je treinen rijden toch rechts?).

het lijkt een superbaan te gaan worden. je werkwijze is opmerkelijk, maar het basisprincipe van je sporenplan ook.

dus weer: veel succes!
Hessel.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Bedankt voor alle reacties tot dusver !!!!!! zeer inspirerend  :D

Ga vandaag met de platen aan de slag, om de gaten op te vullen, werkt iets gemakkelijker  :)
Aan het werk dus.

Hessel bedankt, weet je dat mijn vriendin het er ook al over had om de boog zichtbaar te houden...ze zei: je ziet de trein anders zo weinig  :lol:

Hou jullie op de hoogte.

Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Ik had mijn dakplaat voor deze berg al klaar liggen met gaten, deze laat ik gewoon zakken als GRONDPLAAT  :)  ..zie foto
Kan de boog binnenin ook makkelijker afwerken later.
Later zaag ik de draadeinden op maat (afwerken met een inslagmoer)
Alleen nog een plaat ertussen en de zaak is mooi dicht.

Wel een twijfel, de boog is wel R1 (meer ruimte heb ik niet, want de R2 moet daar nog omheen komen)...wel stijl om te klimmen ????
Of valt het wel mee ??

Maak later de boog wel opnieuw i.v.m met dat extra spoor R2...lijkt me netter  :)

Wat kan ik nog met de ruimte in de boog zelf...rotsen en bomen ??



Hans.
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
CiteerWat kan ik nog met de ruimte in de boog zelf...rotsen en bomen ??

ik denk een berg ala achtergrond.

een goede gedachtengang is: de spoorlijn loopt OM of DOOR de berg heen. en bergen zijn me toch groot joh! dit levert de meest natuurlijke landschapsvorm op. gelukkig hoeft jij alleen een uitloper van de berg te vormen, want de rest staat al op de achtergrond.

trek de berg ver genoeg door zodat het kopstation nog meer gescheiden wordt van het dal station, maar zonder je industrieterrein te hinderen. trouwens, het kopstation mag toch wel hoger liggen dan het industrieterrein? je hoeft dan helemaal niet steil af te dalen. bovendien krijg je anders weer het gevoel dat het kopstation bij het industrieterrein hoort.

groeten,
Hessel.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Het kopstation komt op dezelfde hoogte als de hoogste plaat tegen de wand.
Onder, links op de foto.

Dus komt het zo'n 10CM hoger te liggen dan het industrie-terrein ernaast.

Als ik in de boog een hoge rotspartij maak...dan zie je de trein pas als hij het hoekje omkomt, of zie ik dit verkeerd ?? ...dus een soort krater met wat rotspartijen en bomen is niks ??
Dan blijf je wel de trein zien (de hele afdaling)

Dit doen, en dan de R2 (naar het kopstation) door een berg laten gaan ??
Als hij de tunnel uitkomt, nog een bruggetje ??
Rode lijn is R2 spoor.
In dit geval loopt het spoor in een soort rotskom naar beneden.

Zoiets:


We zullen zien, dank voor de tips  :)

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Baan Hans(je)
Krater? 'n Leuk meertje en onder het spoor 'n riviertje welke afkomstig is van 'n waterval?
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Rieske op donderdag 25 juni 2009, 17:43:47
Krater? 'n Leuk meertje en onder het spoor 'n riviertje welke afkomstig is van 'n waterval?

Weet je dat ik net aan een meertje aan het denken was....je bent me net voor  :lol:

Lijkt me gaaf !!!!

Hans  :)
Re:Baan Hans(je)
kenny1647
gast

Re:Baan Hans(je)
Een oud Kasteeltje , lager dan de sporen?. met een Meertje en een kleine Waterval?
Ziet der zeer goed uit! Zeer mooi verslag om te volgen
Gr kenny
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Kastelen liggen toch meestal iets hoger... ??

Meertje met een bouwvallig oud schuurtje  :)

Bedankt voor je compliment Kenny, was ik bijna vergeten  :)

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Hoi, ben ik weer  :lol:

Ik heb een vraag over een eventueel kopstation....stel ik maak deze, dan kan ik de LOK toch niet keren ??
Dan moet ik deze dus in zijn achteruit zetten !!??

Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Spoorman
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Hansje op vrijdag 26 juni 2009, 08:27:18

Ik heb een vraag over een eventueel kopstation....stel ik maak deze, dan kan ik de LOK toch niet keren ??
Je moet omlopen via parallel spoor. Of je gaat met trek-duw treinen rijden.
Re:Baan Hans(je)
digi-jacques
gast

Re:Baan Hans(je)
bijv de Br 85 was met name in de laatste series specifiek als duw trein bedoeld........,
Re:Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re:Baan Hans(je)
De BR85 is maar in 1 serie van 10 stuks gebouwd..... Ze diende als vervanging voor de tandradloks op de Höllentalbahn. Uiteraard is ze vanwege gewicht en kracht geschikt als duw lok, maar dat was niet de hoofdtaak.
De 85 is opegbouwd uit een gemodificeerd onderstel en drijfwerk van de BR44 (er is een achterste loopas toegevoegd) en de ketel van de BR62.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: spoorman op vrijdag 26 juni 2009, 08:37:00
Citaat van: Hansje op vrijdag 26 juni 2009, 08:27:18

Ik heb een vraag over een eventueel kopstation....stel ik maak deze, dan kan ik de LOK toch niet keren ??
Je moet omlopen via parallel spoor. Of je gaat met trek-duw treinen rijden.

Bedankt voor alle info.

Hoe moet ik dat zien, dat omlopen...heb je daar een tekening of zoiets van ??
Wordt dit een soort keerlus ??

Groet,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Spoorman
gast

Re:Baan Hans(je)
Omlopen:



Trein komt van zwart op rood. Lok koppelt af en rijdt door naar geel. Van geel achteruit via blauw naar zwart en weer van zwart naar rood en aankoppelen.

Leuk?

Gr, Ben.
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
Hallo,

dit is nou een leuk probleem in de echte spoorweg wereld, blijkbaar rijden treinen altijd heen en weer terug! er zijn al veel oplossingen voor bedacht:

- tenderloks kunnen achteruit net zo hard als vooruit, hoeven dus niet gekeerd te worden. omlopen is wel bijna altijd nodig (bij stoomloks zeker want alleen heeeel korte treinen worden soms geduwd; maar die worden toch al losgekoppeld om verzorgd te worden). 
- modernere loks hebben dezelfde voor- en achterkant, waardoor ze gewoon twee richtingen op kunnen met de max. snelheid. lopen meestal wel om.
- treinstellen met dezelfde voor als achterkant: rijden gewoon terug.
- trek-duw stellen: stuurstand rijtuigen die de lok kunnen bedienen vanaf de andere kant van de trein
- loks wisselen: klaarstaande lok trekt de trein weer de andere kant op.

conclusie:
- hele treinen worden nooit(?) gekeerd
- de lok staat meestal vóór de trein
- een lok kan vooruit en achteruit
- draaischijven alleen nodig als er gereden wordt met stoomloks met tender (daarom op lokaalbanen en bergbanen meestal tenderloks, dat bespaart één of twee(!) draaischijven)
- een omloopspoor is een must op een kopstation.

ik probeer zelf een trekduw trein te laten rijden, maar door de scherpe bochten op een modelbaan gaat er toch af en toe wat mis, niet aan te raden dus.

kun je hier weer wat mee?

met vriendelijke groeten,
Hessel.
Re:Baan Hans(je)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Baan Hans(je)
Ik rijd ook met trek duwers hier, zo nu en dan 9 rijtuigen, gaat gewoon goed hoor. Door R1, slingerend door de wisselstraten (C rails (R2), Mrails R1 wissels doen het niet goed!)

Je vergeet trouwens nog de Trek Trek stammen, o.a. ICL met een loc op iedere kant van de trein.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Wow, wat een info allemaal  :shock: :lol:

Ik rij hoofdzakelijk dadelijk periode 3 ...heb al een BR55 en BR85, zaten beide in zo'n extra grote beginset van Märklin, en ik wil de wagons enigzins kort houden.
Mijn baan is te klein voor die snelle rakkers  :)

Ik denk een omloopspoor en loks wisselen voor mij de beste optie is !!??

Zoveel ruimte heb ik dadelijk op dat hoog gelegen extra stuk niet, vandaar.

Genoeg stof om te lezen...bedankt !!

Hans.
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
CiteerJe vergeet trouwens nog de Trek Trek stammen, o.a. ICL met een loc op iedere kant van de trein.

Je hebt gelijk, die horen er ook bij. Daar heb ik wel aan gedacht hoor, maar dit is volgens mij helemaal moeilijk voor een modeltrein. elke hik van een van de loks gooit de hele trein om in een bocht.

CiteerIk rijd ook met trek duwers hier, zo nu en dan 9 rijtuigen, gaat gewoon goed hoor
bij het duwen door de scherpe modelbaanbochten is het krachtenspel op een modelbaan veel anders dan in het echt. daar zijn zelfs bochten nog "recht". maar het is wel een teken dat jouw sporen echt goed liggen. belangrijkste zijn vooral de koppelingen om het goed te laten gaan.

CiteerIk rij hoofdzakelijk dadelijk periode 3 ...heb al een BR55 en BR85, zaten beide in zo'n extra grote beginset van Märklin

ja, ik zag hem al op foto's. maar op jouw modelbaan hoeft gelukkig niet elke trein naar het kopstation! op mijn eigen modelbaan is een hoofdbaanstuk waarop helemaal geen station staat, waar alle soorten treinen langs kunnen komen. een ander stuk wordt een lokaalbaan, daar rijden alleen tenderloks met leuke oude wagonnetjes.

groeten,
Hessel.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Hessel, wat is jouw mening hierover:

Foto. linksboven komt een aftakking, dan gaat ie een tunnel in... en die komt rechts weer uit een tunnel, misschien met een bruggetje. (naar kopstation)
De R1 loopt dan naar beneden...grote station.



Hans  :)
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
CiteerIk denk een omloopspoor en loks wisselen voor mij de beste optie is !!??

Ja dat kan! maar dan moet het sporenplan van spoorman nog uitgebreid worden met een kort opstelspoortje aan de rechterkant bij het zwarte gedeelte. lok wisselen gaat dan als volgt:

trein loopt binnen op rood.
lok koppelt los en rijdt door naar geel
nieuwe lok rijdt van opstelspoor en koppelt trein aan.
nieuwe lok vertrekt met trein naar zwart
oude lok rijdt naar opstelspoortje.

omdat er ook nog een omloopspoortje is, kan de volgorde ook nog anders.

groeten,
Hessel.
Re:Baan Hans(je)
kenny1647
gast

Re:Baan Hans(je)
Hans, gewoon doen wat je denk het makkelijkste is. Hoeveel sporen wordt je kopstation? GR kenny
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: de Hoeve op vrijdag 26 juni 2009, 17:01:29
CiteerIk denk een omloopspoor en loks wisselen voor mij de beste optie is !!??

Ja dat kan! maar dan moet het sporenplan van spoorman nog uitgebreid worden met een kort opstelspoortje aan de rechterkant bij het zwarte gedeelte. lok wisselen gaat dan als volgt:

trein loopt binnen op rood.
lok koppelt los en rijdt door naar geel
nieuwe lok rijdt van opstelspoor en koppelt trein aan.
nieuwe lok vertrekt met trein naar zwart
oude lok rijdt naar opstelspoortje.

omdat er ook nog een omloopspoortje is, kan de volgorde ook nog anders.

groeten,
Hessel.

Dit dus:



Hans.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: kenny1647 op vrijdag 26 juni 2009, 17:04:47
Hans, gewoon doen wat je denk het makkelijkste is. Hoeveel sporen wordt je kopstation? GR kenny

Niet te veel hoop ik  :lol: ...zoveel ruimte heb ik daarboven niet Kenny.

Groet,

Hans  :wink:
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
Hoi Hans!
ik zou de tunnel korter maken zodat je twee bogen op verschillende niveau's ziet.
(mooie plek om een stutmuurtje te maken...)

en ik zou zelf beide sporen overkappen. het is namelijk vreemd als het ene spoor wel door een tunnel moet, terwijl het andere spoor bewijst dat het niet echt nodig was.

"die berg staat op een vervelend plekje, dan er maar doorheen"

groeten,
Hessel
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
CiteerDit dus:

exact Hans!
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: de Hoeve op vrijdag 26 juni 2009, 17:12:58
CiteerDit dus:

exact Hans!

Wordt nog slim op mijn oude dag  :lol:

Of hoe ouder hoe gekker, kan ook nog  :mrgreen:

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: de Hoeve op vrijdag 26 juni 2009, 17:11:19
Hoi Hans!
ik zou de tunnel korter maken zodat je twee bogen op verschillende niveau's ziet.
(mooie plek om een stutmuurtje te maken...)

en ik zou zelf beide sporen overkappen. het is namelijk vreemd als het ene spoor wel door een tunnel moet, terwijl het andere spoor bewijst dat het niet echt nodig was.

"die berg staat op een vervelend plekje, dan er maar doorheen"

groeten,
Hessel


Tunnel met twee sporen, of beide apart ?? ...met een soort verspringing.

Tunnel korter zodat je twee bogen op verschillende niveau's ziet...kan ik niet helemaal volgen Hessel ????
Hoe kort en van waar tot waar zou hij moeten lopen, ongeveer.

Zo slim ben ik nu ook weer niet  :lol:

Maar het buitenste spoor kan toch in een tunnel gaan die OPTISCH rechtdoor gaat ??
Aangezien de korte boog naar het station gaat, ga je die niet door een bergmassief leggen ??

Dus enigzins toch mijn eerste gedachte, daar een bergmassief te maken  :wink:
Dus dat betekend weer een gat in het midden zagen !!

Zoiets: Sorry het is een beetje een rommeltje geworden  :lol:



Hans.
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
Hallo Hans!

je hebt het toch goed getekend hoor Hans! misschien kun je de tunnel wel nog iets korter maken (alleen het brede blauwe stuk bijv. of ietsiepietsie langer). de verspringing vind ik wel erg mooi. en korte tunneltjes komen in het echt ook heel vaak voor. eigenlijk moet je je bij modelbanen afvragen waarom de uitgang van de tunnel niet te zien is (maar je ontkomt er vaak niet aan).

CiteerTunnel korter zodat je twee bogen op verschillende niveau's ziet...kan ik niet helemaal volgen Hessel ????
niveauverschil ontstaat doordat het rode spoor horizontaal blijft,  terwijl het blauwe spoor daalt.  als je op de plek tussen de twee sporen een muurtje tekent (op jouw mooie perspectief manier) dat overloopt in een bruggenhoofd vlak voor het kopstation, is het helemaal compleet.

CiteerMaar het buitenste spoor kan toch in een tunnel gaan die OPTISCH rechtdoor gaat ??
Aangezien de korte boog naar het station gaat, ga je die niet door een bergmassief leggen ??
in de bergen stikt het van de bochtige trajecten en keertunnels om hoogte te winnen. voor je modelbaan hoef je dus in dit geval de bochten niet altijd te overtunnelen om een natuurgetrouw spoorverloop te krijgen. volgens mij geldt dat juist in dit geval ook.

CiteerDus dat betekend weer een gat in het midden zagen !!
waarom een gat maken? misschien kun je de berg beter juist op het hout binnenin plaatsen. dan kun je hem eerst bouwen en daarna plaatsen.

groeten,
Hessel.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Bedankt voor je reactie.

Ik heb mijn tekentalent er even op los gelaten  :lol:
Op deze manier kan ik toch nog een watertje maken, met bossen en struiken e.d
Bruin > muurtje. (daarachter een kort boogbruggetje naar het kopstation)



Groeten,

Hans.

Fijn weekend allemaal.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Baan Hans(je)
dat ziet er goed uit Hans(je).
Da moakte gij wel !!!
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
Hans, ik sluit me helemaal aan bij Rieske! Je zet het allemaal toch maar even op "papier". en het is voor ons allemaal heel interessant wat je hier neerzet!

is het misschien een idee om een beekje te plannen van bij de linkse tunnelingangen onder het spoor door, onder de blauwe boog door en vervolgens onder de brug bij het bruggenhoofd? Hoe je beekjes maakt kun je uitgebreid vinden op dit forum.

het is ook goed om nu al een globaal beeld te hebben van eventuele bruggen in je baan.

de muren en andere bouwwerken kun je eenvoudig met triplex en muurplaat of Dass klei maken. dus maak je geen zorgen over te veel bouwwerken.
en die beekjes met kleine stenen bruggetjes, daar stikt het ook van in de bergen.  :lol:

groeten, Hessel.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Wow, wat een hitte, ik heb net een stuk afgezaagd...zie rode gedeelte, nu ik geen station boven maak kan ik de hoogste strook iets smaller houden.
Dit geeft weer extra ruimte voor mijn station later, zie aangezet stuk (rode pijl)
Toch weer 12CM gewonnen, yessssssss  :D



Zal het verder allemaal eens rustig bekijken....bedankt mensen  :)

Eerst even douche, het zweet loopt over mijn rug...ik kap ermee voor vandaag  :lol:

Fijn weekend !!

Groet,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re:Baan Hans(je)
Ik blijf het leuk vinden om je bouw verslag te lezen.
Je gaat er vol in en je blijft maar doorgaan, super.
Ben heel benieuwd hoe je uiteindelijke baan er uit komt te zien.
Succes met zweten ( ik bedoel natuurlijk bouwen  :lol:).

Groet Jac.
Re:Baan Hans(je)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Hansje op vrijdag 26 juni 2009, 17:08:38
Dit dus:
http://i40.tinypic.com/t7lelc.jpg

Hans.
Als ik jou was zou ik echter geen locwissel doen. Het lijkt mij, gezien het sporenplan, een dermate klein station dat locwissel niet nodig en nuttig lijkt. Wat wel leuk is is om ook het spoor dat als omloopspoor gebruikt wordt een stootblok te geven. Dit zie je nog heel veel op kopstations in Frankrijk (bijv. L'ille Flandres, Gare du Nord) en ook Den Haag centraal heeft dit gehad. Op spoor 3/4 zijn deze wissels als het goed is nog, dan al niet deels, aanwezig, maar deze zijn ook op 1/2 en 5/6 geweest. Echter wordt het tegenwoordig niet meer gebruikt, NS en Prorail vonden het blijkbaar makkelijker om de "oude" treinloc te laten staan.
Jij rijdt Duits, dat is wel makkelijker dan Nederlands in dit geval, want Duitsers kennen echte rangeerseinen, die bij o.a. omlopen erg makkelijk zijn.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Jac en Laurent, bedankt voor julie leuke en opbouwende reacties !!

Laurent, als ik geen lokwissel doe...en ik heb het hoogste spoor (welke vanaf twee kanten bereden kan worden) ....rij ik dan achteruit naar het kopstation, hoe moet ik dat zien dan ????
Of de LOK met de hand omdraaien...vandaar de uitdrukking IN EEN HANDOMDRAAI  :lol:

Fijne zondag !! ...doe het vandaag even rustig aan  :)

Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Baan Hans(je)
Neem aan dat je met tenderlocs rijdt, anders moet de tender een stukje voorop.
Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat dit soort kleine stationnetjes een depot hebben.

Ik zat op zoiets te doelen.


Je kan hier het volgende doen:
Personentreintje hobbelt binnen, op de achterkant hangt nog een goederenwagon. Loc loopt om, koppelt aan de goederenwagon, trekt deze weer weg (wederom terug naar het rangeerspoor) en duwt de goederenwagon naar het onderste spoor helemaal richting het stootblok. Door deze nu op het onderste spoor te plaatsen, kan je ook gewoon met locs omlopen en kost dit geen kostbare ruimte om een loc op te plaatsen.
Ook is het mogelijk om hier met 2 langere trek duw treinen te staan, omdat in princiepe beide sporen totaan de vertakking voorzien zijn van perron.

Natuurlijk moet de lengte tussen de overlopers en de vertakking aangepast worden, maar die heb ik omwille van de duidelijkheid zo kort gehouden.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)


Rood, trein komt binnen, licht/groen...Lok loopt om, pakt de donker/groene goederenwagon.
Licht/blauw rijdt terug, en zet hem linksonder tegen het stootblok (ook licht/blauw)

Zoiets ?? daarmee staat de LOK nog steeds met zijn neus zeg maar naar links.
Ik moet hem in de juiste stand met de hand er op zetten, of zie ik dit totaal verkeerd ??

Bedankt !!

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Baan Hans(je)
Neehoor, waarom zou je de loc draaien? Je kan toch ook met de tender voorop rijden of met tenderlocs? Lijkt mij dat je op zo'n zijlijntje geen grote zware hoofdbaanlocs tegenkomt.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Laurent op zondag 28 juni 2009, 17:48:55
Neehoor, waarom zou je de loc draaien? Je kan toch ook met de tender voorop rijden of met tenderlocs? Lijkt mij dat je op zo'n zijlijntje geen grote zware hoofdbaanlocs tegenkomt.

Bedankt voor de aanvullende info.

Toch lijkt me zo'n LOK-wissel system ook wel leuk moet ik eerlijk zeggen  :)
Dat een LOK rechtsonder klaar staat bijv.

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Ben nog wat aan het puzzelen geweest, aansluiting groot station en industrie.
Had nog wat wissels bijgekocht !!
Rode pijl is een extra spoor met stootblok (witte cirkel)

Grote station komt rechts, met steunmuren...heb al mooie gezien.

????



Hans  :D
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
O ja, ik heb de oude plaat vervangen door een nieuwe, welke mooi aansluit.



Oude situatie:




Hans  :)
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Baan Hans(je)
M.a.w. je bent weer van vooraf aan begonnen. Je zit in de houthandel?
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
Hallo!

ik vind dat Laurent een goed voorbeeld geeft van hoe je een stationsporenplan in elkaar zet. stel jezelf de vraag: hoe gaan de treinen rijden en waarom doen ze dat dan? dus niet zomaar een aantal rails en een stel wissels neerleggen.

groeten,
Hessel.
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
o sorry, ik had nog niet gezien dat Hansje een nieuw station had gepost. ik bedoel met die opmerking dus niet jou hoor Hans, maar in het algemeen! ik las het terug en vond dat het een beetje stom klonk in combinatie met jouw nieuwe post.

groeten,
Hessel.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Bij de gele pijl komt nog een verbinding (rij normaal rechts) ...zodat ik ook vanuit de grote spiraal kan oversteken, om zo de andere klim te maken, naar het hoogste deel. (rechts)
Groen het station.

Is een wissel voor een station een probleem...een beetje vreemd ??



Groet,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Märklinliefhebber jr.
gast

Re:Baan Hans(je)
Hoi, Hans

In wijze is het geen probleem alleen is er een ding, ik heb het nog nooit in grootspoor noch modelspoor gezien, ikzelf heb een speciaal stukje gemaakt met 2 wissels en daar tussen 2 77's

MVG, Wesley
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Märklinliefhebber jr. op zondag 28 juni 2009, 22:33:40
Hoi, Hans

In wijze is het geen probleem alleen is er een ding, ik heb het nog nooit in grootspoor noch modelspoor gezien, ikzelf heb een speciaal stukje gemaakt met 2 wissels en daar tussen 2 77's

MVG, Wesley

Dus ik heb iets unieks gemaakt  :lol:

Verklaar je iets nader, betreffende die wissels en de 77 stukken...hoe heb je dit gedaan ??
Afbeelding, tekening misschien ??

Bedankt.

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Of ik moet de zaak iets veranderen ?? ...zie oranje lijnen.
Dan vervalt de zwarte dikke lijn. (verbinding)
Geeft ook nog extra ruimte voor een smal perron. zie oranje kruis  :lol:



Groet,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Märklinliefhebber jr.
gast

Re:Baan Hans(je)
Ik heb 2 rijen breed, maar op dat ene stuk is het 3 breed, hier heb ik met 1 wissel aan de linkerkant en een andere aan de rechter kant. Vervolgens 2 77 gezet endan heb je een stuk voor een aardig station

Hmm, ik denk dat het ietsje prettiger zal rijden

MVG, Wesley