Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Baan Hans(je)

Gestart door Hansje dinsdag 28 april 2009, 09:46:50

0 leden en 4 gasten bekijken dit board.
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
Hallo Hans!

je werkt echt super!

met betrekking tot het wachtspoortje van egmaf: ben ik het met hem eens. ik zie dat je nu toch een industrieterrein van de hoofdsporen aftakt. dat zou je niet moeten doen. het meest realistisch is om een derde spoor te leggen en daarop je industrieterrein aansluiten. je had het ook nog over een stationnetje op de vergelegen plank. kun je dat niet combineren met het wachtspoor? als je de ideeen nog even dieper uitwerkt, levert dat volgens mij een heel realistische situatie op, die goed op je baan is in te passen.

groeten, Hessel
Re:Baan Hans(je)
Märklinliefhebber jr.
gast

Re:Baan Hans(je)
hoi Hans

Dat is echt een machtige baan die je daar hebt vol met spiralen enz. echt machtig

MVG, Wesley
Re:Baan Hans(je)
EgMaf
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Hansje op zondag 21 juni 2009, 20:39:14
Op die plank in de verte, wilde ik een klein station plaatsen.
Ik zal moeten kiezen, alles zal niet gaan vrees ik.
Nou, dat zou juist wel eens de oplossing kunnen zijn!
Waarom sluit je je industriespoortjes niet aan op dat stationnetje, in plaats van rechtstreeks aan de vrije baan?
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Dank voor de leuke reacties en hulp !!   :)

Hessel en EgMaf, ik zal eens kijken hoe ik het kan veranderen...goed idee trouwens.

Einte: Dat blauwe spul zit vast met lijm, dezelfde lijm die je ook voor piepschuim gebruikt.

Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Misschien iets gevonden, kost weinig extra ruimte...dit sluit verderop weer aan op het hoofdspoor, tevens onderweg een vertakking naar het industrie-gedeelte.
Zo heb ik ook nog ruimte om achteruit te rijden vanuit het industrie-gedeelte, zonder het hoofdspoor te storen  :)
Moet alleeen de zaak nog passend krijgen !!
Ik wil toch ook nog ruimte hebben voor een toegangsweg, met rotonde (zie rood)



Dit idee ??



Hans.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Baan Hans(je)
Hé Hans teken jij zonder enig programma en kijk je gewoon of het wel wil passen?

Re:Baan Hans(je)
EgMaf
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Hansje op maandag 22 juni 2009, 15:46:47
Misschien iets gevonden, kost weinig extra ruimte...dit sluit verderop weer aan op het hoofdspoor, tevens onderweg een vertakking naar het industrie-gedeelte.
Zo heb ik ook nog ruimte om achteruit te rijden vanuit het industrie-gedeelte, zonder het hoofdspoor te storen  :)
Moet alleeen de zaak nog passend krijgen !!
Ik wil toch ook nog ruimte hebben voor een toegangsweg, met rotonde (zie rood)



Dit idee ??



Hans.

Ziet er goed uit! Je zou de meest rechtse wissel ook wel een stuk dichter bij het station kunnen houden als dat beter past.
Let links wel goed op dat je de sporen niet te dicht op elkaar legt, en niet de harde slingers...
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
ik denk dat het je gaat lukken! misschien sta je ook nog open voor het volgende (aan jou de keuze):

het spoor dat naar het hoge station leidt, zou je veel eerder (in de tunnel linksonder)kunnen aftakken, zodat je op het hoge station kunt komen zonder door het lage station te gaan.
het wordt dan ook interessant om een soort bufferschaduwstation van dat spoor te maken (twee opstelsporen met een passeerspoor voor de echt lange treinen). waarschijnlijk passen deze sporen onder het hoge station.

een zelfde soort schaduwstation kun je toepassen in de lus na het lage station (onder het industrieterrein). hiermee kun je een andere trein terug laten komen dan die net vertrokken is.
je kunt dan echt heel afwisselend treinverkeer op je baan hebben.

groeten,
Hessel.

Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Wow Hessel, dit moet ik echt even verwerken...en laten bezinken  :lol:

Yessssss, dit past !!!!

Of liggen ze te dicht op elkaar ????
Op deze manier neemt het derde spoor wel weinig extra ruimte in.
Maar het past perfect, het wringt nergens...sluit onder ook netjes op beide sporen.
Of toch beter opnieuw naar de tekentafel.

Rieske, ik zei toch al, ik doe maar wat...ik gebruik alleen mijn fantasie en rommel net zo lang tot dat iets past.  :)



Hans.
Re:Baan Hans(je)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan Hans(je)
Hans,

Misschien gaat het in de bochten net fout?, probeer even met wat rijtuigen op beiden sporen of ze elkaar wel of niet raken.

WAANZINNIGE BAAN.

Peter / degeluidsman
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Baan Hans(je)
Geen idee hoever een Big Boy oversteekt als hij die bocht neemt, zou de andere trein weleens kunnen raken. Weet ook niet of zo iets ergens te vinden is op het web?
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: degeluidsman op maandag 22 juni 2009, 19:14:02
Hans,

Misschien gaat het in de bochten net fout?, probeer even met wat rijtuigen op beiden sporen of ze elkaar wel of niet raken.

WAANZINNIGE BAAN.

Peter / degeluidsman

Ik heb nog een hele lange wagon van mijn buurman.....zal eerst eens een grondige test doen.
Het voordeel is wel als ik dezelfde tussenruimte kan krijgen als de andere sporen, ik er nog een perron tussen kan plaatsen.

Groet,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: de Hoeve op maandag 22 juni 2009, 17:56:13
ik denk dat het je gaat lukken! misschien sta je ook nog open voor het volgende (aan jou de keuze):

het spoor dat naar het hoge station leidt, zou je veel eerder (in de tunnel linksonder)kunnen aftakken, zodat je op het hoge station kunt komen zonder door het lage station te gaan.
het wordt dan ook interessant om een soort bufferschaduwstation van dat spoor te maken (twee opstelsporen met een passeerspoor voor de echt lange treinen). waarschijnlijk passen deze sporen onder het hoge station.

een zelfde soort schaduwstation kun je toepassen in de lus na het lage station (onder het industrieterrein). hiermee kun je een andere trein terug laten komen dan die net vertrokken is.
je kunt dan echt heel afwisselend treinverkeer op je baan hebben.

groeten,
Hessel.



het spoor dat naar het hoge station leidt, zou je veel eerder (in de tunnel linksonder)kunnen aftakken, zodat je op het hoge station kunt komen zonder door het lage station te gaan.
het wordt dan ook interessant om een soort bufferschaduwstation van dat spoor te maken (twee opstelsporen met een passeerspoor voor de echt lange treinen). waarschijnlijk passen deze sporen onder het hoge station.


Je bedoeld als ik uit de grote spiraal kom ??
Wordt dit deel dan zichtbaar ?? of komt ie onder de hoogste plaat..uit het zicht ??

Zoiets ??



Vanuit mijn grote schaduwstation kan je wel via de spiraal meteen naar het hoogste station trouwens.

Het rechtse spoor-gedeelte op de foto hieronder, wil ik alleen laten dalen, i.v.m R1
Dus de grote spiraal klimt naar het hoogste station, en de ander daalt alleen.
Zou dus een copy van de hoogste plaat kunnen maken, en daar ook weer een schaduwstation van kunnen maken ??
Twee schaduwstations boven elkaar  :lol:





Hans.
Re:Baan Hans(je)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan Hans(je)
Ik lees net in de krant dat hoogovens weer in meerdere ploegen gaat werken, de vraag naar draadeinden is ernorm toegenomen :D :D

Wat een top bouwplaats Hans,

Peter / degeluidsman
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: degeluidsman op maandag 22 juni 2009, 19:54:02
Ik lees net in de krant dat hoogovens weer in meerdere ploegen gaat werken, de vraag naar draadeinden is ernorm toegenomen :D :D

Wat een top bouwplaats Hans,

Peter / degeluidsman

Wel goed voor de werkgelegenheid in deze moeilijke tijden  :mrgreen:

Ik ga testen  :) ...tot later !!

Hans  :lol:
Re:Baan Hans(je)
Spoorman
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Hansje op maandag 22 juni 2009, 19:55:33
Ik ga testen  :) ...tot later !!
Als je toch gaat testen: kijk eens of 1:87 rijtuigen je draadeinden niet raken bv op de klimspiraal. In de toekomst zal meer en meer materieel (zeker treinstellen) in 1:87 schaal gemaakt worden.

Beter nu een probleem constateren dan later. :wink:

Succes met de verdere bouw.

Gr, Ben.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: spoorman op maandag 22 juni 2009, 20:03:18
Citaat van: Hansje op maandag 22 juni 2009, 19:55:33
Ik ga testen  :) ...tot later !!
Als je toch gaat testen: kijk eens of 1:87 rijtuigen je draadeinden niet raken bv op de klimspiraal. In de toekomst zal meer en meer materieel (zeker treinstellen) in 1:87 schaal gemaakt worden.

Beter nu een probleem constateren dan later. :wink:

Succes met de verdere bouw.

Gr, Ben.


Dank je wel Ben  :)

Ik heb alles getest met een lange wagon van 27CM, nergens problemen  :)
Daar mijn baan toch niet erg groot is wil ik de wagonlengte toch beperken...periode 3/4

Groet,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Na een paar uur puzzelen (gisteravond) ben ik zelfs tot een beter resultaat gekomen...zit best een mooie flow in.
Wat denken jullie  :)
Ga trouwens binnenkort eerst eens de platen leggen, want zwevende rails werkt ook niet makkelijk  :lol:



Vanaf de andere kant:



Groet,

Hans.

PS: Zo en nu ga ik slapen, had ik nog niet gedaan...geintje  :wink:
Re:Baan Hans(je)
Lokkie
gast

Re:Baan Hans(je)
Goedgekeurd. :)

Gr.
René
Re:Baan Hans(je)
Tighfield
gast

Re:Baan Hans(je)
Hallo,

Ja, dat ziet er een stuk beter uit.

Succes en de groeten,

Tighfield :D
Re:Baan Hans(je)
EgMaf
gast

Re:Baan Hans(je)
Mooi!
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Dank U...dank U  :)

Zou het indien mogelijk nog een idee zijn om een extra verbinding te maken net na het station met het hoofdspoor, zodat een personen-trein eerder het hoofdspoor op kan ??  (witte pijl)
Dan hoeft deze eventueel enig rangeerwerk niet te storen...in ieder geval minder !!??
Of is dit zonde van de wissels ??



Groet,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
nou Hans, dat gaat echt met sprongen vooruit!

maar is het dan niet zo dat het rangeerspoor alleen voor goederen verkeer is en dat personen treinen alleen de twee rechtse sporen volgen? daartussen kun je een perron leggen, want je wilde hier toch een station maken? (dat was ook de reden van de post over die aftakking naar 'station boven').

maar al met al: je gaat heel goed hoor!

groeten,
Hessel



Re:Baan Hans(je)
EgMaf
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Hansje op dinsdag 23 juni 2009, 15:52:54
Dank U...dank U  :)

Zou het indien mogelijk nog een idee zijn om een extra verbinding te maken net na het station met het hoofdspoor, zodat een personen-trein eerder het hoofdspoor op kan ??  (witte pijl)
Dan hoeft deze eventueel enig rangeerwerk niet te storen...in ieder geval minder !!??
Of is dit zonde van de wissels ??
Kan, maar het stukje spoor erna (tussen de pijl en de aftakking naar de industrie) is te kort voor een goederentrein. Dus heeft het weinig zin.
Ik zou, als je wissels over hebt, dan eerder een verbinding tussen beide hoofdsporen. Dus (van onder naar boven op de foto:)
- Een wissel van het rechter hoofdspoor naar het linker hoofdspoor
- De bijpassende tegenwissel in het linkerhoofdspoor
- Een wissel van het linker hoofdspoor naar het opstelspoor
- Een wissel waar het industrieterrein uitkomt op het opstelspoor.

Dan komt de wissel die je nu op de foto ziet wel verder naar achteren te liggen, maar dat lijkt me geen probleem (het opstelspoor lijkt me ook dan nog lang genoeg voor een trein)...
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
Hoi,

hier dacht ik ook al aan, maar het is wel zo dat dit spoor naar een keerlus leidt. dus treinen die van deze kant komen, zijn vlak daarvoor ook al door het station gekomen... hadden ze net zo goed direct naar het rangeerspoor kunnen rijden. maar misschien is het juist wel een voordeel om ze te kunnen keren.

groeten,
Hessel
Re:Baan Hans(je)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan Hans(je)
Hans,

Deze uitvoering ligt er mooier bij, houden zo.

Wanneer beginnen de rondleidingen van jou baan :D :D

Succes met de bouw.

Peter / degeluidsman
Re:Baan Hans(je)
EgMaf
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: de Hoeve op dinsdag 23 juni 2009, 16:54:37
Hoi,

hier dacht ik ook al aan, maar het is wel zo dat dit spoor naar een keerlus leidt. dus treinen die van deze kant komen, zijn vlak daarvoor ook al door het station gekomen... hadden ze net zo goed direct naar het rangeerspoor kunnen rijden. maar misschien is het juist wel een voordeel om ze te kunnen keren.

groeten,
Hessel

Ik neem aan dat de keerlus zo min mogelijk zichtbaar / merkbaar moet zijn: Het moet waarschijnlijk gewoon een stuk 2-sporige hoofdbaan voorstellen. En dan is die extra aansluiting wel zo realistisch.
Dat die in de modelbaan feitelijk onnodig is, maakt niet uit. Je zou kunnen zeggen dat elke trein op een modelbaan onnodig is :)
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: EgMaf op dinsdag 23 juni 2009, 16:36:06
Citaat van: Hansje op dinsdag 23 juni 2009, 15:52:54
Dank U...dank U  :)

Zou het indien mogelijk nog een idee zijn om een extra verbinding te maken net na het station met het hoofdspoor, zodat een personen-trein eerder het hoofdspoor op kan ??  (witte pijl)
Dan hoeft deze eventueel enig rangeerwerk niet te storen...in ieder geval minder !!??
Of is dit zonde van de wissels ??
Kan, maar het stukje spoor erna (tussen de pijl en de aftakking naar de industrie) is te kort voor een goederentrein. Dus heeft het weinig zin.
Ik zou, als je wissels over hebt, dan eerder een verbinding tussen beide hoofdsporen. Dus (van onder naar boven op de foto:)
- Een wissel van het rechter hoofdspoor naar het linker hoofdspoor
- De bijpassende tegenwissel in het linkerhoofdspoor
- Een wissel van het linker hoofdspoor naar het opstelspoor
- Een wissel waar het industrieterrein uitkomt op het opstelspoor.

Dan komt de wissel die je nu op de foto ziet wel verder naar achteren te liggen, maar dat lijkt me geen probleem (het opstelspoor lijkt me ook dan nog lang genoeg voor een trein)...

Bedoel je zoiets ??
Het voordeel is inderdaad dat ik de trein ook met zijn kont achteruit het rangeer-terrein op kan rijden.
Misschien makkelijk om een lok een loods in te rijden.
Dan heb ik twee keuzes zeg maar.



Hans.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Nog een idee, ik zou dus het witte spoor rechts, wat naar het hoogste deel loopt (buiten beeld) ...kunnen verstoppen onder de hoogste plaat, en laten aansluiten op de grote spiraal ??

Daardoor kan ik de plek benutten voor een station met perron, dikke gele lijnen.
De wissel naar het blauwe stuk vervalt dan.
Dan wordt het linker (derde spoor) alleen voor industrie-verkeer zeg maar.
Dan hou ik op de plaat zelfs nog wat ruimte over !!! (foto links-boven)..waar ik feitelijk het station voor ogen had.

Overigens waar de trein staat (zie foto) bovenin komt ook een klein station...liggen de twee stations dan niet te dicht op elkaar ????

Nog iets, ik had in mijn hoofd om het hoogste spoor alleen van links naar rechts te berijden.
De richting zoals de trein bovenin staat...dit om de beveiliging iets makkelijker te houden.
Anders vrees ik dat het iets te complex voor me wordt  :lol:

Wat denk je daar van  :)

Peter, de rondleiding zal nog wel even op zich laten wachten  :D



Groet,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Baan Hans(je)
Kerel je blijft maar door gaan. wordt steeds gekker met je.
Maar ik moet toegeven, het wordt ook steeds weer mooier
Re:Baan Hans(je)
EgMaf
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Hansje op dinsdag 23 juni 2009, 18:57:03
Nog een idee, ik zou dus het witte spoor rechts, wat naar het hoogste deel loopt (buiten beeld) ...kunnen verstoppen onder de hoogste plaat, en laten aansluiten op de grote spiraal ??

Daardoor kan ik de plek benutten voor een station met perron, dikke gele lijnen.
De wissel naar het blauwe stuk vervalt dan.
Dan wordt het linker (derde spoor) alleen voor industrie-verkeer zeg maar.
Dan hou ik op de plaat zelfs nog wat ruimte over !!! (foto links-boven)..waar ik feitelijk het station voor ogen had.
Goed idee! Dan krijg je nog meer het effect dat het sporenverloop (als alles dichtgebouwd is) voor een vreemde niet meer te volgen is, en de baan daardoor nog veel groter en realistischer lijkt!
Citeer
Overigens waar de trein staat (zie foto) bovenin komt ook een klein station...liggen de twee stations dan niet te dicht op elkaar ????
Denk ik wel, eerlijk gezegd...

Citeer
Nog iets, ik had in mijn hoofd om het hoogste spoor alleen van links naar rechts te berijden.
De richting zoals de trein bovenin staat...dit om de beveiliging iets makkelijker te houden.
Anders vrees ik dat het iets te complex voor me wordt  :lol:
Dat is dan nog een reden om dan aan dat spoor geen station te leggen. Wat om het realistisch te houden, zou je het dan toch 2 kanten uit moeten vertrekken. In het groot zijn er maar heel weinig stations die maar van 1 kant uit bediend worden... (behalve kopstations dan he :P)
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Rieske op dinsdag 23 juni 2009, 19:33:21
Kerel je blijft maar door gaan. wordt steeds gekker met je.
Maar ik moet toegeven, het wordt ook steeds weer mooier

Ze zeggen niet voor niets wel eens...HOE GEKKER HOE BETER of zoiets  :lol:

Als ik voor 1 station kies...wat doe ik dan met de bovenste plank, een FALLER-CAR-SYSTEM baan, m.a.w een weg langs het spoor, dan naar beneden laten lopen via het blauwe gedeelte en uit laten komen bij het station...WOOW  :shock:
Vervolgens rechtdoor trekken (Faller-baan) , met een keerlus terug laten komen ??

Als ik die strook rechts, hoogste plaat smaller had gehouden (rode pijlen) , had ik meer ruimte rondom het station gehad (gele dikke streep)
Maar ik moet wel genoeg ruimte hebben om de zaak af te werken uiteraard...dus ??

Of had ik van dat blauwe gedeelte ook een keerlus moeten maken, dus niet naar beneden laten lopen een niveau lager, maar op dezelfde hoogte, of geen goed idee ?? te voorspelbaar  :)



Alle ideeën zijn welkom mensen !!!

Hans  :mrgreen:
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
Hallo Hans!

je hebt aan een half woord al genoeg, getuige je nieuwe plannen. ik ben het eens met je laatste plannen.

het is waar dat die twee stations dicht bij elkaar liggen. maar ik denk dat er wel oplossingen voor zijn. haal het lage stationsgebouw bijv. naar de camera toe en het hoge station juist de andere kant op (stations staan niet altijd in het midden van het station). ik gebruik zelf de vuistregel dat lange snelle treinen niet boven in de bergen rijden, maar zich in de dalen houden. dus onder lange perrons en boven iets kortere.

optisch is er trouwens voldoende scheiding tussen de stations door het hoogte verschil. ik verbaas me zelf steeds weer over de hoge keermuren (soms wel 20m oid) en stijle rotsen (nog veel hoger) naast spoorlijnen en perrons die ik tegenkom tijdens vakanties. dus je kunt het aardig stijl maken indien nodig. dat komt in het echt ook best wel voor.


misschien toch een inhaalspoortje hier boven, want waarom maar een kant op rijden? beveiligen hoeft geen issue te zijn, want botsingen komen niet voor als je maar 1 trein tegelijkertijd op dat traject laat rijden. maar door een inhaal spoortje of zelfs kopspoortje voor een pendel treintje lijkt lijkt het me niet al te moeilijk. en jouw kunsten beschouwend, vertrouw ik er op dat je dat ook wel oplost.

ga zo door! het is een heel interessant project dat je uitvoert.

vriendelijke groeten,
Hessel.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Dank je Hessel...ik weet wat je bedoeld,ik ga al heel wat jaren op vacantie naar Zwitserland, o.a Saas Fee en dat is aardig hoog  :)

Bedoel je dit met het grotere station ??  Gele dikke lijn



Eens ?? bedoel je met de keerlus op het hoogste niveau ??
Dan zou de baan rechtsboven op de foto in een tunnel verdwijnen (afgewerkt met een grote berg)
In deze berg loopt dan de keerlus, dus dan komt de trein weer uit dezelfde richting weer terug.
Dit was overigens mijn eerste opzet en idee het te laten lopen.

Ik heb voor beide grote bergen, deze en ook boven de grote spiraal al een soort dakplaat klaar staan (met de gaten op de juiste plaats) ...dit om het afwerken te vergemakkelijken.
Kwestie van moertjes e.d plaatsen.

Groet,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
rorail
gast

Re:Baan Hans(je)
Als je beide stations nu eens optisch juist met elkaar vebindt, bijvoorbeeld dmv een trappartij? Dan wordt het één station met toevallig op meerdere niveau's een perron. Ook dit komt in de werkelijkheid voor. Vervolgens plaats je slechts op 1 niveau een stationsgebouw, op de perrons op het andere niveau kan worden volstaan met een wachthokje en plaatskaartenmachines (afhankelijk van jouw tijdperk uiteraard).

Groet,
Ronald
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: rorail op woensdag 24 juni 2009, 11:43:29
Als je beide stations nu eens optisch juist met elkaar vebindt, bijvoorbeeld dmv een trappartij? Dan wordt het één station met toevallig op meerdere niveau's een perron. Ook dit komt in de werkelijkheid voor. Vervolgens plaats je slechts op 1 niveau een stationsgebouw, op de perrons op het andere niveau kan worden volstaan met een wachthokje en plaatskaartenmachines (afhankelijk van jouw tijdperk uiteraard).

Groet,
Ronald

Zeker geen slecht idee Ronald...alleen het gegeven om van het ene naar het andere station te rijden vervalt dan, of zie ik dit verkeerd  :)

Wat vindt jij van het rechtse blauwe deel, moet dat met een kleine keerlus (blijven op het hoogste niveau) , of moet deze toch een etage lager uitkomen ??
Ik vrees dat de andere optie, onderlangs naar de grote spiraal een probleem wordt.
Vooral de aansluiting met de grote spiraal.

Uitgaande van jouw idee, zou ik het hoogste spoor meer naar de wand kunnen brengen.

Ik rij periode 3, met uitloop in 4.

Groet,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Rode pijlen, spoor naar de wand...extra perron (gele lijn)...zoiets ??
Misschien alleen de gele lijn rechts, dit zou mooi met een trap kunnen aansluiten op het station eronder !!??



Hans.
Re:Baan Hans(je)
kiezel
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Hansje op woensdag 24 juni 2009, 11:49:12
Zeker geen slecht idee Ronald...alleen het gegeven om van het ene naar het andere station te rijden vervalt dan, of zie ik dit verkeerd  :)

Bim Bam Bom...de trein van spoor 1 naar spoor 3 heeft een vertraging van ongeveer 10 minuten...

Groetjes,
Kiezel :)
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: kiezel op woensdag 24 juni 2009, 12:00:42
Citaat van: Hansje op woensdag 24 juni 2009, 11:49:12
Zeker geen slecht idee Ronald...alleen het gegeven om van het ene naar het andere station te rijden vervalt dan, of zie ik dit verkeerd  :)

Bim Bam Bom...de trein van spoor 1 naar spoor 3 heeft een vertraging van ongeveer 10 minuten...

Groetjes,
Kiezel :)


:mrgreen:

Hans  :)
Re:Baan Hans(je)
EgMaf
gast

Re:Baan Hans(je)
Ik zou de stations toch apart houden: Anders moet je ze ook opties in dezelfde stijl houden e.d.
En dan is het linker gele streepje een betere plen voor het station/perron. Helemaal als je in de bocht er rechts van nog een kleine tunnel (of bouwwerk) plaatst...
Re:Baan Hans(je)
rorail
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Hansje op woensdag 24 juni 2009, 11:49:12
Citaat van: rorail op woensdag 24 juni 2009, 11:43:29
Als je beide stations nu eens optisch juist met elkaar vebindt, bijvoorbeeld dmv een trappartij? Dan wordt het één station met toevallig op meerdere niveau's een perron. Ook dit komt in de werkelijkheid voor. Vervolgens plaats je slechts op 1 niveau een stationsgebouw, op de perrons op het andere niveau kan worden volstaan met een wachthokje en plaatskaartenmachines (afhankelijk van jouw tijdperk uiteraard).

Groet,
Ronald

Zeker geen slecht idee Ronald...alleen het gegeven om van het ene naar het andere station te rijden vervalt dan, of zie ik dit verkeerd  :)

Wat vindt jij van het rechtse blauwe deel, moet dat met een kleine keerlus (blijven op het hoogste niveau) , of moet deze toch een etage lager uitkomen ??
Ik vrees dat de andere optie, onderlangs naar de grote spiraal een probleem wordt.
Vooral de aansluiting met de grote spiraal.

Uitgaande van jouw idee, zou ik het hoogste spoor meer naar de wand kunnen brengen.

Ik rij periode 3, met uitloop in 4.

Groet,

Hans.
Zolang de trein van het laaggelegen deel naar het hooggelegen deel via een aan het oog onttrokken spoor rijdt lijkt het me geen bezwaar de trein heen en weer te laten pendelen.

In jouw tijdperk waren er in elk geval geen plaatskaartenautomaten. Wellicht volstaat een eenvoudige kiosk of ...

Citaat van: Hansje op woensdag 24 juni 2009, 11:58:46
Rode pijlen, spoor naar de wand...extra perron (gele lijn)...zoiets ??
Misschien alleen de gele lijn rechts, dit zou mooi met een trap kunnen aansluiten op het station eronder !!??



Hans.
... maak je gebruik van de gele lijn rechts als perronpositie boven en verbindt je het geheel met een loopbrug aan elkaar (hoewel ik me realiseer dat het hoogteverschil wel wat groot is)  8).

Groet,
Ronald
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: EgMaf op woensdag 24 juni 2009, 12:29:44
Ik zou de stations toch apart houden: Anders moet je ze ook opties in dezelfde stijl houden e.d.
En dan is het linker gele streepje een betere plen voor het station/perron. Helemaal als je in de bocht er rechts van nog een kleine tunnel (of bouwwerk) plaatst...

Zal er over nadenken...waar de lok staat (foto) is een beetje een dooie hoek, tevens heeft hij daar de meeste ruimte voor een klein station, zodoende was dat mijn eerste keuze. (dus min of meer wat jij zegt)

Bedankt.

Hans  :)
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Jij ook bedankt Ronald, altijd leuk verschillende meningen te horen...soms verwarrend  :)

Heb nog iets gevonden, als ik toch een keerlus maak (buiten het werk dat het scheelt) rechtsboven bij het hoogste deel, dan zou ik in de tunnel een aftakking kunnen maken, en nog een extra plaat kunnen maken op draadeinden en pijlers (open constructie) als een extra bedrijfsterrein !!??
Dan rij ik de trein op deze manier buiten beeld achteruit (komt uit een kleine tunneltje) ...en sluit aan op de doodlopende industriesporen.
Kan ik weer op de gewone manier wegrijden...kan je me nog volgen  :lol:
De nieuwe plaat wordt een open constructie, zodat je de trein kan blijven zien.
Zodoende benut ik ook het deel wat achterin naar beneden loopt, snap je.



Hans.
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
Hallo allemaal!

misschien is het goed dat we de problemen nog even duidelijk stellen:

1) het is niet mooi dat twee stations precies boven elkaar liggen. oplossing: bovenste stationsgebouw (Eg in duitse tekeningen) naar links schuiven en onderste stationsgebouw naar rechts. Het Eg hoeft niet in het midden van de perrons te staan.

2) het boven Eg heeft te weinig speelmogelijkheden (één richting, één spoor). oplossing: een pendelspoortje (=kopspoortje dmv wissel afgetakt) aanleggen. het één richtingsverkeer valt dan niet meer zo op en het pendeltreintje is juist erg leuk.

3) het lage station vertoont te weinig samenhang tussen de sporen. oplossing: spoor naar bovenste station verlengen en aansluiting bij de meegebogen wissels maken in een tunnel. bovendien zou ik het verst gelegen rechte stukje gebruiken voor een overloop spoortje en daar ook het industriespoor aftakken en tenslotte nog een overloop spoortje aan de andere kant van het station (dus vooraan op de foto). misschien is het ook beter om de ene boogwissel dichter bij het station te plaatsen.

PS. het nadeel van een keerlus zo dicht achter het station vind ik dat je doorgaande treinen zo snel weer terugkomen.
PS. als je kiest voor het extra industrieterrein, zou ik het hoge station laten vervallen en het extra terrein zonder lussen aansluiten op de voormalige stationssporen. ik zou dan geen industrie kiezen, maar een kopstation waar gecombineerd goederen en passagiers worden afgehandeld.

groeten,
Hessel
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Wow, dit moet ik even op mijn gemak verwerken....bedankt voor je verhaal Hessel  :)

Ik print dit even uit, en dan ga ik nog eens opnieuw brainstormen of zoiets.
Kom er later op terug !!

Groet,

Hans  :wink:
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Baan Hans(je)
Ja dat is lekker bouwen, en Hans(je) maar bijkopen.lol
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Rieske op woensdag 24 juni 2009, 16:11:41
Ja dat is lekker bouwen, en Hans(je) maar bijkopen.lol

Dat zijn jouw woorden  :lol:  ...maar ik heb geen geldboompje, dat is een ding wat zeker is  :D

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Hessel, dit enigzins in de buurt !!??

Rode lijn moet dan het spoor van boven worden, zonder klein station.
Paars zijn de tunnels  :) ...geel, het grote station.
Om het rode spoor (bovenste) helemaal naar de grote spiraal of de links gelegen gebogen wissels te krijgen lukt niet, te weinig ruimte.
Dan krijg ik een tunnel met 4 sporen  :lol:

Of van het hoogste spoor alleen een spoor naar het kopstation ??
Hierdoor krijg ik wel een zee aan extra ruimte, rechts van het station !!!!

Probleem !!!...ik kan de trein dan niet keren (omdraaien)   :(

Uitgaande van de foto onder, zou ik ook bij het station nog een verbinding kunnen leggen (met wissels) ...zodat ik vanuit de grote spiraal richting station kan oversteken en ook het hoogste spoor kan bereiken.
Dus dan wordt de hoogste baan van twee kanten bereden.
Foto middelste spoor, naar de rode lijn (rechts van het Station)



Hans.
Re:Baan Hans(je)
Wim N
gast

Re:Baan Hans(je)
Hallo Hans,

Gaat aardig met ed bouw en met de tips en ideeen van anderen ben wel zelf laat met een reacie maar zag op een foto dat de rails wel te dicht bij elkaar lagen maar dat heb je keurig opgelost.

Zie wel dat je er nog niet ben maar sluit de raisl gewoon aan dat je even eens kan gaan test rijden dit breng je op zoveel nieuwe ideen en tip's maar oke net als bij mijn bouw aan mijn modelbaan moet je toch zeggen van dit is het niet meer ruimte dus maar zo houden.

Ben wel nu zover dat oke op een stuk waar het leuk is om veel rails aan te leggen het met minder rails net zo mooi is want met een stukje scenery met groen en een kunstwerk moet het ook mooi zijn.

Wens je veel succes verder met de bouw en vooral veel plezier.

Groet Wim. 
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Bedankt Wim....soms is de kunst van een mooie baan aanleggen ook het weglaten, zeggen ze niet DE KUNST VAN HET WEGLATEN  :)

Zoveel rails heb ik trouwens niet, en ook niet veel ruimte.
Maar ik denk dat ik het toch redelijk eenvoudig in die zin heb gehouden.
Ieder zijn smaak, maar soms zie ik banen met zoveel rails dat je de ondergrond nergens meer kan herkennen zal ik maar zeggen, maar nogmaals ieder het zijne.
Denk dat mijn meeste rails buiten het zicht ligt  :wink:

Groeten,

Hans.