Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Baan Hans(je)

Gestart door Hansje dinsdag 28 april 2009, 09:46:50

Re: Baan Hans(je)

Hans,

Er zijn (oudere) versies van de draaischijf 7286 die (zonder aanpassing) niet werken. Mijn draaischijf is met de decoder naar keuterman gestuurd en die heeft hem gratis aangepast. In de een handleiding staat een regeltje hierover.

Citaat uit de handleiding:
De draaischijf 7286 wordt in het kader van overige product-ontwikkelingen sinds 2002 in een technisch gewijzigde uitvoering geleverd. Op deze wijziging zijn de
huidige versies van de 7687 reeds aangepast. Indien u echter een draaischijf bezit die voor 2002 aangeschaft is, dan dient u de draaischijf 7286 en de decoder 7687
op elkaar aan te laten passen. Via uw winkelier kunt u de draaischijf 7286 samen met de decoder 7687 naar het Märklinservicecentrum verzenden.

Pas op: zonder deze aanpassing is het mogelijk dat de decoder of draaischijf beschadigd raakt. Deze beschadigingen vallen niet onder de fabrieksgarantie!

Misschien helpt dit je iets verder.

Groeten,

Ron
Hansje
gast

Mijn draaischijf is de 7286 dus een oude versie ??

Dank voor de info, wel een heel gedoe  8o dus daarom werkte het niet.

Groeten,

Hans
Hansje
gast

Van alles geprobeerd, ik denk dat ik maar naar handbediening overstap  :?

Ik hoor de decoder wel een tikje geven als er stroom op komt....kan ik hem ook via een K84 laten lopen misschien werkt dat wel ??

Groeten,

Hans
Hansje
gast

150 jaar station Roosendaal

Hans je hebt niet de oude draaischijf.

Kijk maar even op mijn site voor de uitleg.

http://rosenbahn.wordpress.com/2012/04/09/draaischijf/

Groet, Ronald
Hansje
gast

Hoi Ronald,

Bedankt hiervoor ten eerste maar wat bedoel jij met de bruine van zowel links als rechts aan elkaar koppelen...op de foto is dat moeilijk te zien ??

Ik heb een korte ringleiding welke is verbonden met mijn CS2...moeten de rode en bruine links nu op de rails zelf worden aangesloten of op mijn ringleiding (rood/bruin)
Op mijn ringleiding zitten al verschillende verbindingen (extra stroom) naar mijn rails-stukken zeg maar.

Dat instellen op de CS2 valt ook nog niet mee, als hij het doet moet hij dan bij het aantikken van zo'n pijltje al verschuiven, de draaischijf ??

Bedankt !!

Hans ;)
Hansje
gast

Dit is wat ik nu heb ??

Waar zit de fout  :D

Groeten,

Hans

Hoi Hans aan het schema te zien heb je het goed aangesloten.

Kun je anders even een foto maken van de aansluiting op de decoder?

Groet, Ronald
Hansje
gast

Zal ik morgen doen  :)

Bij jouw werkt het, als alles goed is aangesloten hoe ging je dan te werk op je CS2 om het zaakje goed in te stellen...gebruikte jij dan ook de STOP knop bijv. ??
Graag uitleg hoe jij te werk bent gegaan, bedankt alvast.

Groeten,

Hans  ;)

Hans daar moet ik even induiken. Ben ook even zoet geweest met inregelen met de CS2. Komt ook weer omdat het niet zo duidelijk omschreven is.

Groet, Ronald
V 200
gast

Hans,

volg dit draadje op de voet he ook zo een draaischijf

Mvg
Jos
Hansje
gast

Je kent het spreekwoord Jos, hoe meer zielen....enz  :D

Dit is vaak het probleem, men gaat bij een beschrijving er vanuit dat we allemaal al deskundig zijn...als dat zo is kunnen ze beter een gebruiksaanwijzing weg laten  :P

Er is bij mij ook nog een fout in de beschrijving, bij mijn aansluiting DECODER geven ze op de tekening aan dat dat alle bruine naar de B van de booster moeten, dus B naar O en O naar B aansluiten...ben ik nou gek of !!??

Ik hoor het wel dank je Ronald.

O ja, deze vond ik ook nog...hoeveel aansluit mogelijkheden zijn er  8o deze bleek bij ene Sjaak te werken, wie begrijpt het nog ??

Groeten,

Hans
EgMaf
gast

Zo moeilijk ziet dit er eigenlijk helemaal niet uit, gewoon even tijd nemen en logisch nadenken. Van links naar rechts:

• De veelkleurige kabel zit tussen de decoder en de draaischijf. Kan ook niet anders :-)
  • De middelste 3 aansluitingen (rood-bruin-bruin) is de rijspanning voor locs op de draaischijf (2x bruin voor 2 spoorstaven (zijn geisoleerd) en rood voor de middelcontacten
  • De volgende 2 (bruin-rood) zijn voor de aandrijving van de motor die de draaischijf laat draaien. deze 2 aansluitingen kun je vergelijken met de aansluitingen van een (inbouw) C-rail wissel decoder aan de baanspanning. In dit voorbeeld zijn ze aan een aparte booster aangesloten, waarschijnlijk om rij- en schakelstroom gescheiden te houden.
  • De overige 3 (rood-groen-geel) zijn alleen op lampjes op aan te sluiten, zodat je kunt zien wat de draaischijf aan het doen is. De diode en voorschakelweerstandjes zijn er alleen voor die lampjes.
  • Ten slotte is er nog een 2e booster die de rijstroom op de baan regelt. Persoonlijk zou ik het logischer gevonden hebben als die rijspanning aan de CS2 had gezeten (net als die van de draaischijf), maar dat hoeft dus niet.
Alle 3 de rood-bruine kabelparen zijn dus digitale stromen: De 1e voor de loc op de draaischijf, de 2e voor de aansturing van de draaischijf zelf, en de 3e voor de locs op de rest van de baan.
Hansje
gast

Maar jij bent ook een expert EgMaf...en ik een NOOB op dat gebied  :D

Ik print dit verhaal uit en ga me er eens logisch over buigen  :-)

Bedankt EgMaf  :thumbup:

Als je goed luistert hoor je mijn hersens kraken..haha !!

Blijft toch vreemd dat de gebruiksaanwijzing B op O geeft en andersom ?? mocht mijn decoder nu al kapot zijn kan ik hun daarop aanspreken ?? niet dan
Hoe kan ik checken of mijn decoder nu al niet kapot is ? ...dan doet hij het niet is het meest simpele antwoord, maar is dit met een multimeter na te checken bijv.

Groeten,

Hans
EgMaf
gast

Citaat van: Hansje op dinsdag 23 oktober 2012, 13:05:17
Maar jij bent ook een expert EgMaf...en ik een NOOB op dat gebied  :D
Ik heb zelf deze decoder nieteens :)
CiteerBlijft toch vreemd dat de gebruiksaanwijzing B op O geeft en andersom ?? mocht mijn decoder nu al kapot zijn kan ik hun daarop aanspreken ?? niet dan
Hoe kan ik checken of mijn decoder nu al niet kapot is ? ...dan doet hij het niet is het meest simpele antwoord, maar is dit met een multimeter na te checken bijv.
Geen idee, ik geef iig geen garantie :).
Hansje
gast

Als ik hem op de stroom zet...hoor ik de decoder wel klikken, dus hij is niet kapot.

Het aansluiten snap ik nu, echter het programmeren van mijn CS2 werkt voor geen meter...hoop op een goede uitleg van Ronald :)

Ik heb hem nog even analoog geprobeerd, gelukkig werkt mijn draaischijf zelf nog prima.

Groeten,

Hans
Hansje
gast

Ronald bedankt voor je PB tje....ben al uren (dagen) bezig geweest, ik heb alle aansluit-schema's geprobeerd en het programmeren...niks   :|

Ook met de STEP geen enkele reactie, ik geef het op wordt er half overspannen van  :? dit kost me teveel tijd die ik beter nu kan besteden aan het opbouwen van mijn baan.

Het is geen reclame voor Märklin  :thumbdown:

Ik heb de nodige K84-s liggen dan maar eenvoudiger...is dit makkelijker, iemand een aansluitschema  :-) anders maar naar handbediening, dat werkt tenminste.

Zit nog met een punt, de nodige wissels zijn gecodeerd op plaatsen van de draaischijf, dit zou betekenen dat ik al mijn wissels van mijn kopstation moet los slopen om de decoder nummers te veranderen  8o

Ik verkoop de decoder wel weer voor 8 tientjes of zoiets.

Groeten en bedankt voor je hulp want daar ligt het niet aan Ronald  :thumbup:

Hans

PS:Opsturen naar Keuterman heb ik ook geen zin in, dan ben ik het zaakje weer een half jaar kwijt vrees ik !!
Hansje
gast

Yessssssssssssssssss, het werkt !!!!!!!!!  :D :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Ik heb de fout gevonden, ik had zelf plek 15 ingesteld als draaischijf...echter zag ik op een duits-forum toevallig dat de draaischijf al zit op adres 225-240...dus ik op pagina 15 gekeken (onder in mijn CS2 scherm in het zwart) en daar stond de draaischijf al, onderin in het zwart pagina 15 m.a.w adres 225.

Ik zocht me rot, terwijl het onder mijn neus hing  :-)

Ik step aangeklikt en hij draait perfect  :thumbup:

Groeten,

Hans  ;)

Dat klopt Hans, pagina 15 op je decoder bord. Dit staat trouwens wel in het boek van de CS2.  ;)

Wij schelden met zijn allen wel op M maar soms staan de dingen wel ergens beschreven. Was handiger geweest als dit stukje tekst en uitleg uit de CS2 manual ook in het decoderboekje had gestaan.

Nu mogen we weer even schelden tegen M.  >:-D denk eens aan je gebruikers en maak het ze wat makkelijker met de beschrijvingen.

Maar ja nu hebben we nog eens contact met elkaar en kunnen we af en toe als een stel ouwe zeikers lekker klagen.  >:-D >:-D

Groet, Ronald
Hansje
gast

Moet kunnen  :-)

Ben blij dat alles werkt...ook het programmeren is nu gelukt  :thumbup:

Groeten,

Hans ;)
Hansje
gast

Ben op het moment bezig met draadeinden te plaatsen voor een plaatdeel boven de keerlus....binnenkort foto's  ;)  :thumbup:

Groeten,

Hans  ;)

een kleine treintje vervult grote wensen

Ben net klaar met het lezen van u forum ik ik blijf dit forum zeker volgen :)

een hele mooie baan wordt daar gebouwd :thumbup:
Hansje
gast

Dank je  ;)

Hier de beloofde foto's.... eerst de draadeinden als basis voor de plaat.
Losjes aandraaien om wat speling in het begin te hebben.

Hier het resultaat, de plaat zit super stevig op zijn plaats nadat alle boutjes/moertjes strak zijn aangedraaid natuurlijk.
Waterpas erbij en klaar.

Nog een foto van de zijkant, er wordt nog het nodige aangebouwd hoor effe geduld  :D

Ik ben hier beter in dan dat elektronica gedoe  :-)

Groeten tot de volgende update.

Hans

De klei man.........

Hallo Hans,

Ziet er weer mooi uit,
van die elektronica weet ik ook weinig  :?
Ben ook weer bezig met een helling, aankomend weekend foto's  :)

Gr Einte
Hansje
gast

Dank je Einte  :)

Zal je draadje in de gaten houden...ben dol op foto's  :D

Ik heb ook nog een hele hoop te doen, eer mijn LOK een rondje kan maken, wat maakt het uit met de winter voor de deur.
Mijn vriendin vindt het al lang prima, weet ze tenminste waar ik uithang in de aanbouw dus  :P

Groeten,

Hans

Hoi Hans,

Mooie update. Let alleen op met die lange draadeinden in M8 voor de bovenplaat. Je kunt een wat onstabiele plaat krijgen. Geeft eigenlijk zelfde effect als een hek waarbij er nergens een schoor is geplaatst. Heb je gekeken als je tegen de bovenplaat duwt of er dan nog beweging in zit?

Groet, Ronald
Hansje
gast

Ja, zo vast als een huis van beton....de grote plaat heeft zestien draadeinden verdeelt over het gehele vlak.
Net onder de bovenplaat zitten overal ook nog moertjes en dat geeft extra stevigheid. (net onder de inslagmoeren dus)

Sta elke keer weer versteld hoe stevig het weer is, als je maar een goede verdeling hebt dat scheelt ook een hoop.

Ben niet gauw tevreden, maar nu wel  :D

Groeten,

Hans ;)
de Hoeve
gast

Nou Hans, je bent al weer aardig aan de gang zie ik wel.
Als je nog een keer je baan gaat uitbreiden, komt er dan weer eerst een verbouwing van je huis?  ;)

Het is heeel mooi geworden!
Proficiat,

Hessel.

PS. Begrijp ik nou goed dat die brug voor het kopstation weg is?
Varekamp
gast

Hoi Hans,

Fijn dat je het probleem hebt opgelost met je draaischijf. Prachtig bouwwerk heb je weer gemaakt. Ik ben ook beter in bouwen dan elektronica  >:-D .

Maar je krijgt een prachtige baan  :thumbup:

Groeten Ronald  :)
Hansje
gast

Citaat van: de Hoeve op vrijdag 26 oktober 2012, 15:15:37
Nou Hans, je bent al weer aardig aan de gang zie ik wel.
Als je nog een keer je baan gaat uitbreiden, komt er dan weer eerst een verbouwing van je huis?  ;)

Het is heeel mooi geworden!
Proficiat,

Hessel.

PS. Begrijp ik nou goed dat die brug voor het kopstation weg is?

Hartelijk dank Hessel....de brug is maar tijdelijk weg hoor  :D

Bij de volgende uitbreiding, gaat de baan naar de buren  :P

Groeten,

Hans  ;)
Hansje
gast

Citaat van: Varekamp op zondag 28 oktober 2012, 21:17:03
Hoi Hans,

Fijn dat je het probleem hebt opgelost met je draaischijf. Prachtig bouwwerk heb je weer gemaakt. Ik ben ook beter in bouwen dan elektronica  >:-D .

Maar je krijgt een prachtige baan  :thumbup:

Ja, de draaischijf werkt perfect  :thumbup:

Bedankt voor je reactie  ;)

Groeten,

Hans
Hansje
gast

Over uitbreiding gesproken, ik heb in het weekend niet stil gezeten hoor...hier een update.

Hier het houten frame met MDF plaat.
Ik heb maar twee poten nodig rest wordt weer aan de andere frames geschroefd, het is net lego  :-)

En dit het resultaat ;)

Naar de muur komt ook nog een frame met plaat. (voor aansluiting aan de andere kant, dubbel spoor naar de keerlus)
Ik kan dan later als dit dicht is via de andere kant gewoon rondom de plaat lopen.
Op dit deel wordt met draadeinden een helling gemaakt, daarboven komt dan weer het kopstation.

Groeten,

Hans  :thumbup:
Hansje
gast

Ik blijf maar doorgaan....weer een update  :)

De draadeinden zijn geplaatst

Plaatje erop, en afstellen uiteraard

Blauw spul erop...en klaar is klara  :D

Hier bovenop komt een houten constructie voor het reeds gemaakte kopstation  ;)

Groeten,

Hans...effe uitrusten hoor, dit was het even voorlopig  :P

Hoi Hans

Je hebt weer vreselijk hard gewerkt
Ziet er weer goed uit.

Tony

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

Tjonge, binnen de kortste keren is je kamer weer te klein Hans :D. Ook bij mij komt de onderbouw nu uit de steigers, vr gr Arie
Varekamp
gast

Hoi Hans,

Heb je nog geslapen van het weekend?  :P
Je hebt behoorlijk je best gedaan. Ben benieuwd naar de volgende fase.  :thumbup:

Hansje
gast

Slapen...wat is dat  :-)

Dank voor de reacties  :thumbup:

De volgende update komt er al weer aan, dus blijf in de buurt  ;)
Als je goed kijkt zit er ruimte (rechts en links) bij de helling, en niet zomaar..binnenkort meer !!

Groeten,

Hans
Lokkie
gast

Hoi Hans,

Ik zie de ene na de andere uitbreiding verschijnen. :thumbup:
Is je uitbouw wel groot genoeg. :?: :D

Gr.
René
Hansje
gast

haha...nog wel  :P

Ik blijf bezig hoor, hier de volgende update...de houten constructie die later het kopstation moet dragen. (3 steunpunten dus)
Hierdoor komt het kopstation ook iets verder van mijn BW te liggen dan voorheen, zie oude foto's.
Misschien kan ik rechts in de kleinere opening nog een klein schaduwplekje maken voor mijn busje  :D

Aangezien dat Einte dol is op foto's van de onderkant, deze nog  :-)

En nu ga ik een paar dagen plat  :o):thumbup:

Groeten,

Hans ;)

Meet (kijk, voel, luister) en weet

Hi Hans,

Welk merk (en nr.) hijskraan heb je daar in het BW staan ?

groet Harald

Ziet er erg netjes uit Hans.

Tony
Piwie
gast

Citaat van: Haradigi op vrijdag 02 november 2012, 09:45:10
Hi Hans,

groet Harald
Harald,

Volgens mij is dit de kraan van de grote koleninstallatie van Faller artnr.120148.

Gr.
Piwie.

Hoi Hans, dat gaat wel er rap die updates van je. Volgens mij heb je aardig wat vrije dagen >:-D >:-D

Ziet er mooi uit :thumbup:

Groet, Ronald
Hansje
gast

Citaat van: Haradigi op vrijdag 02 november 2012, 09:45:10
Hi Hans,

groet Harald

Hoi Harald,

Dat is een Märklin kraan nr: 76510 met een uitbreidingsrail extra. (76511 dacht ik)

Dank voor de reacties medespoorders ;)

Groeten,

Hans
V 200
gast

Hans,
als je naar uw tweede foto kijkt krijg je het gevoel wauw zo een grooooote hal  :O .

Het ziet er wel prachtig uit :thumbup:

Mvg

Jos
wesleycockerill
gast

zie dit topic net pas, maar ga het wel volgen want dit word echt een vette baan! 8o
nobody
gast

Ik veronderstel dat Hans zowel stof als vet zal weren van zijn baan. ;)
Hansje
gast

Ik weer alles en iedereen van mijn baan ...geintje  :-)

dank voor de reacties  :thumbup:

Eindelijk staat mijn kopstation weer op zijn oude vertrouwde plekkie...echter heb ik nu wel meer ruimte tussen mijn BW en het kopstation,
geeft iets meer het gevoel van afstand tussen beide.
De afwerking volgt nog uiteraard.
Ik moet nu eerst alle bedrading onder het kopstation weer opnieuw netjes aanleggen, dus daar ben ik even zoet mee ;)
In de hoek (rechts foto) komt nog een plaat met draadeinden, zodat ik de voorste twee sporen kan laten aansluiten op de sporen die later onder het kopstation komen.
Je ziet dat ik nu ruimte heb voor een LOKloods (draaischijf) :thumbup: had ik eerst niet.

Hier het voorlopige resultaat

Fijne zondag !!

Hans  :) :thumbup:
destrikjes
gast

Beste Hans,

Ik heb er eigelijk maar een paar woorden voor,

WAUW DAT WORDT PRACHTIG.
En je gaat als een speer.

Gr. Arno
Hansje
gast

Dank je Arno...ach, het houdt me van de straat  :-)

Groeten,

Hans :)