Nieuws:

Heb je ook al de Stichting 3rail Jaarkalender 2024 besteld? Doe dit dan snel in onze Stichting 3rail Webshop

Baan Hans(je)

Gestart door Hansje dinsdag 28 april 2009, 09:46:50

Re: Baan Hans(je)

Hans,

Een werkblad van 4mm?  Het is dan wel modelbouw,maar is dat niet wat aan de dunne kant?
Een keer leunen en lijmt dingen scheef omdat de tafel doorbuigt.  :D

Robin
Hansje
gast

Dank voor de reacties...het geheel rust op een doordacht houten frame, zal een foto schieten op mijn rug  :-)

Hier het resultaat.

Soldeerhoek met vergrootglas op een nieuwe broodplank  :P  (broodplank op een verhoging) ...bakje met vilt om aan mijn treinen te rommelen met servicestation, daarnaast het schakel gebeuren.
Twee poten aan 1 kant en andere kant met stevige bouten aan het bestaande frame gezet, het geheel is geloof het of niet uiterst stabiel  :thumbup:

Groeten,

Hans

Hansje
gast

Speciaal voor jouw Robin  :)

De balkjes in het frame pakken in elkaar zeg maar, voor extra stevigheid...dus eerst het frame en op het laatst de plaat MDF.

Groeten,

Hans
Hansje
gast

Vergeet je een goede verlichting van het te solderen object niet?
Twee lampen schuin van achteren, zodat je soldeerbout geen schaduw werpt op je soldeerwerk. :idea: :idea:
Hansje
gast

Goed idee !! ...bedankt voor de tip  :thumbup:

Ik heb aan het plafond al wel twee goede TL-buizen ...binnenkort een foto  :D

Groeten,

Hans

Citaat van: Hansje op zondag 16 september 2012, 13:49:40
Speciaal voor jouw Robin  :)

De balkjes in het frame pakken in elkaar zeg maar, voor extra stevigheid...dus eerst het frame en op het laatst de plaat MDF.

Dat frame ziet er wel zeer solide uit. Dat maakt een hoop goed. ;)
Bij mij staat momenteel een tafel met een gekraakt bovenblad.Omdat ik even een lamp in het plafond moest verwisselen.
Resultaat laat zich wel raden........

Roibn
Hansje
gast

Citaat van: Hansje op zondag 16 september 2012, 13:52:29
Ik heb aan het plafond al wel twee goede TL-buizen ...binnenkort een foto  :D
Toch zul je veel plezier hebben van lampen op flexible poten, zodat je de lichtkegel goed kunt richten. :idea:
Er bestaan bureaulampen met die poten en die je aan de tafelrand kunt klemmen.
Zoals deze ===> klik

Edit nobody: Link toegevoegd.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hallo Hans,

Leuk weer iets van jou te horen.

Tijdens de gasten dag wordt door Peter / freak een demonstratie gegeven hoe je met een multi meter om moet gaan, misschien een idee.

Mvg,

Peter / degeluidsman.

Groningen

Mooie werkplek Hans en ik zie dat veiligheid bij jou boven aan staat, gezien de veiligheids bril. :D.
De opbouw van je baan schiet ook al op.

Groetjes Jac.
Hansje
gast

Bedankt voor de tips en reacties medespoorders  :D

Hier heb ik er twee van hangen, speciaal voor de treinkamer en een goede spreiding van het licht.

Vergat ik, ik heb twee ledjes op het vergrootglas zitten...nog geen tientje Aldi  ;)

En dit had ik nog liggen, gemak dient de mens...het feest kan beginnen  :P

Groeten,

Hans

150 jaar station Roosendaal

Prima werkplek Hans, een zeer mooie ruime tafel en lekker stevig. Zo op de foto ziet het er lekker ruim uit en heb je nog plek zat om de baan nog te vergroten.

Groet, Ronald
Hansje
gast

Hallo Hans,

Wat een prachtige tafel  :thumbup: Heerlijk om zo'n werkplek naast je baan te hebben. Je hebt trouwens een geweldige ruimte voor je modelbaan.
Mooie overzichtsfoto.  :D

Groeten Ronald  :)
Hansje
gast

Hallo Hans,

Mooi hoekje heb je daar gecreerd, ziet er stevig uit :thumbup:.

Gr.
Piwie.
Hansje
gast

Bedankt voor de complimenten  ;)

Hard gewerkt ...en hier het resultaat, het tussenstuk is geplaatst.

Je ziet dat de plaat breder is, de stukken rechts en links worden nog opgevuld zodat de plaat overal even breed is.

Hier nog een foto van de onderkant, ik heb tevens al boekbinders aangebracht voor de bedrading.
Een dubbele rij met de nietschieter aangebracht.
Het is een mooi stevig geheel geworden ...laat de draadeinden maar komen  :-)
O ja, het frame is aan beide kanten met de andere frames vastgemaakt uiteraard, met stevige bouten.

Groeten,

Hans
Hansje
gast

Hallo Hans,

Dat is een aanzienlijk stuk eraan  8o hiermee krijg je een mooie lengte erbij. Wordt dat je paradebaan?
Super om straks lange treinen te zien rijden. Succes met de verdere aanbouw.

Groeten Ronald :)
Hansje
gast

Hallo Hans,

Dat is een mooie uitbreiding, lekker stevig en mooi gemaakt.
Ben benieuwd naar de rest.

Gr.
Piwie.

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

Hoi Hans, als je zo door gaat is je nieuwe kamer snel vol  :D, maar ja dat was ook de bedoeling natuurlijk ;).
Leuk dat je het reeds gebouwde deel er zo mooi in op kan nemen. vr gr Arie
Hansje
gast

Bedankt voor de reacties  ;)

Bovenste deel (hoogste) wordt dubbel-spoor een etage lager enkel...ben nog aan het puzzelen hoor  :)
Mijn spiraal was enkel-spoor deze wordt in ieder geval dubbel.

Hou jullie op de hoogte.

Groeten,

Hans

Groningen

Mooie uitbreiding Hans.
Daar ga je vast een hoop plezier aan beleven, want een modelspoorder komt altijd ruimte te kort. :D

Groetjes Jac.
Hansje
gast

Dat kan ik niet ontkennen  :D

Maar ik heb toch een beetje gekozen voor, werkruimte, zithoekje ( koffiecorner  :P ) en vooral bereikbaarheid, rondom mijn baan komt in zijn geheel een doorgang van 45 CM.
Zo kan ik de baan breder maken overal maar kan ik er toch goed bij, zelfs onder de baan ...het schaduwstation bijv. dit scheelt weer extra werkgaten in mijn platen ;)
En eerlijk is eerlijk, ben 54 en wordt er niet jonger op..melktandjes zitten er niet meer in  :-)

Groeten,

Hans  :thumbup:

Lijkt me geweldig zo'n loopruimte rondom de baan Hans, maar let op met een scootmobil loopt je vast hoor >:-D >:-D >:-D

De koffiehoek is een goed idee van je.

Groet, Ronald
Hansje
gast

Dank je Ronald  :D

Hier een foto van de koffie-corner en leeshoek, precies in de hoek waar de grote ramen zijn.

Ik heb een stelling van Kwantum aangepast voor al mijn bladen, waaronder veel duitse tijdschriften.

Maar ik had een ideaal uitgangspunt voor mijn treinaanbouw, kon het naar mijn eigen zin indelen, rondom hoge ramen en alleen in de hoek bij de tuin grote  :thumbup:

Laat de winter maar komen  :-):thumbup:

Groeten,

Hans

perfect hoekje Hans, kan je lekker effe naar buiten gluren, genieten van je baan, bakkie koffie erbij helemaal top.

gr. Henk
Hansje
gast

Mooier had ik het niet kunnen formuleren Henk  :D

Ik heb grote plannen, schrik niet maar mijn ravijn krijgt een nieuwe locatie...tevens wil ik mijn kopstation een stukje naar de wand plaatsen waardoor meer een ruimte en afstand gevoel ontstaat tussen het kopstation en BW.
Zal een megaklus worden want mijn kopstation rust op draadeinden, en maak alles maar weer eens passend op een nieuwe locatie 8o
De twee sporen onder het kopstation worden ruimer gemaakt waardoor ik toch nog 3 loodsen kan plaatsen achter mijn draaischijf...enz. enz. kunnen jullie nog volgen  :-)

Zal kijken of ik een tekening kan maken ;)

Hou jullie op de hoogte met foto's.

Groeten,

Hans

Hallo Hans,

Die coffeecorner ziet er relaxed uit  :thumbup: De baan wordt met het nieuwe frame ertussen best groot heb ik de indruk :)

groet,
Michiel
Hansje
gast

Hallo Hans.

Prachtige koffiecorner, lekker veel leesvoer  :D.

Gr.
Piwie.
Hansje
gast

Dank U  :)

Vraagje, je gebruikt zeg twee boosters en een ringleiding...de rails isoleer je dat is me duidelijk, maar als je nu een ringleiding gebruikt moet die ook een isolatie hebben ??
Zie oranje dikke streep.

Misschien een domme vraag, ineens vroeg ik me dat af...ben al 54 hoor  :D

Groeten,

Hans ;)
Hansje
gast

Citaat van: Hansje op vrijdag 05 oktober 2012, 17:20:11
Dank U  :)

Vraagje, je gebruikt zeg twee boosters en een ringleiding...de rails isoleer je dat is me duidelijk, maar als je nu een ringleiding gebruikt moet die ook een isolatie hebben ??
Zie oranje dikke streep.

Misschien een domme vraag, ineens vroeg ik me dat af...ben al 54 hoor  :D

Afhankelijk van het type booster moet je of alles isoleren (dus rail & massa), of alleen de (midden-)rail.
En als je de massa niet hoeft te isoleren, kun je dus beide boosters ook met dezelfde massa verbinden :)

Groeten,

Hans ;)

graag een glaasje wijn

eenvoudig : 1 ringleiding PER  booster.De rails hoef je niet te isoleren.Alleen de Puko's.In een digitaal systeem heb je normaal maar 1 massa (rails).Je kan dus bij 2 boosters volstaan met 3 draden: 2 X booster + (puko) en 1 X massa (rails)
Hansje
gast

Dus m.a.w twee gescheiden (aparte) ringleidingen maken, met op 1 ringleiding de trafo (aansluiten) en de ander de booster (in mijn geval)
De rails isolatie heb ik al ooit gedaan, maar het ging mij vooral over ringleiding.

Dank je Bellejt ...door de verhuizing van de baan ben ik een beetje de kluts kwijt, maar zolang ik nog weet dat ik geen postzegels verzamel mag ik nog niet mopperen  :-)

Groeten,

Hans ;)

Hoi Hans

Ik meen gelezen te hebben dat je bij de CS alleen bij de laatste versie van de boosters de massa niet behoeft te isoleren.
Bij een ecos speelde dat probleem niet.
Ik heb twee boosters plus een controller, gescheiden voeding (met het oog op een eventueel uitbreiding ingedeeld in 6 sroomkringen). De massa is in feite gedeeld. 
Hansje
gast

Ik heb dat nagekeken en dat had ik reeds goed veranderd op de baan, ik moet er weer even inkomen door die verhuizing ben je er toch even uit en moet je kijken hoe alles ook alweer aangesloten zat e.d  :)

Bedankt Piet  :thumbup:

Groeten,

Hans
Hansje
gast

Al een aardig begin gemaakt met de nieuwe bedrading  ;)

Binnenkort meer !!

Groeten,

Hans  :thumbup:
Hansje
gast

Hoi Hans

Had je draadje al een tijdje niet meer gelezen maar wat een vooruit gang zo mooie nieuwe ruimte

Het ziet er zo als gewoonlijk weer perfect uit ga zo door en geniet van je lees hoekje.

gr. Hans
Hansje
gast

Beter laat dan nooit  :D  maar ik ben door de verhuizing ook even weg geweest hoor.

Ik ga er zeker van genieten, na gedane arbeid uiteraard.

Bedankt Hans...groeten Hans  :):thumbup:

Kijkje onder de baan...boekbinder-jungle  :P

De draadeinden links zijn naar beneden gezakt, dat je niet denkt dat ze zo lang blijven, veel te link.

Er wacht nog veel werk aan de aansluitingen zo te zien. Niet het leukste werk, maar het voelt altijd goed als het weer werkt.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Ik vind bedrading juist een leuk werkje  :D

Het ziet er top uit Hans, je kan er beter langer over doen en gelijk goed dan half.
Gelukkig doe jij het gelijk goed  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter / degeluidsman.

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

Hoi Hans,

Ik heb weer even gekeken naar je baan.
Mooi om te zien hoe je bent opgeschoten.
Ik vind het altijd leuk om alle boosters bij elkaar te zien, lijkt net zo'n krachtcentrale :P
De energiemaatschappijen zullen blij zijn met de modelspoorders!
De bedrading is altijd leuk om te doen, jammer dat dat bij mij er wat bij inschoot door de lastige baan situatie.
Maar ik blijf het allemaal (stilletjes) volgen! :)

Mvg,
Falco
Hansje
gast

Als ik ooit met mijn hobby stop kunnen de energie-leveranciers de poorten wel sluiten Falco  :-)

Die boekbinders zijn echt ideaal, ik niet ze tegenwoordig vast met een nietschieter...met die vloeibare lijm willen ze nog wel eens los komen.

Het is een hoop werk, maar het is genieten als het klaar is en allemaal werkt  :thumbup:

Groeten en bedankt voor de reacties !! fijn weekend !!

Hans

Hoi Hans, slim idee van het vastnieten van de boekbinders. Heb er zelf ook nogal eens last van dat de vastgelijmde loslaten. Werkt het ook goed bij het nieten in mdf?

Mooi zo al die boosters. Klopt van die railscheiding voor het aansluiten van de boosters. Met de nieuwste boosters is het niet meer nodig. Denk dat jij de vorige generatie boosters nog hebt. Blijft dus opletten met het type.

Groet, Ronald
Hansje
gast

Ook in MDF werkt de niet-schieter...waarin niet  :D

Ben er al uit betreffende de boosters, bedankt.

Ronald, ik heb zo'n kastje gekocht om mijn draaischijf digitaal te maken en te laten werken op mijn CS2....snap er geen bal meer van, ik geloof dat jij ook een draaischijf gebruikt toch ??
m.a.w Drehscheibe 7286 mit Digital-Nachrüst-Set 7687  :)
Graag uitleg !! ik heb de gebruiksaanwijzing wel gelezen, ik kan geen drehscheibe vinden op mijn CS2...meldt hij zichzelf aan ??

effe koffie drinken ;)

Groeten,

Hans

Klopt Hans ik heb ergens op mijn draadje het aansluitschema gezet. Het meegeleverde Märklin schema klopt niet.

Bij mij werkt hij nu erg goed. Ik heb wel wat hulp gehad van Ben (Spoorman).

Groet, Ronald

Hier heb je de link naar mijn website Hans. Je vindt daar ook het aansluitschema van de draaischijf.

http://rosenbahn.wordpress.com/2012/04/09/draaischijf/

Ik hoor wel of het lukt.

Groet, Ronald
Hansje
gast

Dank je  :thumbup:

Als het niet is gelukt geef ik nog wel een gil  ;)

Hans
Hansje
gast

Is dit de bedoeling ??

Trafo is een aparte trafo ?? geen booster ??

Hans

Nee,

Rood van beide zijden naar de CS2 baanstroom.

Alle bruin aan elkaar verbinden en naar de CS2 baanstroom

Geel naar een aparte trafo op de gele aansluiting. Zoals je ziet zit de gele steker op een punt waar niets bijstaat. 

De aparte trafo is een normale trafo géén booster.

Je kan die draad dus op één van je twee blauwe trafo's aansluiten.

Groet, Ronald
Hansje
gast

Bedankt ga nog een poging wagen  ;):thumbup:

Hou je op de hoogte.

Hans

De klei man.........

Hallo Hans,

Nou toch een keer een blik kunnen werpen van de onderkant van je baan,
daar vroeg ik 3 jaar geleden al een keertje naar  :?

Ziet er goed uit, ga zo door  :)

Gr Einte
Hansje
gast

Beter laat dan nooit Einte  :-)

Bedankt voor het compliment ;)

Hans
Hansje
gast

Hij doet helemaal niks  :? ....wat een verschrikking !! waarom moet zoiets zo ingewikkeld zijn, mijn handbediening werkt nog vlotter en dat voor 114 euro  :|
Ik denk inpluggen en klaar.
Als de aansluitingen in een gebruiksaanwijzing al niet kloppen, je kan hem dus alleen bedienen met het keyboard er is geen plaatje voor zoals bij het uitkiezen van een LOK uit de lijst.

Iemand ??

Groeten,

Hans