Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Baan Hans(je)

Gestart door Hansje dinsdag 28 april 2009, 09:46:50

0 leden en 10 gasten bekijken dit board.
Re:Baan Hans(je)
THWboy
gast

Re:Baan Hans(je)
Ik denk dat je links (foto 2 met geele strepen) niet moet doen..
Is wel een mooie plek voor scenery :)
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

offline
Re:Baan Hans(je)
Hans,

Is er genoeg aanbod van grote stoomlocomotieven om een kolenstort te rechtvaardigen? Ga er van uit dat zo'n grote installatie alleen wordt aangelegd als er continue aanbod van grote locomotieven is die van nieuwe kolen worden voorzien.
Wordt er geen locomotief opgesloten op het nu doodlopende spoor als die een serie wagons onder installatie trekt?
En als je gaat duwen, hoe komt de locomotief aan de andere kant van de trein?
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Walter,

Ik kan je exotisch voorstel niet helemaal volgen, sorry...misschien kan je het laten zien in de foto zelf (paint) ...gaarne verdere uitleg  :lol:
Bedoel je richting rangeerlok-loods ?? (op de foto links in de bovenhoek)

Leuk te horen dat mijn laatste plannen niet slecht zijn  8)

Bedankt !!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Dank je THWboy voor je tip  :)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Piet,

Niet omdat jij het nu zegt...maar eerlijk gezegd hoe meer ik erover nadacht, hoe meer twijfels ik zelf al kreeg...sorry Hessel, idee op zich was zeker tof  :)

En als je gaat duwen, hoe komt de locomotief aan de andere kant van de trein?

Misschien toch beter geweest het spoor onder de kolenkraan aan te sluiten op de draaischijf zoals ik het in het begin had.


Deze kan ik wel in de buurt plaatsen lijkt me....iemand een idee ??



Mijn idee, rails recht houden i.p.v een bochtje (gele lijn) en dan ernaast (rode vlak) ??



HARTELIJK DANK mijne heren voor jullie reacties  :D


O ja, deze digitale-jongen heb ik ook nog splinternieuw staan !!....welk plekkie  :P



Groet,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re:Baan Hans(je)
Hans,

experimentje, maar ik bedoel:



je zou denk ik ruimte hebben voor 3 a 4 opstelsporen, je moet wel 15 graden tussen de sporen hebben, ik schat zo dat jevoor 7,5 graden echt geen ruimte hebt
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Een heel leuk experiment...maar ik heb daar totaal geen ruimte  :lol:

Vergeet niet dat het dubbelspoor welke een etage lager ligt omhoog loopt...als het van mijn grote keerlus komt.
Dan moet ik eerst mijn loks plette, voordat ze er onderdoor kunnen Walter  :mrgreen:
Toch bedankt.

Ik heb nog een kleine variant op de laatste foto...??
Waar de rail schuin ligt komen twee wissels tegen elkaar uiteraard.
Ik zit nog steeds te denken wat het voordeel is van deze in vergelijking met de onderste...kost minder rails  :P



Dit was het  :wink:





Hans  :)
Re:Baan Hans(je)
peterke33
gast

Re:Baan Hans(je)
hallo hans,

graak je er zelf nog aan uit,of word het duizelig in je hoofd nu????
je komt er wel uit zeker,blijf het volgen.

groeten peter
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Baan Hans(je)
als je zo geen stortbak voor kolen gebruikt zou ik gewoon de opstelling omdraaien.Kraan op voorste sporen en locloods war de kraan staat.Veel beter overzicht en meer ruimte.Nu verlies je vrij veel door de sporen onder de kraan achteraan te leggen.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Peter,

Soms tolt het wel eens...maar ik mag niet klagen, de hulp is echt klasse op dit forum !!!!!!!!
Nogmaals dank aan allen die mij zo geweldig geholpen hebben  8)

Bellejt,

En daar kom je nu mee...na maanden puzzelen  :lol:

Ik weet het, het gat is nog dicht te maken...maar wat denk je van al die puzzel-uren om de rails passend te krijgen...maar er zit wat in dat moet ik toegeven  :)

Nu tolt het pas echt  :mrgreen:

Groet,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2008

offline
Re:Baan Hans(je)
Hans,

De kolenbunker zou ik direct naast de kraan plaatsen, dan kan de kraan als er geen wagons met kolen zijn uit de bunker in de trechters draaien en als er wagons zijn omte lossen maar de trechters vol kan de kraan de bunker bijvullen.
Waar je de bunker nu gepland heb kun je er volgens mij niet bij met de kraan.

Groeten Henk
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: HO op maandag 12 oktober 2009, 19:18:11
Hans,

De kolenbunker zou ik direct naast de kraan plaatsen, dan kan de kraan als er geen wagons met kolen zijn uit de bunker in de trechters draaien en als er wagons zijn omte lossen maar de trechters vol kan de kraan de bunker bijvullen.
Waar je de bunker nu gepland heb kun je er volgens mij niet bij met de kraan.

Groeten Henk


Goeie tip Henk...hij mag iets dichterbij mee eens  :)

Maar de kraan heeft redelijk veel bewegingsvrijheid hoor als je begrijpt wat ik bedoel.

Bedankt en groet,

Hans  :wink:
Re:Baan Hans(je)
peterke33
gast

Re:Baan Hans(je)
hans,

inderdaad iedereen helpt iedereen hier,ik vind het fantastis dat jullie dan bedoel ik ook iedereen elkaar helpt met andere zijn haar vragen.

groeten peter
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

offline
Re:Baan Hans(je)
Lijkt mij een goed idee van Henk , Hans. Is met gebruik van een steunmuur ruimte genoeg? Het lijkt van wel.
Het zou natuurlijk wel handig zijn als de kraan niet te veel hoeft te bewegen tijdens het lossen.
Als je het geheel omdraait, kijk je tegen de achterkant van de kraan aan en heb je minder zicht op de locomotieven onder de bunker.
Weet niet of dit echt veel ruimte winst oplevert.
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
CiteerPiet,
Niet omdat jij het nu zegt...maar eerlijk gezegd hoe meer ik erover nadacht, hoe meer twijfels ik zelf al kreeg...sorry Hessel, idee op zich was zeker tof 
En als je gaat duwen, hoe komt de locomotief aan de andere kant van de trein?

rangeren is een kunst op zich, merk ik wel weer. :)
voor het station ligt een spoor waar de lok aan de goede kant van de trein wordt gezet. dit geldt zowel voor rangeerloks als transport loks. de trein wordt dus onder de kraan geduwd en teruggetrokken als ie weer moet vertrekken.

CiteerIs er genoeg aanbod van grote stoomlocomotieven om een kolenstort te rechtvaardigen? Ga er van uit dat zo'n grote installatie alleen wordt aangelegd als er continue aanbod van grote locomotieven is die van nieuwe kolen worden voorzien.
Dit van PAB is wel een beetje waar. MAAR: een kolenoverslag is wel heel leuk. De treinen uit de mijnen storten de bunkers vol en daar worden de kolen verder verdeeld naar huishoudens, fabrieken, lokdepot, enz.  Volgens mij had je rechtsboven toch een mijntje gepland? Je kraan krijgt het hier mooi druk mee en het kraanspoor is dan voor het vullen van korte regio-kolentreintjes

Hans, eigenlijk vind ik dat in de laatste ontwerpen de lokloods steeds moeilijker te bereiken valt. bovendien zou ik de verzorging van de loks concentreren op de twee kolensporen (met smeerput?) en het terug spoor met slakken, zand en water. De omgeving van de lokloods is meer geschikt voor de langdurige handelingen, zoals vlampijpen verschonen en reparaties en opstellen van loks. probeer te voorkomen dat de loods geblokkeerd wordt door loks die met iets anders bezig zijn. denk ook eens aan de diesellokjes die ook soms in de loods moeten.

misschien help dit om het een en ander af te wegen. 8)

Hessel.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

offline
Re:Baan Hans(je)
Citaat van: de Hoeve op maandag 12 oktober 2009, 19:48:49
voor het station ligt een spoor waar de lok aan de goede kant van de trein wordt gezet. dit geldt zowel voor rangeerloks als transport loks. de trein wordt dus onder de kraan geduwd en teruggetrokken als ie weer moet vertrekken.

Hessel.

Ligt het station niet een beetje ver weg om dat te doen? Wordt een flink eind duwen over het hoofdspoor. |Of vergis ik mij in de afstand?

Hans
Ik heb je een mail gestuurd met een PDF over "betriebswerke". Aan het mailadres uit je profiel.
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
nee PAB, daarvoor ligt er een speciaal derde spoor.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Dus toch nog weer even terug naar de tekentafel  :)

Maakt niet uit, nu kan ik nog makkelijk dingen verleggen en dadelijk niet meer..moet kunnen.

Betreffende steunmuren, om meer ruimte afstand (optisch) te geven met het kopstation.. is dan een steile rotswand niet beter ?? ...of is dit onzin  :)

Hessel, het terugspoor en die slakken, bedoel je dan het omrij-spoor ??

Piet, ik heb je PDF ontvangen...super !!
Betreft dat omkeren wat Bellejt zei, hij bedoelde de gehele kraan naar voren zetten..waar nu de loods ligt zeg maar. (denk ik)

Heren mag ik U weer hartelijk danken  :D

Groet,

Hans  :wink:
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Baan Hans(je)
Hallo Hans,

Het gaat allemaal zo snel met de veranderingen ik kan het allemaal meer volgen,
maar succes verder  :D

Gr Einte
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Einte op maandag 12 oktober 2009, 20:55:35
Hallo Hans,

Het gaat allemaal zo snel met de veranderingen ik kan het allemaal meer volgen,
maar succes verder  :D

Gr Einte

:mrgreen: :mrgreen:

Ik hou van tempo  :P

Bedankt !!

Groet,

Hans  :wink:
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
CiteerHessel, het terugspoor en die slakken, bedoel je dan het omrij-spoor ??
ja dat bedoel ik.
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
volgens mijn tolt iedereen, behalve Hans. hij heeft de regie in handen en is de enige die weet hoe het geheel er uit ziet... :P

succes Hans, maar gaat nu alles weer op de schop? :o

je maakt ons wel nieuwsgierig hoor. ik zit gekluisterd aan mn pc en van mn modelbaan komt hierdoor ook niks.... :shock:

groeten,
Hessel.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: de Hoeve op maandag 12 oktober 2009, 21:11:58
volgens mijn tolt iedereen, behalve Hans. hij heeft de regie in handen en is de enige die weet hoe het geheel er uit ziet... :P

succes Hans, maar gaat nu alles weer op de schop? :o

je maakt ons wel nieuwsgierig hoor. ik zit gekluisterd aan mn pc en van mn modelbaan komt hierdoor ook niks.... :shock:

groeten,
Hessel.


Haha....ik heb speciaal een anti-tol-stoel gekocht, werkt perfect  :lol:

Alles gaat zeker niet op de schop, en zeker niet op de kolenschop...zelfs de stortinstallatie niet, dus wie weet.

Ga zoals je al zei, het meer concentreren rond de kolenkraan...heb al wat PDF foto's gezien van Piet, zodoende.
En de wat langere (langdurig dus) werkzaamheden rond de lokloods.

Hessel, vergeet je eigen baan niet ben benieuwd naar jouw werkzaamheden, stuur nog eens wat foto's  :wink:

Groeten,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Plaats van de kolenbunker is reeds bepaald (op maat geknipt)...nu de rest nog  :lol:

Zie witte strook, als ik steunmuren neem is het geen probleem.



Groeten,

Hans.

Tijd voor een bakkie  :P
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

offline
Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Hansje op maandag 12 oktober 2009, 20:50:47

Betreffende steunmuren, om meer ruimte afstand (optisch) te geven met het kopstation.. is dan een steile rotswand niet beter ?? ...of is dit onzin  :)

Piet, ik heb je PDF ontvangen...super !!

Groet,

Hans  :wink:

Hoop dat je wat hebt aan de stapel documentatie.

Liever een steunmuur, wellicht met steunbogen of steunmuurtjes er tegen aan,zoals Noch 58076
http://www.noch.de/de/produktkatalog/listview.php?search=true&suchbegriff=58076&spurweite= of
58078, 58115 of 58125.
Rotsmuren hebben altijd last van vallende stenen, dus dat kan worden vermeden met steunmuren, in ieder geval achter de kolenbunker en opslag. Voor het overige zou het misschien wel kunnenn
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Piet,

Die documentatie helpt zeker...daardoor ben ik al aan het volgende gekomen, zie foto.

De twee sporen buiten de kolenkraan (gele dikke lijnen) ga ik meer ruimte geven, ruimte voor waterkranen, zand e.d

Dan eens op mijn gemak verder kijken, en zoals Hessel al zei...de loods meer apart voor andere werkzaamheden.
Moet toch meer deel voor deel bekijken  :)

Overigens als ik de loods een aparte aansluiting (oranje kruis nu) geef op de draaischijf, dan blijft er langs dat dubbelspoor (geel) veel meer scenery ruimte vrij...doordat het niet onderbroken wordt door wissels...YESSSSSSSS  :P



Bedankt weer Piet, fantastisch al die steun (muren) die ik hier krijg...het moet en zal lukken !!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Misschien draaf ik door...maar  :lol: ...geeft best nog mooie ruimte voor de scenery !!??

Links onder voor dat vlampijp-gedoe  :P



Groeten,

Hans.

Re:Baan Hans(je)
EgMaf
gast

Re:Baan Hans(je)
Deze laatste vinnik persoonlijk eigenlijk best wel..... geniaal :)
Re:Baan Hans(je)
pjotr
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Hansje op dinsdag 13 oktober 2009, 09:24:27Misschien draaf ik door...maar  :lol:

Citaat van: EgMaf op dinsdag 13 oktober 2009, 10:53:48
Deze laatste vinnik persoonlijk eigenlijk best wel..... geniaal :)

....dat levert wel weer resultaat op!  :lol: 8)


Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2008

offline
Re:Baan Hans(je)
Goede middag Hans,

Ben het met EgMaf eens en denk dat je puzzel in grote lijnen gereed is, succes met de definitieve bouw.

Groeten Henk
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Dank U mijne heren, dit klinkt als muziek in de oren  :)

Weer een stukkie verder in de uitwerking (zie boven) , vanaf gele lijn nu allemaal K-rails..past perfect !!

Moet nog wel een paar K wissels aanschaffen, iemand nog wat liggen  :lol:
Door de aftakking doodlopend te maken, krijg je toch het gevoel van lengte (voor scenery)

Met de rode lijn (pijlen) zie je dat ik meer ruimte heb naar de koleninstallatie.

Zou dit de doorbraak zijn  8)

Ik heb een foutje gemaakt, die doodlopende moet wel naar de draaischijf...hellluppp !!!



OF KAN DIT OOK ????



Groet,

Hans  :mrgreen:
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Het kan denk ik wel...zo zou het kunnen worden  :)



Groet,

Hans.

Effe wat drinken je krijgt een droge bek van al dat puzzelen  :P
Re:Baan Hans(je)
Ryan
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Hansje op dinsdag 13 oktober 2009, 16:00:11
Effe wat drinken je krijgt een droge bek van al dat puzzelen  :P

Als je niet uitkijkt krijg je nog serieuze slijtplekken van het iedere keer verleggen en passen en meten met die rails ;)
Re:Baan Hans(je)
Wim N
gast

Re:Baan Hans(je)
Hallo Hans,

Ik zie nog steeds geen prachtige stomer op komen stomen op je lokdepot.
Jammer hoor. :D :D

Groet Wim.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Wat was de vraag Wim  :lol:



Groeten,

Hans  :wink:
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

offline
Re:Baan Hans(je)
Hans

Het laatste voorstel biedt mooie mogelijkheden voor een goede mix van rails en scenery. Niet overdadig veel rails en nog nog een aardige ruimte voor de zaken er omheen.

Ik neem aan dat je het tweede spoor van links gebruikt om eventueel wagons voor het afvoeren van afval naar binnen te duwen?
Als dat niet zo is, zou je het ook kunnen omdraaien en bij de draaischijf laten beginnen, dat scheelt weer een wissel dan.

citaat uit een oude tv serie: I love it when a plan comes together
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Dank voor je reactie Piet  :)

Ik heb al 1 wissel gekocht, dus er is al een aansluiting achterin gemaakt.
Alleen helemaal links naar de loods ligt nog niet vast.

Dit wordt het vrijwel definitieve plan...hoop ik  :lol:



-Rechts van het meest linkse spoor (foto gezien) gebouwen, barak...kantoortje enz.

-Meer naar rechts, zo'n bok-kraan...zandopslag, waterkranen e.d

-Waar de rode W staat de grote water-toren.

-Links van de loods achterin, nog een extra spoortje (doodlopend)...voor dat vlampijp-gedoe  :mrgreen:

-Links voorin, een klein stukkie spoor...voor een lokje misschien.

KLEINE VARIANT, bij rode pijl laten aansluiten op de draaischijf...stel er een LOK bezig is op het doorrijspoor zeg maar (net links naast de bunkers) kan een ander toch passeren, wordt het niet geheel geblokkeerd dus.



Door de LOKLOODS een eigen spoor te geven, worden de sporen rechts ervan niet door een wissel onderbroken, snap je.

Dat is het zo'n beetje..voor nu  :)

Groet,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
EgMaf
gast

Re:Baan Hans(je)
Hmmm, deze uitwerking vind ik persoonlijk juist weer wat minder... (solly... :?).

- Er is geen spoor meer waarover locs terug naar het station kunnen zonder onder de kolenbunkers of bokkraan door te rijden. Ik zou altijd (minimaal) 1 spoor tussen station en draaischijf vrijhouden.
- Het lijkt mij handiger als er ook een directe verbinding tussen de gele (locloods) sporen, en de aansluiting met het station komt. Dat kan bijvoorbeeld door het meest rechtse van de 3 gele sporen bovenin, aan te sluiten bij de k-wissel die er ook ligt. Dan kunnen locs in een keer vanuit het station naar de loods (en terug), zonder de draaischijf te gebruiken.
- Ga je die bocht onderin, tussen de gele wissel en de draaischijf, wel redden? Lijkt me erg scherp!
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Baan Hans(je)
ziet er goed uit zo.Ik zou het zo ook doen.Het spoortje naast de locloods kan je ook gebruiken voor een dieselstation.Zet je aan de ander kant van je draaischijf ook een ringlocloods ?
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Egmaf, ....is dit een optie  :) ...hoop toch dat het een beetje de goede kant uitgaat  :wink:



bellejt, dank je...maar er is geen plek voor, helaas (zie foto's draadje)

Deze was in de basis beter ?? ...Piet was razend enthousiast  :lol:
Zou de drie sporen rechts van het spoor naar de loods...in zijn geheel naar rechts kunnen verplaatsen, omrij zit dan tegen de bunkers bijna aan, om zo meer ruimte te krijgen. (scenery)



Groet,

Hans.

Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
En de laatste voor vandaag...ik beloof het  :lol:

Zie rode lijnen, hou ik aan de rand een brede lijn over voor het kantoor, barak e.d



IK GAAT EFFE LEGGE  :mrgreen:

Groet,

Hans.
Re:Baan Hans(je)
Wasmi
gast

Re:Baan Hans(je)
Wat je ook doet, de loods wel direct aansluiten op de draaischijf, zodat je zonder extra zaagbeweging van de draaischijf de loods in kan.
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Wasmi op woensdag 14 oktober 2009, 17:13:35
Wat je ook doet, de loods wel direct aansluiten op de draaischijf, zodat je zonder extra zaagbeweging van de draaischijf de loods in kan.

Zal er aan denken Walter...bedankt  :)

Ik ga in eerste instantie het omrij-spoor weer dichter langs de bunkers leggen, zoals in het prille begin...en deze dus vrij laten, geen handelingen daar en niet blokkeren.

Dank U

Groet,

Hans  :wink:
Re:Baan Hans(je)
de Hoeve
gast

Re:Baan Hans(je)
Hans, ik denk dat er weer wijze woorden gesproken zijn. je laatste ideeen vind ik een verbetering. vooral de rode lijn ziet er goed en vloeiend uit!

er is toch nog een oplossing die nog weer meer voordelen oplevert, zonder jouw huidige oplossing geweld aan te doen:
- het 1ste spoor (links, rood): niet dood laten lopen, maar aansluiten op de draaischijf, zodat ook loks vanuit de loods nog kunnen keren en kolen laden. evt. vooraan nog een wissel met een kopspoortje als je wissels over hebt.
- 2de spoor: niet op de draaischijf aansluiten, maar dood laten lopen. dit is een spoor waarop n kort treintje staat voor afvoer van slakken en andere rommel.
- andere sporen: OK

ik denk dat in navolging van Wasmi en Egmaf je hiermee veel bereikt:
- loods is op de draaischijf aangesloten (spoor 1)
- station verbonden met draaischijf (spoor 3)
- loods direct (1xsteken) bereikbaar vanaf station
- mogelijk zowel voor als na het kolen laden keren en naar de loods of terug naar station.
- tweede spoor tussen draaischijf en station (spoor1 of spoor3)
- EN veel ruimte voor je scenery omdat er een spoor minder ligt tov je laatste ontwerp.

succes Hans, t was weer mooi om te zien dat je al redenerend tot een (vrij) goed baanplan komt.

groeten,
Hessel.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

offline
Re:Baan Hans(je)
Als het qua ruimte kan is een spoor direct langs de bunker welke een leuke optie. De extra wissel naar de lokloods lijkt mij overbodige luxe, wissels zijn ook in het echt lekker prijzig. Hoe minder hoe beter was ook vroeger al het devies.
Met al het drukke verkeer heb je dan geen last van de loks die water of kolen halen.

De laatste optie lijkt weer een stuk minder (met de rode lijnen). Is toch geen enkel bezwaar als de locs via de draaischijf naar het station rijden. Daar ligt hij voor ten slotte. Had je ook zonder gekund.
De beweging is toch meestal de slakken er uit halen, nieuwe kolen, nieuw water (niet noodzakelijk in deze volgorde) en dan naar de loods om te slapen. Nieuwe kolen en water kan eventueel ook de volgende dag.
Kantoor hoeft ook niet zo groot te zijn, bijvoorbeeld Vollmer 5610
http://vollmer-online.de/en/articles/art_5610.html
Kan zelfs een combinatie van kantoor en verblijfsruimte zijn. Past aardig links bij je draaischijf denk ik, als je dat doodlopende spoortje weghaalt
Re:Baan Hans(je)
EgMaf
gast

Re:Baan Hans(je)
Ik ben het volledig met Hessel eens!
Met zijn aanpassingen is je laatste plan (met de rode lijnen) prima:
- Spoor 1 (meest links) zorgt voor de directe aansluiting tussen draaischijf, loodsen en het station.
- Spoor 2 en 3 komen onder een bokkraan
- Spoor 4 en 5 gaan onder de storkbunkers door
- Spoor 6 is voor de aan of afvoer van kolen, slakken e.d.

Voor de "mooiïgheid" zou je misschien nog een wissel links-achterin kunnen leggen, tussen de deur van het meest linkse spoor in de loods en de wissel die er nu al ligt (naar Spoor 1).
Aan die nieuwe wissel zou dan een kort spoortje naar voren kunnen komen, als opstalplek voor een uitgerngeerde of beschadigde lok. Met jouw kwaliteiten zou dat een heel mooi mini-dioramatje kunnen worden zo op de voorgrond :) Maar hou dat spoortje wel kort, want anders ben je de sceneryruimte links van spoor 1 kwijt, en da's niet de bedoeling!
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

offline
Re:Baan Hans(je)
Ben wel wat overstag.
Ga je slanke of normale wissels gebruiken? Als het even kan zou ik voor slanke kiezen.

Misschien tijd om de meest waarschijnlijke variant eens uit te leggen?
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Mensen, ten eerste mijn dank voor het meedenken  :)

Ik ga dit uitprinten (jullie reacties) , en eerst eens rustig lezen...en dan zoals Piet zei de meest waarschijnlijke variant eens uit leggen, tenslotte ken ik mijn beperkte ruimte het best  :lol:
Sommige dingen lijken prachtig op papier, maar als je dan de ruimte ziet waar het moet komen kan dat lelijk tegenvallen.

Wil gewoon dat het zo goed mogelijk ligt, ik had me er veel makkelijker vanaf kunnen maken door te zeggen, ik knal het neer en ik geloof het wel...maar dat geeft geen bevredigend gevoel op lange termijn.

Maar ik voel dat het definitieve plan steeds dichterbij komt nu...yesssssssss !!!!

Hartelijk dank...ik ga weer eens aan de slag.

Groeten,

Hans  8)
Re:Baan Hans(je)
EgMaf
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: pab op woensdag 14 oktober 2009, 20:24:19
Ga je slanke of normale wissels gebruiken? Als het even kan zou ik voor slanke kiezen.
Ik ook: Gebruik in je BW zoveel mogelijk slanke wissels. Met mooie grote zwarte stoomlocs staat dat een stuk mooier. Voor de variatie zou je bijvoorbeeld dat ene extra spoortje dat ik voorstel dan juist wel met een gewone wissel kunnen doen. Dat kan zelfs een handwissel zijn, want dat spoortje leidt toch alleen maar naar het mini-diorama, daar rijdt dus verder niets :)
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: EgMaf op woensdag 14 oktober 2009, 21:16:06
Citaat van: pab op woensdag 14 oktober 2009, 20:24:19
Ga je slanke of normale wissels gebruiken? Als het even kan zou ik voor slanke kiezen.
Ik ook: Gebruik in je BW zoveel mogelijk slanke wissels. Met mooie grote zwarte stoomlocs staat dat een stuk mooier. Voor de variatie zou je bijvoorbeeld dat ene extra spoortje dat ik voorstel dan juist wel met een gewone wissel kunnen doen. Dat kan zelfs een handwissel zijn, want dat spoortje leidt toch alleen maar naar het mini-diorama, daar rijdt dus verder niets :)

Ik heb er pas 1 gekocht, een gewone (standaard K)...maar ik zal er aan denken om voor de rest slanke te nemen.

Bedankt !!

Groeten,

Hans  :)
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Baan Hans(je)
Succes met lezen  :D

Gr Einte
Re:Baan Hans(je)
Hansje
gast

Re:Baan Hans(je)
Citaat van: Einte op woensdag 14 oktober 2009, 21:24:03
Succes met lezen  :D

Gr Einte

Hartelijk dank meneer Einte..moet lukken  :lol:

Groet,

hans.
Re:Baan Hans(je)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Baan Hans(je)
vergeet niet dat slanke wissels veel meer plaats gebruiken dan gewone.De radius is veel groter.Als je een ringlocloods op je draaischijf hebt (aan de onderkant tekening) dan zou ik persoonlijk de bovenste locloods als een dieselloods beschouwen.Krijg je veel meer mogelijkheden en kan je gewone wissels gebruiken.Daar ook gewoon een enkel spoortje  naastleggen waar ze kunnen tanken , water en zand innemen.Heb je meteen 2 X gescoord.
Ik leg mijn diesel gebeuren op mijn zijlijn.Dat rechtvaardigd daar ook mijn industrie en zie ik af en toe eens een eenzame dieselloc over mijn baan rijden.Kan ik ook gewoon een rangeerlocje (of kofje) versturen op de zijlijn..