Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

TrainBase

Gestart door wdevaal donderdag 23 april 2009, 23:13:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:TrainBase
Spoorman
gast

Re:TrainBase
Misschien gaat Willy de oude gratis versie nog op z'n webstek zetten, voor de niet "Pro's" zeg maar. Zou zo maar kunnen toch? 8)

Gr, Ben.
Re:TrainBase
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:TrainBase
Ik heb zojuist mijn donatie naar Willy overgemaakt. Heb toch wel vertrouwen in zijn ontwikkelde software.

Bovendien, om met "Spoorman" en andere gebruikers te spreken heb ik ook wel behoefte aan overzicht en ordening.
Re:TrainBase
Aliebengalie
gast

Re:TrainBase
Hebben we ook met de "gratis" software Hans - ik zie de verschillen nog steeds niet.

Mvg: Alex
Re:TrainBase
Lid sinds: 2007

offline
Re:TrainBase
Citaat van: Wasmi op woensdag 06 oktober 2010, 11:11:41
Tja, dat komt vanzelf wel, als je niet meer weet wat je hebt en welke decoder er ook al weer in welke loc zit, en welke instellingen je daarvoor hebt gedaan. Je bent er wel een poosje zoet mee (afhankelijk van de grootte van je collectie natuurlijk) voor je alles hebt ingevoerd. Ik heb erg oa veel tijd besteed aan het maken van foto's en ben er tijdens het invoeren achter gekomen dat ik een zaken had waarvan ik het niet eens meer wist  :shock: :oops: Het bijhouden is niet zo'm probleem, als je een nieuwe aanwinst hebt, gelijk even invoeren als alles nog vers in je geheugen zit en alle papieren en info bij de hand is.
Ik had in het verleden eea in een excel spreadsheet zitten, in elk geval al m'n loks, om digitaal adres beheer te kunnen doen, en te weten welke functie wat doet (alles voor het MFX tijdperk). Da's wel handig bij ca 100 digitaal gestuurde locs en functiemodellen.
Gelukkig heb ik dat spreadsheet kunnen exporteren en importeren in Trainbase, dat scheelde wel veel werk.
Verder is het een goed lijstje voor de verzekering!Wat ik nog niet heb ingevoerd zijn zaken als rails en scenery, en m'n besturingssysteem. Dat komt nog wel.

Walter

Ah ja. Kijk, ik heb ook een vrij uitgebreide verzameling, maar ik weet toch nog wel wat er allemaal is. In de waarde van mijn verzameling ben ik niet vreselijke geïnteresseerd en verzekeren doe ik alleen eerste levensbehoeften.
Wat ik goed kan begrijpen is dat je ergens technische specificaties kwijt wil. Decodertype, adres en allerlei andere instellingen. Ik bedenk nu dat ik daarvoor Koploper gebruik/misbruik. Daarin moet je toch allerlei gegevens over de locs invoeren wil het allemaal werken. Het decodertype (inderdaad, vaak geen flauw idee meer) en wat relevante CV-instellingen passen op de aparte pagina met aantekeningen die bij iedere loc beschikbaar is.

Het zou wel handig zijn om op een rijtje te zetten wat er nog allemaal aan de treinen moet worden verbouwd, maar dat zal dan wel weer niet in trainbase zitten.  :D

Veel plezier met het inkloppen van de verzameling. Geeft ook wel een prettig gevoel, denk ik, op een rijtje zetten wat er allemaal is.
Re:TrainBase
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:TrainBase
Citaat van: Aliebengalie op woensdag 06 oktober 2010, 20:21:48
Hebben we ook met de "gratis" software Hans

Hoi Alex, heb ik tot nu toe niet gevonden. Ik heb het ooit ook is (betaald) geprobeerd met "Collection" maar dat was wat mij betreft een "miskleun".

Na een poosje "Trainbase" perikelen op dit forum te hebben gevolgd lijk ik daar wel vertrouwen in te hebben.

Ik hou jullie (objectief) op de hoogte van mijn ervaringen hiermee.
Re:TrainBase
Aliebengalie
gast

Re:TrainBase
Tot Trainbase-pro uitkwam is het altijd gratis geweest , en kon je het downloaden van de site van Willy.
Dus sinds het uitkomen ervan, is de gratis versie dus verdwenen.
Ik ben slecht in het onthouden van tijden,maar ik denk dat het zeker 1 jaar gratis te downloaden was. Ook hier op het forum is er meerdere keren aandacht aan besteed.
Ik heb het van af de eerste dag dat het mogelijk was gedownload met de bij behorende update's.
En ik kan me voorstellen dat sommige leden hier niet blij zijn met de manier waarop het nu word aangeboden,betalen voor iets dat vanaf het begin gratis ter beschikking is gesteld.
Nogmaals en dan hou ik dus echt op,heb daar niets tegen dat men iets moet kopen,alleen er moet wel een aardig verschil zitten in het programma wat je koopt,en wat gratis was.
En dat verschil kan ik dus nog even niet vinden.
Maar verder en dat geld voor iedere gebruiker,ik en meerdere vinden het een prima programma ,waar je alle gegevens netjes in kan proppen.Om daar later een mooie uitdraai van te maken,en nog veel meer mogelijkheden.

Mvg: Alex
Re:TrainBase
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:TrainBase
Citaat van: Aliebengalie op donderdag 07 oktober 2010, 04:30:31
Tot Trainbase-pro uitkwam is het altijd gratis geweest , en kon je het downloaden van de site van Willy.

Alex, ik begrijp je standpunt.

Dat het zo lang gratis is geweest wist ik niet, ik heb dit nooit zo gevolgd omdat ik immers dat "Collection" al had waar ik dus achteraf gezien niet zo tevreden over ben.

En ja, wie zijn kont verbrandt.......

......moet op de blaren zitten.  :lol: :lol: :lol:
Re:TrainBase
Lid sinds: 2006

offline
Re:TrainBase
Ik heb ook deze discussie tot nu toe gevolgd van op de achtergrond. Hans, ik schaar me toch ook wel achter de meningen van Lucien en Alex hoor. Ik vind het niet netjes dat je eerst een programma (en het moet gezegd een prachtig programma) ontwikkelt en gratis ter beschikking stelt en dan plots van de ene op de andere dag voor dit programma laat betalen zonder dat dit nieuwe enige meerwaarde biedt.
Willy mag van mij gerust een vergoeding krijgen voor de erin gestoken moeite en tijd, maar dan had er ook iets aan het programma moeten toegevoegd worden. (lijkt me een case aan het worden voor advocaten )

Guy
Re:TrainBase
Wasmi
gast

Re:TrainBase
ik zie net overigens op het trainbase forum dat de database structuur van de eerdere versie verschilt van de de 'pro' versie, en dat je dus niet zomaar je bestand kunt overzetten. Voor mij nog meer reden om niet over te stappen. De versie die ik heb werkt prima, en doet (bijna) alles wat ik wil.

Walter
Re:TrainBase© Pro
wdevaal
gast

Re:TrainBase© Pro
Ik wil best nog even een reactie geven op enkele berichten in dit topic.

Ik heb vernomen dat het 3Rail forum beheer een deel van het topic heeft afgesplitst, waarvoor mijn dank.

Als er inderdaad bezwaren zijn vanuit  3Rail forum beheer omdat ik zoals hier wordt beschreven  commercieel bezig zou zijn vermeen ik dat graag, en zal dan zonder énig verweer direct stoppen hier nog verder te discussiëren over het programma.

Als eerste leest ik dat er veel tegenstand is omdat ik u nu vraag een eenmalige kleine donatie te doen voor het gebruik van de TrainBase© Pro versie, dit is niet zozeer omdat ik geld wil verdienen aan het programma, daar is het bedrag en de oplage te klein voor.

Wel is het zo dat ik een nieuwe versie van een programmeer software pakket heb moeten aankopen omdat het oude freeware pakket waarmee ik de vorige versie heb gemaakt niet voldeed aan de eisen die ik daaraan stelden. De kosten voor dit software pakket hoopte ik voor een deel te kunnen compenseren uit uw donaties, laten wij daarbij de tijd die ik in het programma steek geheel maar vergeten anders zou het voor onze hobby een onbetaalbaar programma worden, zoals ik hier lees zal ik deze gemaakte kosten dus nooit terug zien en had daar dus beter enkel nieuwe locs voor kunnen aanschaften.

Ook lees ik dat er weinig of geen verschil zit in de Pro versie, cosmetisch lijkt het erop dat dit ook zo is maar de Pro versie is geheel opnieuw geprogrammeerd het programma is nu stabieler dan de voorgaande versies. Ook heb ik vele wensen van gebruikers verwerkt in de Pro versie, zo kun je nu i.p.v. vier, aan zes velden een eigen functie toekennen, zijn er verschillende nieuwe invoer velden bijgekomen, is het afdrukken en exporteren van de database verbeterd, en is het mogelijk een html pagina te creëren voor gebruik in je eigen website.

Ook het back-uppen van de database en bijbehorende bestanden en het terug plaatsen van een backup is nu verbeterd, en dit is nog maar een kleine opsomming van wat er is veranderd.

Daarbij moet ik ook aangeven dat ik probeer zoveel mogelijk uw wensen te verwerken in het programma, dit is nog maar het begin.

TrainBase© Pro is een 32bits Windows applicatie, daar er nog geen 64bits applicatie is komt omdat Microsoft een benodigde driver ?Microsoft.Jet.OLEDB.4.0-provider? niet kan of wil updaten naar een 64bits versie, wel zoek ik nog maar andere mogelijk heden.

Op de vraag of de freeware versie nog wordt ondersteund door mijn, en of deze weer als download beschikbaar komt op de site moet ik ontkennend antwoorden, neen dus.

Hopende hiermede u op deze wijze voldoende te hebben voorgelicht,
en met vriendelijk groet Willy...
Re:TrainBase
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:TrainBase
@Guy. Mijn reactie richting Alex geeft er volgens mij blijk van dat ik zijn standpunt begrijp en moet je zeker niet zodanig lezen dat ik het met hem oneens ben. En als dat nog niet genoeg is: zijn standpunt kan ik billijken. Ik stap er nu ineens middenin en ken het voortraject niet zo goed. Alleen door "stom toeval" viel mijn oog onlangs op deze software. En het lijkt me wel wat, dus...... That's all. Verder iedereen zoals altijd: Vrijheid, Blijheid!  :D

@Luciën. Wat betreft "Collection". Jouw opsomming is opzich volkomen correct. Wat mogelijkheden betreft dus van mijn kant geen kritiek, maar voor mij achteraf gezien veel te veel van het goede. Het jaarlijks dan ook nog is moeten aanschaffen van een update om "bij" te blijven, wat volgens mij ook niet bepaald gratis is, vind ik nou ook wat overdreven. Dan neem ik wat mij betreft wel met wat minder genoegen. Maar voor de rest is het een goed werkend progamma hoor. Alleen voor mij is het prijsverschil dusdanig dat een éénmalige "donatie" van ? 12,50 mij wat dit betreft beter past.
Re:TrainBase
Wasmi
gast

Re:TrainBase
Willy,

m'n opmerkingen zijn niet negatief bedoeld. Ik heb veel plezier van je programma, en gebruik het regelmatig. Ik heb in principe helemaal niets tegen een geringen donatie, maar heb niet ereder kunnen ontdekken wat de verschillen nu eigenlijk zijn met de vorige versie. Kan zijn dat ik wat heb gemist.... Ik schrok vanochtend wel even toen ik zag dat de oude database niet zomaar kan worden overgezet. Ik heb behoorlijk wat tijd gestoken in m'n huidige versie (2.0.0.2) en voel er niks voor dat weer helemaal opnieuw te moeten doen.
Nogmaals, ik vind het een prachtig programma en ben er heel blij mee, maar ik wil gewoonweg niet alles nog een keer moeten invoeren. Ik heb in het verleden met wat moeite wel m'n oude excel bestand om kunnen zetten naar de trainbase database, maar access ben ik jammer genoeg veel minder in thuis.

Walter
Re:TrainBase
wdevaal
gast

Re:TrainBase
Citaat van: lokje 23 op donderdag 07 oktober 2010, 12:46:21
en je hoefd niet de foto's te plaatsen op de pc men kan werken met de cd dan worden enkel de gegevens opgeslagen op de pc en de foto's komen dan via de cd en dat is dan niet zo bezwarend voor de pc zelf.

lokje 23 ( lucien )

Ook in TrainBase© Pro kun je de afbeeldingen vanaf een CD laden als dit wenselijk is, in de database komt alleen een verwijzing te staan naar de afbeelding.

mvg Willy...
Re:TrainBase
rcmarc
gast

Re:TrainBase
Citaat van: bellejt op woensdag 06 oktober 2010, 20:00:13
Aangaande de reacties :gewoon dit topic sluiten is eigenlijk het best.Wel met vermelding dat dit soort vragen vanaf heden op het eigen forum moeten gesteld worden.Mijns inziens gaat het hier vanaf nu om handel vermits er moet betaald worden voor het programma.Dan kunnen we evengoed voor alle betalende programma's een topic openen.Dit zou ideaal zijn voor de makers en goede sluikreclame.Of de TOPIC titel veranderen vermits het eigenlijk zou gaan over de verschillen tussen de programma's.

Niet geheel mee eens namelijk handel is het niet. Er zijn mensen tevreden over trainbase en sommige niet en daar gaat het forum ook over. Sommige komen dan met alternatieven en uitleg waarom ze die andere beter vinden dat is nog geheel on-topic dus waarom dan sluiten voor handel, niet mee eens.
Re:TrainBase
rcmarc
gast

Re:TrainBase
Citeer
Ik wil best nog even een reactie geven op enkele berichten in dit topic.
.....
Als er inderdaad bezwaren zijn vanuit  3Rail forum beheer omdat ik zoals hier wordt beschreven  commercieel bezig zou zijn vermeen ik dat graag, en zal dan zonder énig verweer direct stoppen hier nog verder te discussiëren over het programma.
De meeste forums hebben dat wel ja, geen idee of ze dat hier ook hanteren.

Citeer
Als eerste leest ik dat er veel tegenstand is omdat ik u nu vraag een eenmalige kleine donatie te doen voor het gebruik van de TrainBase© Pro versie, dit is niet zozeer omdat ik geld wil verdienen aan het programma, daar is het bedrag en de oplage te klein voor.
Wel is het zo dat ik een nieuwe versie van een programmeer software pakket heb moeten aankopen omdat het oude freeware pakket waarmee ik de vorige versie heb gemaakt niet voldeed aan de eisen die ik daaraan stelden. De kosten voor dit software pakket hoopte ik voor een deel te kunnen compenseren uit uw donaties, laten wij daarbij de tijd die ik in het programma steek geheel maar vergeten anders zou het voor onze hobby een onbetaalbaar programma worden, zoals ik hier lees zal ik deze gemaakte kosten dus nooit terug zien en had daar dus beter enkel nieuwe locs voor kunnen aanschaften.
Geheel vreemd is dat ook niet echt WIlly vind je wel. Ik had het eerst aangekondigd of anders een 'newsgroup' versie gebruikt dat was veel goeikoper geweest en had je ook je loks kunnen kopen.
Tevens, als gebruikers je zo dankbaar zijn en je zet een knop doneren in je applicatie dan doen ze dat wel. Echter dan is het op vrijwillige basis en een hobby applicatie levert bijna nooit veel geld op, trust me!!

Citeer
Ook lees ik dat er weinig of geen verschil zit in de Pro versie, cosmetisch lijkt het erop dat dit ook zo is maar de Pro versie is geheel opnieuw geprogrammeerd het programma is nu stabieler dan de voorgaande versies. Ook heb ik vele wensen van gebruikers verwerkt in de Pro versie, zo kun je nu i.p.v. vier, aan zes velden een eigen functie toekennen, zijn er verschillende nieuwe invoer velden bijgekomen, is het afdrukken en exporteren van de database verbeterd, en is het mogelijk een html pagina te creëren voor gebruik in je eigen website.
Als ik je commercieel advies mag geven (gezien ik in de business zit) breid de pro versie nog veel meer uit in je vrije tijd zodat er meer afstand komt tussen de gratis en de pro versie, het verschil is nu te weinig.
Dan hebben mensen ook meer reden om over te stappen naar de pro versie want dat jij alles opnieuw heb geprogrammeerd, eerlijk gezien zal dat de gebruiker een worst zijn, die wilt gewoon meer voor zijn geld...
Verder zou ik de gratis versie blijven aanbieden alleen geen updates bijvoorbeeld.

Citeer
Op de vraag of de freeware versie nog wordt ondersteund door mijn, en of deze weer als download beschikbaar komt op de site moet ik ontkennend antwoorden, neen dus.
Zou ik geen verstandige keuze vinden...

Citeer
Ook in TrainBase© Pro kun je de afbeeldingen vanaf een CD laden als dit wenselijk is, in de database komt alleen een verwijzing te staan naar de afbeelding.
Dit zou ik zo maken dat de foto gekopieerd word naar een map voor juist dat soort afbeeldingen zodat het voortaan lokaal kan worden geladen ipv vanaf de cd, want die blijft er niet eeuwig inzitten.

Verder zou ik als ik jou was ook een tooltje maken dat de oude database converteert naar de nieuwe. Dat geeft sommige meer moed om over te stappen naar de pro versie.

Ik hoop je hier weer wat motivatie te hebben gegeven voor updates en ideen..

Groetjes
Marc
Re:TrainBase
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:TrainBase
Hallo Allen,

in overleg met Willy de Vaal en forumbeheer verwijzen wij u graag naar de site en forum van Willy betreft Trainbase, hier kunnen alle vragen over dit programma beantwoord worden,

Klik hier voor Homepage Willy de Vaal

Klik hier voor gebruikersforum trainbase


met vriendelijke groet,

Walter