Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Graag hulp bij ontwerp testbaantje!!

Gestart door TRUKO donderdag 23 april 2009, 23:04:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Graag hulp bij ontwerp testbaantje!!
Beste mensen,

Aangezien er hier op het forum goede railplan creatievelingen zitten, wil ik jullie vragen voor wat ideeen om een testbaantje te maken. Het doel is om het mijn CS2 en PC besturing aan de slag te gaan, en eerst zoveel als kan, de mogelijkheden uittesten v.w.b. PC besturing. Dus het baantje hoeft niet mooi te zijn... :?... maar graag wel zoveel mogelijk technische foefjes erin!!

Een eerste opzetje vanuit mijn kant:


Zoals je ziet is de tafel redelijk klein, maar dat is even niet anders. De toekomstige baan wordt stukken groter... :) :)

Alvast bedankt voor jullie ideen!!
M.vr.gr.
Rutger
Re:Graag hulp bij ontwerp testbaantje!!
Als het gaat om automatiseren, heb je niet zo veel aan het rangeerdeel onderin (dat moet dan toch handmatig).

Ik zou dan eerder proberen om een keerlus erin te frotten. Misschien lukt dat vanaf de wissel rechts-boven naar de boogwissel links-onder..?

Maaar zijn je blokken nog wel lang genoeg om er voldoende bezetsecties in te leggen? Het advies is meestal 3 secties per blok...
Re:Graag hulp bij ontwerp testbaantje!!
Citaat van: EgMaf op donderdag 23 april 2009, 23:09:43
Als het gaat om automatiseren, heb je niet zo veel aan het rangeerdeel onderin (dat moet dan toch handmatig).

Ik zou dan eerder proberen om een keerlus erin te frotten. Misschien lukt dat vanaf de wissel rechts-boven naar de boogwissel links-onder..?

Maaar zijn je blokken nog wel lang genoeg om er voldoende bezetsecties in te leggen? Het advies is meestal 3 secties per blok...

Hoi Egmaf,
Rangeren: ik heb er ontkoppel rails inzitten....die kunnen niet gedigitaliseerd worden?
Keerlus frotten: ga ik ff proberen
Blokkenlang genoeg: nou niet echt he.. :(...maar dan hou ik de treintjes maar kort...'k zal het nu even moeten doen met deze tafel grootte.

Thanks alvast voor de input.

Re:Graag hulp bij ontwerp testbaantje!!
jongens,

Hier weer een probeersel, graag jullie reactie(s):


Alvast bedankt,
Gr.
Rutger
Graag hulp bij ontwerp testbaantje!!
Mensen,

Hebben jullie nog adviezen?

Alvast bedankt
Gr.
Rutger
Re:Graag hulp bij ontwerp testbaantje!!
hallo rutger,
dit is heel goed vind ik toch :D
groeten patrick
p.s. ik ga ook beginnen met pc besturing via cs2
Re:Graag hulp bij ontwerp testbaantje!!
Citaat van: gentpilot op vrijdag 24 april 2009, 16:46:59
hallo rutger,
dit is heel goed vind ik toch :D
groeten patrick
p.s. ik ga ook beginnen met pc besturing via cs2

Hoi Patrick,

Ok, dank je.
Leuk, laten we het e.e.a. aan ervaringen delen, lijkt me handig.... :? :D :D
De PC ervoor moet nog komen hoor, dus ik ga nog niet zo snel... :(
Groet,
Rutger

Re:Graag hulp bij ontwerp testbaantje!!
hallo Rutger!

het is je gelukt om in je kleine baantje veel spoorse aspecten op te nemen.
maar als je eenmaal door de keerlus bent gekomen,
kan je trein niet meer op de rangeersporen komen, zonder om te keren.

ik weet niet of dat een probleem vormt.
rij zelf niet digitaal dus vandaar.

groeten,
Hessel.
Re:Graag hulp bij ontwerp testbaantje!!
Rutger,

PC besturing via CS2? Volgens mij is dat nog niet mogelijk :?

Groetjes, John
Re:Graag hulp bij ontwerp testbaantje!!
Zie net dit draadje :oops: :oops: :oops:

Groetjes, John
Re:Graag hulp bij ontwerp testbaantje!!
Citaat van: Tilly op vrijdag 24 april 2009, 23:45:50
Zie net dit draadje :oops: :oops: :oops:

Groetjes, John

Hoi John,
Ok, no problemo.
Ik ben ook wel benieuwd of dat straks gaat werken CS2 en Rocrail, en hoe het gaat werken....keep you posted.... :)
Groet,
Rutger
Re:Graag hulp bij ontwerp testbaantje!!
Citaat van: de Hoeve op vrijdag 24 april 2009, 23:02:36
hallo Rutger!

het is je gelukt om in je kleine baantje veel spoorse aspecten op te nemen.
maar als je eenmaal door de keerlus bent gekomen,
kan je trein niet meer op de rangeersporen komen, zonder om te keren.

ik weet niet of dat een probleem vormt.
rij zelf niet digitaal dus vandaar.

groeten,
Hessel.

Hoi Hessel,
Dank je voor je reactie, ja dat klopt! Echter toen ik het zag, kwam het ook wel goed uit, ik kan dan nl. achteruit het rangeer spoor oprijden en zo de wagons ontkoppelen..er zit nl. een ontkoppelrails in !! Die bedacht ik ook toen ik er nog eens goed naar keek hoor... :D

Klopt mijn redenering?
Groet,
Rutger




Re:Graag hulp bij ontwerp testbaantje!!
Jongens,

'k kon niet stoppen met spelen in Wintrack, hier een nieuwe versie, graag jullie reacties en suggesties voor verbetering.


Groet,
Rutger

Re:Graag hulp bij ontwerp testbaantje!!
ziet erg goed uit =D
Gr kenny
Re:Graag hulp bij ontwerp testbaantje!!
de laatste vind ik wel mooi !! die andere wat minder 8)

mvg, jordi
Re:Graag hulp bij ontwerp testbaantje!!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Graag hulp bij ontwerp testbaantje!!
Hoi Rutger.
Voor een testbaantje om mee te stoeien heb je al legio mogelijkheden in rij- en automatiseer mogelijkheden! 8)
Om dit automatisch volledig te laten rijden zul je heel wat testfases nodig hebben, het voordeel is wel dat je betrekkelijk eenvoudig kunt beginnen met het eerste (buitenste) ovaaltje en inhaal spoor.
Hier zijn ook wel wat voorbeelden voor te vinden (o.a. site van Riny) daarna kun je het jezelf steeds lastiger maken.

En niet teveel en/of te moeilijk in één keer willen proberen.
Eenvoudig beginnen en daarna steeds meer mogelijkheden toevoegen.

Veel plezier.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Graag hulp bij ontwerp testbaantje!!
Mensen,

Dank voor al jullie reacties en suggesties!! Speciaal Egmaf die me triggerde om toch aan de slag te gaan om er een keerlus in te "frotten" zoals hij dat noemde :D. Op dit moment ga ik denk ik verder met het laatste plan zoals ik dat hier heb gepubliceerd.

Nu eerst is inventariseren wat ik al heb en dan de ontbrekende rails & wissels gaan kopen...misschien toch maar naar Houten... :D

Groet,
Rutger

Re:Graag hulp bij ontwerp testbaantje!!
Citaat van: TRUKO op zaterdag 25 april 2009, 23:36:27
Mensen,

Dank voor al jullie reacties en suggesties!! Speciaal Egmaf die me triggerde om toch aan de slag te gaan om er een keerlus in te "frotten" zoals hij dat noemde :D. Op dit moment ga ik denk ik verder met het laatste plan zoals ik dat hier heb gepubliceerd.
Graag gedaan :)

En je had mijn bedoelingen inderdaad helemaal door toen je begon over dat je vanuit de keerlus achteruit de doodlopende sporen op kunt rangeren. Zo kun je met koploper dus zowel een keerlus als een pendel-traject uittesten...
Re:Graag hulp bij ontwerp testbaantje!!
Beste mensen,

Hierbij een eerste opzet v.w.b. blokindeling en meldpunten op mijn testbaan. Houd er rekening mee dat er geen grote treinlengtes rijden, en de snelheid zal ook laag zijn. Het gaat mij primair om het besturing via de Pc 'onder de knie' te krijgen.

Legenda:
De kleine blauwe pijltjes zijn het begin/einde van een bloksectie (Blok 1)
De grote zwarte pijlen in de rails zijn de bezetmeldpunten (BM1) (kreeg het niet kleiner in Wintrack helaas)

Graag jullie adviezen: klopt dit zo? zo niet, wat kan ik verbeteren?

Alvast bedankt,
Groet,
Rutger

Re:Graag hulp bij ontwerp testbaantje!!
Als je 2 remmelders (binnenkomstmelders) maakt op de aangegeven plaatsen kun je bij de cirkeltjes er 6 weglaten. Spaart je weer centjes en doorgezaagde railstaven.



Over dat rangeren en ontkoppelen: dat vraagt wat meer kennis en experimenteren. Melders moeten op de juiste plaats liggen zodat je trein exact stopt daar waar ontkoppeld moet worden. Tenminste, als je dat wilt automatiseren. Verkijk je daar niet op, begin simpel.

Gr, Ben.
Re:Graag hulp bij ontwerp testbaantje!!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Graag hulp bij ontwerp testbaantje!!
Ha die Rutger!
Zo, jij bent gelijk maar met het ontwerpen van een test baanplan aan het werk gegaan!
Hele mooie, maar zeker niet eenvoudig ontwerp.

Ben geeft al een paar hele goed tips, zeker v.w.b. gezamenlijke binnenkomst melders maar ook voor de vrij hoge moeilijkheids factor met rangeren.

Dus ook nog een tip van mij, je kunt rustig al dit hele baanplan realiseren v.w.b. het fysieke leggen van de baan, maar v.w.b. het starten met Koploper Rocrail zou ik eerst beginnen met de hoofdbaan en wanneer dit allemaal perfect werkt, daarna pas beginnen met de opstelsporen en rangeren.
Je kunt dan iedere keer een nieuwe database aanmaken met als basis de "perfecte" vorige en daarbij de "nieuwe" toevoegingen in Koploper.Rocrail

Veel plezier en succes met het "puzzelen" van het prachtige programma Koploper.Rocrail
Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re:Graag hulp bij ontwerp testbaantje!!
Mensen,

Hardstikke bedankt alvast voor deze eerste tips!!!

@Ben: dat scheelt inderdaad!! dank voor de tip, ik kom er nog op terug, heb nu effe weinig tijd :)

@AlbertJan, da's een goede praktische tip!! ga ik wat mee doen.

Groet,
Rutger
Re:Graag hulp bij ontwerp testbaantje!!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Graag hulp bij ontwerp testbaantje!!
Rutger,

Veel succes met koploper, ik ga zelf ook beginnen met mijn baan en hou ook jou draadje in de gaten voor de nodige tips.

peter / degeluidsman
Re:Graag hulp bij ontwerp testbaantje!!
Hoi Peter,

Dank voor je belangstelling...echter verrassing: ik wil gaan starten met Rocrail!!!
Maar ook daarvan zal ik jullie op de hoogte houden hoe het e.e.a. gaat verlopen.

Groet,
Rutger
Re:Graag hulp bij ontwerp testbaantje!!
hoi rutger,
ik ben ook volop bezig met rocrail. rocrail is een zeer goede besturingssoftware want ik had en heb nog altijd een probleempje met de verbinding tussen rocrail en mijn cs2 maar door de zeer goede contacten via rob(de baas) helpt hij ons ongelooflijk. een zeer goed programma :D

groeten patrick
Re:Graag hulp bij ontwerp testbaantje!!
Hallo Patrick,

Ok, dat klinkt goed, als het kan wil ik je graag wel eens raadplegen als dat zo uitkomt!!

Inderdaad, het is ook mijn indruk dat dit een zeer professioneel programma is, gebaseerd op hedendaagse technologie.

Tot forums... :D
Groet,
Rutger
Re:Graag hulp bij ontwerp testbaantje!!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Graag hulp bij ontwerp testbaantje!!
Citaat van: TRUKO op zaterdag 23 mei 2009, 10:45:05
Hoi Peter,

Dank voor je belangstelling...echter verrassing: ik wil gaan starten met Rocrail!!!
Maar ook daarvan zal ik jullie op de hoogte houden hoe het e.e.a. gaat verlopen.

Groet,
Rutger

Hoi Rutger,

Natuurlijk geen koploper voor jou, ik had even over het hoofd gezien dat je gebruik maakt van een cs2.

peter / degeluidsman
Re:Graag hulp bij ontwerp testbaantje!!
Beste mensen,

Hier weer een update van het railplan voor mijn testbaantje. 'k heb nu de isolatiepunten toegevoegd, graag jullie reactie(s) of zit zo klopt. en klopt ook de wisselstraat zoals ik die nu heb aangegeven?

@Ben: je rem melders snap ik niet helemaal, kun je uitleggen waarom ik op 'jouw' roze punten een melder moet plaatsen en dan op de andere punten de detectie kan verwijderen?

@Gentpilot: heb jij al ervaring in de combinatie met Rocrail en het definieren van je railplan, blokken etc?



Dank voor jullie feedback,
Groet,
Rutger
Re:Graag hulp bij ontwerp testbaantje!!
Citaat van: TRUKO op zondag 24 mei 2009, 22:17:43

@Ben: je rem melders snap ik niet helemaal, kun je uitleggen waarom ik op 'jouw' roze punten een melder moet plaatsen en dan op de andere punten de detectie kan verwijderen?

Een trein aangekomen op de remmelder en die naar één van de genoemde sporen moet gaan zal afremmen op die melder en stoppen op de stopmelder van het opstelspoor. Dit in plaats van afremmen op de 1e melder en stoppen op de stopmelder van het opstelspoor.

Ik lees dat je met Rocrail gaat werken. Daar heb ik geen kennis van en weet niet of Rocrail ook op deze wijze met blokken en bezetmeldingen omgaat.

Gr, Ben.
Re:Graag hulp bij ontwerp testbaantje!!
dag Rutger

we hebben met rocrail nog niet genoeg ervaring. proberen om de CS2 via rocrail aan de praat te krijgen , maar het lukt ons nog niet

groetjes
Patrick (gentpilot)
Re:Graag hulp bij ontwerp testbaantje!!
dag Rutger,
zijn die zwarte pijlen jouw bezetmeldpunten?
die blauwe dingen zijn dan de uiteiden van je blok ofzo?
die rooie bollekes dat zijn de isolatiedingskes of heb ik het verkeerd op?
moest die opsomming juist zijn:
1. waarom zet je 2 bezetmelders in een doodlopend spoor van maar 2 of 3 sporen lang. Maak daar
gewoon 1 blok van!
2. voor rocrail is 1 bezetmeldpunt al genoeg(dat weet ik toch al! :D) daarom heb je dat gedaan denk ik.
3. die wisselstraat is correct(99% zeker)
4. hoe ga je je terugmedingen maken??

groeten patrick
Re:Graag hulp bij ontwerp testbaantje!!
Citaat van: gentpilot op maandag 25 mei 2009, 16:33:20
dag Rutger,
zijn die zwarte pijlen jouw bezetmeldpunten?
die blauwe dingen zijn dan de uiteiden van je blok ofzo?
die rooie bollekes dat zijn de isolatiedingskes of heb ik het verkeerd op?
moest die opsomming juist zijn:
1. waarom zet je 2 bezetmelders in een doodlopend spoor van maar 2 of 3 sporen lang. Maak daar
gewoon 1 blok van!
2. voor rocrail is 1 bezetmeldpunt al genoeg(dat weet ik toch al! :D) daarom heb je dat gedaan denk ik.
3. die wisselstraat is correct(99% zeker)
4. hoe ga je je terugmedingen maken??

groeten patrick

Hallo Mensen,

Dank voor jullie reacties.

@Patrick: je opsomming klopt helemaal,
Tip 1: Ok, da ik naar kijken
Tip 2: perfect ga ik dat toepassen
Tip 3: thanks
Tip 4: nog niet over nagedacht, suggesties?

@Ben: Ok, je uitleg is duidelijk, 'k snap nu wat de bedoeling is. Hoe da tin rocrail zit moet ik nog uitzoeken. Morgen komt de PC binnen waarop Rocrail geinstalleerd gaat worden.... :D

Jongens, ben weer benieuwd naar jullie updates!!
Groet,
Rutger
Re:Graag hulp bij ontwerp testbaantje!!
Rutger,
ik heb het zo gedaan zie link: http://www.modelspoorh0.nl/ dan ga je naar tips en trucs je scrolt naar beneden en komt: zelf een contactrail maken van c-rail tegen. dan zie je hoe je een c-rail doorknipt. als je 1 spoor wilt maken die terugmeldt dan knip je de 2 kanten van de c-rail door, dan zijn de 2 railstaven geïsoleerd. dan steek je langs de 2 kanten nog een isolatieding. je moet eens nadenken hoe je ze steekt, 1 moet je steken op het spoor zelf, de andere op een ander spoor die erop aansluit. hopelijk snap je dit. dan soldeer of steek je er zo een stekkertje op het geïsoleerde spoor.

groeten patrick
Re:Graag hulp bij ontwerp testbaantje!!
Re:Graag hulp bij ontwerp testbaantje!!
Jongens,

Dank voor jullie 'draadjes' ik kende ze al maar het is goed om te zien dat jullie ze ook gebruiken.

@Patrick: dit stuk ligt uitgeprint klaar om eens rustig door te lezen.... :)...en deze doorknip cursus had ik ook gezien, echter de foto's laatst in een van de topics hier op het forum waren duidelijker. Zie: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=15940.0

Groet,
Rutger

Re:Graag hulp bij ontwerp testbaantje!!
dag Rutger,
vergeet ook niet dat je je cs2 moet updaten naar versie 1.0.5 (3)! de link:
http://www.maerklin.de/de/produkte/tools_downloads/software_updates.html

groeten patrick
Re:Graag hulp bij ontwerp testbaantje!!
1.1.3 is er inmiddels.
Re:Graag hulp bij ontwerp testbaantje!!
Hallo mensen,

Dank voor jullie berichtjes...het wordt weer een Top weekend:
- vanavond de Pc gehaald waarop Rocrail komt te draaien
- zaterdag naar Houten, rails scoren een hopelijk een mooie loc
- zondag treinbaan in elkaar knutselen, CS2 updaten
- maandag werktafel afmaken...foto's volgen...Rocrail installeren...

Tot zaterdag,
Groet,
Rutger
Re:Graag hulp bij ontwerp testbaantje!!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Graag hulp bij ontwerp testbaantje!!
Citaat van: TRUKO op woensdag 27 mei 2009, 01:25:53
...het wordt weer een Top weekend:
- vanavond de Pc gehaald waarop Rocrail komt te draaien
- zaterdag naar Houten, rails scoren een hopelijk een mooie loc
- zondag treinbaan in elkaar knutselen, CS2 updaten
- maandag werktafel afmaken...foto's volgen...Rocrail installeren...

Héé Rutger!
Je vergeet de "laatste" dag, "dinsdag alles klaar en treinen rijden"! :lol:

Succes, tot zaterdag.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Graag hulp bij ontwerp testbaantje!!
Citaat van: AlbertJan op woensdag 27 mei 2009, 07:18:35
Citaat van: TRUKO op woensdag 27 mei 2009, 01:25:53
...het wordt weer een Top weekend:
- vanavond de Pc gehaald waarop Rocrail komt te draaien
- zaterdag naar Houten, rails scoren een hopelijk een mooie loc
- zondag treinbaan in elkaar knutselen, CS2 updaten
- maandag werktafel afmaken...foto's volgen...Rocrail installeren...

Héé Rutger!
Je vergeet de "laatste" dag, "dinsdag alles klaar en treinen rijden"! :lol:

Succes, tot zaterdag.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Of dinsdag is het juist "&/@#:, het werkt niet!!!!!! :evil: :evil:"
Re:Graag hulp bij ontwerp testbaantje!!
dag Rutger,
het is zondag vandaag. :D gaat alles goed met de update 1.0.5 voor je cs2 en met je treinbaan in elkaar knutselen??
veel succes 8)

groeten,
patrick
Re:Graag hulp bij ontwerp testbaantje!!
Citaat van: gentpilot op zondag 31 mei 2009, 12:28:31
dag Rutger,
het is zondag vandaag. :D gaat alles goed met de update 1.0.5 voor je cs2 en met je treinbaan in elkaar knutselen??
veel succes 8)

groeten,
patrick

Hoi Patrick,

Alles perfect hier, echter ik ben vandaag nog niet bezig geweest met de treinbaan, wel met de werktafel voor de treinbaan, dis is nu af: http://sites.google.com/site/derangeerbaan/leeg/Werktafel/werktafel-deel-2

Eer dat ik zover ben met de Pc, en de treinbaan vergenoeg gereed is voor het aansluiten op Rocrail, zal wel na de vakantie worden.

Maar dank voor je belangstelling, zodra ik een update heb daarover zal ik hem posten.

Groet,
Rutger