Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Mijn eerste diorama (compleet verslag+foto's)

Gestart door PeterBrz woensdag 22 april 2009, 12:39:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mijn eerste diorama (compleet verslag+foto's)
Hallo spoorse vrienden!

Zoals enkelen waarschijnlijk weten lag de opbouw van mijn treinbaan even stil doordat de bestelde sporen nog steeds niet waren aangekomen, tot grote ergernis :D

Vermits ik pas bezig ben met modelbouw dacht ik eraan om een klein diorama te maken. Zo kan ik leren en dus proberen hoe ik juist moet omgaan met verschillende materialen zoals het snijden van hout, een helling maken, gipsen, gras strooien, water voorzien,? en vermits is nog genoeg restjes hout over had was dit geen probleem :D. Het is dus niet de bedoeling dat alles er perfect moet uitzien, al wil ik natuurlijk wel mijn best doen. Ik heb ervoor gekozen om pas als alles af is het op het net te plaatsen, zo zien jullie mooi het verloop van de werken.

Het concept bestaat uit een beek waarover de sporen komen te liggen. De hellingen worden bestrooid met gras. Op de achterzijde worden enkele bomen geplaatst.

Dit zou het uiteindelijke beeld moeten worden;
De lengte van het diorama is ongeveer gelijk aan 4 rechte stukken 24188 (c-rail)


Met enkele restjes hout gaan we aan de slag!
De grondplaat; een MDF-plaat(18mm dikte) van 80 op 37 cm


Dit is de vorm van de beek


Het uitsnijden van verschillende stukken hout die dienen als helling, ik heb gekozen voor willekeurige vormen zodat het natuurlijk lijkt




Het vastlijmen van alle onderdelen. Hiervoor gebruikte ik houtlijm. Het hout over de beek maakte ik vast met schroeven.








Het schilderen van de brugpeilers, gewoon een grijs kleurtje genomen dat nog ergens over was van het verven :D




Van het maken van de onderbouw voor de helling heb ik helaas geen foto?s. Voor deze onderbouw gebruikte ik kippergaas met daarop muggengaas. Dit omdat de gips anders doorheen het kippengaas zou gaan. Helaas vond ik geen gepaste draad vandaar deze iets wat vreemde keuze :D
Na enkele keren proberen met het gips en de verschillende gipssoorten werd dit uiteindelijk het resultaat; Uiteindelijk heb ik gewone Knauff gips gebruikt die lang bewerkbaar was, eerst had ik geprobeerd met modelgips maar deze werd zo snel hard dat ik er niets mee kon doen.


Vervolgens het gips wat schilderen op de plaats waar het water wordt aangebracht


Zodra dit klaar was kon ik beginnen met het gras te strooien, dit was mijn eerste maal. Ik heb gewoon enkele grassoorten gebruikt die ik nog had liggen. Op de gips deed ik houtlijm waarna ik het gras er met behulp van een klein zeefje op strooide. Ik moet zeggen dat ik het zeer geslaagd vond voor een eerste keer :D. De voorzijde werd met een iets wat feller groen bestrooid. (doordat niet al het gras van de eerste keer op de houtlijm bleef plakken, gebruikte ik vervolgens hairspray. Dit spoot ik op de eerste laag gras en strooide vervolgens verder. Doordat de spray geen sporen nalaat en goed plakt -zeker voor zulke kleine grasdeeltjes- ging dit prima!)






Op de achterzijde wou ik eens proberen met wat andere grassoorten, eerst bracht ik een lichtere laag gras aan waarna ik er een donkere grassoort over strooide, zo geeft het effect dat er wat mossige of dorre plekken in het gras aanwezig zijn.


Vervolg het plaatsen van de boompjes; Na met wat resterende gips een zo vlak mogelijk oppervlakte te hebben gemaakt was het toch nog noodzakelijk om een ondersteuning te bieden :D


Het plaatsen van het eerste boompje


.. het tweede boompje


en tenslotte het derde boompje


Alle 3 de boompjes, ook is het graswerk zo goed als voltooid (oja rond de boompjes moet nog wat donkergroen gras worden aangebracht :D)


Nog wat wild gras aanbrengen aan de oever


Het maken van een betonnen muurtje voor over het water, met dank aan de tip van Wim N uit zijn dioramabouw!


Helaas had ik geen witte klei meer liggen, dus moest het maar met rode..


Na de klei wat te laten drogen heb ik met een scherp voorwerp het motief aangebracht


Het verven van de gedroogde klei in een grijze kleur


Om het muurtje wat vuiler te maken heb ik met een wattenstaafje wat zwarte verf op het muurtje aangebracht en dit met een grote borstel uitgesmeerd


Om het realistisch te laten lijken wat gras/mos aangebracht :D


De plaatsing van het muurtje op het diorama, hiervoor heb ik patex gebruikt


Nadat het muurtje is aangebracht werd het tijd om de sporen te plakken :D dit deed ik met behulp van dubbelzijdige plakband




Als voorlaatste het opvullen van de opening tussen het gras en de sporen, met gewoon wat houtlijm te druppelen en daarna gras te strooien bekom je het volgende





Het zo goed als afgewerkte geheel


Nu kwam het moeilijke gedeelte :D; het aanbrengen van het water! HELP!
Ik had dus de uiteinden met een houtje afgeplakt zodat ik DACHT dat het water hier niet zou uitlopen? mis dus:D, na het kunstwater er hebben ingedaan liep het al snel mis :D langs de achterzijde drupte het water er stelselmatig uit.. na een uur of 2 zitten prutsen en er nagels in te kloppen (in de hoop dat het zou stoppen) was er nog steeds geen verandering waar te nemen :D en vermits het maar liefst 24uur moet drogen (zucht) besloot ik maar om het water er weer uit te laten lopen (omdat het tegen de ochtend toch leeg zou zijn denk ik:D)

Dus helaas voor jullie (en goed voor mij: D ) heb ik hier geen foto?s van :D

De 2de poging:
Na de randjes wat beter te hebben afgedekt bleef het water nu wel op zijn plaats, al moest het toch iets meer dan 24uur drogen hoor (zo stond het op de fles), kheb het dus maar 5 dagen laten drogen en even in de zon gezet om het drogen te versnellen :D


Zo, ik stel u met trots voor; het geheel :D

ja de randen zijn niet zo heel mooi afgewerkt :D maar zoals jullie dadelijk zullen zien, zie je hier niets meer van!





Een paar probeersels met een trein (ik vind de achtergrond niet zo best omdat er nogal veel opstaat wat ik vind dat er NIET op moet staan :lol: dus moet ik nog eens iets zoeken naar wat beters! Maar nu is het gedaan met zeveren en zou ik zeggen; genieten maar! :D














Verdere foto?s van mijn andere treinen volgen snel!

En nu had ik graag jullie meningen gehoord :D shout! :lol:

Groeten, Peter!
Re:Mijn eerste diorama (compleet verslag+foto's)
Hoi Peter,

Ik vind het een zeer geslaagd diorama.
Bedankt voor het uitgebreide verslag en foto's.

Groeten,
Ton.
Re:Mijn eerste diorama (compleet verslag+foto's)
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Mijn eerste diorama (compleet verslag+foto's)
Leuke foto met het tuinhuisje op de achtergrond.
diorama heb je mooi en leuk in elkaar gezet
Re:Mijn eerste diorama (compleet verslag+foto's)
hallo,
hieruit heb ik echt veel geleerd!! :D
dit is ongelooflijk gedaan!!
echt ongelooflijk!!!
je mag bij ook komen doen :lol:

groeten patrick
Re:Mijn eerste diorama (compleet verslag+foto's)
Dit is een heel leuk verslag om te lezen/bekijken.
Verder vindt ik het resultaat verbluffend, echt heel prachtig gedaan.
Als die cargo loc er overheen komt dan ziet het er heel natuurlijk uit. Heel mooi gedaan.
Nog verder diorama plannen? :lol:

Mathijs
Re:Mijn eerste diorama (compleet verslag+foto's)
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Mijn eerste diorama (compleet verslag+foto's)
Mooi diorama! :o

Ziet er wel echt uit, dus ik zou zeggen: TOPPIE! 8)
Veel succes met een verdere bouw, dat komt wel goed  :D
Re:Mijn eerste diorama (compleet verslag+foto's)
Zeer netjes gedaan!
Re:Mijn eerste diorama (compleet verslag+foto's)
Ziet er netjes uit!
Vraagje, wat heeft je doen besluiten om het water blauw met een soort bruin te maken?
Dat doet mijn inziens een beetje afbreuk aan het geheel. Als je dat helemaal blauw had gemaakt, had het er volgens mij nog beter uit gezien.

Verder, vakwerk!
Re:Mijn eerste diorama (compleet verslag+foto's)
Potverdikke, dat is mooi. En dat voor een eerste keer.

Je geeft aan dat je de achtergrond niet zo mooi vindt, doch bij de eerste foto's (met het tuinhuis op de achtergrond) is het erg moeilijk om vast te stellen waar het model eindigt en de werkelijkheid begint. Het tuinhuis lijkt net een chalet, dus de verhouding klopt (en dat met een SBB loc ervoor). Hulde dus. :P

groet,
Ronald
Re:Mijn eerste diorama (compleet verslag+foto's)
dank u allemaal voor de positieve reacties :D

Het feit dat de ondergrond van het water bruin en zwart is omdat ik dacht dat het water een 'donkere' kleur zou hebben, en dat het niet kleurloos zou zijn zoals nu.. vandaar dat het wat vreemd is :D
het waterniveau vind ik zelf ook wat te laag, maar toen ik het erin deed was het bijna een centimeter hoger dan nu :D zo krimpt dat spul in, grr :D

verdere plannen voor diorama's heb ik voorlopig niet, nu mij vollop bezig houden met mijn baan :D

nou ja de achtergrond, jammer van mijn boompjes wat nu komen ze niet zo tot hun recht :D en vermits heel de tuin volstaat met planten en bomen vind ik geen plekje waar ik enkel de wolken kan op fotograferen :D

groeten, Peter!
Re:Mijn eerste diorama (compleet verslag+foto's)
netjes hoor.

tip: als je elocs gaat fotograveren worg dan voor een bovenleiding.

ook een aansluiting voor spanning kan handig zijn als je met koplampen aan wilt fotograveren.

Dennis
Re:Mijn eerste diorama (compleet verslag+foto's)
Ziet er netjes uit.
mvg, Corné
Re:Mijn eerste diorama (compleet verslag+foto's)
Hoi peter,

Niet alleen een mooi eindresultaat, maar ook interessant om te lezen hoe je een en ander gemaakt/gedaan hebt.

Groetjes

willie
Re:Mijn eerste diorama (compleet verslag+foto's)
Peter,

mooi verslag en super gemaakt.

Groetjes, John
Re:Mijn eerste diorama (compleet verslag+foto's)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Mijn eerste diorama (compleet verslag+foto's)
ziet er goed uit
complimenten
erg mooie gemaakt
ga ook nog eens zo iets maken voor achter mijn buro en dan natuurlijk om mijn treinen op te fotograveren
groet robert
Re:Mijn eerste diorama (compleet verslag+foto's)
Hallo Peter,

Erg leuk gedaan zeg en ook dat je er even een verslag van heb gemaakt.
Hoelang ben je hier mee bezig geweest?
En wel leuk hoe je de brug heb gedaan is de bouw van mijn diorama niet voor niks geweest.

Ik loop nog een beetje achter met de kleuren maar als ik zo bij jou kijkt is de kleur van de leuning wel mooi geworden en waarin je ook even een tip in heb gewerkt waarbij ik weer wat van opsteekt.

Groet Wim.
Re:Mijn eerste diorama (compleet verslag+foto's)
hallo Peter


Erg mooi gemaakt , tipje voor de volgende ondergrond van het water donkergroen of donkerblauw,
groen voor diep water blauw voor ondiep water, voor derest toppie

Mvg Aart
Re:Mijn eerste diorama (compleet verslag+foto's)
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Mijn eerste diorama (compleet verslag+foto's)
@Peter,

Dat kunstwater, waar is dat te verkrijgen? Het heeft wat van transparante siliconenkit weg.

Re:Mijn eerste diorama (compleet verslag+foto's)
Ik ben er ongeveer een 3-tal weekjes mee bezig geweest, natuurlijk niet elke dag :D het ging vrij vlotjes, enkel het gipsen was wat uitproberen en ook het water moest lang drogen :D

bedankt voor de tips voor de ondergrond van het water!

het kunstwater is van Woodland Scenics en vind je waarschijnlijk wel bij in de treinshop, het is niets speciaals dus :wink:
Ik dacht er niet veel van nodig te hebben maar uiteindelijk is het nog niet genoeg geweest en heb ik een hele fles gebruikt :D dus het krimpt wel degelijk in bij het drogen, misschien iets voor jullie om rekening mee te houden! :D

Groeten, Peter
Re:Mijn eerste diorama (compleet verslag+foto's)
Het ziet er inderdaad netjes uit. Doe zo voort.   8) 8)

Het enige wat ik nog zou gedaan hebben is het gips waar je de grasvlaktes op maakt toch al een laagje verf geven. Ik weet niet wat het beste resultaat geeft, bruin of groen, maar ik heb de indruk dat je nu nog een witte schijn ziet door het gras.

Eigenlijk moet ik zwijgen, want ik ben zelf nog niet verder geraakt dan het geraamte van mijn baan. De beste stuurlui  staan aan wal zeker?  :?
Re:Mijn eerste diorama (compleet verslag+foto's)
Hoi Peter,

Mooi diorama en met doordachte en simpele oplossingen.
Complimenten!!

Droef
Re:Mijn eerste diorama (compleet verslag+foto's)
Peter , heel mooi verslag
ik vind het diorama er zeer goed uitzien!
Gr kenny
Re:Mijn eerste diorama (compleet verslag+foto's)
Citaat van: Rieske op donderdag 23 april 2009, 08:48:36
@Peter,

Dat kunstwater, waar is dat te verkrijgen? Het heeft wat van transparante siliconenkit weg.



de hars kun als pakketten kopen van faller en vollmer,
polyester schijt ook te gaan maar geeft iets gelige glans. meerdere lagen blanke lak gaat ook

Mvg Aart
Re:Mijn eerste diorama (compleet verslag+foto's)
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re:Mijn eerste diorama (compleet verslag+foto's)
Hoi Peter,

Ik ben niet de enige geloof ik die van je verslag heeft
mogen smullen. Je verhaal leest lekker weg en de
gebruikte methode zijn goed in woord en beeld gebracht
zelfs ik snap het.


Groetjes Bert :)
Re:Mijn eerste diorama (compleet verslag+foto's)
Hoi Peter,

Het is een hele mooie diorama geworden. 8)
En dank voor het leuke en leerzame verslag.

Gr.
René
Re:Mijn eerste diorama (compleet verslag+foto's)
Welke winkel haal je Modelspoor spullen??
Gr kenny
Re:Mijn eerste diorama (compleet verslag+foto's)
Zeer knap diorama, dit is al zo mooi dus je volgende werken zullen zeker nog mooier zijn!
Re:Mijn eerste diorama (compleet verslag+foto's)
Mooi vakwerk  :D

Ik ben nieuwsgierig naar het vervolg.
Re:Mijn eerste diorama (compleet verslag+foto's)
Guusjuhhh(zeg maar Guus)
gast

Re:Mijn eerste diorama (compleet verslag+foto's)
bijzonder mooi gedaan
ben zelf ook bezig met een baatje maar beter dan dit word het zowieso niet:P wauw
Re:Mijn eerste diorama (compleet verslag+foto's)
prachtig gemaakt peter  :D
Re:Mijn eerste diorama (compleet verslag+foto's)
Dank je!
Re:Mijn eerste diorama (compleet verslag+foto's)
Hallo Peter,

Ziet er mooi uit. :D
Re:Mijn eerste diorama (compleet verslag+foto's)
Hoi Peter

Dat heb je mooi gedaan
Bedankt voor de uitleg :D

Groeten van Rob
Re:Mijn eerste diorama (compleet verslag+foto's)
Mooi gemaakt :D
Leuke lok ook :D
Re:Mijn eerste diorama (compleet verslag+foto's)
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re:Mijn eerste diorama (compleet verslag+foto's)
Mooi uitgelegd en allemaal stap voor stap.

Het ziet er erg mooi uit.

Groet, Lesley
Re:Mijn eerste diorama (compleet verslag+foto's)

Heel duidelijk uitgelegt
En natuurlijk een mooi eindresultaat!

benoit
Re:Mijn eerste diorama (compleet verslag+foto's)
Ziet er goed uit. Misschien 1 tipje: C Rails vervangen door K Rails of door 2 Rail (maakt niet uit welk merk) en dan ballasten. Je zult zien dat het er veel beter gaat uitzien.

Grt, Ronald.
Re:Mijn eerste diorama (compleet verslag+foto's)
Hoi Peter

Ik had dit draadje nog niet gelezen.
Ik vind het een heel leuk en mooi diorama geworden. :thumbup:

Tony
Re:Mijn eerste diorama (compleet verslag+foto's)
Erg mooi geworden.
Ook mooie foto's met je tuin als achtergrond. :thumbup: :thumbup: