Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Waarom verschillende koppelingen?

Gestart door ELSmanno dinsdag 21 april 2009, 10:11:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Waarom verschillende koppelingen?
Sinds jaren ben ik weer bezig, nu met mijn zoontje, om af en toe een baantje uit te leggen. Wat ik me vroeger ook altijd al afvroeg is waarom er verschillende koppelingen op locs en rijtuigen worden gebruikt. De ene keer koppelhaken, al dan niet met voorontkoppeling. De andere keer relex koppelingen. Ook op rijtuigen zie je koppelingen met en zonder voorontkoppeling. Is hier een reden voor?
Gr Edwin
Re:Waarom verschillende koppelingen?
elk merk heeft een eingel type koppeling, ook worden er soms andere gemaakt die de oude vervangen, ouder wagons/locs hebben dan nog de oudere
Re:Waarom verschillende koppelingen?
Citaat van: foxofinfinety op dinsdag 21 april 2009, 14:03:19
elk merk heeft een eingel type koppeling, ook worden er soms andere gemaakt die de oude vervangen, ouder wagons/locs hebben dan nog de oudere
Ja, dat begrijp ik. Waar het mij om gaat is dat Märklin voor de ene loc een ander soort koppeling gebruikt dan voor een andere. Ik zat laatst in een oude (1996) catalogus te bladeren en dat viel me op. Dat gold ook voor wagons. Het lijkt me niet dat een bedrijf dat zo op de details let dit 'at random' doet. Vandaar mijn vraag.
Gr Edwin
Re:Waarom verschillende koppelingen?
Ik denk puur uit kosteloverweging.

Zelfs nu gebruikt Marklin nog 2 soorten koppelingen naast de kortkoppeling.
- Koppelhaken op goedkope stoomlocomotieven (bv stoomlocs 30000 en 36871, dieselloc 36880).
- De oude Relex-koppeling op wagons uit het Hobby-programma. Deze hebben geen NEM-schacht of geleiding en zijn dus goedkoper op te maken.

Relex-koppeling en Kortkoppelingen hebben lipjes op de haak waardoor voorontkoppeling mogelijk is. Standaard beugelkoppelingen van andere merken hebben dit niet.

groetjes
Henk
Re:Waarom verschillende koppelingen?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Waarom verschillende koppelingen?
Ik snap ook niet, waarom op een model als de vroegere 1600´en en 1200´en van die belachelijke haken gebruikt werden. Ik heb ze al vervangen door kortkoppelingen.

Roy
Re:Waarom verschillende koppelingen?
Roy,

Wat zit er op je 1200. Heb je voorbeeldje of nrs. of zo?

Gr, Ben.
Re:Waarom verschillende koppelingen?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Waarom verschillende koppelingen?
12oo heb ik nog niet gedaan, maar is volgens mij hetzelfde als de 1600.

Roy
Re:Waarom verschillende koppelingen?
Heb je de haak vervangen door een NEM-schacht met kortkoppeling?

Alleen zal je dan geen echte kortkoppeling mogelijk zijn. Want dan moet de koppeling op rechte stukken kort zijn en in bogen langer worden. Dat zal een aanzienlijke verbouwing vergen van een ouder model.

Nu vraag ik me af of dat bij alle moderne locs wel zo is ?
Moet deze nog eens goed gaan bekijken ;)

groetjes
Henk
Re:Waarom verschillende koppelingen?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Waarom verschillende koppelingen?
Bij een 1600 (1650 in mijn geval) is het 2x 404020 (nem schacht die op de plek van de haakkoppeling wordt geschroeft) en 2x koppeling 701630.

De koppelafstand wordt er toch wel een paar mm korter van.

Roy
Re:Waarom verschillende koppelingen?
Ben zelf op zoek gegaan naar een oplossing met plaatjes en vond dit:

http://www.schnug-modellbahn.de/Verkauf/Maerklin-ET/maerklin-ET01.html#B404020

Staan trouwens meer wetenswaardigheden in.

Gr, Ben.