Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Roco blokkendoos naar wisselstroom

Gestart door WillemV zondag 19 april 2009, 23:42:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Roco blokkendoos naar wisselstroom
Hallo,

Roco heeft de nieuw aangekondigde blokkendoos 4 delige set eindelijk uitgeleverd.
Nu heb ik deze set besteld, en mijn vraag is hoe ik deze het beste om kan bouwen naar 3rail digitaal.
Ik heb iets gehoord over het wisselen van de wielen, en de + stroom via de wielen en de - stroom via het te monteren fluistersleepcontact.
Heeft iemand hier tips voor?

Gr, Willem
Re:Roco blokkendoos naar wisselstroom
Hoi,

Inderdaad. Je moet de wielen omwisselen. Die van de rytuigen zal je handelaar wel doen (gratis) maar die voor de motorwagen zul je zelf moeten bekostigen, lees bestellen. De + stroom loopt via de sleepcontact, de - over de wielen.
Maarre.....maakt Roco deze set dan niet in wisselstroomvariant???

Groetjes

Harry Stipkes
Re:Roco blokkendoos naar wisselstroom
Assen voor de motorwagen (2 stuks met asb): 106460.

Zie ook hier index 38. Naar ik begrijp is de nieuwe serie blokkendoos technisch gelijk aan de vorige serie.

En zoals Harry zegt laat je bij aflevering de overige wielen gratis omruilen voor 3-rail wielen.

Electrisch moet je een paar draadjes doorsolderen en een fluistersleper 40500 er onder schroeven. En natuurlijk een decoder erin prikken.

Gr, Ben.
Re:Roco blokkendoos naar wisselstroom
Ik zit ook naar deze nieuwe sets uit te kijken.
Inderdaad: toch ook wisselstroom versies? Of niet?
En 4 delige? Van een winkelier hoorde ik dat er juist alleen 2 delige kwamen.

Wie weet meer info?
Re:Roco blokkendoos naar wisselstroom
Klik en klak. Vooralsnog geen uitzicht op 3-rail versie.

Gr, Ben.
Re:Roco blokkendoos naar wisselstroom
Kroko en vooral Spoorman bedankt! Hier kan ik mee verder.
Als ik klaar ben zet ik wel wat foto's online.

Gr, Willem
Re:Roco blokkendoos naar wisselstroom
Willem,

Ik bedenk me nog iets. In de stuurstand zit een mechanisme aan de wielen welke bij verandering van rijrichting de witte frontseinen in en uit schakelt. Daar moet je bij de ombouw dan wel een oplossing voor bedenken. Kan zijn in de vorm van een functiedecoder en een extra sleper op de stuurstand. Kun je altijd ook gebruiken voor binnenverlichting en sluitlichten als je ook met stroomvoerende koppelingen wilt gan werken.

In een van de railhobby's stond een ombouw van een blokkendoos 4-delige stam volgens bovenstaand welke ik toegepast heb. Ik wil dit wel voor je opzoeken als je belangstelling hebt. Laat maar horen.

Gr, Ben.
Re:Roco blokkendoos naar wisselstroom
Als je die nog zou kunnen vinden zou dat super zijn!
Heb alle railhobby's vanaf de allereerste aankondiging dus hij moet er tussen staan
Voor de verlichting kan ik inderdaad iets gebruiken als een functiedecoder, en dan meteen wat gaan prutsen voor eventuele binnenverlichting.
Als je dat artikel op zou kunnen zoeken zou het super zijn!

Gr, Willem
Re:Roco blokkendoos naar wisselstroom
Willem,

Hele verhaal staat in RH van november 2006 blz 40.

Voor de sluitlichten is gebruik gemaakt van een 1mm lichtgeleider bestelcode 198439 bij Conrad.
Rode leds 3mm bestelcode 184624
.
Voor de stroomvoerende koppeling heb ik die van Heljan/Tams toegepast, bestelcode 247008 voor 10 stuks (5 sets).

Gaatjes voor de rode sluitlichten boor je met de hand met 1 mm boortje.

Ik heb 2 slepers toegepast, deze doorgelust en van alle rijtuigen de massa's van de wielen ook doorgelust door de hele stam. De 2 overige contacten van de 4-p koppelingen zijn gebruikt voor de binnenverlichting (ik heb leds toegepast). Twee wagons gevoed vanuit de stuurstanddecoder en twee vanuit de motorwagendecoder.

Succes.

Gr, Ben.
Re:Roco blokkendoos naar wisselstroom
Bedankt Ben,

Ik ga denk ik het houden bij 1 sleper en die dan doorverbinden naar alle rijtuigen, met stroomdoorvoerende koppelingen. Heb hier nog een stel liggen van Heljan meen ik, gekocht in Houten bij die Belgische winkel.

Gr, Willem
Re:Roco blokkendoos naar wisselstroom
Wie van de bezitters van de nieuwe Roco Blokkendoos kan mij helpen aan de exploded view tekeningen op de Roco site. Onder artikelnummer 63140 en 63141 staat (nog) niets. Is er een alternatief nummer? Kan iemand even op zijn tekeningen kijken die bij de set geleverd is?

Gr, Ben.
Re:Roco blokkendoos naar wisselstroom
Ben,

Wat wil je precies weten, dan kijk ik voor je op de tekening (voor zover meegeleverd ).

Peter
Re:Roco blokkendoos naar wisselstroom
Je hebt een reply op je PB. En bedankt voor de inspanningen!  :D

Gr, Ben.
Re:Roco blokkendoos naar wisselstroom
En jij ook weer 1.... :D

Grt peter