Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

van lima naar marklin analoog

Gestart door phoenix maandag 05 januari 2009, 20:02:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
van lima naar marklin analoog
hallo allemaal ,

ik heb een vraag ik ben net overgestapt van lima/fleischmann rails naar marklin m rails .

nou heb ik een vraag ik heb een hondekop van lima maar wil die niet weg doen maar ombouwen naar marklin 3 rail systeem maar dan analoog

wat is de makkelijkste en snelste manier hij hoeft alleen maar vooruit te rijden .

kan dat met een weerstand of relais of moet ik er meer aan veranderen ??

alvast bedankt voor de reacties
Re: van lima naar marklin analoog
Hallo,

Op zijn minst moet je dan een omschakelaar erin zetten. Ik weet even zo 1 2 3 niet wat voor een motor erin zit (eentje met koolborstels??). Ik zal even kijken of ik nog zo'n analoge omschakelaar heb. Die kun je dan wel krijgen.
Verder moet je ook de wielen iets aanpassen, omdat de afstand tussen de wielen bij Märklin kleiner is als bij gelijkstroom. Vooral op M-rails is de kans op ontsporing groot.
Deze 2 dingen vormen de basis voor ombouw naar Märklin. Als ik er nou geen kan vinden, is er vast nog wel iemand, die zoiets heeft en het aan jou wilt spenderen.

Succes verder en welkom bij de club.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: van lima naar marklin analoog
Met een omschakelrelais kom je niet ver, er zit een gelijkstroommotor in en die heeft geen boodschap aan zo'n relais. Ik zou er een decoder inzetten met analoge herkenning. De lipjes die stroom afnemen van de wielen moet je door middel van een draad aan elkaar verbinden zodat er via beide kanten van de assen een aarde met de rails ontstaat. Je weet dat gelijkstroomwielen geïsoleerd zijn?
Het plaatsen van een decoder is vervolgens geen moeilijkheid. Het enige obstakel is het plaatsen van een sleepcontact. Hiervoor moet je wel even kijken wat een geschikte plek is, maar als je eenmaal een sleepcontact eronder krijgt is de ombouw zo goed als geslaagd. Decodertje aansluiten en rijden met die kar.

Over het aanpassen van de spoorbreedte (daar zit verschil is tussen 2 rail en 3 rail?) weet ik dan even niets af. Het blijkt zo te zijn dat de flenzen van de gelijkstroomwielen lager zijn.

Elke aanvulling op dit verhaal is welkom zodat 'Phoenix' zijn Hondekop naar 3-rail kan ombouwen.

Groetjes, Vincent
Re: van lima naar marklin analoog
Hallo,

Vincent, er zijn ook elektronische omschakelaars, die vroeger in een lok zaten. Met die schakelaars kun je volgens mij ook een gelijkstroomlok aansturen. Ik bedoelde in ieder geval niet direkt een oud relais, die de vroegere bokkesprong tot gevolg had.
Ja, de flenzen van gelijkstroomloks zijn ook iets kleiner/lager.

Groetjes

Harry stipkes
Re: van lima naar marklin analoog
hallo,

om te beginnen bedankt voor de snelle reacties .

maar als ik het goed begrijp is het niet zo makkelijk als ik dacht om het om te bouwen en als er toch een decoder in moet of beter is en dan analoog te rijden is ook gekken werk .

conclusie voor dit moment een spoorplan bedenken en misschien toch maar digitaal te beginnen ook maar even uitzoeken wat dat gaat kosten.

allemaal toch bedankt en als er toch meer ideeen zijn laat maar komen
Re: van lima naar marklin analoog
Vroegah kon je van die 'blokjes' kopen om gelijkstroommodellen om te bouwen naar wisselstroom. Hoefde je verder alleen nog een sleper te monteren en wat bedrading te wijzigen. Zo'n blokje zit nog steeds in mijn analoge lima koploper en kostte toen zo'n 75 gulden (ongeveer 30 euro).

Volgens mij kan je nu beter een digitale decoder in die lima koploper monteren, en dan wel een die ook analoog bedrijf overleeft, zoals die van ESU? Die kosten nu ongeveer 28 euro, komt er alleen nog een sleper bij (en lampje aanpassen??).


Edit: er stond digitaal bedrijf, maar dat was natuurlijk wel een beetje blont! Kappa bedankt  :D
Re: van lima naar marklin analoog
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: van lima naar marklin analoog
Citaat van: frank-103 op dinsdag 06 januari 2009, 21:50:35
Volgens mij kan je nu beter een digitale decoder in die lima koploper monteren, en dan wel een die ook digitaal bedrijf overleeft, zoals die van ESU?

Het zou niet best zijn als een decoder het digitaal bedrijf niet zou overleven......... :lol:
Re: van lima naar marklin analoog
Zo moeilijk is het niet dat ombouwen.
Onder 1 van de wielstellen monteer je een sleper, je koopt bij een modelbouwzaak een
omschakelrelais van ulhenbrock, die monteer je en klaar. 
Kijk eens op www.conrad.nl en zoek eens bij richtingsschakelaar voor dc-locs.
Klik hier

Groeten,Robert.


Edit Gerard: link ingekort
Re:van lima naar marklin analoog
hallo:ik heb een lima koploper omgebouwd naar marklin wisselstroom analoog gekocht,het gaat alsvolg een schakelwals 1x 1n 4007en 1x1n4002.er zitten zilvergeverfde ringetjes op,de 4002 met ring naar schakelwals,de 4007 met ring naar motor,je soldeerd er een op de voorkant van de wals en een op de die er achter zit net als bij een gewone die heeft 2 draadjes naar de motorspoel lopen,de 2 uiteindes van de diodes soldeer je met de kabel die naar de motor gaataanelkaar.omschakelen via trafo en hij rijd voor en achteruit.hoop dat je er wat aan hebt.    p.s. ik wil deze koploper digitaal maken analoog heb ik niets meer van deze was is analoog.wie heeft er voor mij een schema hoe ik deze loc digitaal maken kan?ben er mee bezig maar hij rijd maar 1 kant uit.hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel. groetjes john.                                                                                                         
Re:van lima naar marklin analoog
John,

De ombouw beschrijving zal niet werken, voor gelijkstroommotoren.

Je tweede vraag: Welke decoder gebruik je hiervoor? Ik denk de verkeerde namelijk.
Re:van lima naar marklin analoog
Citaat van: phoenix op maandag 05 januari 2009, 20:02:32
hallo allemaal ,

ik heb een vraag ik ben net overgestapt van lima/fleischmann rails naar marklin m rails .

nou heb ik een vraag ik heb een hondekop van lima maar wil die niet weg doen maar ombouwen naar marklin 3 rail systeem maar dan analoog

wat is de makkelijkste en snelste manier hij hoeft alleen maar vooruit te rijden .

kan dat met een weerstand of relais of moet ik er meer aan veranderen ??

alvast bedankt voor de reacties

Heel erg gemakkelijk, de fru 550 van Uhlenbrock erin, en een sleper er onder op de reeds gemaakte plaats.

Re:van lima naar marklin analoog
Hallo John,

Citaat van: john op dinsdag 28 april 2009, 19:52:46
p.s. ik wil deze koploper digitaal maken analoog heb ik niets meer van deze was is analoog.wie heeft er voor mij een schema hoe ik deze loc digitaal maken kan?ben er mee bezig maar hij rijd maar 1 kant uit.hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel. groetjes john.                                                                                                         
Enkel een schema of een complete ombouwbeschrijving incl. foto’s.

Mvg,
Peter
Re:van lima naar marklin analoog
hallo peter": als ik met het schema genoeg zie vind ik het ook goed,maar met foto´s erbij is makkelijker denk ik.ik gebruik een delta decoder.   groetjes john.