Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Marklin NS 1650

Gestart door arge donderdag 02 november 2006, 10:46:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin NS 1650
arge
gast

Marklin NS 1650
Hallo,

Ik heb op de zolnder nog een Marklin NS 1650 Loc liggen, het artikelnummer is bij mij niet bekend. Naar alle waarschijnlijkheid is deze analoog. Ik bezit ook de 1720 versie deze is al digitaal.

Wat heb ik ervoor nodig om deze 1650 om te bouwen naar digitaal.

Verder bezit ik ook nog een aantal oude tenderlocjes die ik graag had omgebouwd. Ik vind op marklin.de de 60760 Set Digital-hoogvermogenaandrijving. Er staat bij dat deze gebruikt kan worden alleen voor motor met trommelcollector, maar ik heb geen idee hoe dat uitzit. De tenderlocs van het type 3087 Tenderlocomotief. Alleen analoog nog dus.

Kan iemand mij een en ander toelichten?

BVD

arge
Re: Marklin NS 1650
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Marklin NS 1650
Ik denk dat je jouw analoge (?) 1650 het gemakkelijkst ombouwd met een van de standaard sets 60901 t/m 60904 of de speciale ombouwset 60760 van Marklin.
Je kunt op de doos zien of je een digitale of analoge versie hebt.

Nummers beginnend met 30 en 31 zijn analoog
de 33-serie is analoog met een electronisch (gestuurd) relais
de 34-serie is delta (=beperkt digitaal adresseerbaar)
de 35-serie is analoog hoogvermogen (5*)
de 36- en 37-serie zijn digitaal (oud, geen mfx)
de 39-serie is nieuw (mfx, hoogvermogen, Sinus afhankelijk van loktype)

Voor de "oudere" tenderlokjes is de ombouwset van marklin waarschijnlijk niet geschikt. Hier kun je uitwijken naar de "allstrom" decoder van Uhlenbrock of Viessmann.
Of ombouwen met bijv. ESU en een "hamo"-magneet.

Ook voor de 1650 kun je deze optie benutten.
Re: Marklin NS 1650
Bedankt

Ik denk dat je geijk hebt over het feit dat de tenderlocjes niet of nog niet met marklin spul is om te bouwen. Probleem is denk ik ook de motor.
Ik heb toevallig de marklin digitale tenderloc, met het artikelnummer zoals vermeld in vorig bericht, eens open gemaakt en het blijkt dat er zo'n nieuwe onderhoudsarme motor inzit. Heel anders dan de motors die je vind bij de ombouwsets. Misschien komt er ooit nog wel zo'n set.
Re: Marklin NS 1650
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Marklin NS 1650
Volgens deze lijst  is jouw 1600 loc er een met een elektrische omschakelaar. Dus niet digitaal.
De motor die er in zit is een DCM=Trommel Collector Motor en geschikt voor de ombouwset 60760.
DCM


In deze lijst iets omlaag scrollen kan je zien, dat er in de tenderloc 3087 een SFCM=Kleine Vlakke Collector Motor zit en dus niet met de 60760 omgebouwd kan worden.
SFCM

Bron beide foto's : www.stayathome.ch

Re: Marklin NS 1650
Ok, begrijp ik goed dat voor deze locomotieven (nog) geen mogelijk is om deze om te bouwen naar het digital systeem of is er hier een andere decoder voor ?


Verder heel even terugkomen op de 1650

Ik zie in dat lijstje staan DCM 5* en er komt gewoon DCM voor. Ik heb nog een motorpost volgens je lijstje DCM en NIET DCM 5* wat is hier het verschil?

Kan dit met dezelfde ombouwset ?

Alvast bedankt !
Re: Marklin NS 1650
ik heb hem opgebouwd. bedankt

ik vind wel dat hij schokkeirg rijdt. Ik ga er vanavond nog eens een nieuwe sleper onder zetten, ik hou je op de hoogte.

UPDATE:

Nieuwe sleper eronder en OPGELOST :D

Heeft iemand wel een goed idee voor mij om hem om te nummeren naar 1850 ?
Re: Marklin NS 1650
Silvester
gast

Re: Marklin NS 1650
Hallo,

Probeer eens bij kleinspoor de site www.kleinspoor.nl

gr,
Re: Marklin NS 1650
Citaat van: arge op dinsdag 02 januari 2007, 13:49:11
ik heb hem opgebouwd. bedankt

ik vind wel dat hij schokkeirg rijdt. Ik ga er vanavond nog eens een nieuwe sleper onder zetten, ik hou je op de hoogte.

UPDATE:

Nieuwe sleper eronder en OPGELOST :D

Heeft iemand wel een goed idee voor mij om hem om te nummeren naar 1850 ?

De maximale snelheid terugzetten naar 60 of 70% werkt ook goed in het verbeteren van de rijeigenschappen.

Mits voor de rest alles goed is aangesloten, sleepcontact en koolborstels goed zijn en vooral als de loc schoon is.