Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Elco's

Gestart door Shadow woensdag 15 april 2009, 22:36:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Elco's
Shadow
gast

Elco's
  Beste allen .
   

  Weet iemand of er heel kleine elco's te koop zijn voor wagon verlichting ?
Vind de elco's in het draadje wagon verlichting nog steeds aan de grote kant . Bij de Marklin led strips zit ook een aansluiting voor elco's maar kan hier niks over vinden welke hier op moeten . Is er trouwens een schema van ?  Zo te zien werken deze met een transistor .
Bij voorbaat dank .
     

M.v.g. Ruud .
Re:Elco's
buckfast_beekeeper
gast

Re:Elco's
Zowat de kleinste elco's zijn tantaal types. Dat zijn gewoon kleine druppeltjes. Er zijn wel geen zeer grote capaciteiten verkrijgbaar.
Re:Elco's
Freak
gast

Re:Elco's
Hallo Ruud,

Er zijn inderdaad kleine Eclo’s. Wat dacht van SMD-uitvoering. Neem een elco van 100μF/25V. Werken met een transistor ?., een bruggelijkrichter zul je bedoelen.

Mvg,
Peter
Re:Elco's
Erik Baas
gast

Re:Elco's
Citaat van: Freak op woensdag 15 april 2009, 23:19:08
Er zijn inderdaad kleine Eclo?s. Wat dacht van SMD-uitvoering. Neem een elco van 100μF/25V. Werken met een transistor ?., een bruggelijkrichter zul je bedoelen.

??????
Re:Elco's
Lid sinds: 2009

offline
Re:Elco's
Freak doelt op de suggestie dat de marklin led strips werken met een transistor in de OP.

Citaat van: Shadow op woensdag 15 april 2009, 22:36:24
Bij de Marklin led strips zit ook een aansluiting voor elco's maar kan hier niks over vinden welke hier op moeten . Is er trouwens een schema van ?  Zo te zien werken deze met een transistor .

Re:Elco's
Shadow
gast

Re:Elco's
 Beste all .
   

   Ik bedoel de marklin led strips 73400 . Deze is verdeeld in twee secties van elk drie leds met elk een gelijkrichter , transistor ?? en een aansluiting voor een elco .
Ben er nog niet uit , dus misschien dat er mensen zijn die hier een schema van hebben ?  Hou me van harte aanbevolen .

    M.v.g. Ruud .
Re:Elco's
Freak
gast

Re:Elco's
Citaat van: Shadow op vrijdag 17 april 2009, 21:05:11Ik bedoel de marklin led strips 73400 . Deze is verdeeld in twee secties van elk drie leds met elk een gelijkrichter , transistor ?? en een aansluiting voor een elco .
Zie daarvoor de twee vlakjes aan + en - zijde van de bruggelijkrichter, daar kun je een SMD elco (100μF/25V) plaatsen.

Mvg,
Peter
Re:Elco's
Edwin
gast

Re:Elco's
Peter,

Daar ik hetzelfde wil doen en niet duidelijk is waar jij precies bedoeld heb ik een foto erbij gezet. Bedoel jij de aansluitpootjes van de gelijkrichter? Verder zie ik daar geen vlakjes zitten. Of is C1 een loos stukje soldeer waar hij op moet?

Edwin
Re:Elco's
Lid sinds: 2009

offline
Re:Elco's
Hallo Edwin,

Op de plek waar C1 staat moet inderdaad de elco komen.
C is de afkorting voor een elco.

Mvg,
Wilco
Re:Elco's
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Elco's
ik heb elco's besteld 470 µ/35V op internet.Komen rechtstreeks van UK voor weinig geld.Ze passen goed op de verlichtingsstrips.EB*Y  10PCS 35V 470UF SMD Electrolytic Capacitor 470UF/35V.Deze winkel heeft ook diodenbrugjes.Snelle levering.
Re:Elco's
Freak
gast

Re:Elco's
Citaat van: Beginner op maandag 24 januari 2011, 12:01:36
Op de plek waar C1 staat moet inderdaad de elco komen.
Juist.

CiteerC is de afkorting voor een elco.
C is de afkorting van Condensator.
Elco is de afkorting van elektrolytische condenstor.

Mvg,
Peter
Re:Elco's
Aliebengalie
gast

Re:Elco's
Citaat van: Edwin op maandag 24 januari 2011, 17:48:59
Wilco & Peter bedankt. Ga ik van de week de boel eens proberen te solderen en plaatsen.

Edwin

Tipje.

Als je gebruik maakt van Elco's ,kijk dan wel uit he met solderen.
Kijk wat de + en de - is na de gelijkrichter brug is voor je de de elco gaat solderen (ook hier staat + en - op). want anders....oeps kunnen vervelende en brandgevaarlijk dingen ontstaan,met aardige schade tot gevolg....

Mvg: Alex
Re:Elco's
Edwin
gast

Re:Elco's
Aangezien er 2 strips in een rijtuig zitten en er twee ELCO's op een strip kunnen zou ik dus ook i.p.v. 1x 470uF/35V ook 4 kleinere van rond de 100uF kunnen nemen om hetzelfde te creeeren?

Edwin

Citaat van: Freak op maandag 24 januari 2011, 17:03:38
Citaat van: Beginner op maandag 24 januari 2011, 12:01:36
Op de plek waar C1 staat moet inderdaad de elco komen.
Juist.

CiteerC is de afkorting voor een elco.
C is de afkorting van Condensator.
Elco is de afkorting van elektrolytische condenstor.

Mvg,
Peter
Re:Elco's
Lid sinds: 2008

offline
Re:Elco's
Bij elco's (en condensatoren) die je parallel schakelt tel je de capaciteitswaarde gewoon op.
Ja dus.

Edit: dit is kennelijk onduidelijk en er wordt meer uit gelezen dan er staat.
Als je het toepast op een of andere schakeling dan moet je toch zelf bepalen of de elco's parallel komen te staan of niet .......
Re:Elco's
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Elco's
Zorg dat ze in ieder geval niet in serie komen te staan, want dan is de totale capaciteit kleiner dan de waarde van de kleinste condensator.
Re:Elco's
Edwin
gast

Re:Elco's
Ad,

Als ik op bovenstaande foto kijk staan ze volgens mijn parallel als je ze op C1 en C2 aansluit.

Edwin
Re:Elco's
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Elco's
ze staan niet parallel.Elke elco wordt per stripje van 3 led's gebruikt.De elco staat rechtstreeks op de min en plus na de diodebrug.Plus bovenaan en min onderaan.Per stripje van 3 led's heb je dus de werkelijke waarde van je elco.
Re:Elco's
Edwin
gast

Re:Elco's
Johnny,

Sorry, maar ben een leek op dit gebied. Je zegt ze staan niet parallel. Maar volgens mij staan ze dat wel. Want voor serieeel moet is volgens mij de min van de eerste 3 leds de plus van de tweede 3 leds. Je zegt het zelf al in je slotzin. Per 3 leds heb je de werkelijke waarde. Dus als ik het goed zie kan ik i.p.v. een gelijkrichter en 470uF elco voor de twee strips ook gewoon op de C1 en C2 van beide strips een 100uF elco doen.

Edwin
Re:Elco's
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Elco's
1 elco voor de 2 strips haalt niets uit.Je moet per stripje van 3 leds een elco plaatsen.Dus zal 100 µF wel voldoende zijn.Neem wel elco's van 35 Volt.Dan heb je wat marge bij een eventuele overspanning.Deze dingen hebben nl de gewoonte om bij overbelasting te ontploffen.Idem bij verkeerd aansluiten.
PS: kijk eens goed naar de strips.Enkel de voedingspanningsbanen lopen door.De elco's bevinden zich NA de gelijkrichterbrug.Deze tapt haar voedingsspanning af van de buitenste baantjes.
De 4 aansluitpinnetjes van de strip staan ook 2 aan 2 parallel.
Re:Elco's
Edwin
gast

Re:Elco's
Johnny,

Ik denk dat we het woord "strip" beide anders bedoelen. Ik bedoel met strip 1x 73400 (dus op de afbeelding staan 2 strips). Jij bedoelt volgens mij dat de beide stukjes op een 73400 een strip zijn (dus op de foto 4 strips). Maar we zeggen uiteindelijk hetzelde. I.p.v. tussen sleper en connector van de 73400 een gelijkrichter en en 470uF elco te doen voldoet ook op iedere sectie van een 73400 een 100uF elco.

Edwin
Re:Elco's
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Elco's
Juist.Ik bedoel met 1 strip het geheel van 2 X 3 leds.Zo koop je ze ook. Eén strip bestaat dus uit 2 X een deel van 3 leds.Je berekening van 1 elco per deeltje is dan ok.
Bij een strip bedoelen we steed shet geheel zoals het gekocht wordt.Ik koop soms strips van 30 cm lang die dan bestaan uit 4 delen van 3 leds.
Re:Elco's
Freak
gast

Re:Elco's
Op iedere strip staan twee schakelingen parallel.
Op iedere strip kunnen twee elco's geplaatst worden die parellel noch in serie staan.
Voor beide strips heb je dus 2 x 2 is 4 elco's nodig.

Mvg,
Peter
Re:Elco's
Edwin
gast

Re:Elco's
Citaat van: Freak op donderdag 27 januari 2011, 20:50:41
Op iedere strip staan twee schakelingen parallel.
Op iedere strip kunnen twee elco's geplaatst worden die parellel noch in serie staan.
Voor beide strips heb je dus 2 x 2 is 4 elco's nodig.

Mvg,
Peter

Peter,

Met niet parallel en niet serieel ben je me kwijt. Maar belsngrijkste wat ik van jou en Johnny geleerd heb is dat ik gewoon op C1 en C2 van een strip een 100uF elco kan plaatsen om het juiste effect te krijgen. Dus van het weekend eens even op Conrad naar een klein formaat elco zoeken die geschikt is.

Heren bedankt.

Edwin
Re:Elco's
Freak
gast

Re:Elco's
Hallo Edwin,

Als je de weg een beetje kwijt raakt dan doe je zoals Johnny al aangaf, plaats op iedere print 2 elco's en alles komt goed.

Mvg,
Peter
Re:Elco's
Edwin
gast

Re:Elco's
Peter,

Dat van die 2 elco's per strip was wel duidelijk, maar dar ze noch serieel noch parallel stonden niet.

Edwin
Re:Elco's
Freak
gast

Re:Elco's
Hallo Edwin,

Vooruit. Neem de print voor je en kijk eens of een van de aansluitvlakjes van C1 en C2 (b.v. de plus of min) elektrisch met elkaar verbonden zijn. Zo niet dan kunnen zo niet in serie of parallel staan  :D.
Bij parallel zouden zelfs de plussen van beide en de minnen van beide aan elkaar moeten liggen.

Mvg,
Peter
Re:Elco's
Edwin
gast

Re:Elco's
Peter,

Ik ben er weer bij. Om parallel of serieel te staan moeten ze beide in 1 schakeling staan.  Ik dacht dat ze door de twee schakelingen niet serieel maar parallel stonden. Wordt denk ik toch tijd om eens wat over elektronika te gaan lezen, zodat ik jullie antwoorden beter begrijp.  :D

Nogmaals bedankt. Als ik de juiste elco's gevonden heb en gesoldeerd zal ik een foto hier plaatsen voor anderen die het willen doen.

Edwin
Re:Elco's
Freak
gast

Re:Elco's
Condenstoren parallel:


Condensatoren in serie:


Mvg,
Peter