Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

C-Rails verf verwijderen

Gestart door Onyx donderdag 30 april 2009, 13:50:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
C-Rails verf verwijderen
Lid sinds: 2018

offline
C-Rails verf verwijderen
Heb afgelopen week een kaveltje c-rails overgenomen via Mp* voor een heel leuk prijsje.
Zat 1 nadeeltje aan, het ballastbed was gifgroen geverft..  :shock:





Nu wilde ik dit gewoon gebruiken op plaatsen waar je het toch niet ziet maar vroeg me af of iemand een beproefde methode wist om de verf evt. toch weer netjes te verwijderen?
Kan natuurlijk niet al te aggresief spul zijn omdat dan waarscijnlijk het kunststof van de c-rail word aangetast vrees ik..

Of is een eigen busje verf met de kleur "ballast-grijs" het beste alternatief om die gifgroene kleur te maskeren??

Edit: fotootjes toegevoegd.
Re:C-Rails verf verwijderen
Doe eens een proefje met ovenreiniger. De meeste kunststof soorten kunnen daar tegen.

In een plastic zak doen en de zak in een pan lauw water hangen.

Gr Ben.
Re:C-Rails verf verwijderen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:C-Rails verf verwijderen
Hoi Romke.
Héé, dat is misschien wel uit de "collectie" van een grote Duitse modelspoorder waar tijdens een (on)behoorlijke inbraak een aantal spuitbussen met groene verf over zijn hele modelbaan zijn leeg gespoten!  :shock: :roll:

Deze zijn al professioneel behandeld om ze schoon te krijgen, aangezien dit niet lukte (op de metalen delen na) is alles in één keer in de verkoop gegaan.
Blijkbaar is deze partij (of een gedeelte) in Nederland terechtgekomen en nu dus weer een beetje bij jou!? :?

Misschien een mogelijkheid om deze schoon te maken in zo'n ultrasoon schoonmaak bakje?

Proberen kun je altijd en anders verven of volledig ballasten! 8)

Veel succes,
vriendelijke groeten,
AlbertJan.  
Re:C-Rails verf verwijderen
Lid sinds: 2008

offline
Re:C-Rails verf verwijderen
Citaat van: spoorman op donderdag 30 april 2009, 13:57:08
Doe eens een proefje met ovenreiniger. De meeste kunststof soorten kunnen daar tegen.

In een plastic zak doen en de zak in een pan lauw water hangen.

Gr Ben.

Werkzame stof is natronloog, dacht ik ?
Caustic soda is dan het zelfde spul.
Re:C-Rails verf verwijderen
Voornaamste bestanddeel is Natrium Carbonaat (soda).

Caustic soda, in de volksmond ook wel gootsteen ontstopper, zou ik niet gebruiken. In aanraking met water wordt het goedje heet.

Of je moet n-spoor willen. :wink:

Gr, Ben.
Re:C-Rails verf verwijderen
Lid sinds: 2018

offline
Re:C-Rails verf verwijderen
Citaat van: spoorman op donderdag 30 april 2009, 13:57:08
Doe eens een proefje met ovenreiniger. De meeste kunststof soorten kunnen daar tegen.

In een plastic zak doen en de zak in een pan lauw water hangen.
....

Wat is de meerwaarde van dat lauwe water?

Citaat van: AlbertJan op donderdag 30 april 2009, 14:03:49
Hoi Romke.
Héé, dat is misschien wel uit de "collectie" van een grote Duitse modelspoorder waar tijdens een (on)behoorlijke inbraak een aantal spuitbussen met groene verf over zijn hele modelbaan zijn leeg gespoten!  :shock: :roll:

Deze zijn al professioneel behandeld om ze schoon te krijgen, aangezien dit niet lukte (op de metalen delen na) is alles in één keer in de verkoop gegaan.
Blijkbaar is deze partij (of een gedeelte) in Nederland terechtgekomen en nu dus weer een beetje bij jou!? :?
...

Het is een klein partijtje, een 5-tal wissels en een tiental 230-ers en 188-rs.
Zijkant allen is in een rare gifgroene kleur gespoten maar de bovenzijde, dus rails en spoorstaven, is geheel onbewerkt.
Lijkt dus wel op een "mislukt" scenerietestje..  :?

Ziet er niet uit maar is natuurlijk niet minder bruikbaar, en de prijs was er ook naar   8)

Zal de voornoemde suggesties eens proberen, slechter kan het niet worden  :mrgreen:

Mocht het niets worden, iemand nog een kleursuggestie die gelijkend is aan de ballastkleur?
Re:C-Rails verf verwijderen
Lid sinds: 2018

offline
Re:C-Rails verf verwijderen
Update(je): de ovenreiniger lijkt wel aardig te werken.
Schuursponsje slijt alleen een beetje snel...  :lol:
Morgen even wat anders voor verzinnen, hard borsteltje oid.

In de tussentijd laat ik het railtje de hele nacht maar eens even inweken, kijken wat daar het resultaat van zal worden!  :roll: