Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal

Gestart door Jurrien woensdag 01 november 2006, 21:19:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Ben op dit moment bezig met het inbouwen van een Uhlenbrock decoder 76200 in te bouwen in een E 41. De bekende 3041 van Marklin.
Inmiddels de schakelunit er uit gesloopt (makkelijkste gedeelte :D)
Volgens de handleiding moet ik de twee draden van de veldspoel met elkaar verbinden. Ook dat is gebeurd.
Maar nu komt het. Ik moet alle andere verbindingen tussen het motorschild en het chassis verbreken. Maar ik zie er maar één en die loopt van het schakelgedeelte (sleper of bovenleiding) naar de motor, naast de koolborstels rechts.
Zie ik er één of meedere over het hoofd?

vr.gr. Jurrien
Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Thanks! Dat is duidelijke taal. Blijft nog een vraag over en die luidt: De draad die naat de koolborstel rechts zit loopt verdwijnt aan de bovenkant in de veldspoel. Wat moet daarmee gebeuren?

vr.gr. Jurrien
Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Bedankt. Als ik het nu goed heb, dan zitten er op de veldspoel nu drie draden, waarvan er al twee met elkaar zijn verbonden. Op de overgebleven twee aansluitpunten komen dan de twee witte draden?

vr.gr. Jurrien
Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Is het trouwens zinvol om de rode draad vast te solderen aan de schakelunit van de sleper en pantografen. Wellicht dat ik later het digitale signaal via de pantografen wil hebben.
Theoretisch zou je dan twee locs met hetzelfde adres op de baan hebben. Of kan dat niet?
Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Hoi,

Sorry dat ik je nog een keer lastig val, maar ik zie dat de lampjes ook aan de massa zitten (logisch!) Maar weet jij ook wat dat "losse handeltje" wat onder uit de loc bengelt voor nut heeft? Want waar bevestig ik nu die bruine draad?
Re: Een E 41 (M. 3041) van Analoog naar Digitaal
Citaat van: Jurrien op woensdag 01 november 2006, 22:53:03

Maar weet jij ook wat dat "losse handeltje" wat onder uit de loc bengelt voor nut heeft?

Dat was voor handmatig omschakelen van de rijrichting.

Met vriendelijke groet,

Jos
Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Citaat van: Jos op donderdag 02 november 2006, 09:41:30
Citaat van: Jurrien op woensdag 01 november 2006, 22:53:03

Maar weet jij ook wat dat "losse handeltje" wat onder uit de loc bengelt voor nut heeft?

Dat was voor handmatig omschakelen van de rijrichting.

Met vriendelijke groet,

Jos

Nee, dat is een andere. Die schuif je gewoon heen en weer.
Zo'n beetje in het mdden van het chassis , recht tegenover het schuifmechanisme (sleper/pantograaf) komt een stukje metaal naar boven zetten. Draai ik de loc om en bekijk dan de bodem (de sleper is nu zichbaar) zie ik dat stukje metaal naar beneden komen  als een soort hengseltje. Ik heb wel gemerkt bij het verwijderen van het schakelrelais dat dit stukje metaal daar klem in zat.

vr.gr. Jurrien
Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Alles volgens het boekje gedaan! Alle knooppuntjes netjes geïsoleerd met krimpkous. Vol verwachting klopt ons hart.......
:evil:
Zonder dat ik een rookgenerator heb ingebouwd begint de motor te roken......  Maar dat is dan ook alles wat tie doet  :shock:
Volgens de handleiding van de decoder is tie standaard ingesteld op adres 3. En dat klopt dan ook wel.
Iemand nog een helder idee?

O ja, heb hem ook nog even analoog getest. Er brandde 1 lampje en hij rookte........ :shock:

vr.gr Jurrien
Re: Een E 41 (M. 3041) van Analoog naar Digitaal
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Een E 41 (M. 3041) van Analoog naar Digitaal
Een zelfstandig rokende motor is in elk geval geen goed teken.

Ik krijg na het nog eens lezen van dit draadje een benauwd gevoel dat er wat mis is gegaan met deze actie.
CiteerVolgens de handleiding moet ik de twee draden van de veldspoel met elkaar verbinden. Ook dat is gebeurd.

Ik ken de 76200 zelf niet, maar dit zou de "allstrom"-versie moeten zijn.
Ik heb net de handleiding in het duits even opgezocht

http://www.uhlenbrock.de/3/index.htm

Heb je de verbindingen van de veldpsoel (2 draden) naar de borstel losgemaakt en deze aan elkaar gesoldeerd (en geisoleerd) ?
Heb je vervolgens de beide andere aansluitingen (die oorspronkelijk naar de rijrichting schakelaar liepen aan de witte draden van de decoder aangesloten ?

Dan zou dat in orde moeten zijn.

Na het aansluiten van beide borstels met de groene en blauwe draad zou het zaakje moeten werken.
Wellicht is er nog een massa verbiinding van een van de borstels via een kleine condensator naar een schroef op de motorplaat. (Dit is een massa die NIET is toegestaan).

Voor het programmeren zul je de handleidingen moeten volgen.

John







Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
CiteerHeb je de verbindingen van de veldpsoel (2 draden) naar de borstel losgemaakt en deze aan elkaar gesoldeerd (en geisoleerd) ?
Heb je vervolgens de beide andere aansluitingen (die oorspronkelijk naar de rijrichting schakelaar liepen aan de witte draden van de decoder aangesloten ?

Het zou wel eens kunnen zijn dat ik de verkeerde draden aan elkaar heb gesoldeerd. Maar volgens jouw verhaal zou ik vier draden moeten hebben, die min of meer verbonden zijn met de veldspoel.
Ik tel er echter maar drie. Trouwens wat is precies de borstel?

vr.gr. Jurrien
Re: Een E 41 (M. 3041) van Analoog naar Digitaal
Citaat van: Jurrien op donderdag 02 november 2006, 11:29:30
Alles volgens het boekje gedaan! Alle knooppuntjes netjes geïsoleerd met krimpkous. Vol verwachting klopt ons hart.......
:evil:
Zonder dat ik een rookgenerator heb ingebouwd begint de motor te roken......  Maar dat is dan ook alles wat tie doet  :shock:
Volgens de handleiding van de decoder is tie standaard ingesteld op adres 3. En dat klopt dan ook wel.
Iemand nog een helder idee?

O ja, heb hem ook nog even analoog getest. Er brandde 1 lampje en hij rookte........ :shock:

vr.gr Jurrien

Jurrien wat rot nu, maar als ik je vragen lees, voor mij geen verrassing, dat het niet werkt.

Heb je het zo aangesloten?

Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Hoi Sprinter,

Ik heb me rot gegoogled naar die tekening! Bedankt er voor.
Of het volgens die tekening heb aangesloten? Nee!
Ik zie nu dat die derde draad die aan de zijkant uit de veldspoel steekt moet worden verbonden met de massa.
Daar had ik een witte aan gesoldeerd. De twee andere draden van de veldspoel had ik aan elkaar gesoldeerd, samen met de overgebleven witte.
Wat ik mij afvraag nu, is waarom staat er in de handleiding dan dat ik twee draden die met de veldspoel verbonden zijn aan elkaar moet solderen?
Maar goed ik ga de tekening strak volgen en kijken wat het oplevert.
Bedankt.

vr.gr. Jurrien
Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
 :twisted: :twisted: :twisted: Dat werkt dus ook niet!

Alles gedaan volgens de tekening. Alleen ik mis dus die twee draden die ik volgens de handleiding met elkaar zou moeten verbinden.
Ik meet wel spanning tussen tussen rood en bruin. Ik meet spanning tussen rood en een railstaaf. Ik meet ook spanning tussen groen en blauw. Ik meet GEEN spanning bij de lampjes.
Alles netjes geïsoleerd met krimkous.
Het MS staat netjes op adres 3. De decoder zou volgens de handleiding standaard ingesteld moeten zijn op adres 3.
De loc zou dus moeten gaan rijden! Waar zit de fout?

PS. Ik weet nu ook waar dat stukje metaal voor is, wat onder uit de loc steekt. Daarmee kun je handmatig de richting schakelen.
Re: Een E 41 (M. 3041) van Analoog naar Digitaal
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Een E 41 (M. 3041) van Analoog naar Digitaal
Hallo Jurrien,

Misschien, dat onderstaande foto je helpt de twee draden te vinden.

Bij 1 gaan twee draadjes van de spoel in het zwarte hulsje en dan naar 2 de koolborstel. Deze twee draadjes moeten aan elkaar gesoldeerd zijn.

Bij 3 boven op het plastic zitten de twee draden van de spoel die naar de witte draadjes gaan.



Succes.

Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Dat zijn dan wel twee heel dunne koperdraadjes! Ik zal ze moeten terugvinden, want ze zijn afgebroken net onder het plastic :twisted:.
Maar begrijp ik het dan goed dat ze blijven vastzitten bij de koolborstel, daar waar ik het blauwe draadje aan vast heb gesoldeerd?

vr.gr. Jurrien

ps. vermoedelijk moet ik de hele motor slopen om bij de veldspoel te komen :twisted:  Maar goed al doende leert men!
Re: Een E 41 (M. 3041) van Analoog naar Digitaal
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Een E 41 (M. 3041) van Analoog naar Digitaal
Nee die twee draadjes mogen niet meer aan de koolborstel zitten. Alleen aan elkaar vast meer niet.
Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Ik heb nu de motor gesloopt en de veldspoel los. Maar waar gingen of waar kwamen die twee draadjes vandaan? Aan de veldspoel kan ik geen losse einden ontdekken?

Mooie gelegenheid om de motor eens goed schoon te maken...

vr.gr. Jurrien
Re: Een E 41 (M. 3041) van Analoog naar Digitaal
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Een E 41 (M. 3041) van Analoog naar Digitaal
Als je die twee draadjes niet meer ziet/vind , dan zullen ze wel afgebroken zijn. En einde oefening. Dan is het meest handige een andere spoel te nemen.
Als je die niet hebt, ik heb er nog een over die je mag hebben.
Stuur anders maar een PBtje of mail
Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Nieuwe dag. Nieuwe kansen!
Heb mijn andere E 41 gepakt en volgens tekening en overige instructies de decoder geplaatst.
Een massa verbinding die via een kleine condensator in de buurt bij de koolborstels via een schroefje op de motorplaat vastzat verwijderd.
De de beruchte twee draadjes los gemaakt van de koolborstel, aan elkaar vast gesoldeerd en verbonden (volgens tekening met de massa (= bruin)
Netjes blauw en groen op hun plaats gebracht, alsmede geel en grijs. Rood zit op zijn plaats.
Vol verwachting klopt ons hart....
:twisted: :twisted: :twisted: Ik heb nu een loc waarvan de lampjes vrolijk knipperen maar voor het overige net zo hard vooruit gaat als een slak die met zijn winterslaap bezig is!

Waar moet ik het nu zoeken?????
Re: Een E 41 (M. 3041) van Analoog naar Digitaal
Jurrien,

Als alles er toch al uitlag, zou ik een Hamo-magneet monteren en een decoder die hier bij past. Ik weet het, klinkt eenvoudig en gaat misschien in tegen je wensen, maar misschien net zo handig
Re: Een E 41 (M. 3041) van Analoog naar Digitaal
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Een E 41 (M. 3041) van Analoog naar Digitaal
Jurrien,

Volgens mij moeten die twee beruchte draadjes wel aan elkaar, maar niet aan massa.

Speo
Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Citaat van: BR 41 op zaterdag 04 november 2006, 11:04:57
Jurrien,

Volgens mij moeten die twee beruchte draadjes wel aan elkaar, maar niet aan massa.

Speo

Oke, weer losgehaald en de massa aan het chassis gesoldeerd. De beruchte twee draadjes blijven -als in een goed huwelijk- bij elkaar!
resultaat: geen knipperende lichtjes meer. Dat is fijn! Maar branden doen ze niet. In plaats daarvan begint de motor weer te roken.

Citeer
Jurrien,

Als alles er toch al uitlag, zou ik een Hamo-magneet monteren en een decoder die hier bij past. Ik weet het, klinkt eenvoudig en gaat misschien in tegen je wensen, maar misschien net zo handig

Nou ik heb nu eenmaal deze decoder en het zou toch moeten kunnen. En solderen is echt niet m'n zwakste kant!
Ergens maak ik nog een fout, maar waar? Zou het uitmaken aan welke kant van de veldspoel ik zo'n witte draad heb gesoldeerd?
Ik ga het even uittesten!

update: wisseling van draden maakt niet uit. Gaat weer roken. :twisted: :twisted: :twisted:
Re: Een E 41 (M. 3041) van Analoog naar Digitaal
Citaat van: Jurrien op zaterdag 04 november 2006, 11:41:40
Nou ik heb nu eenmaal deze decoder en het zou toch moeten kunnen.

Kan het zijn dat de decoder reeds de geest heeft gegeven ?
Re: Een E 41 (M. 3041) van Analoog naar Digitaal
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Een E 41 (M. 3041) van Analoog naar Digitaal
Probeer eens de koolborstels er uit te halen en dan op de rails zetten.
Als er dan geen rook meer uit de motor komt, is er dus iets in de motor zelf niet goed.(Anker of zo)
Als er  nog  wel rook te zien is, dan twijfel ik ook aan de decoder.
Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Citaat van: BR 41 op zaterdag 04 november 2006, 11:55:11
Probeer eens de koolborstels er uit te halen en dan op de rails zetten.
Als er dan geen rook meer uit de motor komt, is er dus iets in de motor zelf niet goed.(Anker of zo)
Als er  nog  wel rook te zien is, dan twijfel ik ook aan de decoder.

Ik ben een beetje huiverig om iets te laten roken...... Bovendien van een loc die gisteren nog vrolijk analoog zijn rondjes draaide kan de motor niet spontaan vannacht kapot zijn gegaan.

Ik begin een aversie tegen die decoder te ontwikkelen. :twisted: :twisted:
Re: Een E 41 (M. 3041) van Analoog naar Digitaal
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Een E 41 (M. 3041) van Analoog naar Digitaal

Hoi Jurrien,

Inderdaad, als hij voor de ombouw netjes reed, dan is er niets met de motor aan de hand.
Ben dus bang dat je decoder is overleden.
Maar misschien een idee om even in de Botter (treinenhoek) in je woonplaats langs te gaan.
Uit ervaring weet ik dat die veel weten en je misschien wel kunnen helpen.

Succes.

PS.
Je hebt de twee beruchte draadjes toch gevonden las ik boven, dus ik hoef niets meer op te sturen neem ik aan?
Re: Een E 41 (M. 3041) van Analoog naar Digitaal
Citaat van: Jurrien op zaterdag 04 november 2006, 12:39:37
Citaat van: BR 41 op zaterdag 04 november 2006, 11:55:11
Probeer eens de koolborstels er uit te halen en dan op de rails zetten.
Als er dan geen rook meer uit de motor komt, is er dus iets in de motor zelf niet goed.(Anker of zo)
Als er  nog  wel rook te zien is, dan twijfel ik ook aan de decoder.

Ik ben een beetje huiverig om iets te laten roken...... Bovendien van een loc die gisteren nog vrolijk analoog zijn rondjes draaide kan de motor niet spontaan vannacht kapot zijn gegaan.

Ik begin een aversie tegen die decoder te ontwikkelen. :twisted: :twisted:


Beste Handige Harry, je denkt toch niet dat je na al deze aanslagen op de decoder en de lokmotor nog tot een werkend geheel komt is het wel. De boel is alleen na het eerste rooksignaal overleden. Hoe langer jij hiermee door blijft knoeien des te meer jij sloopt. Gewoon stoppen, en het door een expert laten inbouwen, met een nieuwe en dus andere decoder, veldspoel en anker.
Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Citaat van: Sprinter op zondag 05 november 2006, 19:10:44
Citaat van: Jurrien op zaterdag 04 november 2006, 12:39:37
Citaat van: BR 41 op zaterdag 04 november 2006, 11:55:11
Probeer eens de koolborstels er uit te halen en dan op de rails zetten.
Als er dan geen rook meer uit de motor komt, is er dus iets in de motor zelf niet goed.(Anker of zo)
Als er  nog  wel rook te zien is, dan twijfel ik ook aan de decoder.

Ik ben een beetje huiverig om iets te laten roken...... Bovendien van een loc die gisteren nog vrolijk analoog zijn rondjes draaide kan de motor niet spontaan vannacht kapot zijn gegaan.

Ik begin een aversie tegen die decoder te ontwikkelen. :twisted: :twisted:

Beste Handige Harry, je denkt toch niet dat je na al deze aanslagen op de decoder en de lokmotor nog tot een werkend geheel komt is het wel. De boel is alleen na het eerste rooksignaal overleden. Hoe langer jij hiermee door blijft knoeien des te meer jij sloopt. Gewoon stoppen, en het door een expert laten inbouwen, met een nieuwe en dus andere decoder, veldspoel en anker.
Al doende leert men. Met vallen en opstaan. En uiteindelijk gaat het me gewoon lukken. Kost me wat geld. En af en toe moet ik wat Coca Cola drinken om af te koelen. 'k Heb in mijn woordenboek zitten bladeren, maar het woordje "opgeven" kwam ik niet tegen!

Dat die decoder is overleden geloof ik ook wel. Maar waarom het anker en de veldspoel vernieuwen?

vr.gr. H.H. (was mijn favoriete  figuur bij Bassie en Adriaan :D
Re: Een E 41 (M. 3041) van Analoog naar Digitaal
Jurrien,

Volgens mij waren de draadjes van de Veldspoel afgebroken, en uit het anker kwam rook, dus grote kans dat het isolatiemateriaal wat om de draadjes van de wikkelingen zit, gesmolten is en dat of nu een volledige kortsluiting in de windingen zit of een gedeeltelijke. Daarom dus.

Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Citaat van: Sprinter op maandag 06 november 2006, 18:59:30
Jurrien,

Volgens mij waren de draadjes van de Veldspoel afgebroken, en uit het anker kwam rook, dus grote kans dat het isolatiemateriaal wat om de draadjes van de wikkelingen zit, gesmolten is en dat of nu een volledige kortsluiting in de windingen zit of een gedeeltelijke. Daarom dus.
Dank je wel voor je uitleg. Ik heb het anker goed bekeken, maar ik zie nergens iets wat op isolatiemateriaal lijkt. De wikkelingen zien er schoon uit en ik kan ook niet iets ruiken wat op verbranding lijkt.
Kan ik op de één of andere manier ook meten of de de decoder de geest heeft gegeven?

vr.gr. Jurrien (H.H.)
Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
 :idea: :idea:Helder idee! Eens kijken of de loc wel analoog wil rijden. De decoder zou tenslotte -volgens de handleiding- automatisch moeten herkennen of er een digitaal of analoog signaal op de baan staat.
En kijk! Hij rijdt!!!! En het lampje van de rijrichting brandt ook! Schakelen doet hij niet, maar dat lijkt me logisch omdat het schakelrelais is verwijderd.
Maar waarom dan niet met mijn MS op adres 3 waarop de decoder volgens de handleiding standaard is geprogrammeerd?
Of heeft de decoder toch de geest gegeven?
Wie van jullie heeft hier een wijs woord?

vr.gr. Jurrien
Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Jurrien,

Als de decoder zelf herkent of het analoog of digitaal is op de rails, dan zou die ook gewoon bij analoog voor en achteruit moeten rijden. Omschakelen dus.
Doet hij dat niet, twijfel ik alsnog aan de decoder.
Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Citaat van: Jurrien op woensdag 08 november 2006, 15:35:18
Schakelen doet hij niet, maar dat lijkt me logisch omdat het schakelrelais is verwijderd.

Jurien,

Met een decoder aan boord heeft het schakelrelais geen nut meer, want de decoder neemt deze functie over. Doet hij dit niet, dan klopt er iets niet !
Toch waarschijnlijk de decoder om zeep !

Ik heb mijn locs omgebouwd met een Magneet, waardoor de veldspoelwikkelingen verdwijnen. Heb je ook geen gedonder met al die draadjes. Kost een paar Euro meer, maar geeft een hoop gemak en wellicht nog betere rij-eigenschappen.
Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Citaat van: Fonzo op woensdag 08 november 2006, 18:34:54
Citaat van: Jurrien op woensdag 08 november 2006, 15:35:18
Schakelen doet hij niet, maar dat lijkt me logisch omdat het schakelrelais is verwijderd.

Jurien,

Met een decoder aan boord heeft het schakelrelais geen nut meer, want de decoder neemt deze functie over. Doet hij dit niet, dan klopt er iets niet !
Toch waarschijnlijk de decoder om zeep !


Wat ik 14 dagen geleden vertelde over dat schakelen was niet helemaal volledig.
Het schakelen gebeurde op een baan met gelijkspanning. Dat wist ik niet. Ik heb de loc daar achter gelaten en men zou er eens naar kijken.
Vanmiddag opgehaald en het resultaat daar was, dat de loc ook digitaal in beweging kwam. Welliswaar moet nog de optrek en afrem vertraging worden ingesteld, maar toch.
Bij mijn vraag of dat ook weer was geconstateerd op een baan met gelijkstroom, kwam een bevestigen antwoord.
Maar -werd er gezegd- als hij het hier doet, doet tie het ook bij jou!
Nou dus niet. Analoog dus wel en hij schakelt ook. De lampjes branden aan de kant van de rijrichting.
Maar digitaal is tie niet vooruit te branden. Er knippert 1 lampje en het chassis wordt heet.

Ra Ra! Iemand een idee?

vr.gr. Jurrien
Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Jurrien,

Het is al eerder gezegd. De decoder is gewoon R.I.P

Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Citaat van: Freak op vrijdag 24 november 2006, 19:30:25
Als er 1 lampje knippert en het chassis wordt wordt heet is de  decoder overbelast.
Heb je zelf gezien dat de loc daar op een digitale baan reed ?.

Mvg,
Peter
Nee, dat heb ik niet gezien. Volgens het verhaal zat er ergens bij de koolborstels nog een klein stukje metaal dat contact maakte met de motor. Toen dat was weggeknipt kon hij digitaal rijden.
En dat de decoder kapot is - ik durf bijna niet te twijfelen aan alle deskundigheid hier- maar waarom kan ik er dan wel analoog mee rijden en schakelen.
Waardoor kan overbelasting ontstaan?

vr.gr. Jurrien
Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Citaat van: Fonzo op woensdag 08 november 2006, 18:34:54


Ik heb mijn locs omgebouwd met een Magneet, waardoor de veldspoelwikkelingen verdwijnen. Heb je ook geen gedonder met al die draadjes. Kost een paar Euro meer, maar geeft een hoop gemak en wellicht nog betere rij-eigenschappen.

Is dat de magneet die in setje 60760 zit?

vr.gr. Jurrien
Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Citaat van: Freak op zaterdag 25 november 2006, 19:16:33
Welke 3034 heb je ?, kijk eens op:
http://www.hfkern.gmxhome.de/index.html
Als je een 3034 (1 of 2) hebt past deze magneet niet.
Heb je een 3034 (3 of 10) past deze magneet uit de set 60760 wel.

Mvg,
Peter


Dat past dus niet! OK, dan ga ik mijn BR-41 maar digitaliseren met dit setje.

vr.gr. Jurrien
Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Citaat van: Freak op zaterdag 25 november 2006, 19:16:33
Welke 3034 heb je ?, kijk eens op:
http://www.hfkern.gmxhome.de/index.html
Als je een 3034 (1 of 2) hebt past deze magneet niet.
Heb je een 3034 (3 of 10) past deze magneet uit de set 60760 wel.

Mvg,
Peter


Voor deze loc heb ik nu een hamo magneet en een LokPilot V2.0 gekocht.
Ook ingebouwd en na een setje nieuwe koolborstels kwam de loc in beweging. Ook weer adres 3.
In het begin rijdt hij erg mooi. Schakelen gaat ook prima. Lampjes veranderen met de rijrichting. motor maar na een rondje of zes begint hij te stoten. Langzaam, Langzamer, heel hard, weer langzaam. We staan stil en gaan weer hard.
Kortom nog niet het resultaat wat mij voor ogen staat.
Ik denk aan twee oorzaken. 1. de aansluiting op de massa behoeft verbetering. 2 Ik zou een vijfpolig anker kunnen gaan gebruiken. Hoewel ik -gezien wat ik op dit forum lees, het oude anker ook goede diensten zou moeten kunnen bewijzen.
Iemand hierover wederom een helder idee.

Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Citaat van: Freak op vrijdag 24 november 2006, 20:23:57
Ga je terug en vraag je gewoon of ze het even willen laten zien dat de loc daar op een digitale baan rijdt.

Mvg,
Peter

Dat heb ik gedaan en met eigen ogen gezien dat de loc op adres 3 keurig heen en weer reed.
Weer op eigen baan gezet en tot m'n stomme verbazing reed het ding op adres 3.
Dat is al een hele verbetering. Maar na zes of zeven rondjes begint het rijrichting lampje te knipperen en staat de loc alle activiteit.
Bij controle blijkt de decoder geschikt om een ei te veranderen in een smakelijk omlet. Wachten, afkoelen en opnieuw.
Wederom enkele rondjes zonder problemen en dan weer hetzelfde.
Dus ook hier nog een probleem. Waarom wordt die decoder te warm?
Voor alle duidelijkheid, we hebben het hier over de loc met de gewone ouderwetse veldspoel en de uhlenbrock decoder 76200

vr.gr. Jurrien
Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Citaat van: Freak op donderdag 30 november 2006, 19:24:24
De decoder wordt dus bij de winkelier ook warm ?.

Mvg,
Peter
Dat weet ik niet, want ik heb enkel een paar keer heen en weer gereden.
Maar voor beide locs geldt nu het volgende.
Na een paar rondjes wordt de decoder gewoon te warm. Elke decoder reageert daar iets anders op, maar allebeid hebben dus hetzelfde probleem.
Omdat ik dacht dat het misschien aan de mobile station zou liggen heb ik die vervangen door de controle module 6021.
Na enig gerommel met de draden werkte alles en deden beide locs hun test rondjes.
Maar na enkele rondjes weer precies hetzelfde probleem. Decoders worden te warm.
Hoe kan ik dat  oplossen?

vr.gr. Jurrien
Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Citaat van: Freak op donderdag 30 november 2006, 23:10:27
Kijk eens of de decoder(s) geen elektrisch contact maken met het chassis op (metalen) behuizing.

Mvg,
Peter

Ik heb de decoder los langs de locomotief hangen (wordt dus meegesleept :)) en het probleem blijft zich voordoen.
Maar wat mij zo intrigeert is dat het decoders zijn van verschillende merken die hetzelfde probleem in een zelfde loc hebben, waarvan één loc is uitgerust met een veldspoelmagneet en de andere met een hamomagneet.

vr.gr. Jurrien
Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Jurrien,

Dit is een bekend probleem met deze decoders. De enigste remedie is de veldspoel vervangen door een Hamo-Magneet, en de twee witte draden er af knippen. Verders blijft alles hetzelfde qua aansluiting. Na deze aanspassing zal de decoder zijn werk gewoon goed doen. Dit zijn gewoon slechte decoders. Mijn advies is dan ook NOOIT meer kopen.
Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Citaat van: Sprinter op vrijdag 01 december 2006, 00:30:21
Jurrien,

Dit is een bekend probleem met deze decoders. De enigste remedie is de veldspoel vervangen door een Hamo-Magneet, en de twee witte draden er af knippen. Verders blijft alles hetzelfde qua aansluiting. Na deze aanspassing zal de decoder zijn werk gewoon goed doen. Dit zijn gewoon slechte decoders. Mijn advies is dan ook NOOIT meer kopen.


In één van de loc's ZIT een Hamomagneet, samen met een decoder genaamd LokPilot. Die zou het dan toch gewoon moeten doen.
Ik heb gekeken of er draadjes die niet zijn aangesloten ergens contact maken. Dat is niet het geval. Alle niet gebruikte draadjes bij deze loc zijn keurig geisoleerd. Waar de draadjes aan de decoder vastzitten, maken ze onderling ook geen contact.
En goed het mogen dan allebei wellicht slechte decoders zijn, maar dat ze alle twee hetzelfde probleem hebben met verschillende motoren van een zelfde locomotief bij dezelfde persoon, is mij net iets te toevallig.
Er moet nog iets zijn! Maar wat????

vr.gr. Jurrien
Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Citaat van: Freak op donderdag 30 november 2006, 19:24:24
De decoder wordt dus bij de winkelier ook warm ?.

Mvg,
Peter
Dat weet ik niet. Voor en achteruit rijden op een klein testbaantje was voldoende om te zien dat tie het digitaal wel deed.

Maar goed, een dag even niets doen en nadenken, resulteerde in de gedachte dat als ik nu eens de lampjes er uithaalde, wat zou er dan gebeuren?

Het gaf een forse verbetering.
De loc met de hamamagneet en de lokpilot decoder reed prima. De decoder werd niet te warm.
De lampjes maken massa met het chassis. Ik denk dus dat ik hierin verandering moet aanbrengen.
De loc met de ouderwetse veldspoelmagneet en de Uhlenbrockdecoder 76200 reed ook prima. Alleen daar werd de decoder toch wel weer zo heet dat ik hem er heb afgehaald.
Dus toch ook wel een relatie met de lampjes, maar nog niet helemaal.
Ik zou in deze loc nog een hamomagneet kunnen plaatsen, maar werkt mijn decoder dan nog?

vr.gr. Jurrien
Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Citaat van: Freak op zondag 03 december 2006, 14:26:05
De lampjes zou je kunnen vervangen door Leds met voorschakelweerstand.
Ook bij de andere decoder kun je dit toepassen.
Nog een opmerking. De decoders moet je niet inpakken in isolerend materiaal, de decoders moeten ook hun warmtevermogen goed kwijt kunnen.

Mvg,
Peter

Ik zat er ook wel aan te denken om die lampjes dan meteen te vervangen door leds. Maar dan zou ik eigenlijk een duo setje willen hebben, waar rood en wit naast elkaar zitten, zodat ik ook rode sluitlichten heb.
Over dat inpakken van die decoders nog het volgende.
De lokpilot kwam al met krimpfolie er omheen binnen. Ik neem aan dat ik dat maar moet laten zitten. De andere had ik inderdaad geïsoleerd met wat plastic. Heb de decoder weer vastgezet met een schroefje op de plek waar vroeger de analoge schakeling zat. Nu kan de temperatuur worden afgevoerd via het chassis.
Eens kijken of dat helpt.
Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Jurrien,

Als je met duo-leds wil werken (rood/geel)  dan heeft Conrad daar een kant en klaar setje voor.
Kijk hier maar.

mvrgr.  Charlie.
Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Citaat van: Jurrien op zondag 03 december 2006, 14:45:33
Over dat inpakken van die decoders nog het volgende.
De lokpilot kwam al met krimpfolie er omheen binnen. Ik neem aan dat ik dat maar moet laten zitten. De andere had ik inderdaad geïsoleerd met wat plastic. Heb de decoder weer vastgezet met een schroefje op de plek waar vroeger de analoge schakeling zat. Nu kan de temperatuur worden afgevoerd via het chassis.
Eens kijken of dat helpt.

Wel dat helpt dus niet. De decoder wordt nog steeds te heet en schakelt na verloop tijd gewoon uit.
Is het een oplossing als er ergens een weerstandje of een condensator wordt geplaatst en zo ja, welke waarde?

vr.gr. Jurrien
Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Citaat van: Freak op maandag 04 december 2006, 16:22:44
Als de verlichting niet aangesloten is wat gebeurdt er dan ?.
Een condensator helpt niet. Een weerstand kan altijd, maar dan loopt de loc langzamer.

Mvg,
Peter

Op het moment dat het lampje er uit is, veronderstel ik dat de decoder denkt dat er geen lampje is.
In deze situatie loopt de machine met de hamomagneet en lokpilot decoder goed, zij het dat hij "vooruit" beter gaat dan "achteruit".
De machine met de veldspoelmagneet en Uhlenbrock decoder loopt in beide richtingen bijzonder soepel, totdat de decoder te warm wordt en zichzelf uitschakeld.
Wanneer ik de laatste loc analoog aanstuur wordt de decoder ook erg warm, maar niet zo dat hij zichzelf uitschakeld.

vr.gr. Jurrien

Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Een E 41 (M. 3034) van Analoog naar Digitaal
Citaat van: Freak op maandag 04 december 2006, 17:31:00
Citaat van: Jurrien op maandag 04 december 2006, 17:17:29De machine met de veldspoelmagneet en Uhlenbrock decoder loopt in beide richtingen bijzonder soepel, totdat de decoder te warm wordt en zichzelf uitschakeld.
Wanneer ik de laatste loc analoog aanstuur wordt de decoder ook erg warm, maar niet zo dat hij zichzelf uitschakeld.
De veldspoel belast de decoder te veel.

Bij de andere decoder worden de uitgangen van de verlichting te zwaar belast.

Mvg,
Peter

Dank u dokter voor uw diagnose. :D Is er behalve amputatie van de betreffende veldspoel nog een andere optie die tot een voorspoedige genezing zal leiden?

vr.gr. Jurrien