Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Ombouw HAG Re 4/4 BLS

Gestart door Re460 dinsdag 14 april 2009, 10:32:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw HAG Re 4/4 BLS
Leden,

Ik heb voor mij liggen een HAG Re 4/4 van de BLS, artikelnummer is 180.
Het betreft hier een analoge loc met veldspoel.
De veldspoel gaat er uit en moet ik vervangen voor een permannent magneet (nummer 161216-90) van HAG.
Lijkt allemaal niet zo spannend, handelaar gaat de magneet bestellen bij Keuterman. Plaats zelf de magneet en een Lopi3 decoder, nieuwe bedrading en klaar.
Zojuist gesproken met Keuterman, volgens hem moet de permanent in het draaistel worden geperst en hierna het motorschild opnieuw gejusteerd worden. Dit kan een particulier volgens hem niet zelf. Loc moet ter ombouw dus bij hem worden aangeboden.
Kan iemand dit bevestigen. Heeft iemand ervaring met de ombouw van dit model en dan met name het plaatsen van een permanent magneet (Johan ????)?
Mijn gevoel zegt dat ik het gewoon zelf moet doen, maar heb geen zin om de boel te slopen.
Groet,
Erwin
Re:Ombouw HAG Re 4/4 BLS
Blausee-Mitholz
gast

Re:Ombouw HAG Re 4/4 BLS
Ombouw kun je gewoon zelf doen. Magneet gaat er idd beetje moeilijk in. Motorschild gewoon plaatsen, zit wel speling op maar die verdeel je op het oog naar alle zijden. Zitten kogellagers in, het anker mag iets afwijking hebben, dat vangt het kogellager wel op.
Ik heb met zelf ombouw, later nog nooit problemen gezien.

Van mij mag je Keuterman aan werk helpen....... maar m.i.z. kun je het ook zelf.

Mvg, Johan

NB toevoeging: Bij HAG Mörschwill krijg je de permanent magneet zo mee als je maar betaalt natuurlijk  :wink: zonder opmerkingen dat je het zelf niet zou kunnen monteren.
Ik betrek trouwens alle benodigde onderdelen rechtstreeks bij HAG zelf.