Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Zolderbaan 6mx3m, Arjan - (update 2 - 2016 eerste testrondje - filmpje)

Gestart door BR53 maandag 13 april 2009, 21:56:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zolderbaan 6mx3m, Arjan - (update 2 - 2016 eerste testrondje - filmpje)
Geachte allemaal,

Eindelijk kan het beginnen. Na ongeveer twee jaar spullen verzamelen is het eindelijk zover.
We zijn nu verhuisd en ik heb de zolder tot mijn beschikking gekregen.

Na diverse kleine baantjes in het oude huis kan ik dus nu beginnen aan het enigzins serieuze werk.
Het baanplan is zondermeer ambitieus te noemen (tenminste voor mijn kennis wel).
De bedoeling is een setting in tijdperk II en III, Ruhrgebied, voor kolen,steen, staal etc. Alles met de grote stomers uit de 40 en 50 serie. Daarnaast ook nog wat sneltreinen/passagiervervoer met de bekende 01'en, een 03, en een 38.
Vooralsnog heb ik een setje MS'en 1.9a voor de besturing.

Ik heb een eerste variant van het plan al eens geplaatst op het forum om de laatste foutjes etc er uit te krijgen.
Nu ben ik aanbeland bij een versie waarvan ik denk dat dit het maar moet worden.
Of het allemaal precies zo uitkomt valt nog te bezien. Wintrack is hier en daar iets geduldiger dan de C-rails in de praktijk.

Ik wil dit item gebruiken voor een wisselwerking met jullie, mede forumanten. Er zijn nog een aantal zaken waar ik nog helemaal niet over uit ben. Dat is m.n. de beveiliging/mate van automatisering, het gebruik van seinen, stopafstanden (remweg) etc etc.

Forumanten die de afgelopen 2 jaar hier meer waren zullen wellicht een deel van de spullen herkennen (ja ik was hier al eerder).
Voor nu een paar plaatjes van de beginsituatie. De eerste stap is nu het houtwerk wat nodig is voor het basislevel.

In de komende tijd dus graag jullie reacties op mogelijke fouten, tips voor verbeteringen etc etc.

De zolder is 10 meter bij 4.40 meter op de grond en 10 meter bij 3.0 meter op 80cm hoogte.


Dit baanplan werken we naartoe  :D


En hier een deel van de spullenboel dat verwerkt/gebruikt gaat worden...


Voor zover, nu bezig met het hout. Verwacht een niet al te grote snelheid zoals een paar andere forumers hier.
De rest van't huis vereist ook nog wat werk (lampen ophangen, plinten nog zagen en plaatsen, tuinwerk etc etc)

Met vriendelijke groet
Arjan



Re:Zolderbaan 6x3. Eindelijk... het begint. (Marklin, periode II en III)
Hoi Arjan,

Een prachtige hobbyruimte en een heel interresant baanplan.
Blijf  jouw vordering volgen, snelheid is niet belangrijk als je er maar plezier aan beleeft.
Ik heb ook een meerjaren plan op zelfs een veel kleiner oppervlakte.

mvg
Henk
Re:Zolderbaan 6x3. Eindelijk... het begint. (Marklin, periode II en III)
Hallo arjan,

Een prachtige opervlakte en een machtig mooi railplan waarop je met mooie lange treinen kunt gaan rijden en een groot lok-depot.

Ik wens je veel succes met de bouw en doe zeker rustig dan is het ook leuk om de bouw goed te volgen.

Op welke hoogte komt de het allemaal ziet wel dat de kap tot de grond doorloopt wat wel een beetje ruimte kost maar ben benieuwd hoe je dit oplost.

Groet Wim.
Re:Zolderbaan 6x3. Eindelijk... het begint. (Marklin, periode II en III)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Zolderbaan 6x3. Eindelijk... het begint. (Marklin, periode II en III)
wat een gigantische ruimte zeg
mooi baanplan is het zeker vooral dat kruis dat erin is verwerkt bij het station
ook ik ben benieuwd naar je materiaal en bouwverslag
en net wat al wordt gezegd
snelheid is ook niet alles
succes
groet robert
Re:Zolderbaan 6x3. Eindelijk... het begint. (Marklin, periode II en III)
Arjan,

een prachtige ruimte. Ben benieuwd hoe het zich ontwikkeld.

Groetjes en veel sucees met bouwen, John
Re:Zolderbaan 6x3. Eindelijk... het begint. (Marklin, periode II en III)
Hallo Arjan.
Zo, het begin is er.
Een mooi baanontwerp met prachtige rijlengtes, een hele mooie en grote zolder die  al keurig glad afgewerkt is en een hele stapel Märklin dozen met de benodigde treinspullen! 8)
Een nieuw huis geeft, in het begin, altijd nog aardig wat werk (om over de tuin maar niet te spreken!) maar je geeft zelf al aan dat dit rustig opgebouwd gaat worden.

Wel alvast een kleine waarschuwing, de schuine zolderwanden (gelukkig aardig steil bij jou) beperken al erg snel de hoogte op je baan, omdat jij verschillende niveau's hebt, moet je hier goed rekening mee houden.
Zelf heb ik dit ook (helaas minder steil dak) en een 3 lagen railspiraal moest ik meer dan een meter naar voren plaatsen! :shock: (kwam dus gedeeltelijk naast de treintafel! :roll:)

Verder ziet het er prachtig uit en natuurlijk veel plezier en succes met de baanbouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Zolderbaan 6x3. Eindelijk... het begint. (Marklin, periode II en III)
Arjan een mooi baanplan wat je wilt gaan verwezenlijken :wink:
En de materialen die je daarvoor hebt zijn natuurlijk handig :P :mrgreen:
De ruimte die je ervoor beschikbaar hebt lijkt me voldoende (al zal het uiteindelijk als je meer wilt bijna altijd te weinig zijn :roll:)

Albert-Jan heeft wel gerlijk, let goed op met je schuine dak.

Voor de rest veel succes gewenst en ik ga je voortgang zeker te weten volgen :D 8)

Mathijs
Re:Zolderbaan 6x3. Eindelijk... het begint. (Marklin, periode II en III)
ik heb een gelijksoortige ruimte  en situatie
en ga dit dus ook allemaal volgen !
Re:Zolderbaan 6x3. Eindelijk... het begint. (Marklin, periode II en III)
Mooi baanplan!

Ik vind alleen de knik in de stationssporen nogal scherp.
Ik kan niet goed zien wat voor bogen je daar gebruikt en ben zelf ook niet zo thuis in de C-rails nummers, maar zou je daar niet een slanke tegenboog (van de slanke wissels) kunnen gebruiken? Dan is het wat vloeiender.

Groetjes,
Kiezel :)
Re:Zolderbaan 6x3. Eindelijk... het begint. (Marklin, periode II en III)
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re:Zolderbaan 6x3. Eindelijk... het begint. (Marklin, periode II en III)
De ruimte die je hebt is zeer mooi, ook het ontwerp ziet er goed uit. Toch ben ik bang dat je veel spijt gaat krijgen van de loopruimte die je over houd.

Onze vorige baan hebben we ook na jaren bouwen in z'n geheel afgebroken. Niet omdat er wat mis was met het ontwerp, maar puur vanwege de loopruimte.

Is het niet mooier om de volledige lengte van de ruimte te gebruiken, en dan een L-vorm maken langs 1 lange en 1 korte wand?

Re:Zolderbaan 6x3. Eindelijk... het begint. (Marklin, periode II en III)
Citaat van: kiezel op dinsdag 14 april 2009, 11:56:06
Mooi baanplan!

Ik vind alleen de knik in de stationssporen nogal scherp.
Ik kan niet goed zien wat voor bogen je daar gebruikt en ben zelf ook niet zo thuis in de C-rails nummers, maar zou je daar niet een slanke tegenboog (van de slanke wissels) kunnen gebruiken? Dan is het wat vloeiender.

Groetjes,
Kiezel :)

Beste Kiezel,

De knik in het perron-gebeuren zijn c-rail 24115 en 24215 (binnenboog,buitenboog). Dit zijn natuurlijk de tegenboogjes voor de 24115 en 24215 rechtsboven in...
Ik zal nog eens kijken of de boog iets minderscherp kan. Per saldo moet natuurlijk wel de bocht gemaakt worden.

Citaat van: rscosworth op dinsdag 14 april 2009, 17:27:25
De ruimte die je hebt is zeer mooi, ook het ontwerp ziet er goed uit. Toch ben ik bang dat je veel spijt gaat krijgen van de loopruimte die je over houd.

Onze vorige baan hebben we ook na jaren bouwen in z'n geheel afgebroken. Niet omdat er wat mis was met het ontwerp, maar puur vanwege de loopruimte.

Is het niet mooier om de volledige lengte van de ruimte te gebruiken, en dan een L-vorm maken langs 1 lange en 1 korte wand?


Beste RS,

De looptruimte valt mee hoor. De baan gaat bijvoorbeeld niet helemaal tot aan het raam komen (bij de verwarming, zie foto hierboven). Daar zit loopruimte. Aan de kopse kanten zit natuurlijk ook ruimte. Ik denkk dat het meevalt..  :D :D

Aan allen;
Bedankt voor jullie reacties. Ik zal een goede poging doen jullie niet teleur te stellen (en daarmee mezelf natuurlijk ook niet  :D :D)

met vriendelijke groeten
Arjan
Re:Zolderbaan 6x3. Eindelijk... het begint. (Marklin, periode II en III)
Lid sinds: 2007

Ik ben 3 railer zonder pukkels

offline
Re:Zolderbaan 6x3. Eindelijk... het begint. (Marklin, periode II en III)
ik wens je veel spoorgenot en ga dit volgen, leuke ruimte heb je.



                                                                                           Arie
Re:Zolderbaan 6x3. Eindelijk... het begint. (Marklin, periode II en III)
Zo, kleine update..

Vandaag de gamma bezocht met een klein boodschappenlijstje in m'n kop.
12mm Multiplex, eerst maar eens 6m2, in stroken van 40cm bij 1.20m
26 vurenhouten staandertjes van 4.5x4.5x80cm,
Een serie verbindingsplanken van 2x6x100cm,
Een berg houtschroeven waar je u tegen zegt,
Houtlijm en lijmklemmen
Boortjes voor voorboren,
Nieuwe bitjes voor de electrische schroevendraaier...

Voor de baan nog een 24649 (ga'k niet zeggen wat het is maar was zeker noodzakelijk  :D)

Dus... morgen aan de bak. Eerst het deel van het frame opzetten onder het stationsgedeelte.
Nog effe goed kijken dat de dwarsverbindingen tussen de staanders de dalende sporen niet in de weg zitten...  :D

Als het allemaal een beetje lukt dan morgen een paar foto'tjes.. (nu ligt de hele handel op de vloer en is niet veel aan te zien.)

Gr
Arjan

Re:Zolderbaan 6x3. Eindelijk... het begint. - Licht boven de baan 22-04
Helaas nog niet zoveel voortgang. 1 module van de tafel staat inmiddels.
Een vraagje aan de lezers; Welk licht moet er boven de baan ?

Toevallig heb ik vandaag in de garage zo'n grote TL bak van 1.2 meter gehangen.
Dat leek me ook wel wat voor op zolder maar aan de andere kant... wel erg veel wit licht dan.

Wie kan er zijn licht op doen schijnen ? wat hebben jullie boven de baan qua licht ?

Met vr gr
Arjan
Re:Zolderbaan 6x3. Eindelijk... het begint. - Licht boven de baan 22-04
Citaat van: BR53 op woensdag 22 april 2009, 21:51:33
Helaas nog niet zoveel voortgang. 1 module van de tafel staat inmiddels.
Een vraagje aan de lezers; Welk licht moet er boven de baan ?

Toevallig heb ik vandaag in de garage zo'n grote TL bak van 1.2 meter gehangen.
Dat leek me ook wel wat voor op zolder maar aan de andere kant... wel erg veel wit licht dan.

Wie kan er zijn licht op doen schijnen ? wat hebben jullie boven de baan qua licht ?

Met vr gr
Arjan

Hoi Arjan,
Kun je niet 2 lichtbronnen combineren? De TL bak als je wilt werken, dan heb je veel licht nodig. En halogeen spotjes van Ikea aan 2 van die draden die je langs je plafond kunt spannen, op een dimmer..... :)
Gr.
Rutger
Re:Zolderbaan 6x3. Eindelijk... het begint. - Licht boven de baan 22-04
Hoi Arjan.
Boven de werk- en bedieningstafel heb ik een grote dubbele inbouw TL bak, ernaast 2 grote spots met gekleurde Flood lampen (teveel licht dus (nog) niet in gebruik)  en boven de baan 6 kleine (draaibare) inbouw spotjes die met een dimmer bediend kunnen worden.
Dit alles geeft meer dan voldoende licht mogelijkheden voor mijn 5x3 meter grote baan maar is zeker niet perfect.
Voor de volgende bouw wordt alles nog eens opnieuw bekeken.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Zolderbaan 6x3. Eindelijk... het begint. - Licht boven de baan 22-04
Arjan,

je kunt ook dit draadje eens doorlezen al zou ik nu wachten op dimbare GU10 Ledspots. Ik heb gehoord dat ze nl in aankomst zijn.

Groetjes, John
Re:Zolderbaan 6x3. Eindelijk... het begint. - De eerste 4,5m2 (26-04)
Allen,

Bedankt voor jullie reacties over het licht.
Dat gaat een oplossing a'la Albert Jan worden.
TL buizen voor veel licht ingeval van bouwactiviteiten.
Spotjes voor't rijden met de treintjes.

Voor nu een fototje van de voortgang.
De eerste 3m66 staat nu. (Een deeltje nog invoegen in het midden).
De poten staan zelfs voor het leeuwendeel waterpas. Het oppervlak is 15mm multiplex in delen van 40cm bij 120cm.
8 delen liggen nu vast.

Voor de oplettende kijker.. ik heb de hele baan gespiegeld. De lange kant is van links naar rechts gegaan.
Nu nog een kleinigheidje met het trapluik.. dat komt verd*rie onder baan uit. Niet goed opgelet  :( :(
Het deel wat je nu ziet gaat dus helemaal naar rechts geschoven worden tegen het dak aan. (als de lijmklemmen wegkunnen)
Het stationdeel met de perrons komen dus op dit deel. Nu nog een metertje of twee hierbij aan, voorbij de draagbalk (rechtsachterin) dus.
Daarna oversteken naar de andere kant voor het rangeerdeel en schaduwstation. (als dat allemaal een beetje werkt met het trapluik).

.


Nog een vraagje over de ondergrond. Volgens mij moet er nu deklaag (verf) overheen.
Wat is gebruikelijk ? ik heb al gelezen dat sommige mensen een grijze deklaag doen.
Als je wat weet dan graag merk en kleurnummer erbij aub.

Met vriendelijke groet,
Arjan
Re:Zolderbaan 6x3. Eindelijk... het begint. - De eerste 4,5m2 (26-04)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Zolderbaan 6x3. Eindelijk... het begint. - De eerste 4,5m2 (26-04)
ik heb er niks onder en schilder waar ik moet schilderen en plak waar ik moet plakken enz enz
maar je kunt bijv je hele plaat ook in een standaard grijze of witte grondverf zetten
of groen  :lol:
kleurnummer is onbelangrijk grondverf is overschilderbaar misschien is grijs de beste maar wit zou ook kunnen hoor
moet geen probleem zijn
maar goed het is je eigen ding en natuurlijk als je weet dat je veel gras gaat plakken kun je je de kosten van de verf besparen
succes
groet robert
Re:Zolderbaan 6x3. Eindelijk... het begint. - De eerste 4,5m2 (26-04)
Arjan,

Ik heb zelf eerst mijn baan neergelegd volgens tekening en hier vervolgens mee gaan spelen.
Toen allles goed lag ben ik gaan aansluiten.
Helaas vergeten eerst te schilderen. Waardoor ik achteraf met veel moeite de stukken geschilderd heb terwijl alles reeds aangesloten was.
Ik heb alleen de stukken die straks zichtbaar blijven voorzien van een grijze ondergrond.
Voor de kleur heb een stuk rails meegenomen naar de lokale DHZ waar ik muurverf is een passende kleur heb laten mengen. Ik vind de kleur goed gelukt ( zie mijn draadje de trein rijdt).
Succes

Erik
Re:Zolderbaan 6x3. Eindelijk... het begint. - De eerste 4,5m2 (26-04)
Ziet der al zeer goed uit!
Verder succes met de verder bouw van je tafel!
Ik blijf dit draadje volgen
Gr kenny
Re:Zolderbaan 6x3. Eindelijk... het begint. - De eerste 4,5m2 (26-04)
Erik, Robert,

Ok dank voor jullie reactie,
Ik denk dat ik ook even met een railtje langs de "DHZ" (moest ik effe over nadenken  :D :D)

De gamma hier heeft zo'n mixer dus dat gaat goed komen.
Nog een fototje van de andere kant..Helaas een beetje gekanteld.



gr
Arjan
Re:Zolderbaan 6x3. Eindelijk... het begint. - De eerste 6m2 (03-05-2009)
Hallo Hallo,

Mochten jullie denken dat er niet zoveel vaart inzit in deze baan dan hebben jullie gelijk..  :D

Toch nog een paar dingen gedaan;
De tafel is nu 4,6 meter lang inmiddels. Ik ben bij het raam aangeland (aan de verre/raamkant).
De uitsparingen voor de draagbalken zijn op maat gezaagd. De hele tafel kan dus tegen het dak aangeschoven worden als de verf droog is.
Het eerste deel heb ik in de grijze (C-rail kleur) verf gezet.
Nu nog een klein stukje bij de tafel aan, aan de deze van de zolder om de 5.60m vol te maken.
Daarna komt de oversteek voor het raam langs naar de andere kant van de zolder.

Paar fototjes van de voortgang;




Onder de tafel de boel nog maar eens gestabiliseerd en her en der kleine blokjes geplakt om de
multiplexplaten recht naast elkaar te houden. Om een of andere reden zit in ieder stuk 40cmx120cm wel een beetje een boogje.



En als de tafel af is kunnen we eindelijk GROOT UITPAKKEN !


Oeps.. verkeerde verzameling :D :D :D

Oja, de gezusters K52 mogen straks op de lange rechte stukken de benen, wielen strekken... :D :D


Groeten,
Arjan

Re:Zolderbaan 6x3. Eindelijk... het begint. - De eerste 4,5m2 (26-04)
Zeer mooie update!!
het ziet der zeer goed uit!
Verder veel succes met de bouw en rails leggen!
Gr kenny
Re:Zolderbaan 6mx3m - De eerste 4,5m2 (26-04)
hallo
ziet er heel mooi uit seg !
welk soort hout gebruik je voor je sporen op te leggen
ik ga ook een tafel maken van 2 meter op 3,60 en denk aan mdf van 8mm
dikte

groeten
peter
Re:Zolderbaan 6mx3m - De eerste 4,5m2 (26-04)
Citaat van: peterke33 op zondag 03 mei 2009, 18:20:42
hallo
ziet er heel mooi uit seg !
welk soort hout gebruik je voor je sporen op te leggen
ik ga ook een tafel maken van 2 meter op 3,60 en denk aan mdf van 8mm
dikte

groeten
peter

Beste Peter,

Dit is 12mm Multiplex van de Gamma. Ik dacht (zo uit m'n hoofd) 23,- euro voor een plaat van 2.44 bij 1.22.
MDF is volgesn de foruminsiders een stukkie zwaarder dan multiplex. Vandaar mijn keuze.

Gr
Arjan


Re:Zolderbaan 6mx3m - De eerste 4,5m2 (26-04)
Hallo Arjan,

Het grijs op de foto lijkt goed gelukt.

De snelheid van bouwen is minger belangrijk, als je maar leut hebt.

Hoewel ik me kan voorstellen de je B 52 -ers en junior het wachten moeilijk vinden.

grr

Erik
Re:Zolderbaan 6mx3m - De eerste 4,5m2 (26-04)
Citaat van: erik01 op zondag 03 mei 2009, 19:00:12
Hallo Arjan,

Het grijs op de foto lijkt goed gelukt.

De snelheid van bouwen is minger belangrijk, als je maar leut hebt.

Hoewel ik me kan voorstellen de je B 52 -ers en junior het wachten moeilijk vinden.

grr

Erik

Thats right !!
Re:Zolderbaan 6mx3m - De eerste 4,5m2 (26-04)
Citaat van: 3rail op zondag 03 mei 2009, 19:01:14
Hallo Arjan.

Kijk dat zijn berichten, ziet er mooi strak uit man. :P
Nog even en dan ligt er spoor op, en dan kun je rijden.

Je hebt hier al zo een tijd op gewacht, komt er een schaduwstation
op deze hoogte te liggen???

Spoorse, Edward.

Hoi Edward,

Ja, eindelijk wel he. De tafel is 81 cm (1.2 cm multiplex en 80cm staanders)
Op de tekening heb ik het schaduwstation op 55 cm liggen. Dus 25 cm onder dit niveau.
Maar je vraag triggerde me wel. Ik zal nog eens goed kijken of ik dat schaduwstation niet iets hoger kan krijgen onder het rangeerdeel.

Het rangeerdeel ligt op plm 90cm, 10cm hoger dan deze tafel.
Er moet dus nog behoorlijk wat boven en onder de tafel gebeuren ...  :D

Beetje een zorg zijn de dwarsverbindingen onder de tafel. De balkjes zijn 4.5cm. De latten zijn plm 8cm.
Daar is in de tekening/WinTrack geen rekening mee gehouden. Kan dus zijn dat ik hier en daar wat meer moet zakken.
Opzich geen probleem. De lengte is er wel. Daarnaast kan ik ook nog natuurlijk hier en daar de dwarsverbindingen nog wel schuiven of enigzins in zagen.

Nou ja, wat het ook wordt; We gaan het wel meemaken !!

Gr
Arjan
Re:Zolderbaan 6mx3m, Arjan - De eerste 4,5m2 (26-04)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Zolderbaan 6mx3m, Arjan - De eerste 4,5m2 (26-04)
ziet er al erg mooi uit best profi  :lol:
ben erg benieuwd naar je vorderingen
succes
groet robert
Re:Zolderbaan 6mx3m, Arjan - De eerste 4,5m2 (26-04)
Pracht van locs!
Mooi baanplan en een mooie ruimte.
Ik blijf je volgen.

Mvgr.

Roderick
Re:Zolderbaan 6mx3m, Arjan - De eerste 4,5m2 (26-04)
Oeeeeeh!

Brio <3


Tegen het doorzakken kan je misschien onder de MDF platen een L-profiel latje hangen (of T profiel) voor extra stevigheid.
Re:Zolderbaan 6mx3m, Arjan - De eerste 4,5m2 (26-04)
Citaat van: cavey op dinsdag 05 mei 2009, 10:31:48
Oeeeeeh!

Brio <3


Tegen het doorzakken kan je misschien onder de MDF platen een L-profiel latje hangen (of T profiel) voor extra stevigheid.

Beste Cavey,

Doorzakken is niet het probleem. Sommige stukken staan een beetje bol.
Dat is al opgelost door de kleine 'plak'blokjes onder de tafel.
Het is geen mdf maar 12mm multiplex.

Maar, thx 4 de tip anyway.

Gr
Arjan
Re:Zolderbaan 6mx3m, Arjan - De eerste 4,5m2 (26-04)
Arjan,

dat schiet al lekker op en het ziet er al goed uit. Je kan zeker al niet wachten om dat prachtige materieel te zien rijden, ik kan dat gevoel :lol: :lol: :lol:

Groetjes, John
Re:Zolderbaan 6mx3m, Arjan - De eerste 6.6m2 (update 17 mei 2009)
5 x MS? :o :D

Basis ziet er erg goed uit, ga zo door! 8)
Re:Zolderbaan 6mx3m, Arjan - De eerste 4,5m2 (26-04)
Hallo allen,

Zo, deel 1 van de tafel is klaar.
De maat is nu 5.50m x 1.20m.





Vooralsnog doe ik nu even pas op de plaats (wat?? nog langzamer ?? Ja nog langzamer  :D)
Waarom?
Eerst eens even een beetje experimenteren met de baan.
Besturing van de baan die ik in gedachten heb moet haast wel deels door de computer gedaan worden.
Daar eens rustig in verdiepen en op zoek naar een centrale. Ik denk aan een CS1.

Daarom ook maar eens het liggende materiaal bijelkaar gezocht om een testbaan in elkaar te zetten.
De pret kan beginnen !!



Oja; een paar MS'en 1.9A heb ik nog wel liggen  :D (voor de liefhebber ter overname :D :D)

Met vr gr
Arjan


Re:Zolderbaan 6mx3m, Arjan - De eerste 6.6m2 (update 17 mei 2009)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Zolderbaan 6mx3m, Arjan - De eerste 6.6m2 (update 17 mei 2009)
das lekker veel materiaal
ben erg benieuwd
succes met je vorderingen
groet robert
Re:Zolderbaan 6mx3m, Arjan - De eerste 6.6m2 (update 17 mei 2009)
Citaat van: remcy op zondag 17 mei 2009, 18:11:07
das lekker veel materiaal
ben erg benieuwd
succes met je vorderingen
groet robert

Ja,  zo kan je aardig wat verzamelen in 1,5 jaar...  :D :D
Het rollend materieel zal ik binnenkort ook eens in een line-up zetten.

gr
Arjan
Re:Zolderbaan 6mx3m, Arjan - De eerste 6.6m2 (update 17 mei 2009)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Zolderbaan 6mx3m, Arjan - De eerste 6.6m2 (update 17 mei 2009)
lijkt me leuk om te zien
groet robert
Re:Zolderbaan 6mx3m, Arjan - De eerste 6.6m2 (update 17 mei 2009)
Hoi,

Ziet er gelikt uit zeg die tafel! :D
Zeer veel rails zie ik daar al liggen, nou veel succes. Ik blijf het draadje volgen.
Nu eerst weer naar FC Twente - Heerenveen gaan kijken!

Rob
Re:Zolderbaan 6mx3m, Arjan - De eerste 6.6m2 (update 17 mei 2009)
Ziet er al goed uit, je gaat al bast snel.
En je "verkeerde" verzameling is ook niet verkeerd, misschien daar een apart tafel voor maken :?: 8)

Mathijs
Re:Zolderbaan 6mx3m, Arjan - De eerste 6.6m2 (update 17 mei 2009)
Hoi Arjan,

Je hebt een mooie ruimte voor de hobby, en een mooie tafel gemaakt.
Maar wat moet je nou met 5xMS?

Groet Jac.
Re:Zolderbaan 6mx3m, Arjan - De eerste 6.6m2 (update 17 mei 2009)
Citaat van: wacojaco op zondag 17 mei 2009, 21:46:32
Hoi Arjan,

Je hebt een mooie ruimte voor de hobby, en een mooie tafel gemaakt.
Maar wat moet je nou met 5xMS?

Groet Jac.


Vijf.. was het maar vijf :(... In de startsets achterin beeld zitten er ook nog twee  :D :D :D
Tja... wat doe je er mee. Twee baantjes onafhankelijk maken. Heb ik er nog teveel.

Ik zie wel. Ik verkoop er een of twee. Een paar reserve want ze schijnen nog wel eens kapot te gaan.

Gr
Arjan
Re:Zolderbaan 6mx3m, Arjan - De eerste 6.6m2 (update 17 mei 2009)
Beste Arjan,

Als de tafels overal 1.20 meter breed zijn, hoe wil je dan achteraan de tafel komen? Ga je daar eerst bouwen en klim je op de tafel of ga je nog wat mangaten/luiken aanbrengen? Zo'n 60-70 cm wordt doorgaans aangehouden als de reikwijdte van je armen.

Mvg,
Martin
Re:Zolderbaan 6mx3m, Arjan - De eerste 6.6m2 (update 17 mei 2009)
Hallo Martin,

Ik heb het geprobeerd en kan prima bij de andere kant.
Let wel, aan beide kopse kanten kan je ook staan en in het midden van de tafel is een paneel uitneembaar,
Ik denk dat het goed gaat komen :-)

Gr
Arjan
Re:Zolderbaan 6mx3m, Arjan - De eerste 6.6m2 (update 17 mei 2009)
Ha die Arjan!
Mooi man, dat je nu zo ver bent dat er gebouwd kan worden! 8)
Ruimte en treintafel zien er prima uit en het materiaal wat uitgestald staat is ruim voldoende (lijkt mij) om eens een mooie testbaan uit te gaan leggen.
Ook het leggen en daarna je materieel te laten rijden is al een flink stuk (voor)plezier om van je toekomstige baan te gaan genieten, je leert d.m.v. het maken en corrigeren van fouten veel meer dan je voorheen voor mogelijk had gehouden! :? :wink:   

Arjan, veel plezier en succes met de bouw en dat je maar veel "fouten" mag maken. (leren wij ook weer wat! :lol:)
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Zolderbaan 6mx3m, Arjan - De eerste 6.6m2 (update 17 mei 2009)
Edward,

Helaas pindakaas... Te laat.

Testbaantje van 4,5 meter  ligt er al.
De 01'en en de 03 hebben de eerste rondjes alweer gereden.

Zal straks effe fototje van uploaden.

Gr
Arjan
Re:Zolderbaan 6mx3m, Arjan - De eerste 6.6m2 (update 17 mei 2009)
ben zeer benieuwd naar je eerste rails liggen!
Veel succes met de rest
Re:Zolderbaan 6mx3m, Arjan - De eerste 6.6m2 (update 17 mei 2009)
Zo zo..

Deze tafel laten we geen gras overgroeien. (hooguit strooigras)
M'n eerste testbaantje heb ik even neergelegd.

De kruising is al uitgevoerd zoals hierboven in wintrack getekend.




Even een paar loc's uit de dozen getrokken om te zien of overal stroom komt.


Nu de vragen;
Deze kruising heb ik ooit bij het baanplan van Sascha gezien.
- De vraag is; waar komen de seinen in deze opzet? Ervoor ? erna ? midden in ?  (rijrichting is twee kanten op)
- Welke seinen moet je hier gebruiken ? ik rij dus periode II en II duitsland. Die vleugelseinen vind ik mooi maar zijn dat de goede ?
- Welke artikelnummers horen bij de seinen ?


Wie kan me er effe verder mee helpen ?

Gr
Arjan




Re:Zolderbaan 6mx3m, Arjan - De eerste 6.6m2 (update 17 mei 2009)
Ziet er goed uit zeg..... die hosentraeger wisselstraat en de seinen die daar bij horen is een studie op zich, die ook afhangt van de rijrichting op de sporen. Normaal staan de seinen (ruim) voor een wisselstraat. Je moet onderscheid maken tussen inrij en uitrij seinen, als het te kiezen rijtraject over afbuigende wissels gaat zal je in elk geval HP2 moeten kunnen wergeven. De signaalbeelden in Duitsland heten Hp0 = stop, vleugel horizontaal;  Hp1 is (bovenste) vleugel schuin omhoog = normale snelheid verder, 60 km/u of hoger, Hp2 is twee vleugels schuin omhoog) = langzaam verder, 30 km/u. Over rechtuitgaande trajecten 'kan' Hp1 worden gebruikt. Dezelfde seinbeelden kunnen ook worden weergegeven met lichtseinen, maar die zijn hoofdzakelijk pas ingevoerd vanaf periode III. Als je je er echt in wilt verdiepen kun je je uitleven in de MiBa reports over seinen, inmiddels een reeks van 4 (!) delen.
Er zijn ook vast nog wel kenners hier die me zullen corirgeren en verder kunnen uitwijden.

Walter