Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

problemen met rijeigenschap locomotief

Gestart door decock zondag 12 april 2009, 22:14:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
problemen met rijeigenschap locomotief
Hoi forumers,

Na het kopen van een 3029 (zo'n oud beestje) welke er nog goed uitzag voor zijn leeftijd, heb ik deze geheel gedemonteerd en gereinigd met wasbenzine.
De loc voorzien van een Tams decoder (LD-G-33) en een veldmagneet.
Aan de voorzijde heb ik de twee dummy frontseinen vervangen door leds en aan de achterzijde een sluitsein in de kleur rood.
De decoder heb ik in het dak van de loc geplaatst, waardoor ik in de ontstane ruimte van de overbodige omschakelrelais een blokje lood kon plaatsen.
Ik heb een contra mal gemaakt van klei en vervolgens hiervan een mal van gips, hierin lood gegoten, waardoor dit blokje lood precies in het chassis past
De loc is hierdoor aan de voorzijde aanzienlijk zwaarder geworden, waardoor deze beter in evenwicht is.

Echter de rijeigenschap is miserabel voornamelijk in de derde rijstap is de snelheid schokkerig, dit verergerd wanneer ik de optrek/afremvertraging uitschakel.

Weet iemand een goede instelling ten behoeve van de lastregeling, het betreft hier een kleine schijfcollector motor?





Met vriendelijke groet,

de Cock
Re:problemen met rijeigenschap locomotief
Hoi,

Ook ik had ooit een Tams decoder in dit lokje gebouwd, echter zonder verlichting. Ook mijn model had dusdanig beroerde eigenschappen, dat ik hem eigenlijk meteen weer uitgebouwd heb. Toen heb ik er maar een Märklin decoder ingezet, met bijbehorende magneet ed. en toen had ik een mooi rijdend lokje.
Ook een andere lok met een Tams decoder had slechte eigenschappen. Ook bij deze lok heb ik de Tams vervangen door een ander. Bij mij komen er alleen nog ESU voor inbouw in aanmerking.

Groetjes

Harry