Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Binnenverlichtings oplossing?

Gestart door RenevKl woensdag 01 november 2006, 13:08:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Binnenverlichtings oplossing?
Ik wil graag interieurverlichting inbouwen in een aantal reizigersrijtuigen. Nu wil ik gebruik maken van leds i.p.v. de standaard sets van Marklin waar gloeilampjes in zitten (ik weet dat Marklin met led verlichting komt maar deze is nog niet verkrijgbaar). Deze standaard sets bestaan uit een sleper en de verlichting.

Nu heb ik een aantal vragen:

1. Doordat ik de verlichting uit de standaard sets niet nodig heb, heb ik alleen de sleper nodig, kunnen de slepers los gekocht worden? (Marklin?, ander merk? welke zijn hiervoor geschikt?)

2. Omdat ik Digitaal rij (MFX decoders in de loc?s), welke decoder zou dan geschikt zijn om in de loc in te bouwen zodat ik de verlichting kan schakelen?

3. Kan het schakelen van deze decoder dan worden ingesteld op de CS?

Voor de spanning geleidende koppelingen gebruik ik die van Marklin. Voor de leds wil ik een strip met gele leds gebruiken.

Eerste project de 3 Silberlingen uit de startset met de CS (V160 en BR50)

Bedankt,  Rene
Re: Binnenverlichtings oplossing?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Binnenverlichtings oplossing?
Hoi René,

Paar korte antwoorden :):
1. Ja dat kan, welke hiervoor geschikt is weet je handelaar, uit m'n hoofd gezegd maar één type. (TIP: Kijk naar een stroomdoorvoerende koppeling zodat je maar één sleper hoeft te monteren, dat scheelt weer trekkracht en geluid) (Ik zie net dat je dat al wildde  :o)
2. Ja, je kunt er elke willekeurige functiedecoder in plaatsen. Let er wel op dat je niet het vermogen van de decoder overschrijft. Deze decoders zijn van Märklin te koop maar ook van elk willekeurig ander merk.
3. Ja, dat kan.

Groeten,
Herman
Re: Binnenverlichtings oplossing?
Rene,

ik zie bij vraag 2 dat je de verlichting wilt schakelen vanuit de lok.
met 0,5 A uitgang kunnen er 25 led's op een standaard funktie.
scheelt extra sleper en extra decoder

voor spanning geleidende verbinding zou ik een stekker verkiezen
boven de geleidende koppeling, deze zijn lastig te verbinden, zelfs met het hulpstuk.
voorbeeld van de stekker van de zie TEE-ram

groet Hans