Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

1:87 rijtuigen ontsporen

Gestart door sbbmarklin donderdag 09 april 2009, 20:03:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
1:87 rijtuigen ontsporen
sbbmarklin
gast

1:87 rijtuigen ontsporen
Goeden avond,

Het blijft steeds terug komen.

In mijn nieuwe baan heb ik alleen bogen met een radius 4 en 5 zitten en slanke wissels en toch blijven de 1:87 rijtuigen onstporen. Ik heb een stuk daar gaat hij in een boog in een helling omhoog en daar gebeurd niks en in een ander stuk met R4 gaat het mis. wat gebeurd er nu om de een of andere redenen word het 1e draaistel van het 2e of 3e rijtuig uit de rails getrokken en ontspoort de zooi. GEK word ik hier van. Ik weet niet met wat voor radius ik dan moet gaan rijden maar zo word ik het een beetje zat.

Wie weet raad???

Gr Arnout.
Re:1:87 rijtuigen ontsporen
Misschien is dit de oorzaak: in een boog wordt de trein door de kortkoppelingen ietwat uit elkaar gedrukt. Het gewicht van de naar beneden rijdende trein wil de trein juist in elkaar duwen. Gevolg: er wordt een rijtuig uit de rails gedrukt.

Hoe ik daar achter gekomen ben? Met een VAM-trein van 10 wagens naar beneden rijden en hetzelfde probleem tegenkomen...
Re:1:87 rijtuigen ontsporen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

online
Re:1:87 rijtuigen ontsporen
Dit probleem kun je ook al tegenkomen bij 27cm rijtuigen.
De oorzaak zit meestal in de vrije ruimte van de koppelingen t.o.v. de buffers.
Vooral Roco-rijtuigen met Marklin-KK hebben hier last van.

Een oplossing is het vervangen van de KK-koppen door Fleischmann-profi of Roco-kortkoppelingen.

John
Re:1:87 rijtuigen ontsporen
Citaat van: sbbmarklin op donderdag 09 april 2009, 20:03:54
Goeden avond,

Het blijft steeds terug komen.

In mijn nieuwe baan heb ik alleen bogen met een radius 4 en 5 zitten en slanke wissels en toch blijven de 1:87 rijtuigen onstporen. Ik heb een stuk daar gaat hij in een boog in een helling omhoog en daar gebeurd niks en in een ander stuk met R4 gaat het mis. wat gebeurd er nu om de een of andere redenen word het 1e draaistel van het 2e of 3e rijtuig uit de rails getrokken en ontspoort de zooi. GEK word ik hier van. Ik weet niet met wat voor radius ik dan moet gaan rijden maar zo word ik het een beetje zat.

Wie weet raad???

Gr Arnout.

Hi Arnout

Geen paniek

Ik gebruik veel 30 cm rijtuigen en heb geen problemen.

Allereerst kan er een kortkoppeling niet lekker lopen. controleer dat even. Er kan wel eens een braam aan het mechanisme zitten. Ik heb een set wagens van Lima en een bij een wagen is dit het geval.

Niet direct twee tegen over gestelde bogen achter elkaar plaatsen.

Gebruik overgangs bogen. Hierdoor krijgen de koppelingsmechanismen de tijd om zich aan te passen. Niet echt noodzakelijk maar je krijgt een beter gezicht

Voorkom knikken in de rail. Dit vinden de koppelingen niet lekker en de draaistellen.

Groet

Jos

Re:1:87 rijtuigen ontsporen
En nog een andere tip: Kijk ook even of het kortkoppelingsmechaniek en je draaistellen lekker vrij kunnen bewegen...
Re:1:87 rijtuigen ontsporen
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:1:87 rijtuigen ontsporen
Hallo Arnout,

een paar mogelijkheden zijn al genoemd,

Het vrij kunnen bewegen van de kortkoppelings mechanieken is iets waar ik ook wel eens tegenaan gelopen ben, even op zoek naar bramen, en een vijltje erlangs, samen met wat siliconenspray lost dit probleem binnen een paar tellen op.

Verkeerde te lange koppelingen, waarbij het naar beneden stekende deel te ver naar beneden hangt is een euvel bij bv. de standaard Roco koppelingen, de koppeling kan achter een puko van bv. een wissel blijven hangen, ik knip daar standaard al 2 mm. af, de marklin kortkoppelingen voldoen naar mijn mening prima net zoals de Roco kortkoppelingen.

Verkeerde gelijkstroomassen, vervangen door wisselstroomassen, of scheef niet goed zittende assen met te veel speling van verkeerde fabrikant, of assen die te zwaar lopen. Bv. Roco wisselstroomassen onder Fleischmann wagons is een verkeerde optie.

Verkeerd gelegde rails waarbij de railverbinders wijken, even met een wagonnetje en/of vingers langs alle verbinders gaan, en de foute plekken zijn gauw genoeg gevonden. Ook kan het zijn dat de rails niet vlak ligt, waardoor een wagon(stel) op 3 ipv 4 wielen staat.

Buffers die tegen elkaar kunnen komen, waarbij de afstand in bogen te klein is en de wagons uit de rails gedrukt worden. Bij sommige lange wagons zijn de buffers verstelbaar.

Ben benieuwd wat bij jou de oplossing geeft,

met vriendelijke groet,

Walter



Re:1:87 rijtuigen ontsporen
sbbmarklin
gast

Re:1:87 rijtuigen ontsporen
Bedankt voor jullie reactie,s.

Het lijkt er op of de koppeling tot het uiterste is uitgetrokken en dan gaat het 1e draaistel van het 2e rijtuig eerst omhoog aan de buiten kant en dan loopt hij er uit. Net of hij niet genoeg ruimte heeft.

Dat de buffers in elkaar haken heb ik ook wel eens gezien. Dan gaat het ook niet goed.

Nou ja ik heb 4 dagen de tijd om het uit te zoeken.

Vraag me wel eens alleen af wat de minimumte gebruiken radius is bij 1:87 rijtuigen ( 303mm) dus.

Gr Arnout.
Re:1:87 rijtuigen ontsporen
sbbmarklin
gast

Re:1:87 rijtuigen ontsporen
Nou ik heb er nog eens naar gekeken en niet alleen met mijn oogjes.

Ik heb tussen de bogen een stuk recht gelegt ( 30 cm +) en het probleem blijft. Daarna heb ik het zelfde met C-rail neer gelegd en raad eens dan gaat het wel. Nog steeds net aan denk ik.

Ik heb beide keren met Roco 1:87 rijtuigen geprobeerd.

Gr Arnout.
Re: 1:87 rijtuigen ontsporen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: 1:87 rijtuigen ontsporen
Dit is een heel oud draadje, en door wijzigingen in de forum structuur, staat het ook niet meer in de goede rubriek (Modelbouw). Maar ja, welke rubriek is wel de goede? Onderhoud? Ombouw? Rails problemen in het algemeen? Of Problemen met alle merken?

Toch blijft deze vraag regelmatig terug keren, zowel met wagons van 30,3 cm (buffer tot buffer) met kortkoppelingsmechaniek als zonder kortkoppelingsmechaniek maar wel met kortkoppeling, als ook wagons die veel korter zijn, maar wel met kortkoppeling.

Het lijkt me  een typerende vraag, waar we allemaal wel eens mee zitten.

Daarom ben ik ook zo benieuwd wat sbbmarklin uiteindelijk gedaan heeft om het goed te krijgen.
De wagons in kwestie weer verkocht? Andere koppelingen geplaatst? Een stukje weg gevijld? Andere wielen? Gewicht verzwaard? Of de rails verlegd?
Re: 1:87 rijtuigen ontsporen
-JanWillem:
Dat zijn serieuze wagons,  >:-D
Re: 1:87 rijtuigen ontsporen
Lid sinds: 2016

offline
Re: 1:87 rijtuigen ontsporen
Tja inderdaad mijn baan kan wagons van 3m ook niet echt aan  8o
Re: 1:87 rijtuigen ontsporen
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: 1:87 rijtuigen ontsporen
Hoi,

welk nummer is dit ?
Want deze zijn in het echt 263 meter. :-) :-)

M.vr.gr. Erwin
Re: 1:87 rijtuigen ontsporen
Ik heb al zo veel oorzaken van ontsporen gehad te veel speling te weinig wielen die te stroef lopen maar het gebeurt altijd op de plekken waar je slecht bij kunt :confused:
Re: 1:87 rijtuigen ontsporen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: 1:87 rijtuigen ontsporen
Ik kwam het draadje tegen in de rubriek modelbouw, van heel erg lang geleden, toen zo ongeveer alle onderwerpen daar nog in gestopt werden.

Het klassieke probleem is: pas je de ontsporende wagon aan of de rails?
In de rubriek Problemen, Reparatie & Onderhoud alle modellen/merken staat een draadje over een ontsporende lok op een bepaalde wissel, http://forum.3rail.nl/index.php?topic=62039.0 , en daarin wordt de wissel aangepast, niet de loc.

Ik kan me dus voorstellen dat dit soort probleempjes telkens weer op duiken, onder steeds andere rubrieken.

Zelf heb ik op mijn eerste k-rail baan een 1:87 Liliput rijtuig gehad die steevast op een 2262 wissel ontspoorde (terwijl de andere 5 er gewoon overeen reden); hij deed dat alleen komend vanaf het afslaande spoor, en niet alle andere kanten op. En dat ene draaiste ontspoorde, ongeacht de positie in de sleep.

Ik heb toen de standaard wissel vervangen door een slanke. Einde probleem. Mogelijke oorzaak: de koppeling (geen kortkoppeling) trok het achterste draaistel van deze wagon met een wiel over de strijkregel (contrarail) heen in plaats van er langs.

Later ben ik over gestapt op iets langere strijkregels, bij alle wissels, dus ook bij de slankere. Nooit meer problemen gehad met deze wagon (die in een grijs verleden een keer op de grond gestuiterd was, en heel bleef, een wonder op zich)

Maar in radius 2231, 2241 en 2251 heb ik nog nooit ontsporingen gehad, tenzij raillasjes niet goed zaten (dat ligt anders).
Re: 1:87 rijtuigen ontsporen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: 1:87 rijtuigen ontsporen
dikwijls te wijten aan rakende buffers of slechtglijdende koppelingen.Ook regelmatig aan te lichte rijtuigen.Ff wat lood toevoegen boven het draaistel en alles opgelost.
Re: 1:87 rijtuigen ontsporen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: 1:87 rijtuigen ontsporen
Bedankt Johnny, verzwaren is een goede aanvulling, vooral bij Liliput, Lima en Kleinbahn modellen.
Re: 1:87 rijtuigen ontsporen
Sinds dat ik alle DC flenzen heb vervangen voor AC flensen ben ik van de meeste problemen af :D
Re: 1:87 rijtuigen ontsporen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: 1:87 rijtuigen ontsporen
Wat ik ervaar is dat Märklin kortkoppelingen te hoog zijn en dus materieel van andere fabrikanten uit de rails trekken doordat de koppelingen op de buffers blijven hangen.
Re: 1:87 rijtuigen ontsporen
Dat is inderdaad de belangrijkste reden, ook door John al genoemd.

Gr, Ben.