Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Mijn Grenzebahn

Gestart door luc r. donderdag 26 maart 2009, 20:41:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mijn Grenzebahn
Lid sinds: 2009

offline
Mijn Grenzebahn
Hallo Forumleden,
Na enige tijd alle berichten en onderwerpen op dit forum gevolgd te hebben, vond ik het tijd om zelf iets te plaatsen. Mijn baanplan ( nog met de hand getekend op schaal 1/5) dateerd reeds van 1985. Mijn bedoeling was oorspronkelijk een grote zolderbaan te bouwen met als thema de Zuidduitse grens met Oostenrijk. Dit in een goed geïsoleerde treinkamer van 6,25mt x 5,40 mt. Helaas door werkomstandigheden moest ik de bouw van mijn baan stopzetten als de ruwbouw ong. 60% klaar was.
Zoals zovelen wanneer men goed de vijftig jaar gepasseerd is ben ik verplicht werkloos geworden. Ik heb dan een paar jaar geleden mijn treinhobby terug aangewakkerd, en dank zij de computer en Internet aan de nodige informatie geraakt om mijn oorspronkelijk projekt te realiseren.
Grotendeels zijn de zichtbare rijgedeelten van mijn oorspronkelijk plan behouden. De schaduwstations en sporen heb ik ondertussen aangepast met grote spiralen ( lange rijtijden!). Het is uiteindelijk mijn bedoeling mijn baan in twee fazen te bouwen. Het eerste deel is technisch ondertussen voor 70% gebouwd. Het later aansluitende deel betreft een afslag van de hoofdbanen naar een middelgroot kopstation met goederen- en containeroverslag en een bijhorende bedrijfswerkplaats voor stoom- en dieselloks. Mijn baan wordt digitaal gemaakt, om met de PC en het programma " Koploper" van Paul Haagsma te rijden. Ik gebruik mijn vroeger M-spoormateriaal voor mijn verdekte sporen en de schaduwstations. De zichtbare sporen en de rijspiralen zijn K-sporen. Het geheel van de komplete baan zal bestaan uit zes stroomkringen, bestuurd door een IB en bijhorende boosters.
Ik zal proberen mijn eerste foto's bij te voegen van mijn oorspronkelijk getekend plan en die van Koploper. Later volgen er dan updates.
Groeten,
Luc

Het rechtergedeelte van het plan ( Kopstation en BW)

Het oorspronkelijk baanplan van 1985

PLan in Koploper getekend. Zichtbare sporen hoofdbaan.

Plan Koploper. Schaduwstations en spiralen hoofdbaan
Re: Mijn Grenzebahn
Mathijs
gast

Re: Mijn Grenzebahn
Het ziet er goed uit en de plannen die je hebt klinken goed.
Ik ga dit draadje dan ook zeker volgen :wink:

Mathijs
Re: Mijn Grenzebahn
Piwie
gast

Re: Mijn Grenzebahn
Leuk sporenplan, ziet er op papier gigantische uit.

Blijf dit volgen.

Groeten Piwie.
Re: Mijn Grenzebahn
Hoewel ik je tekeningen niet goed kan zien, ziet het er indrukwekkend uit.
en  baanplannen van voor het computer tijdperken verdienen mijn respect ,
met wintrack is het een koud kunstje om zaken passend te krijgen. (al blijft creativiteit van alle tijd)

Veel plezier met het uitwerken van de lang gekoesterde plannnen.
Het wordt alleen maar leuker. (en ik ben nog maar een jaartje bezig, kun je nagaan  :mrgreen: )

martijn
Re: Mijn Grenzebahn
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Mijn Grenzebahn
Ha die Luc,

Klinkt heel spannend Grenzebahn, daar kan je een zeer gevarieerd wagenpark op laten rijden.
De foto's van de banen voor ik zover kan zien zeer veel belovend.

Hou ons maar goed op de hoogte van je vorderingen Bert :)
Re: Mijn Grenzebahn
Lid sinds: 2007

offline
Re: Mijn Grenzebahn
Luc,

ziet er al goed uit. Ik ben benieuwd waar je ons mee gaat verrassen :D

Groetjes, John
Re: Mijn Grenzebahn
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Mijn Grenzebahn
Hallo Luc.
Dat is nog eens een leuke en interessante "voorstel" binnenkomer! 8)
Allereerst nog van harte welkom op ons gezellige maar ook erg interessante forum waar ook nog veel te leren valt.
Mooi dat je nu weer tijd hebt om, de tijdelijk stil gelegde baanbouw, weer op te kunnen pakken.
Het baanplan ziet er, ondanks de kreukels der jaren, nog goed uit en het plan in Koploper laat dit al duidelijker zien.
Lange lijnen en veel opstel- en rangeer mogelijkheden, dus volop bedrijvigheid.

Veel plezier op ons forum en succes met de bouw van de baan.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Mijn Grenzebahn
Lid sinds: 2009

offline
Re: Mijn Grenzebahn
Hallo Forumleden,

Ik heb ondertussen een duidelijker spoorplan kunnen opvissen, welke ik met Winrail gemaakt had. Ik had dit aan gekocht december 2003 bij mijn eerste bezoek aan de treinbeurs in Houten. Dit stelt ongeveer de zichtbare hoofdbaan weer in zijn totaliteit. Gedurende de bouwwerkzaamheden, heb ik er nog veranderingen aangebracht zonder mijn plan te wijzigen. Onder andere de toevoeging van twee grote spiralen aansluitend op de plaatsing van het schaduwstation op de bodem van de treinenkamer. Ik weet dat dit niet veel zal voorkomen, doch dit heeft enorme voordelen van bereikbaarheid en onderhoud. Het is ook veel meer overzichtelijk als er wat misloopt met de treinen. Het geeft ook geen enkel probleem om langs onder de rest van de treintafel te bereiken. Slechts een kleine overstap waar de aansluiting van het schaduwstation met de hoofdsporen is ( 15cm) moet overbrugd worden.Hiervan zal ik later wel foto's toevoegen.
Re: Mijn Grenzebahn
daanknoben
gast

Re: Mijn Grenzebahn
Ik vind het een erg leuk baan plan. Enkele kleine op/aanmerkingen:

- Ik zou in je station de driewegwissels eruit halen. In werkelijkheid zie je die eigenlijk nauwelijks.
- De scherpe bogen rechts naar je draaischijf en de 2 opstelsporen rechtboven het station zou ik weghalen.
- Misschien kun je de twee lange stukken hoofdbaan wat vloeiender laten verlopen, hierdoor wordt het nog realistischer naar mij mening.

Laat de foto's van de bouw maar komen.

Groeten Daan.
Re: Mijn Grenzebahn
Lid sinds: 2009

offline
Re: Mijn Grenzebahn
Hallo Daan,
Ik heb mijn hoofdbaan inderdaad in werkelijkheid vloeiender laten lopen. Als men aan het bouwen is, komt men vele zaken tegen, welke niet kloppen of er geheel anders uitzien als op plan.
De twee sporen rechtsboven de lokloods zijn inderdaad korte bogen. Het zijn industriesporen die in de tweede faze van de bouw naar een kolenmijnsite zullen leiden. De bedrijfswerkplaats voor stoomloks moet toch voorzien worden van kolen. Tevens kunnen daar stoomloks omrijden om terug treinen op te pikken in het kopstation. Dat is nog toekomstmuziek. Ik ben zeker nog een paar jaar zoet met het bouwen van de eerste faze nm. de dubbelsporige hoofdbaan. Ik voorzie echter reeds de wissels voor de afslag naar het kopstation en de bijhorende werkplaats.
De 3-wegwissels zijn inderdaad niet veel voorkomend, doch op de modelbaan vind ik die niet zo storend,en zeker en vast plaatsbesparend.
Mvg,
Luc
Re:Mijn Grenzebahn - Update 1
Lid sinds: 2009

offline
Re:Mijn Grenzebahn - Update 1
Hallo iedereen,
Ik heb wat in mijn archief gerommeld en heb een aantal foto's verzameld van mijn baan. De situatie dateert van ong. einde 2007. Ik werk enkel aan mijn treinbaan vanaf october tot einde maart. Gezien de grootte van het project, zal dit dus zeker nog een aantal jaren uitlopen, alvorens er echte vorderingen zichtbaar zijn ( Citaat van mijn vrouw....). Ik heb echter zoveel  andere interesses zoals de tuin, fietsen, muziek, tekenen en schilderen, dat er in de lente- en zomermaanden weinig aandacht wordt besteed aan de spoorbaan. Ik vind persoonlijk het bouwen ( mijn vroeger beroep!) echter even aangenaam, als het uiteindelijk rijden met de treinen;

Zicht op het middengedeelte van de baan-Achtergrond met toekomstige wijnbergen.

De geschilderde baandammen links van station Baden. De schildering dient als gronlaag voor de latere aanbreng van steenslag tussen en rond de K-sporen.

De sporen links van station Baden worden aangesloten

De sporen rechts van Baden worden voorlopig gelegd.

Mijn pronkstuk: station Baden gepatineerd en met een eigen tintje..

Detail voorgevel station Baden. Heerlijk die 19e eeuwse goudschilderingen.

Station Baden langs de perronzijde. Veel wachtenden....er komt echter nog geen trein langs.

Spiraal 1 links van station Baden

Detail opbouw spiraal 1

Spiraal 1 volledig klaar ( ong. 50mt dubbelspoor...)

Spiraal 2 onderbouw rechts van station Baden onder het middengedeelte.

Zes Märklinbruggen op zelfgemaakte pijlers en landhoofden op schaal!, rechts van het middengedeelte van de baan.

Het rechtergedeelte van de Grenzebahn is nog een echte bouwwerf.... en zal dit nog een paar jaar blijven.
Ziezo, in feit heb ik mijn project wat te groot gezien, doch het bouwen geeft mij veel genoegen. Om je een idee te geven: de beide grote dubbelspiralen hebben samen ong. 80mt spoor! Ingedeeld in bokken van ong.3mt wil dit zeggen 27blokken aan te sluiten aan bezetmelders en toevoerleidingen. Een hele klus!
Later volgen er nog meer foto's en vorderingen.
Groeten,
Luc
Re:Mijn Grenzebahn
Lid sinds: 2008

offline
Re:Mijn Grenzebahn
Hoi Luc,

In een woord "grandioos".
Daar kan je nog menig uurtje bouwplezier mee doorbrengen.
Kijk vol belangstelling naar de volgende update uit

mvg
Henk
Re:Mijn Grenzebahn
H@ns
gast

Re:Mijn Grenzebahn
Ziet er mega uit. Vooral het spiraal.

Gr, Hans
Re:Mijn Grenzebahn
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Mijn Grenzebahn
complimenten
erg mooi gemaakt
groet robert
Re:Mijn Grenzebahn
mart
gast

Re:Mijn Grenzebahn
lekker bezig
martijn
Re:Mijn Grenzebahn
Lid sinds: 2007

offline
Re:Mijn Grenzebahn
mooi hoor.
dat qpiraal is idd indrukwekkend :shock:
forumlid 3rail heeft ook zo'n groot spiraal ;)

Dennis
Re:Mijn Grenzebahn
nick_9450
gast

Re:Mijn Grenzebahn
ahh hier men dorp's genoot  :D

Imposante baan. Magnefiek. Dit draadje blijf ik zeker volgen.

groeten nick
Re:Mijn Grenzebahn
Lid sinds: 2008

offline
Re:Mijn Grenzebahn
Hoi,

Ziet er mooi uit. Zie ik het goed dat je schaduwstation bijna op de grond ligt (gezien je spiraal). Zo ja, waarom zo laag?

Olaf
Re:Mijn Grenzebahn
Lid sinds: 2009

offline
Re:Mijn Grenzebahn
Olaf,

De uitleg voor het plaatsen van het schaduwstation, staat helemaal in het begin van mijn topic....
Groeten,
Luc
Re:Mijn Grenzebahn
Mathijs
gast

Re:Mijn Grenzebahn
Zeer imposant om zo te zien, je railspiralen zijn ook niet voor de poes :o
En ach ook al duurt het een tijd, binnen een paar weken klaar zijn is ook niet alles :wink:
Veel succes ngo met je treinbaan (en ook met je andere intresses :wink:)

Mathijs
Re:Mijn Grenzebahn
Lid sinds: 2007

offline
Re:Mijn Grenzebahn
Luc,

dat ziet er allemaal toppie uit. Veel plezier met de verdere bouw.

Groetjes, John
Re:Mijn Grenzebahn
Piwie
gast

Re:Mijn Grenzebahn
Luc,

Dat is inderdaad een MEGA bouwklus :lol:, veel plezier met bouwen hier kun je je lekker op uitleven.

Groeten Piwie.