Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Modelbaan van Harrie weer nieuwe ideen uitgewerkt

Gestart door DEBORA0517 woensdag 08 april 2009, 22:00:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Modelbaan van Harrie
Lid sinds: 2009

Franeker

offline
Re:Modelbaan van Harrie
Het is moeilijk om de plantennamen te geven,maar volgens mij is wat jij bedoeld een sedum,een vetplant met een rood scherm de rest kan ik niet eerder zien dan wanneer ze weer in bloei staan
Harrie
Re:Modelbaan van Harrie
Lid sinds: 2008

offline
Re:Modelbaan van Harrie
Bedankt Harry,

Heb even op Wikipedia gezocht en Sedum ziet er goed uit, dus zal maar eens naar het tuincentrum gaan om ook wat in de tuin te zetten, kan ik ter zijner tijd ook oogsten.

mvg
henk
Re:Modelbaan van Harrie
Märklinliefhebber jr.
gast

Re:Modelbaan van Harrie
Wat zijn de afmetingen van je baan als ik vragen mag ?
Re:Modelbaan van Harrie
Lid sinds: 2009

Franeker

offline
Re:Modelbaan van Harrie
Citaat van: Märklinliefhebber jr. op maandag 25 mei 2009, 01:53:38
Wat zijn de afmetingen van je baan als ik vragen mag ?
Mijn huidige baan is 5x7meter,waar in het midden het looppad is en de trapopgang,dus er valt ca 5m2 af .mijn oude baan was iets groter dit komt omdat ik de vliering geisoleert heb , in het midden was het looppad, waar ik een brug had gemaakt,die ik omhoog kon klappen om er zelf doorheen te lopen.

Harrie
Re:Modelbaan van Harrie
Lid sinds: 2009

Franeker

offline
Re:Modelbaan van Harrie
Ik had nog een filmpje liggen van mijn oude treinbaan,die ik na veel moeite toch kan laten zien (als alles goed gaat tenminste).OP deze baan had ik veel ontsporingen en er was dan moeilijk bij te komen,ik heb daar met mijn volgende baan rekening mee gehouden
Harrie

http://www.youtube.com/my_videos
Re:Modelbaan van Harrie
gentpilot
gast

Re:Modelbaan van Harrie
Citaat van: DEBORA0517 op zaterdag 30 mei 2009, 11:17:33
Ik had nog een filmpje liggen van mijn oude treinbaan,die ik na veel moeite toch kan laten zien (als alles goed gaat tenminste).OP deze baan had ik veel ontsporingen en er was dan moeilijk bij te komen,ik heb daar met mijn volgende baan rekening mee gehouden
Harrie

http://www.youtube.com/my_videos

dag Harrie,
wat is jouw gebruikersnaam van youtube dan kan ik kijken naar jpuw filmpjes want als ik op de linkt klik dan kom ik op mijn eigen youtubekanaal. wat een prachtige baan! :D :D

groeten patrick
Re:Modelbaan van Harrie
Hendrik_marklin
gast

Re:Modelbaan van Harrie
http://www.youtube.com/watch?v=RaOm6cb36_0

Ging nog niet helemal goed Harrie, maar denk dat je dit erop wou zetten :roll:
Re:Modelbaan van Harrie
gentpilot
gast

Re:Modelbaan van Harrie
mooi mooi! :D
reusachtige baan!
je ziet ook op het filmpje dat het moeilijk is om ergens te geraken bij een ontspoorde trein.

groeten patrick
Re:Modelbaan van Harrie
Lid sinds: 2009

Franeker

offline
Re:Modelbaan van Harrie
IK zie wel als je iets fout doet, helpt een ander je wel om dit alles te verbeteren.Maar we leren er steeds meer bij.Ik wil Hendrik even bedanken voor deze hulp
Groet Harrie
Re:Modelbaan van Harrie
Hendrik_marklin
gast

Re:Modelbaan van Harrie
Geen dank Harrie, we zijn er om elkaar te helpen nietwaar!!!!!!

Leuk filmpje trouwens van je oude baan. Nu nog één van de nieuwe :lol:

mvg
Henk
Re:Modelbaan van Harrie
Leuk filmpje idd.
Citaat van: Hendrik_marklin op zaterdag 30 mei 2009, 16:55:44
Nu nog één van de nieuwe :lol:
idd :lol:

Mathijs
Re:Modelbaan van Harrie
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Modelbaan van Harrie
leuk om weer eens wat foto's te zien
complimenten
het ziet er al goed uit
groet robert
Re:Modelbaan van Harrie
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Modelbaan van Harrie
Citaat van: DEBORA0517 op donderdag 07 mei 2009, 19:40:10
Citaat van: mikeloper op donderdag 07 mei 2009, 19:27:59
:shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
WOW wat een mooie baan is dat.
Misschien een rare vraag maar hoe lang ben je er al mee bezig?

GR Mike die smakt naar meer!!

Ik heb deze baan nu een 4jaar liggen,daarvoor heb ik verschillende banen gehad.Ik heb mijn treintje als jongetje van onze Sint gekregen.In-het begin kocht ik alles nieuw,later heb ik veel occasions gekocht.Mijn vorige baan had ik te moeilijk gemaakt,er kruisten te veel treinen elkaar,hier heb ik van geleerd ,nu rijdt alles in blok en kan er eigenlijk niets gebeuren

Harrie

Ik vind het ook een mooie baan, ben ook met M baan bezig. Heb je ook zoveel last van herrie van de treinen, als er bij mij 3 rijden hoor je het goed  :( maar ik vind het wel lekker ouderwets.  :D :D
Re:Modelbaan van Harrie
Lid sinds: 2009

Franeker

offline
Re:Modelbaan van Harrie
Hallo Einte,Voor geluid demping heb ik ondertapijt voor laminaat gebruikt,dit dempt het geluid behoorlijk en ook de aankleding van de baan helpt bij het dempen,ik heb nl mijn gehele baan met verschillende kleuren vloerbedekking aangekleed.IK vindt dit een heel goedkope oplossing en er is veel kleur op de baan,misschien heb je dat op de foto,s wel gezien.
Groet Harrie
Re:Modelbaan van Harrie
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Modelbaan van Harrie
Citaat van: DEBORA0517 op dinsdag 16 juni 2009, 19:00:52
Hallo Einte,Voor geluid demping heb ik ondertapijt voor laminaat gebruikt,dit dempt het geluid behoorlijk en ook de aankleding van de baan helpt bij het dempen,

Hallo Harry, ik heb er ondertapijttegels onderliggen, maar nog geen aankleding.
Eerst de baan afmaken, het spoorplan begint er op te lijken, alleen alles aansluiten.

Gr Einte
Re:Modelbaan van Harrie
Lid sinds: 2009

Franeker

offline
Re:Modelbaan van Harrie
IK heb samen met mijn zoon een nieuwe film gemaakt van mijn baan,ik hoop dat ik veel reacties krijg met beoordelingen,we hebben onze best gedaan.
Harrie

http://www.youtube.com/watch?v=iiAgW5ODpds
Re:Modelbaan van Harrie
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Modelbaan van Harrie
Leuk filmpje Harry, en een lekkere herie van de ijzeren rails    :D :D :D

Gr Einte
Re:Modelbaan van Harrie
Lid sinds: 2007

Rotterdam

offline
Re:Modelbaan van Harrie
Dat zijn mooie films die je gemaakt hebt Harrie!!
4 jaar bouwen das behoorlijk lang, als ik over 4 jaar mijn baan klaar heb
dan kan ik de baan weer afbreken. Want ik moet met mijn 25 het huis uit  :lol: :lol:
(komt door mijn oudste zus die heeft met haar 25ste het nest verlaten)
Maar zonder te dollen bij mij wordt het niet zo gigantisch, daar heb ik de ruimte niet voor en de middelen.

Ik hoop op een volgende update!!

GR Mike
Re:Modelbaan van Harrie
hallo Harrie,

prachtig filmpje en mooi materiaal, een imposante baan mag ik wel zeggen.
keep up the good work,

grtz Wilfred
Re:Modelbaan van Harrie
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Modelbaan van Harrie
nou mijn reactie dan maar  :lol: :lol: :lol:
complimenten ziet er top uit
groet robert
Re:Modelbaan van Harrie
Niiiiice!
Re:Modelbaan van Harrie
Wauw heb het een tijdje niet gevolg en het ziet er al heel goed uit. Je bent heel goed opgeschoten ga zo door :wink:

Mathijs
Re:Modelbaan van Harrie
Lid sinds: 2009

Franeker

offline
Re:Modelbaan van Harrie
Ikheb via marktplaats een 17tal koelwagens gekocht,dit is weer een aanvulling op mijn baan.Ik had al een paar keer een nieuwe lok gekocht voor een bepaalde samenstelling van wagens die daar bij pastten Maar dan houd je ook weer loks over, waar niets achter zit,daarom deze aankoop,Ik rij niet in een bepaald tijdperk dus alles kan op mijn baan.



Hier een gedeelte koelwagens op mijn baan.
Maar als je een uitbreiding van materiaal hebt,dan moet er ook meer rijden en je moet toch ook wel wat bezig blijven.Ik heb een half uurtje naar mijn baan staan kijken wat ik kan doen om meer treinen te laten rijden,ik kan alleen onder mijn baan nog een spoor maken en heb het vlgende bedacht.

[/img]

Ik zou hier onder de baan kunnen gaan en een volgende trein er onder vandaan laten komen.Onder de baan kom ik het volgende tegen.



Hier kom ik onder de baan,maar dan kom ik de draagbalken tegen ,waar je weer onder door moet



Hier kan ik tussen door en bij de volgende onderlangs,waar ook al twee sporen onder een berg liggen.




Van hieruit moet ik weer op de baan komen.Dit is nog wel een plan waar ik toch eerst over moet nadenken ,doe ik het wel of doe ik het niet
Als de plannen doorgaanrijden er opde hoofdbaan 13treinen automatisch en op het spoor van de de uitbreiding rijden dan 4 automatisch.
GroetHarrie
Re:Modelbaan van Harrie
Hallo Harrie,

Leuke modelbaan met mooi materiaal ziet er goed uit en ook je verlichting in je tunnels heb daar over nagadacht dat het zo kan gebeuren dat je tegen de TL buis aan stoot en de TL buis in duizend stukjes knalt.

Veel plezier van je nieuwe aanwinst van je koelwagons.

Groet Wim.
Re:Modelbaan van Harrie
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Modelbaan van Harrie
leuke wagons
echt een beste sleep
veel plezier ermee
groet robert
Re:Modelbaan van Harrie
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Modelbaan van Harrie
Citaat van: DEBORA0517 op zondag 12 juli 2009, 21:21:22
Ikheb via marktplaats een 17tal koelwagens gekocht,dit is weer een aanvulling op mijn baan.

Als ik dat doe zo lang dan past dat niet meer in mijn station  :(

Ziet er leuk uit  :D , zover ben ik nog lang niet  :(

Gr Einte
Re:Modelbaan van Harrie
TheRealRailroadmaniak
gast

Re:Modelbaan van Harrie
Harrie,
Ziet er heel goed uit!
je hebt ook een prachtige baan!
doe zo verder!

Groetjes,
Alexander
Re:Modelbaan van Harrie
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Modelbaan van Harrie
Hoeveel heb je moeten slopen   :cry:  om die mooie tunnels er in te zagen  :D.

Gr Einte
Re:Modelbaan van Harrie
Lid sinds: 2009

Franeker

offline
Re:Modelbaan van Harrie
Citaat van: Einte op zaterdag 18 juli 2009, 17:29:59
Hoeveel heb je moeten slopen   :cry:  om die mooie tunnels er in te zagen  :D.

Gr Einte

Einte ik heb niets hoeven te slopen ,alleen een paar gaatjes zagen en de rest komt er onder te hangen,wel moet ik misschien nog een paar rechte rails aanschaffen +seinen.
Harrie
Re:Modelbaan van Harrie
Lid sinds: 2007

offline
Re:Modelbaan van Harrie
Harrie,

een prachtige baan en een leuk filmpje.

Heb echter nog een vraag: ik zie dat je kabels aan de onderzijde vastgeniet hebt. Beschadig je hiermee de kabeltjes niet? Ben nl ook nog op zoek naar een elegante oplossing om kabeltjes aan de onderzijde strak tegen de plaat aan te krijgen.

Groetjes, John
Re:Modelbaan van Harrie
Bindruggen (boekbinders) zijn daar perfect voor Tilly. Ik kan je wel wat foto's laten zien als je daar interesse in hebt.

Mvg,
Martin
Re:Modelbaan van Harrie
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Modelbaan van Harrie
Citaat van: Tilly op zaterdag 18 juli 2009, 23:31:18
Harrie,

een prachtige baan en een leuk filmpje.

Heb echter nog een vraag: ik zie dat je kabels aan de onderzijde vastgeniet hebt. Beschadig je hiermee de kabeltjes niet? Ben nl ook nog op zoek naar een elegante oplossing om kabeltjes aan de onderzijde strak tegen de plaat aan te krijgen.

Groetjes, John

Zo heb ik het gedaan  :D



Gr Einte
Re:Modelbaan van Harrie
Lid sinds: 2009

Franeker

offline
Re:Modelbaan van Harrie
Het is inderdaad wel een mooie oplossing om de draden zo bij elkaar te doen ,maar ik heb de voorkeur om de draden in een rechte lijn onder de tafel te nieten,ik kan zo de draad volgen ,waar deze is aangesloten.Ik heb geen problemen met het nieten.
Re:Modelbaan van Harrie
Lid sinds: 2007

offline
Re:Modelbaan van Harrie
Einte,

dat ziet er inderdaad ook netjes uit maar Willie(Wakkie) heeft hier slechtere ervaringen mee :?

Groetjes, John
Re:Modelbaan van Harrie
Citaat van: Tilly op zondag 19 juli 2009, 14:18:43
Einte,

dat ziet er inderdaad ook netjes uit maar Willie(Wakkie) heeft hier slechtere ervaringen mee :?

Groetjes, John
John,

Wat voor problemen waren dat dan?

Mvg,
Martin
Re:Modelbaan van Harrie
Lid sinds: 2007

offline
Re:Modelbaan van Harrie
Martin,

volgens mij had het iets te maken met het bijtrekken of weghalen van kabels. Ik heb Willie een PBtje gestuurd, misschien dat hij zelf wil reageren.

Groetjes, John
Re:Modelbaan van Harrie
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Modelbaan van Harrie
Je kunt ze ook eerst even coderen  wat er aan hangt, en waar ze naar toe gaan.
En dan allemaal tegelijk in de binder doen.
Doe ik ook op mij werk, daar heb je ook wel eens een deur waar 100 draden heen gaan, dus dan moet je ook coderen, en de draden zijn allemaal zwart.
Dat is dan 440 volt 230 volt en 24 volt bv.

Gr Einte
Re:Modelbaan van Harrie
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Modelbaan van Harrie
Hallo,

Het nadeel van bindruggen vind ik persoonlijk dat ze niet zo stevig zijn.
Ik heb geprobeerd ze onder de tafel vast te nieten. Daarbij braken ze nogal eens af.
Andere nadeel vond ik dat je de kabeltjes niet echt strak kon leggen, tot het punt waar je ze nodig hebt. Het kan natuurlijk ook aan mijn "onhandigheid" liggen. Ik had de tip van de bindruggen hier op het forum opgedaan(is alweer een jaartje geleden).
Nu gebruik ik gewoon van die plastic lusjes met een spijkertje erlangs(geen flauw idee hoe die dingen heten, maar zijn in elke bouwmarkt te koop).

Groetjes

willie
Re:Modelbaan van Harrie
Nog even op de bindruggen ingaan voordat Harrie weer verder kan met zijn fraaie baan. De bindruggen die ik heb, breken niet af en zijn echt wel stevig. Maar ik heb ze dan ook met een lijmpistool vastgezet. Steeds een stukje van 5 cm, laten drogen en ondertussen een andere bindrug voor 5 cm vastzetten. Zo werk je een aantal bindruggen af totdat alles zit. Een beetje flexibiliteit in de draden is juist prettig voor als je er eens eentje uit moet halen of er juist eentjebij moet voegen. Ter illustratie heb ik een fotootje geplaatst. Let wel: de twee rode draadjes links, die nu nog doorhellen, moeten nog met een bindrug worden vastgezet en wel zodanig dat ze de tweede serie wisseldraden haaks kruisen, net zoals ze dat bij de eerste serie wisseldraden doen.



Mvg,
Martin (die een N-baan bouwt)
Re:Modelbaan van Harrie
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Modelbaan van Harrie
Hallo Martin,

Kijk, dat heb ik dus minder goed aangepakt met de bindruggen. Ik ben met een nietpistool bezig geweest.
Het ziet er trouwens wel mooi strak uit bij jou.

Groetjes

willie
Re:Modelbaan van Harrie
Dank je Willie. Ik had de tip van een lijmpistool van Riny gekregen.

Mvg,
Martin
Re:Modelbaan van Harrie
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Modelbaan van Harrie
Citaat van: wakkie op donderdag 23 juli 2009, 22:07:33
Hallo Martin,

Kijk, dat heb ik dus minder goed aangepakt met de bindruggen. Ik ben met een nietpistool bezig geweest.
Het ziet er trouwens wel mooi strak uit bij jou.

Groetjes

willie

Ik het met tapijtplakband gedaan, dat was ook geen succes  :x  :(
Met het warme weer ging het weer loszitten  :cry:
Met het lijm pistool ga ik volgende week proberen, en de rest afmaken

Gr Einte
Re:Modelbaan van Harrie
metallijan
gast

Re:Modelbaan van Harrie
Waw wat een mooie baan en een leuk banaenplan
Groeten Jan
Re:Modelbaan van Harrie
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Modelbaan van Harrie
Hallo harry,

Het ziet er mooi uit onder je baan, kijk wel uit voor dat ene draadje bij je wissel  :shock: :?

Gr Einte

Re:Modelbaan van Harrie
AnalogDriver
gast

Re:Modelbaan van Harrie
Citaat van: DEBORA0517 op zaterdag 23 mei 2009, 22:59:59
Op mijn oude computer stond nog de baan die ik hiervoor had.ik heb hier helaas geen foto,s van op de computer.Deze zitten allemaal in een plakboek.Toch wou ik dit ontwerp nog even laten zien.Alles reed op verschillende hoogtes daardoor de wirwar van lijnen.



Ik zie dit draadje net pas. Wat mooi, een omvangrijke m-rails baan.


Kun je van die vorige baan wat digi foto's van je plakboek maken?
Ia mij destijds ook prima gelukt.(http://forum.3rail.nl/index.php?topic=11019.msg200098#msg200098)

Re:Modelbaan van Harrie
Hendrik_marklin
gast

Re:Modelbaan van Harrie
Hallo mede-modelspoorders,

zoals te lezen was in Harrie zijn laatste bericht, was ik vanmiddag even bij hem op bezoek. En heb gelijk een aantal foto's gemaakt die ik jullie niet wil onthouden.











de rest van de foto's zijn te bekijken via deze link

groetjes
Henk
Re:Modelbaan van Harrie
Marklinzolder
gast

Re:Modelbaan van Harrie
Hallo Harrie en Henk,

Harrie wat een indrukwekkende baan heb je toch, en ook schitterend rijdend materieel.
Ik vind het het ook knap dat je baan geheel automatisch ( analoog) rijdt.

Henk, jij bedankt voor de foto's :lol:

                                                                                               Mvg. Bernard

Re:Modelbaan van Harrie
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Modelbaan van Harrie
heren
een paar erg mooie foto's
dank je voor het plaatsen
groet robert
Re:Modelbaan van Harrie
Wat een enorme baan is dit toch. 8)
Mooie foto's.

Gr.
René
Re:Modelbaan van Harrie
Lid sinds: 2009

Franeker

offline
Re:Modelbaan van Harrie
Ik was laat thuis en heb de foto,s van mijn eigen baan eens bekeken die Hendrik Marklin heeft gemaakt en ik wil hem hiervoor bedanken.Zo zie je het ook eens door een andere bril.Je bent geslaagd Hendrik.

Groet Harrie