Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Advies en hulp gevraagd bij ontwerp.

Gestart door Ron21 woensdag 08 april 2009, 19:42:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Advies en hulp gevraagd bij ontwerp.
Hallo allemaal.

Ik zit een beetje vast met het ontwerp van mijn baanplan.
Op bijgevoegde afbeelding zie je het deel wat er momenteel al ligt en is aangesloten dus dit is vast op een eventuele kleine aanpassing na.



Dus vanaf de 2 groene sporen links boven.

Er moet een station in met 3 a 4 sporen + een stoomwerkplaats met draaischijf + 2 loodsen.
Verder maakt het me niet uit  of er nog niveaus bijkomen.

Tijdperk is 2-3-4, baan zwitsers/duits
Lengte langste trein ca. 150cm

Ik kijk dagelijks mee met verschillende draadjes over baanplannen en lees dan de opmerkingen waarbij ik dan op mijn hoofd krabbel en er niets van begrijp.

Ik heb hier boeken zat en wintrack plannen maar zit niet echt iets bruikbaars bij.

Wie o wie

Groeten

Ron

Re:Advies en hulp gevraagd bij ontwerp.
Ik zie een r1 helling en daar ben ik niet zo'n voorstander van.


Re:Advies en hulp gevraagd bij ontwerp.
Die r1 spiraal is om bij het dal station te komen en word alleen gebruikt voor railbus en ander klein/kort materiaal.
Re:Advies en hulp gevraagd bij ontwerp.
Hallo Ron!

ik zie dat je de basis (het schaduwstation) klaar hebt. je zichtbare baan begint dus eigenlijk vanaf het groene spoor.
ik zou dan ook beginnen met een nieuwe tekening, waarop je de laatste groene rails overneemt. je ziet dan beter welke ruimte je beschikbaar hebt.

je zou een stationemplacement kunnen maken in een grote keerlus die is aangesloten op de groene sporen.

voor rijlengte aanleg heb je de ruimte niet echt. ik zou geen hellingen meer in het zichtbare vlak leggen.

groeten,
Hessel
Re:Advies en hulp gevraagd bij ontwerp.
Hessel,

Wat bedoel je met rijlengte aanleg ?

Groeten

Ron
Re:Advies en hulp gevraagd bij ontwerp.
Ik zou om te beginnen de diagonaal in het groene traject op de linker poot nog wat verder doortrekken zodat je dichter tegen de wand uitkomt, en na de bocht naar rechts meer lengte hebt. Om voor treinen van 150 cm een doorgaand station te bouwen heb je denk ik erg weinig ruimte, de wisselstraten naar 4 parallel sporen kost je al minstens 2x 50 cm, en als dat aan twee kanten moet met een bocht aan het andere eind (weer 50 cm), dan wordt de vrije lengte van je perron sporen waarschijnlijk te kort. Als je echt zulke lange treine wilt rijden is een eindstation naar rechts misschien een oplossing, met je werkplaats en draaischijf op de linker zijde
Re:Advies en hulp gevraagd bij ontwerp.
Walter,

Het doortrekken van het groene traject gaat niet lukken omdat links en rechts het schuine dak in de weg zit.

In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Groeten

Ron
Re:Advies en hulp gevraagd bij ontwerp.
Citeer
Wat bedoel je met rijlengte aanleg ?

ik bedoel dat je huidige ontwerp zich niet echt leent voor het leggen van lange trajecten, waar de treinen zichtbaar blijven (onzichtbare rijlengte lijkt me niet zinvol).

zoals ik al eerder zei, denk ik dat je er op uitkomt dat de groene sporen op een grote keerlus worden aangesloten, waarin het station wordt opgenomen. de terreinen komen dan op de linker poot van de u.

het dalstation neemt veel ruimte, omdat daarboven geen ruimte overblijft en er een helling nodig is om de hoge niveau's met de lage te verbinden.

Maar met genoemde punten kun je toch wel een mooie baan bouwen hoor!
je moet alleen in de gaten houden dat je niet het onmogelijke wilt.
je huidige ontwerp met je gestelde eisen geeft al een beetje aan hoe het verder moet.

groeten,
Hessel.
Re:Advies en hulp gevraagd bij ontwerp.
Hessel,

Dat is duidelijk, bedankt voor het meedenken.

Groeten,

Ron