Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Nieuwe baan na verhuizing

Gestart door hoolsema maandag 30 maart 2009, 14:58:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuwe baan na verhuizing
Hallo allemaal

zoals de meeste onderhand weten ga ik binnenkort verhuizen en heb dan in mijn nieuwe appartement erg weinig ruimte. Dit heeft mij op het idee gebracht om n-spoor te gaan kopen zodat ik toch een leuke baan kan maken. En aangezien nik toch niet kan wachten totdat ik ben verhuist. Heb ik besloten om nu al een banenplan te ontwerpen en wie weet nog meer. Dus hier is mijn nieuwe baanplan ben nog wat dingen aan het veranderen maar kan het toch niet  laten om het jullie het te laten zien.




let  op de hoogtes moet ik er  nog inwerken en de ontzichtbare stukken ook maar dit is alvast een voorproefje ideeen zijn welkom ik hoor graag wat jullie ervan vinden

Groetjes
Reinder
Re: Nieuwe baan na verhuizing
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Nieuwe baan na verhuizing
Hé Reinder!
Ik dacht al bij mezelf, zóóó dat is een flinke baan! 8)
Maar deze is dus in Z en dan zijn, uiteraard, de afmetingen even wat anders.
Ziet er heel goed uit, mooie rij lengtes en interessant en gevarieerde rangeer- en opstel mogelijkheden.
Vooral het gebogen midden gedeelte ziet er spectaculair uit, wel is de bocht hiervoor wat vreemd en zeker niet vloeiend ontworpen.
En dat is, tot dit moment dan hè, mijn enige puntje van kritiek! :?

Veel succes met het finishen van dit ontwerp.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Re: Nieuwe baan na verhuizing
eh albertjan het is n-spoor hoor maar geeft niet en ja die bocht moet ik nog wat aan proberen te doen oh en de afmetingen is een standaard mdf plaat of spaanplaat
Reinder

effe een update gauw hier zijn de hoogte verschillen al erin wegewerkt en de paats van gebouwen aangegeven
Re: Nieuwe baan na verhuizing
hallo Reinder,

dit is een heel ander ontwerp dan 'dat andere'. maar wel weer erg leuk. m'n complimenten. deze baan is niet echt klein te noemen, hoor!

aardige vondst van dat stuwmeer..., bracht me op een idee, want ik heb zelf ook een rivier in mijn modelbaan. maar zou een stuwdam wel in mijn landschap (ongeveer 1925) passen?

het enige wat ik kan ontdekken in jouw ontwerp, is dat het voorste (groene) station bij voorkeur op nul niveau ligt en het rode op het verhoogde niveau, zodat je er mooier tegen aan kijkt. Wat jij wilt kan ook wel, maar dan zien de toeschouwers het rode station vooral van bovenaf.

groeten,
Hessel

Re: Nieuwe baan na verhuizing
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Nieuwe baan na verhuizing
ja ja
hij gaat door !!!!
het is dan geen HO maar dat isw niet erg
helemaal super
en veel succes met je appartement en natuurlijk met je baan
groet robert
Re: Nieuwe baan na verhuizing
@de hoeve

dit banenplan is deels uit een boekje en daar ligt het rode station wat lager zal wel even een foto maken van het plaatje uit het boekje.

@remcy

dat klopt kan het toch niet laten :lol:
alleen moet ik mischien de grote van de plaat aanpassen zodat het onder mijn bed(hoogslaper) past. ga morgen ook maar even een trix en fleischman catalogus halen en mijn h0 spullen fotograveren. zodat ik dat kan verkopen en dan van de obrengst financeer ik de treinbaan.

Reinder
Re: Nieuwe baan na verhuizing
hoi reinder,

wat is de afmeting van deze baan?

Het lijkt me een mooie baan, die ook in HO niet zou misstaan.
ik begrijp je keuze voor N ivm de ruimte, al vindt ik persoonlijk het gemis aan detail wel storend bij de deze schaal.
ik wens je ook veel succes met je nieuwe woning

groet
martijn
Re: Nieuwe baan na verhuizing
de afmetingen zijn de standaard maat van een mdf plaat 244 bij 122cm. En ja bij N is de detail nivo wat lager maar niet veel. En je hebbt in het programma van minitrix een hele mooie loc met geluid. En die wil ik gaan kopen samen met een aantal rijtuigen. Als starttrein. Maar de maten moeten nog kleiner worden. Let op vanavond of morgen komen mijn h0 treinen te koop staan hier op het forum

Reinder
Re: Nieuwe baan na verhuizing
ik wil wel graag weten wat je verkoop :D
Gr kenny
Re: Nieuwe baan na verhuizing
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Nieuwe baan na verhuizing
ik ook wel
:lol: :lol: :lol: :lol:
speciaal om je hobby te bekostigen  :lol: :lol:
groet robert
Re: Nieuwe baan na verhuizing
ja je zegt een keer dat je het verkoppt en ze vliegen er als aasgieren op af :D
ga zo direct foto´s maken en dan mijk ik een mooie lijst voor jullie

Reinder
Re: Nieuwe baan na verhuizing
ale ik ben  zeer benieuwd wat je gaat verkopen =D
Wel forum prijsje eh :p
Gr kenny
Re: Nieuwe baan na verhuizing
oh voor de gene die op mijn spoor assen kunnen er naar fluiten het is al reeds gerezeveerd aan een vriend maar niks staat vast natuurlijk

Reinder
Re: Nieuwe baan na verhuizing
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re: Nieuwe baan na verhuizing
Nouja, voordeel is dat je je spulletjes wel weer zo kwijt bent, en dan alsnog (?) naar houten kan  :lol:
groeten  8)
Re: Nieuwe baan na verhuizing
je baan is op sommige stukken een spoor probeer indien mogelijk een 2de spoor bij te leggen zofdat je meer mogelijkheden hebt om te rijden
Re: Nieuwe baan na verhuizing
ja daar dacht ik ook al aan ik wil eigenlijk toch maar wel dubbelspoor ga ik morgen nog even over peinzen ga nu de verkoop advertentie in elkaar zetten

Reinder
Re: Nieuwe baan na verhuizing
Lid sinds: 2009

offline
Re: Nieuwe baan na verhuizing
Is het de bedoeling om bij het rode station over het hoofdspoor te moeten rijden als je naar de opstelsporen/fabrieksterrein links ervan wilt komen? Ik weet niet of het opstel sporen zijn, maar stel je zou een loc op het andere spoor wilt zetten, dan gaat het een stukje over de hoofdbaan.

Bij je schaduwstation heb je een ongelijke lengte van de sporen, misschien kan je aan de linkerkant de wissels anders leggen zodat je een harp-idee krijgt met gelijke lengte sporen?

En verder: holy crap! Mooie baan, lekker ruim van opzet, net genoeg sporen om leuk te rangeren en leuk doorgaande treinen langs te laten kabbelen :) Wat voor materieel gaat er rijden?

@de hoeve: hmmm, de Hoover Dam is ook pas afgebouwd in 1935, wellicht dat er in europa nog wat stuwmeren zijn die van voor die tijd stammen. Of ook niet.... er is met wat zoekwerk op wikipedia een nog oudere dam te vinden: Roosevelt Dam uit 1911.
Re: Nieuwe baan na verhuizing
de baan wordt nog wat kleiner 2 bij 1 meter en ik zal nog even kijken naar dat schaduw station ja bij het rode station gaat de loc een stukje over het doorgaand spoor mischien dat ik het derde perronspoor van het rode station wel door trek tot de wissels bij het water

Reinder

oh en mijn verkoop advertentie is geplaast
Re: Nieuwe baan na verhuizing
zo hier een hele gote update het is nogal anders geworden maar wel mooier vindt ik dan hoor



ik hoor graag wat jullie ervan vinden en of jullie nog een gebrek of een bouwfout zien

Reinder
Re: Nieuwe baan na verhuizing
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Nieuwe baan na verhuizing
misschien mooi om boven bij de drie sporen een soort opstel spoor in de berg te maken voor een loc
of 1 van die 2 banen die bij het stad gedeelte door laten lopen naar het onderste spoor in de berg
dan komt hij zeg maar ook nog eens uit een andere kant van de berg
voor de rest ziet het er goed uit
complimenten en wel een mooi verslag met veel foto's he !!!
groet robert
Re: Nieuwe baan na verhuizing
hoe bedoel je dat remcy: dan komt hij zeg maar ook nog eens uit een andere kant van de berg

Reinder
Re: Nieuwe baan na verhuizing
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Nieuwe baan na verhuizing
dat die dan 3 sporen heeft
links midden rechts
en dan naast links heb je dat spoor dat stopt voor de berg
dus je hebt de 2 buitenste sporen
en dan de 2 doodlopende sporen daar pak je de linker van en die sluit je dan aan op de onderste baan die in je berg loopt
kan het helaas niet even tekenen ben daar niet zo goed in
ik bedenk altijd alles uit mijn hoofd zonder baanplan  :?
vandaar
hoop dat je het nu een beetje snapt
groet robert
Re: Nieuwe baan na verhuizing
dat kan alleen dat spoor is bedoelt als uithaalspoor er zit daar ook een ontkoppelrail in

Reinder
Re: Nieuwe baan na verhuizing
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Nieuwe baan na verhuizing
 o ok
dat wist ik niet
maar goed het is dus een optie  :lol: :lol:
groet robert
Re: Nieuwe baan na verhuizing
ja ik kan ook het derde spoor door trekken

Reinder
Re: Nieuwe baan na verhuizing
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Nieuwe baan na verhuizing
ja dat is misschien een betere optie maar dan heb je zeg maar 1 tunnel
als je de linker doet heb je rechts 1 tunnel dubbelspoor en dan een stukje muur waarvoor het spoortje ligt en dan weer een enkelspoor tunnel
aan de andere kant is natuurlijk een driesporige tunnel ook erg gaaf !!!
maar goed jij bent de baas  8) :lol: :lol: :lol:
groet robert
Re: Nieuwe baan na verhuizing
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Nieuwe baan na verhuizing
Hallo Reinder.
Wat het rijden betreft is je nieuwe baanontwerp misschien wel mooier maar het eerste baan ontwerp heeft veel meer "schwung"! 8)
Dat ontwerp getuigt van lef om een bijzondere baan aan te gaan leggen met vele speelse mogelijkheden voor zowel rijden en aanleg scenery.

Maar natuurlijk moet je "gaan" voor het baan ontwerp wat jij het mooiste vind maar het eerste is toch wel wat bijzonders.

Succes.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Nieuwe baan na verhuizing
Hoi Reinder,

ik vind het een mooi banenplan, lekker veel rij en rangeer mogelijkheden.
Suc6 met de bouw.

Mvg Gert
Re: Nieuwe baan na verhuizing
ja het eerste baanplan is ook heel mooi maar dat baanplan is te groot die heeft een omvang van 244 bij 122 en das te groot voor bij mij en dat baanplan samen perzen tot een kleinere versie lijkt me niet zo mooi

Reinder
Re: Nieuwe baan na verhuizing
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Nieuwe baan na verhuizing
Hey Hoolsema,

leuk plan zo! Ik heb wellicht nog wel wat tips:

Ik zou de ingang naar het schaduwstation (ik neem aan, dat de 2 binnenste sporen rechts, daarnaartoe gaan?) in de berg maken. en dan van beide zijden. Dat is ook lekker handig met het maken van je schaduwstation. Snap je wat ik bedoel? Je krijgt dan een hoofdbaan, in de vorm van een duppelgevouwen 8

Roy
Re: Nieuwe baan na verhuizing
Lid sinds: 2008

offline
Re: Nieuwe baan na verhuizing
Hoi Reinder,

Je laatste plan geeft veel rij/rangeer mogelijkheden, hoewel ik het voorgaande plan speelser en uitdagender vihnd wat betreft scenery.

Met het laatste plan neem ik aan dat alles wat achter de rotswand licht je schaduw station is ?
Ik zou dan  aan de rechter zijde de sporen 3 en 4 (die nu bij de rotswand stoppen) doortrekken en via een tunnel laten verdwijnen, kan je onder de rots een keerlus maken.

mvg
Henk
Re: Nieuwe baan na verhuizing
Citaat van: Big-Roy op dinsdag 07 april 2009, 12:51:41
Hey Hoolsema,

leuk plan zo! Ik heb wellicht nog wel wat tips:

Ik zou de ingang naar het schaduwstation (ik neem aan, dat de 2 binnenste sporen rechts, daarnaartoe gaan?) in de berg maken. en dan van beide zijden. Dat is ook lekker handig met het maken van je schaduwstation. Snap je wat ik bedoel? Je krijgt dan een hoofdbaan, in de vorm van een duppelgevouwen 8

Roy

eh roy die 2 binenste sporen rechts zijn doodlopende sporen tegen de rots wand ik zal het baanplan wat duidelijker maken

en ho die 2 sporen worden gebruikt als uitloop of uithaalsporen

ben alleen niet tevreden over de plaats van het stationsgebouw


Reinder
Re:Nieuwe baan na verhuizing
zoals  ik al zij was ik niet tevreden met het stationsgebouw en kreeg dat maar niet goed. Dus was gister in middelburg en daar het minitrix handboek gekocht en kreeg daar inspiratie uit. En ik dacht waarom bouw ik  stations schuin op de plank en dat heb ik geprobeerd en dit ontwerp is er uit gekomen. met een beetje hulp van me broer. Ik ben zeer nieuwschierig wat jullie er van vinden maar vind het zel best geslaagd en ga zaterdag inkopen doen. Maar als iemand nog een idee heeft dan hoor ik het graag



Groet

Reinder
Re:Nieuwe baan na verhuizing
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Nieuwe baan na verhuizing
NICE !!!!
ziet er nog mooier uit
hoewel ik die andere zekers niet slecht vond/vind
maar deze is wel beter
succes
groet robert
Re:Nieuwe baan na verhuizing
Hoi Reinder!

het schuine station is zeker een verbetering tov je voorlaatste ontwerp. alleen vind ik het jammer dat de kolenmijn-sporen nu zo dicht voor het station langs lopen. is het een idee om de locloods met bijbehoren te ruilen met de mijn?
voordelen:
- de mijn kan tegen en/of in de achterwand cq rotswand
- er lopen dan geen rangeersporen langs de perrons
- de stoomloks kunnen zoals in t echt terwijl de trein staat te wachten, eenvoudiger de verzorginssporen komen.

je weet nog wel dat ik voorstander ben van drie sporen tussen de perrons he? tussen de hoofdsporen...

verder zitten in het ontwerp nogal wat kruiswissels. als je dat wilt is het ok, maar het is wel wat overdadig. je zou sommige kunnen vervangen door gewone wissels. ook zitten er aardig wat dubbele overlopen tussen de sporen, ook een beetje overdadig, maar als je dat echt wilt is het ok.

nogmaals, succes er mee! deze past dus wel in je beschikbare ruimte?

Hessel.
Re:Nieuwe baan na verhuizing
Reinder je laatste plan ziet er goed uit. In mijn ogen een van de betere (lees al een tijdje mee :wink:)

Mathijs
Re:Nieuwe baan na verhuizing
hoi de hoeve

ik kan de kolenmijn wel veruilen met de goederenloods. maar niet met de locdepot inv beschikbare ruimte in me kamer. en wat betreft de dubbele kruisingen die zijn in mijn ogen allemaal nodig en er is overal over nagedacht. en de locls kunnen nu ook al redelijk goed bij het depot komen. het is niet perfect maar  ik ben er tevreden over. Maar je mag de overbodige kruisingen wel even aanduiden dan weet ik over welke je het hebt

Reinder
Re:Nieuwe baan na verhuizing
toch nog even wat aangepast hihi



Reinder
Re:Nieuwe baan na verhuizing
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Nieuwe baan na verhuizing
ja ik zeg nu niks meer
want ik vind het mooier maar was er zelf niet opgekomen
maar ik zou wel die kolenmijn erbij houden
dus hetzelfde als net alleen dan met het midden gedeelte van nu
je hoefd er evt ook geen kolenmijn van te maken je kunt ook een container terminal maken ofzo daar
maar ik vind die kleine zwiep naar beneden wel geinig
succes
groet robert
Re:Nieuwe baan na verhuizing
toch nog even wat verbeterd vind hem zelf goed zo



ik hoor jullie reacties wel

Reinder
Re:Nieuwe baan na verhuizing
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Nieuwe baan na verhuizing
hehehe ik heb net wat gezegd  :lol: :lol: :lol:
groet robert
Re:Nieuwe baan na verhuizing
Volgens mij doet hij het expres Robert :lol:8)
Leuk dat je het weer hebt aangepast, maar je blijft nu bij je plan of komen er eerst nog een paar? :lol:

Mathijs
Re:Nieuwe baan na verhuizing
Elke verbetering is er een!

Maar ik vind alleen dat spoor dat de rotswand in loopt een beetje onnatuurlijk. Vlak voor de ingang een wissel en dan twee spoortjes de berg in. Wat is jouw bedoeling daarmee?

Succes,

Tim
Re:Nieuwe baan na verhuizing
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re:Nieuwe baan na verhuizing
Als het je bedoeling is om ook doorgaande treinen te laten rijden, dus niet stoppen op het station, probeer dan het sporenplan zo te maken dat de doorgaande sporen geen wissels of engelse wissel "krom" berijden, maar alleen in rechtstand. Dat geeft een rustiger treinenloop.

Uit jou sporenplan haal ik dit namelijk niet dat een doorgaand spoor alle wissels rechtstand bereden worden.

In werkelijkheid zal een wissel alleen "krom" bereden wordn op lage snelheid.

Verder wel een leuk baanplan. :)

Groeten

olav
Re:Nieuwe baan na verhuizing
goedzo hoor!
(nu nog je perron een spoor opschuiven, hihihi)

waarvoor wil je al die korte kopspoortjes eigenlijk gebruiken?

je kunt de wissel van de mijn(?) aansluiting ook vervangen door een linksaf exemplaar en iets opschuiven zodat hij op de tegenboog van de volgende wissel komt. geeft een iets vloeiender spoorverloop.

hessel
Re:Nieuwe baan na verhuizing
dank u alleen voor u opmerkingen maar ben er zo tevreden over en ga morgen lekker shoppen in houten om alles bij elkaar te sprokelen. En die korte spoortjes zijn bijv om om te lopen en die links boven moet een kleine loods komen te staan van het locdepot. en ja de sporen gaan de mijn in. maaar een klein stukje vond dat wel een mooi idee

Reinder
Re:Nieuwe baan na verhuizing
Lid sinds: 2008

offline
Re:Nieuwe baan na verhuizing
Hoi Reinder,

Succes bij je zoektocht morgen, ups vandaag :shock:, en hou ons op de hoogte van je vorderingen

mvg Henk
Re:Nieuwe baan na verhuizing
dat komt helemaal goed ga thuis al deels beginen met de boven verdieping alleen rails leggen hoor en als ik straks echt aan de gang ga dan komen hier uiteraard de update's want mijn hart ligt toch echt op dit forum :oops:

Reinder