Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Digitaliseren Fleischmann kraan

Gestart door Wasmi woensdag 08 april 2009, 14:37:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Hoi Blackbird,

da's idd Kilo Utrecht Tango  :cry:



Inderdaad naar het RECHTSE pootje ;)



Hier dus 'missing in action'. Kijk goed in de blauwe cirkels of daar negens kortsluiting zit...

Het verschijnsel van warm/heet worden, zonder dat er spontaan onderdelen van de print vallen geeft aan, dat er waarschijnlijk kortsluiting tussen massa en +5 ( uitgang van de regelaar ) zit. De regelaar is beveiligd tegen overstroom en oververhitting. Dus nog een klein kansje, dat de decoder nog leeft. Mits je natuurlijk de sluiting vind...


Grtzz en suc6,

Karst
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Hoi Karst,

Bedankt voor je medeleven en aanvullende informatie. Het is idd diep triest en teleurstellend om dit mee te maken. De ombouw ging zo goed. Het werd echt een super project waar ik naar uitkeek voor wat betreft de eerste actie. nou die viel dus mooi in het water !

Wat je op de foto's aangeeft is inderdaad de missing-link, die heb ik met een draadje doorgelust. dus dat werkt. De twee andere aansluitingen in de blauwe cirkels zal ik misschien vanavond even controleren.

Zou het kunnen zijn dat door de doorslijpactie er in de printpaat een soort kortsluiting, metalen braam of slijprestant ontstaat wat ergens een ongewenste verbinding maakt, bijvoorbeeld op de kopse kant van het doorslijpvlak ? Ik heb voor montage en aansluiting eerst de print goed schoongeblazen met perslucht.

Any-way: we laten ons niet uit het veld slaan. Gisteren ook het kraanhuis voor de tweede keer in de definitieve kleur gespoten, eerst even licht opgeschuurd met waterproof schuurpapier, ook meteen de bovenste giekkatrollen mee gespoten. Verder de gemodificeerde hijshaak weer zwart gemaakt. De messing draadgeleiders zijn nu één geworden met de haak.

We houden de moed  er in, wordt vervolgd.

mazzel,

Blackbird

Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Hallo allemaal,

Vervolg van de decoderstory:

De afgelopen dagen met vriend/collega Mavich zitten bomen over het probleem met de kraanaansturing.
De tips van Karst uitgeprobeerd maar met negatief resultaat.
Sluiting ergens in het systeem op de print moet de oorzaak zijn, dit kan mede met de hierdoor overleden decoder de reden voor het probleem zijn.

Vanavond nogmaals de soldeerpunten doorgelopen, gekeken of er geen contact was met de printachterzijde, of de soldeerpunten onderling niet aan elkaar zaten en of er geen vuil, resten tussen op de printcomponenten zaten.

Niets van dit alles :(

Zoals ik in mijn vorige reactie al aangaf wordt de print loei heet :twisted: :twisted: :!: echt niet om beet te pakken. Vooral de grote zwarte componenten op de print worden warm.

Ik heb hierna de geimproviceerde brug (advies van Karst) er weer even tussenuit gesoldeerd en nu blijft de print gewoon koel ?

Houdt dit in dat het probleem ergens in die regelaar zit  :?: :?: Kan je zoiets doormeten ????

Hopelijk hebben jullie nog wat advies voor mij !

Mazzel,

Blackbird
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Hoi Karst.
Even een vraag aan je.
Hoe kan ik het beste een kraan van roco testen met een Intellibox.
Dit omdat ik eerst wil weten of de kraan werkt voor dat ik hem ombouw.
Ik bedoel dus wat moet ik instellen in de kraan of de I.box.
Alvast bedankt.

Wim
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Even uit m'n hoofd:

14 stappen DCC adres 6 7 of 8 en dan is er een bepaalde combinatie van licht, f1 en f2 die de veschillende functies aanzetten. Met de rijregelaar kun je omhoog-omlaag en links rechts. Draai en hefsnelheid proportioneel met stand van de rijregelaar.

Grtzz en suc6,

Karst

P.S. er zijn ook Marklin Motorola uitvoeringen in de handel. Daarvan weet ik de instellingen niet


[Aanvulling uit de handleiding]

Default adres = 6

Bij de nieuwere types kun je CV53 op 2 zetten. De functies zijn dan als volgt:

F1: Haak op en neer
F2: Giek op en neer
F3: Draaien van de kraan
Licht: Extra functie ( stopcontactje ) -> snelheid vooruit = functia aan, Snelheid achteruit = functie uit

[/Aanvullilng]
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Hallo Karst
Complimenten voor je professionele werk en ook voor het feit dat je ons met duidelijke berichtgeving laat meeprofiteren.
Toch nog een vraag voor de wisselstromers.
Ik heb een IB. Wat zou je adviseren om aan te schaffen roco digitaal wisselstroom kraan
of digitale gelijkstroom?

Kun je ook iets precieser zijn over de aansturing van je kraan? Welke bedieningsaparaten gebruik je?

Groetjes Stijn
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Hoi Stijn,

Dank je voor de complimenten, graag gedaan :)

Als je een IB hebt, zou ik gaan voor de kraan met de laagste prijs  :D

De nieuwste versie is makkelijk te bedienen met een 'gewone' centrale, b.v. de IB. Omdat dan de functies gewoon 'onder' F1-F3 zitten als je CV53 op 2 programmeert.

Dus ik gebruik of de IB direct of Koploper met een kraanmacro.

Verder heb ik laatst ( omdattie goedkoop bij een kraan aangeboden werd ) een Roco Joystick gekocht. De bediening daarmee gaat idd wel lekker en soepel. Nadeel is dat het ding ( Joystick ) nogal groot is en je hem compleet separaat van de baan moet aansluiten. Er zit nog een plannetje in m'n hoofd om er een LocoNet interface voor te maken: Roco-Joystick -> LocoNet.


Grtzz,

Karst
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
 Dag Karst

Nadat je een dunnere draad gebruikt heb heb je meerdere slagen gemaakt?
Van kabbeltrommelmoter naar giek en mogelijk ook van kabeltrommelmoter 2 naar haak.
Zou je een schematje willen maken hoe je dat gedaan hebt?
Weet dat je een drukbezet man bent maar al die prutsende amateurtjes zouden je toch dankbaar zijn.

Na nog eens goed door lezen van je beschrijvingen begrijp ik ook de functie van het vergrendelmechanisme in theorie. Bij het rijden van de kraan wordt onderstel dus losgekoppelt van de draaimoter om zo door de bocht te kunnen. Zou je ook weer dit amateurtje kunnen uitleggen hoe dat praktisch werkt? Heb je jouw mechanisme zelf ontwikkeld?

Groeten Stijn
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Hoi Stijn, sorry dat ik nu pas reageer :(

Ik wilde, net als Roco 4 draden hebben om de giek te kunnen heffen en laten zakken. Gewoon omdat dat mooier staat *en* omdat het dan langzamer gaat.

   .-------------------------------\
     /-----------------------------/
     \-----------------------------\
O--------------------------------/

. = vast punt in cabine, O = kabeltrommerl giek /\ zijn 'katrollen' in het blok boven aan de giek en links in de cabine.

De haak is maar met 1 teor vanaf de kabeltrommel naar de top van de giek, vandaar loopt hij naar de katrol van de haak, terug naar een vast punt onder de top van de giek.

Het vergrendelmechanisme is standaard Roco. Het werkt met een 'buisje' dat schuift over de motor as die voorzien is van een platte kant. In binnen in het 'buisje' zit ook deze vlakke kant. Het buisje met het zich daarop bevindende tandwiel kan op en neer schuiven en maakt dan al dan niet contact met de motor as.

Grtzz,

Karst
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Dag Karst
Bedankt voor je antwoord.
Is 0 het haakje van styreen en /\ de rondjes van styreen die je aangebracht hebt in de cabine?

groeten Stijn
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
@ stijn

Ja :)


@andere ombouwers

is al een tijdje stil hier, zijn er nog meer kranen die inmiddels de functionele status hebben gekregen ?

Ben erg benieuwd naar foto's  :D

Grtzz,

Karst
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Kars, wat zijn je bevindingen tav het draad na een jaar . Ben zelf in bezit marklin kraantje waarvan door dom(lees lomp :oops:geweld) zijn gebroken . Is een tijd bij een dealer geweest kon ook niet de juist draad te vinden,dus kapot terug gekomen..

ik hoor graag van je
Grz erik

Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Mooie kranen  :shock:


groeten minitreintje/Dylan
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Erik,

Prima, heeft zelfs op Eurospoor 2009 3 dagen lang gedraaid :)

Net na meer dan een jaar even uit de doos gehaald: Is nog steeds perfect ;)

Grtzz,

Karst
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Hi allemaal,
Goede informatieve ombouwbeschijving van deze kraan
(Had deze al jaren geleden van Marklin koppelingen voorzien).
Ga ik ook doen, uiteraard nadat ik een Roco-kraan heb gevonden.
groet Harald
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Hallo Karst, Walter en andere

mag dit naar de

Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Ik vind het best :)

Grtzz,

Karst
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Hallo Karst

bedankt
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
John,

gen probleem natuurlijk

Walter
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Hallo Walter

bedankt
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
*** De informatie die in dit draadje staat, is nu óók beschikbaar in de 3railforum Wiki ***
Klik hier om naar het artikel op de wiki te gaan :

Door dit soort informatie te concentreren op de wiki, gaat deze informatie niet verloren. Ook foto's die nu vaak op diverse foto-hostings sites staan, worden gedownload, en op onze eigen server geplaatst. Hierdoor wordt deze informatie beter vindbaar, ontdaan van alle oh's en ah's, en blijft behouden. Ook kunnen andere mensen verbeteringen aanbrengen aan Wiki artikeltjes.

Uiteraard kunnen we op het forum de diverse artikeltjes wel blijven bespreken, maar dan beginnen we met een link naar het artikeltje. Als u een draadje weet, wat in aanmerking komt voor op de wiki te plaatsen, of als u wel informatie wilt aanleveren, maar niet zelf wilt schrijven/meedoen aan de wiki, stuur dan de link naar het betreffende draadje of informatie/artikel - evt met foto's naar

John, 3railforum Wiki Medewerker
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Mijn complimenten hoe jij dit hebt gedaan. Ik heb hier dus echt geen geduld voor dus heb ik de goliath kraan van Marklin maar aangeschaft.
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
hoe is het eigenlijk met het probleem van blackbird afgelopen?

ikzelf heb van een collega een doos vol met fleischmann spullen gekregen,en wat zat daar tussen,de complete kraan,inclusief alle wagons,ik was zo blij als een kind :P,de doosjes zaten nog dicht vanuit de fabriek,geen stof,geen roest,niks

misschien dat ik in t najaar ook eens ga kijken of mij dit lukt :)
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Mannen,

heb vanavond vol belangstelling het hele verhaal rond het digitaliseren van de fleischmann kranen zitten lezen en het begint al behoorlijk te kriebelen om er ook aan te gaan beginnen. Ik heb namelijk ook twee van die 'analoge' kranen en ze nu te roepen op zolder om ook omgebouwd te worden :). Zie in het hele verhaal telkens terugkomen dat een Roco donorkraan is gebruikt voor de motoren. Is er ook op een andere manier aan de benodigde motoren te komen, zijn ze bijvoorbeeld los verkrijgbaar (en als dat het geval is: zijn er ergens ook bestel- of andere nummers te achterhalen) zodat ik een compleet boodschappenlijstje kan maken voordat ik werkelijk ga beginnen??

hoor graag,

groet,

Avital
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Hallo allemaal,

Ja, dat is inderdaad een tijd geleden sinds de melding van het decoderprobleem.
Ik heb er in de tussentijd nog wel wat aan gedaan. Heb inmiddels via een leverancier een nieuwe decoder gekocht maar daar heb ik nog niets mee gedaan, dat betekent: ik durf er eigenlijk nog niet de slijpschijf in te zetten om hem op maat te maken  :(
De kraan ligt nog steeds in verschillende onderdelen uit elkaar te wachten op betere tijden. En eigenlijk baal ik daar van want het is een enorm leuke uitdaging. Helaas heb ik bij mijn baan legio van dit soort spoorse uitdagingen, dus vervelen doe ik me sowieso niet.
Op de een of andere manier bekruipt mij steeds het gevoel dat die decoder uit de Rocokraan toch niet geschikt zou zijn voor Marklin aansturing op motorola-formaat :? :help: :help: zeker niet in de gemodificeerde vorm !
Ik kom maar niet los van dat idee en dat is denk ik ook de belangrijkste reden waarom ik het maar voor me uit schuif ( tijd voor de psychiater  8o :help:)
Oké oké ik zal me herpakken als ik klaar ben met de lopende klussen dan  ga ik er voor, zodra er weer echt wat zinnigs te melden valt horen jullie van mij, wens me sterkte !

Mazzel,

Blackbird
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Hoi Ben,

klopt er zijn twee kraan uitvoeringen. een echter spoorkraan op een onderstel en een kraan op een portaal die over een kraanbaan heen en weer kan. In beide versies heb je een gelijkstroom en een  wisselstroom versie.
Ik zelf heb de versie met het portaal en volgens mij is dat dezelfde als die
Karst gebruikt. Ik weet het niet zeker maar volgens mij werkt Karst met het 2-railsysteem (DCC) ?? want hij hoeft er geen sleper onder te zetten. misschien dat de decoder daar beter voor geschikt is, zeker in omgebouwde vorm ?? Dat is ook een onderdeel van de grote twijfel die ik maar blijf hebben.

wordt vervolgd.

Mazzel,

blackbird
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Hoi Ben,

Ik rijd inderdaad 2-rail DCC ( heeft zo nu en dan toch wat voordelen  ;) :D ) Het zou kunnen, dat de Motorola print afwijkt van de DCC print, ik heb zelf nooit een MM print in handen gehad.

Misschien dat Blackbird een aantal flink grote, scherpe foto's kan maken van zijn print. Misschien kan ik er dan meer van zeggen....

Verder, gewoon een portaalkraan aanschaffen. Die zijn er voldoende te vinden op b.v. eBay.de en vaak tegen heel nette prijzen, ver onder de losse onderdelen prijs ( als je al die onderdelen al los kunt krijgen trouwens.... )

Grtzz,

Karst
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Hoi Karst,

alles goed, tijd niet gesproken. De reden is van mijn kant wel duidelijk denk ik ?! Als ik voldoende moed heb verzameld en tijd over heb zal ik verder gaan met de kraan en even wat foto's van mijn nieuwe decoder plaatsen.

Ik hou jullie op de hoogte.

Mazzel,

Blackbird
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Citaat van: avital op woensdag 16 november 2011, 23:56:16
Is er ook op een andere manier aan de benodigde motoren te komen, zijn ze bijvoorbeeld los verkrijgbaar (en als dat het geval is: zijn er ergens ook bestel- of andere nummers te achterhalen) zodat ik een compleet boodschappenlijstje kan maken voordat ik werkelijk ga beginnen??

Avital,

als je het begin van het draadje leest kun je zien dat ik de kraan heb omgebouwd lang voordat de Roco kraan beschikbaar was. De motoren heb ik toen bij Conrad besteld, maar daar kan ik ze nu niet meer vinden. Wel kun je nog terecht bij bv Lemo Solar, http://www.lemo-solar.de/shop/spezialantriebe.php Overigens, het is wel meer werk, en ik denk ook een stuk duurder want de motoren kosten met de juiste vertraging tot wel ?70 per stuk. De komplete Roco kraan kan je nu kopen voor zo'n ?50...... De manier van Karst is momenteel de aangewezen weg.

Walter
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Allemaal bedankt voor de snelle reacties!! Ga op zoek naar zo'n roco kraan. Heeft iemand voor mij nog een nummer van een dergelijke kraan. Dat maakt het zoeken net nog even gemakkelijker... Tot slot: ik gebruik nog de 'oude' control units van Marklin in combinatie met Koploper. Dat moet toch geen probleem zijn...

groet,

Avital
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Walter, Karst (of anderen),

ik ben inmiddels begonnen met de ombouw van mijn oude kraan en tot nu toe gaan de werkzaamheden voorspoedig. Het enige waar op dit moment een beetje tegen opzie, is het 'kortwieken' van de decoder. Uit de foto's in het draadje staat duidelijk genoeg welk deel van de decoder is verwijderd, alleen is mijn vraag: Hoe hebben jullie dat gedaan, want dat is me niet duidelijk.....

hoor graag,

groet,

Avital....
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Avital,

ik geloof dat karts dat wel heet beschreven. Ik heb zelf twee aparte kleine decoders gebruikt, en hoefde niks af te zagen. belangrijk is dat er geen printspoortjes beschadigd raken, zoals bij een van de andere nabouwers. Mocht dat toch gebeuren, ik geloof dat er één lang spoor langs de kant loopt die afgezaagd moet worden, dan kun je die met een klein stukje draad wel vervangen hoor.

Walter
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Hoi,

Dact dacht ik ook Walter, maar Karts  :P heeft het niet uitgelegd... ;)

Goed, hoe dan wel: Vindt het dunst mogelijke doorslijpschijfje voor je Proxxon of Dremel. Trek met een dunne marker ( 0.5mm ) een lijn waar je moet gaan slijpen. Doe dit heel rustig en op een redelijk hoog toerental.

Na het doorslijpen, evt. rafels aan de afgeslepen printbaanuiteinden met een fijn vijltje onder 45' wegvijlen.
Dan eerst droog alle stof en slijpsel zo goed mogelijk wegblazen, daarna, nog steeds droog ) met een stevige, langharige penseel alles uit alle kiertjes borstelen. Daarna met een diezelfde penseel, zeiknat van de wasbenzine de hele print nog eens flink afsoppen. Er mag absoluut geen koperslijpsel achterblijven !

Succes,

Karst :D
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Walter, Karst,

dit wordt dan wat mij betreft het spannendste deel van de hele ombouw-actie!! Ben vandaag bezig geweest met het verbouwen van het motorhuis en dat is niet tegengevallen. Inmiddels is de draai-motor weer gemonteerd en nu wordt het dus de uitdaging om alles binnenin weer passend te maken. Denk dat ik wel met de beschrijving van Karst uit de voeten kan. @Walter: welke andere decoders heb jij gebruikt?? Bij de donorkraan die ik gebruik was ook een joystick aanwezig en voor zover ik weet werkt die standaard en alleen op de adressen 6, 7 en 8. Als ik de decoder dus verknal: zijn er dan decoders die ook kunnen werken met de joystick en hebben jullie wellicht (bestel)nummers van dergelijke decoders?? Ben nog aan 't twijfelen wat betreft het kortwieken van de decoder en als er andere (kleinere) zijn die ook passen is dat wellicht ook een optie:)......

groet en alvast weer bedankt,

Avital.
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
sorry, zal Karst niet meer uitschelden


retlaw

Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Avital,

geen idee of andere decoders werken met je joystick. Ik heb toen een functiedecoder en een normale motordecoder gebruikt want er waren toen nog geen decoders met geïntegreerde functie uitgangen. Ik denk eigenlijk dat je het nu zou kunnen met één enkele decoder, en wel als volgt:

gebruik F1 t/m F3 voor het onafhankelijk bekrachtigen van kleine relais waarmee je de drie motoren op de motoruitgang van de decoder aansluit

gebruik F0 en F4 voor een extra functie zoals licht in de kraanarm of in de cabine. Dit betekent wel dat je dus drie micro relais moet inbouwen. Bij mij paste dat makkelijk, samen met de twee decoders
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Ja, zou een oplossing zijn. Ware het niet dat de Roco motoretjes 5 Volt exemplaren zijn En dus waarschijnlijk al snel de geest geven op een normale decoder...

Grtzz,

Karst
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Karst,

dat klopt, maar van moderne decoders (en ook al van de decoder die ik in 2000 heb gebruikt) kan je de uitgangsspanning regelen (nou ja.... de pulsen) en door die maximaal omlaag te regelen blijf je netjes beneden de toelaatbare spanning voor de motoren. Door ze vervolgens op de regelbare motoruitgang aan te sluiten en via de F 1-3 aan te sturen kan je zelfs gecombineerde bewegingen (hijsen en draaien bv) prachtig fijn regelen. Overigens 5V voor die motoren is nominaal, ze kunnen net als relais wel wat meer hebben.

Walter
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Ik wil op termijn ook mijn kraan digitaliseren dus volg ik dit met veel belangstelling.
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
da's mooi, het is ook een geweldig project om te doen :-) Scoor alvast maar zo'n roco kraan, dan heb je het moeilijkste gehad :-) :D :D
Re: Digitaliseren Fleischmann kraan
Even wat stof afblazen,

Ik heb vandaag in houten ook deze kraan gekocht van flm.

Alleen de kap die op de behuizing hoort zit er niet bij zie ik.

Heb net dit topic doorgelezen en ik wil hem ook digitaal gaan maken.

Mischien domme vraag, Ik rij 3-rail marklin. Moet ik dan ook de wielen wisselen voor M exemplaren?
En zijn de koppelingen makkelijk te vervangen voor M?

En heeft iemand toevallig nog zo'n roco kraag over? ;)

Mvg. Kevin
Re: Digitaliseren Fleischmann kraan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Digitaliseren Fleischmann kraan
Hi Kevin,

De wielen hoef je niet te vervangen maar als je bezetmelders gebruikt is minimaal een wielstel aan te bevelen.
Ik doe ze altijd allemaal vervangen.
Zoals boven beschreven zijn ze makkelijk te vervangen.

groet
Harald
Re: Digitaliseren Fleischmann kraan
Oke super.
Dus even een wielstel meenemen naar houten en dan zoeken naar een niet geisoleerd stel en hogere wangen neem ik aan.

Nu nog een mooie oplossing voor de koppelingen.
Re: Digitaliseren Fleischmann kraan
Hallo allemaal,
Ik heb ook zo'n hijskraanwagen,die ik ook met motoren wil voorzien die op mij marklinbaan wil hebben.
Wat heb je daar allemaal voor nodig?
Ik bedien mij treinen digitaal met een MS (met de nieuwste update).
Graag advies voor dat mooie project.
Mvg Mart
Re: Digitaliseren Fleischmann kraan
Als je het draadje van A tot Z doorneemt, weet je het.
Dat MS kent dcc, dus kan de decoder in de Rocokraan aansturen.

Benieuwd of het nog wat is geworden met de kraan van Kevin. Wielen en koppelingen zijn nu niet het meest complexe deel van de ombouw.