Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Digitaliseren Fleischmann kraan

Gestart door Wasmi woensdag 08 april 2009, 14:37:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Digitaliseren Fleischmann kraan
Een jaar of wat geleden heb ik m'n Fleischmann kraan omgebouwd om digitaal te kunnen besturen. Dit was voordat Roco met haar bestuurbare model uitkwam, en bovendie vind ik zelf dit model mooier dan die van Roco....
Er zijn twee decoders gebruikt, één voor de daadwerkelijke aansturing van de diverse motoren, en één (functie)decoder voor het selecteren van de te besturen motor. Er is ook digitaal schakelbare cabine verlichting, een uitgang voor de schijnwerper in de kraan arm en een functieuitgang voor bijvoorbeeld een magneet of grijper aangebracht.



Als er interesse voor is zal ik een uitgebreidere beschrijving maken. Momenteel zijn er natuurlijk kleinere en slimmere decoders beschikbaar dan toen, maar dat zal het ombouwen alleen maar simpeler maken

Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Hoi Walter,

Zeeeer graag een iets uitvoeriger beschrijving.

Ik denk zelf na over het 'opwaarderen' van deze of de Roco digitale kraan.
Beide heb ik in mijn bezit.

Het wordt of de Roco van een andere, zelfgebouwde, kap voorzien, of de Fl* voorzien van het Roco binnenwerk...

Grtzz en alvast bedankt,

Karst
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Hoi Karst,

Ok, ik ga aan de slag. Let wel, toen ik deze ombouw deed was het Roco model er nog niet (dat kwam een half jaar later ......). Ik heb toen ook nog eens goed naar de rocokraan gekeken. de manier waarop daar het draaimotor voor het kraanhuis wordt losgekoppeld om te kunnne verplaatsen is wat mooier dan bij mij, maarde bediening vond (en vind) ik in mijn ombouw praktischer, gewoon een F toest gebruiken (f1 = draaien, f2 is arm omhoog/omlaag f3 is haak omhoog/omlaag) en gas geven  :lol: de normale F is licht aan/uit, en f4 is magneet of grijper aan/uit. Ehhh, ja, weet ik, wordt in het echhie niet gebruikt op zo'n kraan, maar ja, had de functie over..... De de tweede decoder is een gelijkstoommotor decoder van XR1, waarmee de motoren aangestuurd worden. De functieuitgang van die decoder wordt gebruikt voor de schijnwerper in de kraanarm. Toen waren er nog geen decoders met een hele berg functieuitgangen zoals nu. Als ik het weer zou moeten doen is één decoder voldoende, dat scheelt een hoop ruimte en gepriegel, mogelijk zou er zelfs een loksound in passen, zodat ook de kraan geluid kan maken....... Geen idee hoe die klinkt trouwens, maar goed. Zoals gezegd, ik ga aan de slag met beschrijving en electrisch scheme enzo, maar dit is alvast een voorproefje
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Hoewel ik al een digitale hijskraan heb (van Märklin dan) ben ik toch benieuwd hoe je dit hebt gedaan en ook geïnteresseerd in een uitgebreider bouwverslag :wink:

Mathijs
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Ha Walter,

Da's heel fijn :)

Heb net maar even een Roco Portaalkraan als donor op eBay.de gewonnen ;)

Het wordt dus en en, Roco --> nieuwe kap, Fleischmann nieuwe aandrijving.

De Fleischmann kraanset heeft voor mij historische waarde, 'gekregen' van mijn oma ( zij betaalde hem ) op m'n 9e verjaardag als bouwpakket. M'n vader heeft hem destijds in elkaar gezet ;)

Grtzz,

Karst
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Karst,

In dat geval zou ik de Fleischmann kraan echt niet 'slopen' !!!! Mocht je toch die uitvoeirng willen is een tweede simpel te scoren in Houten, zag er afgelopen zaterdag een paar liggen voor niet al te veel.  Wat ik natuurlijk niet weet is of de Roco aandrijving past in de Flm kap, echt veel ruimte is er namelijk niet, vanwege de afgeschuinde zijwanden. Wat mij het meeste hoofdbrekens heeft gekost was de koppeling tussen het huis en de wagen, maar dat mechaniek zal wel niet in de portaalkraan zitten...  Ik heb het opgelost met een beweegbaar vorkje dat om een aan de draaias vastgezet moertje valt, en zo de bovenbouw borgt met de wagen. Het vorkje kan met een hendeltje aan de buitenkant van de wagen van het moetje worden getild, zodat de bovenbouw vrij kan bewegen op de wagen. Ik heb net gezien dat de foto's die ik heb een vrij lage resolutie hebben ( ze zijn uit mei 2000 zie ik net, wist niet meer dat het al zo lang geleden was....). Da's jammer, want de gewenste details zijn eigenlijk niet te zien. Heb nu een betere camera, en zal nieuwe plaatjes maken als ik het ding weer uit de berging heb, zal ff zoeken zijn  :(



Zoals je ziet moet er binnenin redelijk geslacht worden om ruimte te maken voor de motoren en decoders




hier kan je nog net de bevestiging van het hendeltje voor de bediening van het vorkje ontwaren......

Ik heb zelfs nog even gedroomd dat er een rookgenerator in de schoorsteen geplaatst zou kunnen worden, maar helaas, de motoren en overbrengingen nemen te veel ruimte in:

Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Hoi Walter,

dit geeft al een mooie indruk :)

Hoog resolutie foto's zouden idd heel welkom zijn ;)

Ben ook wel benieuwd welke motoren jij gebruikt.

Voor het 'release' palletje had ik een electromagneetje in de gedachten ...

Grtzz,

Karst
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Hoi,

Zo enthousiast geworden door je foto's, dat ik vanavond maar eens door wat oude dozen heen gerommeld heb.

En...

... gevonden  :D



...  van een afstandje gaat het nog wel.





... maar de tand des tijds heeft in bijna 40 jaar heel wat gedaan.




... even in de 'actiestand'  8) Dat vraagt toch echt om beweging ;)




... De opschriften zijn net zoals bij Marklin modellen uit die tijd, gewoon meegegoten in de kap. Waren bij het bouwpakket niet gekleurd. Dat moest je toen zelf doen. Ik heb het zo rondom m'n 13e gedaan dus...


.... demontage en schoonmaak tijd...




... en dan, de ongeschilderde kunstofdelen ( giek en kraanhuisbodem ) met CIF en een tandenborstel afgeboend en...



... het kapje een uurtje in de Muscle ovenreiniger gehad. Daarna ook afgeboend met CIF en tandenborstel.

Opvallend is, dat de kunststofdelen er perfect uitzien !  8)

Hopen dat dat met de met metalen delen ook zo is nadat ze in de thinner gelegen hebben  :?

Tot zover, de Roco portaalkraan is onderweg. Heb al even gekeken bij mijn rijdende kraan, print is te lang, motoren zullen gaan passen  :D

Grtzz,

Karst
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Kijk zo leer ik ook weer eens iets! geweldig reultaat met muscle en CIF!! is dat spul toch nog ergens goed voor....de jouwe is duidelijk ouder dan de mijne, kijk maar eens naar de koppelingen, die van mij is uitgeust met de modernere koppeling. Ben ook benieuwd naar de resultaten van de thinner, ik heb in het verleden wel eens iets geprobeerd, maar er bleven altijd behoorlijk wat resten over. Zo erg zelfs dat ik op een gegeven moment maar een zandstraal apparaatje heb gekocht. Dat gaat prima, maar het is echt zo'n hobby ding met een beperkte capaciteit (ook al vanwege de vrij kleine compressor). Ik heb echt geen idee waar dat spul allemaal is nu, het is vijf jaar geleden in een verhuisdoos verdwenen, het enige een beetje geordende zijn de wagons en loks, waarvan ik heb bijgehouden wat in welke doos zit met copieen van de inventarislijsten in de dozen. Van de meeste dozen weet ik waar ze zijn. Man dit werkt aanstekelijk..... ik ga nu echt opzoek naar de kraan!!!

Walter
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Hoi Walter,

Inderdaad ernstig aanstekelijk ;) Ik had precies hetzelfde toen ik je topic zag :)



...  2 uurtjes in de thinner gelegen. Gelukkig heel weinig te zien van de beruchte zinkpest. Zeker gezien de bijna 40 jaar die dit model op de teller heeft staan... :8

Inderdaad hier en daar nog wat in de hoekjes, maar minimaal. Het restant zal wel weer onder de tandenborstel met CIF bezwijken ;)

Grtzz,

Karst

[Edit]

Hier op deze site staan geweldige mooie oude foto's van het grote voorbeeld

[\Edit]
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
hey....
bedankt voor de link!!!! geweldige plaatjes zeg. zowiezo, die hele site staat vol met interessante dingen, voldoende voorbeelden uit te halen voor allerlei leuke projecten!

Je frame is inderdaad mooi schoon geworden!

Ik heb gezocht, maar nog niet gevonden. De doos staat ergens helemaal achterin op zolder. Ben bang dat ik me nog even moet beheersen tot de verhuizing in augustus... sorry.

Walter
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Hoi Walter,

In een woord GEWELDIG !!!! Respect man. Ik heb zelf ook twee van deze Fleischmann-toppers op mijn Marklinbaan staan en loop al een hele tijd rond met de gedachte om een daarvan te motoriseren.

Deze draad ga ik met buitengwoon veel interesse volgen.

Als het enigszins kan graag onderdelen met specificaties en bestelnummers.

Dat maakt het Na-apen wat makkelijker  8)

Mazzel,

Blackbird
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Zo,

de reeds eerdergenoemde Roco-portaal-donor-kraan was vanmiddag binnengekomen...  8)




Na een functionele test, even kijken of het ding het doet, de schroevendraaier maar eens gepakt...



... kraan gescheiden van z'n portaal.




... kraan gescheiden van giek en cabine.




... en dan na een kwartiertje door slopen, de delen die een nieuw leven gaan krijgen  8)


Om ze te kunnen gebruiken, moet eerst...



... een mooi gat in de Fleischmann bodem gemaakt worden. Met de figuurzaag netjes binnen de randjes gezaagd. De 'draaikrans' blijft in takt en, later, functioneel.



... even kijken hoe de Roco draaikrans in die van Fleischmann past.


Dan is het eerste onderdeel van de donor aan de beurt om van vorm te veranderen...



... de draaimotorbevestiging van Roco moet natuurlijk zo in de de Roco draaikrans grijpen en passen. Dus mooi stuk uitgezaagd en netjes rond gevijld.



... het nieuwe onderdeel op z'n plek. Weer Fleischmann en Roco gefuseerd  :D Beide kunststoffen zijn prima met Revell Contacta te verlijmen.




... ook aan de binnenkant past alles netjes. Rupsje lijm in het randje en klaar is klara :)


Grtzz,

Karst
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Hoi,

En weer verder,

Dit keer met een stukje knuststofknagen :)



de zwenkmotor op de draaikrans gemonteerd. Twee kleine bobbeltjes, in de Roco kraan voor de geleiding van de 'hijskabels', hebben het verloren van de vijl.


Omdat het motortje met vertraging behoorlijk hoog is, moets ook de oude kap de strijd aangaan met de slijptol. Halve mm voor halve mm is zijn er laagjes van de kabeltrommelimitaties afgefreesd....




Zodat...



... de kap uiteindelijk weer netjes op het frame past. Van de originele indruk ( kabeltrommels ) is weinig tot niets verloren gegaan.




... als het later netjes in de zwarte verf staat, is er praktisch niets meer te zien van de operatie :)


Grtzz,

Karst
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Goed bezig Karst.

Complimenten.

Grt Peter
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Hey Karst,

dat gaat een stuk simpeler dan alles zelf in elkaar kleien!!! Ben benieuwd of je voldoende ruimte hebt voor de decoder.

De motoren lijken verdacht veel op het type wat ik heb gebruikt, ik heb ze indertijd bij Conrad besteld. De uitdaging was dat de maximale spanning als ik me goed herinner is 6 volt. Het mooie van de XR1 decoder is dat de uitgangsspanning regelbaar is (tegenwoordig niet zo bijzonder meer, 10 jaar geleden wel), zodat de decoder uitgangsspanning net ver genoeg kan worden geknepen om de motoren niet door te laten branden. De motoren zijn nu nog leverbaar bij Conrad zie ik net: klik hier 242527 - 62 met een vertraging erop van 916:1. Deze vertraging is voor het draaien nog steeds niet genoeg, en door het demonteren van een vertragingsbakje heb ik bij één motor er nog een extra trap 2:1 bij kunnen persen, zodat de rotatiesnelheid nu mooi laag is.  Verder is de snelheid regelbaar alsof het een normale motor is, besturing is dus heel fijn gevoelig.

Walter
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Hoi Walter,

Ja, da's ongetwijfeld waar :) Maar ook dit is niet 'even' hoor.

Kijk maar ;)

De volgende stap. De behuizing voor de hef- en giekmotor....



... koste ongeveer 3 uur vijlen en passen. Maar het was mooi weer vanmiddag, dus lekker buiten gezeten.




... aan de voorkant helemaal voorzien van 'toegang' tot de schroef voor de draaimotor.




... en de kabeltrommels.


Dan kunnen de motoren geplaatst worden...



... 1



... 2



... afdekplaatje er tegen.



... de kabeltrommels

en...



... 3




... van boven is mooi te zien hoe de draaimotorbevestiging in de uitsparingen valt.



Uit de kap moet ook nog een stukje gefreesd worden, omdat de moertjes van de motoren toch iets te ver uitstaken...




Tegelijkertijd ook maar even de gaten van de voormalige 'Handkurbeln' dichtgemaakt...




Grtzz,

Karst
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
bwah, nee, dat is inderdaad ook nog veel werk! Ziet er prima uit :D Hoe ga je dat met de decoder doen??????? Daar lijkt me niet echt veel ruimte meer voor.....
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Hoi Walter,

Zo dus  :D



... voor...



... na.
Decoder is gekortwiekt van alles wat er af kon aan niet functionele delen van de print.
De Rood/groene LED heeft het veld moeten ruimen. Misschien dat ik hem in de cabine aanbreng  :?


En op z'n plaats...



... om hem daar te houden is er een sleuf gezaagd ter dikte van de print en ca. een halve mm diep.


Als je goed kijkt, kun je de print door de raampjes zien zitten ;)




Grtzz,

Karst
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Mooi project wel een hoop precisie werk. Wanneer hij klaar is kun je dan misschien een filmpje plaatsen?
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Hoi Wimpie,

Gaan we zeker doen, een filmpje alstie klaar is  8)

Alvast het kapje in de primer gezet...



Grtzz,

Karst
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Zeer mooi bezig!!
Gr kenny
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Hartelijk dank Kenny voor het compliment ;)

Volgende stap is het kraanhuis weer te verbinden met het frame. En natuurlijk daarvoor de draaikrans te plaatsen.

Even voor de herinnering...



... plaatje hoe het was...



... Ca. 60 gaatjes boren verder...



... en na 5 minuten figuurzagen, een bijna keurig rond gat. Afwerken met een halfronde vijl en zie daar...



... prachtige basis om de Roco draaikrans te monteren. Deze is net als de motorbevestiging in het kraanhuis eerst met de (roco)zaag ruw op maat gezaagd, daarna met een vijl netjes rond gemaakt.
Deze keer ruim passend in het gat, want de overgebleven ring moet er echt zonder spanning in gaan, daar je anders een zwaar lopende draaikrans krijgt. Het vastlijmen gebeurde met UHU Plus - acryl ( dat zure spul met die poeder ;) ) Daar deze lijm goed vullend is, en het best uithard in iets dikkere lagen, mag er gerust een kier van ca. 0.7 mm zijn.



... alleen aan de onderkant gelijmd natuurlijk.  :D


Dan kan de houder voor de planeettandwielen en de binnenvertanding van de krans aangebracht worden...



... waarna...



de kraanhuisbodem met de originele schroeven weer vastgezet kan worden.


Als laatste, voor de sier en het gevoel: Kapje geplaatst  8)



Weer bijna net zover als afgelopen woensdag, 5 dagen geleden ;)


Oh ja, alle plaatjes zijn klikbaar. Je krijgt dan foto's van ca. 1024 x 768


Grtzz,

Karst







Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Dat wordt heeel netjes Karst! Ga je de raampjes nog van 'glas' voorzien, en zo ja waarmee???
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Hoi Walter, zekers !  8) :D

Want....

*** HIJ DRAAIT ***  :D :D






Erg gaaf, even voor test een oude Hema trafo aangesloten, 5V er op en GAAN !  8)
Loopt verschrikkelijk mooi rond. Geen schokken, goed regelbaar, in ca. 45 seconden 360'


Voordat het zover was moest er nog wel e.e.a. gebeuren ;)



...als eerste een paar balkjes van styreen gemaak, M2 draad er in getapt en ze op de plek gelijmd met industrielijm. Daarop kunnen dan de sleepcontacten bevestigd worden.

Daarna de 'scharnier' voor de ont-/vergrendel hefboom op maat gemaakt en met dezelfde lijm tegen de zijwand gelijmd...



...vervolgens aan de tegenovergestelde kant een sleufgat gefreesd met een klein zij-gaatje voor de vergrendelde stand.


In de vergrendelde stand...



... en in de ontgrendelde stand.




Zo, nu op naar het volgende 'probleem' de draaistellen passend maken. Want die passen niet meer door deze constructie :(


Grtzz,

Karst
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
indrukwekkende huisvleit
ziet er erg prof uit
blijf het volgen
grtz Wilfred
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Hoi Karst,

Ik heb net je verslag gelezen, erg knap gedaan tot nu toe. :D
Ik ben benieuwd hoe je de draaistellen er weer onder krijgt.
Ik blijf je volgen.
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Hoi,

Wederom allen bedankt voor de complimenten  :D

Nog even een uurtje ontspannend knutselen vanavond leverde het volgende beeldverslag op...


1 van de twee 3-assige draaistellen...



... van boven gezien...



... en van onderen...



... gedemonteerd. Hetgeen zeer simpel was. Fleischmann gebruikte destijds veel van die ombuigbare lipjes. Enige probleem is dat ze bij het terugbuigen nog wel eens willen afbreken. Maar... later zullen we zien dat er 1 toch niet meer gebruikt kan worden.


Dan de zaag er in...



Recht boven de laatste as wordt het framepje doorgezaag. Dan net over het veerpakket horizontaal losgezaag. Aan de overblijvende hoeken wordt een afschuining van ca 45' gevijld.

Het binnenplaatje is met een slijpschijfje in de Proxxon getrimd. Maar niet nadat het op het afgezaagde frame is afgetekend.




... en weer gemonteerd. Merk op dat het binnenste lipje er niet meer is... daar verzinnen we later wel weer wat op. :)


Dan maar onder de bodem monteren...



... het past perfect. hetdraaistel heeft zelfs...



... ca 1 mm hoogtespeling behouden  :D


Even een test op een stukje rail...



... mooi strak horizontaal !  :D




... 12 wielen op een rij... Indrukwekkend !

Volgende job is de stroomafname. Voor een 2 rail model iets meer werk en kritischer dan voor 3-rail ;)



Grtzz,

Karst
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Hoi.

Verder met de stroom afname.

Alle spelers in het spel verenigd. Naast de al bekende draaistellen, een plaatje strokenprint en twee DigiRails stroomafnemers uit de set van 10 voor ? 9.95 ( Wentink Arnhem )




Daar de DigiRails afnemertjes vlak zijn, maken we er een klein 'bobbeltje' op voor minder wrijving en hogere contactdruk...



... dit gaat heel eenvoudig, als je in een stripje metaal, hier aluminium, een klein kuiltje 'boort'. Vervolgens met een bol, puntig, voorwerp eenvoudig het stripje in het kuiltje duwen.


Dan de stroomafnemer in de lengte doorknippen, zodat er twee separate ontstaan...



... en ombuigen in twee richtingen, de haakse flapjes dienen als soldeerlipjes...



... net echt he :)


Onder de binnenbodem van het draaistel, worden twee stukjes strokenprint gelijmd...




Zo, als de lijm nu droog is, kunnen daarop de afnemertjes gesoldeerd worden. Maar daarover later meer.

Grtzz,

Karst
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Zo daar zijn we weer  :D

De lijm was droog...



... dus afnemertjes gesoldeerd en ...



... wielstellen teruggezet en draaistel weer gemonteerd.


Nu is er nette stroomafname, maar...



... die stroom moet ook ergens naar toe ;) Door twee gaatjes van de printplaat...



... door het draaistelframe, twee 1mm gaatjes geboord, waardoor de draadjes ( dun decoderdraad ) geleid worden. Gaatjes aan de bovenkant nog even verzonken, om de draden niet af te laten schuren.


En dan... het grote moment, decoder gemonteerd en...



... de EERSTE DRAAIING OP EIGEN BENEN  :D :D 8) 8)






... de Conrad accu is tegengewicht voor de hefmotoren, bij gebrek aan giek en daarbij behorend gewicht.


Als laatste een plaatje hoe het er aan de onderkant uit ziet...  8)




Uiteraard is er ook al even mee proef gereden, vandaar de buffers en koppeling aan 1 draaistel ;) Dat proefrijden ging overigens heel erg goed. Alsof het de originele kraan nog was ;)

Grtzz,

Karst
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Ziet er erg netjes en profi uit Karts, dit heb je vast vaker gedaan.:wink:
Die oude Fleischmann kraan krijg zo een waardig tweede leven.
Ik vond deze kraan vroeger zeer indrukwekkend en het is leuk om te zien hoe jij deze kraan weer tot leven brengt.
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Heel mooi project. Ziet er allemaal goed uit, maar de kans om het te verprutsen lijkt mij ook vrij groot. Ben erg benieuwd naar het eindresultaat en de filmpjes die er dan gaan komen. ;-)
mvg, Corné
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
@Ad
Ja mooi he ? Ik liep al jaaaren rond met het idee. Getriggerd door Walter, en de beschikbaarheid van technologie, geld en handvaardigheid deden me de stap wagen dit keer ;)

@Corné
Dank voor het compliment. 'Verprutsen' valt in het algemeen nog wel mee. Als je rustig, precies en netjes werkt, is de kans daarop echt klein. Zo is mijn ervaring ;)
Eigenlijk dus: gewoon doen ! :)


En... hij is niet verprutst hoor ;) had alleen even een aantal dagen iets anders te doen :)

Grtzz,

Karst
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Hallo Karst, erg mooi. Goed voor de inspiratie, heb zo'n 3-assig Marklin digitaal kraantje, ga eens hard denken wat daar mee te doen. Heb wel wat ideetjes maar of het te realiseren is......

Ga je je kraan ook nog voorzien van kortkoppelingen, of moet je dan te veel ombouwen aan de rest van de trein?
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Citaat van: Albert.MS
...Ga je je kraan ook nog voorzien van kortkoppelingen, of moet je dan te veel ombouwen aan de rest van de trein?...

Heb ik wel aan zitten denken Albert. Maar dan past e.e.a. inderdaad niet meer.
Er zitten inmiddels wel Fleischmann Profi kortkoppelingen tussen. Scheelt wel iets ( 1 a 1.5 mm ) maar veel meer mag/kan niet, anders ligt de kraanarm niet meer goed op z'n oplegging...


Maar... aan tegengewicht, gereedschappen en kraanondersteuningswagen ( 1 zijde ) zou het misschien best kunnen. Goed Idee ;)

Grtzz,

Karst
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Hoi Karsten,

Net als voor Walter in eerste instantie ook voor jou een SUPER compliment, echt indrukwekkend hoe je dit allemaal hebt gedaan.
Mede door Walter en jou verhaal heb ik nu voldoende inspiratie om het ook te gaan proberen.
Ik heb inmiddels voor een zachte prijs ook een Rocokraan op de kop getikt en  zal zodra die binnen is ook de eerste stappen gaan zetten.

Uiteraard levert een dergelijk verslag nog wat vragen op. Ik hoop dat je die voor mij (en voor anderen) kunt beantwoorden.

- Wat is het merk van die industrielijm die je gebruikt, wat kost het en waar koop je die lijm ?

- De stroomafname die je hebt gemaakt is dus duidelijk voor een 2-rail rijder. Hoe gaat dat voor een digitale 3-rail rijder ? Ik hik een beetje tegen het plaatsen van een sleper aan, onder dat 3-assige draaistel. Komt de sleper bij het inveren niet tegen de assen aan ?

- En kan de sleper bij zo'n compact assenstel wel voldoende inveren, zodanig dat bij wissels de pukko's de kraan niet uit de rails drukken ?

- Moet je bij het gebruik van de decoder BESLIST de Roco-decoder gebruiken of is een functiedecoder van een ander topmerk ook bruikbaar ?

- Kan je middels een schetsje o.i.d. exact aangeven wat en hoeveel je allemaal van de originele Rocodecoder hebt afgehaald om hem passend te maken ?

Graag je reactie en ben benieuwd naar de volgende serie over de verdere opbouw van de kraan !

Mazzel,

Blackbird
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
hey Blackbird,

dat plaatsen van een de stroomafnemer viel eigenlijk wel mee:


brugje onder het draaistel maken, stroomafnemer eraan, klaar :-) Als ik de doos terug gevonen hebzal ik wel wat betere detail foto's plaatsen

Karst, echt heel mooi werk hoor!


Walter
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Citeer
Hoi Karsten,

Hoi BB, mijn naam zonder -en graag ;)

Citeer
Ik heb inmiddels voor een zachte prijs ook een Rocokraan op de kop getikt en  zal zodra die binnen is ook de eerste stappen gaan zetten.

Hardstikke leuk man ! Dat wij als inspiratie voor je mogen dienen  :D

Citeer
- Wat is het merk van die industrielijm die je gebruikt, wat kost het en waar koop je die lijm ?

Olba, te koop op de meeste beurzen en bij Wentink in Arnhem.

Citeer
- De stroomafname die je hebt gemaakt is dus duidelijk voor een 2-rail rijder. Hoe gaat dat voor een digitale 3-rail rijder ? Ik hik een beetje tegen het plaatsen van een sleper aan, onder dat 3-assige draaistel. Komt de sleper bij het inveren niet tegen de assen aan ?

- En kan de sleper bij zo'n compact assenstel wel voldoende inveren, zodanig dat bij wissels de pukko's de kraan niet uit de rails drukken ?

Zie bericht van Walter


Citeer
- Moet je bij het gebruik van de decoder BESLIST de Roco-decoder gebruiken of is een functiedecoder van een ander topmerk ook bruikbaar ?

Als je alle fucntionaliteit wilt hebben: JA. De motoren zijn namelijk 5V en worden ALLE aangestuurd alsof het locmotoren zijn. Eigenlijk is dit dus een locdecoder met 3 motoruitgangen en 1 functieuitgang.

Walter heeft het dacht ik met kleine relais opgelost, waarbij de motoruitgang van de decoder beurtelings wordt geschakeld naar de motoren.

Citeer
- Kan je middels een schetsje o.i.d. exact aangeven wat en hoeveel je allemaal van de originele Rocodecoder hebt afgehaald om hem passend te maken ?


Vergelijk deze twee plaatjes maar eens goed.

Voor...


Na...


Als je hem in de vingers hebt wijst het zich helemaal vanzelf ;)

Citeer
Graag je reactie en ben benieuwd naar de volgende serie over de verdere opbouw van de kraan !

En ik naar jouw ombouwverslag ;)


Grtzz,

Karst
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Toegiftje voor vanavond ;)

Kapje heeft weer z'n originele kleur...



Humbrol 157; Blauwgrijs mat.

Grtzz,

Karst
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Complimenten voor het mooie werk, alleen heb ik een positieve opmerking. Bij Gassner Beschriftungen (http://www.gassner-beschriftungen.de/) is een setje met transfers te koop voor de kraantrein (kraan incl. de bijbehorende wagons) waar deze kraan een deel van is. Het bestelnummer is "G 347". Dit zijn kwalitatief goede transfers. Het is mijn idee zonde om deze kraan op zo'n uitgebreide manier om te bouwen en dan de ingegoten opschriften te laten staan.

m.vr.gr. mavich
Digitaliseren Fleischmann kraan ACTIE FILMPJE !!
Hoi,

Even voor proef de giek geplaatst en de rest van de motoren aangesloten....

En dan... ja dan moet er een filmpje komen ;)

http://www.youtube.com/v/ADIZvX8Epmg&hl=nl&fs=1

Veel kijkplezier ;)

[Edit]

Zoals te zien, is het kapje niet helemaal perfect. Had er gisteren al m'n bedenkingen over. De kleur is te donker. Dus maar even met CIF geborsteld. Is niet voldoende, dus die gaat nog weer in de ovenreiniger ;)

[/Edit]

Grtzz,

Karst
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Hoe heb je dat met je draden gedaan tijdens dat ronddraaien. Op ringen in verschillende formaten geplaatst en vervolgens een sleepschoen erop gezet? Want draden vinden rondjes draaien niet zo leuk...
Verder ferie NAIZ :lol: 8)
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Hoi Laurent,

Met de originele sleepringen van de Roco kraan...



Grtzz,

Karst
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Hoi Karst,

Dank je wel voor je reactie en antwoorden op mijn vorige mail.

Leuk filmpje hoor, smaakt naar meer ! gisteren mijn roco-kraan binnen gekregen en de eerste stappen gezet om de Fleischmann kraan te demonteren, dus ook bij mij is het grote ombouwverhaal begonnen.
Ik ben mijn kraanhuis kaal aan het maken ik heb alle teksten er af gehaald/vijlt en zal ze in de nieuwe versie met die Gassner transfers gaan beletteren. Gisterenavond de tekstset besteld.

Trouwens mijn kraan was standaard al wel voorzien van ruitjes achter de ramen, van dat semitransparante/matte ruitjesplastic, waar je na verloop van de tijd (jaren) niet meer doorheen kan kijken !

Over de kleur van het kraanhuis: Ik vind de kleur persoonlijk nog wel meevallen. Als je op de foto's van het origineel kijkt dan ziet die kraanset er ook niet bepaald "citroentjes-fris" uit, welke kleur zou je anders willen gebruiken ?

Een vraag die ook bij mij op kwam is:

Kan die digitale Rocokraan, zomaar zonder meer aangesloten op het digitale Marklin-systeem ? m.a.w. werkt die Rocodecoder wel als hij op het 3-rail systeem wordt gebruikt en met b.v. de central-control 80f wordt bedient?

Kan dit uberhaupt ?

En kan de kraan op de Marklinbaan op ieder willekeurig punt worden bediend ?

Wat ga je met de kraangiek doen?, krijgt dioe ook nog een andere kleur ?

Hoe ga je de giekbedrading aan brengen, net zoals bij de oude kraan of maak je er meer windingen in zoals al bij de Rocokraan, dat laatste ziet er al veel realistischer uit, los van het type draad wat gebruikt wordt ?

Ik hoor het wel.

Succes met de verder modificatie !

Blackbird
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Citaat van: blackbird
Trouwens mijn kraan was standaard al wel voorzien van ruitjes achter de ramen, van dat semitransparante/matte ruitjesplastic, waar je na verloop van de tijd (jaren) niet meer doorheen kan kijken !

De mijne ook  :) Was idd geheel matglas. Fl* adverteerde destijds met 'Cellon-ruiten' ;)

Citaat van: blackbird
...welke kleur zou je anders willen gebruiken ? ...

Tikkie lichter, zelfde kleur.

Citaat van: blackbird
Kan die digitale Rocokraan, zomaar zonder meer aangesloten op het digitale Marklin-systeem ? m.a.w. werkt die Rocodecoder wel als hij op het 3-rail systeem wordt gebruikt en met b.v. de central-control 80f wordt bedient?

Als je de Marklin Motorola uitvoering hebt wel.


Citaat van: blackbird
En kan de kraan op de Marklinbaan op ieder willekeurig punt worden bediend ?

Zie bovenstaande: Ja ! Met de DCC uitvoering, heb je of de Joystick of een MultiMouse oid ( om de kraan separaat van de baan te bedienen )  of een IB/EcOS/CS2 met DCC voor je hele baan nodig.

Citaat van: blackbird
Wat ga je met de kraangiek doen?, krijgt dioe ook nog een andere kleur ?

Nee, ik probeer het model zo dicht mogelijk bij het origineel te houden. Vandaar ook geen transfers etc.

Als ik er nog 1 maak, helemaal schaal en conform de werkelijkheid, komt er een Weinert....  8)

Citaat van: blackbird
Hoe ga je de giekbedrading aan brengen, net zoals bij de oude kraan of maak je er meer windingen in zoals al bij de Rocokraan...

Ik ga idd de giekhefkabel nog een keer extra richting kabeltrommels laten lopen. Moet overigens wel wat aan het top-katrollenblok gedaanworden daarvoor... ;)

De haakhefkabel wordt ook dubbel uitgevoerd, dit in tegenstelling tot Roco die hem maar enkelvoudig heeft.

Beide idd met het voordeel, dat e.e.a. langzamer bewegen kan. En er daardoor meer realistisch zal gaan uitzien.

Overigens hebben de motoren voldoende power om het zelfs met een enkele draad te doen.

Grtzz,

Karst
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Ziet er zeer gaaf uit in het filmpje. Complimenten !
mvg, Corné
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Hoi Karst,

De Kleur van het kraanhuis een tikkie lichter  :?: Onze DB-vrienden hadden toch overal een standaard voor , zo ook voor de kleuren, de bekende RAL-codes ? Kan je daar niet uithalen welke je nodig hebt ?

Verder snap ik je opmekring niet helemaal over "De Marklin-motorola uitvoering ?????

Bedoel je hier de kraanuitvoering mee ?, maakt Roco dan verschillende digitaalversies  van deze kraan ? Of heb je het over mijn modelbaansysteem ?

als het over de kraanversie gaat, zijn daar dan type en bestelnummers van ?

Ik heb de Rocoversie met de joystick.

Wat is in vredesnaam: IB/EcOS/CS2 ???

Ik heb nog gewoon het "normale" digitale systeem Motorola II met een central-control  :(

Ben benieuwd naar de bekabeling van de giek en de hijshaak.

Ga je de extra functie nog benutten, magneet of lamp en komt de functie-indicatieLED nog terug ?

Ik hoor het wel,

Mazzel,

Blackbird
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Wow! Dit is echt prachtig modelbouwwerk!!

Koen
Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Citaat van: blackbird op dinsdag 28 april 2009, 09:29:43

Wat is in vredesnaam: IB/EcOS/CS2 ???

IB = een Intellibox dat is een multi-protocol digitalsysteem de Centrale dus.
ECoS = een multi-protocol centrale van ESU en ESU is Elektronik Solutions Ulm.
CS2 = de huidige digitale centrale van Märklin.

Re:Digitaliseren Fleischmann kraan
Citaat van: blackbird op dinsdag 28 april 2009, 09:29:43
Wat is in vredesnaam: IB/EcOS/CS2 ???

Op Wikibooks staat een lijst van afkortingen in de modelbouw. Nog lang niet compleet, maar omdat iedereen direct kan bijdragen zal dat steeds beter worden.