Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Re:Welk tijdperk rij je ????

Gestart door 3rail dinsdag 07 april 2009, 20:56:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Tijdperk ingedeeld Volgens NEM normering
Tijdperk I   1839 - 1925

4 (2.7%)

Tijdperk II  1925 - 1947

12 (8.1%)

Tijdperk III 1947 - 1968

34 (23.0%)

Tijdperk IV 1968 ? 1989

9 (6.1%)

Tijdperk V  vanaf 1989

30 (20.3%)

Meerdere tijdperken door elkaar

59 (39.9%)

Totaal aantal stemmen: 79

Re:Welk tijdperk rij je ????
Ik rijdt tijdperk I t/m IIII. 8)
Re:Welk tijdperk rij je ????
Alles wat ik mooi en raar vindt. Alle tijdperken en landen door elkaar, van USA tot Belgie.
Re:Welk tijdperk rij je ????
Lid sinds: 2008

offline
Re:Welk tijdperk rij je ????
Citaat van: jeweve op woensdag 23 december 2009, 07:14:42
Alles wat ik mooi en raar vindt. Alle tijdperken en landen door elkaar, van USA tot Belgie.

Hier kan ik me prima in vinden !

Ik heb alleen geen Belgische loks, maar wel Amerikaanse, Duitse, Nederlandse, Franse, Luxemburgse, Zwitserse en Noorse loks/treinen.

Dus ook ik koop wat ik (en mijn zoon) mooi vind en er zijn nog erg veel meer spullen die in deze categorie vallen  :?

Extra opmerking: DRG-loks/treinen vallen bij mij zeer in de smaak......
Mijn paradepaardje is dan ook de Borsig BR05 (37052) waarvan het origineel in Neurenberg te zien is)
Re: Welk tijdperk rij je ????
Hallo,

Ik wissel nog al eens, maar kom eigenlijk steeds weer terug op Tijdperk I. Dit materieel is relatief bescheiden in omvang, waardoor je ook op een kleine ruimte behoorlijk realistisch uit de voeten kunt. Daarnaast zijn er de vele verschillende kleuren door de verschillende maatschappijen. Tot slot is het nostalgische aspect niet uit te sluiten :-). Heerlijk...

Alleen, Tijdperk II (DRG) laat natuurlijk een fantastische ontwikkeling zien, evenals Tijdperk III na de oorlog. Wat er toen allemaal mogelijk was... Maar ja, om dat een beetje mooi te laten rijden heb je dan wel weer relatief veel ruimte nodig, en laat die er nu net niet zijn. Dus ook dit materieel vind ik geweldig, heel zeker, maar voor mijn gevoel beperkt het me teveel vanwege de benodigde ruimte.

Groet,
William
Re: Welk tijdperk rij je ????
O ja, en als aanvulling: oude E-locs (altbau) spreken me zonder meer aan, maar dan heb je erg weinig keuze in Tijdperk I, daar waar Tijdperk II dan weer een feest is! Of heeft iemand andere ervaringen? Ik kom zelf niet verder dan 1 loc van Marklin en 1 loc van Brawa...

Groet,
William
Re: Welk tijdperk rij je ????
Tja, ik denk dat ik moeilijk in een hokje te vangen ben.
Ik rij Nederlands.
En daar naast heb ik een Duitse stoom tik.
Dus als je mij wil indelen in een tijdperk.
Weet niet.......... :?

vr.gr. Günther.
Re: Welk tijdperk rij je ????
ehhm tja


ik rij met wat ik mooi vind
ik heb nu allemaal duitse locs maar daar komen een paar ns locomotieven bij

dit zijn mijn locomotieven
v60
v100
v160
DB 111
BR 01
BR 24
3029 locje

dus ja ik hou niet echt van dat moderne spul doe mij maar de stomers /oudere diesels/oudere electrische locomotieven
Re: Welk tijdperk rij je ????
Citaat van: oetbeem op maandag 16 juli 2012, 11:53:21
ehhm tja


ik rij met wat ik mooi vind


Zo begon ik ook, maar dan is het moeilijk de vinger op de knip te houden  ;)...
Re: Welk tijdperk rij je ????
Martijn Tiebie
gast

Re: Welk tijdperk rij je ????
Grappig om te lezen hoe ik zijn eigen tijdperk invult. Zo ben ik ook begonnen, maar op een gegeven moment vond ik het toch wel erg leuk om in periode 3b te gaan rijden. Want wat bleek, de treinen / locomotieven die ik in die periode had verzameld bleek bijna allemaal in die periode te passen.
De treinen die ik niet gebruik staan bij mij in de vitrine, het tijdperk die ik rijdend probeer na te streven is 3b en dan met name het jaar 1956 (lekker veel afwisseling in kleur, stoom-diesel-electrisch en dan ook nog in een Nederlands - Duits grensstation). Volop mogelijkheden dus.

Groetjes Martijn.
Re: Welk tijdperk rij je ????
"Grappig om te lezen hoe ik zijn eigen tijdperk invult"  :help: 8o
Re: Welk tijdperk rij je ????
ik vind het ook wel mooi om te zien ja :)

maar als ik eerlijk ben

het gaat mij niet echt om het tijdperk maar meer wat ik mooi vind
ik kan wel allemaal locs kopen uit een tijdperk maarja als ik die niet mooi vind... heb ik er ook weinig aan :P

Re: Welk tijdperk rij je ????
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: Welk tijdperk rij je ????
eigenlijk alles.
wat ik mooi vind komt er bij te rijden al wat maakt het uit welk tijdperk.
nu rijden er toch ook nog stoomlocomotieven.

gr john
Re: Welk tijdperk rij je ????
Martijn Tiebie
gast

Re: Welk tijdperk rij je ????
Citaat van: Johnnytrein op maandag 16 juli 2012, 15:15:54
"Grappig om te lezen hoe ik zijn eigen tijdperk invult"  :help: 8o

Sorry, tik foutje. Moet natuurlijk zijn: hoe iedereen zijn eigen tijdperk invult.

Groet, Martijn
Re: Welk tijdperk rij je ????
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Welk tijdperk rij je ????
Materieel: SBB/BLS III+IV
Bovenleiding DB (marklin): III (?)
Besturing analoog (III)
Re: Welk tijdperk rij je ????
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Welk tijdperk rij je ????
Hola dames, heren ook,
Mijn streven was een baan in Arctische sferen van rond 1420 na te bootsen, maar gezien het geringe aanbod heb ik dat idee maar laten varen...

[serious mode]
TP I (en IIa)
[/serious mode]

H la P
Fred
Re: Welk tijdperk rij je ????
Ik rijd tijdperk 1 - Alleen Pruisische stoomlocomotieven en bijpassende rijtuigen. Toch mooi al die verschillende kleuren. En ook de nostalgie van de machtige en krachtige stoomlocs, een hele prestatie voor de tijd van toen

Johan
Re: Welk tijdperk rij je ????
Lid sinds: 2010

BR 78

offline
Re: Welk tijdperk rij je ????
Ik rij tijdperk III, alleen stoomloc's en 2 diesellocomotieven, volgens Duits voorbeeld.
Re: Welk tijdperk rij je ????
Mijn tijdperk is geheel imaginair en bestaat alleen op mijn baan.. loks veel op stoom maar ook heel bijzondere eloks die perfect hun rondjes draaien zonder bovenleiding wel te verstaan want dat bestaat in mijn tijdperk nog niet...
Rob
Re: Welk tijdperk rij je ????
Ik rij Zwitsers en ik hou me niet zo aan een tijdperk, ik vind alles mooi. Ik gebruik wel lichtseinen.

groeten Martin.
Re: Welk tijdperk rij je ????
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Welk tijdperk rij je ????
Grappig hoe sommige draadjes van tijd tot tijd ineens weer tot leven komen. :)

Enfin, toen ik begon met de treinenhobby kocht ik alleen moderne locs. Maar aangezien we het dan over de beginjaren tachtig hebben, waren dat dus allemaal periode IV-locs. Een tijdje na mijn herstart van 2009 kwam ik er achter dat ik de E-locs en het dieselmateriaal uit de periode III toch het mooist vond. Ik probeer me nu dan ook op die periode - de zestiger jaren - te concentreren.

Groet, Marc   
Re: Welk tijdperk rij je ????
Tijdperk?
Mijn tijdperk is net zo surrealistisch als mijn landschap.
Ik doe niet aan tijdperken, landen of seizoenen.
De klok staat stil.
Het is altijd mooi weer.
Alle mensen wonen er naar hun zin en doen leuk werk.
Het openbaar vervoer is uitstekend.
Ik leef lekker mijn fantasie uit.
De enige beperkingen die ik helaas heb zijn ruimtelijke en financiële.
Deze beperkingen leiden daarentegen juist weer tot creatieve oplossingen
voor niet echt bestaande problemen.

Gr. Leo

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=24964.msg711573#msg711573

Re: Welk tijdperk rij je ????
Ik rijd tijdperk 1, en dan alleen Badisch en Württembergisch.
Re: Welk tijdperk rij je ????


ik rijd denk ik vooral tijdperk III


donderbussen
silverlingen
v 200 loc.

een paar dingen zijn denk ik van latere datum :
auto transportwagen
diverse goederen wagons : wel allemaal gesloten 2 assers en met opdruk
kato tram ?
lima tram ?
portfeeder loc (roco)


Re: Welk tijdperk rij je ????
Als ik zo eens kijk naar mijn materiaal denk ik dat ik vanaf tijdperk II tot en met IV rij

BR01
BR24
BR81
V60
V100
V140
V160
DB111

Mvg Danny
Re:Welk tijdperk rij je ????
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re:Welk tijdperk rij je ????
Citaat van: rscosworth op vrijdag 10 april 2009, 10:45:08
Bij mij op de baan vind je alleen maar jaren '90 NS materieel.

1100, 1200, 1700, 6400, 6500, MP3000, koploper, enz..

Dit is voor mij het meest herkenbare materieel :)

Idd grappig dat dit weer leven is ingeblazen :)
Mijn verzameling is inmiddels uitgebreid tot 2002. Als ik me strikt zou houden aan eind jaren 90 dan waren er te veel mooie treinen die ik niet zou kunnen laten rijden.

Ik vind het niet zo storend dat ik een ns1144 heb rijden met ic+ rijtuigen, terwijl er een 1855 met ick naast staat. In het echt zou dit niet kunnen, maar het gaat mij er om dat het herkenbaar is uit mn jeugd
Re: Welk tijdperk rij je ????
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re: Welk tijdperk rij je ????
Tijdperk IVa voor mij, met diverse stomers als "museumsloc" en dat is ook zoals ik het uit die tijd kan herinneren.
Mijn baan is gericht op het begin van de jaren 1980 en daar hou ik mij zoveel mogelijk aan. Met rijdend materieel is dat soms wel eens lastig want niet altijd te vinden, maar waar ik kan is het een uitdaging toch zoveel mogelijk tijdvast te zijn.
Re: Welk tijdperk rij je ????
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Welk tijdperk rij je ????
Ik rijd II tm IV uit die periode is nl veel mooi Nederlands 3rail materieel te koop.
Van Blokkendoos tot DDM, keuze genoeg dus.

grt Piet.
Re: Welk tijdperk rij je ????
Hallo,
Als mijn baan ooit eens af zal zijn, zal ik met een beetje van alles rijden. Ik wil me niet vastpinnen op een periode noch op een land. Als de lok en/of de wagons mooi zijn, dan passen ze op de baan. Ik heb wel een zwak voor stomers (vooral gestroomlijnde), vroege diesels en gelede electrische loc's (terug een beetje van alles).
De scenery van de baan wordt vooral industrie, omdat dit veel 'speel' mogelijkheden geeft: laad- en losplaatsen, aan- en afkoppelen, rangeren, ....
Met vriendelijke groeten,
Denis
Re: Welk tijdperk rij je ????
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Welk tijdperk rij je ????
Citaat van: Kermit65 op dinsdag 08 januari 2013, 08:45:37
Mijn baan is gericht op het begin van de jaren 1980 en daar hou ik mij zoveel mogelijk aan. Met rijdend materieel is dat soms wel eens lastig want niet altijd te vinden, maar waar ik kan is het een uitdaging toch zoveel mogelijk tijdvast te zijn.

Dat begin ik inmiddels ook het leuke van tijdperk-rijden te vinden. Juist door die zelf opgelegde beperking van één tijdperk krijg je als het ware een hobby in een hobby. Je moet gericht op zoek naar nieuwe spulletjes (huisjes, auto's, poppetjes, seinen...etc.) en kunt niet meer alles "lukraak" kopen. Ook een beetje onderzoek doen naar je tijdperk hoort er dan bij.
Märklin en de andere fabrikanten brengen elk jaar veel nieuwe locs en wagons uit - waarvan ik er een heleboel ook echt mooi vind! - maar nu is daar slechts een klein deel van echt interessant voor mijn baantje. Dat maakt het des te leuker als er iets uitkomt wat echt helemaal past. Het zorgt er bovendien ook voor dat de loc-collectie nog een beetje overzichtelijk blijft. :D

Groet, Marc     
Re: Welk tijdperk rij je ????
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Welk tijdperk rij je ????
Ik probeer jaren 90 te rijden met een paar kleine uitschieters. Zo heb ik een class 66 (met een machtig geluid) en een benelux hondekop..
Voor de rest is alles jaren 90 en probeer ik ook dat sfeertje te treffen.. :)

Groetjes,

Antal

*overigens mijn baan is Nederlands gesitueerd*
Re: Welk tijdperk rij je ????
Ik heb zojuist periode 3 gestemd. Vrijwel al mijn materiaal is uit die periode en duits. En er is veel mogelijk stoom, diesel, elektrisch.
Als ik nog eens wat erbij koop dan zal dat periode 3 worden.
Re: Welk tijdperk rij je ????
Ik rij met wat ik mooi vind. Geen bepaald tijdperk al gaat mijn voorkeur naar mooie stoomlocs. Mijn baan wil ik wel een beetje in tijdperk 2 a 3 houden (denk ik).