Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Trafo's marklin

Gestart door Karel dinsdag 31 oktober 2006, 10:26:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Trafo's marklin
Lid sinds: 2006

offline
Trafo's marklin
Hoi Marklinnisten,

wie heeft er NEGATIEVE ervaringen betr. TRAVOS 220 volt moeten
wisselen voor euro 50,-- 230 volt bij de dealer.
Kan problemen geven met decoders.

Groetjes  Karel
Re: Trafo's marklin
De oude trafo's kunnen de nieuwe decoders opblazen. Er is geen enkele decoder op de huidige markt meer, die meer kan vertragen dan een 24 volt schakel impuls.
De oude metalen 10 va trafo's kunnen schakel impulsen halen van meer dan 30 volt en daarmee elke huidige decoder op de markt om zeep helpen bij het analoog rijden.

Heb je gewoon analoge locs zonder decoder kan je gewoon je oude trafo's blijven gebruiken. Een nieuwe witte trafo 230 volt kost je gewoon 20 euro in de handel. Ze komen allemaal los uit een startset. Locs met de oudere 609xx en delta's waren hier tegen wel bestand. Deze decoders hadden een extra beveiliging. Alleen worden deze niet meer door de fabrikant voor Marklin gemaakt.

Heb je echter locs met de nieuwe hobbydecoder dan wel mfx decoder dan moet je oppassen bij analoog rijden.

Re: Trafo's marklin
Lid sinds: 2006

offline
Re: Trafo's marklin
Davy bedankt voor deze informatie

groetjes Karel
Re: Trafo's marklin
Lid sinds: 2006

offline
Re: Trafo's marklin
Citaat van: Karel op dinsdag 31 oktober 2006, 10:26:23
Hoi Marklinnisten,

wie heeft er NEGATIEVE ervaringen betr. TRAVOS 220 volt moeten
wisselen voor euro 50,-- 230 volt bij de dealer.
Kan problemen geven met decoders.

Groetjes  Karel

Gewoon een verkoop stunt van Marklin, met de oude trafo's is niets mis. Märklin spekt hiermee zijn eigen bankrekening.

Mvg
Wim.
Re: Trafo's marklin
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Trafo's marklin
Wim,

idd de trafo's zijn niet het probleem, maar de decoders, hoe dan ook mensen met alleen maar oude trafo's moeten oppassen.
Re: Trafo's marklin
Lid sinds: 2006

offline
Re: Trafo's marklin
Hoi sprinter,
als ik kijk na de uileg van Davy weet ik het niet.
Stunt is te makelijk gezegt. Wil ook niet de bankrekening spekken.
Heb 8 marklin trafos van 230 V en 1 van 220 V. 50,-- euros extra is ook veel geld. Het risico kost meer geld.
Groetjes Karel
Re: Trafo's marklin
Fonzo
gast

Re: Trafo's marklin
Ik begrijp de uitgangspunten niet goed. Er wordt gewaarschuwd voor trafo's die decoders kunnen opblazen. Dat is helder, maar....

......als je decoders hebt dan heb je waarschijnlijk een digitale baan, anders heb je niets aan decoders, en heb je de analoge spanningspuls niet nodig, dus is er met de oude trafo's niets mis.
Re: Trafo's marklin
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Trafo's marklin
Alphons,

Is niet helemaal waar, er zijn bijvoorbeeld mensen die in clubverband digitaal rijden. Maar thuis nog een analoge baan hebben ivm met een ander deel van de collectie, er zijn altijd uitzonderingen op de regel.
Re: Trafo's marklin
Lid sinds: 2006

offline
Re: Trafo's marklin
de omruilactie is ook voor de veiligheid van je eigen !!!!

mvg Tim
Re: Trafo's marklin
Het staat tegenwoordig ook in de locbeschrijvingen van nieuwe locs.
Re: Trafo's marklin
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Trafo's marklin
Märklin heeft naar mijn weten deze actie alleen gedaan voor je eigen veiligheid en niet voor de decoders.
Veiligheid vanwege een mogelijke 230 spanning op het andere einde van het snoer wanneer je 1 trafo in het stopcontact stopt en de ander aan die ene doorverbind. (Zie plaatje van Märklinwebsite)


Voor de rest kan je ze gewoon prima gebruiken en zijn ze niet opeens gevaarlijk. Wel is het zo dat de stalen trafo's tegenwoordig niet gemaakt mogen worden omdat je onder spanning kan komen te staan wanneer de trafo stuk is en je hem aanraakt. Dit geldt voor de oude vertrouwde blauwe kunstof uiteraard niet en daar is al helemaal geen gevaar voor.

Groeten,
Herman
Re: Trafo's marklin
Swiss
gast

Re: Trafo's marklin
Citaat van: Herman05 op woensdag 01 november 2006, 19:34:47
Märklin heeft naar mijn weten deze actie alleen gedaan voor je eigen veiligheid en niet voor de decoders.
Veiligheid vanwege een mogelijke 230 spanning op het andere einde van het snoer wanneer je 1 trafo in het stopcontact stopt en de ander aan die ene doorverbind.

Een schakelaar voorzien tussen je transfo's en het eerste stopcontact (bijvoorbeeld een verdeeldoos met een schakelaar) en je kunt dit gevaar gewoon nooit hebben, er kan geen spanning op je stekker staan. Als ik aan de elektriciteit van de tafel werk (zelfs al is het maar aan het laagspanning) dan gaat de elektriciteit van de ganse tafel af.
Beter voorkomen dan genezen...

Greetz
Swiss
Re: Trafo's marklin
Wimpie44
gast

Re: Trafo's marklin
Ik heb zowel bij analoog wisselstroom MA als gelijkstroom TRIX problemen gehad met de transformatoren. Op een (1) nettrafo na hebben alle trafo's  onafhankelijk van elkaar allen de geest gegeven.

Ik zou bij geen enkel bedrijf een 220V transformator blijven gebruiken en kiezen voor 230V 50Hz trafo om een modelbaan analoog, digitaal of systems of om een baan van een ander merk aan te sturen.

Naast de verhoging van de nominale spanning van 220V van het lichtnet naar 230V zijn ook de spanningsvariaties in het net veel groter geworden.
Het kan zijn dat een trafo tijdelijk op 240V of zelfs nog iets hogere spanning werkt. Als de trafo's marginaal gebouwd zijn en daarnaast oud, dan is de kans op verbranden van de trafo's al vrij groot. De secundaire spanning van een 220V trafo die op 230-240V werkt gaat ook met 5-10% omhoog. De kans op problemen met apparatuur aangesloten op de secundaire zijde van de 220V trafo is vrij groot, omdat veel schakelingen op het randje van wat is toegestaan en wat ze aankunnen werken.
Het kenmerk vooraf: de geur van de transformator en later de geur van een hete transformator. Daarna komt de geur van rook en het zien van rook uit het transformatorhuis.  :P



Re: Trafo's marklin
marklinfan
gast

Re: Trafo's marklin
en dit had we  kunnen voorkomen omdat wij steeds meer luxe apparaten willen krijg je dit
Re: Trafo's marklin
Wimpie44
gast

Re: Trafo's marklin
Je kan ook een scheidingstransformator 230/220V gebruiken en daarop de oude trafo's aansluiten. Bij 230V bedrijf blijven de oude trafo's dan gewoon op 220V werken, de spanning waarvoor ze bedoeld zijn.

Je beschermt op die manier de modelbaan, maar ook jezelf.
Re: Trafo's marklin
Lid sinds: 2006

offline
Re: Trafo's marklin
Wat Wimpie-44 mailt klopt volgens mij: zo heeft Marklin het ook gecommuniceerd op hun website.
Kwestie van veiligheid.  Je kon de oude trafo inruilen en kreeg een fikse korting op een nieuwe trafo. Actie liep eind vorig jaar af.
Doet niks af aan de veiligheidsvoorschriften: deze gelden voor oude en nieuwe trafos.

Maar de oorspronkelijke vraag luidt: wie heeft er negatieve ervaringen met de omruilactie!
Op die vraag heeft niemand een antwoord gegeven......
Re: Trafo's marklin
Eric VW
gast

Re: Trafo's marklin
Ik heb twee oude transfo omgeruild , en na ongeveer 2 maanden de nieuwe ontvangen.
De 60Va heb ik echter nog niet gebruikt .
Voor wat zou ik dat kunnen gebruiken? verlichting of decoders?
Eric